Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buitenlandse honden, 'de nieuwe rashond'

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Re: Buitenlandse honden, 'de nieuwe rashond'

Ongelezen bericht door lucie »

Ikke93 schreef:
Valerie schreef:Uit Frankrijk worden nauwelijks honden gehaald hoor. Het gaat voornamelijk om andere landen.
En de reden van aanschaf is toch niet belangrijk? Zolang ze maar goed voor de hond zorgen.
Als ze er goed voor zijn is dat uiteraard prima, maar ik heb wel al om mij heen gezien dat als er ene hond uit medelijden wordt aangeschaft (ongeacht waar vandaan) de omgang met de hond toch wel anders is. Maar misschien heb ik dan de verkeerde mens - hond combinaties gezien ;)
precies. er wordt in zo'n geval ook niets over de hond zelf gevraagd bv. Hoe weet ik dan of het een goeie combinatie is? Mensen denken dat ze een goeie daad verrichten door zo'n zielig geval te nemen, maar ik ben verantwoordelijk voor zijn welzijn en moet zorgen voor de meest optimale combi. En dat begint met iemand die heel bewust voor juist dàt hondje gaat.
Honden zijn dan wel flexibel, maar het is toch niet de bedoeling dat ze steeds maar weer moeten verkassen door ondoordachte beslissingen :(:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zelf zie ik wel de nadelige gevolgen ervan. Ik zie te vaak angst bij buitenlandse honden, iets wat ik wel logisch vind. De aanschaf van buitenlandse honden gebeurd niet altijd goed, impulsief gedrag zie ik steeds meer. Het liefst willen ze een hond, en dan dag erna moet deze al naar een dagopvang. Als stichting geef je toch niet een hond mee aan zulke mensen? Of je geeft als stichting een pup aan iemand mee, die hem vervolgens 4 dagen achter elkaar per week bij een ander parkeert. Je verkoopt toch geen pup aan iemand die 4 dagen werkt waardoor de pup meteen uit handen word gegeven?

Daarbij zal ik zelf nooit een buitenlander nemen ivm de buitenlandse ziektes. Er is te weinig kennis en behandeling ervoor, dan heb ik liever een rashond met bv HD, waar meer over bekend is. Misschien vreemde vergelijking, maar zie vaak van die vage klachten zoals kale plekken bij buitenlanders.

Op zich is het natuurlijk beter een buitenlander te nemen dan een broodfok hond, maar er moet betere begeleiding komen en betere selectie van stichtingen en pupkopers. Nu kan iedereen honden importeren, het lijkt mij dat er beter gekeken wordt naar wie welke honden naar NL haalt.
Perry en Noah

Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

ik vind er ook weinig van.
Ik zie een hond en ben verliefd. En waar die hond dan vandaan komt zal mij worst wezen.
Van alles loopt en heeft hier rond gelopen.
Van dure zeer zorgvuldig gefokte duitse herder reu tot roemeense ex zwerfhond tot leuk pretnest gefokt boerderij hondje.

Woopy was overigens een buitenlanderje waarvan ik altidj heb gezegd dat hij gelukkiger was geweest als ze hem daar hadden gelaten. denk ik.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Jeetje. Wat een gedoe weer. Moet ik nu een mening hebben omdat ik een Spanjaard heb? Wij zochten een hond met veel 'ja'-tjes en die vonden we niet in asiels in NL/BE. Ja god, dan google je eens wat en kom je de hond van je dromen tegen. Uit Spanje, geënt etc en best een leuk ding toen we dr live ontmoetten. En dat was dat, niet over nagedacht verder.

Nu ik wat meer van honden en de hondenwereld weet, vind ik er nog steeds niet iets van. Ik zou zelf nooit een pup willen, een ander zou nooit een Spanjaard willen, nou prima.

Laten we verder kijken dan de NL asiels met iets-minder-makkelijke-beginnershondjes, dan is er voor ieder wat wils. Als groentje had ik niet de behoefte aan een asiel-staff oid te beginnen. Had ook leuke topics hier opgeleverd denk ik :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

-Lilo- schreef:Jeetje. Wat een gedoe weer. Moet ik nu een mening hebben omdat ik een Spanjaard heb? Wij zochten een hond met veel 'ja'-tjes en die vonden we niet in asiels in NL/BE. Ja god, dan google je eens wat en kom je de hond van je dromen tegen. Uit Spanje, geënt etc en best een leuk ding toen we dr live ontmoetten. En dat was dat, niet over nagedacht verder.

