Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
jagen langs de schutting
Moderator: moderatorteam
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
jagen langs de schutting
onze tuin is 36meter diep. Langs 2 kanten loopt een steeg waar veel mensen gebruik van maken.
Nu heeft Gimmick de vervelende gewoonte om iedereen die door de steeg loopt op te jagen.
Ze haalt een behoorlijke snelheid en het gras vliegt je dan ook om de oren.
De mensen in de steeg vinden het irritant dat gimmick hun telkens opjaagt vanaf de andere kant van de schutting (wat ik me dondersgoed voor kan stellen)
En ik vind het irritant dat ik continu die hond moet laten stoppen.
Beweging krijgt ze zat... maar zelfs na een vermoeiende dag zowel mentaal als fysiek wil ze nog langs die schutting jagen.
Mijn gras ziet er niet meer uit en gimmick kan ook niet meer normaal van het zonnetje genieten want ze is telkens in staat van paraatheid.
hoe kan ik haar het beste dit gedrag afleren?!
Nu heeft Gimmick de vervelende gewoonte om iedereen die door de steeg loopt op te jagen.
Ze haalt een behoorlijke snelheid en het gras vliegt je dan ook om de oren.
De mensen in de steeg vinden het irritant dat gimmick hun telkens opjaagt vanaf de andere kant van de schutting (wat ik me dondersgoed voor kan stellen)
En ik vind het irritant dat ik continu die hond moet laten stoppen.
Beweging krijgt ze zat... maar zelfs na een vermoeiende dag zowel mentaal als fysiek wil ze nog langs die schutting jagen.
Mijn gras ziet er niet meer uit en gimmick kan ook niet meer normaal van het zonnetje genieten want ze is telkens in staat van paraatheid.
hoe kan ik haar het beste dit gedrag afleren?!
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Gimmick
- Zeer actief
Re: jagen langs de schutting
Ja dat dacht ik dus ook helaas is dat niet het geval.Nanna schreef:Maak er een fiks hindernisparcours van. Dat zal ze zo zat zijn
Had verschillende dingen neer gezet maar ze jaagt er gewoon omheen. Om vervolgens er tussenin tegen de schutting op te springen er tussenin
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Gimmick
- Zeer actief
ik weet het zelf ook niet meer...
heb haar halverwege al eens opgewacht en haar flink onderuit geschoffeld...
ben het echt zat ondertussen maar ja... het helpt niet..
heb haar halverwege al eens opgewacht en haar flink onderuit geschoffeld...
ben het echt zat ondertussen maar ja... het helpt niet..
- runninggirl
- Zeer actief
Ik wil ook niet hebben dat er bij iedereen die langsloopt achter wordt gereageerd. Waken is prima maar alleen bij onraad / nieuwe dingen. Ik ben het gaan sturen door elke keer op te staan en het van haar over te nemen door voor haar te gaan staan, en dan aan te geven dat er niks aan de hand is. Belonen voor het waarschuwen en dan weer terug sturen.
Nu waarschuwt ze alleen met een nette 'woef' en kijkt mij aan of ik vind dat er meer aan de hand is. En dan zeg ik dus gewoon vanaf mijn plaats dat het goed is en gaat het koppie weer omlaag. Het heeft wel even flink trainen gekost hoor, een tijdje niet buiten zonder één van ons er bij en echt iedere keer hebben we dus hetzelfde riedeltje gedaan. En je zag dat ze steeds minder blaffen nodig had en op den duur ook bijna niet meer opstond om naar het hek te lopen. Dat doet ze echt nog maar af en toe en ook gewoon beheerst.
