Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonair Ik ben miljonairdagmar88 schreef:Valerie schreef:Er is geen bewijs dus. Oke. Zeggen dat het werkt is dus nergens op gebaseerd.malinois schreef:Er zijn nog amper klapkaken te vinden dus ja t werkt. Niet alleen mijn idee hoor dat hoor ik ook van duitse vrienden.
Als het maar vaak genoeg herhaald wordt is het waar.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Help ons het imago van de Pitbullachtige hond te verbeteren!
Moderator: moderatorteam
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Re: Help ons het imago van de Pitbullachtige hond te verbete
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
- Aantal honden: 3
Jullie willen cijfers? Hier overheersende cijfers
:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... s-aan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Of bijvoorbeeld incidenten van 1 dorp ( stad?)
http://raadsinformatie.ridderkerk.nl/do ... t=0&c=9561" onclick="window.open(this.href);return false;

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... s-aan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Of bijvoorbeeld incidenten van 1 dorp ( stad?)
http://raadsinformatie.ridderkerk.nl/do ... t=0&c=9561" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Zeer actief
Bijtincidenten ligt toch in de lijn der verwachtingen bij vechthonden.
Er is toch ook geen onderzoek nodig of een duivenmelker overlast van stront veroorzaakt.
Er is toch ook geen onderzoek nodig of een duivenmelker overlast van stront veroorzaakt.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Nou om je even te helpen herinneren. De reden dat de RAD werd afgeschaft was omdat de incidenten in Nederland hierdoor niet omlaag gingen. Door cijfers werd er bewezen dat de rad niet werkte.korthaar schreef:Bijtincidenten ligt toch in de lijn der verwachtingen bij vechthonden.
- Sulluna
- Zeer actief
"Het het doel om het risico van bijtincidenten door met name pitbulls te beperken werd in 1993 de Regeling Agressieve Dieren (RAD) ingesteld. Het streven was er met een fok- en houdverbod voor te zorgen dat honden van het type Pitbull zouden uitsterven".Valerie schreef:Nou om je even te helpen herinneren. De reden dat de RAD werd afgeschaft was omdat de incidenten in Nederland hierdoor niet omlaag gingen. Door cijfers werd er bewezen dat de rad niet werkte.korthaar schreef:Bijtincidenten ligt toch in de lijn der verwachtingen bij vechthonden.
"Wel waren pitbulls vaker betrokken bij bijtincidenten, maar omdat het slechts om een klein deel van de pitbulls gaat, rechtvaardigde dat volgens de commissie niet het doden van deze honden".
Het doel van RAD was dat er geen pitbull meer in NL zou lopen en dat is mislukt. Er was namelijk nog steeds een toename van deze honden.
http://www.minderhondenbeten.nl/wcs/mhb ... rland.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Sulluna
- Zeer actief
Ik stuitte zowaar op een zeer boeiend onderzoek, zo wel internationaal als nationaal. Voor degen die cijfers willen of het boeiend vinden hier de link : http://www.stray-afp.org/nl/wp-content/ ... i-2008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Van 12 bijtincidenten met dodelijke afloop is het ras of type van de daders bekend. In drie
gevallen betrof het honden van het type pitbull terriër"" .
"De ASG heeft twee bronnen geraadpleegd: de landelijke databank van de politiekorpsen
'Blueview' en de strafdossiers van het arrondissementsparket Rotterdam. Uit het bestand
van 'Blueview' werden 404 bijtincidenten nader onderzocht waarbij 385 honden waren
betrokken. Deze gevallen hebben betrekking op de periode 2001-2008. Van 250 honden was
het ras bekend, bij 72 honden was dit niet het geval. De overige 63 honden waren kruisingen.
De lijst wordt aangevoerd door de pitbullterriër, die verantwoordelijk was voor 80 van de 385
incidenten (21%)".
"Bij het arrondissementsparket Rotterdam konden 37 dossiers van bijtincidenten met mensen
als slachtoffer worden gevonden waarbij het ras/type van de bijtende hond was vastgelegd. De
zaken hebben betrekking op de periode 2000-2006 en betreffen in totaal 41 honden. Meer dan
de helft van de bijtincidenten (26 gevallen = 63%) komt voor rekening van honden van het
type pitbull terriër".
"Een vierde bron is de wetenschappelijke literatuur, maar publicaties over de betrokkenheid
van specifieke rassen bij bijtincidenten zijn schaars. In Berlijn werd een onderzoek uitgevoerd
dat qua opzet vergelijkbaar is met het publieksonderzoek van TNS NIPO. Ook hier werd de
betrokkenheid bij bijtincidenten van diverse rassen door de onderzoekers in verband gebracht
met het totale aantal honden van deze rassen. Een belangrijk verschil met het NIPO onderzoek