Nu ik wat meer van honden en de hondenwereld weet, vind ik er nog steeds niet iets van. Ik zou zelf nooit een pup willen, een ander zou nooit een Spanjaard willen, nou prima.

Laten we verder kijken dan de NL asiels met iets-minder-makkelijke-beginnershondjes, dan is er voor ieder wat wils. Als groentje had ik niet de behoefte aan een asiel-staff oid te beginnen. Had ook leuke topics hier opgeleverd denk ik :mrgreen:
Nee.
De bedoeling was dat deze discussie geen "gedoe" zou zijn maar gewoon een gedachtenwisseling.
Nou ja, voorzover mogelijk dan op HF :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

duitse herder schreef:Zelf zie ik wel de nadelige gevolgen ervan. Ik zie te vaak angst bij buitenlandse honden, iets wat ik wel logisch vind. De aanschaf van buitenlandse honden gebeurd niet altijd goed, impulsief gedrag zie ik steeds meer. Het liefst willen ze een hond, en dan dag erna moet deze al naar een dagopvang. Als stichting geef je toch niet een hond mee aan zulke mensen? Of je geeft als stichting een pup aan iemand mee, die hem vervolgens 4 dagen achter elkaar per week bij een ander parkeert. Je verkoopt toch geen pup aan iemand die 4 dagen werkt waardoor de pup meteen uit handen word gegeven?

Daarbij zal ik zelf nooit een buitenlander nemen ivm de buitenlandse ziektes. Er is te weinig kennis en behandeling ervoor, dan heb ik liever een rashond met bv HD, waar meer over bekend is. Misschien vreemde vergelijking, maar zie vaak van die vage klachten zoals kale plekken bij buitenlanders.

Op zich is het natuurlijk beter een buitenlander te nemen dan een broodfok hond, maar er moet betere begeleiding komen en betere selectie van stichtingen en pupkopers. Nu kan iedereen honden importeren, het lijkt mij dat er beter gekeken wordt naar wie welke honden naar NL haalt.
Ook dan hou je de ellende in stand.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

-Lilo- schreef:Jeetje. Wat een gedoe weer. Moet ik nu een mening hebben omdat ik een Spanjaard heb? Wij zochten een hond met veel 'ja'-tjes en die vonden we niet in asiels in NL/BE. Ja god, dan google je eens wat en kom je de hond van je dromen tegen. Uit Spanje, geënt etc en best een leuk ding toen we dr live ontmoetten. En dat was dat, niet over nagedacht verder.

Haha, dat laatste ja. In mijn onwetendheid toen we nog in het prille begin op zoek waren naar die eerste hond zijn we bijna in het asiel gaan kijken bij een mechelpup van vijf maanden. We haakten af omdat 'hij slecht alleen kon zijn' en dat toch wel wat lastig leek. Vervolgens keek ik verder op internet en vond ik Jack. Jack kon uiteindelijk dus helemaal niet alleen zijn, dat heeft heel lang geduurd voor dat wel goed ging, maar nooit een moment spijt gehad van die gehandicapte Spaanse podenco. Wat een geweldige (beginners)hond was dat, en wat heb ik veel van hem geleerd. Als het die mechelaar was geworden was ik waarschijnlijk op enig moment wel in de krant beland. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik vind het wel een interessante discussie. Ik ben zelf van mening dat je je hond weg moet halen waar je wil (overal zijn leuke honden te vinden).

Maar ik zie wel een soort 'mode' verschijnsel waarbij buitenlandse honden steeds meer in opmars komen. Denk wel dat er meer informatie mag komen over dingen waar je op moet letten en wat je kan verwachten, zie wel wat mensen er soms rooskleurig in stappen. Het is ook lastig vind ik om goede en minder goede stichtingen te herkennen.
Ik snap wel dat mensen verder kijken: in het asiel hier dichtbij zie je alleen maar herders en bullen, niet het makkelijkste spul.:wink: En een rashond is soms ook behoorlijk aan de dure kant.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

_Leonie schreef:Ik vind het wel een interessante discussie. Ik ben zelf van mening dat je je hond weg moet halen waar je wil (overal zijn leuke honden te vinden).