Deze methode had ik uit het boekje van Turid Rugaas over blafgedrag, het staat daar veel beter omschreven. Het zal niet voor iedereen goed werken wellicht maar voor ons heeft het echt voor een hele mooie samenwerking en omslag gezorgd.
Nu waarschuwt ze alleen met een nette 'woef' en kijkt mij aan of ik vind dat er meer aan de hand is. En dan zeg ik dus gewoon vanaf mijn plaats dat het goed is en gaat het koppie weer omlaag. Het heeft wel even flink trainen gekost hoor, een tijdje niet buiten zonder één van ons er bij en echt iedere keer hebben we dus hetzelfde riedeltje gedaan. En je zag dat ze steeds minder blaffen nodig had en op den duur ook bijna niet meer opstond om naar het hek te lopen. Dat doet ze echt nog maar af en toe en ook gewoon beheerst.
Deze methode had ik uit het boekje van Turid Rugaas over blafgedrag, het staat daar veel beter omschreven. Het zal niet voor iedereen goed werken wellicht maar voor ons heeft het echt voor een hele mooie samenwerking en omslag gezorgd.
- Gimmick
- Zeer actief
haar laten stoppen lukt ook wel met een flinke brul...runninggirl schreef:Ik wil ook niet hebben dat er bij iedereen die langsloopt achter wordt gereageerd. Waken is prima maar alleen bij onraad / nieuwe dingen. Ik ben het gaan sturen door elke keer op te staan en het van haar over te nemen door voor haar te gaan staan, en dan aan te geven dat er niks aan de hand is. Belonen voor het waarschuwen en dan weer terug sturen.
maar haar "bedanken" door haar te.blokkeren dat gaat m echt niet worden. Ze vliegt dan gewoon om me heen...
maar dat is t m juist ik wil niet continu een brul moeten geven om te zorgen dat ze het niet doet.
We hebben haar nu regelmatig maar aan de ketting in de tuin. Dan hangt ze alleen in de ketting omdat ze niet bij de schutting kan komen. Maar met 2.kleine kinderen in de tuin te spelen.is zo'n zware stalen ketting ook niet optimaal.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Met een longeerzweep een keer een tik geven? Kun je van afstand doen, misschien kun je het daarmee doorbreken. Beetje sneu, maar je moet wat
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik ken het. nu hen ik het geluk dat mijn tuin uit 2 delen bestaat met bijbehorende hekjes en poortjes
en maar één deel ligt aan "buiten" maar dan net als bij jou meteen 40 meter gezellige ruimte om mee te rennen...
ik heb dus de makkelijke oplossing gekozen: alleen in dat deel als ik erbij ben. en dan werkte een brul of blokkeren redelijk maar ze leerden er niets van
gelukkig ligt dat deel verder van het huis af dus ik kan de achterdeur openzetten zonder dat er een "open" verbinding met de buitenwereld is.
ik ken de indeling van je tuin niet, maar dat is een optie natuurlijk. niet heel pedagogisch, maar wel een oplossing
ter illustratie wat foto's. misschien heb je er wat aan:
dat hoge hek (klimop) naast het gras is de erfafscheiding

