Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedragtest????

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

miriam43
Vaste gebruiker
Contacteer:

Gedragtest????

Ongelezen bericht door miriam43 »

In april gaat Luca een gedragstest afleggen. Wie van jullie heeft daar ervaring mee???
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

waarom een gedragstest?
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

qyan schreef:waarom een gedragstest?
Dat ws hier ook het eerste dat opkwam, waarom moet hij een gedragstest doen?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
qyan

ik heb het zelf eerlijk gezegd niet zo op gedragstesten, ook niet bij pups, maar jouw hond is zeker geen pup meer.
een vreemde die jouw in een momentopname wel even wil vertellen hoe het gedrag en karakter van jouw hond in elkaar steekt, wat je zelf volgens mij uitstekend weet ;)
zie er het nut er eigenlijk niet zo in.
waarom krijgt hij die gedragstest: toch niet omdat hij aan de lijn trekt, of is het om deel te mogen nemen aan een cursus ofzo :?
miriam43
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik heb een entlebucher sennenhond. We hebben hem gehaald in Zwitserland en hebben te kennen gegeven dat als alles in orde is wij Luca beschikbaar stellen voor de fok. De verenining waar wij lid van zijn houden zich aan de Zwitserse fokregels. Dit houdt het volgende in:
Hij moet 2x een show hebben gelopen en beoordeeld worden als zeer goed. Dan moet de röntgenfoto's van de heupen goed zijn, vervolgens moet hij slagen voor de gedragstest en tot slot moeten zijn ogen getest worden op een oogziekte die nogal eens bij entlebuchers voorkomen. Als alles in orde is mag je met je hond fokken of zoals wij doen beschikbaar stellen voor de fok.
We conformeren ons aan de Zwitserse fokregels om zo een gezond ras in stand.

Ik vraag me alleen af of het karakter van een reu verandert als hij een teefje gedekt heeft. Je hoort dat soms nog wel eens. Misschien weet iemand van jullie daar iets meer over???
qyan

miriam41 schreef:Ik heb een entlebucher sennenhond. We hebben hem gehaald in Zwitserland en hebben te kennen gegeven dat als alles in orde is wij Luca beschikbaar stellen voor de fok. De verenining waar wij lid van zijn houden zich aan de Zwitserse fokregels. Dit houdt het volgende in:
Hij moet 2x een show hebben gelopen en beoordeeld worden als zeer goed. Dan moet de röntgenfoto's van de heupen goed zijn, vervolgens moet hij slagen voor de gedragstest en tot slot moeten zijn ogen getest worden op een oogziekte die nogal eens bij entlebuchers voorkomen. Als alles in orde is mag je met je hond fokken of zoals wij doen beschikbaar stellen voor de fok.
We conformeren ons aan de Zwitserse fokregels om zo een gezond ras in stand.

Ik vraag me alleen af of het karakter van een reu verandert als hij een teefje gedekt heeft. Je hoort dat soms nog wel eens. Misschien weet iemand van jullie daar iets meer over???
oh zo'n soort gedragstest, net als dat wij de dobermann karaktertest en de dobermann gedragstest hebben om te mogen fokken. daarnaast 2x uitmuntend of zg (verschilt voor reu en teef) en ook het oogonderzoek en officiele hd foto's
dacht eigenlijk dat je 1 of andere gedragstest bedoelde door een gedragstherapeut of iets.
ik kan je er niets over vertellen.
met qyan wil ik ook aan die test mee gaan doen, maar daar moet de hond 18 maanden voor zijn.
misschien iemand anders nog.
of het gedrag van de reu verandert, pff, lijkt mij wel logisch dat dat gedrag verandert, maar ook daar geen ervaring mee.
succes met de test :ok:
H&NN
Actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 1

Gedragstest

Ongelezen bericht door H&NN »