Maar ik zie wel een soort 'mode' verschijnsel waarbij buitenlandse honden steeds meer in opmars komen. Denk wel dat er meer informatie mag komen over dingen waar je op moet letten en wat je kan verwachten, zie wel wat mensen er soms rooskleurig in stappen. Het is ook lastig vind ik om goede en minder goede stichtingen te herkennen.
Ik snap wel dat mensen verder kijken: in het asiel hier dichtbij zie je alleen maar herders en bullen, niet het makkelijkste spul.:wink: En een rashond is soms ook behoorlijk aan de dure kant.
Helemaal mee eens, meer voorlichting en transparantie zou geen kwaad kunnen :ok:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

_Leonie schreef:Ik vind het wel een interessante discussie. Ik ben zelf van mening dat je je hond weg moet halen waar je wil (overal zijn leuke honden te vinden).

Wat een goede of minder goede stichting is, is ook persoonlijk, toch? Sommigen vinden het belangrijk dat de stichting ook wat doet aan voorlichting of castratieprojecten ter plaatse, sommigen vinden het belangrijk vooraf zo veel mogelijk goede info over de hond te krijgen, anderen vinden het belangrijk dat er een goed vangnet is voor het geval de hond toch niet goed past, dat ze altijd bij de stichting terecht kunnen voor advies en anderen willen juist weer een stichting waar ze zo min mogelijk mee te maken hebben. En dan is er ook nog het prijskaartje.
Ik vind het zelf belangrijk dat een stichting het buitenlandse asiel fatsoenlijk voor een hond betaalt bijvoorbeeld, zodat er ook werkelijk geld naar de honden en armlastige asielen daar gaat, en dat er zorgvuldig wordt geselecteerd op plaatsbare honden en een goede match tussen hond en adoptant. Dus eerlijke informatie over de hond geven, en daarbij ook in gedachten houden dat de hond best eens ander gedrag kan laten zien in een huiselijke situatie dan in een roedel in het asiel.
Dus het herkennen van goede en minder goede stichtingen ligt ook helemaal aan waar je zelf op let en wat je zelf belangrijk vindt.

Mensen die impulsief de eerste de beste buitenlandse hond aanschaffen en niet verder kijken naar de stichting die daar achter zit, zul je altijd hebben. Net zoals mensen die vandaag nog een pup willen en naar de eerste de beste broodfokker gaan of een raspup aanschaffen bij een fokker en daar weinig voorwerk voor doen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik vind buitenlandse stichtinghonden net zo'n hype als het labradoodle gedoe.Alle 2 zoveel .... vul maar in .. als al het andere.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind dit soort topics erg irritant omdat er mensen in komen praten die geen hond uit het buitenland zouden nemen maar die ondertussen wel heel veel vinden van mensen die dat wel doen. Ze zouden dit, ze moeten dat, ik vind zus en ik vind zo...

Waarom is dat?

En wat is in vredesnaam de buitenlandse hond precies? Is dat niet gewoon een hond maar dan een hond van over de grens? Bas is op geen enkele manier te vergelijken met een Roemeense kettinghond of straathond. Bas is geen podenco net zo min als die podenco een straathond is. Je kan ook een rashond nemen uit het buitenlandse asiel. Is het dan een buitenlandse hond?

Verder komen de Middelandse zee ziektes niet overal voor dus dat is ook een keuze die je kan maken. Wel of niet dat risico.

Ik vind de opmerking, ik heb liever een rashond met HD dan een buitenlandse hond met een middelandse zee ziekte ook nogal wat. Ken nl genoeg HD honden die na een kort pijnlijk leven een spuit kregen. Of dat nu te prefereren is boven een slapende Leichmania is nogal discutabel.

Dan moet je ineens omdat je een buitenlandse hond koopt iets doen aan de mentaliteit aldaar? En de problematiek aldaar? Waarom is dat? :denken: Waarom moet de rashondkoper dan niks doen aan de problematiek binnen de rassen? En waarom moet een koper van een buitenlandse hond ineens van alles uberhaubt?