is dat de gegevens over bijtincidenten afkomstig waren van de overheid. Het betreft hier waarschijnlijk
vooral incidenten in de openbare ruimte. De drie rassen die in Berlijn het meest waren
betrokken bij bijtincidenten waren de mastiff, de pitbull terriër en de American Staffordshire
terriër".
"Dit betekent dat pitbull terriërs verantwoordelijk waren voor 70% van de hond-bijt-mens incidenten,
maar van het totaal aantal in beslag genomen pitbull terriërs was 'slechts' 7% betrokken
bij een dergelijk incident.".
" Pitbull terriërs waren met 13 incidenten duidelijk oververtegenwoordigd
en ook de nauw verwante American Staffordshire terriër kwam met 4 gevallen
relatief vaak voor in de categorie hond bijt hond.
".
"Van 12 bijtincidenten met dodelijke afloop is het ras of type van de daders bekend. In drie
gevallen betrof het honden van het type pitbull terriër"" .
"De ASG heeft twee bronnen geraadpleegd: de landelijke databank van de politiekorpsen
'Blueview' en de strafdossiers van het arrondissementsparket Rotterdam. Uit het bestand
van 'Blueview' werden 404 bijtincidenten nader onderzocht waarbij 385 honden waren
betrokken. Deze gevallen hebben betrekking op de periode 2001-2008. Van 250 honden was
het ras bekend, bij 72 honden was dit niet het geval. De overige 63 honden waren kruisingen.
De lijst wordt aangevoerd door de pitbullterriër, die verantwoordelijk was voor 80 van de 385
incidenten (21%)".
"Bij het arrondissementsparket Rotterdam konden 37 dossiers van bijtincidenten met mensen
als slachtoffer worden gevonden waarbij het ras/type van de bijtende hond was vastgelegd. De
zaken hebben betrekking op de periode 2000-2006 en betreffen in totaal 41 honden. Meer dan
de helft van de bijtincidenten (26 gevallen = 63%) komt voor rekening van honden van het
type pitbull terriër".
"Een vierde bron is de wetenschappelijke literatuur, maar publicaties over de betrokkenheid
van specifieke rassen bij bijtincidenten zijn schaars. In Berlijn werd een onderzoek uitgevoerd
dat qua opzet vergelijkbaar is met het publieksonderzoek van TNS NIPO. Ook hier werd de
betrokkenheid bij bijtincidenten van diverse rassen door de onderzoekers in verband gebracht
met het totale aantal honden van deze rassen. Een belangrijk verschil met het NIPO onderzoek
is dat de gegevens over bijtincidenten afkomstig waren van de overheid. Het betreft hier waarschijnlijk
vooral incidenten in de openbare ruimte. De drie rassen die in Berlijn het meest waren
betrokken bij bijtincidenten waren de mastiff, de pitbull terriër en de American Staffordshire
terriër".
"Dit betekent dat pitbull terriërs verantwoordelijk waren voor 70% van de hond-bijt-mens incidenten,
maar van het totaal aantal in beslag genomen pitbull terriërs was 'slechts' 7% betrokken
bij een dergelijk incident.".
" Pitbull terriërs waren met 13 incidenten duidelijk oververtegenwoordigd
".
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Even hier het werkelijke bestand: http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Met daaruit o.a. deze conclusies:
Uit de verzamelde gegevens komt het volgende beeld naar voren:
Het aantal dodelijke slachtoffers is door de jaren heen constant. Gemiddeld overleden er in de
periode 1982-2006 in Nederland 1,2 mensen per jaar aan de gevolgen van een hondenbeet. De
spreiding bedroeg 0-2 slachtoffers per jaar. Het van kracht worden van de RAD heeft geen
invloed gehad op deze cijfers: het aantal dodelijke slachtoffers dat jaarlijks was te betreuren in
de 10 jaar voorafgaand aan het van kracht worden van de RAD verschilt niet wezenlijk van
dat in de 10 jaar erna.
Jaarlijks werden gemiddeld 230 slachtoffers van bijtincidenten opgenomen in een ziekenhuis.
Het aantal opnames wisselt nogal (van 190 tot 310 per jaar), maar hierin is geen trend zichtbaar.
De registratie loopt van 1986 tot 2005 en ook hier heeft het van kracht worden van de
RAD niet geleid tot een daling van het aantal geregistreerde gebeurtenissen.
Van de dodelijke slachtoffers werd 64% (9 van 14) gebeten door een hond uit het eigen huishouden
en in 8 van de 9 gevallen gebeurde dit in of rond het eigen huis. Bij de helft van de
bijtincidenten met minderjarigen was geen volwassene aanwezig.
Uit Belgisch onderzoek naar de toedracht van
bijtincidenten bleek verder dat twee derde van de bijtincidenten (67%) door het slachtoffer
werd uitgelokt.5
Van 12 bijtincidenten met dodelijke afloop is het ras of type van de daders bekend. In drie
gevallen betrof het honden van het type pitbull terriër, in 2 gevallen Rottweilers (in een van
deze gevallen werd het slachtoffer aangevallen door twee Rottweilers). De overige 7 incidenten
werden veroorzaakt door 7 verschillende rassen/typen: Belgische herder, bouvier des
Flandres, Jack Russell terriër, mastino Napoletano, sint-bernard, Siberische husky, en een
