Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond over schouder dragen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marion.

Re: Hond over schouder dragen

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik heb Miep tot ze dik 5 maanden was in een draagzak op de rug gedragen, tijdens lange wandelingen (en dan dus rustig 20 km). Op je rug is het helemaal niet zwaar. Ik zette die tas dan op een bankje of boomstronk, dan zette ik haar er in - het veiligheidsriempje onder haar halsband door - en hurkte zelf om de leidsels om te doen. Twee seconden werk, en hoppela het kind kon weer mee.

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:D Blijft een geweldige foto Marion
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

dagmar88 schreef::D Blijft een geweldige foto Marion
Foto's van mezelf vind ik vreselijk, maar hier krijg ik inderdaad niet genoeg van. Krijg er heimwee van zelfs, dat warme lijfje op mijn rug :I:
(heb er ook nog eentje waar ze gewoon uitgebreid aan het slapen is met haar koppie op mijn schouder)
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Marion. schreef:
dagmar88 schreef::D Blijft een geweldige foto Marion
Foto's van mezelf vind ik vreselijk, maar hier krijg ik inderdaad niet genoeg van. Krijg er heimwee van zelfs, dat warme lijfje op mijn rug :I:
(heb er ook nog eentje waar ze gewoon uitgebreid aan het slapen is met haar koppie op mijn schouder)
Laat maar zien die foto Marion, vind ik leuk.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Perle schreef:We leren sommige van onze honden dat wel aan, ja.
Een voordeel is, dat je, doordat de hond wat medewerking kan geven met zijn voorpoten, zelf nog één hand kan vrijhouden om iets anders te doen (deur opendoen, bv). Eens ze het goed kennen, is het voldoende om met één arm onder hun kont te ondersteunen. Mijn Janne bleef zelfs helemaal alleen hangen, als ik dat wou :LOL: .
Bovendien is het rugvriendelijker voor de eigenaar, je kan je rug rechter houden. Al helemaal ideaal is als je in de buurt een bank, opstapje, muurtje hebt van waarop je hond kan 'opstappen'.

Beginnen te leren op bv. een zetel. Bril, oorbellen,..af doen!
Je gaat zelf op je kont zitten op de grond, met je rug tegen de zetel/opstapje/... Je leert 'pootjes erop' (bij ons leren ze dat ook in andere situaties) door met je hand over je schouder een snoepje aan te bieden en dan naar voor te komen met je hand. Een tweede persoon die de hond even helpt, is wel handig. Ze moeten soms een 'drempel' over om zomaar op baasje te mogen klimmen. Eens als ze dat goed kennen, laat je hen wennen aan het laten zakken van hun voorpoten helemaal over je schouders. Dan wennen aan het feit dat je hun voorpoten vasthoudt (dit hoeft in de uiteindelijke uitvoer van de oefening niet meer, maar is een belangrijke tussenstap in het leerproces).
Dan stilaan eens naar voor leunen, soms is dit makkelijker als je gehurkt zit ipv plat op je kont ;). De tweede persoon kan de hond ondersteunen.
Dan opstaan, waarbij de tweede persoon zijn aandacht wat kan verdelen: ofwel de hond helpen vasthouden, of een snoepje blijven aanbieden aan jouw voorkant, zodat de hond dit wil volgen.
En dan wandelen....

Niet evident om dat uit te schrijven, realiseer ik me nu. :mrgreen:
Succes!
Als ik de moed bijeen heb geraapt ga ik het toch eens aanleren. Ik had het voornemen om dat bij Aki van jongs af aan te oefenen. Maar dat was/is zo'n lompe druktemaker dat ik het bij het voornemen heb gelaten :mrgreen:
Ik zag het bij militaire trainingen en ook in het boek van Toman zag ik de voorbeelden van de hond die gedragen werd.
Reden dat ik dat wilde doen is omdat ik met Finn nog wel eens in een situatie ben beland waarbij het héél handig had geweest als hij zich op had laten tillen en al helemaal op de rug.
Maar goed, Finn woog 38 kilo, en ik gok dat Aki straks ook die richting op gaat. Maar als iets moet is het toch wel handig als het is aangeleerd.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik vraag me af of je die methode nodig zal hebben met een tibetaan. Ja ook met 12 kilo en 4 hoog. Mijn kruising terrier was 11,5 kilo. Voorop de fiets in het mandje. En tillen was onder 1 arm. Ik denk dat je je verkijkt op het gewicht. Zelf mijn borders van 2 keer de grote en met gewichten rondom de twintig kilo heb ik heel fijn beet onder 1 arm.

