Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zindelijk maken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Zindelijk maken

Ongelezen bericht door Jits90 »

Damy is inmiddels 16 weken (vanaf 8 weken bij ons) en maar half zindelijk :ugh:
Overdag zetten we hem nog iedere 2 uur buiten. Proberen we dat een half uurtje te rekken, dan plast hij snel in een hoekje. Hij geeft het vaak wel aan bij de deur, maar dus ook niet altijd. Vooral als er iets gebeurt wat hem niet zint, moeten we dweilen. Voorbeelden: als de enige persoon die op hem let even naar boven loopt voor iets en hij beneden moet wachten, als we tv kijken en hij vindt dat hij aandacht moet hebben (en hij ons bijt, waarna we hem dus op de grond zetten en negeren). Een tijdje heeft hij ook geplast als ik mijn schoenen aandeed om te gaan werken, maar dat is inmiddels voorbij.

Als ik thuis ben, laten we hem rond de volgende tijden naar buiten (vaak op zijn verzoek): 6.30, 10.30, 12.00, 14.30, 16.30, 18.00, 19.00, 21.30, 00.30 en 04.00.
De ene keer plast hij tussen 2 rondes in, de andere keer houdt hij het 5 uur op :roll: Er is geen touw aan vast te knopen. Zeker 's nachts is dat heel wisselend. Heel soms heeft hij tussen 21.30 en 00.00 al moeite (dan sprint hij naar het gras), andere keer slaapt hij door van 00.30 tot 06.15 en moet ik hem in het gras zetten. Hij is 's nachts wel zindelijk, mits wij niet vergeten 2x op te staan, maar zou hij nu inmiddels 's nachts niet al moeten doorslapen en droog blijven?

Met droog weer laten we vaak de tuindeur open, zodat alle beestjes vrij in en out kunnen. Op die dagen plast hij ook niet binnen.
Hij heeft een bench (op geschatte volwassen maat) en een klein afgezet stukje. Hier vertoeft hij als hij moet rusten en als we even niet op hem kunnen letten (slapen, werk, douchen). In het afgezette stuk leggen we altijd een krant, zodat de plasjes niet overal liggen en hij er doorheen wandelt. Afgelopen nacht heb ik eens geen krant gelegd en toen bleef hij droog (om 23.30, 03.50 en 6.45 geplast). De bench blijft altijd droog, maar die staat dan ook altijd open.

Water staat altijd tot zijn beschikking, behalve als hij in z'n bench zit. Ik voer bij het opstaan, om 18.00 en om 21.30 (katten krijgen eten, hij dan ook).

Kort samengevat:
Bij stout gedrag/verlatingsangst en proberen langer dan 2 uur te wachten, plast hij binnen. 's Nachts moeten we nog vrijwel altijd 2 keer opstaan, anders kunnen we ook dan poetsen. In hoeverre is dit normaal? Wat mag ik verwachten van een pup van 16 weken?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Zindelijk maken

Ongelezen bericht door Pemba »

Van een pup van 16 weken mag je helemaal niets verwachten, het is een baby die nog geen enkele controle over zijn blaas heeft.
Goed opletten, na het spelen, eten en slapen buiten zetten en uitbundig prijzen als hij iets doet.
En als er iets binnen gebeurt zonder morren opruimen.
En hij plast zeker niet binnen om jullie te pesten.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als je iets verwacht wordt je teleurgesteld, de ene pup is vrijwel gelijk zindelijk en de ander doet er een jaar over, en alles er tussen in, t gaat zoals t gaat, en ze worden eigenlijk allemaal wel vroeg of laat zindelijk en verder sluit ik me aan bij voorgaande reactie :wink: succes
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

16 weken is niets.

Ik lees dat het hondje het soms aangeeft, en als hij nodig moet zelfs een sprintje trekt. Daarmee is hij al verder dan menig leeftijdsgenoot...

