Wij hebben Ozzie nu bijna twee maanden. Even wat voorgeschiedenis : Ze komt uit Spanje, ouders zijn onbekend want het nest is in een verlaten huis gevonden. Dus het ras is ook een vraagteken (DNA test willen we wel laten doen). Zij is met haar en een ander nest (in hetzelfde huis gevonden) samen geweest tot vertrek. Zij is nu 22 weken. Ozzie is zeer angstig, naar vreemde mensen en vreemde honden, vandaar dat ze nu ook een anti ontsnappingstuig heeft. Haar angst slaat om naar vluchten, hierdoor mag zij niet gewoon los i.v.m. het vluchten. Wij hebben een veld waar maar één echte ingang tot is en daaromheen zit een sloot. Ik kan dus van heinde zien of er iemand en hond aankomt. Want lopen er geen mensen en geen honden dan loopt ze ruim kwispelend en verzekerd rond.
Onze bull (kruising Frans/Amerikaans) is nu 4 jaar. Heeft op 3 jaar ong. een nekhernia gehad (halsbandgebruik bij vorige baasjes), zij is sindsdien klachtvrij maar wij blijven heel alert en voorzichtig. Ook heeft zij een metalen pin in linkervoorpoot en daardoor een bult op haar elleboog. De dierenarts heeft verzekerd dat dit voor haar geen pijn oplevert en dat de bult geen belemmering is. Wij gebruiken voor haar een los tuig voor lange stukken zodat wij haar nek minimaal belasten. Abbey is een roller, modder, zand, kleedjes, heerlijk kriebelen. Als zij los rent op het veld sprint ze om ergens verderop even lekker te rollen, dan weer rennen en dan weer rollen. Maar ze rolt ook veel in spel. Ze gaat bijv. ook rollen en wiebelen als ze alleen speelt met een speeltje. Dit doet zij ook in haar spel met honden. Ik zie dit als gedrag wat bij haar hoort en niet een onderdanig/dominantie kwestie. Abbey heeft ook een luie bullen houding, bosje is lekker maar na een tijdje is zij gewoon vermoeid.
Nu wordt bij ons steeds meer duidelijk dat nu Ozzie groter wordt het spel tussen de twee wat oneerlijk wordt. Abbey is nog steeds de baas en kapt zeer makkelijk het spel af in huis. In huis dus.. Ozzie is nu twee dagen pas los geweest op het veld. De eerste dag met Danger erbij (een zeer grote Stafford/bordeaux kruising van net een jaar), dit ging erg leuk en Abbey kon op haar gemak lekker fröbelen. Ozzie had alleen maar rennen in het hoofd. Ozzie is een jonge pup, en heel erg onvermoeibaar (meer dan ik tot nu toe bij alle pups die ik heb gehad heb gezien.)
De tweede dag zijn wij met Abbey en Ozzie alleen gegaan omdat Danger niet elke dag kan komen buiten spelen. Hier kwam het probleem pas echt duidelijk aan het licht. Waar Ozzie met Danger goed kan oprennen kan dit bij Abbey niet. Abbey geeft binnen haar grenzen aan waar Ozzie ze accepteerd maar buiten lijkt Ozzie alle signalen te negeren en valt zij Abbey lastig, omver rennen, Abbey aan haar tuig meesleuren, in Abbey haar nekvel bijten. Abbey zet haar niet op haar plaats en lijkt het over zich heen te laten komen. Ozzie gaat dus gewoon door. Zo is er voor Abbey niets leuks aan. Wij hebben gisteren eigenlijk alleen maar geobserveerd omdat wij dit gedrag niet hadden verwacht. Ik ben van plan de aankomende dagen alle factoren na te gaan : verandering tuig Abbey (of even bloot als het moet). Ingrijpen verbaal/fysiek zo goed als kan anders Ozzie aan de lange lijn zodat we in contact staan en gelijk kunnen beperken, Ozzie met alleen Danger. Ozzie alleen met drie man zodat we haar kunnen bereiken zonder afleiding (nu is ze alleen gefocust op spel en niet op ons) dit met spul, vreetwerk etc. Ook wil ik Ozzie een doel geven buiten, dus apporteren, zoeken etc.
Als er niets veranderd houdt het samen los op het veld helaas op voor de twee samen en zullen ze gescheiden los op het veld mogen zonder de ander erbij tot Ozzie ouder is en rustiger.
Ik waardeer al het advies en tips die onze kant op komen