Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slaan met poten
Moderator: moderatorteam
- Feather__
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Slaan met poten
Ik ben dit totaal niet gewend en ik weet ook echt niet hoe ik dit moet oplossen.
Ondertussen heb ik al 2x een nagel in mijn oog gehad, regelmatig hebben we krassen in ons gezicht van haar nagels en ze slaat ook voornamelijk heel hard op je hoofd.
Maar als je haar weg duwt dan gaat ze spelen en in je armen happen.
Ook als een van ons binnenkomt is ze helemaal door het dollen heen en rent en springt en doet gek. Ook springt ze dan tegen je op.
Als we haar negeren en ze gaat zitten dan wil je haar aandacht geven maar zodra je beweegt begint het weer opnieuw.
Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.
Het springen kunnen we wel mee leven maar ik zou graag willen dat we dat slaan in gezichten kunnen stoppen.
Ideeën?
Ondertussen heb ik al 2x een nagel in mijn oog gehad, regelmatig hebben we krassen in ons gezicht van haar nagels en ze slaat ook voornamelijk heel hard op je hoofd.
Ook als een van ons binnenkomt is ze helemaal door het dollen heen en rent en springt en doet gek. Ook springt ze dan tegen je op.
Als we haar negeren en ze gaat zitten dan wil je haar aandacht geven maar zodra je beweegt begint het weer opnieuw.
Het springen kunnen we wel mee leven maar ik zou graag willen dat we dat slaan in gezichten kunnen stoppen.
Ideeën?

- Moira1986
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Re: Slaan met poten
Hiii,
Ik kan me voorstellen dat dat lastig is. Wat wij hebben meegekregen op cursus is dat als ze tegen je opspringen je je om moet draaien en geen aandacht moet geven. Wat ik van je verhaal begrijp is dat je dit al doet. Misschien is het een idee om een snoepje te geven als beloning als ze gaat zitten. Dan is haar aandacht op het snoepje en niet meer op jou. Hopelijk krijgt ze na een aantal keer door dat als ze braaf zit er iets heel leuks komt. Wat wij in het begin verkeerd deden is dat als onze hond sprong wij laag riepen en haar laag stuurde. Maar doordat ze eigenlijk nog niet wist wat laag betekende (waarvan wij dachten dat dit wel logisch was, want we stuurde haar toch naar beneden) ze laag associeerden met tegen je op springen.
Wat betreft het slaan met haar poten of het speels bijten in handen, geven wij onze pup een time out. We zetten haar dan in de hal en na een minuut mag ze weer terug de kamer in. Dit houden we vol totdat ze begrijpt dat als ze dat doet het spel is afgelopen en ze even afgezonderd wordt. Dit vind ze niet leuk, want ze wil het liefst bij ons zijn en leert het hierdoor redelijk snel af.
Onze pup is nog maar vijf maanden dus we zijn absoluut geen experts, maar misschien heb je er iets aan. Het zijn in ieder geval tips die wij hebben meegekregen en die voor ons werkte. Succes!
Ik kan me voorstellen dat dat lastig is. Wat wij hebben meegekregen op cursus is dat als ze tegen je opspringen je je om moet draaien en geen aandacht moet geven. Wat ik van je verhaal begrijp is dat je dit al doet. Misschien is het een idee om een snoepje te geven als beloning als ze gaat zitten. Dan is haar aandacht op het snoepje en niet meer op jou. Hopelijk krijgt ze na een aantal keer door dat als ze braaf zit er iets heel leuks komt. Wat wij in het begin verkeerd deden is dat als onze hond sprong wij laag riepen en haar laag stuurde. Maar doordat ze eigenlijk nog niet wist wat laag betekende (waarvan wij dachten dat dit wel logisch was, want we stuurde haar toch naar beneden) ze laag associeerden met tegen je op springen.
Wat betreft het slaan met haar poten of het speels bijten in handen, geven wij onze pup een time out. We zetten haar dan in de hal en na een minuut mag ze weer terug de kamer in. Dit houden we vol totdat ze begrijpt dat als ze dat doet het spel is afgelopen en ze even afgezonderd wordt. Dit vind ze niet leuk, want ze wil het liefst bij ons zijn en leert het hierdoor redelijk snel af.
Onze pup is nog maar vijf maanden dus we zijn absoluut geen experts, maar misschien heb je er iets aan. Het zijn in ieder geval tips die wij hebben meegekregen en die voor ons werkte. Succes!
- Feather__
- Zeer actief
Als ze me echt pijn doet in mijn gezicht dan geef ik ook een tik aan haar. Maar ze kijkt me alleen maar aan en doet het gewoon weer. En als je dr weg duwt komt ze terug.
Maarja ik wil ook mn hond niet blijven slaan, vind die tik al erg genoeg maarja als je 2x op een avond een nagel in je oog krijgt dan doe je wel wat
En moira. Yindi is pas 7 maanden. Dus ook nog wel een pup ja.
Maarja ik wil ook mn hond niet blijven slaan, vind die tik al erg genoeg maarja als je 2x op een avond een nagel in je oog krijgt dan doe je wel wat
En moira. Yindi is pas 7 maanden. Dus ook nog wel een pup ja.
Laatst gewijzigd door Feather__ op 19 mar 2015 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

- Feather__
- Zeer actief
Als mijn vriend binnen komt pak ik dr regelmatig vast. Maar ze is aan het piepen en wrikt zich echt los. Totale paniek om bij hem te komen. Geprobeerd haar in de bench te doen en dan lijkt ze rustig maar zodra je dr uitlaat rent ze meteen weer zo naar hem toe.Cleva schreef:Toch een beetje lullig gaan doen.
