Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buitenlandse honden, 'de nieuwe rashond'

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Buitenlandse honden, 'de nieuwe rashond'

Ongelezen bericht door runninggirl »

M@scha schreef:ik ben zo benieuwd waar die cijfers vandaan komen.

ik geloof nooit dat het boerderijnestje hier 2 km verderop dat bij de AH op het bord hangt in die cijfers komt.

en een spanjaard in een asiel.. is dat dan een asielhond of een buitenlandse hond? dezelfde vraag voor fifi die met klinkende stamboompapieren naast de spanjaard in het asiel zit.
Alle bronnen voor de verschillende cijfers die in het onderzoek zijn gebruikt, staan gewoon in het artikel genoemd. Ook de definities die ze hanteren staan er gewoon in. Dus als je het artikel leest uit de link, waar ik de conclusie alleen uit heb gekopieerd, dan heb je antwoord op al je vragen.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Tiny schreef:Ik wil toch even wat toevoegen, voordat men denkt dat ik negatief sta tegenover buitenlandse honden. Wat mij betreft mogen alle honden hierheen komen, maar waar het mij omgaat is dat er ook lokaal gekeken wordt om het voor de honden die niet herplaatsbaar zijn fijn te maken. Projecten zoals voorlichting aan de bevolking en sterilisatie zodat er ook wat aan het overschot gedaan wordt. Dat honden het liefst opgevangen worden in opvanggezinnen zodat er wat over de hond verteld kan worden en men achteraf niet erachter komt dat de hond graag Poeky voor het ontbijt heeft.

Akira is mijn tweede herplaatser en ik wil ook nooit meer anders, en ik sluit niet uit dat de volgende uit Cambodja of waar dan ook vandaan komt. Maar met het "redden" van die hond wil ik ook zo graag de andere die in het land achterblijven redden.
Iedereen die er na jouw vorige berichten van bakt dat je negatief tegenover buitenlandse honden zou staan, is gewoon spijkers op laag water aan het zoeken en leest overduidelijk niet wat er staat en vindt vermoedelijk iedere kritische noot richting het hier naartoe halen hetzelfde als 'negatief' daar tegenover staan.

ik ben het verder van A tot Z met je eens.
Ik zeg niet dat als je een buitelands hondje hebt je hoogste doel moet zijn dat het voor de honden die achterblijven leefbaar is,
je doet maar en je mag om mij je hele huis vol hebben lopen met Buitenlandse hondjes...dikke prima, maar IK vind dat het MINSTENS iets zou moeten zijn waar je je mee bezig houdt en het hoeft niet je hoogste doel te zijn, maar je zou er op zijn minst wat tijd en energie en mits je het missen kunt wat geld aan kunnen besteden.
Een beetje betrokkenheid bij de achtergrond van je geliefde hondenbeest verwachten we hier op het forum links en rechts wel van mensen als ze bij een fokker een hond ophalen

Dat VIND ik en als een ander dat niet vind dan zijn we het oneens, dat mag
Maar de eerste de beste die een kritische noot durft te vertalen naar "negatief" staan tegenover buitenlandse honden mag dat dan mij ook in de schoenen schuiven Tiny
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Tiny schreef:
laeken schreef:Maar waarom moet iemand die een buitenlandse hond koopt de mentaliteit van een land veranderen. Dat lukt niet.
Nee dat lukt ook niet maar je kunt wel nagaan of de stichting waarvan je je hond neemt het wel doet. Hele ladingen honden naar Nederland halen en daar de problemen de problemen laten los ook niet op en draag je voor de honden daar niets bij.
iedere hond die daar weggaat is er eentje minder om nieuwe te produceren maar wat doe jijzelf dan ? je hebt een rashond zo te zien, wat los jij voor een problemen op in fokkersland ?
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik ben al heel veel tijd en energie kwijt aan mijn werk en mijn honden. Als ik een beetje extra heb gebruik ik dat ook graag voor de honden.
Helpen heb ik gedaan d.m.v. inzamelen en het naar Utrecht brengen, het onder de aandacht brengen van de hulpbehoevende honden en het opvangen van Uma.