bastaard.
Edit: Sulluna en ik zijn tegelijkertijd.
Met daaruit o.a. deze conclusies:
Uit de verzamelde gegevens komt het volgende beeld naar voren:
Het aantal dodelijke slachtoffers is door de jaren heen constant. Gemiddeld overleden er in de
periode 1982-2006 in Nederland 1,2 mensen per jaar aan de gevolgen van een hondenbeet. De
spreiding bedroeg 0-2 slachtoffers per jaar. Het van kracht worden van de RAD heeft geen
invloed gehad op deze cijfers: het aantal dodelijke slachtoffers dat jaarlijks was te betreuren in
de 10 jaar voorafgaand aan het van kracht worden van de RAD verschilt niet wezenlijk van
dat in de 10 jaar erna.
Jaarlijks werden gemiddeld 230 slachtoffers van bijtincidenten opgenomen in een ziekenhuis.
Het aantal opnames wisselt nogal (van 190 tot 310 per jaar), maar hierin is geen trend zichtbaar.
De registratie loopt van 1986 tot 2005 en ook hier heeft het van kracht worden van de
RAD niet geleid tot een daling van het aantal geregistreerde gebeurtenissen.
Van de dodelijke slachtoffers werd 64% (9 van 14) gebeten door een hond uit het eigen huishouden
en in 8 van de 9 gevallen gebeurde dit in of rond het eigen huis. Bij de helft van de
bijtincidenten met minderjarigen was geen volwassene aanwezig.
Uit Belgisch onderzoek naar de toedracht van
bijtincidenten bleek verder dat twee derde van de bijtincidenten (67%) door het slachtoffer
werd uitgelokt.5
Van 12 bijtincidenten met dodelijke afloop is het ras of type van de daders bekend. In drie
gevallen betrof het honden van het type pitbull terriër, in 2 gevallen Rottweilers (in een van
deze gevallen werd het slachtoffer aangevallen door twee Rottweilers). De overige 7 incidenten
werden veroorzaakt door 7 verschillende rassen/typen: Belgische herder, bouvier des
Flandres, Jack Russell terriër, mastino Napoletano, sint-bernard, Siberische husky, en een
bastaard.
Edit: Sulluna en ik zijn tegelijkertijd.
- Sulluna
- Zeer actief
Haha inderdaad tegelijk, ik vond via google Scholar alleen het gehele onderzoek. Wel boeiend om te lezen!
- MichelleAnnette
- nieuw lid
Er ontstaat nogal wat discussie en daarom willen we nog even wat toevoegen/uitleggen over het onderzoek.
Allereerst iedereen bedankt voor het invullen van de enquête!
Wij denken dat er onduidelijkheid heerst over wat de bedoeling is van dit onderzoek. Het klopt dat de asielen hier niks aan kunnen doen, daar ligt het probleem ook niet. Wij willen achterhalen waar het probleem dan wel ligt (zoals inderdaad broodfokkers, impulsaankopen, etc.). Hierna kunnen we dan op zoek naar een oplossing vóór de asielen zodat de dieren minder lang in het asiel zitten en het op deze manier zowel voor het asiel als voor de hond beter is.
We zijn erg blij dat er al een hoop mensen de enquête hebben ingevuld, we hopen dat er nog meer volgen!
Groetjes Michelle en Annette
Allereerst iedereen bedankt voor het invullen van de enquête!
Wij denken dat er onduidelijkheid heerst over wat de bedoeling is van dit onderzoek. Het klopt dat de asielen hier niks aan kunnen doen, daar ligt het probleem ook niet. Wij willen achterhalen waar het probleem dan wel ligt (zoals inderdaad broodfokkers, impulsaankopen, etc.). Hierna kunnen we dan op zoek naar een oplossing vóór de asielen zodat de dieren minder lang in het asiel zitten en het op deze manier zowel voor het asiel als voor de hond beter is.
We zijn erg blij dat er al een hoop mensen de enquête hebben ingevuld, we hopen dat er nog meer volgen!
Groetjes Michelle en Annette
-
- Zeer actief
Gelukkig ben ik niet de enige die zo denkt.Goldylocks schreef:helemaal mee eens! En he Wolfsblut : Verkering?Wolfsblut schreef:Opruimen die handel. Net zoals de meeste bazen horen dit soort monsters horen niet thuis in de maatschappij. Opruimen dus want ze zijn een gevaar voor de volksgezondheid.
Dwing gelijk de niet werkwillenden onder hen met het strakke plasser syndroom om duinen en stranden op te harken of het gras te knippen met een botte heggenschaar in de uiterwaarden van de Maas of andere natuurgebieden. Bij weigering hun uitkering per direct stoppen en uit hun huizen zetten.
Dacht iedereen maar zo, dan had elke werkende Nederlander elke maand enkele honderden euro's meer te besteden.
Nee, verkering heb ik niet.
Ik zoek ook niet. Maar kom ik iemand tegen die op dezelfde golflengte zit als mij, misschien wel.
Als ik dan maar niet meer van alles moet.
Maar voor een dagje winkelen en daarna lekker uit eten ben je natuurlijk welkom.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik heb eigenaren in mijn familie en vriendenkring. Deze mensen vallen niet onder het het type opgeschoten imago opkrikkersValerie schreef: Hoeveel eigenaren van pitbullachtige spreek jij eigenlijk? Je weet er zoveel vanaf.