Dat "door het dolle heen" is het probleem.
Emotie is één ding, beheersing en beschaving een ander.
Roep haar maar eens even bij je en hou haar kin maar eens even in je hand terwijl ze kalmeert.
Je laat je toch zeker niet door je hond op je kop springen? Hop.

- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Heel vrolijk een flinke mep terug geven?Feather__ schreef:Ik ben dit totaal niet gewend en ik weet ook echt niet hoe ik dit moet oplossen.
Ideeën?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
blondie
- Zeer actief
Nekvel aan de zijkant pakken en tot bedaren brengen en duidelijk zijn in wat je van het gedrag vindt. Hier ook 1 die flink met de poten maalt, laatst een bril van de baas zijn hoofd afgeslagen en een beurs oog.
Ik ben klaar met dat gedrag, de hond des huizes ook en die pakt hem bij de wang omdat ze weet dat hem in de nek happen niet meer werkt (te dikke vacht en zij een te klein bekkie). Ik pak hem aan de zijkant van de nek zodat hij niet door kan drammen, happen of slaan. Dan weet hij toch wel dat we zijn gedrag niet ok vinden. En geenszins dat hij met de staart tussen de poten vertrekt. Het is hem weer duidelijk en even een paar minuten bezinning.
Om vervolgens weer wat anders te verzinnen
maar het slaan met de poten als je rustig op de bank zit is in ieder geval over.
Ik ben klaar met dat gedrag, de hond des huizes ook en die pakt hem bij de wang omdat ze weet dat hem in de nek happen niet meer werkt (te dikke vacht en zij een te klein bekkie). Ik pak hem aan de zijkant van de nek zodat hij niet door kan drammen, happen of slaan. Dan weet hij toch wel dat we zijn gedrag niet ok vinden. En geenszins dat hij met de staart tussen de poten vertrekt. Het is hem weer duidelijk en even een paar minuten bezinning.
Om vervolgens weer wat anders te verzinnen
- Feather__
- Zeer actief
Dan kijkt ze me aan en doet het net zo hard weer.
En ja Cleva. Maar ik zou het er wel graag uit hebben voor ze volwassen is
Als je dr in dr nek pakt piept ze. De aansteller. Maar dat zouden we wel kunnen proberen. Het is ook voornamelijk als mijn vriend thuis is. Als ik alleen met dr ben heeft ze dr momenten maar luistert voornamelijk en doet niet zo irritant als wanneer we samen zijn.
En ja Cleva. Maar ik zou het er wel graag uit hebben voor ze volwassen is
Als je dr in dr nek pakt piept ze. De aansteller. Maar dat zouden we wel kunnen proberen. Het is ook voornamelijk als mijn vriend thuis is. Als ik alleen met dr ben heeft ze dr momenten maar luistert voornamelijk en doet niet zo irritant als wanneer we samen zijn.

- Feather__
- Zeer actief
We gaan in ieder geval aan het werk met de tips. Ik denk al gauw dat we te hard zijn. Maar misschien moeten we inderdaad maar nog harder zijn.

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Maar dat wel over alles doorvoeren niet alleen met het opspringen en dan bedoel ik niet het harder zijn maar consequent regels aanhouden en ook doen, je geeft haar de ruimte om dit te doenFeather__ schreef:We gaan in ieder geval aan het werk met de tips. Ik denk al gauw dat we te hard zijn. Maar misschien moeten we inderdaad maar nog harder zijn.
-
blondie
- Zeer actief
Harder worden is niet wat je eruit moet halen.Nanna schreef:Een hond is gebaat bij duidelijkheid. Bij sommige honden is een streng NEE afdoende en de volgende zul je fysiek aan moeten pakken. Als je het allemaal eigenlijk maar zielig vindt en probeert op een gezellige manier dat kutgedrag om te buigen kom je van een frisse kermis thuis.Feather__ schreef:We gaan in ieder geval aan het werk met de tips. Ik denk al gauw dat we te hard zijn. Maar misschien moeten we inderdaad maar nog harder zijn.
Je moet echt vanuit je tenen boos worden. Issie godverdomme gek geworden?
Daarom haalde ik ook aan hoe de andere hond hier reageert op het gedrag van de jonge inmiddels ook 9 maanden oude Aki die al ver boven haar hoofd is gegroeid.
Het is ook een beetje afhankelijk van de hond, zoals Nanna ook al zegt. Bij sommigen volstaat een boze nee wel. Anderen hebben een wat grotere plaat voor hun kop en zullen wat meer kijken tot hoever ze kunnen gaan.
Als dat ver is omdat je niet duidelijk aangeeft waar jouw grens ligt, dan kunnen ze wat doorslaan.
Het is niet harder worden, of de hond pijn doen maar voor jezelf nu de punten neerzetten die je niet leuk vindt en die je anders wilt zien. En een methode hanteren die voor haar duidelijk is.
Ik heb nu vier honden in huis gehad, en geen van die vier was op dezelfde manier te corrigeren of kon ik dingen op dezelfde manier aan- of afleren.
De jonge kan ik in de nek pakken om duidelijk te zijn. Maar ik kan er ook voor kiezen om een geleerd commando te gebruiken, want ik merk dat dat ook vaak werkt in zijn geval. Een simpel zit, of af. Ineens is hij weer bij de les. Werkt goed als hij ineens zich als een dolle gaat gedragen en pak me dan als je kan wil gaan spelen. Geen idee waarom dan ineens de "zit" wel tot hem doordringt
Mijn eerste herder en de hond van mijn vriend die moet ik echt niet bij de nek pakken als ze iets doen wat me niet zint, dat werkt(e) averechts.