Stopt het daar? Voor nu wel even.
Ik werk veel, heel veel, en door drukte en stress slurpt dat zoveel van mijn energie op dat ik mezelf moet dwingen om nog activiteiten te ondernemen met mijn honden.
Geld gaat ook in de honden ;) Ik werk dan wel hard maar heb helaas ook veel kosten.
Natuurlijk, alle beetjes helpen. Maar ik voel me niet verplicht nu ik een buitenlandse hond heb, om liefdadigheidswerk te gaan doen voor stichtingen. Sorry. Misschien ben ik dan wel een lompe hork.
So be it. Ik ben druk genoeg met mijn eigen leven en bijbehorende problemen.

Wie weet over een tijdje.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Manu schreef:Ik ben al heel veel tijd en energie kwijt aan mijn werk en mijn honden. Als ik een beetje extra heb gebruik ik dat ook graag voor de honden.
Helpen heb ik gedaan d.m.v. inzamelen en het naar Utrecht brengen, het onder de aandacht brengen van de hulpbehoevende honden en het opvangen van Uma.

Stopt het daar? Voor nu wel even.
Ik werk veel, heel veel, en door drukte en stress slurpt dat zoveel van mijn energie op dat ik mezelf moet dwingen om nog activiteiten te ondernemen met mijn honden.
Geld gaat ook in de honden ;) Ik werk dan wel hard maar heb helaas ook veel kosten.
Natuurlijk, alle beetjes helpen. Maar ik voel me niet verplicht nu ik een buitenlandse hond heb, om liefdadigheidswerk te gaan doen voor stichtingen. Sorry. Misschien ben ik dan wel een lompe hork.
So be it. Ik ben druk genoeg met mijn eigen leven en bijbehorende problemen.

Wie weet over een tijdje.
Dat hoeft toch ook niet. Ik heb 2 stamboomhonden maar heb ook geen behoefte om iets te doen voor de andere honden van hetzelfde ras. Bij een hond kopen heb je niet eens plichten. Ja voor de hond zorgen.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Maar "helpen" hoeft niet perse in tijd, dat kan ook in (zorgvuldig) uitzoeken bij welke stichting je een hond haalt :wink:

Kritische noten vind ik alleen maar positief eigenlijk.
Waarom zou je voor een "voor jou gefokte rashond" (niet lelijk bedoeld, weet even niet hoe anders te zeggen) wel zorgvuldig naar de fokker moeten kijken en zodra de hond uit het buitenland komt maakt de "leverancier" niet meer uit en kan je bij elke stichting (goed of slecht) maar aankloppen want "je hebt nu wel een hondje gered".

Ik zoek graag ook een stichting uit die in mijn ogen dingen doet die ik belangrijk vind en 1 van die dingen zijn de honden die achterblijven en de leefomstandigheden proberen te verbeteren.
Na een aantal (11) jaar binnen de buitenlandse honden blijven er steeds minder stichtingen over van wie ik een hond zou willen :wink:
Afbeelding
Manu

Valerie schreef: Dat hoeft toch ook niet. Ik heb 2 stamboomhonden maar heb ook geen behoefte om iets te doen voor de andere honden van hetzelfde ras. Bij een hond kopen heb je niet eens plichten. Ja voor de hond zorgen.
Nee en ik voel die behoefte ook niet.
Tenminste, ik zou het best willen hoor, maar op het moment voel ik die behoefte inderdaad niet.

Beetje raar dat mensen bij het kopen van een buitenlandse hond vinden dat je dan iets moet oplossen of redden :oeps:
Ik heb gewoon een hond gekocht. Eentje die ik wilde.
dre
Zeer actief

Manu schreef:Beetje raar dat mensen bij het kopen van een buitenlandse hond vinden dat je dan iets moet oplossen of redden :oeps:
Je vergeet nog de belangrijkste: De asielen hier zitten overvol, eigen volk eerst :cheer:

Tja dat krijg je gratis bij de aanschaf van een buitenlandse hond, 1001 meningen over jou en je hond en de achterliggende motieven
Ik kan je vertellen, je gaat het nog veel vaker horen :lol1:

Dit is dus ook gelijk de reden dat ik op straat aan wildvreemden nooit verder kom dan de opmerking "ze komen uit het asiel" totaal geen behoefte aan de opdringerige betweterij van wildvreemden :wink:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Voor diegene die het niet helemaal snappen, het is geen bash topic hoor :wink:
Net zoals dat mensen vragen mogen stellen over mijn beweegredenen voor de keuze voor een rashond, daar mag je ook een mening over hebben.
Ik reageer later wel even via pc, tot zoverre even deze korte opmerking alvorens we er zoiets van gaan maken :ok:
mercedes2803
Zeer actief

Manu schreef:
Valerie schreef: Dat hoeft toch ook niet. Ik heb 2 stamboomhonden maar heb ook geen behoefte om iets te doen voor de andere honden van hetzelfde ras. Bij een hond kopen heb je niet eens plichten. Ja voor de hond zorgen.
Tenminste, ik zou het best willen hoor, maar op het moment voel ik die behoefte inderdaad niet.

Beetje raar dat mensen bij het kopen van een buitenlandse hond vinden dat je dan iets moet oplossen of redden :oeps:
Gewoon lezen wat er staat zou fijn zijn :ok:
Ik zeg dat niet, dus schuif dat ook niet zo negatief op mijn bordje als je wilt.
Ik zeg niet dat je moet OPLOSSEN EN REDDEN omdat je een hondje gekocht hebt uit het Buitenland
een beetje tijd en energie vertaal jij meteen naar allerlei concreten handjes uit de mouwen, ik bedoeld er oa mee wat Dre ook aangeeft.

Ik zou het dus niet zo op mezelf betrekken...
ik denk dat de kritische noten ook niet zozeer opgaan voor de mensen HIER op het forum, maar meer naar wat Apple bvb ook aangeeft.
De mensen hier op het forum zijn niet de enige met buitenlandse honden.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Cindy52 schreef:
Tiny schreef:
laeken schreef:Maar waarom moet iemand die een buitenlandse hond koopt de mentaliteit van een land veranderen. Dat lukt niet.
Nee dat lukt ook niet maar je kunt wel nagaan of de stichting waarvan je je hond neemt het wel doet. Hele ladingen honden naar Nederland halen en daar de problemen de problemen laten los ook niet op en draag je voor de honden daar niets bij.
iedere hond die daar weggaat is er eentje minder om nieuwe te produceren maar wat doe jijzelf dan ? je hebt een rashond zo te zien, wat los jij voor een problemen op in fokkersland ?
Ik heb geen rashond, ik heb een herplaatser die ik uit slechte situatie heb gehaald. En mijn vorige hondje kwam uit eenzelfde situatie. En nu?

Zullen we het even over jou hebben dan, wat doe jij voor de honden die iedere Vrijdag de gaskamer in gaan?
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Manu

mercedes2803 schreef: Gewoon lezen wat er staat zou fijn zijn :ok:
Ik zeg dat niet, dus schuif dat ook niet zo negatief op mijn bordje als je wilt.
Ik zeg niet dat je moet OPLOSSEN EN REDDEN omdat je een hondje gekocht hebt uit het Buitenland
een beetje tijd en energie vertaal jij meteen naar allerlei concreten handjes uit de mouwen, ik bedoeld er oa mee wat Dre ook aangeeft.

ik denk dat de kritische noten ook niet zozeer opgaan voor de mensen HIER op het forum, maar meer naar wat Apple bvb ook aangeeft.
Ik had het niet tegen jou, dan had ik je wel gequote.

De post daarvoor was wel als reactie n.a.v. jouw post. Ik had daar eerlijk gezegd nog nooit eerder over nagedacht dus ik voelde me wel een beetje aangesproken.
Ik doe namelijk helemaal niks extra. Net als dat ik dat niet doe als ik een Nederlandse asielhond had genomen. Heb het druk zat met die bengels en mijn eigen dingen :mrgreen:
Tiny
Zeer actief

mercedes2803 schreef:
Tiny schreef:Ik wil toch even wat toevoegen, voordat men denkt dat ik negatief sta tegenover buitenlandse honden. Wat mij betreft mogen alle honden hierheen komen, maar waar het mij omgaat is dat er ook lokaal gekeken wordt om het voor de honden die niet herplaatsbaar zijn fijn te maken. Projecten zoals voorlichting aan de bevolking en sterilisatie zodat er ook wat aan het overschot gedaan wordt. Dat honden het liefst opgevangen worden in opvanggezinnen zodat er wat over de hond verteld kan worden en men achteraf niet erachter komt dat de hond graag Poeky voor het ontbijt heeft.

