Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

muilkorf?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baxie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russel
Aantal honden: 1

muilkorf?

Ongelezen bericht door Baxie »

Goedemiddag,

Ik zit met een vraag, onze Jack Russel is heel lief naar mensen toe. Hij is nu 1 jaar en doet het goed.
Alleen gaat het niet goed met honden die jonger dan hem zijn. Hij haalt dan gelijk uit.
Wat dit is weten wij niet, maar het plezier met uitlaten is er wel af.

Wij zaten te denken aan een muilkorf als wij hem uitlaten. Ik ben van mening dat hij zijn energie kwijt moet en dat gebeurd niet als hij aan de riem zit.

Hebben jullie ervaring hiermee, of kunnen jullie mij adviseren?

Alvast bedankt
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: muilkorf?

Ongelezen bericht door Hilde »

In gebieden lopen waar je geen of amper honden tegen komt? Trainen op een betrouwbare hier? Aan de (slepende) lange lijn? Ik zou niet met muilkorf gaan lopen zonder verdere training: dan pakt hij een andere hond nog steeds en dat lijkt me hou dan ook niet de bedoeling. En als je een keer een hond hebt die hem (terug) grijpt, kan hij niets terugdoen.
Afbeelding
Baxie
Vaste gebruiker

Hij luistert heel goed, alleen als hij een andere hond ziet besta ik niet meer en is hij helemaal gefocust op die andere hond. Als ik het door heb voorkom ik het. Alleen kan je het niet altijd voor zijn.
Hij doet het ook niet bij elke hond, maar bij jongere honden dan hem. En het is dan ook niet even grommen, nee, gelijk uithalen.
Hilde
Zeer actief

Baxie schreef:Hij luistert heel goed, alleen als hij een andere hond ziet besta ik niet meer en is hij helemaal gefocust op die andere hond. Als ik het door heb voorkom ik het. Alleen kan je het niet altijd voor zijn.
Hij doet het ook niet bij elke hond, maar bij jongere honden dan hem. En het is dan ook niet even grommen, nee, gelijk uithalen.
Misschien nog meer werken aan een betrouwbare hier, dan. Dat kun je trainen door meer afstand te nemen tot andere honden, zodat hij nog in staat is op je te letten etc. Want hoe zie je het voor je met muilkorf? Dat hij dan nog steeds mag uithalen maar dan gewoon met korf?
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zo een hond zou ik niet loslaten. Eerst trainen op hier komen, zodat je hem ten alle tijden terug kan roepen. Een muilkorf kan hij alsnog uithalen alleen niet bijten. Maar uithalen is vervelend genoeg, dat los je echt alleen op door het voor te zijn en de hond bij je te houden.
Perry en Noah

Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Wat zou je doen als de hond even groot was als een new foundlander?
Baxie
Vaste gebruiker

Daar zit wat in, maar ik voel me heel erg opgelaten als hij uithaald.
het mooiste is om hem te zien rennen als die rond loopt en het is een heel lief mannetje.

Ik weet ook niet waar het vandaan komt, hij heeft altijd los gelopen op het strand en in het bos.
Baxie
Vaste gebruiker

Hoe bedoel je dat Valerie?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Baxie schreef:Hoe bedoel je dat Valerie?
Wat voor maatregelen zou je dan nemen? Zou je de hond dan nog steeds zo op andere honden af laten gaan?
Baxie
Vaste gebruiker

Dat laat ik nu ook niet. Alleen kan je het niet altijd voor zijn.

Vandaar mijn vraag en daarom dacht ik aan een muilkorf.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Baxie schreef:Dat laat ik nu ook niet. Alleen kan je het niet altijd voor zijn.

Vandaar mijn vraag en daarom dacht ik aan een muilkorf.
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb een hond die niet met vreemde honden kan en die is één keer op een andere hond geklapt toen ze ontsnapte uit de tuin. Met uitlaten bij ons nooit meer. Door plekken te zoeken waar weinig tot geen andere honden komen, vroeg op te staan en haar alleen los te laten op die plekken. Op momenten dat we niet naar die plekken kunnen loopt ze naast de fiets, gaat ze mee hardlopen of loopt aan een lange lijn.

Ook met een muilkorf moet je het gedrag aanpakken, want dat blijft hetzelfde. Niet leuk voor de andere hond en als die hond het niet pikt kan jouw hond zich ook niet verdedigen.

EDIT: Ik lieg, ze is nog een keer op een andere hond geklapt tijdens de training met de GT, toen ze mijn vingers half uit de kom trok. Maar dat was een situatie waar we haar bewust in zette ivm training.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Baxie schreef:Hij luistert heel goed, alleen als hij een andere hond ziet besta ik niet meer en is hij helemaal gefocust op die andere hond. Als ik het door heb voorkom ik het. Alleen kan je het niet altijd voor zijn.
Hij luistert als ik het zo lees alleen als er niets interessanters in de buurt is en dat is geen goed luisteren.

Ga meer zelf met hem doen.
Aan een lange lijn voorlopig zodat hij echt niet naar die andere honden toe kan.
Samen spelen, oefeningetjes doen en goed belonen als hij zijn aandacht bij jou houdt.

Begin daarmee niet in een park of bos vol honden maar in een rustig gebied waar dat wat gemakkelijker gaat.
In drukke gebieden aan de lijn houden voorlopig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Baxie
Vaste gebruiker

Dat zijn tips waar ik mee aan de gang kan gaan tessathomas en ranetje.

kan je mij meer tips geven om zijn aandacht erbij te houden?
Hilde
Zeer actief

Baxie schreef:Dat zijn tips waar ik mee aan de gang kan gaan tessathomas en ranetje.

kan je mij meer tips geven om zijn aandacht erbij te houden?
Iets héél lekkers meenemen, geen saaie brokken oid :)
Afbeelding
Ушанка
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ушанка »

Loslopen wordt veel te vaak overschat. Tuurlijk is het heerlijk om even uit te kunnen rennen, maar er zijn meer dan genoeg alternatieven. Denk aan een lange lijn, fietsen, steppen, canicrossen, andere hondensporten, denkwerk, simpelweg meer wandelen..

Voor hetzelfde geld gaat hij (gemuilkorfd) ruzie zoeken met een andere hond. Ja, bijten kan hij dan niet, maar voor overlast zorgen wel. Daarbij kan de andere hond er ook niet van gediend zijn en de jouwe te grazen nemen. Ik zou gewoon lekker gaan oefenen aan de lange lijn of een omheinde hondenren opzoeken. Kaasjes erbij, piepspeeltje, bal, wat zijn focus maar op jou legt.
...It's a husky thing, you wouldn't understand.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”