Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond gromt naar kind

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lets have fun

Re: Hond gromt naar kind

Ongelezen bericht door lets have fun »

GigiLana schreef:Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden en meningen. Mijn man en ik hebben een goed gesprek gehad en zijn het beide eens dat de honden hele dagen in de tuin geen optie is. Toevallig hebben wij een goede oplossing gevonden binnen onze vriendenkring dat de honden samen kunnen blijven en in een gezin zouden wonen zonder (drukke) kinderen. Wij gaan dit serieus overwegen als voelt herplaatsen wel als een compleet falen naar de honden en ons dochter :cry:
Op den duur is het ook niet meer leuk om de hele dag op de tippen van je tenen te moeten lopen omdat de kleine bij een misstap het risico loopt om gebeten te worden en wetende dat de hondjes ongelukkig zijn door de drukte :(:
Waarom is dat falen? Als je dochter per ongeluk valt bij je hond in de buurt wordt ze al gebeten. Daar valt toch niet tegenop te voeden. Niet bij je dochter en niet bij de honden. Soms werken dingen gewoon niet en dan kan je er beter mee stoppen. De hond houden vanwege valse sentimenten en dan je dochter en keer flink gebeten zou pas falen zijn.
Zoveel goede adressen zijn er niet voor oudere bastaardhonden die niet met kinderen kunnen dus als je er 1 in je omgeving hebt zou ik daar heel blij mee zijn.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Marjoleine schreef:
luna2906 schreef:Als dat het geval is, moet je sowieso geen hond in huis halen als je kinderen hebt of wilt.
Maar misschien wist je niet dat je kinderen wilde?
Daarom staat er dat je ze niet moet nemen als je kinderen hebt of wilt. Daar valt dus niet de groep onder die pas ontdekt dat ze kinderen willen als de hond er al is. Die nemen immers geen hond terwijl ze kinderen willen.
luna2906
Zeer actief

Paisley schreef:
Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar mijn hond vind het al heel leuk om betrokken te zijn bij allerlei oninteressante dingen, zonder dat ik me persé op de hond richt. Als ik stofzuig, doe ik samen met Mayke een dansje en stofzuig ook haar vacht, als ze me het stofzuigen te hardnekkig onmogelijk maakt door in de weg te gaan staan. Ook zou ik me kunnen voorstellen dat Mayke het ook heel leuk zou vinden om erbij te zijn als kinderen aan tafel eten krijgen, want de vloer schoonhouden als er iets valt is iets waar honden heel goed in zijn.
Al met al, als je kinderen en honden samen kunnen, trek je op als familie en hebben de honden al heel veel aandacht zonder dat er tijd voor ze wordt gereserveerd. Er is gewoon leven in de brouwerij, en daar houden honden van.

Ik zie mezelf dan weer niet in die spaarzame momenten dat de kinderen even knock-out of bij opoe zijn, mezelf storten op een stel honden die dan eindelijk de tuin uit mogen. Heb er geen tijd, energie, zin in.
(heb sowieso geen energie voor kinderen, daarom heel bewust kinderloos)
Je kunt het verdelen van aandacht, tijd en energie heel letterlijk nemen natuurlijk. Ik bedoelde meer dat je er toch voor zult moeten zorgen dat alle partijen krijgen wat ze nodig hebben en daarnaast huishouden, werk en sociaal leven onderhouden moeten worden. Dat kan nou eenmaal niet allemaal altijd tegelijk. dat kan met een kindvriendelijke hond al een uitdaging zijn, maar met een hond als die van TS zul je meer momenten moeten delen dan 'normaal', waardoor het nog meer van je vergt. Overigens had ik in een eerdere post al aangegeven dat ik denk dat de honden dan nog steeds bij de meeste dagelijkse dingen kan zijn, zoals Heavy voorbeelden noemde.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

luna2906 schreef:
Marjoleine schreef:
luna2906 schreef:Als dat het geval is, moet je sowieso geen hond in huis halen als je kinderen hebt of wilt.
Maar misschien wist je niet dat je kinderen wilde?
Daarom staat er dat je ze niet moet nemen als je kinderen hebt of wilt. Daar valt dus niet de groep onder die pas ontdekt dat ze kinderen willen als de hond er al is. Die nemen immers geen hond terwijl ze kinderen willen.
Je weet toch nooit hoe je leven gaat lopen? En in geval van TS zit je toch met je handen in het haar als je merkt dat de honden anders reageren dan verwacht/gehoopt.

