Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitvallen naar andere honden
Moderator: moderatorteam
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
- Aantal honden: 2
Uitvallen naar andere honden
Even een vraag voor een probleempje wat ik ondervind.
Als ik met beide honden uit ga, of dat nu Ren is of Quint (mijn oppashond) valt Rasta soms uit naar andere honden (meestal de iets grotere).
Laat ik hem alleen uit dan is er niks aan de hand en is ie normaal gesproken de vriendelijkheid zelve.
Ik vraag me toch af wat dit is, beschermingsdrang of onzekerheid of iets anders ?
Hoe zou ik dat het beste kunnen corrigeren of afleiden?
Was al wel bezig om hem af te leiden met een snoepje in de hand om hem te leren andere honden te negeren maar dat helpt dus niet als ik met beide loop.
Een oplossing is natuurlijk om hem dan maar alleen uit te laten maar daar heb ik niet altijd tijd voor of zin in.
Hoe zouden jullie zoiets oplossen?
Als ik met beide honden uit ga, of dat nu Ren is of Quint (mijn oppashond) valt Rasta soms uit naar andere honden (meestal de iets grotere).
Laat ik hem alleen uit dan is er niks aan de hand en is ie normaal gesproken de vriendelijkheid zelve.
Ik vraag me toch af wat dit is, beschermingsdrang of onzekerheid of iets anders ?
Was al wel bezig om hem af te leiden met een snoepje in de hand om hem te leren andere honden te negeren maar dat helpt dus niet als ik met beide loop.
Een oplossing is natuurlijk om hem dan maar alleen uit te laten maar daar heb ik niet altijd tijd voor of zin in.
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite- Hanneke2
- Zeer actief
Re: Uitvallen naar andere honden
Aan de lijn wil Lilo ook nog wel eens achterlijk gaan doen naar vreemde 'enge' honden (groot, zwart, honden met een platte bekPtje schreef:Even een vraag voor een probleempje wat ik ondervind.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou het verbieden en ik geloof totaal niet dat dat onzekerheid of angst is. Hij is een reu en hij verdedigd zijn pubertje en teef. En jij moet dan zeggen. Uh Uh, mag niet! Jij moet hem dus wat indammen als je het mij vraagt. Dapper verdedigde de teven ook. Andersom idem terwijl Cleo en Eva los heel sociaal waren. Als roedel durfde ik ze niet los bij andere honden te laten. Zij waren een veel te sterke en pure roedel. Dus onderling zijn je honden anders dan met jou alleen. Dat ervaar ik tenminste. Zelfs Bas vindt andere honden stom met Hein erbij. Alleen is ze totaal anders.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Madam is ook stoer met Baco erbij
maar laatst met het passeren van een boerboel hield ze wijselijk haar bek
Gewoon verbieden klaar
Gewoon verbieden klaar
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Verbieden, dat is de oplossinglaeken schreef:Ik zou het verbieden en ik geloof totaal niet dat dat onzekerheid of angst is. Hij is een reu en hij verdedigd zijn pubertje en teef. En jij moet dan zeggen. Uh Uh, mag niet! Jij moet hem dus wat indammen als je het mij vraagt. Dapper verdedigde de teven ook. Andersom idem terwijl Cleo en Eva los heel sociaal waren. Als roedel durfde ik ze niet los bij andere honden te laten. Zij waren een veel te sterke en pure roedel. Dus onderling zijn je honden anders dan met jou alleen. Dat ervaar ik tenminste. Zelfs Bas vindt andere honden stom met Hein erbij. Alleen is ze totaal anders.
