Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

badderen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Kya
Vaste gebruiker

badderen

Ongelezen bericht door Kya »

hallo,

Kya is 7/8 weekjes jong en ik vroeg me af wanneer het het beste is om haar te gaan badderen.. om vast te laten wennen .
Hyperdepieper
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

ik leer onze pups altijd voor 12 weken om in bad of onder de douche te gaan. Er wordt ook wel gezegd dat je het niet moet doen ivm de kou.

Ik doe het altijd wel maar leer ze eerst wat een fohn is. Wat om ze droog te krijgen moeten ze niet bang zijn daarvoor.

Maria.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: badderen

Ongelezen bericht door Hutsje »

Kya schreef:hallo,

Kya is 7/8 weekjes jong en ik vroeg me af wanneer het het beste is om haar te gaan badderen.. om vast te laten wennen .
Waarom moet ze er aan wennen in bad te gaan?
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Hutsje schreef:

Is altijd handig als ze in de poep hebben liggen rollen........ :kotz: :mrgreen:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Baily schreef:
Hutsje schreef:

Is altijd handig als ze in de poep hebben liggen rollen........ :kotz: :mrgreen:
In 25 jaar tijd heb ik nog nooit een hond in bad gedaan......Wel laten zwemmen als ze in de poep gerold hadden, en ik heb ze ook maar een enkele keer afgespoeld.
Afbeelding
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

Föhnen

Ongelezen bericht door Agnes »

Maria, jij zei dat de pup eerst aan de föhn moet laten wennen. Ik probeer dat ook ... Indy is nu 10,5 week en ik zet de föhn zo om de dag even aan en laat haar er aan sniffelen. Ook zet ik hem op haar vacht. Op z'n laagste stand en koud dus ... vriendelijker kan niet volgens mij.

Maar ze vindt het niet echt heel erg leuk ... hoe kan ik het nog beter proberen? Heb jij misschien tips. Want ik wil haar van het weekend ook een keertje wassen/badderen/douchen ... om haar er aan te laten wennen. Ook daarvoor zijn tips welkom .. ben benieuwd!!!

Alvast bedankt!
Groetjes, Agnes & Indy
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Lekker op je arm nemen en alleen met water "douchen". Ondertussen wel zeggen dat water en douchen hartstikke lekker is :mrgreen:
Daarna gewoon goed afdrogen met een handdoek.....
Zo heb ik het tot nog toe steeds gedaan en dat bevalt goed :ok: Niet dat ze blij onder de douche springen,maar het is ook geen heel theater.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Joep is ook doodsbang voor de fohn. Wat ik doe is hem direct na de lange wandeling douchen (afspoelen met water) en hem goed drogen met de speciale dogtowel. Daarna lekker een tijdje in een fleese deken bij mij op schoot of in zijn mand met de deken. Dit werkt voor mij prma. Tegen de tijd van zijn laatste plasrondje om half 11 's avonds is hij weer helemaal droog!
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Re: Föhnen

Agnes schreef:Maria, jij zei dat de pup eerst aan de föhn moet laten wennen. Ik probeer dat ook ... Indy is nu 10,5 week en ik zet de föhn zo om de dag even aan en laat haar er aan sniffelen. Ook zet ik hem op haar vacht. Op z'n laagste stand en koud dus ... vriendelijker kan niet volgens mij.

Maar ze vindt het niet echt heel erg leuk ... hoe kan ik het nog beter proberen? Heb jij misschien tips. Want ik wil haar van het weekend ook een keertje wassen/badderen/douchen ... om haar er aan te laten wennen. Ook daarvoor zijn tips welkom .. ben benieuwd!!!

Alvast bedankt!
de fohn echt leuk maken met lekker botjes, koekjes of snoepjes.
Snoepje aanbieden en de fohn aan zetten maar nog niet op haar zetten.
Daarna weer een keer en de fohn steeds iets dichterbij zetten.