Akira is mijn tweede herplaatser en ik wil ook nooit meer anders, en ik sluit niet uit dat de volgende uit Cambodja of waar dan ook vandaan komt. Maar met het "redden" van die hond wil ik ook zo graag de andere die in het land achterblijven redden.
Iedereen die er na jouw vorige berichten van bakt dat je negatief tegenover buitenlandse honden zou staan, is gewoon spijkers op laag water aan het zoeken en leest overduidelijk niet wat er staat en vindt vermoedelijk iedere kritische noot richting het hier naartoe halen hetzelfde als 'negatief' daar tegenover staan.

ik ben het verder van A tot Z met je eens.
Ik zeg niet dat als je een buitelands hondje hebt je hoogste doel moet zijn dat het voor de honden die achterblijven leefbaar is,
je doet maar en je mag om mij je hele huis vol hebben lopen met Buitenlandse hondjes...dikke prima, maar IK vind dat het MINSTENS iets zou moeten zijn waar je je mee bezig houdt en het hoeft niet je hoogste doel te zijn, maar je zou er op zijn minst wat tijd en energie en mits je het missen kunt wat geld aan kunnen besteden.
Een beetje betrokkenheid bij de achtergrond van je geliefde hondenbeest verwachten we hier op het forum links en rechts wel van mensen als ze bij een fokker een hond ophalen

Dat VIND ik en als een ander dat niet vind dan zijn we het oneens, dat mag
Maar de eerste de beste die een kritische noot durft te vertalen naar "negatief" staan tegenover buitenlandse honden mag dat dan mij ook in de schoenen schuiven Tiny
Gelukkig lees jij wel hoe ik het bedoel, ik gun iedere hond het beste maar ook die in Spanje of waar dan ook zitten. Ik doe wat ik kan doen om mijn bijdrage te leveren aan honden in het buitenland, alleen er eentje nemen zit er nu niet in. Misschien wordt de volgende er wel een of niet, ik weet niet wat er op mijn pad komt en een hondje in nood is er eentje in nood, voor mij maakt een grens dan niet uit.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
mercedes2803
Zeer actief

dre schreef:
Manu schreef:Beetje raar dat mensen bij het kopen van een buitenlandse hond vinden dat je dan iets moet oplossen of redden :oeps:
Je vergeet nog de belangrijkste: De asielen hier zitten overvol, eigen volk eerst :cheer:

Tja dat krijg je gratis bij de aanschaf van een buitenlandse hond, 1001 meningen over jou en je hond en de achterliggende motieven
Ik kan je vertellen, je gaat het nog veel vaker horen :lol1:

Dit is dus ook gelijk de reden dat ik op straat aan wildvreemden nooit verder kom dan de opmerking "ze komen uit het asiel" totaal geen behoefte aan de opdringerige betweterij van wildvreemden :wink:
Oke :U:
Twee berichten hiervoor zeg je dat je kritische noten juist goed vindt,
En in dit bericht ga je in de "slachtofferrol" ?