Eventueel als 'handtas' en beesie een rufwear webmaster harnass om doen??
Afbeelding
Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Ytje »

Ja onderschat ik denk ik ook wel. Kan moeilijk zeggen. Goh mevrouw mag ik uw hond even dragen haha. Een harnas zou kunnen ja heb ik ook geen ervaring mee. We zijn opzoek naar een fokker in de buurt waar we zouden mogen kijken. Lijkt me super als hij voorop de fiets etc kan door zn grote en gewicht. Pfff kriebels op en top helemaal omdat we nu eindelijk een ras hebben wat ons op alle vlakke past en aanspreekt. Kan niet 1 nadeel noemen.
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Ytje schreef:Ja onderschat ik denk ik ook wel. Kan moeilijk zeggen. Goh mevrouw mag ik uw hond even dragen haha. Een harnas zou kunnen ja heb ik ook geen ervaring mee. We zijn opzoek naar een fokker in de buurt waar we zouden mogen kijken. Lijkt me super als hij voorop de fiets etc kan door zn grote en gewicht. Pfff kriebels op en top helemaal omdat we nu eindelijk een ras hebben wat ons op alle vlakke past en aanspreekt. Kan niet 1 nadeel noemen.
Tibetanen zijn fantastisch :D
Onze tibetaan weegt bijna 13 kilo, en ze is makkelijk te tillen hoor. Ik gok dat je dat makkelijk redt ;) Voorop de fiets was hier alleen niet zo'n succes, net iets te zwaar. Achterop in de fietsmand gaat beter :ok:
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

&nicole schreef:
Ytje schreef:Ja onderschat ik denk ik ook wel. Kan moeilijk zeggen. Goh mevrouw mag ik uw hond even dragen haha. Een harnas zou kunnen ja heb ik ook geen ervaring mee. We zijn opzoek naar een fokker in de buurt waar we zouden mogen kijken. Lijkt me super als hij voorop de fiets etc kan door zn grote en gewicht. Pfff kriebels op en top helemaal omdat we nu eindelijk een ras hebben wat ons op alle vlakke past en aanspreekt. Kan niet 1 nadeel noemen.
Tibetanen zijn fantastisch :D
Onze tibetaan weegt bijna 13 kilo, en ze is makkelijk te tillen hoor. Ik gok dat je dat makkelijk redt ;) Voorop de fiets was hier alleen niet zo'n succes, net iets te zwaar. Achterop in de fietsmand gaat beter :ok:
Ik heb een doesje (logeer) van 14kg voorop de fiets gehad en vond het ook absoluut niet fijn. Achterop is echt veel gemakkelijker en goed te doen met een hondje van 14kg.
Afbeelding
Ytje
Zeer actief

Kreeg de tip iets te kopen wat 10 kilo weeg en in een kratje ofzo 4x per dag omhoog en omlaag te dragen dat ik dan een goed idee heb hoe het is
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb een tibetaans teefje en die weegt maar 8 kilo :wink: De heren zijn 12 en 14 kilo.
En ze lopen zo snel op de trap dat ze beneden zijn voor jij 1 trap hebt genomen :LOL:
Ben benieuwd bij welke fokker je gaat kijken.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Mijn hond weegt tien, elf kilo en als het een klein stukje is pak ik haar gewoon op en gooi haar poten op m'n schouder. Begin dit jaar stond ik per ongeluk bovenaan een brandladder met dr en was er geen ruimte haar zo op te pakken en zelf veilig die trap te beginnen. Toen heb ik het opgelost door zelf vast twee treden naar beneden te gaan, haar tegen mijn schouder te laten springen en een arm onder haar kont te gooien. Zo had ik haar gelijk goed vast en had ik een hand vrij om de leuning vast te houden.

Op mijn rug was me niet gelukt, dan zouden haar voorpoten niet op mijn schouders kunnen, ze is te klein. En het is niet zwaar hoor, tien, elf kilo in een goede greep.

Edit: doorgaans loopt ze zelf gewoon trap ;)
Ytje
Zeer actief

Pemba doe je een pb :) en lilo doe techniek die je zegt wou ik ook proberen. Las ook dat 12 kilo niet zoveel belast met traplopen dan hond van 30 kilo. Dus zag denk ik teveel beren op de weg. Hele nuttige tips gekregen echt heel fijn. Misschien dat ik hem of haar kan leren stukje in mn armen te springen dan word het al helemaal makkelijk. Of halverwege hem op de grond zetten dat hij laatste stuk trap zelf op en af loopt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ytje schreef:Kreeg de tip iets te kopen wat 10 kilo weeg en in een kratje ofzo 4x per dag omhoog en omlaag te dragen dat ik dan een goed idee heb hoe het is

:wink: Nee joh, dat is onhandig/dood gewicht en met je pupje til je straks geleidelijk steeds wat meer.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Toch geen corgi? :mrgreen:
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

blondie schreef:
Perle schreef:We leren sommige van onze honden dat wel aan, ja.
Een voordeel is, dat je, doordat de hond wat medewerking kan geven met zijn voorpoten, zelf nog één hand kan vrijhouden om iets anders te doen (deur opendoen, bv). Eens ze het goed kennen, is het voldoende om met één arm onder hun kont te ondersteunen. Mijn Janne bleef zelfs helemaal alleen hangen, als ik dat wou :LOL: .
Bovendien is het rugvriendelijker voor de eigenaar, je kan je rug rechter houden. Al helemaal ideaal is als je in de buurt een bank, opstapje, muurtje hebt van waarop je hond kan 'opstappen'.

