Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond gromt naar kind

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Hond gromt naar kind

Ongelezen bericht door Paisley »

GigiLana schreef:Dit was niet het beeld wat ik had van kinderen en honden samen, met de lab van mijn ouders gaat het bv heel leuk, die kan ze wel aaien en die blikt en bloost niet als ze wild loopt te doen of er perongeluk een keer over valt ofzo. Uiteraard wordt ze met deze hond ook niet alleen gelaten.
Nee ik kan me voorstellen dat het een enorme telleurstelling is...
Kinderen en honden kunnen zo leuk zijn samen! Mijn neeftje van 2 leeft samen met het hondje van mijn zus (franse bull x fox). Die begint nu heel actief met de hond te spelen. Hij gaan brokjes verstoppen voor de hond en rent dan heel opgewonden door het huis, kan zijn geheimpje niet meer bewaren en roept 'kijk hier!!' naar de hond.
En natuurlijk worden ze nooit ècht alleen gelaten, maar als moeder van een jong gezin is het haast onmogelijk om te voorkomen dat het kindje een keer over de hond struikelt, per ongeluk pijn doet of de hond laat schrikken. Bij dikke vrienden maakt dat helemaal niets uit!
De tijd en aandacht die mijn zus voor de hond heeft moeten inleveren, wordt op die manier ruimschoots ingehaald door de aandacht van het kindje zelf.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

1x
Laatst gewijzigd door Paisley op 20 mar 2015 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

GigiLana schreef:Vinden jullie het een goede oplossing om de honden overdag apart in hun eigen stuk tuin te houden met toegang tot tuinhuis waar ze droog kunnen liggen? Het stuk tuin is ongeveer 10x15? S'avonds zouden de honden uiteraard binnen mogen en lekker op de bank liggen.
Op zich kan dat natuurlijk ook prima maar jij kan het beste inschatten of de honden dat accepteren. Mijn hond zou de hele buurt bij elkaar tetteren.
Afbeelding
GigiLana
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door GigiLana »

Uiteraard de wandelingen zouden gewoon hetzelfde blijven als voorheen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Cleva schreef:
Tiny schreef:
iones schreef:
Tiny schreef:
Hij vindt het blijkbaar wel nodig als ze in de buurt is.
Er is een verschil tussen onverdraagzaamheid en voor jezelf opkomen.

Als de hond voor zichzelf opkomt omdat het kind zich opdringt, heeft hij reden om te grommen.
Maar als het kind alleen maar aanwezig is en hij daarom gromt, dan is hij onverdraagzaam. Dat kun je niet hebben. Onverdraagzaamheid moet je hem niet in laten. Hij hoort dat niet te zijn. Punt.
Dan verschillen we heel erg van mening, ik vind dat een hond door middel van grommen zijn ongenoegen laat blijken. Ik vind dat dat mag, ze kunnen het namelijk niet op een andere manier doen.
Er zijn ook honden die het van de baas aannemen dat ze zich niet mogen ergeren en die stoppen dan. Niet alleen met grommen maar ook met ergeren.
Hein is er zo een. Die kan zich vreselijk zitten opvreten over iets wat hem niet zint. Stilletjes zitten balen en vieze gezichten trekken.
Als ik dan zeg dat hij er mee ophoudt dan doet hij dat en ligt hij 2 minuten later languit op zijn rug te ronken.
Die honden grommen omdat het kindje kennelijk wel achter ze aan mag kruipen.
In zo'n geval zou ik grommen niet verbieden maar zowel hond als kind beter tegen de ander beschermen.
Dus gescheiden houden.
Een ren in de kamer, een traphekje in de deuropening, een kennel in de tuin (als ze zich daar koest houden anders worden de buren kwaad) of wat dan ook.
Kind aan de ene kant en honden aan de andere kant.
Door de honden te beschermen tegen te snelle grijpgrage kinderhandjes kunnen ze misschien ook nog wat toleranter worden.
Want de baas zorgt dat ze niet in de knel komen.
En die kinderen worden ook ouder.

Als TS dat niet ziet zitten kan ze proberen te herplaatsen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief

Cleva schreef:
Paisley schreef:
GigiLana schreef:Vinden jullie het een goede oplossing om de honden overdag apart in hun eigen stuk tuin te houden met toegang tot tuinhuis waar ze droog kunnen liggen? Het stuk tuin is ongeveer 10x15? S'avonds zouden de honden uiteraard binnen mogen en lekker op de bank liggen.
Op zich kan dat natuurlijk ook prima maar jij kan het beste inschatten of de honden dat accepteren. Mijn hond zou de hele buurt bij elkaar tetteren.
Dat gaat over.
Dat houden ze maximaal 3 dagen vol als je het handig aanvliegt.
Het protest blaffen houdt wel op, maar een waakse hond blijft waaks en aanslaan om het minste of geringste is voor de meeste buren echt een ergernis (en terecht). Vooral in de zomer als alles open staat en mensen graag in de tuin zijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het totaal not done om je kind dingen te gaan verbieden die normaal zijn. Dat ten eerste. Als je een stel honden in huis hebt lopen dat niet met je kind kan dan moet je dat als uitgangspositie aanhouden en niet gaan opvoeden totdat je honden zgn wel met kinderen kunnen. Een peuter, kleuter en zometeen baby kun je niet opvoeden tot volwaardige omega´s in een hondenroedel en dat moet je ook niet willen. Je mag niet tegen je kind zeggen dat hij met een boog om de hond heen moet, de hond niet mag aaien en niet in de buurt van de hond mag spelen. Want dat is ten eerste belachelijk vwbt de opvoeding en ten tweede maak je de honden ranghoger over het kind. Iets wat nu al een probleem is ga je dan versterken. Als jij je kind gaat corrigeren bij de honden en je kind gaat leren zich te gedragen als de omega in de roedel dan maak je het probleem vele malen groter.

