Ik zocht naar topics waar dit besproken werd, maar kon niet echt een vergelijkbare situatie vinden. Vandaar dat ik het even vraag.. Want wellicht hebben jullie ideeën of tips
Sultan, husky gecastreerde reu 2 jaar oud, is een echte goedzak met zijn soortgenoten. Zo wel aan de lijn als los. Achter ons huis is een hondeveld ( omheind) waar wij eigenlijk dagelijks wel even heen gaan. Sultan kan hier makkelijk los en er zijn veel soortgenoten zodat hij lekker kan spelen.
Nu is er toch wel een klein probleem en dit geld alleen voor Sultan en de honden van zijn formaat of groter ( kleintjes is hij voorzichtig mee en vindt hij op 1 of andere manier niet boeiend). Hij vindt het namelijk zó leuk om te spelen, dat hij een beetje doorslaat. Hij doet dan, in mijn ogen, echt té lomp. Dus met rennen te laat remmen ( botsing
Hij gedraagt zich ook zo bij mijn ( 12 jarige) teef, die hem helaas niet weg snauwt waardoor zij de nodigen koprollen maakt als ik niet ingrijp.
Ik ben oprecht bang dat een hond nog eens zijn poot oid bezeerd omdat hij zo ongeremd speelt en niet alle honden direct corrigeren. Overigens toont hij zelf geen dominantie, gister was hij ook wat grof aan het spelen en een reu corrigeert hem waardoor hij gaat liggen en die reu opeens flink op hem begint te rijden.. Wat hij dan gewoon toe laat
Wanneer hij aan de lijn zit ( flexi) en ik laat hem spelen met een andere hond doet hij wel een stuk rustiger. Ik denk dat dat komt omdat ik hem in zijn spel wel corrigeer als ik het te hard vind gaan. Het "probleem" speelt zich echt alleen af als hij los is en andere honden ook los zijn. De meeste mensen reageren van achhh laat ze lekker spelen, maar ik vind het persoonlijk best vervelend worden. Hij mag echt wel wat harder spelen, maar hij lijkt daarin geen rem te hebben waardoor het elke keer uiteindelijk zo is dat een andere hond hem corrigeert óf van hem weg loopt.. Zou hij dit ooit nog gaan leren? Ik dacht zo lang hij een paar keer een goede correctie krijgt gaat hij het heus wel snappen.. Maar ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Het gedrag is alleen tijdens het spelen, wanneer een hond niet speels is laat hij die hond met rust.. Maar wanneer een hond met hem speelt wordt het dus steeds lomper en na een paar minuten vind ik het al te hard gaan en vaak na een minuut of 10 wordt hij weg gesnauwd. Mijn zorg is dus niet dat hij wordt weg gesnauwd ( in mijn ogen terecht) maar dat hij een keer een andere hond bezeerd.
Hij loopt 1 a 2 keer per week in de opvang ( boerderij met weiland en roedel van 20 honden) en daar wilt ook maar 1 hond met hem spelen en die speelt net zo hard als Sultan ( toevallig ook een husky).
Dus.. De vraag, hoe rem je een hond af in een losloop veld? Of is dit toch iets wat hij zelf moet gaan leren? Of is dit iets wat komt door mij ( onbewust?)?
Alvast bedankt!
Agnes