Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aanpassingen voor wassen van de hond

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

aanpassingen voor wassen van de hond

Ongelezen bericht door joyce83 »

Zijn er hier mensen met de luxe om een speciale wasplaats te hebben voor hun hond? en hoe hebben jullie het ingericht?

Ik ben aan het nadenken om de bijkeuken zo aan te gaan passen dat ik de hond daar in een hondenbad/wasbak kan zetten om te wassen. Heeft iemand hier ervaring mee? een kleine hond is nog redelijk makkelijk in een wasbak te zetten. Echter hier gaat het om een maatje engelse springer van rond de 25 kg. Qua wasbak is het moeilijk om iets te vinden wat groot genoeg is. Mijn gevoel is dat ik de bijkeuken moet gaan aanpassen met een keuken inrichting en dan op de plaats van de spoelbak een grote brede spoelbak te doen met een douchekop, of een bak te plaatsen (zoiets? http://www.denatteneus.nl/twnkunststofb ... -1154.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) in elk geval iets waar een afvoer in kan die op de huidige afvoer kan lopen.

Voor mij gaat het er voornamelijk om dat ik hem even af kan spoelen binnen met war/lauw water als hij zich ergens in gerold heeft. Wij hebben boven de douche en om hem nu de trap op te laten lopen en over de vloerbedekking te laten gaan als hij zo vettig is dat is ook niks. Daarbij is het onder de douche wassen een onderneming op zich.

Hebben jullie nog tips om rekening mee te houden? qua hoogte of wat vooral niet te doen of op te letten?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
dagmar88
Zeer actief

Re: aanpassingen voor wassen van de hond

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Een tuinslang, een sproeikop en een emmertje water met sop.
joyce83
Zeer actief

Met een paar keer vloeken kan het zeker dat is ook geen probleem.

Bijkeuken moet toch op de schop om daar eens wat orde in de chaos te krijgen. Daarom was mijn gedachte meer om dan ipv een gewone spoelbak een wat bredere te doen of om op die plek zo'n bak op het aanrecht te zetten ipv ingebouwde spoelbak.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik heb buiten een tuinslang hangen en een flesje shampoo. Als er weer eentje het nodig vind om in de viezigheid te rollen dan was ik ze buiten even, handdoek erover en dan een poosje in de bijkeuken op een deken opdrogen.
Afbeelding
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Pino01 »

Ik gebruik een tuinslang die ik op de keukenkraan koppel zodat er toch lekker warm water uitkomt.
joyce83
Zeer actief

Pino01 kan ik zo'n koppeling voor de tuinslang gewoon op de kraan draaien of moet ik daar aparte spullen voor halen?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik doe hetzelfde als Pino01: tuinslang aansluiten op de keukenkraan en dan lauw water gebruiken in de tuin. Geen problemen met de afvoer of met rommel in huis, geen douche die onder de haren komt en hondje hoeft niet met koud water gespoeld te worden. Volgens mij kost het maar een paar euro om je tuinslang aan je keukenkraan te kunnen koppelen (ik heb de spullen gekregen van m'n schoonouders, dus mij kostte het niets ;) )
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Met zo'n zitbad van de Gamma voor nog geen 100 eurie en een paar tegels erboven ben je snel klaar en kun je ook nog gebruiken voor andere dingen zoals een hand/weekwasje , groenten spoelen of je laarzen even schoon schrobben enzovoort.
Bad wel op stahoogte maken.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

joyce83 schreef:Met een paar keer vloeken kan het zeker dat is ook geen probleem.

Bijkeuken moet toch op de schop om daar eens wat orde in de chaos te krijgen. Daarom was mijn gedachte meer om dan ipv een gewone spoelbak een wat bredere te doen of om op die plek zo'n bak op het aanrecht te zetten ipv ingebouwde spoelbak.

hoevaak was jij je hond dan? misschien iets verzinnen wat je ook nog voor iets anders kunt gebruiken.

ik kan mij niet heugen wanneer sam voor het laatst in bad geweest is. in ieder geval in de laatste 9 jaar een keer want ik herinner mij een keer in de huidige badkuip.

in de zomer heeft hij zijn badje buiten wat hem natuurlijk wast. maar bewust wassen/in bad is echt zelden
Afbeelding
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

joyce83 schreef:Pino01 kan ik zo'n koppeling voor de tuinslang gewoon op de kraan draaien of moet ik daar aparte spullen voor halen?
Even naar de gamma en je kan een koppelstukje halen wat je gewoon op de kraan kan laten zitten.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zet de grote honden onder de tuinslang maar als ik een bijkeuken had zou een grote spoelbak ideaal zijn!
Van die industriële dingen, daar past een hond wel in, of desnoods een zitbadje. Hier liggen ze met zekere regelmaat in de gore bende. :ugh:
Ik ben de sukkel die een probleem heeft met het koude water trouwens, de honden niet.
In de keuken heb ik wel een extra grote spoelbak, daar passen de Hava's in.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
joyce83
Zeer actief

