Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tekenband: Scalibor of Seresto?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Tekenband: Scalibor of Seresto?

Ongelezen bericht door Perle »

Ik signaleerde eergisteren alweer de eerste teek bij onze Spike :blauwoog: . We hebben de gewoonte om de twee honden die bij ons slapen (Spike bij ons, Qurry bij de zoon :oeps: ) een tekenband aan te doen.

Tot vorig jaar was dat telkens een Scalibor-band, omdat die vrij effectief bleek te zijn, slechts af en toe kwamen we toch eens een teek tegen.
We hebben sinds 2 jaar echter voor onze kat een Seresto-band, en die werkt perfect. Helemaal géén teken gezien (zonder tekenband was onze kat ongeveer een autosnelweg der teken). Terwijl andere banden of producten nog altijd veel teken lieten inbijten, ofwel reageerde de huid van de kat er heel erg op.

Dus... twijfel ik nu om ook voor de honden die Seresto te nemen.

Verschil?
Seresto: +/-32 euro - 8 maanden werking
Scalibor:+/-26 euro - 5à6 maanden werking

Maar, ik zie dat de Scalibor ook tegen de beet van de zandvlieg en de hartwormmug beschermt. De Seresto doet dat niet. En net om dat laatste, die hartwormmug, begin ik te twijfelen of ik toch niet beter bij de Scalibor blijf.

Ik ga het sowieso ook wel eens bespreken met de DA, maar wil ook graag jullie mening wel eens horen...
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Tekenband: Scalibor of Seresto?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb in het verleden wel scalibor gebruikt, maar tegenwoordig heel tevreden over seresto :ok: Nilo kreeg wat klachten van het dragen van de scalibor, van de seresto nooit last gehad en inderdaad geen enkele teek. De werking zou 8 maanden zijn maar in de praktijk vaak wel langer is mijn ervaring.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik heb beide banden gehad en beide werkten prima en gaven geen bijwerkingen hier. Ik vond het materiaal van de Scalibor fijner, en de bredere werking is ook een reden om die weer te kiezen. Ze kreeg alleen een lelijke deuk in haar kraag van die banden en omdat ze veel zwemt ben ik inmiddels overgestapt op Bravecto, is wat duurder maar ik ben er erg over te spreken!
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Perle
Zeer actief

De seresto zou ook waterbestendig zijn, blijkbaar.

Ik heb bij onze kat inderdaad gemerkt dat werking zelfs langer dan 8 maanden is, bij de Seresto.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Perle schreef:De seresto zou ook waterbestendig zijn, blijkbaar.

Ik heb bij onze kat inderdaad gemerkt dat werking zelfs langer dan 8 maanden is, bij de Seresto.
Jazeker hoor. Hier zwemmen ze dagelijks, zeker in de zomer maar geen problemen met de seresto :ok: Ik doe ze om zodra ik weer teken op ze vind en dan blijven ze om tot het tekenseizoen voorbij is. Vorig jaar was dat oktober/november geloof ik.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tip: kijk eens op http://kathond.nl/. Scheelt nog wat in kosten ;)
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Ik gebruik een seresto band. Vond de scalibor niet meer afdoende werken. Als we terug kwamen van de campo kon ik de teken zo van Kira afhalen. Ben erg te spreken over de seresto band.
Groetjes, Terry
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Perle schreef:
Maar, ik zie dat de Scalibor ook tegen de beet van de zandvlieg en de hartwormmug beschermt.
Ik dacht dat die niet voorkwamen in Nederland? Of zit ik nu helemaal verkeerd? :idea:
Perle
Zeer actief

DA zei inderdaad dat hartwormmug niet -in mijn geval- België ;) voorkomt.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Hier ook altijd scalibor gehad maar sinds een paar maanden over op de seresto.
Vind het toch ook wel fijn dat ze ook werken tegen vlooien. Ipv alleen teken.
Afbeelding
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Perle schreef:DA zei inderdaad dat hartwormmug niet -in mijn geval- België ;) voorkomt.
Ah oei sorry, ik ga meteen van Nederland uit :oohja:
Maar bedankt, dan ben ik ook weer gerustgesteld! :)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb ook heel goede ervaring met de Serestoband: inderdaad geen enkele teek meer gevonden vorig jaar. Mila heeft de band toen van maart tot en met oktober om gehad.
Ik las overigens ergens dat de Serestoband wel degelijk ook beschermt tegen zandvliegen en muggen, maar daarvoor nog niet is geregistreerd. Ik weet helaas niet meer waar ik het las en hoe betrouwbaar die informatie was. :-( Maar dat is misschien het nazoeken waard?

