Wist je wat je in huis haalde met een border collie?
Een border collie kan je heel veel laten rennen. Het zijn neuroten en kunnen extreem goede condities krijgen. Maar een Border Collie moet echt iets doen. Daar ga je minimaal mee op cursus. Waarom is een cursus in jullie familie te min? Waarom heb je een ras genomen die per se van alles met zijn koppie wil doen. Een Border Collie is wel wat anders weer dan een Duitse Herder. Waarom heb je met jullie lichamelijke gesteldheid gekozen voor zo'n actief dier?
En dat een Border Collie met 8 maanden niet doet, wat hij daarvoor heeft geleerd is heel normaal. Ook dat de hond bijvoorbeeld ineens angsten gaat vertonen, want rond die tijd komen of zitten de honden in de tweede angstfase.
En je weet niet of de hond het niet geleerd heeft, weet je ook niet. Ik heb veel herplaatsers gehad en onze laatste was onze Border Collie Norah. Vorige eigenaar had er gehoorzaamheid mee gedaan en schapendrijven. Ze was bijna 2 jaar toen ze bij ons kwamen. Ook bij ons klopte de gegevens niet helemaal en was ze jonger dan hij ons voorstelde. Maar ach voor sommige mensen maakt leeftijd ook gewoon niet uit. Maar goed ze had een prima opvoeding gehad. De herplaatsing heeft haar echter totaal van het padje gebracht. Ik kon haar een jaar lang niks nieuws aanleren!!! Haar gedrag werd in dat jaar van kwaad tot erger en het heeft zeker 1,5 jaar geduurd voor ze zich stabiliseerde. En dat is zoals dat bij (karaktervolle) herplaaters eigenlijk wel meer gaat. Na enkele maanden kan het gedrag in een neerwaartse spiraal gaan of zie je geen vooruitgang meer (omdat je dat past ziet bij minimaal 20% verbetering) en tot een jaar na tijd is het vaak best even aanpoten. En als het dan ook nog een jonge hond is die in die leeftijd herplaatst wordt, dan is dat niet altijd makkelijker. Ik snap wel dat de vorige eigenaar niks van zich laat horen als je hem zo boos hebt opgebeld. Of je aannames nou goed waren of niet, dat doet er niet toe.
Is het misschien ook nog wel een werklijn border collie? Dan zal je hem echt wat te doen moeten geven. Ik zal niet zeggen dat ik lichamelijk nou zo lekker in elkaar zit, maar ze kunnen ook heel hulpzaam zijn. Meehelpen in de tuin, in het huishouden of gewoon domme trucjes aanleren.
Trekken, ja ik ken weinig border collies die niet als malloten trekken in hun jonge jaren. Ze zijn verassend sterk, voor de grote die ze zijn. Kay trok eens iemand omver die zelf gewend was om met een hele grote dog te lopen die ook heel goed trok aan de lijn

. Kay is pas minder gaan trekken met een jaar of 3. Hopelijk ontmoedigd het je niet te veel. Hij heeft wel tijdelijk met de u-lead gelopen.
Norah is nog een groter trekker. Ze is inmiddels dik 2 jaar hier en dus inmiddels 4 jaar. De vorige eigenaar had er een slipketting voor. Ik wilde niet meer met een slip lopen, maar ik snap wel waarom hij hem gebruikte. De u-lead werkte bij haar niet, maar een halti of gentle-leader durf ik niet helemaal bij haar aan (wel geprobeerd, maar ze trok in een soort epileptische shock de dramaqueen, ze heeft echter een kaak die met ijzerdraad bij elkaar word gehouden, nadat zij als jonge pup haar kaak volledig verbrijzelde, dus ik snap ook wel ergens waarom en zie geen noodzaak om het te doorbreken). Maar goed geeft dus aan dat Borders (ook met voldoende werk en beweging) nogal beruchte trekkers zijn en dat het best wel lang duurt voor je het echt helemaal onder controle hebt (daarvoor moet je het continue begeleiden/vragen en of afdwingen, wat je maar wilt). In de tussentijd kan je het jezelf wel makkelijker maken, zeker vanwege de lichamelijke problemen.
En ik denk dat deze border echt meer uitdaging nodig heeft. Lekker wandelen, maar ondertussen opdrachten. Lekker 1 keer in de week les, zodat je thuis een beetje kan oefenen. Hersenwerk en trucjes (en ik deed op gegeven moment ideeen op via youtube, ik wist het opgegeven moment ook niet meer, Kay kon alles al haha). De hond zit nu in een leeftijd en fase dat het niet gek genoeg kan. Ja een jonge border is best intensief, dat ga je niet in 5 maand oplossen en mogelijk de volgende 5 maanden ook nog niet volledig onder controle hebben.
Hopelijk vinden jullie met de tips alsnog jullie weg, maar anders is herplaatsen idd een optie. (op facebook is ook een border collie herplaatsingsgroep)