Als je de honden gaat scheiden van het kind zoals je nu doet maak je het probleem ook groter. De honden gaan dan bij per ongeluk contact met het kind ook echt reageren. Het is immers niet normaal dat het kind op hun lip zit.

Als je honden en kinderen hebt moet je het echt hebben van de tolerantie van de honden, jouw invloed als baas en roedelleider simpel gezegd en van de bijtrem binnen de roedel. Omdat je ze gaat scheiden is die roedelmentaliteit er niet zo. Omdat je honden geen bijtrem hebben blijkbaar is het ook al erg lastig. En omdat jij je kind geen status kan geven die het nodig heeft om zich vrij te bewegen bij deze honden is de situatie in mijn ogen onhoudbaar geworden.

Ik vind dus dat je nooit mag zeggen, voedt je kind maar op. Een kind heeft recht op een volwaardig leven en op stout gedrag dat niet op straffe van een hondenbeet beperkt mag worden. Een kind mag springen op de bank, gillend door de kamer rennen en ook de honden aaien. Kom op zeg! En als de honden dat niet aan kunnen, wat ik volkomen normaal vind dan moet er iets anders gedaan worden.

Ik vind het heel erg voor je dat je honden geen kinderen aan kunnen. Dat is echt triest en zeker nu je zwanger bent een groot probleem. Twee kinderen moeten straks gewoon samen kunnen spelen. Een peuter moet vrij kruipen en ontdekken. Een staart waar een keer aan getrokken wordt mag niet betekenen dat het kind gebeten kan worden. Mag en kan gewoon niet.

Mijn zus heeft ook kinderen. En die komen vaak bij oma en die heeft een labrador. Maar die hond laat alles met zich doen. Staart trekken, een keer een vervelende tik van de kinderen. Kinderen die komen zitten in zijn mand en hem een kluif geven om vervolgens gehurkt mee te kijken hoe hij die opeet. De kinderen kunnen over hem vallen en doen. De hond is nl opgevoed om de kinderen te accepteren en doet dat ook. Zou hij brommen dan krijgt hij op zijn kop. Duwt hij de kinderen dan is het FOEI! En deze hond is dus gegroeid in de situatie en weet nu dat de kinderen heilig zijn. Hij is ook dol op de kinderen. Niet bij weg te slaan en heel heeeel heeeeeel voorzichtig.

Maargoed, daar heb jij niks aan. Jouw oplossing ligt imo dus niet in het opvoeden van je kinderen. Dat gaat nl niet lukken. Die krijgen een driftbui en die worden hoe dan ook stout en slaan dan een keer een hond. Daar zijn het kinderen voor.

Die tuin opent opties nu de zomer eraan komt. En die honden zijn op te voeden in de zin van het is ze aan te leren dat de zaken anders gaan vanaf nu. Ik zou het zoeken in scheiden tot op zekere hoogte. Je kinderen moeten nl wel onderdeel van de roedel zijn om de bijtrem en acceptatie te laten bestaan. Ga je 100% scheiden dan creëer je een zeer enge situatie en misschien afkeer. Want er gaat een keer een deur open.

Herplaatsten is niet erg overigens. Stel dat je iemand vindt voor die honden, grijp die kans met beide handen aan en ga je kinderen straks een veiliger thuis geven. Je kinderen zijn je prioriteit en die honden liggen er een week wakker van als je ze herplaatst naar een goed adres. Daarna zijn jullie allemaal gelukkig.