vanaf het gras gezien

en maar één deel ligt aan "buiten" maar dan net als bij jou meteen 40 meter gezellige ruimte om mee te rennen...
ik heb dus de makkelijke oplossing gekozen: alleen in dat deel als ik erbij ben. en dan werkte een brul of blokkeren redelijk maar ze leerden er niets van
gelukkig ligt dat deel verder van het huis af dus ik kan de achterdeur openzetten zonder dat er een "open" verbinding met de buitenwereld is.
ik ken de indeling van je tuin niet, maar dat is een optie natuurlijk. niet heel pedagogisch, maar wel een oplossing
ter illustratie wat foto's. misschien heb je er wat aan:
dat hoge hek (klimop) naast het gras is de erfafscheiding

vanaf het gras gezien

- runninggirl
- Zeer actief
De eerste zoveel keer zal het ook inderdaad niet lukken hoor, het duurt ff voor het kwartje valt en dan gaat het stap voor stap beter. Zo ging het hier in het begin ook, ze was echt te opgewonden om ook maar iets te zien of aan te nemen of te snappen wat ik zei. Maar volgens mij gaat het er vooral om dat je consequent, dus echt elke keer er bij bent en hetzelfde reageert en haar vertelt wat ze wel moet doen. En dan op den duur gaat ze het snappen. Maar dan moet je in die periode van aanleren dus wel echt er bovenop zitten en steeds hetzelfde doen. Dus haar ook niet even in de tuin laten als je er niet bij bent, of dan weer aan de ketting. En volgens mij maakt het dan wellicht ook niet heel erg uit hoe je het precies doet, als het maar steeds hetzelfde is en je hond snapt wat je bedoelt.Gimmick schreef: haar laten stoppen lukt ook wel met een flinke brul...
maar haar "bedanken" door haar te.blokkeren dat gaat m echt niet worden. Ze vliegt dan gewoon om me heen...
maar dat is t m juist ik wil niet continu een brul moeten geven om te zorgen dat ze het niet doet.
We hebben haar nu regelmatig maar aan de ketting in de tuin. Dan hangt ze alleen in de ketting omdat ze niet bij de schutting kan komen. Maar met 2.kleine kinderen in de tuin te spelen.is zo'n zware stalen ketting ook niet optimaal.
Ik weet ook niet precies of ze echt waakt bij jou of jaagt, dat kan ik uit jouw stukje niet goed opmaken? De mijne waakt echt en is dus van idioot uit haar dak blaffen en springen bij het hek, nu getraind tot slechts een korte blaf waarna ze naar mij kijkt voor een aanwijzing.
- Gimmick
- Zeer actief
Het is volgens mij niet waken maar najagen....
de blaf die er af en toe uitkomt is eentje uit opwinding...
- M@scha
- Zeer actief
Gimmick schreef:Het is volgens mij niet waken maar najagen....
bij ons was het ook najagen

- Gimmick
- Zeer actief
@mascha: Dat zou een idee zijn echter loopt de steeg langs de rechterkant en de achterkant en laten we daar nu net de tuindeuren hebben... dus dan komt daar ook een hek langs dat ga ik echt niet voor elkaar krijgen bij manlief.
Ik zit nu aan een kennel te denken... toch buiten liggen maar geen gestier langs de schutting
Ik zit nu aan een kennel te denken... toch buiten liggen maar geen gestier langs de schutting
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Dat gedrag hebben mijn honden ook gedaan, wat ik deed is elke x als de honden dit gedrag vertoonde moeten ze onmiddellijk voor straf naar binnen. Dit hadden ze heel snel door, ging zelfs zover als ze in hun oude gedrag terug vielen dat ze uit zichzelf naar binnen gingen 

- Gimmick
- Zeer actief
En dan zit ik alsnog continu te brullen ib de tuin. En dat wil ik nu juist niet meer...Lizzie. schreef:Dat gedrag hebben mijn honden ook gedaan, wat ik deed is elke x als de honden dit gedrag vertoonde moeten ze onmiddellijk voor straf naar binnen. Dit hadden ze heel snel door, ging zelfs zover als ze in hun oude gedrag terug vielen dat ze uit zichzelf naar binnen gingen
- Gimmick
- Zeer actief
Het is eennpoging waard...fes/lou schreef:Met een longeerzweep een keer een tik geven? Kun je van afstand doen, misschien kun je het daarmee doorbreken. Beetje sneu, maar je moet wat
zat ook al te denken om de tt van zuslief te lenen. Misschien linkt ze dat minder aan mijn aanwezigheid...
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Tsja, als je geen leer-periode wilt, dan valt er weinig anders te doen dan het ronduit onmogelijk te maken om in de tuin te jagen... Of zet gewoon door met bijvoorbeeld steeds naar binnen sturen. Daar leert je hond ook meer van. Een hond voedt zichzelf heus niet op naar hoe jij wilt dat ie zich gedraagt zonder dat je er tijd en energie in stopt.
Het hangt van je hond af hoe snel hij de link legt dat jagen = naar binnen en einde pret. En ook van hoe consequent jij daar in bent. Het kan heel snel gaan en levert denk ik uiteindelijk het plaatje op dat jij graag zou willen: gezellig met z'n allen in de tuin, zonder kettingen en zonder ge(donder)jaag
Het hangt van je hond af hoe snel hij de link legt dat jagen = naar binnen en einde pret. En ook van hoe consequent jij daar in bent. Het kan heel snel gaan en levert denk ik uiteindelijk het plaatje op dat jij graag zou willen: gezellig met z'n allen in de tuin, zonder kettingen en zonder ge(donder)jaag
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Ik ben geen voorstander maar ik zou denk ik toch voor een schrikband gaan, ik denk dat dat meer resultaat geeft.