Het is prima hoor...
Ik dacht weer eens een gezonde discussie te zien op het forum, maar op pagina 3 is al het een hullie-zullie verhaal

Jammer Apple; ik geloof niet dat het helemaal duidelijk is dat het geen bash topic was , maar helaas zien mensen enige kritiek naar allerlei paddestoel-grond-stichtingen en andere factoren het als 1 op 1 kritiek op hen zelf en hun hond.
Tiny
Zeer actief

Manu schreef:

En toch vind ik dit een ander iets, jij was niet echt op zoek naar een buitenlandertje en door het forum kwam Uma, eerst als opvanger, op je pad. Ik denk dat als je wel op zoek was geweest je wel wilde weten met welke stichting je in zee ging en wat deze stichting nog meer doet dan alleen honden naar Nederland halen. De honden van Diana zijn niet bij elkaar geraapt en in een bus gestopt, er is geselecteerd en gekeken welke honden het beste bij wie kon. De honden die niet plaatsbaar zijn zitten daar nog en dat is in mijn ogen een goede zaak. Zo voorkom je dat er tientallen honden die niet op hun plek zitten of niet kunnen aarden van hand tot hand gaan en uiteindelijk in een asiel belanden.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Manu

mercedes2803 schreef: Ik zeg niet dat als je een buitelands hondje hebt je hoogste doel moet zijn dat het voor de honden die achterblijven leefbaar is,
Hoe bedoel je bovenstaand dan Mercedes?
Want dan begrijp ik je verkeerd, dat kan.

Jij begrijpt mij ook verkeerd, ik ben helemaal niet hullie-zullie aan het doen. Ik begrijp iets niet en dat kaart ik aan.
Net als dat jij dingen in dit topic aankaart. Hetgeen ik niet begrijp is dat mensen ervan uitgaan dat je bij het aanschaffen van een buitenlandse hond iets probeert op te lossen of te redden. Dat staat dus los van jouw post hierboven want daar zeg jij dat inderdaad niet ;)
Wat je wel zegt is dat je dus minstens íets zou moeten doen. Maar wat dan? Want dat begrijp ik niet.
Mijn hoofd zit dan ook vol snot :Q:
mercedes2803
Zeer actief

Manu schreef:
mercedes2803 schreef: Gewoon lezen wat er staat zou fijn zijn :ok:

Ik had het niet tegen jou, dan had ik je wel gequote.

De post daarvoor was wel als reactie n.a.v. jouw post. Ik had daar eerlijk gezegd nog nooit eerder over nagedacht dus ik voelde me wel een beetje aangesproken.
Ik doe namelijk helemaal niks extra. Net als dat ik dat niet doe als ik een Nederlandse asielhond had genomen. Heb het druk zat met die bengels en mijn eigen dingen :mrgreen:
ja maar ik schrijf toch nergens dat mensen zich de benen uit hun reet moeten rennen of EXTRA's moeten doen ?
Ik doe ook niet iets voor Beagle of Hussel rescue omdat ik toevallig een kruising van zulks heb lopen hoor..
mercedes2803
Zeer actief

Manu schreef:
mercedes2803 schreef: Ik zeg niet dat als je een buitelands hondje hebt je hoogste doel moet zijn dat het voor de honden die achterblijven leefbaar is,
Hoe bedoel je bovenstaand dan Mercedes?
Want dan begrijp ik je verkeerd, dat kan.

Jij begrijpt mij ook verkeerd, ik ben helemaal niet hullie-zullie aan het doen. Ik begrijp iets niet en dat kaart ik aan.
Net als dat jij dingen in dit topic aankaart. Hetgeen ik niet begrijp is dat mensen ervan uitgaan dat je bij het aanschaffen van een buitenlandse hond iets probeert op te lossen of te redden. Dat staat dus los van jouw post hierboven want daar zeg jij dat inderdaad niet ;)
Wat je wel zegt is dat je dus minstens íets zou moeten doen. Maar wat dan? Want dat begrijp ik niet.
Mijn hoofd zit dan ook vol snot :Q:
Dat wat Tiny zegt, of een Dre in het eerste bericht op deze pagina :ok:
Beter dan dat kanik het niet uitleggen
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Je gaat niet in zee met een stichting. Je koopt gewoon een hond. Ik heb echt niks met de stichting van Bas of Cleo te maken gehad na de aankoop. Je stuurt een keertje een update. So what? Of niet. Maar dat stuur je toch ook naar een fokker of Nederlandse asiel?