Het lijkt me niet niets om te moeten beslissen dat je je honden moet gaan herplaatsen omdat je de situatie niet vertrouwd. Ik heb geen kinderen, maar ik vond het al lastig om de hond van mijn partner met die teef van mij te laten mixen. Dat ging ook niet zonder slag of stoot zijn hond en ik ging ook niet altijd even soepel. Er zijn ook momenten geweest dat herplaatsing in de mond werd genomen. Als het écht niet gaat, ga je zoeken naar een oplossing.
Als je zelf merkt dat het kan gaan escaleren, dan moet je geen risico nemen.
Grommen hier van hond naar hond hebben wij op een bepaald moment wel op ingegrepen. Want het was gewoon dwingeland gedrag. Ook al deed de andere hond niets dan werd er al gegromd aan de andere kant van de kamer. Bepaalde grenzen mogen soms wel getrokken worden. En zint het je niet, dan hoepel je maar op naar een andere ruimte, plek genoeg in huis waar alles en iedereen zich terug kon/kan trekken als je het niet naar je zin hebt.
Dat hield ik op een bepaald moment voor ogen. Als een ander mens of dier geen aanleiding geeft omdat er niet eens naar ze gekeken wordt, dan hoef je niet te gaan lopen sikkeneuren en grommen. Hoepel dan maar op.
Honden die wat gespannen zijn met andere mensen, of honden in de nabijheid vind ik altijd wat oppassen. Zeker als het dan je eigen kinderen betreft.
luna2906
Zeer actief

blondie schreef: Je weet toch nooit hoe je leven gaat lopen? En in geval van TS zit je toch met je handen in het haar als je merkt dat de honden anders reageren dan verwacht/gehoopt.
Het is in het stukje dat Marjoleine quote niet te lezen, maar ik reageerde op Paisley die zei dat het combineren van een jong, druk gezin met een hond sowieso lastig voor haar zou zijn zonder overspannen te worden. Dan hebben we het niet over een hond die niet met kinderen kan, maar in het algemeen. Daarop zei ik dat als dát het geval is, je niet aan honden moet beginnen als je kinderen hebt of wilt. Als je dat van tevoren dus wel weet of denkt te weten en ook weet dat je kinderen wilt. Ik reageerde daarmee dus niet op TS. Het ging erom dat je niet aan een hond moet beginnen in een situatie waarvan je weet dat de kans groot is dat die je boven het hoofd groeit. Dat is bij TS helemaal niet van toepassing.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

GigiLana schreef:Hallo

Ik heb mij aangemeld op het forum omdat ik hoop dat iemand mij raad kan geven over mijn 2 honden. Allebei de honden zijn onbetrouwbaar naar mijn dochtertje van 20 maanden.

Hondje 1 Floortje is een jachthond kruising van 8 jaar die van pups af aan bij ons is maar is een heel gevoelig hondje dat snel onder de indruk is van nieuwe dingen, harde geluiden, vreemde voorwerpen etc. Zij vond mijn dochtertje als baby wel ok maar op het moment dat ze begon te kruipen en dan begon ze eigenlijk voor haar weg te lopen en sinds dat mijn dochtertje loopt is het probleem eigenlijk verergerd dat ze echt naar haar gromt. Wij laten de kleine haar uiteraard niet slaan en schoppen of de hond pijn doen maar zelfs als de kleine gewoon bij haar in de buurt speelt en een rare beweging maakt of haar probeert te aaien gromt ze. Op het moment is het eigenlijk een viceuze cirkel want de hond loopt weg zodra de kleine nog maar in de buurt komt wat het voor de kleine een leuk spelletje maakt om achter de hond aan te lopen. Dit kappen wij uiteraard zoveel mogelijk af.