Binnenkort kom ik wat ongeregeld bij je brengen om dingen te verbieden. Ben benieuwd
-
laeken
- Zeer actief
Breng maar.Badu schreef:Verbieden, dat is de oplossinglaeken schreef:Ik zou het verbieden en ik geloof totaal niet dat dat onzekerheid of angst is. Hij is een reu en hij verdedigd zijn pubertje en teef. En jij moet dan zeggen. Uh Uh, mag niet! Jij moet hem dus wat indammen als je het mij vraagt. Dapper verdedigde de teven ook. Andersom idem terwijl Cleo en Eva los heel sociaal waren. Als roedel durfde ik ze niet los bij andere honden te laten. Zij waren een veel te sterke en pure roedel. Dus onderling zijn je honden anders dan met jou alleen. Dat ervaar ik tenminste. Zelfs Bas vindt andere honden stom met Hein erbij. Alleen is ze totaal anders.![]()
Binnenkort kom ik wat ongeregeld bij je brengen om dingen te verbieden. Ben benieuwd
En als hij het wel doet verbiedt je het op een hardere manier. Desnoods pak je hem eens stevig vast bij zijn wang. DAT DOEN WE NIET! Ben jij gek! Want laten we wel wezen, als jij je honden niks kan verbieden en ze doen wat ze willen dan mis je een stuk controle. Je kan met worsten zwaaien of afleiden maar dan is het vooral een kwestie van hopen. Je moet al bij benaderen van een hond op elk signaal van je hond letten en niet pas ingrijpen als die hond al strak staat en klaar staat om te gaan brullen. Afleiden kan een onderdeel van dit proces zijn maar waar het om draait is dat jij de regie over neemt en niet je hond. Desnoods maak je je hond onzeker of onderdanig. Dat moet je als baas voor elkaar krijgen is mijn principe.
Ik kan er dus niet tegen als ik langs een rottweiler moet in de polder die ik zichzelf zie oppompen, de baas de riem strak zie trekken en dan alleen met alle macht die hond zie tegenhouden. Nee, die hond moet bij de eerste fixatie al aangepakt worden. Desnoods zo hard dat de staart tussen de benen gaat. Dan zal hij echt niet meer uitvallen als je goed traint. Als jij als baas dat niet voor elkaar krijgt mis je controle en overwicht.
Leuk is dat niet, maar elke keer als je je hond laat uitvallen sterkt dit gedrag. En sterk je de hond in het negeren van jou als baas.
Ik zeg niet dat jij dat doet, maar ik denk wel dat dat zo moet.
Ik heb ook uitvallende honden gehad. Daar ook veel verkeerd mee gedaan en bv Wuilus schoot dan door naar hele sterke opwinding. Die kreeg redirectie en beet dan naar mij als ik corrigeerde. Te laat en veel te lang verkeerd aangepakt. Bas heeft enkele keren uitgevallen. Zeker als we ergens zitten en er komt een hond kijken. Dan maak ik dus wel dat ze stopt. Desnoods pak ik haar eens stevig vast en duw haar tegen de grond. OPHOUDEN JIJ! DAT MAG NIET! En omdat ik dit gedrag op geen enkele wijze toe sta is het nooit zover gekomen dat ik een hond die op tilt staat nog moet corrigeren. Dat gaat niet meer.
Vanaf nu zal elke hond direct weten en desnoods voelen (zonder tikken of ander gedoe) dat dit niet gaat gebeuren. Ik ben itt heel veel mensen nl van mening dat jij als baas je hond moet kunnen laten kruipen indien nodig. Daar heb ik al duizend discussies over gehad met hondenmensen maar ik vind dat gewoon. Als ik als baas iets echt niet wil dan gaat mijn hond laag, met de oren naar achter en de staart tussen de benen doen wat ik zeg. Klinkt veel harder dan het is.
Wuilus bv was een dominant kreng dat ook graag een knokkerijtje aan ging met teven. Maar ze was diep in haar hart ook bang voor mij als ik echt boos werd. Dus als ze bv ging vechten dan kon ik door te brullen en er op af te stormen haar laten stoppen. Ze krimpte dan in elkaar en liet zich eraf halen. Als ze bv weg wilde rennen en ik zei, HEE! NEE! dan zakte de kont in elkaar, gingen de oren naar achter en stopte ze.