Wat betreft het in zee gaan met stichtingen kan ik ook deze topic niet volgen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

En je kiest ook zelf je hond. Kies je een bange hond dan ben je daar ook zelf bij. Net zo bij als wanneer je een dog neemt op een flat of een herder in een bejaardenhuis.
Afbeelding
Manu

mercedes2803 schreef: Dat wat Tiny zegt, of een Dre in het eerste bericht op deze pagina :ok:
Beter dan dat kanik het niet uitleggen
Ah zo, dan begreep ik je inderdaad verkeerd.
Tiny
Zeer actief

laeken schreef:Je gaat niet in zee met een stichting. Je koopt gewoon een hond. Ik heb echt niks met de stichting van Bas of Cleo te maken gehad na de aankoop. Je stuurt een keertje een update. So what? Of niet. Maar dat stuur je toch ook naar een fokker of Nederlandse asiel?

Als ik een buitenlands hondje wil dan doe ik dat wel via een stichting, en dan wil ik ook weten wat hun verdere beleid in het land is. Misschien ben ik daar vreemd in maar ik wil dat gewoon.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
dre
Zeer actief

mercedes2803 schreef:Oke :U:

Het is prima hoor...
Ik dacht weer eens een gezonde discussie te zien op het forum, maar op pagina 3 is al het een hullie-zullie verhaal

Jammer Apple; ik geloof niet dat het helemaal duidelijk is dat het geen bash topic was , maar helaas zien mensen enige kritiek naar allerlei paddestoel-grond-stichtingen en andere factoren het als 1 op 1 kritiek op hen zelf en hun hond.
Nee ik reageerde op Manu die zei dat ze schijnbaar iets moest redden. Waarop ik aangaf dat er nog veel meer meningen zijn die je gaat horen omtrent buitenlandse honden :wink:

En ja, als ik lekker buiten loop met mijn honden en geniet van een heerlijk zonnetje en een wilvreemde passant vraagt aan mij wat voor honden ik heb zeg ik dat ze uit het asiel komen. Sorry door schade en schande en verziekte wandelingen wijs geworden. Mensen die echt geïnteresseerd zijn vragen toch wel verder en met zulke mensen kan ik normaal praten, ook met kritische noten want die heb ik zelf ook. Ik kan gewoon niets met de "ik vind dat jij een hond uit het Nederlandse asiel moet halen want eigen volk eerst" mening :19:

Ik zie dit topic niet als een aanval op mij en mijn honden, ik reageerde puur op wat iemand anders aanhaalde.
Ik vind de reactie van bv. Tineke doordacht en goed onderbouwd en kan het daar ook mee eens zijn.
Ik vind het een interessante discussie omdat er naar boven komt wat mensen zouden willen/verwachten van een stichting.
Afbeelding
dre
Zeer actief

dre schreef:totaal geen behoefte aan de opdringerige betweterij van wildvreemden :wink:
Ah dit zinnetje bedoelde je zeker Mercedes?

Ja staat een beetje krom inderdaad, maar met opdringerige betweterij bedoelde ik dus meer de mensen die hun mening als wet door je neus duwen en daar sta ik vervolgens van te koken.
Heeft me iets teveel verziekte wandelingen gekost want het afkraken van mijn hond vanwege mijn keuze waar ze vandaan komt kan ik slecht loslaten :wink:

Dus in eerste instantie zeg ik asiel en bij een verder gesprek komt het buitenlandse pas naar boven, mijn ervaring is dat je daar veel fijnere discussies van hebt.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

laeken schreef:Je gaat niet in zee met een stichting. Je koopt gewoon een hond. Ik heb echt niks met de stichting van Bas of Cleo te maken gehad na de aankoop. Je stuurt een keertje een update. So what? Of niet. Maar dat stuur je toch ook naar een fokker of Nederlandse asiel?

vind je dat ook als het om broodfok gaat? je koopt een hond, no matter where die vandaan komt? Lijkt me toch niet...
Onze stichting doet heel veel aan voorlichting, oa op scholen, heeft sterilisatieprojecten en zorgt, als engelse stichting in frankrijk, dat juist die hondjes er worden uitgepikt en ogenomen in gastgezinnen, die bij het franse publiek niet aantrekkelijk zijn. bv zwarte honden. of honden die slecht terecht zouden kunnen komen, bv als jacht of waakhond (en dan de rest van hun leven worden opgesloten/geketend).
Bij een stichting die als doel heeft zoveel mogelijk hondjes naar Nederland te verschepen, zou ik toch echt mijn bedenkingen hebben.
Daar een hond van aanschaffen betekent toch dat je zo'n stichting oondersteunt. net als je een puppy uit een winkel koopt die van de broodfok komt :neenee:
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief

dre schreef:
mercedes2803 schreef:Oke :U:

Het is prima hoor...