Ben je er niet zeker van dat ze rustig blijft als je vriend thuis komt? Dan de bench in voor hij thuis komt desnoods met wat voertjes erin zodat ze wat anders te doen heeft in de bench, en als hij in huis is de hond als ze rustig is eruit halen.
Een hond vasthouden om tegen te houden werkt vaak ook averechts, ze kunnen dan juist opgefokt raken en op het moment dat je los laat over de top gaan reageren.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik zou dan weer niet in de nek gaan pakken of zo, maar wel effe beheerst laaiend van woede de kamer doorjagen tot die staart tussen de benen zit. En dan mag ze heel beleefd komen proberen om weer vrienden te worden. En we worden weer vrienden als het beleefd genoeg is.Nanna schreef:Een hond is gebaat bij duidelijkheid. Bij sommige honden is een streng NEE afdoende en de volgende zul je fysiek aan moeten pakken. Als je het allemaal eigenlijk maar zielig vindt en probeert op een gezellige manier dat kutgedrag om te buigen kom je van een frisse kermis thuis.Feather__ schreef:We gaan in ieder geval aan het werk met de tips. Ik denk al gauw dat we te hard zijn. Maar misschien moeten we inderdaad maar nog harder zijn.
Het risico van echt fysiek corrigeren is dat die hond zich kan gaan verdedigen en jou in je klauwen bijt, en dan ben je nog veel verder van huis. Met heel serieus dreigen dat je nu gehakt gaat maken van je hond en dat ze als pakketje biologisch haaienvoer terug kan naar haar eigen land tenzij ze NU terug deinst en een gezonde dosis respect gaat tonen werkt volgens mij beter dan fysiek corrigeren.
-
blondie
- Zeer actief
OhwHanneke2 schreef:Ik zou dan weer niet in de nek gaan pakken of zo, maar wel effe beheerst laaiend van woede de kamer doorjagen tot die staart tussen de benen zit. En dan mag ze heel beleefd komen proberen om weer vrienden te worden. En we worden weer vrienden als het beleefd genoeg is.Nanna schreef:Een hond is gebaat bij duidelijkheid. Bij sommige honden is een streng NEE afdoende en de volgende zul je fysiek aan moeten pakken. Als je het allemaal eigenlijk maar zielig vindt en probeert op een gezellige manier dat kutgedrag om te buigen kom je van een frisse kermis thuis.Feather__ schreef:We gaan in ieder geval aan het werk met de tips. Ik denk al gauw dat we te hard zijn. Maar misschien moeten we inderdaad maar nog harder zijn.
Het risico van echt fysiek corrigeren is dat die hond zich kan gaan verdedigen en jou in je klauwen bijt, en dan ben je nog veel verder van huis. Met heel serieus dreigen dat je nu gehakt gaat maken van je hond en dat ze als pakketje biologisch haaienvoer terug kan naar haar eigen land tenzij ze NU terug deinst en een gezonde dosis respect gaat tonen werkt volgens mij beter dan fysiek corrigeren.
Daar kan ik dus weer zeer slecht tegen.. een hond waar je dan boos op wordt die dan met de staart tussen de poten vertrekt en dan nog een deemoedsplas doet. Dat is in mijn ogen juist de manier om een angstige hond te kweken die als hij het echt eng vindt worden uit gaat halen.
Ik ben best streng en ook wel fysiek naar de honden toe. Maar ze hoeven niet te kruipen voor me.
- Feather__
- Zeer actief
Wees niet bang. Ik ben totaal niet van mijn hond fysiek pijn doen. Ik voel me al schuldig als ik dr een tik op dr kop geef omdat haar nagel in mijn oog zit.
Als ik alleen thuis ben is ze rustig met drukke momenten. Dan als ze zo druk doet dan stuur ik haar naar haar plaats en daar gaat ze dan ook gewoon liggen. Maar meestal slaapt ze gewoon als ik alleen thuis ben. Het probleem is echt als mn vriend er is dat ze ons gaat testen, dat is misschien de beste manier om het te noemen. Ze wil constant bij ons liggen en is heel erg bezig met tegen je aanduwen en je likken. Wat weer niet mag. Mijn vriend heeft dr al een paar keer echt even 'aangepakt' als ze zo deed en dr op dr plek gelegd maar dan rent ze meteen naar mij om steun te zoeken. Wat ze dan weer niet krijgt. Dan sturen we dr weer naar de plaats en dan gaat het weer even goed.
Soms geven we dr echt even een time out in de bench en dan gaat ze ook gewoon liggen slapen dus dat vind ze dan ook niet erg.
We proberen al een tijdje zo het probleem op te lossen maar daar heeft ze dus maling aan. Ook aan de correcties van mijn vriend als in inderdaad even bij dr nek pakken en gewoon boos worden.
Ik vind dat heel moeilijk om te doen en dat is dus ook niet nodig als ik alleen met dr ben.
Ze gaat ook piepen als mn vriend weggaat. Het is tegenwoordig nog maar heel even maar in het begin duurde het soms wel een uur en ik kreeg dr niet stil of afgeleid.
Bij mij piept ze helemaal niet en ik kan ook gewoon naar boven gaan als ik alleen met dr ben. Dan ligt ze gewoon op de bank of gaat voor de deur liggen.
Dat is ook een groot verschil. Hebben jullie een idee waarom ze wel piept bij hem en niet bij mij?