Hondje 2 Ricky is een terrier kruising van 11 a 12 jaar die wij ongeveer 8 jaar geleden uit het dierenasiel hebben gehaald. Hij is een vrolijke allemansvriend en absoluut niet snel onder de indruk, eerder een macho zeker naar andere honden en zeker binnen ook erg op zijn rust gesteld. Hij heeft in het verleden al weleens gehapt onder omstandigheden dat hij zich in het nauw gedreven voelt bv wij kunnen hem niet borstelen of nagels knippen zonder muilband. Omdat hij in het verleden bewezen heeft een lage bijtdrempel te hebben vertrouw ik al van in het begin niet met onze dochter omdat moest zij ooit iets doen wat hem niet zint ben ik er vrij zeker van dat hij hapt.

In de praktijk zit ik nu met 2 honden die ik niet bij mijn dochter durf te laten en dus oftewel in de bench of slaapkamer opgesloten zitten de hele dag. Doen wij iets verkeerd en kunnen wij iets doen om de verdraagzaamheid van onze hondjes te verhogen dat ze onder begeleiding toch bij ons kunnen zijn? Schoppen en slaan mag onze dochter uiteraard niet en als de honden in hun mand liggen moet ze ze ook met rust laten en ik heb ook niet de ilusie dat ik ze ooit samen ga kunnen laten zonder toezicht. Ik kan mijn dochter moeilijk verbieden om de honden te aaien of te spelen. Graag tips en ongezouten meningen.
even het openingsbericht rustig lezen
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco groeit ook niet op met kinderen, maar hij is wel dol op ze. Gisteren hadden we een kamer vol mensen (10 volwassenen, 5 kinderen van tussen de bijna 3 en net 10 jaar). Bij het uitlaten (m'n man, m'n jongste zwager en alle kids) wilde Elco liever bij de kids blijven dan met m'n man meelopen :80:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn hond is ook niet opgegroeid met kinderen en een kindervriend.
Waaraan je ziet dat ze niet opgegroeid is met kinderen, is dat ze er erg enthousiast van wordt. En wat ze echt moet laten, is het likken in gezichtjes. Dat is te leren maar bij gebrek aan kind gaat dat lastig.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Tiny schreef:
iones schreef:
Tiny schreef:
Hij vindt het blijkbaar wel nodig als ze in de buurt is.
Er is een verschil tussen onverdraagzaamheid en voor jezelf opkomen.

Als de hond voor zichzelf opkomt omdat het kind zich opdringt, heeft hij reden om te grommen.
Maar als het kind alleen maar aanwezig is en hij daarom gromt, dan is hij onverdraagzaam. Dat kun je niet hebben. Onverdraagzaamheid moet je hem niet in laten. Hij hoort dat niet te zijn. Punt.
Dan verschillen we heel erg van mening, ik vind dat een hond door middel van grommen zijn ongenoegen laat blijken. Ik vind dat dat mag, ze kunnen het namelijk niet op een andere manier doen.
Ik vind alleen dat het mag als de hond een goede reden heeft. Het is namelijk bij mij thuis niet de hond die bepaalt wie er wel of niet mag zijn. Dat ben ik nog altijd. De hond gaat over míjn grens als hij dat gaat bepalen. Maar de hond heeft wel het recht om voor zich op te komen als ze in zijn persoonlijke ruimte komen. Maar die persoonlijke ruimte mag niet de hele kamer omvatten. Want die ruimte is ook van mij.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

RedPassion schreef:Herplaatsen vind ik best een heftig advies. Ik schrik daar best van, dat zoveel mensen dat zo 'makkelijk' adviseren. Het zijn al wat oudere honden, beide al lang bij deze eigenaar en nu moeten ze het veld ruimen omdat er een kind is?
Natuurlijk is het een optie als er van alles geprobeerd is en als de honden (!) beter worden van herplaatsing omdat de situatie onhoudbaar zou zijn, maar het moet toch niet de eerste keuze zijn... En volgens mij zijn er tal van andere oplossingen.