Een groot voordeel van de Serestoband vind ik ook dat de werking niet afneemt door zwemmen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Breken die banden of het 'klipje' wel af als de hond ergens aan vast komt te hangen? Ik vind het niet zo'n lekker idee dat als ik niet thuisben de honden iets om hun nek hebben :oeps: .
Maar ja, het stikt hier werkelijk van de teken en het is zo erg dat we het bos er ook om mijden in het (lange) tekenseizoen en dat is toch wel jammer. Dus die tekenband lonkt toch wel een beetje ;) .
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Breken die banden of het 'klipje' wel af als de hond ergens aan vast komt te hangen? Ik vind het niet zo'n lekker idee dat als ik niet thuisben de honden iets om hun nek hebben :oeps: .
Maar ja, het stikt hier werkelijk van de teken en het is zo erg dat we het bos er ook om mijden in het (lange) tekenseizoen en dat is toch wel jammer. Dus die tekenband lonkt toch wel een beetje ;) .
Ja hoor. De jachttrainer bedacht dat hij Coda wel aan die band kon vasthouden terwijl verderop een dummy werd opgegooid. Weg bandje :LOL:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik ken deze banden dus helemaal niet. Maar zou die band voor minder dan 8 kg ook geschikt zijn voor een hondje dat net aan 3 kg weegt? Zijn ze net zo smal als een normale vlooienbeten zeg maar.

Het lijkt me ook wel wat voor Toots, hij loopt best wel wat teken op in de Belgische bossen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hebben ze trouwens voor mensen nou geen anti-tekenmiddeltjes (nee, geen tekenband om de nek :hmmm: )?

Maeve schreef:
Zamunda schreef:Breken die banden of het 'klipje' wel af als de hond ergens aan vast komt te hangen? Ik vind het niet zo'n lekker idee dat als ik niet thuisben de honden iets om hun nek hebben :oeps: .
Ja hoor. De jachttrainer bedacht dat hij Coda wel aan die band kon vasthouden terwijl verderop een dummy werd opgegooid. Weg bandje :LOL:
Hahaha :LOL: . Dat is mooi :mrgreen: .

Ik moet nog een beetje aan het idee wennen, ik vind het eigenlijk niet zo fijn 24/7 zo'n stom bandje om, maar ik vind die teken toch nog meer niet fijn geloof ik. Blegh, vieze rotbeesten zijn het :ugh: .
Perle
Zeer actief

DeDiana schreef: Ik las overigens ergens dat de Serestoband wel degelijk ook beschermt tegen zandvliegen en muggen, maar daarvoor nog niet is geregistreerd. Ik weet helaas niet meer waar ik het las en hoe betrouwbaar die informatie was. :-( Maar dat is misschien het nazoeken waard?
Nu je 't zegt, ben ik het eens terug gaan opzoeken. Ik vind niet meteen dat de Seresto beschermt tegen zandvliegen en muggen, maar wél dat de Scalibor 'de eerste geregistreerde band is die beschermt tegen zandvliegen en muggen'. Zou dus best kunnen dat er andere banden zijn die ook bescherming bieden, en misschien die Seresto ook.
Ja hoor. De Scalibor knapt makkelijk (ook eens iemand gehad die dacht mijn hond daaraan vast te houden :mrgreen: ). En de Seresto heeft een breuklijntje, en is er op gemaakt dat het dier enkel met zijn eigen gewicht voldoende heeft om het te doen breken.
Zamunda schreef:Hebben ze trouwens voor mensen nou geen anti-tekenmiddeltjes (nee, geen tekenband om de nek :hmmm: )?
Vorig jaar ben ik op een beurs een apparaatje tegengekomen dat ultrasone golven uitstoot. Ze hebben het voor honden (werkt constant) en voor mensen (kan je aan en uit zetten). Schijnt te werken. In sommige dierenspeciaalzaken hebben ze het. Ik heb er één meegenomen voor mijn stiefvader, hij heeft Lyme opgelopen door een teek, en is best bang om nog eens een teek op zijn lijf te krijgen. Kan niet bewijzen of het werkt, hoor. :19:
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Voor mezelf gebruik ik teatree olie.
Groetjes, Terry
Perle
Zeer actief

Terry schreef:Voor mezelf gebruik ik teatree olie.
Dat gebruiken wij voor de "buitenhonden" ook, en inderdaad ook voor onszelf. :ok:
DeDiana
Zeer actief

Zamunda schreef:Ik moet nog een beetje aan het idee wennen, ik vind het eigenlijk niet zo fijn 24/7 zo'n stom bandje om, maar ik vind die teken toch nog meer niet fijn geloof ik. Blegh, vieze rotbeesten zijn het :ugh: .
Dat is dan weer het voordeel van een langhaar: bij Mila zie je dat hele bandje niet, dat verdwijnt gewoon helemaal in die kraag. Ik haal het er alleen af en toe af als het tijd is voor een borstelbeurt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Naar t buitenland hebben ze hier altijd de scaliborband om. Hier niets. Die enkele teel die ik er vanaf moet halen is me te weinig. Als ik dagelijk 10 teken er vanaf zou moeten plukken ging ik voor de scalibor
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

DeDiana schreef:Ik heb ook heel goede ervaring met de Serestoband: inderdaad geen enkele teek meer gevonden vorig jaar. Mila heeft de band toen van maart tot en met oktober om gehad.
Ik las overigens ergens dat de Serestoband wel degelijk ook beschermt tegen zandvliegen en muggen, maar daarvoor nog niet is geregistreerd. Ik weet helaas niet meer waar ik het las en hoe betrouwbaar die informatie was. :-( Maar dat is misschien het nazoeken waard?

