Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buitenlandse honden, 'de nieuwe rashond'

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Buitenlandse honden, 'de nieuwe rashond'

Ongelezen bericht door laeken »

Het gaat in elk geval ten koste van import van broodfok. Het lost wel degelijk iets op voor de betrokken honden. Het lost ook wat op voor de honden die achter blijven of die wel plaats in het asiel krijgen. Het lost wat op voor de medewerkers want er komt hoop voor de honden. Het lost wat op voor de asielen zelf want die krijgen meer geld en dus meer middelen.

Dus wat nou? Lost niks op?

Wat los je op met een Nederlandse asielhond? Wat los je op met je rashonden?

Waarom zou je iets moeten oplossen?

Zo'n onzin allemaal.
Afbeelding
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sientje »

Valerie schreef:Met het kopen van een raspup los je ook niets op. Ook niet meer doen dan?
Je moet toch gewoon de hond kunnen nemen die je wilt, of die nou uit een Nederlands asiel komt, de Bahama's of van de buurvrouw. Dat moet je lekker zelf weten.
En ja er zijn stichtingen die flink geld verdienen. Dat is overal zo, ook bij rashondenfokkers, broodfokkers en niet alle asiels zijn even goed. Bij stichtingen is dat niet anders. Google kan daarin al veel helpen.
Daarnaast vind ik het beeld van een zwerfhond die lekker rondhuppelt en hier en daar wat eten zoekt veel te rooskleurig. Naast dat zwerfhonden niet zijn toegestaan in veel landen en gebieden worden er ook gruwelijke dingen met ze uitgehaald.
En of je nou een hond naar Nederland haalt, castreert en terug zet of in laat slapen ze kunnen niet meer voortplanten daar. In die zin helpen alle 3 de opties dus wel.
:thumright:
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Sientje schreef:
lucie schreef:mijn honden komen ook uit het buitenland :pffff: Uit Nederland wel te verstaan, want ik wilde graag herders en daarvan is er in Nl veeel meer keuze dan hier in Frankrijk :tongue:

Maar zonder gekheid: ik vind dat gesleep met honden ook maar zozo. Het lost namelijk niets op. Het zou fijn zijn als ieder land eens een echt beleid ging voeren mbt het honden- en kattenoverschot. Inclusief Nederland, want die opvallende hoeveelheden van bepaalde rassen geeft toch te denken :(:

En of een (ex) zwervertje beter af is in huis, dat zal zeker per individu verschillen. Hier heeft jarenlang een geweldig leuk Fox X rondgezworven. Zo vrij als een Vogel en echt super happy kereltje. Soms bleef hij een tijdje bij ons, totdat hij het weer op zn heupen kreeg en vertrok. We noemden em Swiebertje. Vond het heerlijk bij de kachel maar kon zich overal redden. Ik had hem graag opgenomen, maar reisde toen nog vaak naar Nederland en wilde hem het niet aandoen in een appartement te moeten wonen en aan een touwtje te lopen. Hij koos vrijwillig voor zijn zwerversbestaan want zolang we hier waren, was hij altijd Welkom, maar dat wilde niet zeggen dat hij ook altijd bleef.
Op een dag bleef hij weg. We waren al bang dat hij onder een auto was gekomen oid. Totdat we, een jaar later of zo, te paard langs een huis kwamen waar hij, keurig geknipt en geschoren, aan een lang touw lag. Hij was zo blij ons te zien, dat de eigenaresse naar buiten kwam. Ik was zo boos dat dit vrijheidslievende hondje nu aan een touw moest liggen (anders liep hij weg natuurlijk, duhuh) en moddervet was van de 'goede verzorging' :S:
Maar ja, de vrouw was stapelgek op hem en verzekerde ons dat hij toch veel wandelde :blah: :blah:

Ik denk dat de meeste honden wel graag ergens bij zouden willen horen (mits aan hun basisbehoeften voldaan wordt), maar sommigen zijn nu eenmaal geboren zwervers.
Ja, ik merk dat Amy zelfstandig is en veel vrijheid nodig heeft. Dat hoor ik van meer eigenaren van buitenlandse honden.
Dat moet je ech respecteren en mee om kunnen gaan en dat is niet altijd makkelijk. Ik vind daarom ook dat de aspirant-eigenaren goed voorgelicht moeten worden zodat ze weten waar ze aan beginnen. En de honden moeten echt geschikt zijn om zich aan te passen. Je kunt niet klakkeloos maar vanalles hierheen halen en plaatsen bij jan en alleman.
Nou :LOL:
Mijn raspup is ook een geboren zwerver hoor. En inderdaad, zolang jij je als baas daaraan aanpast kun je heel gelukkig met elkaar worden hoor.
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

laeken schreef:Maar waarom moet iemand die een buitenlandse hond koopt de mentaliteit van een land veranderen. Dat lukt niet.
Nee dat lukt ook niet maar je kunt wel nagaan of de stichting waarvan je je hond neemt het wel doet. Hele ladingen honden naar Nederland halen en daar de problemen de problemen laten los ook niet op en draag je voor de honden daar niets bij.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Manu

laeken schreef:Het gaat in elk geval ten koste van import van broodfok. Het lost wel degelijk iets op voor de betrokken honden. Het lost ook wat op voor de honden die achter blijven of die wel plaats in het asiel krijgen. Het lost wat op voor de medewerkers want er komt hoop voor de honden. Het lost wat op voor de asielen zelf want die krijgen meer geld en dus meer middelen.

Dus wat nou? Lost niks op?

Wat los je op met een Nederlandse asielhond? Wat los je op met je rashonden?

Waarom zou je iets moeten oplossen?

Zo'n onzin allemaal.
:cheer:
laeken
Zeer actief

Een zwerfhond in bv Spanje is gemiddeld genomen gewoon een gedumpt huisdier dat radeloos is en moet overleven. Elk land met zwerfhond problemen kent andere zwerfhonden. Een Hongaarse zwerfhond kan wild geboren zijn en best redelijk leven. Een afgedankt podenco hondje dus niet. Daar is niks romantisch aan. Die verdrogen in de bergen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tiny schreef:
laeken schreef:Maar waarom moet iemand die een buitenlandse hond koopt de mentaliteit van een land veranderen. Dat lukt niet.
Nee dat lukt ook niet maar je kunt wel nagaan of de stichting waarvan je je hond neemt het wel doet. Hele ladingen honden naar Nederland halen en daar de problemen de problemen laten los ook niet op en draag je voor de honden daar niets bij.

Niet? Dus dat het voor de individuele hond het verschil tussen leven en de hel betekent speelt geen rol? Als jouw hond in Spanje liep was je maar wat blij voor hem als een stichting hem bij mij geplaatst had. Maar dat is niet genoeg om die plaatsing te rechtvaardigen?

Als je zo denkt is geen enkele aanschaf te rechtvaardigen. Koop jij bij een fokker dan draag je bij aan het asielprobleem. Hoe rechtvaardig je dat? Wat doet de fokker voor goeds met de winst?

Hou op zeg!
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

mercedes2803 schreef: Een zwerfhonden probleem los je mijn inziens niet op door honden hier naartoe te halen, ja, voor die ene specifieke hond die het hier goed naar de zin kan hebben en hier prima zijn weg vindt maak je het verschil en ja, dat an sich is al een mooi iets.
Waarom zou iets oplossen de intentie moeten zijn? Ik zou ook eerder kiezen voor een hond van een stichting die zich daar met dierenwelzijn bezig houdt, daar niet van.
En het moet niet op zo'n schaal dat er geen achtervang is wanneer nodig.
Maar in de eerste plaats gaat de aanschaf van een hond om mijzelf.
Daarnaast wil ik best bijdragen aan goede projecten, maar dat staat voor mij los van mijn eigen dieren.
Die zijn er niet om iets op te lossen, die zijn er omdat ik ze wil.
Sientje
Zeer actief

Manu schreef:
Sientje schreef:
lucie schreef:mijn honden komen ook uit het buitenland :pffff: Uit Nederland wel te verstaan, want ik wilde graag herders en daarvan is er in Nl veeel meer keuze dan hier in Frankrijk :tongue:

Maar zonder gekheid: ik vind dat gesleep met honden ook maar zozo. Het lost namelijk niets op. Het zou fijn zijn als ieder land eens een echt beleid ging voeren mbt het honden- en kattenoverschot. Inclusief Nederland, want die opvallende hoeveelheden van bepaalde rassen geeft toch te denken :(:

En of een (ex) zwervertje beter af is in huis, dat zal zeker per individu verschillen. Hier heeft jarenlang een geweldig leuk Fox X rondgezworven. Zo vrij als een Vogel en echt super happy kereltje. Soms bleef hij een tijdje bij ons, totdat hij het weer op zn heupen kreeg en vertrok. We noemden em Swiebertje. Vond het heerlijk bij de kachel maar kon zich overal redden. Ik had hem graag opgenomen, maar reisde toen nog vaak naar Nederland en wilde hem het niet aandoen in een appartement te moeten wonen en aan een touwtje te lopen. Hij koos vrijwillig voor zijn zwerversbestaan want zolang we hier waren, was hij altijd Welkom, maar dat wilde niet zeggen dat hij ook altijd bleef.
Op een dag bleef hij weg. We waren al bang dat hij onder een auto was gekomen oid. Totdat we, een jaar later of zo, te paard langs een huis kwamen waar hij, keurig geknipt en geschoren, aan een lang touw lag. Hij was zo blij ons te zien, dat de eigenaresse naar buiten kwam. Ik was zo boos dat dit vrijheidslievende hondje nu aan een touw moest liggen (anders liep hij weg natuurlijk, duhuh) en moddervet was van de 'goede verzorging' :S:
Maar ja, de vrouw was stapelgek op hem en verzekerde ons dat hij toch veel wandelde :blah: :blah:

Ik denk dat de meeste honden wel graag ergens bij zouden willen horen (mits aan hun basisbehoeften voldaan wordt), maar sommigen zijn nu eenmaal geboren zwervers.
Ja, ik merk dat Amy zelfstandig is en veel vrijheid nodig heeft. Dat hoor ik van meer eigenaren van buitenlandse honden.
Dat moet je ech respecteren en mee om kunnen gaan en dat is niet altijd makkelijk. Ik vind daarom ook dat de aspirant-eigenaren goed voorgelicht moeten worden zodat ze weten waar ze aan beginnen. En de honden moeten echt geschikt zijn om zich aan te passen. Je kunt niet klakkeloos maar vanalles hierheen halen en plaatsen bij jan en alleman.
Nou :LOL:
Mijn raspup is ook een geboren zwerver hoor. En inderdaad, zolang jij je als baas daaraan aanpast kun je heel gelukkig met elkaar worden hoor.

Natuurlijk hebben niet alleen veel buitenlandse honden die eigenschap, haha.. Husky's en wolfhonden kunnen er ook wat van bijv.
Dat moet je als baas wel van tevoren een beetje kunnen inschatten. Je moet wel weten of dat is wat je voor ogen had. Anders krijgen we weer wat vollere Nederlandse asiels... :wink:
Ik wilde een Saarlooswolfhond of Tamaskan en dan weet je ook dat die over het algemeen niet uitblinken in gehoorzaamheid en dat ze zelf vaak bepalen of luisteren op dat moment zinvol is :pffff: Ik houd zelf van dat stukje eigenzinnigheid en zelfredzaamheid. Maar ik kan me voorstellen dat zeker niet iedereen daar op zit te wachten. En ik merk tot mijn schaamte ook dat ik , nu Amy wat zekerder wordt en minder goed luistert met het naar me toekomen, me toch wat ga irriteren... Het is een eigenschap die bij veel mensen een 'no go' is.
Laatst gewijzigd door Sientje op 31 mar 2015 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Een buitenlandse hond is niks anders dan gewoon een hond. Bas is de trouwste makkelijkste hond die er is. Niemand merkt dat zij gezworven heeft met pup, een jaar in een Spaanse opvang zat etc etc. Ze is 10 keer prprettiger dan de gemiddelde poedel van een topfokker. Er is geen standaard buitenlandse hond. Wel bepaalde rassen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Manu schreef:
Apple schreef: Maar zo zullen er ook vast en zeker gevallen zijn waarin het succes minder groot is. Wat doen we dan met zo'n hond?
Daar heb ik ook over nagedacht en weet ik geen antwoord op. Ik denk dat die honden terug gaan?
Ik heb er twee. Waarom zou het anders zijn als met honden uit welk deel van de wereld dan ook?
Het blijft samenspel tussen baas en hond en de meesten zullen wel weer aan een nieuwe baas komen.
Voor wat overblijft aan niet plaatsbare honden mag van mij de roze spuit vaker gehanteerd worden. Ook bij de standaard jack russel, herder, ambull en stafford kruisingen of honden met allerlei ernstige mankementen. Ben geen voorstander van langdurige asielklanten.
Sientje
Zeer actief