Je kan een kind best verbieden om bij de honden te komen en ik vind dat dieren ook beschermd moeten worden tegen (kleine) kinderen. Ook al is het vaak onbedoeld, kinderen zijn meestal helemaal niet leuk voor dieren. Ze maken lawaai, onverwachte bewegingen en zijn onvoorspelbaar. Ik sluit me helemaal bij de post van Habibi aan. Herplaatsen is geen schande als er echt geen andere opties zijn, maar het is niet iets om licht en makkelijk mee om te gaan.
Helemaal eens!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Cleva schreef: Voor de hond maakt het niet uit. Die voelt zich een dag of twee wat ongemakkelijk met de veranderde routine maar dan is het ook klaar.
En jij hebt verstand van honden? Sorry maar hier zakt mijn broek van af.

Ik heb een hond en als ik die moest herplaatsen deed ik er echt beter aan om haar te euthanaseren.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

iones schreef:
Tiny schreef:
iones schreef:
Tiny schreef:
Hij vindt het blijkbaar wel nodig als ze in de buurt is.
Er is een verschil tussen onverdraagzaamheid en voor jezelf opkomen.

Als de hond voor zichzelf opkomt omdat het kind zich opdringt, heeft hij reden om te grommen.
Maar als het kind alleen maar aanwezig is en hij daarom gromt, dan is hij onverdraagzaam. Dat kun je niet hebben. Onverdraagzaamheid moet je hem niet in laten. Hij hoort dat niet te zijn. Punt.
Dan verschillen we heel erg van mening, ik vind dat een hond door middel van grommen zijn ongenoegen laat blijken. Ik vind dat dat mag, ze kunnen het namelijk niet op een andere manier doen.
Ik vind alleen dat het mag als de hond een goede reden heeft. Het is namelijk bij mij thuis niet de hond die bepaalt wie er wel of niet mag zijn. Dat ben ik nog altijd. De hond gaat over míjn grens als hij dat gaat bepalen. Maar de hond heeft wel het recht om voor zich op te komen als ze in zijn persoonlijke ruimte komen. Maar die persoonlijke ruimte mag niet de hele kamer omvatten. Want die ruimte is ook van mij.
In grote lijnen ben ik het hier wel mee eens, mijn hond moet ook wel eens iets waarvan ik denk dat het moet, maar niet dag in en uit. Die hond heeft in mijn ogen een goede reden, hij moet dat kind niet. Dan kan je wel heel streng gaan zijn en het grommen afleren maar wat dan, misschien wordt het dan bijten zonder vooraf een waarschuwing. Je moet het maar willen, constant opletten, scheiden en op je strepen blijven staan. Dan is het hebben van een kind en hond in mijn ogen helemaal niet leuk meer en dan zal, hoe moeilijk ook, de hond herplaatst worden.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Tiny
Zeer actief

Cleva schreef:
iones schreef:
Cleva schreef: Voor de hond maakt het niet uit. Die voelt zich een dag of twee wat ongemakkelijk met de veranderde routine maar dan is het ook klaar.

Ik heb een hond en als ik die moest herplaatsen deed ik er echt beter aan om haar te euthanaseren.
Dat is dan jammer voor jouw hond maar dit forum staat barstensvol herplaatsers die het allemaal prima naar hun zin hebben.
Geen enkele van mijn honden of logees schoten in een suïcidale depressie als ze even niet thuis waren.

Om eerlijk te zijn vind ik ook nogal een misser van jouw kant als je hond zo verschrikkelijk onbuigzaam is geworden.
Ik denk ook graag dat Akira het alleen bij mij fantastisch heeft en er niemand voor haar kan zorgen zoals ik. Helaas weet ik, zij is mijn tweede herplaatser, dat dit niet de realiteit is. Ze zal het best even moeilijk hebben maar na een week hobbelt ze lekker mee met het nieuwe gezin en weet niet meer dat het bij ons een ongeorganiseerd zooitje was waar ze wel lekker met haar modderlijf op het bed mocht.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

iones schreef:

Ach welnee, dat willen wij mensen denken. Maar een hond doet het gewoon goed in een ander gezin.

Honden kunnen zich best aanpassen als ze het bij een ander net zo goed of nog beter krijgen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
iones
Zeer actief

Cleva schreef:
Dat is dan jammer voor jouw hond maar dit forum staat barstensvol herplaatsers die het allemaal prima naar hun zin hebben.
Geen enkele van mijn honden of logees schoten in een suïcidale depressie als ze even niet thuis waren.