Mijn visie is totaal positief maar als er gevaarlijk of ernstig ongewenst gedrag gaat onstaan dan wordt ik ook harder tot het stopt. Moet wel. Hoe ga ik anders met een hond van 45 kilo de straat op met issues rondom agressie. Ze kon mensen bedreigen en honden aanvallen. Als ik die hond niet eronder zou hebben gehouden dan werd dat dier gevaarlijk. Ze beet echt. En ze was geen kattenpis. Ik moest die hond eronder houden. Simpel. Anders waren wij een gevaar op de openbare weg. Omdat ik uiteindelijk, zelfs als ze naar mij begon te brullen en happen, kon zorgen dat ze onderdanig werd kon ik haar onder controle houden. Zonder prikker, zonder TT en zonder slipketting. Gewoon met stem, houding en evt een fysieke correctie indien echt echt echt nodig.
Ik vind uitvallen een erg ongewenst gedrag wat ik dus wel degelijk hard en duidelijk zou stoppen. Als je dat niet onder controle krijgt gaat je hond later misschien knokken. En als je een uitval al niet weet te stoppen is een knokpartij iets waar je helemaal geen grip meer op krijgt. En dan? Je hond is dan een ongeleid projectiel.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Leg je ook nog even uit HOE je dat dan doet laeken?
Want vooral dat "gewoon verbieden" roept ook bij mij wat vraagtekens op.
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Ik vraag me dat dan ook af. Ik vind het altijd zo makkelijk klinken. Het zal dan wel zijn dat ik geen overwicht op mijn hond heb, maar zo makkelijk werkte dat niet bij Enzi. Dan ging hij alleen maar nog erger tekeer. Inmiddels is gewoon 'nee' voldoende.ranetje schreef:Leg je ook nog even uit HOE je dat dan doet laeken?
Maar er zijn nog een aantal honden waar hij gewoon echt kwaad wordt en dan kan ik 'gewoon verbieden' wat ik wil maar hij krijgt op dat moment kortsluiting in zijn kop. Zodra de honden uit zicht zijn begint hij allerlei kalmeringssignalen naar mij uit te zenden en schud hij zich flink uit en loopt door. Dan is het ook gelijk klaar. Het zal vast aan mij liggen maar hoe doe je dat dan?
Want 45 kilo Ridgeback duw ook jij niet zomaar even op de grond. Ook al ben ik bij de voor de eerste tekenen van spanning er bij, zie ik de hond eerder dan dat hij doet. Trouwens, de honden waar hij een hekel aan heeft hoeft hij maar te ruiken en dan begint hij al te borstelen, dat kan ik niet voor zijn want ik ruik ze niet
Ik los het op door de situaties met die honden gewoon te ontlopen. Voor de rest is het uitvallen er uit, maar bij die honden kan ik echt op mijn kop gaan staan.
- Ptje
- Zeer actief
Dat had ik bijna kunnen schrijven.Nerazi schreef:Ik vraag me dat dan ook af. Ik vind het altijd zo makkelijk klinken. Het zal dan wel zijn dat ik geen overwicht op mijn hond heb, maar zo makkelijk werkte dat niet bij Enzi. Dan ging hij alleen maar nog erger tekeer. Inmiddels is gewoon 'nee' voldoende.ranetje schreef:Leg je ook nog even uit HOE je dat dan doet laeken?
Maar er zijn nog een aantal honden waar hij gewoon echt kwaad wordt en dan kan ik 'gewoon verbieden' wat ik wil maar hij krijgt op dat moment kortsluiting in zijn kop. Zodra de honden uit zicht zijn begint hij allerlei kalmeringssignalen naar mij uit te zenden en schud hij zich flink uit en loopt door. Dan is het ook gelijk klaar. Het zal vast aan mij liggen maar hoe doe je dat dan?
Want 45 kilo Ridgeback duw ook jij niet zomaar even op de grond. Ook al ben ik bij de voor de eerste tekenen van spanning er bij, zie ik de hond eerder dan dat hij doet. Trouwens, de honden waar hij een hekel aan heeft hoeft hij maar te ruiken en dan begint hij al te borstelen, dat kan ik niet voor zijn want ik ruik ze niet![]()
Ik los het op door de situaties met die honden gewoon te ontlopen. Voor de rest is het uitvallen er uit, maar bij die honden kan ik echt op mijn kop gaan staan.
gelukkig is het met Ras niet echt extreem en is het echt niet bij alle honden zo maar het rare is dat ie bij een hond de ene keer heel neutraal reageert en de volgende keer bij dezelfde hond flink uitvalt met heel veel bluf..