Hij plast niet!! om te pesten.
Als hij bijt en op de grond gezet wordt plast hij: blijkbaar moest hij al, of os er even veel energie (spel) en komt het op gang.

Water: alstjeblieft altijd aanbieden, dus niet enige uren niet!

Succes, het klinkt alsof dit hondje echt al wel begint te begrijpen dat hij niet binnen mag plassen, maar het gewoon nog niet altijd redt.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik denk inderdaad dat je misschien iets te snel wil. 16 weken is nog heel klein, dat komt vanzelf.
Je geeft aan dat toen je geen krant had neergelegd, het wel droog bleef. Misschien kun je proberen die krant weg te laten zodat hij echt gaat leren dat buiten de enige goede plek is om te plassen.
Verder zou ik hem gewoon nog even lekker buiten blijven zetten 's nachts. Pas als dat een tijdje goed gaat langzaam de tijden uitbouwen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Waarom houd je je aan een schema van 2 uur?
Buiten zetten na spelen, eten en slapen.
Ook al is dat net na de vorige keer.
En buiten plassen belonen.
Binnen ruim je op en zegt niets.

Hij is niet stout, hij snapt het nog niet helemaal.

edit: had pemba ook al geschreven zag ik :ok:
Laatst gewijzigd door ranetje op 22 mar 2015 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Pemba schreef:Goed opletten, na het spelen, eten en slapen buiten zetten en uitbundig prijzen als hij iets doet.En als er iets binnen gebeurt zonder morren opruimen.
:ok:

Het verschilt per hond hoe oud ze zijn voor ze het kunnen ophouden. Zo te lezen begint het hondje van jullie al aardig te snappen waar het hoort, als je de deur open laat staan doet ze het buiten :ok: Dat is echt knap! Bij mijn hond duurde het 9 maanden tot ze het echt goed op kon houden. Ik ging er dus 9 maanden lang s 'nachts nog met dr uit. En nu is ze perfect zindelijk. Het is ook een echte uitslaper geworden, als ik haar nu vroeg mee naar buiten wil nemen, blijft ze liever nog een poosje liggen. Achteraf denk ik, waar heb ik me zorgen om gemaakt? Maar met 8 maanden dacht ik wel eens, zou dit ooit nog goed komen? Geef je hondje de tijd, meestal komt het gewoon helemaal goed. Veel plezier met je Pupsel!
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Joh, mijn hondje was geloof ik met 6 maanden pas zindelijk. No worries ;)
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Ooh, gelukkig!
In de puppyles van +- zijn leeftijd slaapt bijna elke pup 's nachts door. Alleen Damy en nog ééntje niet. Maargoed, mijn vriend werkt nachtdiensten, dus als hij thuis is, loopt die ook regelmatig naar de keuken 's nachts. Wordt de kleine ook weer wakker van natuurlijk :roll: Denk dat dat ook wel meespeelt.

We laten hem sowieso uit na elke keer slapen. Na elke keer spelen is wat lastiger, omdat hij elke wakkere minuut wel stoeit en raust :shaking2:
Door sowieso elke 2 uur buiten te gaan, voorkomen we zoveel mogelijk binnenplasjes. Gewoon succeservaringen maken. Daarnaast dus extra buiten als hij het aangeeft of onrustig/zoekerig is.

Ik beloon altijd tijdens (rustige braaaf) én na (even flink kriebelen en lovende woordjes) het plassen buiten. Binnen geef ik een zucht en ruim de boel op. Hij wilt op dat moment ook altijd aandacht, dus hij weet precies dat plassen=lovende woordjes. Nu nog snappen dat dat enkel voor buiten geldt :Q:

Wij gaan dan gewoon door met hoe we bezig zijn :F:
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ach, het kan altijd erger...