Nee ik reageerde op Manu die zei dat ze schijnbaar iets moest redden. Waarop ik aangaf dat er nog veel meer meningen zijn die je gaat horen omtrent buitenlandse honden :wink:

En ja, als ik lekker buiten loop met mijn honden en geniet van een heerlijk zonnetje en een wilvreemde passant vraagt aan mij wat voor honden ik heb zeg ik dat ze uit het asiel komen. Sorry door schade en schande en verziekte wandelingen wijs geworden. Mensen die echt geïnteresseerd zijn vragen toch wel verder en met zulke mensen kan ik normaal praten, ook met kritische noten want die heb ik zelf ook. Ik kan gewoon niets met de "ik vind dat jij een hond uit het Nederlandse asiel moet halen want eigen volk eerst" mening :19:

Ik zie dit topic niet als een aanval op mij en mijn honden, ik reageerde puur op wat iemand anders aanhaalde.
Ik vind de reactie van bv. Tineke doordacht en goed onderbouwd en kan het daar ook mee eens zijn.
Ik vind het een interessante discussie omdat er naar boven komt wat mensen zouden willen/verwachten van een stichting.
Ben ik helemaal met je eens, maar het waren reactie's op wat ik geschreven had, of ik heb dat dan verkeerd gezien..
En dan vind ik het zonde om een doordacht verhaal wat ik typ weg te zetten als dat Jan-Piet_klaas geleuter op straat
Want ik ben het helemaal met je eens.
Moet je eens met een Sharpei over straat gaan lopen :F: :Q:
daar was ik ook vrij vlot klaar mee idd.
En de keren dat ik een slechte bui had hebben mensen het geweten ook...dat gemekker
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Valerie schreef:Uit Frankrijk worden nauwelijks honden gehaald hoor. Het gaat voornamelijk om andere landen.
En de reden van aanschaf is toch niet belangrijk? Zolang ze maar goed voor de hond zorgen.
Als ze er goed voor zijn is dat uiteraard prima, maar ik heb wel al om mij heen gezien dat als er ene hond uit medelijden wordt aangeschaft (ongeacht waar vandaan) de omgang met de hond toch wel anders is. Maar misschien heb ik dan de verkeerde mens - hond combinaties gezien ;)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Maar dat is niet hoe die stichtingen het brengen. Ik krijg bij de meeste stichtingen het gevoel dat zij eigenaar zijn en blijven van de hond en dat jij hem mag verzorgen. Van een fokker snap ik nog dat ze graag contact willen houden. Bij mijn herplaatser heb ik betaald en na een week doorgegeven dat hij mocht blijven, verder nooit meer contact gehad.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Mwah, ik heb het daar over gehad met de stichting. Dat is alleen maar zoals fokkers het ook doen (iig van wat ik er over lees op het forum). Als je de hond niet meer wilt/kunt verzorgen dan zoeken hun een nieuwe eigenaar. Dan gaat je hond naar een opvanggezin ipv het asiel.
De rest hebben ze niks meer over de hond te zeggen, de chip hebben hun wel geregistreerd dus ze worden gebeld als de hond wegloopt. Of dus gedumpt wordt door iemand.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Apple schreef:Het valt me, niet alleen op het HF maar ook om me heen, op dat er een enorme groei lijkt te zijn aan buitenlandse hondjes. Als je voor de lol even op MP kijkt, zie je ook nauwelijks nog advertenties van 'gewone Nederlandse' hondjes
Alleen in mijn wijk kan ik er al zo 4 tellen die recent, of een tijdje geleden uit Spanje/Portugal zijn gehaald.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe we hier nou echt over denken, juichen we de groei toe? Denken we dat het een oplossing is, of laten we alleen ons 'hondenhart' spreken in dit soort situaties?