Ik was hem bijna nooit maar het lijkt me soms toch wel handig als ik hem heel even snel in de bak kan zetten en even alleen af kan spoelen. Dus niet perse met shampo of zo, maar de modder eraf spoelen. Door zijn lange haren blijft er veel in hangen.

Dus eigenlijk meer het idee van bijkeuken moet toch vernieuwd worden, waarom dan niet de spoelbak groot genoeg maken dat de hond erin kan staan (en dan wat lager) spoelbak die we nu hebben hangen hangt ook laag zodat ik makkelijker gieters en emmers eronder kan doen (ben zelf klein). Het is wel de bedoeling dat ik dat wat we gaan maken ook als gewone spoelbak kunnen gebruiken voor eventuel dingen schoon te maken die je liever niet in de keuken schoon maakt of zoals bouvierpoedel al aangaf om de was in de week te zetten.

Weet alleen niet of iemand ervaring heeft om een middelgrote hond in een spoelbak te zetten, is dat hoog genoeg of ga ik dan de hele bijkeuken blank zetten omdat het water overal heen gaat en of ik dan een diepere bak moet hebben.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee, een diepere bak en een kraan met een douchekop.
Die bakken zijn 60 diep of zo geloof ik, dat is wel minimaal.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heavy schreef:Als ik toch ruimte over had maakte ik gewoon een instapdouche , dan hoef je niet te tillen en kan de hond er zelf in stappen lijkt me ook minder eng voor de hond.
Een hond even in bad tillen is minder belastend dan tijdens het wassen met een gebogen rug staan.
Minder zooi en minder waterballet.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wij hebben in de bijkeuken een gemetselde en betegelde spoelbak gemaakt om duikuitrusting te kunnen spoelen.
Die bak is vrij diep maar niet zo breed (ivm het beperken van de waterinhoud). Ideaal om een hond in te zetten, maar dat is nog nooit gebeurt :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Pino01 schreef:
joyce83 schreef:Pino01 kan ik zo'n koppeling voor de tuinslang gewoon op de kraan draaien of moet ik daar aparte spullen voor halen?
Even naar de gamma en je kan een koppelstukje halen wat je gewoon op de kraan kan laten zitten.
Zo heb ik het ook gedaan. Erg handig om in de rui de onderwol los te maken.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Mijn badkamer is 2 bij 3, er liggen antisliptegels op de vloer, de muren zijn tot aan het plafond betegeld en het douchegedeelte is niet afgesloten dmv een wand of iets dergelijks. Aan de andere kan staat het bad, iets hoger dan normaal, en het bad is ook groter dan een standaardbad. Geen aanpassingen nodig hier dus. Vorig jaar Jade voor het eerst moeten wassen vanwege huidproblemen, en later Jade en Bleza een keer vanwege de vlooien. Dat deed ik onder de douche.
Dos moest vanwege haar gekrab ook even gewassen worden en dat heb ik in het bad gedaan. Ging ook prima! Vooral omdat ie iets hoger staat dan normaal, is iets prettiger voor mijn rug.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Nou als ik een bijlkeuken had en die ging op de schop zou ik ook wel een mooie aanpssing maken.

Vroeger hadden we een garage met daaraan allerlei kelders met hun eigen functie, o.a. ook een wasplaats. Daar stond ook een soort grote half ingebouwde kuip en er was warm en koud water. Toen nooit gebruikt als honden wasplaats maar nu heb ik er wel eens heimwee naar. Hier gaat het buiten met emmertjes. Zomers is er zowel voor als achter wel mogelijkheid voor tuinslang maar dat is meestal superkoud water.

Enfin, succes met de verbouwing
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik heb een onderbak van een grote knaagdierenkooi op het bad staan, veel beter dan telkens de hond in bad wassen. Staat zo dan op goede hoogte. En goedkoop :wink:
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik heb nog nooit een langharige hond gehad. Sterre is mijn derde kortharige hond en ik heb ze nog nooit gewassen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

cornelia schreef:Nou als ik een bijlkeuken had en die ging op de schop zou ik ook wel een mooie aanpssing maken.