Hoi hoi,

ik ben daar geweest in Den Bosch :P (Ik ging voor de Grote Zwitsers ;))Er wordt bijv. een markt nagespeeld, dan lopen mensen (die staan te kijken of baasjes) in het rond en dan moet jij met je hond daar doorheen lopen. De andere mensen hebben dan geen hond hoor ;) Verder gingen de mensen zeg maar in twee rijen, tegen over elkaar staan en dan moest jij dus door dat 'pad' heen lopen. Daarna moest je met je hond langs een paar dingen lopen, bijv. een stoel die omvalt, een paraplu die opengaat, een koeienbel of iemand met een ratel achter een boom die dan te voorschijn komt. Het gaat er dan ook om dat hij goed 'herstelt' en dat hij de tweede keer niet schrikt/agressief gaat doen. Verder heb je nog een onderdeel, dan moet je je hond even achter een paar schermen vastleggen en dan even weggaan. Dan komt er een vreemd iemand (iemand van die test) die hem dan moet los maken en dan naar jou brengt. Dat was het wel zo'n beetje. Er is ook nog een onderdeel dat hij wordt aangeraakt, gemeten etc. Ik heb wel een e-mail adres van iemand die die keuring doet, zal ik die anders even mailen? Dan kan je daar je andere vragen nog even stellen ;)
(als je die hebt)
Groetjes! Maud
M@ri@nne
Zeer actief

Re: Gedragstest

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

H&NN schreef: Verder heb je nog een onderdeel, dan moet je je hond even achter een paar schermen vastleggen en dan even weggaan. Dan komt er een vreemd iemand (iemand van die test) die hem dan moet los maken en dan naar jou brengt.

Belachelijk. Dus een vreemde moet zomaar je hond meekunnen nemen? :roll: :?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Het gaat denk ik meer om het waarnemen van de reakties van de hond, en om het vastleggen van die waarnemingen.

Aan het eind, met alle waarnemingen samen, kan er dan een beoordeling van de hond gegeven worden. Het hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn dat een hond die niet door een vreemde meegenomen kan worden gelijk een negatieve beoordeling krijgt.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:en de evaluatie ervan is niet altijd ideaal te noemen (eufemistisch uitgedrukt :mrgreen: ).
Het zou interessant zijn om dezelfde test tegelijkertijd door drie verschillende personen te laten uitvoeren. En dan na afloop de drie evaluaties van één en dezelfde hond te vergelijken.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik bedoelde meer dat je bij drie "testleiders" waarschijnlijk verschillende uitslagen zou gaan krijgen.

Wat jij over dat pluche beest verteld klinkt raar hoor. Wat zou dan de redenatie zijn achter het verschil in beoordeling?
H&NN
Actief

Jep

Ja, ik vond het ook maar een raar onderdeel. Eentje liet zich niet aanlijnen en die wilde zelfs happen, dat is ook niet goed. De ander liet zich wel aanlijnen, maar liet wel weten dat niet met hem te sollen viel, door te leunen aan tegen het been van de persoon die hem aanlijnde. Ze letten dan op bepaalde dingen. Wat die laatste hond deed, was goed. Ook was er ook nog een soort van 'spook', dus iemand met een kleed over zich heen, die rare bewegingen maakte. Eentje, blafte met zijn staart tussen zijn poten, de ander ging er kwispelt of af (dat was ook niet goed).
Groetjes! Maud
Ellemieke
Actief
Mijn ras(sen): Oostenrijkse Pincher
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ellemieke »

Ook was er ook nog een soort van 'spook', dus iemand met een kleed over zich heen, die rare bewegingen maakte. Eentje, blafte met zijn staart tussen zijn poten, de ander ging er kwispelt of af (dat was ook niet goed).
Dina en ik zijn zo een spook tegen gekomen toen Dina nog pupje was... (was een rondleiding door delft, 'snachts, was de geest van Baltazhar Gerards) Ging Dina toch blaffen.. lol
Schrok me rot van die hond...
Ben wel gewoon doorgelopen, geen aandacht aan gegeven.. 2de keer was t ook al goed...lol
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Wil de hond schreef:Ik bedoelde meer dat je bij drie "testleiders" waarschijnlijk verschillende uitslagen zou gaan krijgen.