Om eerlijk te zijn vind ik ook nogal een misser van jouw kant als je hond zo verschrikkelijk onbuigzaam is geworden.
Nee, dat is geen misser van mij. Je weet niets af van hoe ik met mijn honden omga. Ik heb er 4. Alleen deze ene gaat het niet worden als ik die moest herplaatsen. Honden zijn net als mensen verschillend. De een kan iets af, de ander kan het niet af.

Wie weet ga ik wel intenser om met mijn honden dan dat jij dat doet. Dat is mogelijk. Maar dat is dan toch geen misser? Dat is hoe iemand is.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Met herplaatsen is niks mis. Alleen al omdat de meeste van mijn honden herplaatsers waren en ze in mijn ogen allemaal gelukkiger waren bij mij dan waar ze zaten. Hoe makkelijk moet je redeneren zou ik zeggen?
Bas zit prima op haar plek. Ik ben blij dat haar vorige baas haar herplaatst heeft. Wuilus kreeg slaag en voelde zichzelf heel erg in de war. Zo in de war dat ze geen band aan ging met ons. En met niemand eigenlijk. Haar vorige baas sloeg haar en ze was 6 maanden en hij was baas nr 4. Ik was baas nr 5 en ik heb haar 13,5 jaar gehad. Goddank wilde ze haar herplaatsen....

En bij Dapper en Cleo idem. Als die niet herplaatst waren dan zat Dapper nog steeds op de plek waar hij niet buiten kwam en hele lange nagels had gekregen als jonge hond. Dapper zag eruit alsof hij nog nooit gewandeld had heb ik begrepen.

Dus een hond die het goed heeft of niet kun je prima herplaatsen. Dat maak ik gewoon op uit de herplaatshonden die bij mij geplaatst zijn en die dat helemaal niet erg vonden.

Ik neem ook alleen herplaatsers.

Er is niks triester voor een hond dan leven in een gezin waarin hij gespannen raakt van de kinderen en de baasjes gespannen raken van zijn gedrag naar de kinderen. Lekker weggeven aan iemand zonder kinderen waar de hond weer helemaal zichzelf kan zijn en tot rust kan komen.

Herplaatsen is heel zwaar en erg voor de baas. Ook best wel lastig voor de hond de eerste dagen. Hangt wel af van de hond zelf. Sommige honden hangen nu eenmaal meer aan hun routine en roedel dan andere. De honden die bij mij gelogeerd hebben hadden ook net als bij Cleva weinig last van hun logeerweekendje. Ze kwamen, ik stel ze gerust en neem ze lekker mee voor een wandeling en dan voelen ze dat ze welkom zijn waardoor ze al de helft kalmer en geruster zijn. Dan gewoon meedraaien en dat gaat prima. :ok:

Iones, ik begrijp je gevoel wel, maar je neemt toch zelf ook herplaatsers? Wil je liever dat die voordat jij ze neemt afgemaakt worden? Want om die reden begrijp ik je niet... :19:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik heb een vreselijk hechte band met Indy. Ik geloof ook wel dat ze aan mij hangt, dat ze het hier leuk heeft.
Maar ik ben er ook heilig van overtuigd dat als ik haar elders zou plaatsen en diegene geeft haar eten, traint met haar en geeft haar aandacht ze binnen de kortste keren op haar plaats zit en mij vergeet hoor. Honden zijn ras opportunisten. Hoe graag wij soms anders willen denken.

Ik denk dat herplaatsen soms meer impact heeft op de mens dan op de hond. MITS hij een goede plek krijgt hé, dat voorop gesteld.

Wel fijn dat je een oplossing gevonden hebt. En waarom falen? Je neemt je verantwoording.
Makkelijk is herplaatsen nooit. Maar als het niet werkt dan werkt het niet. Hoe graag je ook zou willen.
iones
Zeer actief

Cleva schreef:
Als intens betekent dat hij beter dood kan zijn dan niet bij jou dan vind ik dat inderdaad een misser.
Onnodig en ook niet functioneel.
Als dat is wat intens betekent dan ben ik inderdaad minder intens bezig en daar ben ik blij om.
Ik hou niet van dergelijke ziekelijke afhankelijkheid.