Beginnen te leren op bv. een zetel. Bril, oorbellen,..af doen!
Je gaat zelf op je kont zitten op de grond, met je rug tegen de zetel/opstapje/... Je leert 'pootjes erop' (bij ons leren ze dat ook in andere situaties) door met je hand over je schouder een snoepje aan te bieden en dan naar voor te komen met je hand. Een tweede persoon die de hond even helpt, is wel handig. Ze moeten soms een 'drempel' over om zomaar op baasje te mogen klimmen. Eens als ze dat goed kennen, laat je hen wennen aan het laten zakken van hun voorpoten helemaal over je schouders. Dan wennen aan het feit dat je hun voorpoten vasthoudt (dit hoeft in de uiteindelijke uitvoer van de oefening niet meer, maar is een belangrijke tussenstap in het leerproces).
Dan stilaan eens naar voor leunen, soms is dit makkelijker als je gehurkt zit ipv plat op je kont ;). De tweede persoon kan de hond ondersteunen.
Dan opstaan, waarbij de tweede persoon zijn aandacht wat kan verdelen: ofwel de hond helpen vasthouden, of een snoepje blijven aanbieden aan jouw voorkant, zodat de hond dit wil volgen.
En dan wandelen....

Niet evident om dat uit te schrijven, realiseer ik me nu. :mrgreen:
Succes!
Als ik de moed bijeen heb geraapt ga ik het toch eens aanleren. Ik had het voornemen om dat bij Aki van jongs af aan te oefenen. Maar dat was/is zo'n lompe druktemaker dat ik het bij het voornemen heb gelaten :mrgreen:
Ik zag het bij militaire trainingen en ook in het boek van Toman zag ik de voorbeelden van de hond die gedragen werd.
Reden dat ik dat wilde doen is omdat ik met Finn nog wel eens in een situatie ben beland waarbij het héél handig had geweest als hij zich op had laten tillen en al helemaal op de rug.
Maar goed, Finn woog 38 kilo, en ik gok dat Aki straks ook die richting op gaat. Maar als iets moet is het toch wel handig als het is aangeleerd.
Hou me maar op de hoogte van de vorderingen :lol1:
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Ytje
Zeer actief

Apple schreef:Toch geen corgi? :mrgreen:
Nee is geen corgi geworden. Nog steeds geweldig ras wat in onze top 3 stond maar het vele verharen zagen we niet zitten. En dat doen ze als de beste.

De tibetaanse terrier verhaart niet of nauwelijks. Hij mag als het zover is ook op de bank en in slaapkamer komen. Wil hem gemakkelijk kunnen optillen zonder meteen onder te zitten.

Op twee stond voor ons de dwergschnauzer maar die blijken van nature beste blaffers te zijn wat soms lastig af te leren is. in een flat niet slim. En echt terrier gedrag. Met bergg energie.

de tibetaanse is geen terrier maar een herdershond die ooit vroeger een benaming terrier gekregen heeft. Kan niet 1 nadeel noemen. Ben er vol lof over wat een mooi ras wat ik erover lees en zie.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik heb Max geleerd om op mij schouder (via de voorkant) te hangen, dan kan ik hem met 1 arm onder z'n kont tillen. Dat is ruim 25 KG, maar een groot deel hangt dan op m'n schouder.

Geen idee hoe trouwens, op een gegeven moment is het zo ingeslopen, net als heel veel andere dingen :mrgreen:
Afbeelding
Ytje
Zeer actief

Ja die voorkant dragen over schouders vind ik ook wel goede tip. Zal hem onthouden
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Via de zoekfunctie kwam ik in dit topic terecht. Wilde even wat zoeken over de combinatie hondjes, traplopen en/of tillen. In mijn geval nog even afwachten omdat ik niet weet of de opvanger gelijk getild wil worden of durft trap te lopen. Maar dat komt vast goed.

Ik denk trouwens dat als je een pup al steeds op die manier tilt (dan weegt het hondje nog niet zoveel) dat het heel snel went voor jezelf en de pup en het dus nog steeds makkelijk gaat als de hond ouder en zwaarder wordt.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Ytje
Zeer actief

Ik wil ook met zoiets beginnen ja als de pup iets ouder is. Onze schnauzer zal volwassen rond de 6 tot 8 kilo gaan wegen. Goed te doen maar wel handig als het makkelijker kan of in iedergeval weten hoe het moet
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Tja is leuk voor licht gewicht honden, met mijn mastin gaat geen een tiltechniek lukken denk ik zomaar
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Mijn teefje weegt net 9,4 kg. Wat je beter kunt doen je pupje van begin af aan heel veel optillen en dragen, zodat dit gewoon wordt en ze rustig in je armen blijft liggen. Mijn vorige Tibetaan was niet zo gewend om opgetild te worden en was een en al gespartel. Lotje wordt zo wat een lappenpop in je armen. Eerste jaar oppassen met trappenlopen, daarna kan hij/zij dit zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”