Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rijden
Moderator: moderatorteam
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Rijden
Er is al vrij veel over geschreven en gezegd, maar toch ben ik nogmaals benieuwd.
Rijgedrag zonder dat de aanleiding een loopse teef is.
Zelf zie ik het nog steeds als een dominante handeling, zeker als het reu reu betreft. En ondanks dat het iets "des honds" is vind ik dat een punt die niet gemaakt hoeft te worden naar honden die ze net leren kennen, of die niet in hetzelfde huis wonen.
Mijn reden om dat niet toe te staan is omdat ik vind dat de hond zich wat overheersender op gaat stellen, terwijl hij feitelijk als hij doorloopt verder niets meer met die bepaalde hond buiten van doen heeft.
Ik heb ook meegemaakt van mijn eigen eerste reu die nooit een ander besteeg om een punt te maken, maar op het moment dat een hond een poging waagde om op hem te rijden (poot in de flank, naar achteren werken en dan op de achterhand klimmen) furieus reageerde.
ik zie dat de jonge hond bij bepaalde honden ook de neiging krijgt. Ik grijp dan in. vandaag in huis zei iemand, laat toch gaan. Maar ik wil het gewoon niet hebben. Van de hond in kwestie had ik ook niet verwacht dat hij zich liet berijden door de kleine draak, maar dat was dus wel zo. En de kleine is nu negen maanden en niet zo klein meer, de hond in kwestie is bijna drie en ook een intacte reu. Geen kleine hond ook.
Ik stond het rijden niet toe en later greep de eigenaresse van de andere reu ook in toen ik er met mijn rug naartoe zat. Het zijn de buurhonden dus ergens is het wel fijn dat de honden het onderling ok hebben, maar ik ben bang dat het escaleert als ik bepaalde dingen zijn beloop laat.
Dat geldt ook buiten voor vreemde honden overigens. Ik heb het nu buiten 2x gezien, en dus ook ingegrepen op die momenten. Ik wil het gewoon niet hebben bij vreemde honden.
Tikje domineren zit er in mijn ogen bij mijn jonge hond dus wel in, neem ik van wat ik zie aan. Bij de buurhond was het overigens geen issue dat hij hem besteeg, daarna speelden ze weer verder zonder gedoe.
Ik ben zelf altijd wat sceptisch bij het woord "spelen" in mijn beleving is het toch vaak een rangorde dingetje. Maar toen ik de buurhond en mijn hond zo aan het dollen zag, was er verder geen conflict of spanning. Ze waren aan het dollen, sparren, en beide honden waren snel met een woord weer bij de baasjes en reageerden normaal op de andere drie honden in huis. Wederzijds beklikken, naast elkaar kluiven eten zonder gedoe etc.
Ik zit zo wat om me heen te tikken, puur ook omdat ik me verbaas dat ik zo met de jonge puber en een intacte teef het huis met 2 volwassen reuen en 1 castraat in kan lopen met een intacte teef en een jong volwassen reu, die nu dus wat meer initiatief durft te nemen.
Maar dat rijden om te domineren vind ik nog steeds no go. Ik wil het gewoon niet hebben, en hij loopt tegen een Finn aan denk ik als ik dit gedrag niet stop. Hij doet het niet bij alles of iedereen, maar bij de buurhond had ik het gewoon écht niet verwacht, maar nog meer dat ik niet had verwacht dat die hond het zou accepteren van de jonge hond. pup credits zijn over lijkt me.
Rijgedrag zonder dat de aanleiding een loopse teef is.
Zelf zie ik het nog steeds als een dominante handeling, zeker als het reu reu betreft. En ondanks dat het iets "des honds" is vind ik dat een punt die niet gemaakt hoeft te worden naar honden die ze net leren kennen, of die niet in hetzelfde huis wonen.
Mijn reden om dat niet toe te staan is omdat ik vind dat de hond zich wat overheersender op gaat stellen, terwijl hij feitelijk als hij doorloopt verder niets meer met die bepaalde hond buiten van doen heeft.
Ik heb ook meegemaakt van mijn eigen eerste reu die nooit een ander besteeg om een punt te maken, maar op het moment dat een hond een poging waagde om op hem te rijden (poot in de flank, naar achteren werken en dan op de achterhand klimmen) furieus reageerde.
ik zie dat de jonge hond bij bepaalde honden ook de neiging krijgt. Ik grijp dan in. vandaag in huis zei iemand, laat toch gaan. Maar ik wil het gewoon niet hebben. Van de hond in kwestie had ik ook niet verwacht dat hij zich liet berijden door de kleine draak, maar dat was dus wel zo. En de kleine is nu negen maanden en niet zo klein meer, de hond in kwestie is bijna drie en ook een intacte reu. Geen kleine hond ook.