Ik zou mijn huidige hondje ook nooit herplaatsen bij kinderen. Ze is uitermate lief, kalm en gezellig. Een kleuter die bij haar hurkt en haar aait vindt ze fantastisch. Toch merk ik in de loop van een avond met kinderen dat ze zich gaat ergeren. Ze gaat dan onder de tafel zitten, kruipt echt weg voor de drukte en trekt vervolgens haar lip op naar de kinderen als ze in de buurt komen. Voor mij het moment om haar in de auto te zetten. Jammer maar ook dan gaan de kinderen voor. Een kind is een mens. Als je mij in een kamer zet bij een Mastino en vervolgens gaat vertellen wat ik wel en niet mag om niet gebeten te worden dan wordt ik daar ernstig ongelukkig van als dat mijn leven moest zijn. Kinderen moeten vrij opgroeien en niet onder de plak zitten van de honden.... :neenee: En vervolgens zakken die kinderen ook nog gevaarlijk in rang zolang je die honden beschermt tegen de kinderen. De kinderen moeten die honden gewoon eens een tik kunnen geven, op hun poot kunnen staan en bij ze kunnen kruipen. Die honden zijn nl honden en het laagst in rang. Bij jouw honden zal dat niet of waarschijnlijk niet gaan werken.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Toch kan je wel degelijk een kind leren niet naar de mat te gaan. Noah is een hond die niet wil dat ze naar haar toekomen als ze ligt te slapen of op haar mat ligt. Mijn neefjes van nu 6 en 2,5 jaar weten dat prima. Een enkele keer moet je zeggen oppassen voor Noah, dan spelen ze verderop. Noah ligt nu midden in de kamer, als er ooit eigen kinderen komen, gaat ze naar een hoek van de kamer zodat het wat makkelijker gaat.
Gelukkig hebben beide neefjes nu een leeftijd dat ze dat snappen en ook kunnen spelen met Noah. Buiten mogen ze de bal weggooien voor Noah, iets wat ze allemaal erg leuk vinden.
Bij mijn ouders thuis is het huis kleiner, daar gaat Noah dus op de gang als de kinderen spelen. Anders zou Noah geen moment rust hebben, die is ook altijd bekaf als de kinderen zijn geweest.

In het geval van TS, zou ik zeker een eigen tuin+tuinhuisje overwegen. Als de kind(eren) slapen, kunnen ze weer lekker in huis liggen. Ze krijgen hun prive aandacht met wandelen en zullen waarschijnlijk meer rust hebben als ze niet steeds moeten opletten of de kind(eren) er lopen.
Perry en Noah

Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik zou een mooi tuinhuis en een grote tuin een prima alternatief vinden, mits de honden hun aandacht krijgen. Je kunt kinderen zeker op jonge leeftijd leren respect te hebben voor een hond, maar een hond waarvan je nu al, bij eigenlijk onschuldig gedrag van je kind, zoveel weerzin tegenkomt, zou ik ook niet meer vertrouwen. Het is allemaal heel mooi gezegd dat je nooit je kind alleen moet laten met je hond, maar een minuut naar het toilet zou ik toch wel willen gaan zonder meteen alles fysiek van elkaar te moeten scheiden, wat ik dus wel zou doen in jullie geval. Het blijft wel een kind, je kind is een volwaardig lid van je gezin en moet zich in die zin ook vrij kunnen gedragen. Mocht scheiden van de honden niet lukken, zou ik ook voor herplaatsen gaan. Dit is voorn niemand ontspannend.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom zou je een hond niet mogen afbekken als hij gromt.?
Hij heeft zich gewoon te gedragen , hij hoeft niet naar mij te grommen en ook niet naar mijn kind . Opzouten en bek houden.
Je gaat toch ook niet je kind toestaan om een grote bek te hebben.?
Of ben je bang dat ze dan de volgende keer haar mond houd en gelijk met een bijl aan komt zetten.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Heavy schreef:Kleine kinderen zijn druk en rennen door de kamer en gillen enz. Maar dat blijft niet zo :wink:
Ik zou de honden niet naar buiten verbannen ze zijn ook al best op leeftijd hoe wil je dat in de winter doen?

Ik zou er voor kiezen om de honden een rustige plek te geven bijvoorbeeld in een hal of keuken met een hekje ertussen. Zodat ze er toch bij zijn maar ze niet bang hoeven te zijn dat ze omver worden gelopen door een kind . En de kinderen kunnen rustig spelen en kruipen .

Op rustige momenten zoals bijvoorbeeld als er een filmpje word gekeken of aan tafel wordt geknutseld zou ik de honden erbij laten . Ook wandelen met kinderen en hond zodat ze elkaar leuk blijven vinden .

Dus de honden beschermen tegen de kinderen en de kinderen tegen de honden.
Niet alle honden houden van drukke kinderen en niet alle kinderen houden van honden.
Helemaal mee eens!
Ik ken wel wat gezinnen waarbij ook een hond in huis leeft die wel eens kan happen.
Eigen plekje, begeleid samen zijn en met de tijd verdwijnen de problemen ook wel.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

een kind van 20 maanden kan je het prima leren tot je je omdraait.
en ik vind het naar de honden toe en naar het kind niet eerlijk.
ze leven allemaal in hun eigen huis.
maar hebben geen vrijheid en jij ook niet.
ik zou de honden herplaatsen of het kind.
niet omdat honden wegwerpdingen zijn maar omdat ze een leuk leven verdienen en je kind ook.
ik zou er zelf heel opgefokt van worden en continu in spanning zitten.
je zou ze kunnen aanlijnen enz maar dan moet je ze bij je houden en kan je kind dan naar je toekomen?
het is allemaal te onvoorspelbaar spul.
ik heb zo ongeveer een half jaar opgesloten gezeten door zoiets en ik doe dat mezelf nooit meer aan.
daar is het leven simpelweg te kort voor en een hondenleven is nog korter dus dat is helemaal zonde.