Als ik alleen thuis ben is ze rustig met drukke momenten. Dan als ze zo druk doet dan stuur ik haar naar haar plaats en daar gaat ze dan ook gewoon liggen. Maar meestal slaapt ze gewoon als ik alleen thuis ben. Het probleem is echt als mn vriend er is dat ze ons gaat testen, dat is misschien de beste manier om het te noemen. Ze wil constant bij ons liggen en is heel erg bezig met tegen je aanduwen en je likken. Wat weer niet mag. Mijn vriend heeft dr al een paar keer echt even 'aangepakt' als ze zo deed en dr op dr plek gelegd maar dan rent ze meteen naar mij om steun te zoeken. Wat ze dan weer niet krijgt. Dan sturen we dr weer naar de plaats en dan gaat het weer even goed.
Soms geven we dr echt even een time out in de bench en dan gaat ze ook gewoon liggen slapen dus dat vind ze dan ook niet erg.
We proberen al een tijdje zo het probleem op te lossen maar daar heeft ze dus maling aan. Ook aan de correcties van mijn vriend als in inderdaad even bij dr nek pakken en gewoon boos worden.
Ik vind dat heel moeilijk om te doen en dat is dus ook niet nodig als ik alleen met dr ben.
Ze gaat ook piepen als mn vriend weggaat. Het is tegenwoordig nog maar heel even maar in het begin duurde het soms wel een uur en ik kreeg dr niet stil of afgeleid.
Bij mij piept ze helemaal niet en ik kan ook gewoon naar boven gaan als ik alleen met dr ben. Dan ligt ze gewoon op de bank of gaat voor de deur liggen.
Dat is ook een groot verschil. Hebben jullie een idee waarom ze wel piept bij hem en niet bij mij?

- Hanneke2
- Zeer actief
Een deemoedsplas vind ik wel weer erg ver gaan hoor. En misschien omschrijf ik het niet duidelijk, maar wat ik bedoel is bijna hetzelfde als wat mijn honden zelf doen als het echt HELEMAAL KLAAR is. Lilo vindt Toto heel gezellig en lief, maar als hij blijft stuiteren en dan iets achterlijks doet als in haar staart happen, dan kan hij het krijgen. Blikkerende tandjes en dreigen met moord en doodslag, maar nooit echt bijten. En dan kan hij zich opeens wel gedragen en is het van OH SORRY IK ZAL HET NOOIT MEER DOEN.blondie schreef:OhwHanneke2 schreef:Ik zou dan weer niet in de nek gaan pakken of zo, maar wel effe beheerst laaiend van woede de kamer doorjagen tot die staart tussen de benen zit. En dan mag ze heel beleefd komen proberen om weer vrienden te worden. En we worden weer vrienden als het beleefd genoeg is.Nanna schreef:Een hond is gebaat bij duidelijkheid. Bij sommige honden is een streng NEE afdoende en de volgende zul je fysiek aan moeten pakken. Als je het allemaal eigenlijk maar zielig vindt en probeert op een gezellige manier dat kutgedrag om te buigen kom je van een frisse kermis thuis.Feather__ schreef:We gaan in ieder geval aan het werk met de tips. Ik denk al gauw dat we te hard zijn. Maar misschien moeten we inderdaad maar nog harder zijn.
Het risico van echt fysiek corrigeren is dat die hond zich kan gaan verdedigen en jou in je klauwen bijt, en dan ben je nog veel verder van huis. Met heel serieus dreigen dat je nu gehakt gaat maken van je hond en dat ze als pakketje biologisch haaienvoer terug kan naar haar eigen land tenzij ze NU terug deinst en een gezonde dosis respect gaat tonen werkt volgens mij beter dan fysiek corrigeren.![]()
Daar kan ik dus weer zeer slecht tegen.. een hond waar je dan boos op wordt die dan met de staart tussen de poten vertrekt en dan nog een deemoedsplas doet. Dat is in mijn ogen juist de manier om een angstige hond te kweken die als hij het echt eng vindt worden uit gaat halen.
Ik ben best streng en ook wel fysiek naar de honden toe. Maar ze hoeven niet te kruipen voor me.
Ik ben dus helemaal niet streng, en ik corrigeer vrijwel nooit fysiek. Ja, effe een douw tegen Lilo's kont als ze stom gaat staan blaffen naar een 'enge' hond op straat. Maar in hun nek pakken of echt een kleng geven, dan ben ik waarschijnlijk per direct baas af.
Ik bedenk me nu trouwens wel dat het met een herder wel een heel ander verhaal is dan met een podenco. Ik praat uiteraard vanuit mijn eigen straatje en in dit topic gaat het om een herdertje. Dus misschien heb jij in deze context wel helemaal gelijk. Hm.
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Mijn eerste hond deed dat ook een keer. Ik kwam thuis uit mijn werk en ging op mijn hurken zitten om haar hallo te zeggen. Slaat ze toch met een bloedgang met haar poot/nagels tegen mijn oog aan
Ik heb haar een tetter gegeven die haar altijd is bijgebleven, ze heeft nooit meer zo ongecontroleerd gereageerd als ik thuiskwam.
Blij zijn dat ik weer thuis ben is prima maar op deze manier...ben je nou besodemieterd
Ik heb 2 weken voor lul gelopen met mijn blauwe oog 
Gewoon een keer goed duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is!!
Ik heb haar een tetter gegeven die haar altijd is bijgebleven, ze heeft nooit meer zo ongecontroleerd gereageerd als ik thuiskwam.
Blij zijn dat ik weer thuis ben is prima maar op deze manier...ben je nou besodemieterd
Gewoon een keer goed duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is!!
- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Freek hier heeft er ook een handje van en dan ook met name bij mijn vriend. Die wordt ook altijd besprongen bij binnenkomst, maar hij vindt dát ook geweldig?! Bij mij doet Freek dat niet meer want ik wil het gewoon niet. Ook als wij samen op de bank zitten komt Freek wel eens stoeien met vriendlief. Gaat ook wild en met poten maaien. Als het te wild wordt en ik zeg een keer ferm klaar, dan taait hij vaak redelijk snel af. Evert heeft daarin tegen 1 grom nodig met een dodelijk blik en Freek springt bijna in het gelid en weet niet hoe snel hij zijn welgemeende excuses moet maken.
Wat mij goed lijkt is dus om de piketpaaltjes goed uit de zetten en bijvoorbeeld je vriend alles met haar te laten regelen als hij er ook is. Ze probeert ook gewoon een beetje uit wat ze van jullie kan verwachten We hebben hier de regel dat de een zich met de hond bemoeit bij druk/lastig gedrag en de ander doet dan z'n ding. Werkt hier heel goed!
Wat mij goed lijkt is dus om de piketpaaltjes goed uit de zetten en bijvoorbeeld je vriend alles met haar te laten regelen als hij er ook is. Ze probeert ook gewoon een beetje uit wat ze van jullie kan verwachten We hebben hier de regel dat de een zich met de hond bemoeit bij druk/lastig gedrag en de ander doet dan z'n ding. Werkt hier heel goed!
-
S@ndr@
- Zeer actief
Het tegen me opspringen tolereer ik niet, maar dat slaan, ik zou zeggen opletten en sneller worden- ik geloof namelijk niet dat ik dat er hier uit getraind krijg 
- lijn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): GBGV
- Aantal honden: 3
Lutèce wil het liefst in me kruipen als ik binnen kom. Springt tegen me aan en zwiert ook tegen mij aan met haar poten. Ze wil inderdaad ook nog wel eens met haar poten slaan, maar ik associeer dat wanneer ze het doet (niet bij begroeting) met uitdagen tot spel Ze doet ook zo naar de kat en Vedette. Vedette springt ook tegen me aan, is heel enthousiast, gaat een speeltje halen springt nog een keer en het is klaar. Ik heb daar niet zoveel problemen mee. Maar hoe het bij Lutèce nu gaat, ik ben er klaar mee, dus ben het ook aan het afleren/verminderen. Lutèce is een gevoelig hondje. Ze is heel snel onder de indruk van een bulderstem dus heb een andere werkwijze gehanteerd. Als zij aan komt rennen blok ik haar eerst met hand/been/tas. praat op rustige toon en ga zelf naar haar toe om haar aan te halen en 'druk' haar daarbij al aaiend op gewoon staand level. Ze springt nu tussendoor nog steeds even op, ik druk haar weer laag zonder oogcontact en op de grond kunnen we aaien. Waarschijnlijk duurt dat langer, maar ik voel me er prettig bij. Wellicht ook iets om te proberen?
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hier zou een tik of wat voor fysieke correctie totaal niet overkomen op mijn hond. Maar mijn welgemeende "hey!" of "uuh!" of "grrrr" of een hele strenge blik die ik echt meen, dat snapt ze direct. Soms is één wenkbrauw omhoog al voldoende.
Het is misschien ook een beetje zoeken naar wat jouw hond als correctie ziet en wat bij jou zelf past. In het wilde weg tikken uitdelen waar ze toch niks van leert schiet je niks mee op.
Het is misschien ook een beetje zoeken naar wat jouw hond als correctie ziet en wat bij jou zelf past. In het wilde weg tikken uitdelen waar ze toch niks van leert schiet je niks mee op.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Je moet je niet schuldig voelen als je een tik geeft.
Je kunt je hooguit afvragen of het enig nut heeft.
Wegduwen is ook meestal niet effectief, integendeel.
Zorg dat ze een halsband om heeft (dan heb je beter grip) en als ze gaat springen meteen die halsband grijpen en haar met vier poten op de grond zetten.
Eventueel kan je daar de opdracht "laag" (kortaf, lage stem) aan verbinden.
Dat zeg je dan pas als ze met 4 poten op de grond staat.
En je houdt haar met die 4 poten op de grond tot ze weer rustig is.
De suggestie van Cleva (hand onder de kop) is daarvoor uitstekend
Je kunt je hooguit afvragen of het enig nut heeft.
Wegduwen is ook meestal niet effectief, integendeel.
Zorg dat ze een halsband om heeft (dan heb je beter grip) en als ze gaat springen meteen die halsband grijpen en haar met vier poten op de grond zetten.
Eventueel kan je daar de opdracht "laag" (kortaf, lage stem) aan verbinden.
Dat zeg je dan pas als ze met 4 poten op de grond staat.
En je houdt haar met die 4 poten op de grond tot ze weer rustig is.
De suggestie van Cleva (hand onder de kop) is daarvoor uitstekend
-
RedPassion
Je vraagt rust van de hond, dat kan je dan alleen bereiken door zelf ook rustig te zijn en een moment van rust te creëren. Ik zie het nut er niet van in om een dier die blij is dat jij er bent af te straffen, of dat nou fysiek of emotioneel is. Natuurlijk mogen ze weten dat er een grens is, maar volgens mij bereik je dat niet door het af te straffen. Of je bereikt het wel, maar wat dat doet met het vertrouwen is een tweede.