Ik denk dat ik voortaan nog net iets allerer moet zijn en dan meteen iedere fixatie de kop in moet drukken.
Hoe dat moet ik nog ff uitvinden want hij is best heel gevoelig.
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Neeneenee. Dan heb je geen overwicht. Snap dat dan!Nerazi schreef:Ik vraag me dat dan ook af. Ik vind het altijd zo makkelijk klinken. Het zal dan wel zijn dat ik geen overwicht op mijn hond heb, maar zo makkelijk werkte dat niet bij Enzi. Dan ging hij alleen maar nog erger tekeer. Inmiddels is gewoon 'nee' voldoende.ranetje schreef:Leg je ook nog even uit HOE je dat dan doet laeken?
Maar er zijn nog een aantal honden waar hij gewoon echt kwaad wordt en dan kan ik 'gewoon verbieden' wat ik wil maar hij krijgt op dat moment kortsluiting in zijn kop.
Skadi valt nauwelijks uit, maar er is één rottie die ze HAAT. daar gaat ze hevig tegen tekeer. Ik heb dus duidelijk ook geen overwicht.
Máár! Ik bel dol op alle kansen om iets te leren, dus ik nodig laeken van harte uit om langs te komen en met Skadi langs die rottie te wandelen. Not to worrie, er kan niks gebeuren, er zit een stevig stalen hek tussen. Dan film ik dat, en dan kunnen we allemaal leren hoe je iets 'gewoon verbiedt'
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- ranetje
- Zeer actief
Zie je ook verschil in gedrag bij die andere hond?Ptje schreef:Dat had ik bijna kunnen schrijven.
gelukkig is het met Ras niet echt extreem en is het echt niet bij alle honden zo maar het rare is dat ie bij een hond de ene keer heel neutraal reageert en de volgende keer bij dezelfde hond flink uitvalt met heel veel bluf..
Ik denk dat ik voortaan nog net iets allerer moet zijn en dan meteen iedere fixatie de kop in moet drukken.
Hoe dat moet ik nog ff uitvinden want hij is best heel gevoelig.
Want dat zou een oorzaak kunnen zijn dat hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet.
Opletten op fixeren van je eigen hond kan al veel verschil uitmaken.
Als je dat fixeren dan kan afbreken natuurlijk, door afleiden of omdraaien
-
laeken
- Zeer actief
Of je geeft hem een tik tegen zijn wang als hij fixeert en zegt nee! Sorry hoor, omdraaien of een speeltje pakken vind ik dus geen sturing geven. Als je je hond een kunstje leert, prima. Maar nee is wel nee. Fixeren is gedrag dat vraagt om sturing. Fixeren is niet hetzelfde als leren plassen op commando. Ik wens mensen heel veel succes met omdraaien ed maar zelfs ik zou als mens niet eens begrepen hebben wat iemand daarmee duidelijk wil maken. Laat staan dat een hond dat begrijpt. Leer je hond maar volg op die manier maar ga geen ontluikende agressie de kop indrukken met onduidelijkheid. Agressief gedrag is nee! Desnoods met een schriktik. Hopla, afgelopen met die onzin.
-
laeken
- Zeer actief
Als je hond van je bord eet geef je hem toch ook een tik? Of geef je hem dan een koekje?
-
lets have fun
Eens. En ook eens met Nanna. Hij durft eindelijk eens een keer.Tara schreef:Mijn idee hoor, alles leuk en aardig, maar soms is even lik op stuk gewoon even de snelste manier.laeken schreef:Agressief gedrag is nee! Desnoods met een schriktik. Hopla, afgelopen met die onzin.
We hebben het met een poedel hoor, niet met een hoog in de drift staande herder of terrier.
