Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Door de bosjes rauzen met lang haar

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Door de bosjes rauzen met lang haar

Ongelezen bericht door Gollum »

Is dus niet handig ontdekte ik van de week. Mika raakte dus helemaal vast met haar haren in de prikkelbosjes :schrik:
Dikke paniek natuurlijk. Gelukkig liepen we met een groepje en konden een paar mensen me helpen Mika te bevrijden want van haar gewiebel kwam ze alleen maar vaster te zitten. Nou loop ik niet elke dag met een groepje en dit wilde ik niet nog een keer meemaken dus ik heb Mika's staart en broek vrij kort geknipt. En vanmiddag gaat de tondeuse erover die ik ga lenen :schrik:

Ze zal er niet echt mooier van worden maar ze kan dan tenminste zonder zorgen met Gol door de bosjes rauzen.
Hoe doen andere mensen dat met honden met lang haar? Komen die nooit vast te zitten?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Door de bosjes rauzen met lang haar

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco is tot nog toe nooit vast komen te zitten. Is ook weinig kans op hier in de omgeving, volgens mij. Verder wil ik sowieso dat hij op de paden en het gras blijft en niet de struiken in duikt, dus ik denk niet dat ik op dat punt snel in de problemen zal komen
Gollum
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Elco is tot nog toe nooit vast komen te zitten. Is ook weinig kans op hier in de omgeving, volgens mij. Verder wil ik sowieso dat hij op de paden en het gras blijft en niet de struiken in duikt, dus ik denk niet dat ik op dat punt snel in de problemen zal komen
Tja Gollum en Mika vinden het leuk om tikkertje te spelen met elkaar en snijden wel eens een rondje af en rennen dan door de bosjes in plaats van eromheen. Vind het ook zo lullig om dat af te kappen..
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

is dat niet een beetje rigoreus voor 1 keertje vast komen zitten?
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Khyra is nog nooit vast komen te zitten, en één van haar favoriete bezigheden is toch wel bosjes rauzen (en door de stront rollen)
Ze is wel eens met haar rug in zo'n kleefbollenplant gevallen, van een heuveltje af. Hoe ze het deed, geen idee, maar er waren kleefbolletjes in overvloed :oeps: :mrgreen:

Prikkelbosjes zijn wel gemeen inderdaad in combinatie met haar. Khyra neemt het halve prikkelbos mee in haar vacht, maar zelf blijven hangen heb ik nog nooit meegemaakt :wink:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

zelf blijven hangen heb ik ook nog nooit gehad. Wel een keer bij Yentle dat er een tak van een rozenbottelstruik was blijven hangen 's avonds toen ze nog een puppy was, en ik die er alleen niet uitkreeg. Dus bij de buren aangebeld en het even samen gedaan. Het halve bos en zeker al het zand dat er ligt, blijft wel in haar vacht hangen en naderhand op de bank.....
Diesel en Loek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond

Ongelezen bericht door Diesel en Loek »

Ja ik heb een keeshond met lang haar en die heeft al meerdere malen vast gezeten in bramen struiken. Hij komt er zonder mijn hulp dan ook echt niet uit.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Heel af en toe in de bramenstruiken omdat die hier in het bos langs het pad groeien, maar mijn honden gaan stil staan zodat ik ze los kan maken.
Ik heb wel een mini schaartje aan een zakmesje zitten voor als ik ze echt niet los krijg.
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Nila heeft aaaltijd die rottige kleefbolletjes in haar staart vastzitten. Verschrikkelijk. Voordat we de auto instappen moet ik altijd eerst haar staart uitpluizen. Of ze ploft al op de grond tijdens de wandeling zodat ik haar weer kan bevrijden van die rotdingen.

Vastgezeten heeft ze verder nog nooit. Maar ze heeft vooral een broek en een pluimstaart.
Ze mag ook de struiken trouwens niet in want gegarandeerd dat ze met een muis in haar bek de struiken uitkomt en die houdt ze dan de hele wandeling vast :piew:
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Wel veel zooi die erin blijft hangen (kleefkruidbolletjes is idd een drama :boos: ), maar nooit vast komen te zitten.
Ook de mijne mogen niet van het pad af, dat scheelt wel denk ik.
Afbeelding
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Sam gaat direct op de rem zodra er sprake is van struiken waar hij in verstrikt kan raken. Dus hij zit dus inderdaad nooit vast. Nadeel, zodra zijn balletje in de struiken beland (ook in het geval van één bramentakje) weigert hij hem zelf te pakken en zal ik het balletje tussen de doornen uit moeten halen. Hij vindt dat overigens erg lollig, hevig kwispelend staat hij dan op de grens struik/struikvrij te kijken hoe ik de bal "apporteer".
Hij stopt overigens niet voor kleefkruid, dus de kleefbolletjes problematiek herken ik wel :ugh:
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Sam! schreef:Sam gaat direct op de rem zodra er sprake is van struiken waar hij in verstrikt kan raken. Dus hij zit dus inderdaad nooit vast. Nadeel, zodra zijn balletje in de struiken beland (ook in het geval van één bramentakje) weigert hij hem zelf te pakken en zal ik het balletje tussen de doornen uit moeten halen. Hij vindt dat overigens erg lollig, hevig kwispelend staat hij dan op de grens struik/struikvrij te kijken hoe ik de bal "apporteer".
Hij stopt overigens niet voor kleefkruid, dus de kleefbolletjes problematiek herken ik wel :ugh:
Heel herkenbaar en dan hond al weer lekker met bal op pad terwijl jij nog met je sjaal of trui vasthangt tussen de rozebottels of de bramen.
Ik vind de klittenbollen trouwens dramatischer dan prikkeltakjes of kleefkruid.