en even wegsluiten tot je dochter wat ouder is en de tweede dan ook natuurlijk dat gaat nog een jaar of 6,7,8 duren. :80:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik bemoei me er ook even tegen aan ik denk dat je door het te gescheiden houden juist de asisatie hebt gelegt van o kind is er dus wij moeten weg.
Dan maken ze de combie wel van een kind is niet leuk.
net als ze een snoepje bv krijgen als ze iets goed doen.
Dat bijt incident vind ik nog wel mee vallen als het een schik reactie is.
En een kind kan je best leren van alleen zacht aaien als het naar je toe komt en geen achtervolging en zo toestaan, gewoon zelf laten komen.
Maar om dit gedrag weer om te buigen bij de honden lijkt me moeilijk, wat doen ze als ze netjes gaat zitten en ze misschien geregeld wat lekkers naar ze toe werpt misschien gaan ze dan denken he zo klein mensje is niet zo gek
Afbeelding
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Heavy schreef:Maar je hoeft de honden toch niet 24 uur weg te sluiten? Kinderen slapen eerst veel en als ze ouder worden gaan ze naar school of kinderdagverblijf of peuterspeelzaal enz.Ze liggen al vroeg op bed .
Het is alleen een oplossing voor de drukke momenten die de honden dus niet trekken.
En dan krijg je een baby die niet veel slaapt, en een kleuter die ook de aandacht wil. Eerste, tweede, derde enz verjaardag, kinderfeestjes en veel visite, kindjes die komen spelen en geen honden gewend zijn. En dan nog eens twee honden die ook hun aandacht verdienen. Ik vind het heerlijk als kinderen met dieren opgroeien maar het moet voor honden ook een feestje zijn om met kinderen op te groeien en niet vanaf hekjes of vanuit de tuin er alleen maar naar mogen kijken. Ik ben bang dat grenzen verlegd gaan worden en dat als je doodmoe op de bank ploft geen zin meer heb in honden die aandacht willen om je heen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Heavy schreef:Kleine kinderen zijn druk en rennen door de kamer en gillen enz. Maar dat blijft niet zo :wink:
Ik zou de honden niet naar buiten verbannen ze zijn ook al best op leeftijd hoe wil je dat in de winter doen?

Ik zou er voor kiezen om de honden een rustige plek te geven bijvoorbeeld in een hal of keuken met een hekje ertussen. Zodat ze er toch bij zijn maar ze niet bang hoeven te zijn dat ze omver worden gelopen door een kind . En de kinderen kunnen rustig spelen en kruipen .

Op rustige momenten zoals bijvoorbeeld als er een filmpje word gekeken of aan tafel wordt geknutseld zou ik de honden erbij laten . Ook wandelen met kinderen en hond zodat ze elkaar leuk blijven vinden .

Dus de honden beschermen tegen de kinderen en de kinderen tegen de honden.
Niet alle honden houden van drukke kinderen en niet alle kinderen houden van honden.
Eens :ok: Op die manier kan kind gewoon kind zijn, hond gewoon hond en horen ze er allemaal bij. Dan hoef je niet constant te scheiden, maar alleen op momenten dat de drukte van kind niet leuk meer is voor honden of dat kind gewoon even lekker druk moet kunnen doen zonder dat je je zorgen moet maken om de honden.

Overigens zou ik overdag een paar uurtjes in de tuin ook een prima alternatief vinden. Dan hebben ze namelijk alle ruimte om hun gang te gaan en kan kind binnen haar gang gaan. Ik zou het niet een dagelijks iets maken wat langer dan een paar uurtjes duurt, maar ik heb dan zelf ook een hond die graag bij mensen is. Die vindt het maar korte tijd leuk zonder mensen :wink:
Tiny schreef:En dan krijg je een baby die niet veel slaapt, en een kleuter die ook de aandacht wil. Eerste, tweede, derde enz verjaardag, kinderfeestjes en veel visite, kindjes die komen spelen en geen honden gewend zijn. En dan nog eens twee honden die ook hun aandacht verdienen. Ik vind het heerlijk als kinderen met dieren opgroeien maar het moet voor honden ook een feestje zijn om met kinderen op te groeien en niet vanaf hekjes of vanuit de tuin er alleen maar naar mogen kijken. Ik ben bang dat grenzen verlegd gaan worden en dat als je doodmoe op de bank ploft geen zin meer heb in honden die aandacht willen om je heen.
Maar verjaardagen zijn een paar dagen per jaar, visite kun je reguleren en speelafspraken ook. Tegen de tijd dat kind speelvriendjes over heeft, gaat ze ook wel eens weg, dus dat zijn dan weer extra dagen voor de honden. Natuurlijk veranderen er dingen voor de honden als er een kind bij komt, maar als je het anders inkleedt kunnen nog steeds alle partijen krijgen wat ze nodig hebben.