Overigens vind ik dan trouwens ook dat de afhankelijkheid wederzijds is. Ik heb geen hond nodig om me te laten zien hoe belangrijk ik ben en ik beeld me dus ook geen onmisbaarheid in.
Met honderdduizenden andere kundige, betrokken bazen in een land ben ik niet onmisbaar. Gelukkig, trouwens.
Ach wat een onzin! `functioneel`.... Een hond moet dus altijd `dumpbaar` zijn dus hij mag niet te veel hechten aan zijn baas, anders is het niet `functioneel`. :roll: Nou sorry hoor, maar met dat oogpunt neem ik geen hond. Ik herplaats mijn honden niet. Ik neem een hond om te houden en ik hou hem ook.
En guess what, ik heb helemaal niet de behoefte om me belangrijk te voelen, dus mijn honden spelen daar ook geen enkele rol in.
Je moet niet te veel jezelf op anderen projecteren. :wink:

Oh en nog iets, we kunnen zonder honden op vakantie! Maar dan komt er wel iemand hier in huis.
iones
Zeer actief

laeken schreef:

Iones, ik begrijp je gevoel wel, maar je neemt toch zelf ook herplaatsers? Wil je liever dat die voordat jij ze neemt afgemaakt worden? Want om die reden begrijp ik je niet... :19:
Ik heb zelf ook herplaatsers ja. Maar die komen uit een `0 situatie`, een situatie waar ze bijna altijd alleen maar op vooruit kunnen gaan, snap je?
En natuurlijk zie ik honden ook liever herplaatst worden dan ingeslapen. Maar dat houdt nog niet in dat elke hond herplaatsbaar is. Bij sommige honden kan het te ingrijpend zijn.
Je kunt niet oordelen voor een ander. Gevoel is gevoel en dat is niet rationeel bij mensen. Laat staan bij honden.
Laatst gewijzigd door iones op 25 mar 2015 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik heb gelukkig niet de illusie dat ik onmisbaar ben voor mijn honden.
Als ik wat anders moet doen kan ik ze gewoon aan iemand anders overdragen en vooral Uma kijkt dan wel eens wat bescheten maar dat is na 10 minuten over hoor.
Gelukkig gewoon 'dumpbaar' dus. Wel zo handig.

Als je op vakantie gaat, is je ene hond dan doodongelukkig?

Ik vind het trouwens ook wat vreemd om te denken dat een hond bij niemand gelukkig kan zijn behalve bij jou. Dus dan maar niet herplaatsen maar af laten spuiten :scratch:
Gelukkig ben jij zo'n ware dierenvriend Iones, dus zal je vast wel weer een geheel logische reden hebben zo te denken. Ik vind het wat eh.. ik kan geen beter woord verzinnen dan "vreemd".
Laatst gewijzigd door Manu op 25 mar 2015 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
iones
Zeer actief

Manu schreef:Als je op vakantie gaat, is je ene hond dan doodongelukkig?
De eerste dagen wel ja. De anderen redden zich er goed mee. HEt scheelt natuurlijk wel dat het een bekende is de op ze past.
Ik heb ook mijn freggels een keer ondergebracht bij mensen tijdens een vakantie, maar daar waren ze helemaal van slag en dat doe ik ook nooit meer.
Manu

iones schreef:
Manu schreef:Als je op vakantie gaat, is je ene hond dan doodongelukkig?
De eerste dagen wel ja. De anderen redden zich er goed mee. HEt scheelt natuurlijk wel dat het een bekende is de op ze past.
Ik heb ook mijn freggels een keer ondergebracht bij mensen tijdens een vakantie, maar daar waren ze helemaal van slag en dat doe ik ook nooit meer.
Maar die bekende moet dan toch ook eerst bekend worden?