Tetter Rasta maar eens flink voor zijn smoel en je mag ook best een keer lichamelijk worden. Rufus dacht ook wel even te kunnen uitvallen en dat was na een hele boze mama wel over.
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik ben ook behoorlijk duidelijk naar mijn honden. Stuk voor stuk heb ik ze allemaal keurig onder controle, maar als ik er 5 tegelijk bij me heb is dat niet genoeg. Dan is het echt een roedel.
Ik kan ze wel houden, maar het zijn gewoon keffers. Ik heb ze nu geleerd om achter mij te blijven staan. Ze mogen onder geen beding langs mij heen uitvallen, ik blokkeer ze en corrigeer als ze het wel doen. Als ze "netjes" blijven zitten, met een beetje geblaf, dan beloon ik ze ook weer heel duidelijk met mijn stem. Oogcontact met mij zoeken en kop dicht levert de jackpot op. Beetje bij beetje wordt het beter, maar helemaal over zal het niet gaan. Voor mij werkt de combinatie van belonen en corrigeren het beste. En ik denk eigenlijk voor iedere hond. Wees duidelijk met wat je wel en niet accepteert. Geef heel duidelijk je grenzen aan, en beloon ook heel duidelijk zodra het gedrag verbetert. Ga niet alvast waarschuwen als je hond nog braaf is. Kijken mag, fixeren niet. Kijken zonder fixeren of blaffen is "super, koekkkkiieeeee, lief hondje, braaaaaaaf" met een lage stem.
Moedig aan om het vol te houden, "goed zo, knappe hond!" Niet alvast gaan waarschuwen, een mens kun je dat uitleggen een hond niet. Pas op hè, niet doen, wel braaf blijven, en dan met een boze stem. Waarom zou die hond braaf blijven? Baasje is toch al boos. En ingrijpen als hij dan toch begint. En niet dan alsnog een koekje als ze stoppen. Die fout maakte ik met een van mijn honden. Die kefte op een gegeven moment zelfs de vuilnisbakken uit om een koekje te verdienen
Maar met alleen snoepjes kwam ik er niet. Afleiden, counterconditioning, speeltjes, aandachtsoefeningen het werkt maar beperkt. Het werkt heel even, in die situatie voor die dag. Als ik ze meeneem naar een hondenshow zijn het keurige dames. Zoveel honden, dan houden ze er al heel snel mee op. Op de hondenschool, in de stad, geen probleem. Maar de volgende dag, op een lege dijk waar ineens een hond de bocht omkomt is het een hele andere situatie. En die lege dijk is van hun, vinden ze.
Dat is echt een nadeel van mijn ras, de schapendoes is een waker. Vechten doen de mijne niet, maar waken als de beste.
Ik kan ze wel houden, maar het zijn gewoon keffers. Ik heb ze nu geleerd om achter mij te blijven staan. Ze mogen onder geen beding langs mij heen uitvallen, ik blokkeer ze en corrigeer als ze het wel doen. Als ze "netjes" blijven zitten, met een beetje geblaf, dan beloon ik ze ook weer heel duidelijk met mijn stem. Oogcontact met mij zoeken en kop dicht levert de jackpot op. Beetje bij beetje wordt het beter, maar helemaal over zal het niet gaan. Voor mij werkt de combinatie van belonen en corrigeren het beste. En ik denk eigenlijk voor iedere hond. Wees duidelijk met wat je wel en niet accepteert. Geef heel duidelijk je grenzen aan, en beloon ook heel duidelijk zodra het gedrag verbetert. Ga niet alvast waarschuwen als je hond nog braaf is. Kijken mag, fixeren niet. Kijken zonder fixeren of blaffen is "super, koekkkkiieeeee, lief hondje, braaaaaaaf" met een lage stem.