Ik vond Bas gewoon een heel apart hondje waar er maar 1 van rondloopt. Ze is uber-innemend en windt iedereen om haar vinger. Ik hoef dat niet in wit met krullen omdat ik dit veel leuker vind dan een maltezer. En ik hoef ook geen poedel, yorkypoo of andere gemaakte designerdog omdat ik nu eenmaal een kleine straatboomer wilde hebben. :19:

Bas is getest op al die ziektes en ik heb niet het idee dat ze die ziektes heeft. Ze is er ook negatief op getest itt heel veel honden die die ziektes wel hebben en die dan dus ook getest naar NL komen met bijbehorende info. En als ze ze wel heeft dan hebben we een hele leuke tijd gehad. :ok:

Duitse herder, heb jij ervaring met die ziektes bij honden, je praat er nl nogal stellig over...
De meeste buitenlandse honden hebben die ziektes nl niet bij zich. Er zijn zelfs landen waar die ziektes helemaal niet voorkomen.

En nogmaals, waarom maken mensen die geen buitenlandse hond hebben zich druk over stichtingen, buitenlandse honden die angstig zijn en ziektes die ze bij zich dragen die hier niet overdraagbaar zijn. Kan iemand mij dat uitleggen.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

bouvierpoedel schreef:Ik vind buitenlandse stichtinghonden net zo'n hype als het labradoodle gedoe.Alle 2 zoveel .... vul maar in .. als al het andere.
Nou Micron wordt anders al 11 jaar dit jaar , wel een lange hype dan
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:Ik vind buitenlandse stichtinghonden net zo'n hype als het labradoodle gedoe.Alle 2 zoveel .... vul maar in .. als al het andere.
Nou Micron wordt anders al 11 jaar dit jaar , wel een lange hype dan
Bedoel daarmee dat het eigenlijk nergens over gaat. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

duitse herder schreef:Ik zie te vaak angst bij buitenlandse honden, iets wat ik wel logisch vind.
Ik ook. Het maakt me niet uit waar een hond vandaan komt en ik ben dol op kruisingen maar dat beeld van De Ongecompliceerde Buitenlander zie ik hier toch echt minder. Een doodsbange hond die je met tuig en halfcheck moet uitlaten omdat ie anders de benen neemt of eentje die een dag van slag is door een voorbijrazende vrachtwagen, is voor mij even ongeschikt als een stafford in het asiel.

Nee, ik vind ze qua uiterlijk vaak heel erg leuk maar ik kan niet goed genoeg omgaan met angst om dat risico te nemen.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Je kunt net zo min alle buitenlandse honden over 1 kam scheren als alle rashonden.
Verder vind ik ook dat er een goede selectie en uitleg moet plaatsvinden maar dat gaat om de verkoop van alle levende have, niet alleen via stichtingen. De Nederlandse asielen stromen namelijk niet vol met stichtinghonden. Wel is er wat mis gegaan in de koop en verkoop als iemand een hond naar het asiel brengt.
En verder blijft een levend wezen een gok kwa gezondheid. Een hond met artrose, ED en een slechte rug is ook geen pretje om te hebben. Een hond die allergisch is voor de halve wereld ook niet.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Uma is ook angstig, maar die angst neemt al heel flink af. Dagelijks zie ik verbetering.
En van tevoren wist ik ook al van het asiel dat ze zo onzeker zou zijn.

Bij een Stafford heb je dan vaak weer te maken met hondagressiviteit en dat houd je altijd. Voor de rest van die hond zijn leven. Dat is niet iets wat je eruit kunt krijgen.
Dus voor mij is het helemaal niet hetzelfde.

Ik vind het juist wel fijn dat meer mensen nu ook in het buitenland kijken voor honden.
In mijn buurt zijn er toch wel een aantal mensen geïnteresseerd geraakt in een buitenlander mede dankzij Uma en mijn verhalen erover. Nu gaan ze misschien niet die Stafford langzitter ophalen en ermee in mijn straat lopen, geen broodfokpupje kopen of een kapot gefokte raspup halen maar voor een hond die een zwaar leven heeft gehad en een veel betere toekomst bij hen kan krijgen :ok:
laeken
Zeer actief

-Saskia- schreef:
duitse herder schreef:Ik zie te vaak angst bij buitenlandse honden, iets wat ik wel logisch vind.
Ik ook. Het maakt me niet uit waar een hond vandaan komt en ik ben dol op kruisingen maar dat beeld van De Ongecompliceerde Buitenlander zie ik hier toch echt minder. Een doodsbange hond die je met tuig en halfcheck moet uitlaten omdat ie anders de benen neemt of eentje die een dag van slag is door een voorbijrazende vrachtwagen, is voor mij even ongeschikt als een stafford in het asiel.