De keuze voor dit type hond is omdat ze mooi, sterk, gezond, mens/kindvriendelijk en lekker sportief zijn. Plus, makkelijk verkrijgbaar op marktplaats.
Bij mij in de buurt lopen een paar opgeschoten kerels met xpitbull/amstaff types. Keurig aangelijnd hoor, en ze gaan als ze mij eerst zien netjes aan de kant. En dan knikken we vriendelijk naar elkaar. Maar die honden hangen wel snuivend in de kettingen. En eerlijk is eerlijk, ook ik heb liever een gillende hussel of zelfs het kalf van een reu agressieve herder reu dan die patrouillerende pitbull. Je kan toch werkelijk niet ontkennen dat gemiddeld genomen een voor kracht en hondsagressie gefokte hond, áls het misgaat, veel meer schade aanricht?
Ik weet geen oplossing. De geschiedenis leert dat domweg verbieden weinig goeds oplevert. Voor de liefhebber maar nog belangrijker in mijn ogen, voor de honden zelf. En het type dat de hond wél als status symbool wil zal ook wel wat anders zoeken of ondergronds gaan. De naïevelingen zoals in mijn familie/vrienden kan je wel bereiken neem ik aan met voorlichting. Maar dan moeten wél zo veel mogelijk mensen blijven benoemen wat de gebruiksaanwijzingen zijn van deze honden. En dan lijkt mij ruis op de lijn omdat je je persoonlijk aangevallen voelt of omdat de berichtgeving niet helemaal eerlijk is, niet handig

