Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Besluipen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Danie&Bechu
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Podenco Orito, Duitse Herder
Aantal honden: 1

Besluipen?

Ongelezen bericht door Danie&Bechu »

Beste leden, mijn hond kan goed met andere honden overweg maar ze houd er wel vreemde gewoontes op na.
Als ze een andere hond ziet dan begint ze heel gefocust te sluipen (lichaam laag langs de grond sluipend, langzaam bewegen, oren rechtovereind, staart neutraal) en vaak maakt ze wanneer ze dichterbij komt ineens een grote sprong naar de hond toe.
Mensen schrikken hier vaak van en vooral mensen met kleinere hondjes vinden het erg vervelend omdat ze natuurlijk niet in kun schatten of het aanvallen of spelen is.
Het is een erg afschrikwekkend gezicht want het ziet eruit als een leeuwin die haar prooi besluipt.
Het ontaard nooit in agressie en ze heeft nog nooit een andere hond aangevallen/gebeten, als ze eenmaal bij de hond is doet ze heel voorzichtig en staat haar staart blij overeind.
Ik kan niet helemaal plaatsen wat dit gedrag precies betekend, weten jullie het wel?
Ze heeft een heel sterk ontwikkeld jachtinstinct want ze is een Podenco Orito kruising met waarschijnlijk herder en misschien heeft dat ook iets met dit gedrag te maken.
Ben erg benieuwd naar jullie reacties :)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Besluipen?

Ongelezen bericht door Miranda »

Dat is geen vreemde gewoonte, het komt namelijk best veel voor.
Het is geen sluipen, het heet fixeren. En of het nu speels of niet speels bedoeld is, je hond kan er ontzettend door in de problemen komen.
Veel pittige honden pikken dit gedrag namelijk absoluut niet, zodat het op ruzie uit kan draaien. Mijn teef reageert hier echt vervelend op. die wil zo'n vervelende fixeerder een pak slaag geven. Andere honden kunnen er bang van worden.

Overigens wil mijn teef het zelf ook, hoor. Bij haar is het absoluut NIET speels bedoeld. Ze loopt die andere hond dan gewoon te intimideren. En dat mag ze van mij niet. Ze moet van mij kappen met die ongein, en als ze blijft klieren op deze manier gaat ze aan de lijn.

Gewoon niet toelaten dus. Mee laten lopen met jou, en als haar dat niet lukt, aanlijnen en gewoon doorlopen.

Overigens, even ter aanvulling, de staart hoog dragen wijst niet op blijdschap. Dat wijst op spanning. Niet op angst, dan gaat die staart tussen de poten, maar blij is het zéker niet. Het is ook imponeergedrag. Samen met dat fixeren lijkt het wel degelijk op het gedrag dat mijn teef heeft, en is het dus niet speels bedoeld, maar is het intimiderend bedoeld.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

IK heb ook kleine honden en mijn honden vinden dat gedrag uitermate irritant en gaan dan uit onzekerheid (helaas) uit hun stekker. En als eigenaar van kleine honden vind ik het ook zeer onprettig als ik dit gedrag tegen komt, vooral als de eigenaar van ver gilt, hij doet niks hoor :roll:
Ik begrijp nooit zo goed waarom de eigenaren dit toe laat, want voor alle partijen is dit geen leuk gedrag, dus probeer het te voorkomen. Doe je hond aan de lijn en leer je hond andere honden te negeren als deze aan de lijn zit.
Afbeelding
Danie&Bechu
geregistreerd lid

Miranda schreef:Dat is geen vreemde gewoonte, het komt namelijk best veel voor.
Het is geen sluipen, het heet fixeren. En of het nu speels of niet speels bedoeld is, je hond kan er ontzettend door in de problemen komen.
Veel pittige honden pikken dit gedrag namelijk absoluut niet, zodat het op ruzie uit kan draaien. Mijn teef reageert hier echt vervelend op. die wil zo'n vervelende fixeerder een pak slaag geven. Andere honden kunnen er bang van worden.