Een want volgens mij heb je een shih tzu, nietwaar? Deze na het wassen altijd maar dan ook altijd fohnen niet droog wrijven altijd fohnen.
met langharige rassen kan je niet volstaan met droogwrijven.

Maria.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Er iets leuks aan verbinden. Mijn hond springt de hele gang door als ik zelf mijn haar ga fohnen van blijdschap. Dan gaat hij achter mijn benen zitten, en wil af en toe ook een blaasje in zijn richting. Zit hij helemaal te genieten van de warme lucht, met dichtgeknepen oogjes.

Hij weet namelijk als er gefohnd word (mijn haar dus) ben ik bijna zover dat we naar buiten gaan. Maar dit is volkomen onbewust zo gegaan hoor. Was niet echt mijn opzet om het aan te leren.
dutje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door dutje »

Domie schreef:Wat ik doe is hem direct na de lange wandeling douchen (afspoelen met water) en hem goed drogen met de speciale dogtowel.
Dogtowel? Is dat zo´n zeem of iets dergelijks? Werkt het beter dat een gewone handdoek?

Dudley gaat nooit in bad. Wel zet ik hem soms in de tuin onder de tuinslang, maar omdat hij vooral veel Labrador in zich heeft is dat alleen maar groot feest. Daarna flink drogen met een handdoek en een half uur later is hij weer helemaal droog (lekker korte vacht).

Om je hond te laten wennen aan de föhn zou ik denk ik een paar koekjes bij de hand houden. Föhn=koekje, moet lukken!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Wat om ze droog te krijgen moeten ze niet bang zijn daarvoor.

Maria.[/quote]

Wat is er eigenlijk mis met een goede handdoek? Honden ( ook langharige) werden vroeger volgens mij heel goed droog zonder fohn........met een goede handdoek en een goede plek om te drogen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Maria
Zeer actief
Contacteer:

maxcola schreef:
Maria schreef:Wat om ze droog te krijgen moeten ze niet bang zijn daarvoor.

Maria.

Wat is er eigenlijk mis met een goede handdoek? Honden ( ook langharige) werden vroeger volgens mij heel goed droog zonder fohn........met een goede handdoek en een goede plek om te drogen.
Dat is ook de reden dat vroeger langharige honden het haar niet tot op de grond kregen. Nu met de juiste behandeling kan dat wel !!

Plus je krijgt er snel klitten van.

maria
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ze is niet echt heel bang hoor maar ze draait zich steeds maar rond en wil de föhn pakken. Als ik hem niet op haar richt ruikt ze er ook heel nieuwsgierig aan en schrikt niet of zo ...

Ik ga haar lekker lijmen met worst!!!!! :-D

En ja ... Indy is een Shi Tzu. Maar ik wil haar in de toekomst halflangharig houden hoor ... niet met van die enorme lange haren. Ik vind dat halflange juist zo schattig staan!
Groetjes, Agnes & Indy
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Agnes schreef:Ze is niet echt heel bang hoor maar ze draait zich steeds maar rond en wil de föhn pakken. Als ik hem niet op haar richt ruikt ze er ook heel nieuwsgierig aan en schrikt niet of zo ...

Ik ga haar lekker lijmen met worst!!!!! :-D

En ja ... Indy is een Shi Tzu. Maar ik wil haar in de toekomst halflangharig houden hoor ... niet met van die enorme lange haren. Ik vind dat halflange juist zo schattig staan!
alleen hondenworst hoop ik. want denk erom dat honden en zeker shih tzu's niet tegen mensen worst kunnen omdat er varkensvlees in zit. O ja en ook geen lever geven, is ooit onderzocht er daar kunnen de meerderheid van shih tzu's ook niet tegen.

Jammer van het vacht. Ik vind ze alleen mooi in totaal beeld, dus niet geknipt :E

Succes met de fohn.