Ik heb van M@scha wel eens een goed genuanceerd stukje gezien. Kan het nu niet vinden maar vond dat echt klasse.
- Sulluna
- Zeer actief
Die had ik wel gegeven, kijk maar even hierbovenKruimel53 schreef: Dit gaat neem ik aan over bijtincidenten waarbij mensen betrokken waren. Ik denk zo dat pitbull-achtigen vooral een risico vormen voor andere honden. Zijn daar bijgeval ook cijfers van?

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
aldus opnieuw een discussie over 'klapkaken'. Door dit forum ben ik toch wel voorzichtiger mee geworden, want was er voorheen totaal niet bang voor.
Waarom? Ik heb nu ruim 11 jaar honden, waarvan 6 in Nederland in een zeer dicht bevolkt klapkaakgebied nl Rotterdam. Werkelijk nog nooit iets vervelends meegemaakt. Ook niet als mijn herderteef eens op een aangelijnde pitbullachtige afging. Totaal naief was ik, en ging er van uit dat als de eigenaar geen bezwaren maakte, het wel goed zou zijn.
Heb ik dan gewoon heel veel geluk gehad?
Al die afschuwelijke incidenten moeten natuurlijk serieus genomen worden en meer beleid is denk ik wel op zijn plaats, gezien ook het topic van TS waarin gesteld wordt dat 40% van de asielhonden een klapkaak betreft. Dat is niet voor niets , en behoeft een oplossing. Maar ik ben daarom wel serieus geinteresseerd waar nu de kern van het probleem ligt !
Waarom? Ik heb nu ruim 11 jaar honden, waarvan 6 in Nederland in een zeer dicht bevolkt klapkaakgebied nl Rotterdam. Werkelijk nog nooit iets vervelends meegemaakt. Ook niet als mijn herderteef eens op een aangelijnde pitbullachtige afging. Totaal naief was ik, en ging er van uit dat als de eigenaar geen bezwaren maakte, het wel goed zou zijn.

Heb ik dan gewoon heel veel geluk gehad?

Al die afschuwelijke incidenten moeten natuurlijk serieus genomen worden en meer beleid is denk ik wel op zijn plaats, gezien ook het topic van TS waarin gesteld wordt dat 40% van de asielhonden een klapkaak betreft. Dat is niet voor niets , en behoeft een oplossing. Maar ik ben daarom wel serieus geinteresseerd waar nu de kern van het probleem ligt !
- Sulluna
- Zeer actief
Laatste alinea van mijn berichtKruimel53 schreef: Ik heb gekeken en ik zie alleen hond-mens-bijtincidenten en geen hond-hond.