Ik stond het rijden niet toe en later greep de eigenaresse van de andere reu ook in toen ik er met mijn rug naartoe zat. Het zijn de buurhonden dus ergens is het wel fijn dat de honden het onderling ok hebben, maar ik ben bang dat het escaleert als ik bepaalde dingen zijn beloop laat.
Dat geldt ook buiten voor vreemde honden overigens. Ik heb het nu buiten 2x gezien, en dus ook ingegrepen op die momenten. Ik wil het gewoon niet hebben bij vreemde honden.
Tikje domineren zit er in mijn ogen bij mijn jonge hond dus wel in, neem ik van wat ik zie aan. Bij de buurhond was het overigens geen issue dat hij hem besteeg, daarna speelden ze weer verder zonder gedoe.
Ik ben zelf altijd wat sceptisch bij het woord "spelen" in mijn beleving is het toch vaak een rangorde dingetje. Maar toen ik de buurhond en mijn hond zo aan het dollen zag, was er verder geen conflict of spanning. Ze waren aan het dollen, sparren, en beide honden waren snel met een woord weer bij de baasjes en reageerden normaal op de andere drie honden in huis. Wederzijds beklikken, naast elkaar kluiven eten zonder gedoe etc.
Ik zit zo wat om me heen te tikken, puur ook omdat ik me verbaas dat ik zo met de jonge puber en een intacte teef het huis met 2 volwassen reuen en 1 castraat in kan lopen met een intacte teef en een jong volwassen reu, die nu dus wat meer initiatief durft te nemen.
Maar dat rijden om te domineren vind ik nog steeds no go. Ik wil het gewoon niet hebben, en hij loopt tegen een Finn aan denk ik als ik dit gedrag niet stop. Hij doet het niet bij alles of iedereen, maar bij de buurhond had ik het gewoon écht niet verwacht, maar nog meer dat ik niet had verwacht dat die hond het zou accepteren van de jonge hond. pup credits zijn over lijkt me.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Rijden
Ik denk dat het 9 van de 10 keer weinig te maken heeft met dominantie. Nilo wil het wel eens doen als hij gespannen is. Die spanning moet er dan uit, en wel op die manier. Toch laat ik het ook niet toe, want het verlaagt de spanning niet maar versterkt dit eerder. Dus ik stop hem, haal hem uit de situatie en zorg dat de spanning daalt op die manier, zonder dat hij andere honden loopt op te fokken met zijn gedrag 
- Belle
- Zeer actief
Suus (teefje dus) doet het ook. Zij doet het als de opwinding wat te hoog wordt bij spel. Ik wil het ook niet hebben, niet omdat het dominantie zou zijn, maar meer omdat ik merk dat de anderen het niet leuk vinden, maar er ook niks tegen doen. Ik roep haar bij me en laat haar even tot rust komen en dan is het ook over.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- runninggirl
- Zeer actief
Er zijn volgens mij heel veel verschillende redenen waarom een hond dat kan doen:
http://www.hetverdragvanpluto.be/deploy/archives/1892
http://www.hetverdragvanpluto.be/deploy/archives/1892
- een poging zijn om de ander te kalmeren en de rust te herstellen
bv. een oudere hond bestijgt een pup om zijn wilde spelgedrag af te remmen en hem tot
bedaren brengen.
bv. het bestijgen van een te beweeglijk kindje kan als doel hebben het tot stilstand te
brengen en rust te creëren.
- een poging zijn om de ander te immobiliseren en te controleren
bv. het kan voorkomen bij honden die zich onzeker voelen door de aanwezigheid van een vreemde hond die wil kennis maken of een beweeglijk kindje. Met hun rijgedrag geven ze aan dat ze de situatie niet aankunnen. Ze en willen hun rust en veiligheid terug.
bv. een hond die de aanwezigheid van een soortgenoot niet tolereert en zijn gaan en staan wil bepalen door hem te omklemmen. Hij neemt zijn bewegingsruimte af.
