laeken schreef:blondie schreef:remarelo schreef:laeken schreef:Ik vind een bench geen oplossing
Want?
Ik ben geen Laeken, maar misschien te lang in een wat kleinere opgesloten moeten zitten is niet zo fijn voor een hond

En wat schiet je er mee op? De hond in zijn kot zodat hij niks op kan vreten? Dat is lekker handig maar erg onvriendelijk naar deze hond toe. Kun je hem nog beter los laten lopen met een muilkorf. Kan hij tenminste nog wat rondlopen in huis.
Een bench kun je best eens ergens voor gebruiken. Ik heb een pup ook opgevoed met daarbij een bench. Om de oudere honden en de pup rust te geven, goed met eten want ze hadden baknijd en ook wel handig met bezoek want de pup was nogal fel op bezoek. Die hond zat verder nooit in de bench en ook alleen als wij erbij waren. Nooit alleen! Ik vind een hond in de bench doen als je weg gaat nogal heftig. Beest kan niet drinken, niet lopen, als het ziek wordt staat het in zijn eigen kots en stront en hij leert niks. Hij zit gewoon in een konijnenhok op de baas te wachten. Soort garage voor je hond. Even niet, hup uit het zicht en weg met de hond.
Ik vind een bench dus best wel eens goed maar niet in dit geval en ook niet als de hond er uren in moet en er is niemand bij de hond.
beter een muilkorf? Als je de bench niets vind, dan zou je zeker bezwaar moeten hebben tegen een muilkorf: beest kan zich niet wassen, kan niet krabben als hij/zij even jeuk heeft, kan niet eten of drinken. Precies hetzelfde zielige verhaal wat jij gebruikt voor de bench kun je zo ook van toepassing maken op een muilkorf. Over dier-onvriendelijk gesproken......
Een bench is een perfect middel naar mijn mening. Mijn honden zijn allebei gewend aan een bench. In de puppen-periode leer ik ze dat een bench eten/knuffel/spelen betekent. Na een paar dagen weten ze niet hoe snel ze in de bench moeten gaan om hun beloning te krijgen.
Na die tijd laat ik de honden bewust korte periodes in de bench. De ene keer met het deurtje open, de andere keer met het deurtje dicht. Ik ben er dan gewoon bij. En wat zie je? De hondjes gaan lekker slapen en hebben rust. Na verloop van tijd merk je dat de hond uit zichzelf regelmatig in de bench gaat liggen als hij moe is.
vervolgens breid ik de oefening uit: de periodes worden langer en ik ga ook af en toe even weg, bijvoorbeeld om een boodschapje te doen, even te wandelen, of om bij de buren een kopje koffie te drinken. Als ik dat doe, laat ik ze eerst even uit, en in de bench hebben ze de beschikking over een beperkte hoeveelheid water. Daarmee kunnen ze hun dorst lessen en voorkom je een blaas die op knappen staat. Kom je weer thuis, dan niet meteen hekje open, maar na een paar minuutjes. Hondje slaapt meestal of wordt wakker omdat je weer thuis bent. Goed gedrag blijven belonen natuurlijk.
In de tijd erna oefen ik steeds langere periodes, totdat het MOGELIJK is dat ze enkele uren in hun bench kunnen vertoeven zonder problemen. Mijn stelregel is dat ze zo lang in hun bench moeten KUNNEN blijven als de tijd tussen twee normale uitlaatbeurten.
Voor wat betreft je verhaal over ziekte en poep enzo: als je een ruime bench neemt (en dat moet je wel doen vind ik), dan geef je de hond de gelegenheid om als hij een keer ellende heeft, in een ander hoekje van de bench te vertoeven. Honden zijn zo slim om over te geven en de poepen in een hoekje van de bench, is mij opgevallen. Niet dat mij dat vaak is overkomen, want als mijn honden ziek zijn, ga ik niet weg
Als de honden eenmaal gewend zijn aan de bench, en je hebt dat op een positieve manier aangeleerd, dan is mijn ervaring dat de hond geen enkel probleem heeft met een bench. Zoals ik al zei, mijn honden zoeken liever de bench op dan hun grote hondenmand. Ik denk dat mijn honden ongeveer 2/3 van de tijd de bench boven de mand of de bank (mag officieel niet, maar ja.....) verkiezen.
Mijn benmches zijn overigens zo groot dat mijn twee volwassen herders er vaak samen in liggen 's nachts, terwijl het deurtje gewoon open is, en ze dus de hele woonkamer zouden kunnen gebruiken.
Ik ben van mening dat de baas (de mens) het zieliger vind voor de hond dan de hond zelf. De hond weet gewoon niet beter en de bench is bij juiste training geen straf, maar juist plezierig.
BELANGRIJKE TOEVOEGING: Wat mij wel stoort is dat benches vaak op de verkeerde plek staan: in de zon, in de kou, op de tocht, naast een radiator, in een afgelegen (bij)keuken, schuur, oid. DAT vind ik nou typisch ondoordacht gedrag.