Ik heb een vrij snugger hondje. Heel prettig op zich, maar jet kan ook tegen je werken...
Toen ze pup was, heb ik ooit een heterdaad plasje gezien. Ik reageerde wat bromnerig. (niet eens kwaad, alleen wat mopperig) nu is het een slim en onderdanig hondje, en helaas was dit mopperen iets te veel van het goede. Ze begreep dat het met plassen te maken had, dat wel....
Ze heeft een paar dagen heel netjes buiten geplast -als ik niet keek- en binnen geplas -als ik niet keek-....

Dat is overigens volkomen goed gekomen en relatief snel gelukkig...

Voor mij een hele duidelijke leer dat dingen soms net even anders overkomen dan bedoeld...

Dat gevoelige heeft ze altijd gehouden, en is als je ermee om kunt gaan prima. Maar ook in de wedstrijdtraining (gg) moet ik echt enthousiast belonen, en heel rustig aangeven dat ze iets verkeerd doet.

Maar goed, wat ik bedoel te zeggen is dat het eigenlijk altijd wel goed komt, zelfs als je een keer o handig reageert.

En 16 weken is echt nog vrij jong. Al die succesverhalen van andere mensen maar gewoon even naast je neerleggen. Die lopen op een gegeven moment vanzelf ergens tegenaan dat bij jullie zonder problemen prima gaat. Echt waar...
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Jits90 schreef:Ooh, gelukkig!
In de puppyles van +- zijn leeftijd slaapt bijna elke pup 's nachts door. Alleen Damy en nog ééntje niet. Maargoed, mijn vriend werkt nachtdiensten, dus als hij thuis is, loopt die ook regelmatig naar de keuken 's nachts. Wordt de kleine ook weer wakker van natuurlijk :roll: Denk dat dat ook wel meespeelt.

We laten hem sowieso uit na elke keer slapen. Na elke keer spelen is wat lastiger, omdat hij elke wakkere minuut wel stoeit en raust :shaking2:
Door sowieso elke 2 uur buiten te gaan, voorkomen we zoveel mogelijk binnenplasjes. Gewoon succeservaringen maken. Daarnaast dus extra buiten als hij het aangeeft of onrustig/zoekerig is.

Ik beloon altijd tijdens (rustige braaaf) én na (even flink kriebelen en lovende woordjes) het plassen buiten. Binnen geef ik een zucht en ruim de boel op. Hij wilt op dat moment ook altijd aandacht, dus hij weet precies dat plassen=lovende woordjes. Nu nog snappen dat dat enkel voor buiten geldt :Q:

Wij gaan dan gewoon door met hoe we bezig zijn :F:
Als je hem aandacht geeft tijdens het opruimen van het plasje, zou ik daar gewoon even mee wachten, zodat hij daar geen connectie mee gaat maken. En buiten zou ik er een echt feest van maken. Wachten totdat hij klaar is met plassen en dan een flinke beloning: iets heeeeeeeeeeel lekkers. En binnen, binnen niks, ook geen aandacht noppes.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

wat martijn zegt, het komt ech tvanzelf. Charlie is nu 9 weken en heeft echt gewoon nog weinig idee bij het hele concept. Hij poept buiten, meestal, en plassen doet ie ook als ik hem mee naar buiten neem maar ook gerust binnen.. Soms komt ie net van buiten en plast ie binnen weer. Ik dweil het allemaal op en als ie over een maand of 4 nog zoveel binnenplast dan ga ik me zachtjes aan afvragen of er wat met hem mis is haha, maar voor die tijd gewoon maar dweilen. Hij kan het gewoon niet ophouden en doet het neit om te pesten, en dat doet jouw hondje ook niet.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Cleva schreef:
sbientje schreef:Charlie is nu 9 weken .
Ik had helemaal niet gelezen dat je een nieuwe pup hebt!
Snel even kijken.
Haha, ja beetje bijblijven :) Ah hij is er pas 2 weekjes hoor!

