Ik ben vooral benieuwd hoe ze die verandering willen bewerkstelligen. En hoe een 'respectvolle en eerlijke discussie' daar aan bij gaat dragen.Column - De knuppel in het hondenhok
1 april 2015
Wij vinden het tijd. Hoog tijd. We gooien daarom de knuppel in het hondenhok. De spreekwoordelijke knuppel dan, juist om meer honden uit het hondenhok – lees de asielkennel – te houden.
Waar gaat het om? Om “stoere” honden.
En nu niet meteen in de pen (of het toetsenbord) klimmen, om vanuit emotie allerlei verwensingen te uiten. Er is al genoeg agressie rondom “stoere” honden. Honden van een atletische bouw, met een flinke spiermassa, brede kaken en vaak een tomeloze energie. Honden die van oorsprong gefokt en geselecteerd zijn voor vecht- en waakdoeleinden.
Honden die vaak fantastisch gericht zijn op hun baas, die zich naar hem of haar speels en aanhankelijk kunnen tonen. Maar ook honden met een flinke dosis energie en/of kracht en honden die zonder een goede begeleiding grote risico’s kunnen vormen voor mens en dier.
Honden bovendien, die te vaak in de knel lijken te komen. En die geen recht wordt gedaan door een goed gesprek te vermijden over de problematiek rondom “stoere honden”.
(Want even voor alle duidelijkheid, we hebben het hier niet over de stoere honden die een goede baas hebben, een baas die hen geeft wat ze nodig hebben en overlast voorkomen, zoals dat door en voor elke hond voorkomen zou moeten worden. We hebben het over de vele honden die niet gezegend zijn met zo’n baas.)
Het leed van de stoere hond
Wij gooien de knuppel in het hondenhok. Omdat wij het leed aan beide kanten zien. Wij zien het leed van de “stoere hond” die “gek” wordt in de kennel van een asiel dat zijn uiterste best doet een nieuwe thuisbasis voor hem te vinden, zonder (snel) succes. Ondanks dat juist het asiel vaak wel -en heel dapper- over de problematiek probeert te praten.
Het vinden van een goed thuis voor de “stoere hond” lukt vaak onvoldoende omdat er te veel “stoere” honden zijn. Die soms te lastig plaatsbaar zijn vanwege maatschappelijk risicovol gedrag (of gezondheidsproblemen). En omdat de discussie die de asielen willen starten vaak verzand in een zee van (begrijpelijke maar destructieve) emotie.
Het leed van de hond die “ten prooi valt”
Maar we zien ook het leed van de honden die soms letterlijk “ten prooi vallen” aan “stoere honden” die onverantwoord gehouden worden. Een leed dat niet kan worden afgedaan met “alle honden kunnen bijten” of “agressie hoort bij hondengedrag”. Omdat het bijtgedrag van de stoere honden waarover we spreken, niet in de categorie “normaal honds” valt, maar door ons mensen na jarenlange selectie “afwijkend” is gemaakt. Zij hebben daarbij gedrag en fysieke eigenschappen “ingefokt” gekregen die verre van “oorspronkelijk” zijn. Een aanval die gericht is op het zo snel mogelijk doden en (ver)scheuren van een soortgenoot is “afwijkend” en verre van “normaal honds”.
Net zoals we honden hebben mismaakt op gezondheidsgebied, hebben we als mensen dat ook op gedragsgebied gedaan. Waardoor “normaal honds” niet altijd verwacht kan worden. Dat is onze schuld, veroorzaakt door een behoefte van de mens tot bescherming, status en competitie. Dat is niet de schuld van de honden. Maar zij zijn het die lijden.
Zo, het is er uit. De knuppel ligt in het hondenhok.
Wij hopen dat die knuppel blijft liggen. Wij hopen dat er eindelijk een respectvolle discussie ontstaat. Met fluwelen handschoenen, maar eerlijke argumenten. En vanuit de wens om het voor alle honden beter te maken.
De rasverenigingen van een aantal “stoere” honden, zijn al langere tijd goed op weg. Zij proberen hun honden “normaal honds” gedrag terug te geven. Dat verdient een dikke pluim. Het toont aan dat we niet alle honden over een kam kunnen scheren. En het toont aan dat geen enkele hond op basis van zijn uiterlijk met wantrouwen of agressie benaderd zou moeten worden. Wij hopen dat anderen ook hun ogen openen en hun handen uit de mouwen steken. Want wantrouwen is misschien niet constructief. Het komt wel ergens vandaan. Angst regeert namelijk in sommige wijken in Nederland onder hondenbezitters. En helaas, terecht. Omdat in sommige wijken honden en hun bazen dag in dag uit moeten leven met een doodsdreiging. Pas na drie keer checken de straat op kunnen. De auto voor de deur parkeren en de hond direct inladen. Die ver buiten de wijk hun hond uitlaten. Vanwege een “stoere” hond wiens baas de wijk onveilig maakt.
Het is tijd voor verandering. Het is tijd voor veilige straten, voor lege hondenhokken in het asiel en voor gelukkige honden. Die verandering begint met een respectvolle en eerlijke discussie. Die we al onze honden verschuldigd zijn.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Stoere honden" aanpak Hondenbescherming
Moderator: moderatorteam
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
"Stoere honden" aanpak Hondenbescherming
https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... hondenhok/:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: "Stoere honden" aanpak Hondenbescherming
ik vind vooral het overmatige "" nogal irritant..
Zij hebben daarbij gedrag en fysieke eigenschappen “ingefokt” gekregen die verre van “oorspronkelijk” zijn. Wat voegen die aanhalingstekens nou toe dan?
en verder mis ik ook een beetje het punt wat ze proberen te maken
Zij hebben daarbij gedrag en fysieke eigenschappen “ingefokt” gekregen die verre van “oorspronkelijk” zijn. Wat voegen die aanhalingstekens nou toe dan?