- Gimmick
- Zeer actief
Uhhhh vraag eerst eens na zonder direct allerlei conclusies te trekken deze meyhode hebben we al ruim een jaar toegepast en het werkt niet dus blijf ik staan te brullen en dat wil ik nu juist niet meer.Fotogravinnetje schreef:Tsja, als je geen leer-periode wilt, dan valt er weinig anders te doen dan het ronduit onmogelijk te maken om in de tuin te jagen... Of zet gewoon door met bijvoorbeeld steeds naar binnen sturen. Daar leert je hond ook meer van. Een hond voedt zichzelf heus niet op naar hoe jij wilt dat ie zich gedraagt zonder dat je er tijd en energie in stopt.
Ik steek al mijn vrije tijd in deze hond met veel succes... maar sommige dingen krijg ik er niet uit... en dus vraag ik om tips en geen kritiek dat ik geen leer proces wil
-
RedPassion
In het begin wel, maar als het kwartje eenmaal gevallen is?Gimmick schreef:En dan zit ik alsnog continu te brullen ib de tuin. En dat wil ik nu juist niet meer...Lizzie. schreef:Dat gedrag hebben mijn honden ook gedaan, wat ik deed is elke x als de honden dit gedrag vertoonde moeten ze onmiddellijk voor straf naar binnen. Dit hadden ze heel snel door, ging zelfs zover als ze in hun oude gedrag terug vielen dat ze uit zichzelf naar binnen gingen
Hier willen ze nog wel eens gaan blaffen en tegen de schutting springen als de buurjongens in tuin spelen. Dan moeten ze direct naar binnen. In het begin moest ik daar inderdaad voor 'brullen', na een paar dagen was een blik genoeg en inmiddels doen ze het nog zelden. Wanneer er gevoetbald wordt of de kinderen heel hyper zijn reageren ze nog wel eens. Dan hoef ik maar 'naar binnen' te zeggen en te wijzen en dan is het goed. Brullen hoeft niet meer, af en toe een reminder geven wel.
- M@scha
- Zeer actief
jammer dat je het niet af kunt zetten. ik heb het jaren geprobeerd, maar alles tot nu toe hielp alleen op dat moment, maar een kwartier later gingen ze gewoon weer. klinkt hetzelfde als bij jou. brullen, van het gras af naar het andere deel vd tuin sturen. allemaal werkte het maar alleen op dat moment.
1 oplossing heb ik wel: nu sam bejaard is doet hij het niet meer
succes! het zou mooi zijn als je iets vindt waarbij je keen kennels of andere dingen hoeft te gebruiken en je gewoon lekker samen buiten kunt zijn!
succes! het zou mooi zijn als je iets vindt waarbij je keen kennels of andere dingen hoeft te gebruiken en je gewoon lekker samen buiten kunt zijn!