Dit is een methode:
Dit zullen veel mensen wel te soft vinden (afgaand op wat ik zoal op dit forum lees), maar ik vind dat je je vooral moet afvragen wat je wilt bereiken. Wil je een hond die doet wat je wil omdat hij weet dat jij hem anders op zijn flikker geeft? Of wil je een hond die gewenst gedrag vertoont omdat jij het goede voorbeeld geeft en uitstraalt wat je van de hond wilt?
Hier krijgen ze overigens ook gerust (fysiek) op hun donder als ze heel erg een grens overgaan na waarschuwen. Maar juist omdat ik zelden mijn stem verhef of een por uitdeel weten ze dan ook dat het dan echt menens is. Het is niet de manier waarop ik standaard met ongewenst gedrag bezig wil zijn in ieder geval.
Dit is een methode:
Zelf doe ik iets soortgelijks. Pim en Saar waren altijd door het dolle; springen, piepen, krassen etc. Ik negeer het bij binnenkomst (dan word je de eerste tijd alsnog besprongen, maar als je dat blijft negeren houdt het op), doe even rustig wat dingetjes tot het energielevel iets gezakt is. Dan ga ik rustig op de bank of de grond zitten en dan nodig ik ze uit om bij me te komen. Even op rustige toon met ze kletsen, aaien (op hun borst, dan hoeven ze niet weer naar die hand toe te springen) en dan is het klaar en goed. In het begin is het even volhouden, maar hier viel het kwartje snel. Ook tegen bezoek zeg ik de honden eerst te negeren tot ze rustig zijn en ze op mijn commando er bij mogen komen.lijn schreef:Lutèce is een gevoelig hondje. Ze is heel snel onder de indruk van een bulderstem dus heb een andere werkwijze gehanteerd. Als zij aan komt rennen blok ik haar eerst met hand/been/tas. praat op rustige toon en ga zelf naar haar toe om haar aan te halen en 'druk' haar daarbij al aaiend op gewoon staand level. Ze springt nu tussendoor nog steeds even op, ik druk haar weer laag zonder oogcontact en op de grond kunnen we aaien. Waarschijnlijk duurt dat langer, maar ik voel me er prettig bij. Wellicht ook iets om te proberen?
Dit zullen veel mensen wel te soft vinden (afgaand op wat ik zoal op dit forum lees), maar ik vind dat je je vooral moet afvragen wat je wilt bereiken. Wil je een hond die doet wat je wil omdat hij weet dat jij hem anders op zijn flikker geeft? Of wil je een hond die gewenst gedrag vertoont omdat jij het goede voorbeeld geeft en uitstraalt wat je van de hond wilt?
Hier krijgen ze overigens ook gerust (fysiek) op hun donder als ze heel erg een grens overgaan na waarschuwen. Maar juist omdat ik zelden mijn stem verhef of een por uitdeel weten ze dan ook dat het dan echt menens is. Het is niet de manier waarop ik standaard met ongewenst gedrag bezig wil zijn in ieder geval.
-
blondie
- Zeer actief
Ik praat inderdaad vanuit het referentiekader van de herder, zowel Finn als Aki konden/kunnen slecht tegen een verbaal écht boze baas. Heel vreemd, maar toen ik dat helaas eens ondervond (Finn dook in elkaar en ging tongelen, en Aki laatst schoot naar de keuken en liet zijn plas lopen) terwijl ik niet wereldschokkend van leer trok. Ik pakte alleen iets wat hij aan het slopen was en liep op hem af en zei "DAT MAG NIET!".Hanneke2 schreef: Een deemoedsplas vind ik wel weer erg ver gaan hoor. En misschien omschrijf ik het niet duidelijk, maar wat ik bedoel is bijna hetzelfde als wat mijn honden zelf doen als het echt HELEMAAL KLAAR is. Lilo vindt Toto heel gezellig en lief, maar als hij blijft stuiteren en dan iets achterlijks doet als in haar staart happen, dan kan hij het krijgen. Blikkerende tandjes en dreigen met moord en doodslag, maar nooit echt bijten. En dan kan hij zich opeens wel gedragen en is het van OH SORRY IK ZAL HET NOOIT MEER DOEN.
Ik ben dus helemaal niet streng, en ik corrigeer vrijwel nooit fysiek. Ja, effe een douw tegen Lilo's kont als ze stom gaat staan blaffen naar een 'enge' hond op straat. Maar in hun nek pakken of echt een kleng geven, dan ben ik waarschijnlijk per direct baas af.
Ik bedenk me nu trouwens wel dat het met een herder wel een heel ander verhaal is dan met een podenco. Ik praat uiteraard vanuit mijn eigen straatje en in dit topic gaat het om een herdertje. Dus misschien heb jij in deze context wel helemaal gelijk. Hm.
En zo groot en bedreigend ben ik ook weer niet
En zoals jij het voorbeeld tussen de honden aanhaalt, hier kunnen Jol en Aki inmiddels soms leuk spelen. Wordt hij te lomp dan geeft Jol hem dat ook te kennen door met de tanden ontbloot te staan en gevaarlijk te grommen en te sneppen. Echter heeft Aki daar lak aan. Dan pakt Jol hem dus wel bij zijn wang en doet hem zeer, pas dan stopt hij zijn gedrag. (Dit wetende grijpen we nu uiteraard zelf eerder in als we horen dat Jol er geen zin meer in heeft en Aki drukker en drukker gaat doen)
Als hij over de top gaat dan is het in mijn geval effectiever om hem even bij de nek te pakken, hij wordt dan rustiger. Daarna geef ik een simpel commando zit bijvoorbeeld waar ik hem voor kan belonen. En dan is iedereen weer happy.