Moedig aan om het vol te houden, "goed zo, knappe hond!" Niet alvast gaan waarschuwen, een mens kun je dat uitleggen een hond niet. Pas op hè, niet doen, wel braaf blijven, en dan met een boze stem. Waarom zou die hond braaf blijven? Baasje is toch al boos. En ingrijpen als hij dan toch begint. En niet dan alsnog een koekje als ze stoppen. Die fout maakte ik met een van mijn honden. Die kefte op een gegeven moment zelfs de vuilnisbakken uit om een koekje te verdienen
Maar met alleen snoepjes kwam ik er niet. Afleiden, counterconditioning, speeltjes, aandachtsoefeningen het werkt maar beperkt. Het werkt heel even, in die situatie voor die dag. Als ik ze meeneem naar een hondenshow zijn het keurige dames. Zoveel honden, dan houden ze er al heel snel mee op. Op de hondenschool, in de stad, geen probleem. Maar de volgende dag, op een lege dijk waar ineens een hond de bocht omkomt is het een hele andere situatie. En die lege dijk is van hun, vinden ze.
Dat is echt een nadeel van mijn ras, de schapendoes is een waker. Vechten doen de mijne niet, maar waken als de beste.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Jigzy viel ook uit en ik heb haar het verboden om naar andere honden te kijken. Bij haar was het wel agressie trouwens.
Waarom dat verbieden? Je mist anders gewoon signalen dus de juiste timing is erg lastig.
Inmiddels valt ze niet meer uit en mag ze gewoon naar andere honden kijken
Waarom dat verbieden? Je mist anders gewoon signalen dus de juiste timing is erg lastig.
- ranetje
- Zeer actief
Kan je dat verder uitleggen Valerie?Valerie schreef:Jigzy viel ook uit en ik heb haar het verboden om naar andere honden te kijken. Bij haar was het wel agressie trouwens.
Ik begrijp geloof ik niet wat je er mee bedoelt.
-
Manu
Dat koekje kan hij op zijn buik schrijven.
Manu valt dan niet uit naar andere honden maar begint als een jankende debiel in die lijn te hangen en springen. Ik krijg er echt pijn in mijn arm van. Als ik hem zie beginnen krijgt hij een "doorlopen" en even mijn knie in zijn zij als hij daar niet op reageert. Niet hard, gewoon een por. Anders explodeert hij namelijk en krijg ik weer een ruk. En dat in 0,0001 seconde. Als ik hem aanraak kijkt hij op en zeg ik braaf, doorlopen en gaat het goed.
Soms is hij ook slimmer dan ik en gaat hij gewoon achterlangs, dan heb ik geen kracht en zit ik in de knoop
Manu valt dan niet uit naar andere honden maar begint als een jankende debiel in die lijn te hangen en springen. Ik krijg er echt pijn in mijn arm van. Als ik hem zie beginnen krijgt hij een "doorlopen" en even mijn knie in zijn zij als hij daar niet op reageert. Niet hard, gewoon een por. Anders explodeert hij namelijk en krijg ik weer een ruk. En dat in 0,0001 seconde. Als ik hem aanraak kijkt hij op en zeg ik braaf, doorlopen en gaat het goed.
Soms is hij ook slimmer dan ik en gaat hij gewoon achterlangs, dan heb ik geen kracht en zit ik in de knoop
- Valerie
- Zeer actief
Hond kijkt naar andere hond -> hond fixeert -> pompt zich op - > haren gaan omhoog -> uitvallenranetje schreef:Kan je dat verder uitleggen Valerie?Valerie schreef:Jigzy viel ook uit en ik heb haar het verboden om naar andere honden te kijken. Bij haar was het wel agressie trouwens.
Wanneer corrigeer je dan?
- Ptje
- Zeer actief
Gisteren aan de overkant een grotere hond.
Ras begon met fixeren dus ik gaf hem een tik tegen zijn nek, KAPPE NU en gelijk het comando lét op.
Toen had ik zijn aandacht en konden we rustig doorlopen, het begin is er
Ras begon met fixeren dus ik gaf hem een tik tegen zijn nek, KAPPE NU en gelijk het comando lét op.