In het onderzoek zelf staan nog veel meer cijfers, ook over hond bijt hond.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
2/3e minder bijtincidenten in hamburg iig. Meer heb ik nog niet maar gekeken nog geen tijd voor gehad. Zal van t weekend op de pc nog ff kijken.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Sulluna
- Zeer actief
Bijtincidenten met honden als slachtoffer
De registratie van bijtincidenten met mensen als slachtoffer is weliswaar niet perfect, maar
voldoende uitgebreid om een beeld te krijgen van de omvang en de aard van de problematiek.
Dit geldt niet voor bijtincidenten waarvan honden het slachtoffer zijn. Er is geen doodsoorzaken
statistiek voor honden en ook geen centrale registratie van behandelingen bij dierenartsen
of opnames in dierenklinieken. De enige gegevens die over dit soort incidenten konden worden
gevonden zijn aangiftes bij de politie. In het onderzoek dat de commissie heeft laten verrichten
door de ASG werden 798 dossiers bestudeerd uit het bestand 'Blueview'. Hiervan betroffen
404 dossiers incidenten van het type 'hond bijt mens' en 235 van het type 'hond bijt
hond'.
Als het aandeel van deze beide soorten incidenten in het totale aantal bijtincidenten wordt
berekend blijkt dat de slachtoffers bij 63% van de aangegeven incidenten mensen zijn en bij
37% honden. In het bestand van het parket Rotterdam werden 41 dossiers gevonden met mensen
als slachtoffer en 24 dossiers met honden. In deze laatste groep werden zes honden door
hun aanvaller doodgebeten en liepen er vijf ernstige verwondingen op. Van de overige getroffen
dieren zijn geen details bekend. Pitbull terriërs waren met 13 incidenten duidelijk oververtegenwoordigd
( Zie voor uitgebreidere info die link die ik eerder stuurde en dan vanaf pagina 14)
De registratie van bijtincidenten met mensen als slachtoffer is weliswaar niet perfect, maar
voldoende uitgebreid om een beeld te krijgen van de omvang en de aard van de problematiek.
Dit geldt niet voor bijtincidenten waarvan honden het slachtoffer zijn. Er is geen doodsoorzaken
statistiek voor honden en ook geen centrale registratie van behandelingen bij dierenartsen
of opnames in dierenklinieken. De enige gegevens die over dit soort incidenten konden worden
gevonden zijn aangiftes bij de politie. In het onderzoek dat de commissie heeft laten verrichten
door de ASG werden 798 dossiers bestudeerd uit het bestand 'Blueview'. Hiervan betroffen
404 dossiers incidenten van het type 'hond bijt mens' en 235 van het type 'hond bijt
hond'.
Als het aandeel van deze beide soorten incidenten in het totale aantal bijtincidenten wordt
berekend blijkt dat de slachtoffers bij 63% van de aangegeven incidenten mensen zijn en bij
37% honden. In het bestand van het parket Rotterdam werden 41 dossiers gevonden met mensen
als slachtoffer en 24 dossiers met honden. In deze laatste groep werden zes honden door
hun aanvaller doodgebeten en liepen er vijf ernstige verwondingen op. Van de overige getroffen
dieren zijn geen details bekend. Pitbull terriërs waren met 13 incidenten duidelijk oververtegenwoordigd
( Zie voor uitgebreidere info die link die ik eerder stuurde en dan vanaf pagina 14)
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Daar werd naar (voornamelijk) bijtincidenten met mensen gekeken en minder tot niet met andere honden. Bij die 1e vind ik het enorm logisch dat het niet omlaag ging. Nu heb ik alsnog het idee dat de honden die onder de staffords/pitbulls geschaard worden en wel mensen zwaar verwonden van die enge kruisingen zijn waarbij hond en mensagressie gekruist wordt.Valerie schreef:Nou om je even te helpen herinneren. De reden dat de RAD werd afgeschaft was omdat de incidenten in Nederland hierdoor niet omlaag gingen. Door cijfers werd er bewezen dat de rad niet werkte.korthaar schreef:Bijtincidenten ligt toch in de lijn der verwachtingen bij vechthonden.
De eigenaren van staffords enzovoorts die ik ken hebben ze niet voor het imago, maar omdat ze de karakters naar mensen en het uiterlijk aansprekend vinden. Die honden komen ook nooit in aanraking met andere honden.
- Tineke
- Zeer actief
Waarom wil je een hond die rochelend en naar adem snakkend door het leven gaat.*Ellen* schreef:Waarom wil je een hond die een rotzak is ?
Er moet toch een reden voor zijn dat je voor het ras valt als niet-aso zijnde.
Er zal toch wel een reden zijn waarom je jezelf dierenliefhebber noemt maar dan toch kiest voor zoiets.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Tineke
- Zeer actief
Daar twijfel ik overigens wel een beetje aan de laatste tijd dat eigenaars weten wat ze nemen.laeken schreef: De baasjes die een pitbull nemen weten prima wat ze nemen. Als ik pitbull zeg dan gaan de meeste van mijn vrienden die niks met honden hebben gruwelen. Gadver! Wat een enge beesten zijn dat toch zeggen ze dan. Logisch. Dat geldt ook voor de mastino bv nadat die als kindermoordenaars zijn weggezet jaren geleden.
Ik zie in ieder geval zeker de laatste tijd opvallend veel naieve eigenaren die menen dat het socialiseren wel goed komt.
En inderdaad de mastino heeft door een dodelijk bijtincident een slecht imago gekregen , en laten we wel wezen er zitten ook behoorlijk lastige exemplaren tussen.
Maar er zijn meerdere dodelijke bijtincindenten geweest met husky's en peuters/baby's maar toch linken mensen dat niet specifiek aan dat ras.
Ik denk dat dus met het uiterlijk te maken heeft.

- Tineke
- Zeer actief
Dat verbaast mij dan wel weer dat mensen nog steeds hun honden er op laten denderen.Valerie schreef:Nou bij elk krantenbericht denk ik "Nú gaan mensen wel opletten en hun hond bij zich houden ipv ze op ons laten afdenderen". Maar nee hoor. Van de week weer een discussie moeten voeren waarom de hondjes niet even mogen spelen.
Als ik dan zeg dat Jigzy bijt kijken ze mij aan alsof ik gek ben.
Ik merk niets van de vooroordelen.
Ik zie overigens ook weleens een andere kant hoor ,een meneer met een aangelijnde pit of staf in een vrij druk losloopgebied die waarschuwt uit de buurt te blijven want anders kan je hond worden doodgebeten en is dat je eigen schuld.
Die verzieken het voor mij niet zo goed voor het ras als de naïevelingen met hun 'mijne is zo goed gesocialiseerd die kan met alles''.
Ik ken de honden niet van specifieke shows dus jij zal inderdaad de wat meer serieuze liefhebbers kennen