- een gevolg zijn van opwinding. Deze opwinding kan ontstaan door spel met honden of mensen. Maar ook bij binnenkomst van bezoek, hereniging met de eigenaar(s), te wild spelgedrag/aaigedrag van een individu. In dit geval dient rijdgedrag om de opgebouwde energie kwijt te kunnen.
bv. rijden op benen, armen, kussens, knuffels …
- een manier zijn om frustratie/energie te kanaliseren naar iets anders
bv. na bestraffing of onduidelijke communicatie met de hond, bij fysieke pijn
- een manier zijn om prikkels te verwerken
bv. bij pups zie je dit gedrag nog voor ze seksueel actief zijn , omdat ze de prikkels van hun omgeving nog niet zo goed kunnen verwerken. Vergelijk het met een kind dat in overdrive gaat uit – enthousiasme of vermoeidheid.
een uitnodiging zijn tot spel.
bv. na het rijden maakt de hond een spelboog en springerige bewegingen om de ander mee te krijgen in zijn spel.
En wie weet wat we nog te ontdekken hebben over het rijgedrag van de hond…
Wat de motivatie ook moge zijn: observeer, ga op zoek naar patronen, oordeel en interpreteer niet te snel.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ik denk niet dat het in de door jou beschreven situatie ook maar iets met dominantie te maken had, wel met (heel veel) spanning. Bij het opbouwen van spanning komt in het lijf oa testosteron vrij, vandaar dat het zich kan uiten in rijgedrag.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Mooi rijtje van mogelijke oorzaken van runninggirl
Ik zou het rijgedrag ook afkappen, maar dan inderdaad om wat Maeve schrijft.
Het wordt kennelijk te moeilijk voor de hond, dus even rust.
Dat deed ik toen ik nog reuen had niet altijd.
In een enkele situatie (en na afspraak met de andere baas) deed ik niets omdat de andere hond duidelijk zou ingrijpen en daarna zou uitnodigen om te spelen.
Ik ben wel eens dat een hond eigenlijk nooit "alleen maar speelt"
Er zit voor mijn gevoel ook altijd wel een tintje aftasten van elkaar aan vast.
Al zal dat tussen heel veel honden niet leiden tot oorlog
Ik zou het rijgedrag ook afkappen, maar dan inderdaad om wat Maeve schrijft.
Het wordt kennelijk te moeilijk voor de hond, dus even rust.
Dat deed ik toen ik nog reuen had niet altijd.
In een enkele situatie (en na afspraak met de andere baas) deed ik niets omdat de andere hond duidelijk zou ingrijpen en daarna zou uitnodigen om te spelen.
Ik ben wel eens dat een hond eigenlijk nooit "alleen maar speelt"
Er zit voor mijn gevoel ook altijd wel een tintje aftasten van elkaar aan vast.
Al zal dat tussen heel veel honden niet leiden tot oorlog
- dagmar88
- Zeer actief
Hier kan het inderdaad spanning zijn, al is dat inmiddels wel ver omgebogen door Charlie haar speelgoed te laten pakken op zulke momenten.
Het lijdend voorwerp is er niet altijd blij mee en een snauw wanneer de spanning al hoog is, vind ik niet zo geslaagd.
Bestijgen om de ander te kalmeren doet ze wel vaker en dat is prima.
Het is net als met zo veel andere dingen (borstelen, bek-likken, grommen) echt de context die het doet.
Het lijdend voorwerp is er niet altijd blij mee en een snauw wanneer de spanning al hoog is, vind ik niet zo geslaagd.
Bestijgen om de ander te kalmeren doet ze wel vaker en dat is prima.
Het is net als met zo veel andere dingen (borstelen, bek-likken, grommen) echt de context die het doet.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Context is inderdaad heel belangrijk. Meestal stop ik Elco als hij op een andere hond rijdt. Maar een paar dagen geleden kwamen we een DH-pup van vier maanden tegen. Elco gaf netjes z'n grenzen aan, maar die pup bleef toch pushen (tsja, groter en zwaarder dan Elco...). Baas bevestigde overigens de grenzen die Elco aangaf. Uiteindelijk besloot Elco op de pup te gaan rijden om hem te kalmeren (in de link van runninggirl de eerste genoemde oorzaak dus).
Meestal is het puur opwinding/spanning van Elco's kant en dan kap ik het dus wel af. Maar in dit geval hebben we hem z'n gang laten gaan, omdat het functioneel was. En het werkte.
Meestal is het puur opwinding/spanning van Elco's kant en dan kap ik het dus wel af. Maar in dit geval hebben we hem z'n gang laten gaan, omdat het functioneel was. En het werkte.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Pom deed het als pup ook wel met momenten, en Charlie doet het nu ook. Dat laat ik gewoon toe, maar dat is dan op een kussen ofzo. Natuurlijk niet tot in het obsessieve maar ik ga er wel vanuit dat ze ook dat gedrag 'leren' en ontwikkelen. Rijden op andere honden, behalve binnen de roedel, vind ik niet nodig. Zoveel hebben ze daar niet mee te maken dus dan hoeft rijden ook niet. Plus dat als het spanning afreageren is, de kans ook bestaat dat de vlam in de pan slaat en dan zijn we nog verder van huis dus dat doen we maar niet.