Nee, ik vind ze qua uiterlijk vaak heel erg leuk maar ik kan niet goed genoeg omgaan met angst om dat risico te nemen.
Alsof angst een normaal iets is dat je erbij zou moeten nemen. Wat is dat voor onzin allemaal.
Je kiest een hondje in een gastgezin. Zoveel honden zoveel keuze. Angst is een keuze. Ik wilde ook geen bange hond en heb twee keer een super zelfverzekerde hond gehad uit het buitenland. Ik kom net terug van een vakantie in de Harz in Duitsland met mijn Spaanse hond. Ze is daar het middelpunt van het hotel geweest, iedereen was gek op die hond. Ze heeft bij heel veel verschillende mensen op schoot gezeten, ging mee naar restaurants, mee naar het wildpark waar ze uitgebreid bij de lynxen stond te snuffelen en naar de beer zat te kijken. Ze gaat dan mee naar steden, slaapt in een hotelkamer waar ze ook alleen kan blijven etc etc. Dat is allemaal je eigen keuze. Ik wilde een hond die veel kon en ik heb een hond gekregen die zelfs ALLES kan.

Dat je dus angst krijgt bij een buitenlandse hond is net zulke lariekoek als het hele begrip buitenlandse hond. Er zitten nl ook ruim voldoende angstige honden in het Nederlandse asiel. Het is dus maar net welke hond je neemt. En natuurlijk moet elke hond wennen. Een beetje wennen is iets totaal anders dan een toekomst vol angst en een voor altijd angstige hond.

Cleo idem. Moest even wennen maar heeft daarna de rest van haar leven non stop met een staart recht omhoog gelopen, bang voor niets of niemand en met elke hond en elk mens sociaal. Ik heb dus buitenlandse honden gehad en die waren allebei voor de duivel niet bang en socialer en makkelijker dan mijn Nederlandse honden. Keuzes. Niet alles over 1 kam scheren.

Zeggen dat je geen buitenlandse hond neemt omdat ze angstig zijn is extreem generaliserend en echt onzin. Je gaat naar een gastgezin, bekijkt die hond en ziet dan vanzelf of hij angstig is. Wil je dat niet en heb je geen zin om daar aan te werken dan is de hond niks voor jou en kijk je verder. Zat buitenlanders die voor de duivel niet bang zijn kan ik je vertellen...
Afbeelding
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Even een kleine nuance, zij kan en wil er niet mee omgaan. Ze zegt niet dat alle honden angstig zijn.
-Saskia- schreef: Een doodsbange hond die je met tuig en halfcheck moet uitlaten omdat ie anders de benen neemt of eentje die een dag van slag is door een voorbijrazende vrachtwagen, is voor mij even ongeschikt als een stafford in het asiel.

In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Tiny
Zeer actief

En deze quote ik nog maar even. Een vinger wijzen naar een ander met een toon die mij doet vermoeden dat je dag en nacht bezig bent om honden te redden, vandaar nog geen reactie natuurlijk :wink: , wil ik wel graag bevestig zien.
Tiny schreef:
Cindy52 schreef:
Tiny schreef:
laeken schreef:Maar waarom moet iemand die een buitenlandse hond koopt de mentaliteit van een land veranderen. Dat lukt niet.
Nee dat lukt ook niet maar je kunt wel nagaan of de stichting waarvan je je hond neemt het wel doet. Hele ladingen honden naar Nederland halen en daar de problemen de problemen laten los ook niet op en draag je voor de honden daar niets bij.
iedere hond die daar weggaat is er eentje minder om nieuwe te produceren maar wat doe jijzelf dan ? je hebt een rashond zo te zien, wat los jij voor een problemen op in fokkersland ?
Ik heb geen rashond, ik heb een herplaatser die ik uit slechte situatie heb gehaald. En mijn vorige hondje kwam uit eenzelfde situatie. En nu?