Maar ik moet zeggen dat in het herplaatscircuit wij er toch niet altijd prettige ervaringen mee hebben.
Als we worden uitgescholden vanwege een weigering tot plaatsing van een hond of andere reden, en dan heb ik het echt over woorden als k.....hoer enzo, is dat meestal gelinkt aan zo'n type hond.
De hond die wij ooit hebben herplaatst die op jonge leeftijd al door een glazen tafel was geslagen was een jong pitje

Ik denk dus wel dat deze honden ,buiten de betrokken eigenaren ,een aantrekkingskracht hebben op mensen die eigenlijk helemaal geen hond zouden moeten hebben.

- Tineke
- Zeer actief
Nou ik zie vaker een husky dan een mastino en daar had ik het over ,niet over pitjes en staffies en kruisingen daarvan die je inderdaad best veel ziet.Nanna schreef:Ik denk dat het te maken heeft met zichtbaarheid. Wanneer zie je nou een Husky? Als ik er op jaarbasis drie tegenkom is het veel.Tineke schreef: Maar er zijn meerdere dodelijke bijtincindenten geweest met husky's en peuters/baby's maar toch linken mensen dat niet specifiek aan dat ras.
Ik denk dat dus met het uiterlijk te maken heeft.
Terwijl je op iedere straathoek een klapkaak tegenkomt. En de kranten vol staan van dit type hond die wéér een andere hond heeft doodgebeten. Plus dat ze er voor gefokt zijn. Een Husky is een sledehond, dat weet iedereen. En dat link je dan niet zo snel aan het incident met de doodgebeten baby. Een vechthond herkent iedereen. Die zijn eng!
Plus dat er (te) vaak gajes mee loopt. Je kunt het ontkennen maar het is gewoon zo.
Dus wat ik volgens jou nu weer aan het ontkennen zie ik eigenlijk zelf niet zo

- Tineke
- Zeer actief
Oke begreep ik dan verkeerdNanna schreef:Dat bedoelde ik dus heel in het algemeenTineke schreef: Dus wat ik volgens jou nu weer aan het ontkennen zie ik eigenlijk zelf niet zoIk zie ook wel dat jij het niet ontkent.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
In Spanje betaal je 500 euro voor zo´n vergunning en ieder gezinslid dat de hond uitlaat moet ook een vergunning hebben als men door de psychologische keuring komtDartel schreef:Precies. Omdat ze in Spanje een nog slechter imago hebben dan in NederlandSam! schreef:Het willen verminderen van het aantal Pitbullachtigen in NL asielen is een mooi streven, maar als ze ook uit het buitenland worden gehaald lijkt het mij dweilen met de kraan open.
Wij willen een bi drage leveren aan het verminderen van het aantal Pitbullachtige honden in de asielen en hopen dat jullie ons daarbij willen helpen, in het belang van de honden. Hiervoor zijn wij op zoek naar eigenaren van Pitbullachtige honden. Door het invullen van de enquête kunnen we uw kennis en ervaring gebruiken om adviezen te geven aan de asielen om de aantallen te verminderen en de situatie voor de honden te verbeteren.
http://secondchancestaffordsandpitbulls ... jn-we.html
Ik was vooral verbaasd over de motivatie "Waarom Spaanse staffords/pitbulls?"![]()
In Spanje moet je dus aan hele strenge eisen voldoen om zo'n "potentieel gevaarlijke" hond te mogen houden. Ik vind de eisen wel leuk, geen strafblad, goede aansprakelijkheidsverzekering en een bewijs van psychologische geschiktheid.
- Tineke
- Zeer actief
Dat zouden ze nu ook eens bij meer mensen moeten doen in Spanje , bij de aanschaf van een galgo bijv.Cindy52 schreef:In Spanje betaal je 500 euro voor zo´n vergunning en ieder gezinslid dat de hond uitlaat moet ook een vergunning hebben als men door de psychologische keuring komt

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
ik zie hier echt een opkomst van oudere mensen met een stafford of look a like ervan.Ik leg het verband met de vele inbraken en dat men zich dan veiliger voelt.
Dit ervaar ik zelf met Dol ook.