Als vetgedrukte van toepassing is, moet je vooral herplaatsen. Een hond heb je voor je plezier en een hond verdient het om geliefd en gewenst te zijn. Ik denk alleen niet dat het per definitie zo hoeft te lopen. Het vergt alleen veel, veel inzet van de ouders, maar goed, je weet dat dat het geval kan zijn als je honden hebt en zwanger wordt toch?
Paisley
Zeer actief

Ik vind het reëel wat Tiny noemt hoor. Het leven als jong gezin wordt alleen maar drukker en als je dan eindelijke even niet op de kinderen moet letten, heb je nog de was, de afwas, het huis en niet te vergeten ben je zelf ook wel eens toe aan wat rust.
Ik zie mezelf echt niet een jong gezin runnen en de honden genoeg aandacht geven los daarvan, zonder dat ik er overspannen van wordt ;)
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

laeken schreef:Ik vind het totaal not done om je kind dingen te gaan verbieden die normaal zijn. Dat ten eerste. Als je een stel honden in huis hebt lopen dat niet met je kind kan dan moet je dat als uitgangspositie aanhouden en niet gaan opvoeden totdat je honden zgn wel met kinderen kunnen. Een peuter, kleuter en zometeen baby kun je niet opvoeden tot volwaardige omega´s in een hondenroedel en dat moet je ook niet willen. Je mag niet tegen je kind zeggen dat hij met een boog om de hond heen moet, de hond niet mag aaien en niet in de buurt van de hond mag spelen. Want dat is ten eerste belachelijk vwbt de opvoeding en ten tweede maak je de honden ranghoger over het kind. Iets wat nu al een probleem is ga je dan versterken. Als jij je kind gaat corrigeren bij de honden en je kind gaat leren zich te gedragen als de omega in de roedel dan maak je het probleem vele malen groter.

Als je de honden gaat scheiden van het kind zoals je nu doet maak je het probleem ook groter. De honden gaan dan bij per ongeluk contact met het kind ook echt reageren. Het is immers niet normaal dat het kind op hun lip zit.

Als je honden en kinderen hebt moet je het echt hebben van de tolerantie van de honden, jouw invloed als baas en roedelleider simpel gezegd en van de bijtrem binnen de roedel. Omdat je ze gaat scheiden is die roedelmentaliteit er niet zo. Omdat je honden geen bijtrem hebben blijkbaar is het ook al erg lastig. En omdat jij je kind geen status kan geven die het nodig heeft om zich vrij te bewegen bij deze honden is de situatie in mijn ogen onhoudbaar geworden.

Ik vind dus dat je nooit mag zeggen, voedt je kind maar op. Een kind heeft recht op een volwaardig leven en op stout gedrag dat niet op straffe van een hondenbeet beperkt mag worden. Een kind mag springen op de bank, gillend door de kamer rennen en ook de honden aaien. Kom op zeg! En als de honden dat niet aan kunnen, wat ik volkomen normaal vind dan moet er iets anders gedaan worden.

Ik vind het heel erg voor je dat je honden geen kinderen aan kunnen. Dat is echt triest en zeker nu je zwanger bent een groot probleem. Twee kinderen moeten straks gewoon samen kunnen spelen. Een peuter moet vrij kruipen en ontdekken. Een staart waar een keer aan getrokken wordt mag niet betekenen dat het kind gebeten kan worden. Mag en kan gewoon niet.

Mijn zus heeft ook kinderen. En die komen vaak bij oma en die heeft een labrador. Maar die hond laat alles met zich doen. Staart trekken, een keer een vervelende tik van de kinderen. Kinderen die komen zitten in zijn mand en hem een kluif geven om vervolgens gehurkt mee te kijken hoe hij die opeet. De kinderen kunnen over hem vallen en doen. De hond is nl opgevoed om de kinderen te accepteren en doet dat ook. Zou hij brommen dan krijgt hij op zijn kop. Duwt hij de kinderen dan is het FOEI! En deze hond is dus gegroeid in de situatie en weet nu dat de kinderen heilig zijn. Hij is ook dol op de kinderen. Niet bij weg te slaan en heel heeeel heeeeeel voorzichtig.

Maargoed, daar heb jij niks aan. Jouw oplossing ligt imo dus niet in het opvoeden van je kinderen. Dat gaat nl niet lukken. Die krijgen een driftbui en die worden hoe dan ook stout en slaan dan een keer een hond. Daar zijn het kinderen voor.

Die tuin opent opties nu de zomer eraan komt. En die honden zijn op te voeden in de zin van het is ze aan te leren dat de zaken anders gaan vanaf nu. Ik zou het zoeken in scheiden tot op zekere hoogte. Je kinderen moeten nl wel onderdeel van de roedel zijn om de bijtrem en acceptatie te laten bestaan. Ga je 100% scheiden dan creëer je een zeer enge situatie en misschien afkeer. Want er gaat een keer een deur open.