Wat jij over dat pluche beest verteld klinkt raar hoor. Wat zou dan de redenatie zijn achter het verschil in beoordeling?
zij beschouwen dus elke vorm van negeren als een vorm van bewust negeren uit angst 8O .....een psychologische kronkel vind ik dat. natuurlijk bestáát dat wel, maar dan zal de hond zich toch op één of andere manier in zijn gedrag verraden, oorstand, staartdracht enz. maar ja, zoiets moet je dus echt kunnen beoordelen hé, dus voor het gemak wordt dan alles maar op één hoop gegooid. ze moeten gewoon reakties aankruisen op een blad, en voor negeren scoort de hond dus minder....

om nog maar te zwijgen over het feit dat er door veel baasjes en honden voor het leven 'getraind' wordt op alle voorkomende situaties in de karaktertest. haha, wat een realistische evaluatie van de genetische aanleg :roll: :mrgreen: !
Dus er wordt gevonden dat een hond die niet alles ziet en niet op alles reageert een angsthaas is? Lijkt me echt een gezonde basis voor een fokbeoordeling.

En als je geen gunstige beoordeling krijgt bij deze test, kun je dan niet met je honden fokken?
miriam43
Vaste gebruiker
Contacteer:

Volgens de Zwitserse fokregels voor de entlebucher mag je dan niet fokken.
Toen we onze hond in Zwitserland haalde hebben we gezegd dat als alles in orde is wij evt. Luca beschikbaar stellen voor de fok.
De foto's van zijn heupen waren oke. Hij heeft een show gelopen met de beoordeling zeer goed. Nu gaan we door met de gedragstest. Is deze ooke oke, dan gaan we nog een keer een show lopen. Tot slot moet zijn ogen nog gecontroleerd worden op evt. oogziektes die nogal eens bij entlebucher voor kunnen komen.
Is dan alles goed dan mag je met hem fokken. Haalt hij die gedragstest niet. Geen nood ... ik heb een heerlijke hond waarmee ik nog vele en vele jaren plezier mee kan hebben. Jammer voor de fok maar wat ons betreft is dat niet zo'n punt.

Groetjes Miriam
H&NN
Actief

Welke?

Ben benieuwd hoe hij het gaat doen op de gedragstest ;) Gaan jullie naar die in Almere? Ik ga daar ook naar toe :P maar dan weer om te kijken.
Groetjes! Maud
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Daar heb je denk ik groot gelijk in.

Want als de toekomst van honden van warrige testen, en van persoonlijke interpretaties van de uitslagen daarvan afhangt, denk ik niet dat je je daar mee in hoeft te laten.

Wat een belachelijke indruk geven die dingen die jij verteld.

Ik geloof best dat een gedragstest nuttig kan zijn, tot op zekere hoogte, maar je moet zulke zaken niet tot in het absurde als zaligmakend willen laten lijken. Je kunt niet alles testen.

Succes met je mooie honden,

Willy.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

M@ri@nne schreef:
H&NN schreef: Verder heb je nog een onderdeel, dan moet je je hond even achter een paar schermen vastleggen en dan even weggaan. Dan komt er een vreemd iemand (iemand van die test) die hem dan moet los maken en dan naar jou brengt.

Belachelijk. Dus een vreemde moet zomaar je hond meekunnen nemen? :roll: :?
ja echt wel... dat slaat alweer nergens op
maar ja, ik vind die testen sowieso belachelijk... :?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Henny van Hal
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Henny van Hal »

Lijkt me toch moeilijk zo'n test... een hond doet het volgens mij nooit goed.... zou niets voor mij zijn!!!! Zou denk ik toch wel pissig worden... :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”