laeken schreef:Een buitenlandse hond is niks anders dan gewoon een hond. Bas is de trouwste makkelijkste hond die er is. Niemand merkt dat zij gezworven heeft met pup, een jaar in een Spaanse opvang zat etc etc. Ze is 10 keer prprettiger dan de gemiddelde poedel van een topfokker. Er is geen standaard buitenlandse hond. Wel bepaalde rassen.

Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan hoe de 'buitenlandse hond' geleefd heeft en welk ras de boventoon voert. Wat ik zei klopt eigenlijk niet helemaal, nee.
Amy is op straat geboren en heeft er tot haar 3e geleefd. Dat zij anders kan zijn in haar gedrag dan een gedumpte huishond of pup die met een paar maanden oud in het asiel terecht komt is logisch.
Afbeelding
Tiny
Zeer actief

laeken schreef:
Tiny schreef:

Niet? Dus dat het voor de individuele hond het verschil tussen leven en de hel betekent speelt geen rol? Als jouw hond in Spanje liep was je maar wat blij voor hem als een stichting hem bij mij geplaatst had. Maar dat is niet genoeg om die plaatsing te rechtvaardigen?

Als je zo denkt is geen enkele aanschaf te rechtvaardigen. Koop jij bij een fokker dan draag je bij aan het asielprobleem. Hoe rechtvaardig je dat? Wat doet de fokker voor goeds met de winst?

Hou op zeg!
Doe eens rustig en lees wat ik schrijf. Natuurlijk los het voor de honden die hierheen komen wat op, maar je moet je ogen niet sluiten voor de honden die daar achterblijven. Als er geen sterilisatieprojecten zijn blijft het probleem.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sientje schreef:
laeken schreef:Een buitenlandse hond is niks anders dan gewoon een hond. Bas is de trouwste makkelijkste hond die er is. Niemand merkt dat zij gezworven heeft met pup, een jaar in een Spaanse opvang zat etc etc. Ze is 10 keer prprettiger dan de gemiddelde poedel van een topfokker. Er is geen standaard buitenlandse hond. Wel bepaalde rassen.

Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan hoe de 'buitenlandse hond' geleefd heeft en welk ras de boventoon voert. Wat ik zei klopt eigenlijk niet helemaal, nee.
Amy is op straat geboren en heeft er tot haar 3e geleefd. Dat zij anders kan zijn in haar gedrag dan een gedumpte huishond of pup die met een paar maanden oud in het asiel terecht komt is logisch.
Dat heeft ze je verteld?
Laatst gewijzigd door Zamunda op 31 mar 2015 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Sientje
Zeer actief

Zamunda schreef:
Sientje schreef:

Dat heeft ze je verteld?