-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Brullen werk niet dat is al geblekenGimmick schreef:En dan zit ik alsnog continu te brullen ib de tuin. En dat wil ik nu juist niet meer...Lizzie. schreef:Dat gedrag hebben mijn honden ook gedaan, wat ik deed is elke x als de honden dit gedrag vertoonde moeten ze onmiddellijk voor straf naar binnen. Dit hadden ze heel snel door, ging zelfs zover als ze in hun oude gedrag terug vielen dat ze uit zichzelf naar binnen gingen

-
JBK
Een mooie border met planten en om die border een stroomdraadje?
Overigens heb ik het najagen op de schapen van de buurman eruit gekregen door er bovenop te zitten (niet letterlijk, da's zieliger dan een stroomdraadje
)
Zodra de schapen buiten stonden en hij joeg ze op, kreeg ie een brul en einde fun (= naar binnen) Kwartier later weer proberen.
Als dat niet was gelukt, had ik er een stroomdraad geplant. Ik wil het niet hebben.
Misschien kun je een hondenforummeeting organiseren zodat je het "voorbijgeloop" in scene kunt zetten?
Overigens heb ik het najagen op de schapen van de buurman eruit gekregen door er bovenop te zitten (niet letterlijk, da's zieliger dan een stroomdraadje
Zodra de schapen buiten stonden en hij joeg ze op, kreeg ie een brul en einde fun (= naar binnen) Kwartier later weer proberen.
Als dat niet was gelukt, had ik er een stroomdraad geplant. Ik wil het niet hebben.
Misschien kun je een hondenforummeeting organiseren zodat je het "voorbijgeloop" in scene kunt zetten?
- M@scha
- Zeer actief
JBK schreef:Een mooie border met planten en om die border een stroomdraadje?
Overigens heb ik het najagen op de schapen van de buurman eruit gekregen door er bovenop te zitten (niet letterlijk, da's zieliger dan een stroomdraadje)
dat laatste zou kunnen helpen. mensen gewoon stil laten staan. hij wordt perfect beloond nu. hij doet fanatiek en de voorbijganger gaat, jawel!, voorbij!
die mooie plantjes met stroomdraad... als hij net zo fanatiek is als die 2 van mij waren dan denk ik dat dat niks doet.