Mijn nieuwe hond was ook wat van slag en is nog steeds niet haar ware zelf omdat ze niet op haar gemak is.
Maar zo gaat dat toch gewoon? Misschien denk ik te simpel hoor :19:
Een hond zal best wat van slag zijn. Uma vindt vreemde mensen ook eng maar ik zet haar er gewoon tussen en ze heeft het maar even te doorstaan. Op haar eigen tempo, dat wel. Maar het zal nou nooit in me opkomen om te zeggen dat ze dan beter dood had kunnen zijn.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik vond het zelf een eye-opener toen ik ze voor het eerst in een pension bracht. Ik had er echt moeite mee. Tranen soms in mijn ogen.
Maar madam had het prima gehad. Was blij dat ze me weer zag hoor, dat zeker wel. Maar geen teken van ellende ofzo. Ze had haar eten, drinken, mocht op een grasveld voor haarzelf.

We hebben 1x een hond herplaatst. Doffe ellende omdat het nu eenmaal niet zo prettig is om te doen. Maar ook rust in de tent. Het werkte gewoon NIET, en dan echt met hoofdletters. Hond had ook al verschillende bazen gehad. Wat gaf het een rust toen die hond weg was.
Verder hebben we nu 3 herplaatser gehad of nog. En dat werkte gewoon super. Hecht(t)en zich aan ons en waren/zijn gek op ons. Geen probleem hoor.
Manu

Daisy@ schreef:Ik vond het zelf een eye-opener toen ik ze voor het eerst in een pension bracht. Ik had er echt moeite mee. Tranen soms in mijn ogen.
Maar madam had het prima gehad. Was blij dat ze me weer zag hoor, dat zeker wel. Maar geen teken van ellende ofzo. Ze had haar eten, drinken, mocht op een grasveld voor haarzelf.
Haha ja.
Ik was in de auto in janken uitgebarsten en ik kom hem na een paar dagen weer halen. Zei die vrouw als eerste: hij heeft je geen moment gemist hoor! Zo'n vrolijk ei.
:jank:
Tiny
Zeer actief

Daisy@ schreef:Ik vond het zelf een eye-opener toen ik ze voor het eerst in een pension bracht. Ik had er echt moeite mee. Tranen soms in mijn ogen.
Akira mocht een keer oefenen bij een dagopvang, is bij oefenen gebleven want ze heeft de hele tent bij elkaar gegild :oeps: en mocht niet meer komen.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Geen dier is hetzelfde. Ze zijn niet allemaal even flexibel en hebben niet allemaal dezelfde draagkracht. Ze zijn daarin niets anders dan mensen.

Vrijwel al mijn dieren zijn 'tweedehandsjes'. Daarnaast vang ik al jaren ratten op en wordt een groot gedeelte daarvan herplaatst. De meesten zijn heel flexibel en ook de dieren met een rugzakje kunnen nog prima herplaatst worden mits mensen weten wat ze in huis halen. Maar, er is een klein gedeelte waarbij de rek er gewoon uit is. Die dieren hebben zo veel meegemaakt en/of hebben van nature zo weinig draagkracht dat nog een verandering een te grote aanslag is op hun mentale -en vaak ook fysieke- weerstand. Die worden dus niet meer herplaatst, simpelweg omdat dat niet in hun belang zou zijn. Ik denk dat er hier momenteel 2 ratjes zitten die, als ik morgen onder een bus loop, beter af zijn als ze worden ingeslapen dan wanneer ze worden herplaatst. Niet omdat ik mezelf belangrijk vind, maar omdat ik en de manier waarop ik ze hanteer en verzorg hoort bij de dagelijkse routine die ze nodig hebben als houvast om stressvrij te blijven. Het zijn geen robots, het zijn levende wezens met gevoel en emoties en deze twee zitten aan hun limiet qua veranderingen. Er zijn ook honden voor wie dat geldt. Ik ben daar echt geen 'zeikerd' mee, want juist door het opvangen en herplaatsen zie ik hoe vreselijk flexibel de meeste dieren zijn, maar er zijn gewoon uitzonderingen die de regel bevestigen.