- Pepie
- Zeer actief
IK leg het verband of dat de ware reden is kan ik alleen maar naar gissen.Ik denk wel dat een inbreker net als sommige mensen op straat oversteken hij een huis verder gaat.Nanna schreef:Dat is raar. Want ik hoor mensen met vechthonden altijd roepen "dat ze de inbreker waarschijnlijk doodlikken". Hoe rijm ik dat?Pepie schreef:ik zie hier echt een opkomst van oudere mensen met een stafford of look a like ervan.Ik leg het verband met de vele inbraken en dat men zich dan veiliger voelt.

-
- Zeer actief
Nanna schreef:Dat is raar. Want ik hoor mensen met vechthonden altijd roepen "dat ze de inbreker waarschijnlijk doodlikken". Hoe rijm ik dat?Pepie schreef:ik zie hier echt een opkomst van oudere mensen met een stafford of look a like ervan.Ik leg het verband met de vele inbraken en dat men zich dan veiliger voelt.
Mijn CC wordt ook genoemd in t rijtjeDe rassen die voor dit onderzoek onder het type Pitbullachtige hond vallen zijn: Amerikaanse Staffordshire Terriër, de Argentijnse Dog, de Bull Terriër, de Cane Corso, de Fila Brasileiro, de Perro de Presa Canario, de Perro de Presa Mallorquin, de Staffordshire Bull Terriër en de Tosa Inu. De Amerikaanse Buldog en de Amerikaanse Pitbull Terriër zijn niet FCI erkend, maar vallen wel onder de rassen van het begrip Pitbullachtige hond. De kruisingen hiervan vallen voor dit onderzoek ook onder de Pitbullachtige hond. Dus bent u eigenaar van een van deze rassen of een kruising hiervan, klik dan op onderstaande link voor het invullen van de enquête.

Bij een kennis van me die wel 2 pittbulls had is ingebroken, de ene hebben ze doodgeslagen en de ander werd in de kast opgesloten en die had een trauma voor t leven, - het waren idd geen wakers, , gewoon niet
- Pepie
- Zeer actief
Dan geeft het misschien een gevoel van schijnveiligheid.Nanna schreef:Dat doet ie ook als je een teckel hebt. Het gaat er om dat hij niet gestoord wil worden en de aandacht op zich wil vestigen en met een kwaad blaffende hond heb je dat al snel. Het kaliber hond doet er nauwelijks toe.Pepie schreef: IK leg het verband of dat de ware reden is kan ik alleen maar naar gissen.Ik denk wel dat een inbreker net als sommige mensen op straat oversteken hij een huis verder gaat.
Ik zou als waakhond alvast ook meer fiducie hebben in een boze gilteckel dan in een pitbull die blij staat te kwispelen.

-
- Zeer actief
Nou, mensen die het woord pitbull niet linken aan hondengevechten en bijtincidenten komen wat mij betreft van een andere planeet. Dat ze denken dat het aan de opvoeding ligt snap ik. Dat ze denken dat hun hond dat nooit zal doen snap ik ook. Maar dat ze denken dat een pitbull geen imago probleem heeft gaat er bij mij niet in. Pitbull staat voor alles wat negatief is. Gangsters die zichzelf zo noemen tot doodgebeten kindjes.
- Pepie
- Zeer actief
Nou ik heb toch liever dat Dol aanslaat dan Vlo..Vlo geef je een rottrap en weg is hij en Dol is toch van een ander kaliber.Nanna schreef:Dat is dan een domme beslissing geweest. Je kunt als wapen tegen inbrekers het beste iets hebben dat meteen op de strot staat bij het minste geluid.Pepie schreef: Dan geeft het misschien een gevoel van schijnveiligheid.
Ik kom vanwege mijn werk in allerlei situaties. Ook bij gezinnen met honden. Mij valt altijd op dat het al dan niet xklapkaakgedeelte zelden of niet blaft bij mijn aanbellen. Meestal staat het kwispelend achter de deur![]()
Ik zou er als inbreker niet van onder de indruk zijn; bovendien sta je dan toch al binnen dus kun je net zo goed die paar meter naar die dure laptop evengoed lopen, begeleid door een jolig om je heen springende Tyson
Door de deur binnenkomen is toch iets anders dan gemorrel aan je achterdeur en wellicht staat een " klapkaak" dan met open armen de inbreker te ontvangen,ik denk persoonlijk dat dit toch een reden kan zijn dat ze hier in opmars zijn bij de oudere.