- Gimmick
- Zeer actief
M@scha schreef:jammer dat je het niet af kunt zetten. ik heb het jaren geprobeerd, maar alles tot nu toe hielp alleen op dat moment, maar een kwartier later gingen ze gewoon weer. klinkt hetzelfde als bij jou. brullen, van het gras af naar het andere deel vd tuin sturen. allemaal werkte het maar alleen op dat moment.
Dan heb ik nog heel wat jaren te gaan
- Gimmick
- Zeer actief
Nee die plantjes vliegen me dan om de oren ipv de graspollen..M@scha schreef:JBK schreef:Een mooie border met planten en om die border een stroomdraadje?
Overigens heb ik het najagen op de schapen van de buurman eruit gekregen door er bovenop te zitten (niet letterlijk, da's zieliger dan een stroomdraadje)
dat laatste zou kunnen helpen. mensen gewoon stil laten staan. hij wordt perfect beloond nu. hij doet fanatiek en de voorbijganger gaat, jawel!, voorbij!
die mooie plantjes met stroomdraad... als hij net zo fanatiek is als die 2 van mij waren dan denk ik dat dat niks doet.
en dat stroomdraadje gaat ze gewoon over/om heen...
Misschien moet ik idd maar eens heel veel mensen uitnodigigen... En met wat vrienden gaan oefenen...
in het begin toen we haar net hadden bleven mensen ook van schrik staan maar ja nu lopen ze wat mopperend langs de schutting...
-
JBK
Heb je weleens met de Fisher discs gewerkt?
- Gimmick
- Zeer actief
Nee dat zijn die kabaal dingen toch?!
Misschien wel vergelijkend een pak met billendoekjes hihihi. Dat is ontstaan toen mijn jongste nog een baby was en ik niet altijd kon opstaan om iets te corrigeren en dus maar een pak billendoekjes naar haar gooide. Aangezien dat geen pijn deed en ik ze vaak voorhanden had als ik ergens zat.
Maar ze schrikt er wel flink van als dat pak naast haar land... maar het doorbreekt het maar kort
Misschien wel vergelijkend een pak met billendoekjes hihihi. Dat is ontstaan toen mijn jongste nog een baby was en ik niet altijd kon opstaan om iets te corrigeren en dus maar een pak billendoekjes naar haar gooide. Aangezien dat geen pijn deed en ik ze vaak voorhanden had als ik ergens zat.
Maar ze schrikt er wel flink van als dat pak naast haar land... maar het doorbreekt het maar kort
-
JBK
Bijna, maar toch net niet hetzelfde
De fisher discs leer je aan (zie YouTube) en vond ik handig om in te zetten. Een blikje met knikkers kan ook, maar de fisher discs kun je makkelijker geen geluid laten maken.
En die fisher discs kun je ook bij de in scene zetting gebruiken (moet je wel iemand hebben met goede timing) door het de mensen zelf te laten gebruiken.
De fisher discs leer je aan (zie YouTube) en vond ik handig om in te zetten. Een blikje met knikkers kan ook, maar de fisher discs kun je makkelijker geen geluid laten maken.
En die fisher discs kun je ook bij de in scene zetting gebruiken (moet je wel iemand hebben met goede timing) door het de mensen zelf te laten gebruiken.
-
blondie
- Zeer actief
Je hoeft toch niet te blijven brullen? Hier reageerde ik op blaffen, door de hond in kwestie bij de band te pakken en binnen te zetten. Gewoon helemaal niets meer zei ik tegen haar, geen stil, niet doen of iets dergelijks want dat werkte inderdaad ook niet.Gimmick schreef:Uhhhh vraag eerst eens na zonder direct allerlei conclusies te trekken deze meyhode hebben we al ruim een jaar toegepast en het werkt niet dus blijf ik staan te brullen en dat wil ik nu juist niet meer.Fotogravinnetje schreef:Tsja, als je geen leer-periode wilt, dan valt er weinig anders te doen dan het ronduit onmogelijk te maken om in de tuin te jagen... Of zet gewoon door met bijvoorbeeld steeds naar binnen sturen. Daar leert je hond ook meer van. Een hond voedt zichzelf heus niet op naar hoe jij wilt dat ie zich gedraagt zonder dat je er tijd en energie in stopt.
Ik steek al mijn vrije tijd in deze hond met veel succes... maar sommige dingen krijg ik er niet uit... en dus vraag ik om tips en geen kritiek dat ik geen leer proces wil
Het duurde even, maar toen viel het kwartje wel dat als ze stil was, en niet opsprong bij het hek zij niet naar binnen hoefde. Zij wilde namelijk graag buiten zijn. Het ging niet in 1 week, maar na een tweetal weken wist ze wel dat ik wilde dat ze stil bleef buiten.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Het lijkt wel een beetje een stafford dingetje. Hier zitten veel staffords in de tuinen en ik kom het regelmatig tegen, inderdaad met geblaf uit opwinding en geen waakse blaf.
Ik denk dat de tip van Blondie ook het uitproberen waard is. Zo heb ik het aangepakt met Mayke om te voorkomen dat ze teveel aanslaat om flauwekul.
Ik denk dat de tip van Blondie ook het uitproberen waard is. Zo heb ik het aangepakt met Mayke om te voorkomen dat ze teveel aanslaat om flauwekul.

- Gimmick
- Zeer actief
Nee daar heb ik ook geen vertrouwen in.Tara schreef:Nou, ik geloof echt niet dat die methode bij een American Staffordshire Terriër gaat werken.
En daarnaast ze vliegt op volle vaart langs die schutting heen en weer hoe moet ik haar in hemelsnaam pakken zonder zelf wat te breken of onderuit te gaan.
Ik zal haar toch eerst tot stoppen moeten brengen voor ik haar kan pakken.
Een amstaff van 27kg op volle vaart grijp je niet zo eventjes vast...
Ik ga eens kijken of ik wat mensen kan charteren om haar op een ochtend eens te triggeren. En dan te trainen op stilstaan Van de mensen en dat zij dan ook stopt.