Zij leefde in de buurt van het asiel in die stad in Griekenland en zij hielden de zwerfhonden daar in de gaten. Ik heb alle berichtjes en updates van het asiel ook teruggevonden en weet dat het klopt :wink:
Het asiel heeft geen banden met de stichting waar ze uiteindelijk terecht kwam. Het komt door inspanningen van verschillende mensen, ook uit het buitenland, die haar zagen op facebook bij het betreffende asiel en hebben donaties gedaan en toen de stichting gevraagd of zij iets konden betekenen.
Afbeelding
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Het blijft samenspel tussen baas en hond en de meesten zullen wel weer aan een nieuwe baas komen.
Voor wat overblijft aan niet plaatsbare honden mag van mij de roze spuit vaker gehanteerd worden. Ook bij de standaard jack russel, herder, ambull en stafford kruisingen of honden met allerlei ernstige mankementen. Ben geen voorstander van langdurige asielklanten.
Eens. Niemand schiet wat op met langzitters, de hond zelf in de eerste plaats ook niet.
Als een hond dus veel medische verzorging nodig heeft, extreem angstig of extreem agressief is (of anderszins zware gedragsproblemen) mag ie van mij ook ingeslapen worden. Dat geldt overigens ook voor de buitenlanders. Die honden moet je niet eens hier naar toe halen.
Eens!

Verder vind ik dat iedereen gewoon een hond moet kunnen aanschaffen die hij leuk vind en waar hij energie in wilt stoppen. En dat moet niet persee een raspup zijn omdat die schattig zijn of een buitenlandse hond die oh zo zielig is en die 'gered' moet worden!
Als ik soms de hartverscheurende verhalen zie die er bij buitenlandse honden op marktplaats staan.. de ene is nog zieliger dan de ander. Ik denk dat medelijden nooit een reden mag zijn om een hond aan te schaffen. En al helemaal niet als je dan stoer kunt gaan vertellen in de buurt dat je hem hebt gered.. :19:

Zolang iedereen gewoon een hond aanschaft die hij leuk vind en die past bij het gezin maakt het toch niet waar deze vandaan komt! (oké broodfok uitgezonderd dan, maar dat is een heel verhaal apart)
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Wij hebben ook een Spaanse herplaatser. Ze is onze eerste hond, dus we waren op zoek naar een niet al te moeilijke hond. We wilden heel graag een asielhond. We hebben een tijdje de site met Nederlandse asielhonden in de gaten gehouden, maar daar konden we geen hond vinden die bij ons paste. Er staan toch vooral honden op van pittige rassen en met een gebruiksaanwijzing.
We moesten dus verder kijken. We vonden op internet een Spaans hondje dat ons heel erg leuk leek en dat ook nog eens in een opvang vlakbij ons zat. We gingen kijken en hadden helaas geen klik met dat hondje. Maar we waren wel heel erg te spreken over de manier van werken van die stichting, dus we wilden heel graag via die stichting adopteren. Ze adviseerden ons Wilma. Zij is 8,5 jaar oud en heeft voordat ze in het Spaanse asiel kwam, altijd bij een baasje gewoond. We gingen kennis met haar maken en het klikte gelijk :love: . We zijn zo blij met haar! En het doet ons goed om te zien dat ze ook blij is met ons. In het asiel had ze het helemaal niet naar haar zin en op haar vorige adres in Nederland ook niet zo. Ze had al maanden een wond aan haar voorpoot die was ontstaan door likken uit stress, haar vacht was dof en ze was wat te dik. Na 2 maanden bij ons is de wond op haar voorpoot bijna weg, haar vacht glimt en ze is 2,5 kg afgevallen. Ze is duidelijk gewend aan het leven in een stad en het leven in huis. Ze reageert totaal niet op verkeer en op gillende kinderen enzo. Als we haar riem pakken gaat ze dansen en kwispelen en ze vindt het ook leuk om mee in de bus te gaan. Het lijkt erop dat ze alleen maar goede ervaringen heeft met mensen, want ze vindt iedereen leuk. Wij hebben een hond gevonden die perfect bij ons past en toevallig komt ze uit Spanje!
Toevallig heeft mijn zus ook een hond uit het buitenland. Ze was gevallen voor een ras dat in Nederland niet veel voorkomt en in Frankrijk vonden ze een super leuk nestje.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Het blijft samenspel tussen baas en hond en de meesten zullen wel weer aan een nieuwe baas komen.
Eens. Niemand schiet wat op met langzitters, de hond zelf in de eerste plaats ook niet.
Als een hond dus veel medische verzorging nodig heeft, extreem angstig of extreem agressief is (of anderszins zware gedragsproblemen) mag ie van mij ook ingeslapen worden. Dat geldt overigens ook voor de buitenlanders. Die honden moet je niet eens hier naar toe halen.
Er is geen markt voor probleemgevallen, van waar dan ook. Het gros zoekt juist een ongecompliceerd sociaal hondje en kan hier niets vinden wat daar aan voldoet/ze aanspreekt.
Bewust mentale stumperds of honden die niet in de Nederlandse samenleving passen binnenhalen hoeft van mij niet.
Maar goed, niemand heeft een glazen bol. Dat Tibbe van een stoere vrije pup zo uit zou groeien was dikke pech.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Zolang ze hier iedere vrijdag nog honderden honden de gaskamer injagen kan ik het alleen maar toejuichen. Goed leven op de straat ? ze doen hier aan prijsrijden, met opzet honden en katten aanrijden dus zo goed is hun leven niet. In toeristische gebieden hebben ze zomers nog wel wat te vreten maar verder is het hard afzien.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik vind het vooral verwonderlijk dat als iemand een rashond zoekt, dat je dan van te voren alles uitgeplozen moet hebben en echt wel zeker moet weten dat het ras bij je past. Van zo'n buitenlands hondje weet je verder niets en die kies je dan toch vooral uit op uiterlijk. Iets wat echt niet kan volgens de meeste hier. Naar mijn mening zijn er hier ook hele leuke kruising hondjes te vinden. En daarnaast staat het gedoe met zo'n stichting mij totaal niet aan. Ik zou dus zelf niet snel voor een buitenlandertje kiezen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Manu