Zullen we het even over jou hebben dan, wat doe jij voor de honden die iedere Vrijdag de gaskamer in gaan?
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
laeken
Zeer actief

Tiny schreef:Even een kleine nuance, zij kan en wil er niet mee omgaan. Ze zegt niet dat alle honden angstig zijn.
-Saskia- schreef: Een doodsbange hond die je met tuig en halfcheck moet uitlaten omdat ie anders de benen neemt of eentje die een dag van slag is door een voorbijrazende vrachtwagen, is voor mij even ongeschikt als een stafford in het asiel.

Dat is niet waar. Ze zegt dat ze niet goed genoeg met angst om kan gaan om een buitenlandse hond te nemen. Dan zeg ik dus op mijn beurt, dat is onzin want je kan ook een hond nemen die niet angstig is uit het buitenland. Daar ben je zelf bij. Het gros van de honden uit het buitenland die ik tegen kom zijn niet (meer) angstig. En omdat er nu net gedaan wordt alsof angst een soort risico is dat je er bij moet nemen reageer ik.

Angstige honden zitten er zeker tussen. Bij het gros gaat dat met wat begeleiding over. Vindt je dat lastig dan neem je toch een buitenlandse hond zonder angst. :19:
-Saskia- schreef: Nee, ik vind ze qua uiterlijk vaak heel erg leuk maar ik kan niet goed genoeg omgaan met angst om dat risico te nemen.
Welke hond en waar vandaan iemand die hond neemt moet iedereen zelf weten. Alleen is het erg generaliserend om te stellen dat je dat risico op angst niet aandurft en dan dus nooit een buitenlandse hond zou nemen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik begrijp heel goed dat er veel mensen zijn die voor het uiterlijk van 1 van de vele buitenlanders vallen die online te vinden zijn bij stichtingen en asiels aldaar. En dat er veel mensen zijn die in Nederland niet datgene vinden waar ze helemaal voor willen gaan. En hoewel ik tot nu toe nog nooit een hond uit het buitenland gehaald heb sluit ik niet uit dat dit in de toekomst ooit zal gaan gebeuren.

Wat ik wel jammer vind is dat er een aantal Stichtingen zijn die op hun website al hun honden aanprijzen als lief, sociaal naar mens en dier en niet beschikkend over ook maar 1 minpuntje. Dat gaat er bij mij niet echt in en dat geeft mij twijfels over de eerlijkheid van een dergelijke stichting en over de perceptie van de medewerkers van de stichting. Eerlijke voorlichting kan later leed voorkomen lijkt me.
Tiny
Zeer actief

laeken schreef:
Tiny schreef:Even een kleine nuance, zij kan en wil er niet mee omgaan. Ze zegt niet dat alle honden angstig zijn.

Dat is niet waar. Ze zegt dat ze niet goed genoeg met angst om kan gaan om een buitenlandse hond te nemen. Dan zeg ik dus op mijn beurt, dat is onzin want je kan ook een hond nemen die niet angstig is uit het buitenland. Daar ben je zelf bij. Het gros van de honden uit het buitenland die ik tegen kom zijn niet (meer) angstig. En omdat er nu net gedaan wordt alsof angst een soort risico is dat je er bij moet nemen reageer ik.
Op angst kan je inderdaad selecteren, en natuurlijk is niet elk hondje bang voor alles. Dat deze honden zeker in het begin dubbele halsbanden en riemen nodig hebben vind ik ook logisch, alles is nog nieuw en je wilt gewoon niet dat je hond op de vlucht slaat. Dat heb ik trouwens bij mij twee herplaatsers ook gedaan, je kent elkaar niet goed genoeg om het vertrouwen te hebben dat ze bij je terug komen.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Als ik niet zou willen sporten met mijn honden en niet zo vreselijk gek van de DH zou zijn, zou ik eerder thuiskomen met een buitenlandertje dan met een hond uit een NL asiel. Gewoon, omdat ik het idee heb dat er heel veel leuke ongecompliceerde en knappe honden zijn, terwijl die in NL zo weg zijn en voor mij een minder aantrekkelijk uiterlijk hebben.