Herplaatsten is niet erg overigens. Stel dat je iemand vindt voor die honden, grijp die kans met beide handen aan en ga je kinderen straks een veiliger thuis geven. Je kinderen zijn je prioriteit en die honden liggen er een week wakker van als je ze herplaatst naar een goed adres. Daarna zijn jullie allemaal gelukkig.

Ik zou mijn huidige hondje ook nooit herplaatsen bij kinderen. Ze is uitermate lief, kalm en gezellig. Een kleuter die bij haar hurkt en haar aait vindt ze fantastisch. Toch merk ik in de loop van een avond met kinderen dat ze zich gaat ergeren. Ze gaat dan onder de tafel zitten, kruipt echt weg voor de drukte en trekt vervolgens haar lip op naar de kinderen als ze in de buurt komen. Voor mij het moment om haar in de auto te zetten. Jammer maar ook dan gaan de kinderen voor. Een kind is een mens. Als je mij in een kamer zet bij een Mastino en vervolgens gaat vertellen wat ik wel en niet mag om niet gebeten te worden dan wordt ik daar ernstig ongelukkig van als dat mijn leven moest zijn. Kinderen moeten vrij opgroeien en niet onder de plak zitten van de honden.... :neenee: En vervolgens zakken die kinderen ook nog gevaarlijk in rang zolang je die honden beschermt tegen de kinderen. De kinderen moeten die honden gewoon eens een tik kunnen geven, op hun poot kunnen staan en bij ze kunnen kruipen. Die honden zijn nl honden en het laagst in rang. Bij jouw honden zal dat niet of waarschijnlijk niet gaan werken.
Precies, ik kon het wel zelf geschreven hebben.
Wij hadden ook zo'n hond met een karakter zoals die Labrador van oma die je hierboven omschreef. Altijd blij als er kinderen om haar heen waren. Ook naar vreemde kinderen. Nooit een grom gehoord. Ook niet als ze op de hond vielen. Dat geldt ook voor alle honden die erna kwamen. Ook nu met Lut, die vindt het geweldig als kinderen op haar af komen. Ook de honden bij mijn ouders, nooit een grauw of snauw gehoord toen wij zelf kinderen waren. Toeval? Of lag het aan het ras? Ik weet het niet.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Mijn labrador zou zeer ongelukkig van kinderen worden. Maar ze is er dan ook niet mee opgegroeid.
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Tiny schreef:En dan krijg je een baby die niet veel slaapt, en een kleuter die ook de aandacht wil. Eerste, tweede, derde enz verjaardag, kinderfeestjes en veel visite, kindjes die komen spelen en geen honden gewend zijn. En dan nog eens twee honden die ook hun aandacht verdienen. Ik vind het heerlijk als kinderen met dieren opgroeien maar het moet voor honden ook een feestje zijn om met kinderen op te groeien en niet vanaf hekjes of vanuit de tuin er alleen maar naar mogen kijken. Ik ben bang dat grenzen verlegd gaan worden en dat als je doodmoe op de bank ploft geen zin meer heb in honden die aandacht willen om je heen.
luna2906 schreef:Maar verjaardagen zijn een paar dagen per jaar, visite kun je reguleren en speelafspraken ook. Tegen de tijd dat kind speelvriendjes over heeft, gaat ze ook wel eens weg, dus dat zijn dan weer extra dagen voor de honden. Natuurlijk veranderen er dingen voor de honden als er een kind bij komt, maar als je het anders inkleedt kunnen nog steeds alle partijen krijgen wat ze nodig hebben.

Als vetgedrukte van toepassing is, moet je vooral herplaatsen. Een hond heb je voor je plezier en een hond verdient het om geliefd en gewenst te zijn. Ik denk alleen niet dat het per definitie zo hoeft te lopen. Het vergt alleen veel, veel inzet van de ouders, maar goed, je weet dat dat het geval kan zijn als je honden hebt en zwanger wordt toch?
Daar ga ik wel vanuit, ik denk ook dat ze niet wisten dat de honden kinderen niet leuk vonden. Ik zou ook eerst alles uit de kast halen wat mogelijk is maar ik weet hoe vermoeiend een peuter kan zijn en dan is er bij ts nog een baby opkomst en dan wordt het gewoon een stuk drukker.
Laatst gewijzigd door Tiny op 21 mar 2015 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Paisley schreef:Ik vind het reëel wat Tiny noemt hoor. Het leven als jong gezin wordt alleen maar drukker en als je dan eindelijke even niet op de kinderen moet letten, heb je nog de was, de afwas, het huis en niet te vergeten ben je zelf ook wel eens toe aan wat rust.
Ik zie mezelf echt niet een jong gezin runnen en de honden genoeg aandacht geven los daarvan, zonder dat ik er overspannen van wordt ;)
Als dat het geval is, moet je sowieso geen hond in huis halen als je kinderen hebt of wilt. Ook niet 1 die wel goed met kinderen is. Want tijd, aandacht en energie verdelen tussen kinderen, hond, huishouden, sociaal leven en werk moet je sowieso. En nee, dat zal niet altijd makkelijk zijn en zal zeker uitputtend zijn, maar als je het niet wilt of kunt opbrengen moet je geen hond nemen of houden. Dan doe je alle partijen tekort.
Er zijn daarentegen genoeg mensen die daar een goede balans in hebben weten te vinden. De vraag is alleen of TS nog extra wil en kan investeren in een balans. Want die is veel moeilijker te vinden en te houden als je hond niet met kinderen kan.
Niemand hier zegt dat het makkelijk is, alleen dat die mogelijkheden er zijn als TS die tijd en energie er in wil en kan steken. Als dat niet lukt, is dat ook niet erg en misschien best logisch, maar dan zijn zowel honden als TS beter af als ze herplaatst worden.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