Maria
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

sommige honden moeten gebadderd worden, want anders raakt hun vacht in de klit of zelfs in de vilt, bij sommige honden is het niet genoeg om ze te laten zwemmen ook omdat de vacht na het nat worden moet gefoont worden om wie geborstelt te worden als dat niet gedaan wordt dan is het binnen 1 week een vervilt hond.
Ik heb zelfs honden die niet gebaaderd hoeven te orden, 1 flatcoated en 2 kookers maar ben trimster.
Als sommige rassen niet in bad hoeven betekent niet dat andere rassen niet in bad hoeven.
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik heb haar vandaag voor het eerst gebadderd. Ze vond het volgens mij heerlijk. Ze bleef heel rustig staan/zitten en liet alles over zich heen komen. Ook met het föhnen ging het prima. Ze wil die föhn nog steeds pakken maar loopt er niet voor weg. Helemaal goed dus .... :ok:

En natuurlijk alleen hondenworst. Indy krijgt hier in huis nooit iets anders dan alleen hondeneten/snoepjes/worst ... Dat deden we met onze vorige hond al niet vanwege het kwijlen (was een boxer!) dus dat zijn we gewend en laten we ook zo, ook ons zoontje weet niet beter dus ....

Nee, ik vind ze halflangharig leuker/guitiger (maar dat is natuurlijk persoonlijk) en daarbij is een leuke bijkomstigheid dat het veel praktischer is met uitlaten in het bos en park en zo .... dan neemt ze niet zoveel troep mee in haar vacht ;)

En Maria, wat voor soort hondje is jouw hondje op de foto?!
Groetjes, Agnes & Indy
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Agnes schreef:Ik heb haar vandaag voor het eerst gebadderd. Ze vond het volgens mij heerlijk. Ze bleef heel rustig staan/zitten en liet alles over zich heen komen. Ook met het föhnen ging het prima. Ze wil die föhn nog steeds pakken maar loopt er niet voor weg. Helemaal goed dus .... :ok:

En natuurlijk alleen hondenworst. Indy krijgt hier in huis nooit iets anders dan alleen hondeneten/snoepjes/worst ... Dat deden we met onze vorige hond al niet vanwege het kwijlen (was een boxer!) dus dat zijn we gewend en laten we ook zo, ook ons zoontje weet niet beter dus ....

Nee, ik vind ze halflangharig leuker/guitiger (maar dat is natuurlijk persoonlijk) en daarbij is een leuke bijkomstigheid dat het veel praktischer is met uitlaten in het bos en park en zo .... dan neemt ze niet zoveel troep mee in haar vacht ;)

En Maria, wat voor soort hondje is jouw hondje op de foto?!
Dat is Shylo. Een tibetaanse spaniel. Ik heb altijd shih tzu gehad ben er mee gestopt. Ik heb nu nog wel een lhasa apso. Ook een langharig ras zoals de shih tzu. Alleen een lhasa is iets bewerkelijke :E

Maria
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik had je site idd even bekeken. Toen las ik het inderdaad. En ook je Lhasa Apso gezien ... Ik kan alleen niet in je linkerbalk komen ... althans .. ik zie daar niets staan dan alleen rode kruisjes ...

En hoezo is een Lhasa bewerkelijker? Ben benieuwd. Ik dacht dat ze redelijk overeen kwamen.
Groetjes, Agnes & Indy
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Agnes schreef:Ik had je site idd even bekeken. Toen las ik het inderdaad. En ook je Lhasa Apso gezien ... Ik kan alleen niet in je linkerbalk komen ... althans .. ik zie daar niets staan dan alleen rode kruisjes ...

En hoezo is een Lhasa bewerkelijker? Ben benieuwd. Ik dacht dat ze redelijk overeen kwamen.
een shih tzu heeft een zijdevacht, en klit daardoor niet zo snel. een lhasa heeft geen zijdevacht. is zeg maar wat droger van structuur en klit daardoor sneller.

mijn website kan je bekijken als je java scripts ondersteund, is een programma gratis voor te downloaden.

Maria
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”