Ze zit trouwens ook wel eens vast hoor, en ze vind zelf al vrij snel dat dat het geval is. De ene keer is het een grotere klus dan de andere keer. Maar dan staat ze vast in een tak niet midden in de struik, dat scheelt wel.
Laatst gewijzigd door #linda# op 19 mar 2015 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Die kleefbolletjes komen uit het kleefkruid. :W:
Afbeelding
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Kleefbolletjes zijn van geheel andere orde dan klittenbollen :D
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik vind van alles in de vacht van Baco :mrgreen: vast komt hij nooit te zitten hij neemt dat gewoon mee, maar het ergste was toen ik met kammen een naaktslak in zijn vacht tegenkwam :schrik: :80: :LOL:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

billy schreef:Ik vind van alles in de vacht van Baco :mrgreen: vast komt hij nooit te zitten hij neemt dat gewoon mee, maar het ergste was toen ik met kammen een naaktslak in zijn vacht tegenkwam :schrik: :80: :LOL:
:80: :LOL:
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

billy schreef:Ik vind van alles in de vacht van Baco :mrgreen: vast komt hij nooit te zitten hij neemt dat gewoon mee, maar het ergste was toen ik met kammen een naaktslak in zijn vacht tegenkwam :schrik: :80: :LOL:
Vies hé... Mica is heel laag bij de grond en vorig jaar had ze een heel nest baby naaktslakjes aan haar buik hangen :LOL:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Gollum
Zeer actief

sbientje schreef:is dat niet een beetje rigoreus voor 1 keertje vast komen zitten?
Ze gaat niet kaal hoor :mrgreen:
Ik heb alleen een flink stuk van haar staart en broek afgeknipt en nu lijkt de rest zo bol. Dus daar gaat nog even de tondeuze overheen op de langste stand zodat het wat beter bij elkaar past. Ik had het laten groeien omdat ik het zo sierlijk vond staan maar ze pist over haar broek en met haar staart blijft ze dus hangen.
Het groeit ook maar door, volgens kan ze zomaar haar tot de grond krijgen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Vastzitten niet, maar een borstelbeurt kan ik soms wel overslaan, zo veel haar laat Diem achter in een struik :schrik:

Maar als hij minder groot/lomp/lijkend op een duwboot zou zijn, zou hij wellicht wel vast komen te zitten?

Gelijk helemaal het haar kort zetten lijkt mij wel wat rigoureus maar ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent :ugh:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

pioenroos schreef:Vastzitten niet, maar een borstelbeurt kan ik soms wel overslaan, zo veel haar laat Diem achter in een struik :schrik:

Maar als hij minder groot/lomp/lijkend op een duwboot zou zijn, zou hij wellicht wel vast komen te zitten?

Gelijk helemaal het haar kort zetten lijkt mij wel wat rigoureus maar ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent :ugh:
Ik heb denk ik wel 15cm haar van de staart afgeknipt, maar Mika heeft nog wel een leuke pluim over hoor :mrgreen:
Nu zal ze wat minder snel vast komen te zitten omdat die haren niet meer 10 keer om de tak heen kunnen slaan.

Als ik de rest ook heb gedaan zal ik wel even een foto plaatsen. De meneer van de tondeuze schiet niet echt op.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hier rauzen ze ook in volle vaart door de bomen. De staart van Kay is inderdaad wel iets waat hij achter kan blijven hangen of halve struiken aan meeneemt. Hij heeft ook geen mooie volle staart, maar kan wel lang worden en wordt dan ook beetje piekerig. Dus die knip ik vaak korter (zodat het een mooi net vol staartje wordt). Het is dan nog wel een cm of 7 a 10 denk ik hoor. De broek dun ik uit. Soort van plukken. En heb ik wat minder tijd helpt de effileerschaar ook mee. Maar ook weer niet te kort. Ook hier zal zeker een 10 tot 15 cm blijven blijven zitten. Ook maak ik een poepgootje (met scheerapparaat) Zo doe ik het eigenlijk bij alle langharige honden ook onze schotten (bleven wel iets langer dan de borders natuurlijk). Bij Norah hoef ik niet zo veel te doen. Haar vacht ik compacter en voller en blijft minder in hangen.