luna2906 schreef:
Paisley schreef:Ik vind het reëel wat Tiny noemt hoor. Het leven als jong gezin wordt alleen maar drukker en als je dan eindelijke even niet op de kinderen moet letten, heb je nog de was, de afwas, het huis en niet te vergeten ben je zelf ook wel eens toe aan wat rust.
Als dat het geval is, moet je sowieso geen hond in huis halen als je kinderen hebt of wilt. Ook niet 1 die wel goed met kinderen is. Want tijd, aandacht en energie verdelen tussen kinderen, hond, huishouden, sociaal leven en werk moet je sowieso. En nee, dat zal niet altijd makkelijk zijn en zal zeker uitputtend zijn, maar als je het niet wilt of kunt opbrengen moet je geen hond nemen of houden. Dan doe je alle partijen tekort.
Er zijn daarentegen genoeg mensen die daar een goede balans in hebben weten te vinden. De vraag is alleen of TS nog extra wil en kan investeren in een balans. Want die is veel moeilijker te vinden en te houden als je hond niet met kinderen kan.
Niemand hier zegt dat het makkelijk is, alleen dat die mogelijkheden er zijn als TS die tijd en energie er in wil en kan steken. Als dat niet lukt, is dat ook niet erg en misschien best logisch, maar dan zijn zowel honden als TS beter af als ze herplaatst worden.
Helemaal mee eens!

Voorlopig zou ik een stuk van de kamer afzetten met een ren, zodat de honden veilig liggen en ze dus niet bij elkaar kunnen komen!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Heavy schreef:Ik heb altijd een hond en kinderen gehad en ook gastkinderen en soms ging dat goed en soms wat minder. Iedere hond is anders , de een kijkt niet op of om en de ander schrikt al van een geluidje.

Ook ieder kind is anders :wink: ik vind dat je best veel kan begeleiden als dat nodig is.
Bij mij in huis werd er niet gerend en ook niet gefietst . En ik had ook geen glijbaan in huis . Dat was allemaal leuk voor buiten hup laarsjes aan jas aan en naar buiten.

Tikkertje en verstoppertje of zal ik jou eens pakken allemaal buiten :wink:

Binnen was er rust , werd er geknutseld of een filmpje gekeken en hadden ze een speelkleed om te bouwen en een eigen speeltafel wat weer verboden terrein was voor hond.
Zo gaat het hier ook. Binnen geen gejak, daar is de tuin of de buurt voor. Geldt ook voor de honden, actie is buiten, binnen rust.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

luna2906 schreef:
Dat de combinatie honden en kinderen niet werkt omdat te veel tijd en energie kost voor ouders, en de honden uiteindelijk het veld moeten ruimen, zie ik toch wel heel veel om me heen. Maar dat komt misschien wel omdat tegenwoordig alles altijd zo vreselijk goed, zo niet perfect moet gaan. Mensen zo veel eisen (ook aan zich zelf) stellen.
In mijn ouderlijk huis hobbelden de honden eigenlijk zonder al te veel gedoe mee. Ja, er werd wel eens gegromd en zelfs gehapt. Kregen ze een foei en moesten ze in de mand. En wij kinderen kregen in niet mis te verstane woorden dat we de honden met rust moesten laten als ze in hun mandje lagen of aan het eten waren.
En ja, de honden gingen wel eens de bijkeuken in als er vriendjes en vriendinnetjes kwamen. Maar goed, ik moest me ook wel eens zelf vermaken in mijn kamertje, als de 'grote mensen' aan het borrelen waren, of wat dan ook. :wink: Werden we niet slechter van, geloof ik. :tongue:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

luna2906 schreef:
Als dat het geval is, moet je sowieso geen hond in huis halen als je kinderen hebt of wilt. Ook niet 1 die wel goed met kinderen is. Want tijd, aandacht en energie verdelen tussen kinderen, hond, huishouden, sociaal leven en werk moet je sowieso.
Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar mijn hond vind het al heel leuk om betrokken te zijn bij allerlei oninteressante dingen, zonder dat ik me persé op de hond richt. Als ik stofzuig, doe ik samen met Mayke een dansje en stofzuig ook haar vacht, als ze me het stofzuigen te hardnekkig onmogelijk maakt door in de weg te gaan staan. Ook zou ik me kunnen voorstellen dat Mayke het ook heel leuk zou vinden om erbij te zijn als kinderen aan tafel eten krijgen, want de vloer schoonhouden als er iets valt is iets waar honden heel goed in zijn.
Al met al, als je kinderen en honden samen kunnen, trek je op als familie en hebben de honden al heel veel aandacht zonder dat er tijd voor ze wordt gereserveerd. Er is gewoon leven in de brouwerij, en daar houden honden van.