edit - weken, weken! weekjes, verdorie
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Jits90 schreef:Damy is inmiddels 16 weken (vanaf 8 weken bij ons) en maar half zindelijk :ugh:
Overdag zetten we hem nog iedere 2 uur buiten. Proberen we dat een half uurtje te rekken, dan plast hij snel in een hoekje. Hij geeft het vaak wel aan bij de deur, maar dus ook niet altijd. Vooral als er iets gebeurt wat hem niet zint, moeten we dweilen. Voorbeelden: als de enige persoon die op hem let even naar boven loopt voor iets en hij beneden moet wachten, als we tv kijken en hij vindt dat hij aandacht moet hebben (en hij ons bijt, waarna we hem dus op de grond zetten en negeren). Een tijdje heeft hij ook geplast als ik mijn schoenen aandeed om te gaan werken, maar dat is inmiddels voorbij.

Als ik thuis ben, laten we hem rond de volgende tijden naar buiten (vaak op zijn verzoek): 6.30, 10.30, 12.00, 14.30, 16.30, 18.00, 19.00, 21.30, 00.30 en 04.00.
De ene keer plast hij tussen 2 rondes in, de andere keer houdt hij het 5 uur op :roll: Er is geen touw aan vast te knopen. Zeker 's nachts is dat heel wisselend. Heel soms heeft hij tussen 21.30 en 00.00 al moeite (dan sprint hij naar het gras), andere keer slaapt hij door van 00.30 tot 06.15 en moet ik hem in het gras zetten. Hij is 's nachts wel zindelijk, mits wij niet vergeten 2x op te staan, maar zou hij nu inmiddels 's nachts niet al moeten doorslapen en droog blijven?

Met droog weer laten we vaak de tuindeur open, zodat alle beestjes vrij in en out kunnen. Op die dagen plast hij ook niet binnen.
Hij heeft een bench (op geschatte volwassen maat) en een klein afgezet stukje. Hier vertoeft hij als hij moet rusten en als we even niet op hem kunnen letten (slapen, werk, douchen). In het afgezette stuk leggen we altijd een krant, zodat de plasjes niet overal liggen en hij er doorheen wandelt. Afgelopen nacht heb ik eens geen krant gelegd en toen bleef hij droog (om 23.30, 03.50 en 6.45 geplast). De bench blijft altijd droog, maar die staat dan ook altijd open.

Water staat altijd tot zijn beschikking, behalve als hij in z'n bench zit. Ik voer bij het opstaan, om 18.00 en om 21.30 (katten krijgen eten, hij dan ook).

Kort samengevat:
Bij stout gedrag/verlatingsangst en proberen langer dan 2 uur te wachten, plast hij binnen. 's Nachts moeten we nog vrijwel altijd 2 keer opstaan, anders kunnen we ook dan poetsen. In hoeverre is dit normaal? Wat mag ik verwachten van een pup van 16 weken?
Het dikgedrukte rode stukje tekst: mijn hond beet juist om duidelijk te maken dat hij moest plassen.
De eerste keren snapte ik dat ook niet, dus dan plaste hij ook binnen.
Toen ik eenmaal doorhad dat happen/bijten zijn manier was van melden dat hij naar buiten moest, ging het met het zindelijk maken ook meteen een stuk sneller.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Prijzen voor het buiten plassen zou ik in ieder geval nog wel doen.
Dus ook als de tuindeuren open staan even in de gaten houden of hij naar buiten gaat en daar plast.
Ook dan is het minstens een "brááf" waard :ok:
Als je je schoenen aan doet zou dat (voor hem) ook kunnen betekenen dat hij uit gaat en misschien laat hij de plas dan lopen vanwege de opwinding/teleurstelling?

Je kunt bij een pup eigenlijk nooit zeggen wanneer hij droog "moet" zijn.
Dat is per pup verschillend net zoals dat bij kinderen verschillend is.

Let eens op hoeveel hij drinkt.
Misschien kan je daaruit afleiden of hij misschien juist na veel drinken meer plast?
Niet om hem dan het drinken te verbieden, maar dan weet je wanneer er meer geplast moet worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”