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Bij dat gewoon verbieden kan ik me niet echt iets voorstellen want ik neem aan dat TS dat al geprobeerd heeft
- ranetje
- Zeer actief
DaarValerie schreef:Hond kijkt naar andere hond -> hond fixeert -> pompt zich op - > haren gaan omhoog -> uitvallenranetje schreef:Kan je dat verder uitleggen Valerie?Valerie schreef:Jigzy viel ook uit en ik heb haar het verboden om naar andere honden te kijken. Bij haar was het wel agressie trouwens.
Wanneer corrigeer je dan?Dit kan al binnen 2 seconde gebeuren.
Omdraaien en weglopen en hondje is brááf bij het meelopen.
Ik corrigeer daar helemaal niet voor.
Als het binnen twee seconden gebeurt heb je iets gemist.
Ik let in zo'n geval zelf ook goed op andere honden, dat wel.
- Valerie
- Zeer actief
Ik mis niets, ik ken mijn hondranetje schreef: Daar
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Dat is leuk als je heen en weer wilt blijven lopen. Maar als ik hier even naar het park wandel wil ik dat ze gewoon langs een andere hond kunnen lopen. Ik ontloop als mogelijk en keer af en toe een keer om. Niet om het af te leren, want ze leren daar niets van, maar wel om te voorkomen dat ze gaan blaffen, zeker 's avonds. Maar ik wil toch een keer van A naar B, dus dan maar aan de kant zetten en proberen om ze kalm te houden. Of gewoon doorlopen met 3 gillende (en 2 niet gillende) schapendoezen aan de andere kant van mij zodat ik intussen vriendelijk kan glimlachen naar de andere honden bezitter.ranetje schreef:DaarValerie schreef:Hond kijkt naar andere hond -> hond fixeert -> pompt zich op - > haren gaan omhoog -> uitvallenranetje schreef:Kan je dat verder uitleggen Valerie?Valerie schreef:Jigzy viel ook uit en ik heb haar het verboden om naar andere honden te kijken. Bij haar was het wel agressie trouwens.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- ranetje
- Zeer actief
Tsja, ik heb train het er liever gewoon uit dan dat ik vind dat ze maar gewoon door moeten lopen met een "verbod" om zich onhebbelijk te gedragen.Dartel schreef:Dat is leuk als je heen en weer wilt blijven lopen. Maar als ik hier even naar het park wandel wil ik dat ze gewoon langs een andere hond kunnen lopen. Ik ontloop als mogelijk en keer af en toe een keer om. Niet om het af te leren, want ze leren daar niets van, maar wel om te voorkomen dat ze gaan blaffen, zeker 's avonds. Maar ik wil toch een keer van A naar B, dus dan maar aan de kant zetten en proberen om ze kalm te houden. Of gewoon doorlopen met 3 gillende (en 2 niet gillende) schapendoezen aan de andere kant van mij zodat ik intussen vriendelijk kan glimlachen naar de andere honden bezitter.ranetje schreef:DaarValerie schreef:Hond kijkt naar andere hond -> hond fixeert -> pompt zich op - > haren gaan omhoog -> uitvallen
Aan de kant zetten (in zit en met aandacht) doe ik ook wel, als dat gemakkelijker is dan omdraaien.
Ieder zijn eigen manier zullen we maar zeggen dan.
Want mijn honden leren het zo wel
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik merk bij mijn eigen hond ook gedragsveranderingen wanneer er een opvanghond is.
Je moet je eigen hond er een beetje voor kennen, maar mijn hond is aardig van de wap als er een opvanghond bij komt. Het is hond die onzeker is van aard en dit soort veranderingen maken haar grillig. Die spanning gaat ze afreageren. In Mayke haar geval laat ze meer jachtgedrag zien dan normaal en kan ze soms een paar dagen niet los lopen omdat ik weet dat ze direct gaat lopen hetzen om de spanning af te reageren. Omgericht gedrag.
Dat kan met uitvalgedrag ook zo zijn. Misschien is Rasta gewoon hoger in zijn stresslevel op dit moment en reageert hij dit af op honden die hij op straat tegen komt.