Ik zie mezelf dan weer niet in die spaarzame momenten dat de kinderen even knock-out of bij opoe zijn, mezelf storten op een stel honden die dan eindelijk de tuin uit mogen. Heb er geen tijd, energie, zin in.
(heb sowieso geen energie voor kinderen, daarom heel bewust kinderloos)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

bouvierpoedel schreef:Waarom zou je een hond niet mogen afbekken als hij gromt.?
Hij heeft zich gewoon te gedragen , hij hoeft niet naar mij te grommen en ook niet naar mijn kind . Opzouten en bek houden.
Je gaat toch ook niet je kind toestaan om een grote bek te hebben.?
Of ben je bang dat ze dan de volgende keer haar mond houd en gelijk met een bijl aan komt zetten.?
Tuurlijk ...............
Weet je ook waarom hij gromt als hij gromt?

Ik hoor liever een waarschuwing dan dat een klein kind een hap voelt.
Kinderen leren hoe met een hond om te gaan
En je hond leren hoe met dat kind om te gaan EN hem de gelegenheid geven (ook te leren eventueel) zich terug te trekken als het hem te veel wordt.

Naar mijn idee vele malen handiger dan de hond een grote bek te geven als hij gromt.

De vergelijking met je kind wel of niet toestaan een grote bek te hebben slaat nergens op.
En volgens mij weet jij dat prima BP :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Abbey en Ozzie
Actief

Ongelezen bericht door Abbey en Ozzie »

TS, ik vind in ieder geval dat je je wel inzet om de situatie te veranderen. Ik hoor toch vaak van gevallen waarin ouders pas gaan nadenken als het al te laat is : Kind met hechtingen in het gezicht. "Ja de hond gromde wel eens als kind aan zijn staart trok maar verder deed hij geen vlieg kwaad. En nu beet hij ineens in het gezicht toen het kindje langs liep." Ik vind het goed dat je inziet dat voor je honden en je kind(eren) het een benarde situatie is. :ok:

Raad heb ik helaas niet echt gezien ik zelf geen kinderen heb en de honden die ik altijd gehad heb enorme kindersukkels waren.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

luna2906 schreef:Als dat het geval is, moet je sowieso geen hond in huis halen als je kinderen hebt of wilt.
Maar misschien wist je niet dat je kinderen wilde?
Zat mensen die een hond hebben en pas na een aantal jaar een kind blijken te willen. En dan?
Je kunt er heel moeilijk over doen, maar soms gaan dingen niet samen. En dan kun je beter kiezen voor een optie waar alle partijen zich gelukkiger bij voelen.
Ik ben heus geen fan van herplaatsen maar soms is dat wel de beste optie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
GigiLana
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door GigiLana »

Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden en meningen. Mijn man en ik hebben een goed gesprek gehad en zijn het beide eens dat de honden hele dagen in de tuin geen optie is. Toevallig hebben wij een goede oplossing gevonden binnen onze vriendenkring dat de honden samen kunnen blijven en in een gezin zouden wonen zonder (drukke) kinderen. Wij gaan dit serieus overwegen als voelt herplaatsen wel als een compleet falen naar de honden en ons dochter :cry:
Op den duur is het ook niet meer leuk om de hele dag op de tippen van je tenen te moeten lopen omdat de kleine bij een misstap het risico loopt om gebeten te worden en wetende dat de hondjes ongelukkig zijn door de drukte :(:
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

GigiLana schreef:Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden en meningen. Mijn man en ik hebben een goed gesprek gehad en zijn het beide eens dat de honden hele dagen in de tuin geen optie is. Toevallig hebben wij een goede oplossing gevonden binnen onze vriendenkring dat de honden samen kunnen blijven en in een gezin zouden wonen zonder (drukke) kinderen. Wij gaan dit serieus overwegen als voelt herplaatsen wel als een compleet falen naar de honden en ons dochter :cry:
Op den duur is het ook niet meer leuk om de hele dag op de tippen van je tenen te moeten lopen omdat de kleine bij een misstap het risico loopt om gebeten te worden en wetende dat de hondjes ongelukkig zijn door de drukte :(:
ik vind het geen falen.
ik vind het domweg je verantwoordelijkheid nemen naar mens en dier.
je kon dat niet van tevoren weten toch?
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

als de honden daar gewoon gelukkig worden is het toch geen falen???
Wat zou je doen met ze als het wel tot bijten komt? Dan herplaats je ook of erger? toch?
Dat probeer je nu in alle rust en redelijkheid te voorkomen en een herplaatsing te regelen en daar kan ik alleen maar waardering voor hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”