Een groot voordeel van de Serestoband vind ik ook dat de werking niet afneemt door zwemmen.
Seresto heeft dezelfde werkzame bestanddelen als Advantix en dat is wel geregistreerd voor zandvliegen en hartwormmuggen.
DeDiana
Zeer actief

kipo schreef:
DeDiana schreef:Ik heb ook heel goede ervaring met de Serestoband: inderdaad geen enkele teek meer gevonden vorig jaar. Mila heeft de band toen van maart tot en met oktober om gehad.

Seresto heeft dezelfde werkzame bestanddelen als Advantix en dat is wel geregistreerd voor zandvliegen en hartwormmuggen.
Ja, nu gaat er weer een belletje rinkelen. En volgens mij las ik dus dat Seresto ook bezig was om die registratie te krijgen.

Wat overigens wel apart is, is dat Mila hartstikke allergisch is voor Advantix (daar krijgt ze verschrikkelijke jeuk van) maar niet voor de Serestoband. :denken:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

DeDiana schreef: Ja, nu gaat er weer een belletje rinkelen. En volgens mij las ik dus dat Seresto ook bezig was om die registratie te krijgen.

Wat overigens wel apart is, is dat Mila hartstikke allergisch is voor Advantix (daar krijgt ze verschrikkelijke jeuk van) maar niet voor de Serestoband. :denken:
Dat kan komen omdat je met Advantix in 1 keer een forse dosis toedient en de Seresto zijn werkzame stoffen veel geleidelijker (en dus in een lagere dosis) vrijgeeft.
DeDiana
Zeer actief

kipo schreef:
DeDiana schreef: Ja, nu gaat er weer een belletje rinkelen. En volgens mij las ik dus dat Seresto ook bezig was om die registratie te krijgen.

Dat kan komen omdat je met Advantix in 1 keer een forse dosis toedient en de Seresto zijn werkzame stoffen veel geleidelijker (en dus in een lagere dosis) vrijgeeft.
Ja, dat zal het zijn dan :ok:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

2 jaar geleden de seresto omgedaan bij Ruun in het buitenland.

Nu geef ik een Bravecto pil, ontzéttend tevreden van. Vorig jaar een ganse familie teken meegenomen van de Ardennen, pil gegeven en dag erop waren ze allemaal dood.
Nu ook weer een pil gehaald voor vertrek naar tsjechie en blijft werkzaam tot ik terug ben van de Ardennen ook. (wel duur)
Perle
Zeer actief

maart schreef:2 jaar geleden de seresto omgedaan bij Ruun in het buitenland.

Nu geef ik een Bravecto pil, ontzéttend tevreden van. Vorig jaar een ganse familie teken meegenomen van de Ardennen, pil gegeven en dag erop waren ze allemaal dood.
Nu ook weer een pil gehaald voor vertrek naar tsjechie en blijft werkzaam tot ik terug ben van de Ardennen ook. (wel duur)
Inderdaad, DA haalde ook aan dat die erg goed werkt. Maar die Bravecto werkt 3 maanden en kost evenveel als de Seresto, die 8 maanden werkt...
Misschien doe ik dat alsnog voor de 2 'binnenhonden', maar ik zie dat niet echt zitten voor 9 honden, redelijk duur grapje dan. :schrik:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik ben nu voor de Seresto band gegaan. Jaren pipetjes gegeven. Maar iedere maand er zo aan moeten denken. Plus dat ze dan ook een paar dagen niet mogen zwemmen... toch niet handig. Plus duur met 3 honden, waarvan er 1 over de 40 kilo gaat als het meezit.
Bij mijn dierenwinkel zeiden ze dat de Scaliborband niet meer voor vlooien werkt, volgens wat erop staat dan hé. En dat zijn werking afneemt met zwemmen.
Ook is de Seresto langer werkzaam, vandaar dat ik nu voor die gegaan ben. Iets duurder, maar je bent voor 8 maanden klaar.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Geen idee vwb vlooien maar hij blijft uitstekend werken na t zwemmen is mijn ervaring en ik heb echte watermonsters wat dat betreft :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

maart schreef: Nu geef ik een Bravecto pil, ontzéttend tevreden van. Vorig jaar een ganse familie teken meegenomen van de Ardennen, pil gegeven en dag erop waren ze allemaal dood.
En dat mag hij dan van je opeten :eek: ?????
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”