Sita schreef:Ik vind het vooral verwonderlijk dat als iemand een rashond zoekt, dat je dan van te voren alles uitgeplozen moet hebben en echt wel zeker moet weten dat het ras bij je past. Van zo'n buitenlands hondje weet je verder niets en die kies je dan toch vooral uit op uiterlijk. Iets wat echt niet kan volgens de meeste hier. Naar mijn mening zijn er hier ook hele leuke kruising hondjes te vinden. En daarnaast staat het gedoe met zo'n stichting mij totaal niet aan. Ik zou dus zelf niet snel voor een buitenlandertje kiezen.
Welk gedoe?
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Als de stichting ook in het land zelf wat doet, zoals sterilisatieprojecten etc.. En niet elke maand een vrachtwagen vol honden naar Nederland haalt vind ik het prima. Zolang er ook maar een goede adoptieprocedure is en honden eerst in opvanggezin. Waar ik voor heb opgevangen hebben ze ook een asiel waar ze hokken huren, halen ze eerst honden uit drukke asiel en die gaan naar het rustige asiel om al te kijken of ze wel geschikt zijn en daarna naar een opvanggezin in Nederland. Stichtingen die honden verkopen met zielige verhaaltjes en zieke honden/honden met problemen naar Nederland halen mogen wel verdwijnen. Kies gewoon de sociale honden uit, je kan niet elke hond redden, spuitje is soms beter...
Ik heb zelf buitenlandertjes, maar de volgende zal hier gewoon weer een rashond zijn, vind ik toch stukken leuker.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Ikke93 schreef:
Nanna schreef:
Eens!

Verder vind ik dat iedereen gewoon een hond moet kunnen aanschaffen die hij leuk vind en waar hij energie in wilt stoppen. En dat moet niet persee een raspup zijn omdat die schattig zijn of een buitenlandse hond die oh zo zielig is en die 'gered' moet worden!
Als ik soms de hartverscheurende verhalen zie die er bij buitenlandse honden op marktplaats staan.. de ene is nog zieliger dan de ander. Ik denk dat medelijden nooit een reden mag zijn om een hond aan te schaffen. En al helemaal niet als je dan stoer kunt gaan vertellen in de buurt dat je hem hebt gered.. :19:

Zolang iedereen gewoon een hond aanschaft die hij leuk vind en die past bij het gezin maakt het toch niet waar deze vandaan komt! (oké broodfok uitgezonderd dan, maar dat is een heel verhaal apart)
eens. een aanschaf uit medelijden of misplaatst 'redder in nood' gevoel mag geen motief zijn wat mij betreft. Talloos zijn de mensen die belden voor een opvanger die ik had en 'bereid waren dat rescue hondje op te nemen' :ugh: Dat werd em dan dus niet! Je wilt een hond omdat je die leuk vind, er iets in ziet wat je byzonder aanspreekt. Als iemand er zich niet vreselijk op verheugt om een hond te nemen, maar alleen de barmhartige samaritaan uit wil hangen, gaan ze maar elders zoeken.