Bij reuen knip ik stukje buik op tegen plassen. Bij teven trek ik poepgootje door tot een plasgoot, die ik wel wat breder maak. Het enige waar ik nog meer het scheerapparaat heb ingezet is door een koelgoot te maken onder de buik in de zomer. Zie je zo niks van en scheelt wat viezigheid aan de onderkant en ze koelen wat makkelijker af.(oke scheerapparaat gebruik ik ook voor het kort houden van de haren op en onder de voeten)
Met de effileerschaar wil ik nog wel eens wild haar in de flank of op schouder bijwerken (met name in ruiperiode) De kraag dun ik uit (en bij de schotse collies ook wel eens met behulp van de effileerschaar) en knip ik hoogstens een beetje gelijk bij. Haar aan poten voor kort ik vaak wel behoorlijk in en achterbenen haal ik er helemaal af

En ik zweer bij het glad houden van de vachten. Of het nu een castraat met doffe vacht is of niet. Ik spuit er gewoon liters anti-klit (voor mensen) in bij elke borstelbeurt. Ruikt ook nog lekker. Bij de Borders heb ik het nauwelijks nodig.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

gyanty schreef:Hier rauzen ze ook in volle vaart door de bomen. De staart van Kay is inderdaad wel iets waat hij achter kan blijven hangen of halve struiken aan meeneemt. Hij heeft ook geen mooie volle staart, maar kan wel lang worden en wordt dan ook beetje piekerig. Dus die knip ik vaak korter (zodat het een mooi net vol staartje wordt). Het is dan nog wel een cm of 7 a 10 denk ik hoor. De broek dun ik uit. Soort van plukken. En heb ik wat minder tijd helpt de effileerschaar ook mee. Maar ook weer niet te kort. Ook hier zal zeker een 10 tot 15 cm blijven blijven zitten. Ook maak ik een poepgootje (met scheerapparaat) Zo doe ik het eigenlijk bij alle langharige honden ook onze schotten (bleven wel iets langer dan de borders natuurlijk). Bij Norah hoef ik niet zo veel te doen. Haar vacht ik compacter en voller en blijft minder in hangen.

Bij reuen knip ik stukje buik op tegen plassen. Bij teven trek ik poepgootje door tot een plasgoot, die ik wel wat breder maak. Het enige waar ik nog meer het scheerapparaat heb ingezet is door een koelgoot te maken onder de buik in de zomer. Zie je zo niks van en scheelt wat viezigheid aan de onderkant en ze koelen wat makkelijker af.(oke scheerapparaat gebruik ik ook voor het kort houden van de haren op en onder de voeten)
Met de effileerschaar wil ik nog wel eens wild haar in de flank of op schouder bijwerken (met name in ruiperiode) De kraag dun ik uit (en bij de schotse collies ook wel eens met behulp van de effileerschaar) en knip ik hoogstens een beetje gelijk bij. Haar aan poten voor kort ik vaak wel behoorlijk in en achterbenen haal ik er helemaal af

En ik zweer bij het glad houden van de vachten. Of het nu een castraat met doffe vacht is of niet. Ik spuit er gewoon liters anti-klit (voor mensen) in bij elke borstelbeurt. Ruikt ook nog lekker. Bij de Borders heb ik het nauwelijks nodig.
Bedankt! Zo'n poepgootje lijkt me ook wel handig, er blijven wel eens stukjes hangen en Mika vind het niet zo leuk als ik aan haar kont zit om het schoon te maken :mrgreen:
En die anti-klit ook! Vooral het haar tussen de achterpoten klit erg snel, en het is gevoelig om te kammen.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Als Ezio eens een bal de braamstuiken in kopt mag ik hem er uit gaan halen. Meneer doet dit niet :pffff: Maar ik heb daar zelf schuld aan want ik heb hem geleerd niet zomaar achter een bal aan te duiken zonder eerst "te overleggen" met mij. Dit ivm door bosjes gecamoufleerde steile hellingen, prikkeldraad etc. etc. Braambosjes doet hij echter ook na overleg niet (graag)

Hij heeft wel een ander mankement; hou ik het prikkeldraad omhoog zodat hij zijn bal kan gaan halen, prima, maar hij komt altijd door het andere gedeelte, 1 paaltje verder waar ik dus niet het prikkeldraad omhoog sta te houden, terug gevlogen. Hij schijnt te denken dat dit hoort of zo........ :scratch: Dus hij laat daar nog wel eens wat haren achter en/of heeft krabbels over zijn rug.

Ook hier regelmatig takken, distels etc in zijn vacht. Vnl tussen de (achter)poten. Maar hij heeft heel glad haar en dat scheelt een stuk met ontwarren. Bij onze vroegere Chow Chow kon je vaak niet meer dan maar de schaar gebruiken, klitten kreeg je er echt niet uit.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=298278" onclick="window.open(this.href);return false;

:mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”