Je moet je eigen hond er een beetje voor kennen, maar mijn hond is aardig van de wap als er een opvanghond bij komt. Het is hond die onzeker is van aard en dit soort veranderingen maken haar grillig. Die spanning gaat ze afreageren. In Mayke haar geval laat ze meer jachtgedrag zien dan normaal en kan ze soms een paar dagen niet los lopen omdat ik weet dat ze direct gaat lopen hetzen om de spanning af te reageren. Omgericht gedrag.
Dat kan met uitvalgedrag ook zo zijn. Misschien is Rasta gewoon hoger in zijn stresslevel op dit moment en reageert hij dit af op honden die hij op straat tegen komt.

-
laeken
- Zeer actief
Kijk, zo zou ik het precies aanpakken. Die tik hoeft helemaal niet hard te zijn. Hij moet gewoon even schrikken. Ik heb niks met CM maar dat snap out of it van hem komt daar ook op neer. Gewoon even je hond laten weten dat hij bezig is met onzin en dat jij hem even gaat vertellen hoe het wel moet. Super begin en ik zou dit dus gewoon consequent zo aanpakken. Begint hij te loeren, he! En desnoods dus met een fysiek tikje. Hij zal schrikken, WTF doet baasje ineens...Ptje schreef:Gisteren aan de overkant een grotere hond.
Dus volgens mij heb je de juiste manier al gevonden. Wat je nl echt niet wil is dat je dit te lang laat gaan en hij er een gewoonte van maakt. Ik vind ook de oorzaak, onzekerheid zoals hier gezegd wordt, geen enkele factor. Ook al is het onzekerheid misschien, het is OOK agressie zonder aanleiding. En wat de oorzaak ook is, als hij echt gaat uitvallen is hij bezig met het laten ontstaan van agressie. Bij hemzelf en bij andere honden. Moet je helemaal niet willen en al helemaal niet laten ontstaan omdat je het te lief en zacht wil aanpakken.
Waar je heen wil is dat je hond geen zin heeft in die schrikreactie. Daar kan je hem dan ook voor gaan waarschuwen in de toekomst.
Ik heb bij 2 honden die ik gehad heb iets opmerkelijks gemerkt. Bij Wuilus deed ik blijkbaar altijd een soort geirriteerd klakje met mijn tong voor ik boos werd. Later hoefde ik alleen dat klakje met mijn tong te doen en ze dimde al in.
En Cleo hield Eva er volledig onder met schrikeffecten. Eva was sterker als Cleo was maar Cleo was heel slim. Die wist dat Eva 1 ding niet trok en dat was schrikken. Dus als Eva te dicht bij Cleo kwam dan sprong Cleo op en deed GRRR! Eva had het dan niet meer en stoof weg. Dat zorgde ervoor dat Eva op een bepaald moment op haar tenen om Cleo heen liep. Als dat al moest. Want als Cleo bv in de gang lag ging Eva er hoe dan ook niet langs en moesten wij haar daar redden. Alleen maar omdat Cleo misschien ineens op zou springen. Dat vond Eva vreselijk eng. Zou Cleo het op een conflict af sturen dan kreeg Cleo flink op haar donder van Eva. Maar dat schrikken vond Eva verschrikkelijk. Soms zag ik het aankomen. Eva liep om de tafel, maar Cleo lag op de bank. Moest Eva eigenlijk achteruit en omlopen. Heel soms dacht ze, ik sluip doodstil langs Cleo. Die zag ik dan kijken, loeren en niet bewegen tot Eva vlak bij haar was. Dan RRRRRRRRRRR en Eva sprong dan zo ongeveer met 4 poten tegelijk omhoog en weg.
Dus een hond anti-stimuleren met hele plotselinge felle tikjes of aanrakingen maakt dat een hond dat gaat voorkomen. Niks slaan, niks pijn doen, maar gewoon leren een schrikeffect niet te willen. Ik denk dat dat hele SHHHH gedoe van CM daar ook op gebaseerd is. De hond haat dan die por in zijn zij en gaat dat vermijden.
Dus zolang jij hem kan laten schrikken met je tikje of por en meteen tot de orde kan roepen denk ik dat je het hele probleem al opgelost zal hebben.
Hoe is Ren? Hij lijkt me leuk!