Ik denk niet dat het een oplossing is voor het grote probleem van zwerf- en ongewenste honden in o.a. zuid- en oost-Europa. Maar het kan wel een oplossing zijn voor mensen die een herplaatser zoeken die bij hen past en die in Nederland niet vinden. En uiteraard voor de individuele hond die anders misschien levenslang in een karig asiel zou zitten of op straat zou zwerven.
Als het ook zou betekenen dat de buitenlandse hondjes een deel van de broodfok zouden verdringen, zou dat helemaal mooi meegenomen zijn.
Apple schreef:Ik ben zelf in de basis niet negatief over het hier naartoe halen van honden, maar wat ik me wel afvraag is hoe groot die 'markt' nu eigenlijk is. Hoeveel honden steken er eigenlijk maandelijks de grens over onze kant op, in de hoop dat hier wel een plek is voor ze.
Dat laatste is iets wat ik in sommige gevallen best wel betwijfel, want hoeveel plezier doe je een echte straathond die zijn eigen prakje bij elkaar heeft moeten zoeken (vaak toch ook wel honden met veel podenco bloed) met een drukbevolkte omgeving, zonder echte vrijheid? Ik denk dat sommige honden absoluut geen slecht leven hebben op straat. Dat geldt natuurlijk lang niet voor alle straathonden, zeker als er bijvoorbeeld medische problemen zijn.
Ik denk dat er maar een heel klein deel van de honden geen slecht leven heeft op straat. Het verschilt ook per land en hoe er daar met honden wordt omgegaan. Maar leven met honger, onzekerheid, gevaar, stress, ziekte, is voor geen één hond een pretje. De meeste van deze honden kunnen nog prima wennen aan het leven als huishond, ook in een drukkere omgeving. Een podenco, om even bij jouw voorbeeld te blijven, heeft meer behoeften dan alleen vrijheid/rennen. Podenco's zijn ook notoire bankhangers, heel aanhankelijk en sociaal, honden die houden van een lekker bakje eten en een veilige omgeving: allemaal levensbehoeften waaraan het ze wellicht ontbroken heeft als zwerver/gedumpte jachthond en die in een leven als huishond wel bevredigd worden.
Apple schreef:Voor mijn gevoel is het een beetje dweilen met de kraan open, zolang de straathonden maar blijven voortplanten, komen er ook weer straathonden, waarvan er dan een paar een (tijdelijke) baasje vinden, en een paar in een asiel belanden of op straat blijven leven.
We sjouwen vervolgens veel honden hier naartoe, in de hoop dat ze hier kunnen aarden. Veel doen dat wel, en dat verbaasd me in positieve zin (Je 'koopt' een hond immers toch zonder er veel over te weten)
Maar zo zullen er ook vast en zeker gevallen zijn waarin het succes minder groot is. Wat doen we dan met zo'n hond?
En benadelen we onze eigen asielhonden hier eigenlijk niet mee?

Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie gedachtegang hierover!
Als het goed is, weet je al behoorlijk wat over het karakter van de hond voordat je besluit dat het jouw hond wordt. Een asiel/opvanggezin kan je daar vaak veel over vertellen, en waarschijnlijk weet je zelfs meer dan wanneer je een pup aanschaft. Het is natuurlijk aan de buitenlandse asielen en stichtingen om zorgvuldig te plaatsen en te kijken welke honden goed zouden kunnen functioneren in een (Nederlands) huiselijk leven.
Dweilen met de kraan open is het inderdaad als je kijkt naar de jaarlijkse nieuwe aanwas van zwerf- en gedumpte honden in bijvoorbeeld Spanje. Daar moet een hele mentaliteitsverandering aan te pas komen voordat dat structureel verandert, en daar gaat veel tijd overheen. Maar betekent dat dat je - omdat je het probleem van de zwerfhonden toch niet één twee drie kunt oplossen - dan ook al die honden maar aan hun lot over moet laten? Terwijl daar hartstikke veel leuke honden rondlopen waar iemand hier heel blij mee zou zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”