Maar zoals ik eerder al zei, voor geen enkele hond is 1 standaard gebruiksaanwijzing. Jol leert weer op een hele andere manier en die zal ook bijten als je haar bij de nek pakt. 1x gedaan omdat ze Bluf telkens aanviel en ik dat zat was, toen liet ze mij merken dat ze mij zat was
Maar na dat conflict was er wel duidelijkheid, en nu begrijpen we elkaar beter en gaan we ook anders met elkaar om.
Wat Ranetje aangeeft is ook effectief bij opspringen. Dan hou ik zelf ook de hond bij de halsband vast hoor.
Waar ik meer op reageerde was het maaien met de poten als je bijvoorbeeld op de bank zit en er onverwachts ineens een bokswedstrijd lijkt te beginnen of dat de hond totaal niet meer te bereiken is vanwege dus de komst van de andere baas bijvoorbeeld en volledig lak aan de andere persoon in huis heeft.
- Feather__
- Zeer actief
Het slaan met poten is inderdaad vrij plotseling. Zo geeft ze ook aan dat ze naar buiten moeten als ze echt opeens nodig moet maar meestal is dit niet het geval met het slaan. Ze wordt dan ook helemaal wild en dan heb je dus opeens een poot in je oog of een kras op je wang/mond.
Ik ga d'r in ieder geval in de bench doen als mijn vriend thuis komt en ze mag er pas uit als ze rustig is en hem rustig kan begroeten. En die halsband is ook wel slim, die zal ik onthouden voor als de bench niet gaat werken.
En nee, ik wil ook niet slaan en een hond krijgen die bang voor me is. Totaal niet. Maar die poten doen echt pijn
Ik ga d'r in ieder geval in de bench doen als mijn vriend thuis komt en ze mag er pas uit als ze rustig is en hem rustig kan begroeten. En die halsband is ook wel slim, die zal ik onthouden voor als de bench niet gaat werken.
En nee, ik wil ook niet slaan en een hond krijgen die bang voor me is. Totaal niet. Maar die poten doen echt pijn

-
blondie
- Zeer actief
Ik krijg ineens een brainwaveFeather__ schreef:Het slaan met poten is inderdaad vrij plotseling. Zo geeft ze ook aan dat ze naar buiten moeten als ze echt opeens nodig moet maar meestal is dit niet het geval met het slaan. Ze wordt dan ook helemaal wild en dan heb je dus opeens een poot in je oog of een kras op je wang/mond.![]()
Oefen je wel eens met het commando ''kijken". Oogcontact maken? Van nature maken veel honden uit zichzelf oogcontact. Zelf stimuleer ik dit kijkgedrag graag, buiten is het handig omdat je dan de aandacht hebt en ze a.h.w. vragen wat de vervolgstap is (hier bijvoorbeeld bij het oversteken moet er oogcontact komen voor we oversteken.
Maar binnen is het ook heel handig omdat bijvoorbeeld de hond jou dan door middel van aankijken jou iets duidelijk kan maken.
Weet niet of je hier al mee bekend bent hoor, maar het kan een handige aanvulling zijn om wat meer rust erin te krijgen en meer contact.
- Feather__
- Zeer actief
Nee, ze is hier nog maar 5 weken en in het begin was ze zo bang voor alles dat we niet meteen haar wilde overstemmen met alles.
Ze snapt ondertussen zit, plaats en 'uh' wel.
Hoe zou je dat trainen? En buiten wil ze geen snoepjes ofzo dus dan kunnen we ook geen zit oefenen met d'r dat kan alleen binnen.
Hoe zou je dat trainen? En buiten wil ze geen snoepjes ofzo dus dan kunnen we ook geen zit oefenen met d'r dat kan alleen binnen.

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Rustig aan en vanuit rust. Buiten zijn er zoveel andere prikkels.. Gollum kon de eerste tijd ook echt niet de dingen die ze binnen wel kon.Feather__ schreef:Nee, ze is hier nog maar 5 weken en in het begin was ze zo bang voor alles dat we niet meteen haar wilde overstemmen met alles.
-
Manu
Ik heb een hond die ook debiel wordt als ik thuis kom.
Inmiddels is het na oefenen zo dat hij ook met poten zwaait maar laag op de grond blijft, dat met die poten vindt hij gewoon heel leuk dus heb ik geoefend dat hij zijn poten op mijn armen mag leggen als ik hém kom begroeten. Hij kletst wat, ik kijk hem aan en hij stort ter aarde waar hij op zijn rug draait en dan is het klaar.
Dat heb ik gedaan door hem met thuis komen straal te negeren als hij zo debiel deed. Hij kon springen, beuken, maar ik liep gewoon door zonder hem aan te kijken, trok mijn jas uit en ging andere dingen doen. De eerste week duurde het even voor hij rustig werd. Ik wachtte echt tot hij ging liggen of op een andere manier ontspande en riep hem dan bij me.
Toen hij dat door had, heb ik hem als ik thuis kwam gezegd dat hij zijn knuffel moest gaan pakken. En dat bleek de echte truc
Zodra hij zijn knuffel pakt wil hij graag dat ik zijn knuffel 1x weg gooi en komt dan inclusief knuffel blij terug waar hij gelijk ter aarde stort. Die poten is wel echt een dingetje bij hem, hij wil gewoon heel graag wat met zijn poten doen. Dus als ik kom aaien mag hij zijn poot of poten op mijn arm leggen terwijl ik hem op zijn borst kriebel.
