Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigeren van een grote hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Corrigeren van een grote hond

Ongelezen bericht door Hilde »

Mijn hond vindt een hek ertussen juist erg prettig, maar hij is onzeker/vindt ontmoetingen spannend.
Afbeelding
Bas123
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Bas123 »

Het zou inderdaad kunnen dat hij nu pas volwassen wordt, maar aangezien het direct na de laatste (en meest heftige) aanval is begonnen denk ik dat het grotendeels daaraan ligt. Normaal kon ik hem ook voldoende beschermen en dat wist hij, maar de laatste keer heeft hij gezien dat ik hem niet kon beschermen. Ook was hij dagenlang bezorgd om mij omdat ik ook onder de wonden zat, misschien dat hij daarom denkt dat hij mij en zichzelf moet beschermen.

Het kennismaken was slechts een idee en aangezien jullie het afraden zal ik dat ook niet doen.
De komende weken blijf ik nog elke wandeling trainen en verwacht wel dat het op die manier goed zal komen. Hij is namelijk erg gericht op lekkertjes, en vooral op kaas en slagroom;) ga ook wat andere dingen proberen zoals de worst en frikandel.

Mocht het niet helemaal weggaan zal ik een gedragsdeskundige benaderen zodat ik uiteindelijk weer kan wandelen zonder situaties uit de weg te hoeven gaan.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Je plan van aanpak klinkt prima.
Je laatste zin niet....

Soms zul je ervoor moeten blijven kiezen om situaties uit de weg te gaan. Dat kan gewoon de verstandigste keus zijn.

Ik ontwijk/ontloop situaties met staffordachtigen. Ik ontloop losloopplrkken wanneer mijn teef loops is.
Ik ontloop die ene hond waarvan ik weet dat hij gericht aanvalt.
Ik ontloop plekken met heel veel verkeer, als ik mijn hond los wil laten lopen...

Dat heeft te maken met het feit dat je wel je eigen gedrag in de hand hebt, maar niet dat van een ander. Soms vertrouw je dan op het gedrag van de ander, soms kies je ervoor om te ontlopen.
Heeft te maken met geschat risico, geschatte kans dat het fout gaat, geschatte kans op hoe ernstig het fout gaat wanneer het fout gaat, ervaringen uit het verleden met de betreffende hond/baas etc.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Bas123 schreef:Mocht het niet helemaal weggaan zal ik een gedragsdeskundige benaderen zodat ik uiteindelijk weer kan wandelen zonder situaties uit de weg te hoeven gaan.
Ik voorkom de hele dag door situaties. Dat is een groot gedeelte van het houden van een hond, in mijn ogen. Ik voorkom liever dan ik genees. Daarom zorg ik voor een opgeruimde kamer, laat ik honden niet snuffelen aan de lijn, leer ik mijn hond een aantal basiscommando's, loop ik soms blokjes om omdat mijn hond niet altijd vriendelijk is, vraag ik andere hondeneigenaren hun hond aan te lijnen, etc, etc.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”