De mindere ervaringen die ik in de omgeving zie of lees op verschillende fora zijn meestal honden die via stichtingen komen waar ik niet mee in zee zou gaan.
DeDiana schreef:Wat een goede of minder goede stichting is, is ook persoonlijk, toch? Sommigen vinden het belangrijk dat de stichting ook wat doet aan voorlichting of castratieprojecten ter plaatse, sommigen vinden het belangrijk vooraf zo veel mogelijk goede info over de hond te krijgen, anderen vinden het belangrijk dat er een goed vangnet is voor het geval de hond toch niet goed past, dat ze altijd bij de stichting terecht kunnen voor advies en anderen willen juist weer een stichting waar ze zo min mogelijk mee te maken hebben. En dan is er ook nog het prijskaartje.
Maar dat kan toch ook allemaal in 1 stichting zitten? Voorlichting ter plaatse, goede info, goed vangnet, terecht kunnen voor advies of juist niks meer horen. Er zou van mij wel wat controle mogen komen op stichtingen, maar goed, dat mag er overal van mij, niet alleen bij stichtingen, maar ook bij een asiel en een fokker.

Eigenlijk gewoon eens met Longfields.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik had er bij moeten zeggen dat alle buitenlandse honden die ik ken gekozen zijn vanaf een foto en niet bezocht zijn in een opvanggezin, dat scheelt waarschijnlijk.
Maar dan nog vind ik het idioot hoe een hond die vanuit het asiel 'onzeker' wordt genoemd vervolgens twee weken lang niet onder de tafel uit durft te komen en zich een halfjaar later nog altijd niet op zijn gemak voelt in zijn eigen thuis. Dit van een stichting die hier op het forum niet als slecht bekend staat.

Ik snap uiteraard dat niet alle buitenlanders angstig zijn. Maar mijn ervaring is dat ze dat wel vaker zijn dat Belgische herplaatsers.
DeDiana
Zeer actief

TessaThomas schreef:
DeDiana schreef:Wat een goede of minder goede stichting is, is ook persoonlijk, toch? Sommigen vinden het belangrijk dat de stichting ook wat doet aan voorlichting of castratieprojecten ter plaatse, sommigen vinden het belangrijk vooraf zo veel mogelijk goede info over de hond te krijgen, anderen vinden het belangrijk dat er een goed vangnet is voor het geval de hond toch niet goed past, dat ze altijd bij de stichting terecht kunnen voor advies en anderen willen juist weer een stichting waar ze zo min mogelijk mee te maken hebben. En dan is er ook nog het prijskaartje.
Maar dat kan toch ook allemaal in 1 stichting zitten? Voorlichting ter plaatse, goede info, goed vangnet, terecht kunnen voor advies of juist niks meer horen. Er zou van mij wel wat controle mogen komen op stichtingen, maar goed, dat mag er overal van mij, niet alleen bij stichtingen, maar ook bij een asiel en een fokker.

Eigenlijk gewoon eens met Longfields.
Ja, dat kan ook. Maar ik bedoel met bovenstaand stukje vooral dat iedereen kijkt naar wat hij zelf belangrijk vindt. Niet iedereen heeft dezelfde wensen en eisen. Daarnaast hangt er ook een prijskaartje aan al die zaken, en zijn er natuurlijk ook mensen die niet bereid zijn extra te betalen voor bijvoorbeeld uitgebreide bloedtesten of veel nazorg. Dat is dus een individuele keuze.

Er zijn zo veel stichtingen, dat er altijd wel één te vinden is die past bij wat iemand zoekt en wat iemand belangrijk vindt.
Daar heeft transparantie van stichtingen veel mee te maken, maar ook het voorwerk dat iemand bereid is om te doen om te zoeken naar een stichting die past bij wat hij of zij belangrijk vindt.
Ik denk echter dat de meeste mensen kiezen voor een bepaalde hond, al dan niet alleen op basis van uiterlijk of mede de karakterbeschrijving, en dan de stichting die erbij hoort maar voor lief nemen. Ze nemen zelf dan gewoon niet de moeite eerst eens te kijken of ze zich wel kunnen vinden in het beleid van die stichting.
DeDiana
Zeer actief