"Zachtjes" is ook een fijn woord hier. Hij mag dan doorgaan met spel of enthousiasme als hij maar wel zachtjes doet. Hij "hapt" nog wel eens in enthousiasme, meer het bek open houden en je hand erin stoppen, soms beukt hij dan met zijn tanden. Dat wil ik niet.
Gewoon straal negeren werkt denk ik het beste voor nu.
Ik heb het bij meerdere (oppas)honden toegepast en het werkte bij allemaal. En écht niet aankijken want dat is ook al aandacht.
Pas als hij rustig is ga je hem gedag zeggen. Jij bepaalt wanneer dat moment er is en hoe.
Inmiddels is het na oefenen zo dat hij ook met poten zwaait maar laag op de grond blijft, dat met die poten vindt hij gewoon heel leuk dus heb ik geoefend dat hij zijn poten op mijn armen mag leggen als ik hém kom begroeten. Hij kletst wat, ik kijk hem aan en hij stort ter aarde waar hij op zijn rug draait en dan is het klaar.
Dat heb ik gedaan door hem met thuis komen straal te negeren als hij zo debiel deed. Hij kon springen, beuken, maar ik liep gewoon door zonder hem aan te kijken, trok mijn jas uit en ging andere dingen doen. De eerste week duurde het even voor hij rustig werd. Ik wachtte echt tot hij ging liggen of op een andere manier ontspande en riep hem dan bij me.
Toen hij dat door had, heb ik hem als ik thuis kwam gezegd dat hij zijn knuffel moest gaan pakken. En dat bleek de echte truc
Zodra hij zijn knuffel pakt wil hij graag dat ik zijn knuffel 1x weg gooi en komt dan inclusief knuffel blij terug waar hij gelijk ter aarde stort. Die poten is wel echt een dingetje bij hem, hij wil gewoon heel graag wat met zijn poten doen. Dus als ik kom aaien mag hij zijn poot of poten op mijn arm leggen terwijl ik hem op zijn borst kriebel.
"Zachtjes" is ook een fijn woord hier. Hij mag dan doorgaan met spel of enthousiasme als hij maar wel zachtjes doet. Hij "hapt" nog wel eens in enthousiasme, meer het bek open houden en je hand erin stoppen, soms beukt hij dan met zijn tanden. Dat wil ik niet.
Gewoon straal negeren werkt denk ik het beste voor nu.
Ik heb het bij meerdere (oppas)honden toegepast en het werkte bij allemaal. En écht niet aankijken want dat is ook al aandacht.
Pas als hij rustig is ga je hem gedag zeggen. Jij bepaalt wanneer dat moment er is en hoe.
-
blondie
- Zeer actief
Hoe je de zit en plaats hebt geleerd, want ik neem aan dat je datgene wat ze goed doet beloont? Uit zichzelf gaan zitten bijvoorbeeld, daar een Zit aan koppelen en dat belonen.Feather__ schreef:Nee, ze is hier nog maar 5 weken en in het begin was ze zo bang voor alles dat we niet meteen haar wilde overstemmen met alles.
Bij onze jonge hond duurde het weer behoorlijk lang om commando "Af" erin te krijgen. Ik ben daar dus niet op gaan hameren tot hij zelf ging liggen, daar "Af" aan gekoppeld en beloond. Het kwartje valt dan uiteindelijk wel
Zodra ze zelf oogcontact maakt het woord "Kijk" (o.i.d.) gebruiken en belonen. Hoe je beloont moet je zelf bepalen, als zij maar beseft dat ze iets goed doet en beloont wordt als ze dat dus doet.
- Feather__
- Zeer actief
In het begin inderdaad met een snoepje over haar hoofd heen en dan ging ze zitten, dan zei ik zit en kreeg ze het snoepje. Uiteindelijk ben ik het commando gaan geven en als ze ging zitten kreeg ze een snoepje. En nu krijgt ze alleen nog maar een aai en hoge stemmetjes. Dat vind ze helemaal geweldig, aandacht.
Af lukt inderdaad nog niet, probeer het wel eens maar dan kijkt ze me aan alsof ik gek ben
Voor de rest is het trouwens een heerlijke hond, ze is er pas 5 weken maar ze vind het allemaal prima, luistert in huis. Komt niet in de keuken waar Snoopy zn eten staat. Eet niet uit de kattenbak, doet zachtjes met de katten.

Af lukt inderdaad nog niet, probeer het wel eens maar dan kijkt ze me aan alsof ik gek ben
Voor de rest is het trouwens een heerlijke hond, ze is er pas 5 weken maar ze vind het allemaal prima, luistert in huis. Komt niet in de keuken waar Snoopy zn eten staat. Eet niet uit de kattenbak, doet zachtjes met de katten.
Laatst gewijzigd door Feather__ op 20 mar 2015 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

-
blondie
- Zeer actief
Hahaha dat is écht zo. Als ik ineens een hap in mijn gezicht kreeg, of mijn vriend wiens bril van de kop werd geslagen en hij zich afvroeg of zijn neus nog weg recht stond.. dan blijf je niet rustig hoorCleva schreef:Dat ben ik met je eens maar het is erg lastig rust uitstralen als een hond je midden in je gezicht springt.RedPassion schreef:Je vraagt rust van de hond, dat kan je dan alleen bereiken door zelf ook rustig te zijn en een moment van rust te creëren.
Zelf ben ik dan niet van de oh, even Zen. De hond moet ook weten wat wel en wat niet acceptabel gedrag is. Actie reactie is het dan hier, jij lomp, wij ook.
Tenzij je zelf de hond druk maakt, dan vind ik het eigen schuld dikke bult.