-
blondie
- Zeer actief
@runninggirl bedankt voor dat rijtje. Fijn om de reacties te lezen overigens, geeft mij weer een andere kijk op zaken 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ben ik het niet mee eens, pups die nog niet geslachtsrijp zijn doen het ook, dan is het echt afreageren van spanning. Dat heeft niks met controle te maken.Tara schreef:Ik vind het hoe dan ook een uiting van controledrang, en dat vind ik allemaal niet zo nodig.
Ik zie het hier bij de kleuters (ruim 4 maanden nu) ook af en toe, als de dag te lang en/of te spannend is geweest.
Ik stop het wel, maar alleen om ongewenst gesnauw te voorkomen. En daarna neem ik de hond in kwestie bij me en geef een minuutje "holding" om te kalmeren.
Werkt prima en dan zijn ze rustig en is het over.
Bij oudere honden stop ik het ook maar ik corrigeer het niet. Ik breek het gewoon af.
Ik geloof niet in rijden om rangorde te bepalen.
-
blondie
- Zeer actief
Ik heb het ook niet gecorrigeerd, ik gaf met mijn stem aan dat hij er mee moest stoppen. De andere hond corrigeerde hem trouwens ook niet en ze daagden elkaar daarna ook weer uit voor spel, er was geen opwinding als in spanning zichtbaar (geen haren overeind o.i.d. en de staarten bleven kwispelen (gemiddelde staarthouding, dus ook niet hoog en gespannen).
Paar weken geleden op strand vond ik het een ander verhaal, toen deed hij het eigenlijk voor het eerst. Spelen met een jonge golden (jaar of anderhalf schatte ik hem in), maar het spel werd dus rijden en dat arme dier kon geen kant op. Belandde in de zwin met Aki bovenop hem. En dát was iets wat ik absoluut niet ok vond. Kreeg hem er weg door met de bal te zwaaien, maar daarna heb ik hem wel aangelijnd want de golden was lekker verder aan het spelen met andere honden en ik vond dat Aki teveel op de golden gefixeerd was.
Hij mag best weten dat bepaald gedrag niet acceptabel is, en dat andere honden ook met elkaar kunnen/mogen spelen zonder dat hij zich daar tegenaan bemoeit. Het is in mijn ogen dan echt weer dat typische herder gedrag om de boel te willen controleren. Dat gaan we dus maar niet doen
Maar wat ik zeg ik ben wel blij dat ik het topic geopend heb, want er zit inderdaad duidelijk verschil in gedrag op bepaalde momenten. Ik was er niet zo mee bekend, omdat mijn eerste reu dit eigenlijk niet vertoonde. Dus heb ik er nooit écht op gelet. Ja in de hoogtij dagen tussen de teef en de reu, maar dan wilde de teef ook de reu bestijgen, en die kon dan behoorlijk van leer trekken omdat hij daar niet van gediend was.
Ik wil het gedrag ook gewoon niet hebben, in de zin van dat het geen gewoonte moet gaan worden. Als voorbeeld dus de golden die mijn reu wilde berijden. De baasjes schoten al in de lach toen, "dat doet hij nu altijd". Maar ze schrokken zich wezenloos toen mijn reu dus even grof liet merken er niet van gediend te zijn. Ik ook toen overigens, want ik had hem toen net en mijn eerste hond dus
Gaandeweg leer je nietwaar.
Paar weken geleden op strand vond ik het een ander verhaal, toen deed hij het eigenlijk voor het eerst. Spelen met een jonge golden (jaar of anderhalf schatte ik hem in), maar het spel werd dus rijden en dat arme dier kon geen kant op. Belandde in de zwin met Aki bovenop hem. En dát was iets wat ik absoluut niet ok vond. Kreeg hem er weg door met de bal te zwaaien, maar daarna heb ik hem wel aangelijnd want de golden was lekker verder aan het spelen met andere honden en ik vond dat Aki teveel op de golden gefixeerd was.