-Saskia- schreef:Maar dan nog vind ik het idioot hoe een hond die vanuit het asiel 'onzeker' wordt genoemd vervolgens twee weken lang niet onder de tafel uit durft te komen en zich een halfjaar later nog altijd niet op zijn gemak voelt in zijn eigen thuis.
Ik vind dat je in zo'n geval niet kunt spreken van 'onzeker', maar gewoon van '(zeer) angstig'. En door daar als stichting heel eerlijk over te zijn, voorkom je veel ellende. Maar het is en blijft een inschatting en je kunt het ook wel eens mis hebben: een hond kan zich in een andere situatie of bij andere baasjes ineens toch heel anders gedragen.
Bij honden die dusdanig bang zijn, heb ik ook mijn vraagtekens of je er goed aan doet die zo'n enorme verandering aan te doen. Er zijn in ieder geval wel degelijk stichtingen die daar erg goed op letten en er zijn echt meer dan genoeg buitenlandse honden die absoluut niet angstig van karakter zijn en heel snel aan hun nieuwe leven wennen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ah, dan ben ik het met je eens, Diana. Dat is natuurlijk ook bij een hond uit een asiel zo en bij sommige mensen ook bij het kopen van een pup. Er wordt alleen gekeken naar de hond, met geluk niet alleen naar het uiterlijk maar ook naar het karakter.
DeDiana
Zeer actief

laeken schreef:En nogmaals, waarom maken mensen die geen buitenlandse hond hebben zich druk over stichtingen, buitenlandse honden die angstig zijn en ziektes die ze bij zich dragen die hier niet overdraagbaar zijn. Kan iemand mij dat uitleggen.
Het is inderdaad best raar dat het altijd weer discussies oproept. Niemand die dat in groter verband vraagt over rashonden (Wat vind je ervan dat mensen rashonden kopen en lost dat een probleem op?).

Ik vind er overigens niets mis mee om over het onderwerp te discussiëren, alleen gaat het jammer genoeg vaak zo dat mensen het gevoel krijgen dat ze zich moeten verantwoorden voor hun keuze, dat dezelfde oneigenlijke argumenten (bijvoorbeeld over het verdringen van de Nederlandse asielhond) steeds weer opduiken en dat het vervolgens gaat over stichtingen die angstige honden naar Nederland halen, alsof dat model staat voor alle stichtingen en alle buitenlandse honden.
Volgens mij is het een andere discussie of je vindt dat je angstige honden naar Nederland moet halen. En ook of stichtingen het goed of niet goed doen. Je kunt immers ook prima buiten een stichting om zelf een hond uit één van deze landen halen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

DeDiana schreef:
laeken schreef:En nogmaals, waarom maken mensen die geen buitenlandse hond hebben zich druk over stichtingen, buitenlandse honden die angstig zijn en ziektes die ze bij zich dragen die hier niet overdraagbaar zijn. Kan iemand mij dat uitleggen.
Het is inderdaad best raar dat het altijd weer discussies oproept. Niemand die dat in groter verband vraagt over rashonden (Wat vind je ervan dat mensen rashonden kopen en lost dat een probleem op?).

Ik vind er overigens niets mis mee om over het onderwerp te discussiëren, alleen gaat het jammer genoeg vaak zo dat mensen het gevoel krijgen dat ze zich moeten verantwoorden voor hun keuze, dat dezelfde oneigenlijke argumenten (bijvoorbeeld over het verdringen van de Nederlandse asielhond) steeds weer opduiken en dat het vervolgens gaat over stichtingen die angstige honden naar Nederland halen, alsof dat model staat voor alle stichtingen en alle buitenlandse honden.
Volgens mij is het een andere discussie of je vindt dat je angstige honden naar Nederland moet halen. En ook of stichtingen het goed of niet goed doen. Je kunt immers ook prima buiten een stichting om zelf een hond uit één van deze landen halen.
:mrgreen:
Mensen die een rashond kopen zijn doorgaans niet bezig met het oplossen van een probleem :wink:
Ze hebben een bepaald doel voor ogen en zoeken daarbij een ras dat het beste past.

Of je met het in huis halen van een buitenlandertje altijd bezig bent met het idee in je hoofd dat je probleemoplossend bezig bent is natuurlijk ook nog maar de vraag?
Heel veel mensen vallen gewoon voor een bepaalde hond en daar is niks mis mee :ok:

Van wat ik er van lees lijkt de ene stichting verstandiger te werk te gaan dan de andere.
Dat kan.
Lijkt me ook een hoop uitzoekwerk om een goeie te vinden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”