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Inderdaad een beetje veel aanhalingstekenssbientje schreef:ik vind vooral het overmatige "" nogal irritant..
Zij hebben daarbij gedrag en fysieke eigenschappen “ingefokt” gekregen die verre van “oorspronkelijk” zijn. Wat voegen die aanhalingstekens nou toe dan?![]()

Die column nou juist vandaag publiceren is misschien ook niet heel handig, ik begon al heel wantrouwend te lezen

Ze willen een eerlijke discussie.
En ze willen de hokken in de asiels leeg door plaatsing op geschikte plekken van de stoere honden die ze in huis hebben?
Ben benieuwd of dat allebei zal lukken.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
1 April?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Als dat het geval is, is het wel misplaatst grappig.marian* schreef:1 April?
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ik zie mezelf dus best met een 'stoer ras' uit het asiel lopen. Ik ben op zoek naar een bepaald karakter, niet naar een bepaald uiterlijk.

- dagmar88
- Zeer actief
De stafford verenigingen mogen wat mij betreft die pluim steken waar de zon niet schijnt.wolvster schreef: De rasverenigingen van een aantal “stoere” honden, zijn al langere tijd goed op weg. Zij proberen hun honden “normaal honds” gedrag terug te geven. Dat verdient een dikke pluim.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Eerlijk gezegd vind ik het een net en correct stukje. Over iets dat toch wel degelijk een probleem is/begint te worden.
En nee, een artikel als dit lost het probleem niet op, en of een nette discussie over dit onderwerp gaat lukken, weet ik niet.
Maar het is een correct stukje, dat redelijk goed het pijnpunt/ de pijnpunten benoemd, zonder direct grof te worden of mensen te beledigen.
Ik hoop dat er langzaamaan meer aandacht voor dit probleem gaat komen, en dit is wat mij betreft vanuit de hondenbescherming een prima start.
Wie weet, als er meer stichtingen/bedrijven/maatschappelijke groepen gaan volgen, dat het dan wat breder op de kaart komt.
(dierenbescherming, dier in nood, asielen Nederland, politieke partijen?)
Ik heb het stukje dan ook geliked.
Niet ondat het wat oplost, maar wel omdat het dus een probleem op zeer nette en correcte wijze aankaart.
En het openlijk over een probleem praten, is een eerste stap/kan een eerste stap zijn in het proces/de weg richting oplossing....
En nee, een artikel als dit lost het probleem niet op, en of een nette discussie over dit onderwerp gaat lukken, weet ik niet.
Maar het is een correct stukje, dat redelijk goed het pijnpunt/ de pijnpunten benoemd, zonder direct grof te worden of mensen te beledigen.
Ik hoop dat er langzaamaan meer aandacht voor dit probleem gaat komen, en dit is wat mij betreft vanuit de hondenbescherming een prima start.
Wie weet, als er meer stichtingen/bedrijven/maatschappelijke groepen gaan volgen, dat het dan wat breder op de kaart komt.
Niet ondat het wat oplost, maar wel omdat het dus een probleem op zeer nette en correcte wijze aankaart.
En het openlijk over een probleem praten, is een eerste stap/kan een eerste stap zijn in het proces/de weg richting oplossing....

- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Nou, 1 onderdeel lijkt mij om honden die onder bovenstaande categorie vallen op rustige wijze in laten slapen in plaats van ze jarenlang in een asiel laten zitten. En dan ben ik heel respectvol en eerlijk.Omdat het bijtgedrag van de stoere honden waarover we spreken, niet in de categorie “normaal honds” valt, maar door ons mensen na jarenlange selectie “afwijkend” is gemaakt. Zij hebben daarbij gedrag en fysieke eigenschappen “ingefokt” gekregen die verre van “oorspronkelijk” zijn. Een aanval die gericht is op het zo snel mogelijk doden en (ver)scheuren van een soortgenoot is “afwijkend” en verre van “normaal honds”.
- Lynnepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
Haha, ik wou net zeggen, lijkt net of Smoek heeft meegeschreven aan het stukjesbientje schreef:ik vind vooral het overmatige "" nogal irritant..

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Gisteren dacht ik aan ohw, het gaat weer over de staff's en dergelijke. Nu lees ik het nogmaals, en de woordkeuze "stoere hond" daalt een beetje in. Immers hier was pas geleden ook een topic (weet niet meer welke) waarin sommige mensen bepaalde herders ook al "stoere honden" zien.
Omdat ik er zelf mee liep/loop weet ik niet beter. Het is nu eenmaal het ras waar ik op val. Dat anderen mij dan soms "stoer" vonden om met 2 van dat soort type honden te lopen, dat ging grotendeels aan me voorbij.
Zelf zie ik bepaalde type honden meer als pittig. Als ik de asiel honden bekijk en dan kijk ik uiteraard vaak naar herders, en staffords en de beschrijvingen, dan herken ik vaak al dingen in de beschrijving waaruit blijkt dat de eerste eigenaren vaak in gebreken zijn gebleven bij kenmerken die juist zo belangrijk zijn om op te letten bij bepaalde rassen.
En dan kan de hond in huiselijke kring nog zo lief zijn, buiten dien je er ook mee om te kunnen gaan en als het even kan en lukt de hond weer stabiel te krijgen.
Ik moet bekennen dat ik vaak ook beauty's van honden zie zitten, die mij echt wel aanspreken. Maar als ik dan lees over jaaggedrag, intolerantie naar honden dan is dat misschien leuk voor over een paar jaar of als je puur gericht gaat trainen en de hond altijd aan de lijn wilt houden, voor nu wil ik gewoon lekker buiten kunnen wandelen, naar strand gaan, de honden los doen zonder continue apen en beren te zien omdat mijn fikkie bepaalde honden niet kan velen en niet beseft dat doorlopen ook een optie is
Er wordt soms iets te makkelijk gedacht dat bepaalde dingen eruit te trainen zijn. Geef je dan een hond mee aan mensen die daar heilig van overtuigd zijn, maar eigenlijk niet de ervaring daarmee hebben, dan kan dat voor beide partijen niet leuk aflopen.
En dan kun je wel je aandacht op die groep "stoere honden" gaan leggen vanuit bijvoorbeeld een hondenbescherming, maar niemand is er toch bij gebaat dat een hond van een bepaald kaliber, met een achtergrond, bij mensen terecht komt die het beste met het dier voorhebben, maar eigenlijk niet weten waar ze aan beginnen
Hetzelfde heb ik trouwens met andere honden waarbij al in de omschrijving staat dat de hond niet de makkelijkste is, dan zie ik dat ze herplaatst zijn en prompt een aantal weken later wordt de hond weer aangeboden vanuit hetzelfde asiel.
Omdat ik er zelf mee liep/loop weet ik niet beter. Het is nu eenmaal het ras waar ik op val. Dat anderen mij dan soms "stoer" vonden om met 2 van dat soort type honden te lopen, dat ging grotendeels aan me voorbij.
Zelf zie ik bepaalde type honden meer als pittig. Als ik de asiel honden bekijk en dan kijk ik uiteraard vaak naar herders, en staffords en de beschrijvingen, dan herken ik vaak al dingen in de beschrijving waaruit blijkt dat de eerste eigenaren vaak in gebreken zijn gebleven bij kenmerken die juist zo belangrijk zijn om op te letten bij bepaalde rassen.
En dan kan de hond in huiselijke kring nog zo lief zijn, buiten dien je er ook mee om te kunnen gaan en als het even kan en lukt de hond weer stabiel te krijgen.
Ik moet bekennen dat ik vaak ook beauty's van honden zie zitten, die mij echt wel aanspreken. Maar als ik dan lees over jaaggedrag, intolerantie naar honden dan is dat misschien leuk voor over een paar jaar of als je puur gericht gaat trainen en de hond altijd aan de lijn wilt houden, voor nu wil ik gewoon lekker buiten kunnen wandelen, naar strand gaan, de honden los doen zonder continue apen en beren te zien omdat mijn fikkie bepaalde honden niet kan velen en niet beseft dat doorlopen ook een optie is