Hij mag best weten dat bepaald gedrag niet acceptabel is, en dat andere honden ook met elkaar kunnen/mogen spelen zonder dat hij zich daar tegenaan bemoeit. Het is in mijn ogen dan echt weer dat typische herder gedrag om de boel te willen controleren. Dat gaan we dus maar niet doen
Maar wat ik zeg ik ben wel blij dat ik het topic geopend heb, want er zit inderdaad duidelijk verschil in gedrag op bepaalde momenten. Ik was er niet zo mee bekend, omdat mijn eerste reu dit eigenlijk niet vertoonde. Dus heb ik er nooit écht op gelet. Ja in de hoogtij dagen tussen de teef en de reu, maar dan wilde de teef ook de reu bestijgen, en die kon dan behoorlijk van leer trekken omdat hij daar niet van gediend was.
Ik wil het gedrag ook gewoon niet hebben, in de zin van dat het geen gewoonte moet gaan worden. Als voorbeeld dus de golden die mijn reu wilde berijden. De baasjes schoten al in de lach toen, "dat doet hij nu altijd". Maar ze schrokken zich wezenloos toen mijn reu dus even grof liet merken er niet van gediend te zijn. Ik ook toen overigens, want ik had hem toen net en mijn eerste hond dus
Gaandeweg leer je nietwaar.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Zwin = Een langgerekte, ondiepe geul (met water) op het strand, evenwijdig met de kustlijn verlopend.Marjoleine schreef:In de zwin?
(bij eb)
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Al mijn reuen hebben op jong volwassen leeftijd het een beetje uitgeprobeerd. Kiyoshi vond het zelfs een goed idee om op mij te rijden. Ik vond dat een wat minder goed idee.
Nu doet hij het helemaal niet meer. Het waren echt de hormonen.
Jigzy ging in die periode ook op hem rijden. Ik denk dat ze hem duidelijk wilde maken dat hij niets in zijn hoofd hoefde te halen.
Nu doet hij het helemaal niet meer. Het waren echt de hormonen.
Jigzy ging in die periode ook op hem rijden. Ik denk dat ze hem duidelijk wilde maken dat hij niets in zijn hoofd hoefde te halen.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Mijn reutje (bijna 3 jaar) doet dit de laatste tijd ook soms. Het volgt altijd op lang bij een hondje snuffelen (en soms likken). Gelukkig zie ik het dus meestal aankomen en kan ik hem bij me roepen. Soms lukt dit echter niet en dan is het moeilijk om hem af te leiden of aan te lijnen. Het lijkt in dit geval dus alsof hij het bij hondjes doet die hij lekker vindt ruiken, maar dit kunnen reutjes of teefjes zijn.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Het is lang benoemd als dominante handeling. Het is echter een kaartje waar al langer tijd kanttekingen bij staan, want we weten dat de handelingen inmiddels net zo goed met onderdanig en zelfs speelse houding gedaan kan worden. Ik zal niet ontkennen dat het ook uit een zogenaamde controle of dominantie gedaan kan worden, maar ik geloof niet dat dat zo vaak bestaat. Zelfverzekerheid, volgens mij komt dan minder vaak voor dan onzekerheid.
Ik zie het ook vaak in momenten van te veel spanning. Ook ik haal de honden uit zo'n situatie. Kay kan het ook doen. Maar hij laat het niet toe als een andere hond het doet. Hij is zelf daarvoor te gespannen. Ik zie eigenlijk vaker de spanning toenemen dan afnemen, dus echt kalmerend effect zie ik zelden eigenlijk, vandaar dat ik ze wel afstop en op andere wijze probeer te laten afkoelen
Ik zie het ook vaak in momenten van te veel spanning. Ook ik haal de honden uit zo'n situatie. Kay kan het ook doen. Maar hij laat het niet toe als een andere hond het doet. Hij is zelf daarvoor te gespannen. Ik zie eigenlijk vaker de spanning toenemen dan afnemen, dus echt kalmerend effect zie ik zelden eigenlijk, vandaar dat ik ze wel afstop en op andere wijze probeer te laten afkoelen

-
Neeltje
Ik denk ook eerder spanningen. Tirsa (Franse Bulldog) deed het altijd als ik de kamer gezogen had en altijd hetzelfde knuffeltje was de pineut, 10 jaar lang. Lotje doet het meestal na het borstelen, haar kussen in de pineut. Haar moet ik wel afkappen, want ze blijft maar bezig, en staat bijna met haar tong op de grond te hijgen. Ze propt het kussen ook in allerlei standen zodat het 'goed' staat en zevert het helemaal nat. En dan staat ze me zo verdaast aan te kijken. Ze hupt soms zo hard op het kussen dat ze letterlijk over de kop gaat.