Overigens wil mijn teef het zelf ook, hoor. Bij haar is het absoluut NIET speels bedoeld. Ze loopt die andere hond dan gewoon te intimideren. En dat mag ze van mij niet. Ze moet van mij kappen met die ongein, en als ze blijft klieren op deze manier gaat ze aan de lijn.

Gewoon niet toelaten dus. Mee laten lopen met jou, en als haar dat niet lukt, aanlijnen en gewoon doorlopen.

Overigens, even ter aanvulling, de staart hoog dragen wijst niet op blijdschap. Dat wijst op spanning. Niet op angst, dan gaat die staart tussen de poten, maar blij is het zéker niet. Het is ook imponeergedrag. Samen met dat fixeren lijkt het wel degelijk op het gedrag dat mijn teef heeft, en is het dus niet speels bedoeld, maar is het intimiderend bedoeld.
Er zijn inderdaad honden die er echt niet van gediend zijn.. volgende keer gewoon aanlijnen dus. Hopelijk gaat er dan een belletje bij haar rinkelen dat dit niet de manier is om elkaar te begroeten. En ik snap je punt over de staarthouding, maar ze kwispelt er soms bij op dezelfde manier als ze ook met een bal speelt bijvoorbeeld. Als ze meer gespannen is kun je dat inderdaad duidelijk aan haar stijve, hoge staart zien. Het verschilt per hond of dag hoe ze reageert maar ik weet nu in ieder geval dat ik dit gedrag niet moet toelaten.
Bedankt voor je reactie! :ok:
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Lizzie. schreef:IK heb ook kleine honden en mijn honden vinden dat gedrag uitermate irritant en gaan dan uit onzekerheid (helaas) uit hun stekker. En als eigenaar van kleine honden vind ik het ook zeer onprettig als ik dit gedrag tegen komt, vooral als de eigenaar van ver gilt, hij doet niks hoor :roll:
Ik begrijp nooit zo goed waarom de eigenaren dit toe laat, want voor alle partijen is dit geen leuk gedrag, dus probeer het te voorkomen. Doe je hond aan de lijn en leer je hond andere honden te negeren als deze aan de lijn zit.
Ik ben het volledig met je eens hoor, maar dit werkt dat wel twee kanten op. Ik heb zo'n fixeerder en ik kap hem dus af en lijn hem aan. Ik loop op mijn beurt dan weer vaak tegen het probleem en de grote irritatie aan dat de andere partij de hond dan alsnog los laat lopen en op hem af laat komen. En dan valt hij uit.

Niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor, wellicht houd jij je honden wel bij je en ik snap ook heel goed je irritatie. Fixeren is gewoon vervelend gedrag.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

RedPassion schreef:
Lizzie. schreef:IK heb ook kleine honden en mijn honden vinden dat gedrag uitermate irritant en gaan dan uit onzekerheid (helaas) uit hun stekker. En als eigenaar van kleine honden vind ik het ook zeer onprettig als ik dit gedrag tegen komt, vooral als de eigenaar van ver gilt, hij doet niks hoor :roll:
Ik ben het volledig met je eens hoor, maar dit werkt dat wel twee kanten op. Ik heb zo'n fixeerder en ik kap hem dus af en lijn hem aan. Ik loop op mijn beurt dan weer vaak tegen het probleem en de grote irritatie aan dat de andere partij de hond dan alsnog los laat lopen en op hem af laat komen. En dan valt hij uit.

Niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor, wellicht houd jij je honden wel bij je en ik snap ook heel goed je irritatie. Fixeren is gewoon vervelend gedrag.
Helaas is relax wandelen er niet meer bij door heel vervelende incidenten, daarom scan ik altijd mijn omgeving af of ik andere honden tegen komt die me niet bevallen. Ik keer direct altijd om als ik honden in de verte zie aankomen, en als ik niet kan ontwijken dan lijn ik direct mijn honden aan en moeten dan achter mij gaan lopen. Op deze manier hoop ik andere honden te kunnen blokken als ze in 1 rechte lijn op mijn honden komen aan denderen.
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Evert heeft hier inderdaad ook een pest hekel aan. Die moest altijd achter mij blijven lopen en ik ving de hond dan op en zorgde dat deze niet bij Evert kon komen. Als het kon ontliep ik dit soort honden, maar soms kan dat niet.
Nu is Freek er bij en die kan zo wat met elke hond en als de hond gen goede bedoelingen heeft weet hij daar ook goed mee om te gaan. Hij is zo een mooie afleider voor Evert, die moet volgen en ik zorg dat de hond niet bij hem komt. Maar leuk passeren is het eigenlijk nooit.

Als mijn hond het deed zou ik hem laten volgen en zo voorkomen dat hij gaat fixeren. Als hij een meermin z'n onschuld de verkeerde treft die het niet pikt, zit je ook niet op te wachten.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ze mogen het hier bij elkaar doen, maar naar andere honden toe absoluut niet.
Zelfs onder elkaar vinden ze het niet altijd even prettig maar dat regelen ze onderling dan maar :lol1:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier wordt dat ook absoluut niet op prijs gesteld.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Danie&Bechu
geregistreerd lid

Bedankt voor jullie nuttige reacties allemaal :)
Als ik haar morgenochtend ga uitlaten in losloopgebied ga ik er meteen mee aan de slag. Hopelijk lukt het om haar met snoepjes bij me te houden zonder dat de lijn nodig is, we'll see.. :)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier houden ze ook niet van fixerende honden!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Frolic schreef:Ik heb helaas ook zo'n besluiper. Als hij aan de riem zit dan vraag ik gewoon aandacht en als ik dat niet kan krijgen dan keer ik om. Als hij los loopt hangt het er een beetje vanaf. De meeste honden hier in de buurt waar hij mee speelt zijn ook sluipers. Ze sluipen elkaar dan tegemoet en gaan rennen. Dan lijkt het toch echt een soort speluitdaging. Ik weet nooit zo heel goed wat ik er van moet vinden. Vriend fixeert ook niet. Die kijkt ook telkens of ik er al aan kom. Rent een stuk naar voren en gaat weer liggen. Kijkt naar mij, draait om zijn as en gaat weer liggen enz. Staart is altijd laag.
Ik kan hem dus wel terugroepen als er een onbekende hond nadert. Bij bekenden die het ook doen laat ik het.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er nooit negatieve reacties op krijg. Mensen moeten altijd lachen als ze hem dat zien doen. Als ik hem dan aanlijn ook steevast de vraag waarom ik dat doe.
Door het forum ben ik er achter gekomen dat er ook mensen en honden zijn die het niet op prijs stellen.
Dat lijkt me ook niet het zelfde als wat TS beschrijft?

Wat jij beschrijft lijkt me (wedersijds) speluitdaging.
Dat zou ik bij bekende honden ook toelaten :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

ranetje schreef:
Frolic schreef:Ik heb helaas ook zo'n besluiper. Als hij aan de riem zit dan vraag ik gewoon aandacht en als ik dat niet kan krijgen dan keer ik om. Als hij los loopt hangt het er een beetje vanaf. De meeste honden hier in de buurt waar hij mee speelt zijn ook sluipers. Ze sluipen elkaar dan tegemoet en gaan rennen. Dan lijkt het toch echt een soort speluitdaging. Ik weet nooit zo heel goed wat ik er van moet vinden. Vriend fixeert ook niet. Die kijkt ook telkens of ik er al aan kom. Rent een stuk naar voren en gaat weer liggen. Kijkt naar mij, draait om zijn as en gaat weer liggen enz. Staart is altijd laag.
Ik kan hem dus wel terugroepen als er een onbekende hond nadert. Bij bekenden die het ook doen laat ik het.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er nooit negatieve reacties op krijg. Mensen moeten altijd lachen als ze hem dat zien doen. Als ik hem dan aanlijn ook steevast de vraag waarom ik dat doe.
Door het forum ben ik er achter gekomen dat er ook mensen en honden zijn die het niet op prijs stellen.