Laat onverlet dat ik wel vind dat de honden die worden opgevangen, daar ook daadwerkelijk beter van moeten worden. Het hondje uit mijn voorbeeld vind ik een goed voorbeeld van een die zwervend absoluut beter af was. Om nog maar te zwijgen van de honden die jarenlang in koude smerige asiels zitten weg te kwijnen, ook al doet men nog zo zn best.
Overigens zijn er nogal wat verschillende soorten 'zwerf'honden Hier in Frankrijk zijn het vnl honden die wel ergens bij horen, en die ook nog wel wat te eten krijgen, maar waar verder niet naar om wordt gekeken en die om die reden eens verderop gaan kijken. Die hebben het in mijn ogen toch nog altijd heel wat beter voor elkaar dan die treurpieten die hun leven aan de ketting moeten slijten :cry:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Uit Frankrijk worden nauwelijks honden gehaald hoor. Het gaat voornamelijk om andere landen.
En de reden van aanschaf is toch niet belangrijk? Zolang ze maar goed voor de hond zorgen.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sientje schreef:
Zamunda schreef:
Sientje schreef:

Dat heeft ze je verteld?

Zij leefde in de buurt van het asiel in die stad in Griekenland en zij hielden de zwerfhonden daar in de gaten. Ik heb alle berichtjes en updates van het asiel ook teruggevonden en weet dat het klopt :wink:
Het asiel heeft geen banden met de stichting waar ze uiteindelijk terecht kwam. Het komt door inspanningen van verschillende mensen, ook uit het buitenland, die haar zagen op facebook bij het betreffende asiel en hebben donaties gedaan en toen de stichting gevraagd of zij iets konden betekenen.
Okee. Ik vind het altijd een beetje dubieus als een hond die op straat gevonden is een bepaald verleden wordt toegedicht.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Sita schreef: Van zo'n buitenlands hondje weet je verder niets en die kies je dan toch vooral uit op uiterlijk. Iets wat echt niet kan volgens de meeste hier.
Nee hoor. Via de dierenbeschermers ter plaatste (de meeste buitenlandse honden komen namelijk uit een asiel of opvang) krijg je heel wat informatie over de hond. Of je krijgt info via het gastgezin waar de te adopteren hond tijdelijk verblijft. Denk dan aan dingen of ze ze met katten kunnen, hoe ze omgaan met andere honden. Met mensen. Of ze terughoudend zijn of juist niet. Speels of rustig. Etcetera.
Al vind ik mijn herplaatsers nog zo leuk om te zien: als ze qua karakter en/of gedrag niet bij mij of mijn situatie hadden gepast, waren ze niet bij mij in huis gekomen.
Toen Silka hier kwam had ik Billy nog. De 'nieuwe' hond moest dus óók bij hem passen. Dat had helemaal niets met uiterlijk te maken (behalve dat het een hond van een beetje formaat moest zijn).
En toen Billy er niet meer was, moest het een hond zijn die bij Silka (en mij en mijn toenmalige situatie) zou passen.

Kortom: als ik alléén op uiterlijk had gekozen hadden hier waarschijnlijk hele andere honden rondgelopen. :wink:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Je kan ook een herder-klapkaak uit Spanje halen hoor, gewoon omdat je voor het smoeltje bent gevallen. :D

Trouwens, de meeste buitenlandse honden komen binnen via de commerciële broodfokkers.