Mijn bezwaar tegen herplaatsen is vooral de mentaliteit van mensen. Is het (even) niet meer leuk of komt het allemaal toch niet meer zo goed uit? Hup, dier de deur uit! Herplaatsen zou een laatste optie moeten zijn waarvan alle partijen beter worden (vooral het dier), maar geen makkelijke oplossing. Het gaat er voor mij niet om of het dier het wel of niet trekt om herplaatst te worden (meestal wel dus), het gaat mij om de gemakzucht en het gebrek aan inzet en toewijding. Die kinderen worden toch ook niet herplaatst? Die zijn ook niet altijd leuk en makkelijk, daar moet je ook energie in steken en soms offers voor brengen. Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom dat met dieren zo anders werkt.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

RedPassion schreef:
Mijn bezwaar tegen herplaatsen is vooral de mentaliteit van mensen. Is het (even) niet meer leuk of komt het allemaal toch niet meer zo goed uit? Hup, dier de deur uit! Herplaatsen zou een laatste optie moeten zijn waarvan alle partijen beter worden (vooral het dier), maar geen makkelijke oplossing. Het gaat er voor mij niet om of het dier het wel of niet trekt om herplaatst te worden (meestal wel dus), het gaat mij om de gemakzucht en het gebrek aan inzet en toewijding. Die kinderen worden toch ook niet herplaatst? Die zijn ook niet altijd leuk en makkelijk, daar moet je ook energie in steken en soms offers voor brengen. Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom dat met dieren zo anders werkt.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Elke reden om een hond te herplaatsen is een goede reden. Als mensen aan gemakzucht lijden of gebrek hebben aan inzet en toewijding is de hond beter af bij een baas die er wel vol voor gaat. Ik herplaats met Tineke al jaren honden en vaak zitten we tandenknarsend de lullige reden te lezen waarom een hond het veld moet ruimen maar we doen dan toch ons best een goede baas te vinden want wat de reden ook is: de hond zit niet meer op zijn/of haar plek en is dan elders beter af.
Afbeelding
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ja, ik weet het... Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Ik heb het met de ratten, de redenen die mensen hebben (of niet hebben) om ze hier te brengen zijn talloos. Tenenkrommend, ook vaak. Maar natuurlijk mogen ze hier komen en herplaats ik ze met liefde, want de beestjes zijn beter af bij iemand die ze wel wil en wel tijd, moeite en liefde in ze steekt.
Maar dan blijf ik me afvragen waarom die eerste eigenaren in eerste instantie dieren namen en waarom het zo acceptabel is voor velen om er zo 'makkelijk' mee om te springen. Ik weet niet hoe ik het goed kan uitleggen, sorry. Ik denk er hetzelfde over wat de dieren betreft dus, die zijn beter af als ze herplaatst worden. Maar ik snap de mensen gewoon niet...
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

RedPassion schreef:Ja, ik weet het... Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Ik heb het met de ratten, de redenen die mensen hebben (of niet hebben) om ze hier te brengen zijn talloos. Tenenkrommend, ook vaak. Maar natuurlijk mogen ze hier komen en herplaats ik ze met liefde, want de beestjes zijn beter af bij iemand die ze wel wil en wel tijd, moeite en liefde in ze steekt.
Maar dan blijf ik me afvragen waarom die eerste eigenaren in eerste instantie dieren namen en waarom het zo acceptabel is voor velen om er zo 'makkelijk' mee om te springen. Ik weet niet hoe ik het goed kan uitleggen, sorry. Ik denk er hetzelfde over wat de dieren betreft dus, die zijn beter af als ze herplaatst worden. Maar ik snap de mensen gewoon niet...
Ik denk dat we inderdaad hetzelfde bedoelen :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

RedPassion schreef:Maar, er is een klein gedeelte waarbij de rek er gewoon uit is. Die dieren hebben zo veel meegemaakt en/of hebben van nature zo weinig draagkracht dat nog een verandering een te grote aanslag is op hun mentale -en vaak ook fysieke- weerstand. Die worden dus niet meer herplaatst, simpelweg omdat dat niet in hun belang zou zijn.

Dat kan ja, daarom is Tibbe gebleven. Veranderingen hebben er flink ingehakt.
Buiten dat er weinig zitten te wachten op een hond die door angst bijt en onzindelijk is, vind ik het niet eerlijk hem dat weer meer dan een jaar aan te doen.
Hij heeft totaal geen vertrouwen in vreemde mensen en honden en het duurt erg lang voor hij dat krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”