Vroeger hadden we een garage met daaraan allerlei kelders met hun eigen functie, o.a. ook een wasplaats. Daar stond ook een soort grote half ingebouwde kuip en er was warm en koud water. Toen nooit gebruikt als honden wasplaats maar nu heb ik er wel eens heimwee naar. Hier gaat het buiten met emmertjes. Zomers is er zowel voor als achter wel mogelijkheid voor tuinslang maar dat is meestal superkoud water.

Enfin, succes met de verbouwing
Ik ook, zou heerlijk zijn en dan meteen een grote trimtafel en losse verrijdbare poot voor de föhn, maar goed, dromen kan altijd.

Ik zou inderdaad een grote gootsteen metselen die groot genoeg is om je hond in te wassen. Met een tuinslang buiten is heerlijk, maar als je je hond midden in de winter wilt wassen, lijkt me dat erg frisjes.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Neeltje schreef: Met een tuinslang buiten is heerlijk, maar als je je hond midden in de winter wilt wassen, lijkt me dat erg frisjes.
Voor de hond valt het wel mee maar zelf moet je bijna in je blootje staan om niet zeiknat te worden :mrgreen:
Afbeelding
Goldylocks
Zeer actief
Mijn ras(sen): labradors !

Ongelezen bericht door Goldylocks »

Ik heb labradors en die hoeven normaal gesproken niet gewassen.Maar afgelopen najaar stonk er toch eentje naar de regenjas van vroeger van je opa :(: en ik heb dat als volgt opgelost:

Naar het Veluwemeer,hier vlakbij, naar het diepe gedeelte,de bootaflaat zeg maar, tennisbal mee.

Tennisbal gooien(goed ver met ballenwerper) en hup daar hebben we de voorwas.
Op de kant ,het slachtoffer ingezeept met PH neutrale shampoo met dennengeur.

Daarna de tennisbal weer weggeziept,zo ver mogelijk en ziede....!

Een blinkend schoon hondje mee naar huis!
Wie treurt om gisteren,geniet niet vandaag.
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Je hebt speciale hondenbaden hoor, maar of je dat er voor over hebt :O:
http://www.okdv.nl/baden/kunststof-bad- ... groot.html

Als ze hier gewassen moeten worden leg ik een anti slip badmatje in de douche en ik heb een lijntje die ik met de zuignap aan de muur vastzet. Werkt hier op zich goed, alleen Freek HAAT water. Is soms een kleine uitdaging, maar die viespeuk rolt nog wel eens in het een of ander :mrgreen:
Neeltje

alm@ schreef:
Neeltje schreef: Met een tuinslang buiten is heerlijk, maar als je je hond midden in de winter wilt wassen, lijkt me dat erg frisjes.
Voor de hond valt het wel mee maar zelf moet je bijna in je blootje staan om niet zeiknat te worden :mrgreen:
Dat lijkt me altijd verstandig als je je hond wast, Lotje is nogal van de schudderige als ik haar was.
Neeltje

Nanna schreef:Toen ik de Puli's pas had heb ik ze overigens wel gewassen.
Ik maak dan graag gebruik van dit soort faciliteiten
Professioneel, alles bij de hand (shampoo, handdoeken en föhn zijn inbegrepen)en je krijgt het niet in je rug. En thuis blijft het schoon :ok:
Ben jij toen bij Berry geweest? Hebben ze daar een fatsoenlijke föhn staan of gewoon een 'mensen'föhn?
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Professioneel, alles bij de hand (shampoo, handdoeken en föhn zijn inbegrepen)en je krijgt het niet in je rug. En thuis blijft het schoon :ok:
Dat is inderdaad erg handig. Hier in de buurt zijn een aantal dierenzaken en zelfs autowasstraten die een speciale hondenwasstraat hebben.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik kan niet zo makkelijk meer met ze op de vloer zitten onder de douch om ze te wassen.
Dus als ik echt moet dan zet ik een opstapje in de douch daar de wasmand op een soort baby bad en daar was ik ze in een bijkeuken of zo heb ik niet.
Afbeelding
Neeltje

Nanna schreef:
Neeltje schreef:
Ben jij toen bij Berry geweest? Hebben ze daar een fatsoenlijke föhn staan of gewoon een 'mensen'föhn?
Dat weet ik écht niet meer. Het is ook al 10 jaar geleden.
Ik heb ook niks aan jou hè........ :wink:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

alm@ schreef:
Gun je buren ook hun verzetje :F:
Ik was mijn honden ook nooit..spoel ze wel af met een gieter..Dol haat de tuinslang.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”