http://www.stray-afp.org/nl/laatste-nie ... e-cijfers/
Het beeld dat veel buitenlandse honden Nederland binnenkomen klopt met de cijfers. Het overgrote deel van deze buitenlandse honden is afkomstig uit de buitenlandse commerciële hondenhandel. Van de 140.000 honden die niet via de Nederlandse fok via de Raad van Beheer afkomstig zijn, bestaat slechts 6% uit buitenlandse zwerfhonden. Het beeld dat er zo veel buitenlandse zwerfhonden naar Nederland komen, klopt niet met de objectieve cijfers. Het grootste deel van de buitenlandse honden is gefokt bij buitenlandse commerciële (brood)fokkers. Kennelijk worden de buitenlandse zwerfhonden over één kam geschoren met de buitenlandse honden die via de commerciële hondenhandel uit het buitenland komen.
Aangezien de commerciële fok voor het grootste gedeelte in stand gehouden wordt door vraag en aanbod, is het van het grootste belang dat de consument bewustgemaakt wordt waar de hond vandaan komt die hij bijvoorbeeld via Marktplaats koopt. Hoe mooi zou het zijn als de commerciële fok een halt wordt toegeroepen doordat de consument simpelweg geen vraag meer heeft naar de goedkope lookalike rashonden uit de commerciële handel, maar vraag heeft naar de zwerfhonden die in veel landen al in zulke groten getale aanwezig zijn. Laat al deze zwerfhonden een goed thuis vinden via een goede zwerfdierenorganisatie! Met een goede zwerfhondenorganisatie wordt bedoeld een organisatie die zich niet alleen bezighoudt met het emigreren van zwerfhonden, maar nog actiever is met structurele en systematische castratie- en vaccinatieprojecten (ABC of CNVR of TNR) in het land van herkomst. Want alleen castratieprojecten, in combinatie met uitleg van het waarom, zullen leiden tot de oplossing van het zwerfhondenprobleem.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ben zo benieuwd waar die cijfers vandaan komen.

ik geloof nooit dat het boerderijnestje hier 2 km verderop dat bij de AH op het bord hangt in die cijfers komt.

en een spanjaard in een asiel.. is dat dan een asielhond of een buitenlandse hond? dezelfde vraag voor fifi die met klinkende stamboompapieren naast de spanjaard in het asiel zit.
Afbeelding
Tiny
Zeer actief

Ik wil toch even wat toevoegen, voordat men denkt dat ik negatief sta tegenover buitenlandse honden. Wat mij betreft mogen alle honden hierheen komen, maar waar het mij omgaat is dat er ook lokaal gekeken wordt om het voor de honden die niet herplaatsbaar zijn fijn te maken. Projecten zoals voorlichting aan de bevolking en sterilisatie zodat er ook wat aan het overschot gedaan wordt. Dat honden het liefst opgevangen worden in opvanggezinnen zodat er wat over de hond verteld kan worden en men achteraf niet erachter komt dat de hond graag Poeky voor het ontbijt heeft.

Akira is mijn tweede herplaatser en ik wil ook nooit meer anders, en ik sluit niet uit dat de volgende uit Cambodja of waar dan ook vandaan komt. Maar met het "redden" van die hond wil ik ook zo graag de andere die in het land achterblijven redden.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

M@scha schreef:
voor mijzelf vind ik het lastig. ik zou na sam best een jonge herplaatser willen, maar ben als de dood voor de ziektes van de middellandse zee hondjes. misschien extra omdat we met sam al zo'n medische ellende hebben gehad? en tussen al het stichtingen geweld is het lastig een ander hondje te vinden.
Dat gevoel herken ik wel. Ik sta absoluut niet negatief tegenover een herplaatser en heb hier inmiddels al zo veel leuke buitenlandertjes langs zien komen die volgens mij prima bij me zouden kunnen passen, dat de verleiding er zeker wel is. Vanwege de mzz durf ik het echter niet aan, en dat heeft -bij mij tenminste- zeker te maken met het feit dat ik met Cyntha al sinds jaar en dag medische ellende heb. Ik durf dus niet bewust te kiezen voor een hond die een dergelijke ernstige ziekte zou kunnen dragen, en aangezien bloedtesten geen garantie geven is het risico mij te groot.

Overigens lijkt het aantal buitenlandertjes hier in het dorp mee te vallen. Best veel mensen met honden hier, maar daarvan zijn er maar twee adressen waarvan ik vermoed dat de hond(en) uit Spanje, Roemenië die contreien komen.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”