Ik vind de grens tussen die twee dingen soms toch wel wat onduidelijk. Toto doet het ook, gaat ook steevast liggen als er een spannende nieuwe hond in zicht komt, wat mee laten lopen wat lastig maakt :roll: Soms lijkt het onzekerheid, soms lijkt het spelgedrag, vooral als hij daarna eropaf wil (of mag, als het een bevriende hond is). Bij Toto komt het ook niet echt intimiderend over, omdat hij als hij gaat echt als een blij ei gaat, wel veels te lomp maar zich uitputtend in spelbuigingen. En krijgt hij een snauw dan is hij ook direct weer weg. Zou het geen overspronggedrag zijn? Effe nog niet weten wat te doen in een spannende situatie en dan maar gaan liggen en staren?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Van Gils doet het ook en t is absoluut niet slecht bedoelt bij hem, hij doet t zelfs als hij Sneeuw tegenkomt onderweg, als die door iemand anders wordt uitgelaten, het is voor hem gewoon een dolletje, en we komen er ook eigenlijk nooit door in de problemen - de truck is dan ook niet het gedrag zelf, maar de verdere signalen
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ja, hoe ze het bedoelen is net als bij veel andere gedragingen en soorten lichaamstaal wel afhankelijk van het hele pakket aan signalen inderdaad. Ik bedoel met fixeren bij mijn hond in ieder geval het sluipen, het blijven aankijken van de andere partij, staart recht omhoog, oren gespitst naar voren en soms gaat hij ook borstelen. Dat weet ik dat het menens is en niet leuk of speels is. Ook als een andere hond dat gedrag vertoont richting mijn honden vat ik het op die manier op en bescherm ik mijn honden.

Maar hij besluipt Saar ook en dan is het alleen nog het sluipen. Zijn oren staan dan anders (wel gefocust, niet gespitst, lastig uitleggen :P) en en zijn staart hangt lager. Ze kennen elkaar door en door en het is hun manier van spelen (Saar vindt het leuk en daagt uit). Maar dat gedrag noem ik dus geen fixeren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hanneke2 schreef:
ranetje schreef:

Ik vind de grens tussen die twee dingen soms toch wel wat onduidelijk. Toto doet het ook, gaat ook steevast liggen als er een spannende nieuwe hond in zicht komt, wat mee laten lopen wat lastig maakt :roll: Soms lijkt het onzekerheid, soms lijkt het spelgedrag, vooral als hij daarna eropaf wil (of mag, als het een bevriende hond is). Bij Toto komt het ook niet echt intimiderend over, omdat hij als hij gaat echt als een blij ei gaat, wel veels te lomp maar zich uitputtend in spelbuigingen. En krijgt hij een snauw dan is hij ook direct weer weg. Zou het geen overspronggedrag zijn? Effe nog niet weten wat te doen in een spannende situatie en dan maar gaan liggen en staren?
Dat is het verschil met wat Frolic beschrijft.
Vriend "staart"(fixeert) niet.

Als mijn hond zou gaan liggen fixeren (kan best onzekerheid of spanning zijn) dan zou ik dat afbreken.
Omdat fixeren heel bedreigend over kan komen en tot narigheid kan leiden zelfs als het "alleen maar" onzekerheid zou zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Wat net zo vervelend is bij sluipers, loerders en "hopla, nu knal ik bovenop jou" (ook al is dat speels bedoeld) als de hond die daar boos op reageert is wat mijn hond doet; vluchten. Die vind dit vreselijk. Nu inmiddels is hij wel zo ver dat hij zich bij mij komt melden als hij denkt dat het eng is maar ik moet het dan met hem wel ook allemaal ruim van te voren in de gaten hebben. Ezio is er 1 van de "omslachtige kennismakingen".
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”