Er wordt soms iets te makkelijk gedacht dat bepaalde dingen eruit te trainen zijn. Geef je dan een hond mee aan mensen die daar heilig van overtuigd zijn, maar eigenlijk niet de ervaring daarmee hebben, dan kan dat voor beide partijen niet leuk aflopen.
En dan kun je wel je aandacht op die groep "stoere honden" gaan leggen vanuit bijvoorbeeld een hondenbescherming, maar niemand is er toch bij gebaat dat een hond van een bepaald kaliber, met een achtergrond, bij mensen terecht komt die het beste met het dier voorhebben, maar eigenlijk niet weten waar ze aan beginnen

Hetzelfde heb ik trouwens met andere honden waarbij al in de omschrijving staat dat de hond niet de makkelijkste is, dan zie ik dat ze herplaatst zijn en prompt een aantal weken later wordt de hond weer aangeboden vanuit hetzelfde asiel.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
beetje raar stuk. benoemen van alle problemen is gelukt. en nu? ze willen het probleem oplossen maar geven geen enkele optie.
bij mij op kantoor zou de medewerker het stuk terugkrijgen met de opmerkig: doe maar een voorstel, dan praten we verder.
voor mij is dat trouwens wat nanna zegt: het duitse systeem
bij mij op kantoor zou de medewerker het stuk terugkrijgen met de opmerkig: doe maar een voorstel, dan praten we verder.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
.M@scha schreef:beetje raar stuk. benoemen van alle problemen is gelukt. en nu? ze willen het probleem oplossen maar geven geen enkele optie.

Het is wel min of meer een column geloof ik en dan schijn je wel te mogen roeptoeteren
Uit de respectvolle en eerlijke discussie die op dit stuk zou moeten volgen, moet dan een oplossing tevoorschijn worden getoverd.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Dat denk ik ook. Ik denk dat tot een oplossing komen die voor alle partijen in meer of mindere mate aanvaardbaar is, alleen maar mogelijk is als er eerst een eerlijke, rustige, nette discussie op gang komt. Als er al een oplossing mogelijk is tenminste, want dat blijft de vraag. Idioten met dit type hond blijven het probleem en ik ben bang dat je juist die doelgroep niet bereikt.Habibi schreef:Eerlijk gezegd vind ik het een net en correct stukje. Over iets dat toch wel degelijk een probleem is/begint te worden.
- iones
- Zeer actief
Ik ben het wel helemaal eens met de schrijver moet ik zeggen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
eens. dat er hier op het HF al heel veel discussie over wordt gevoerd, inclusief maatregelenHabibi schreef:Eerlijk gezegd vind ik het een net en correct stukje. Over iets dat toch wel degelijk een probleem is/begint te worden.

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Even hoor, het lijkt mij wel handig wanneer ze de rassen ook met naam en toenaam benoemen, want in de vecht- en waakhonden groep kun je heel veel rassen indelen lijkt mij en zal je een hele grote groep treffen die dan ineens zich begint te roeren en dat maakt het invoeren van dit soort regeltjes dan net weer even lastiger vermoed ik.
En hoe om te gaan met kruisingen die lijken op? allemaal wel leuk en aardig maar ik zit niet te wachten op regels omdat mijn kruising toevallig op een klapkaak lijkt maar het er niet inzit
En hoe om te gaan met kruisingen die lijken op? allemaal wel leuk en aardig maar ik zit niet te wachten op regels omdat mijn kruising toevallig op een klapkaak lijkt maar het er niet inzit

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...