Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Izzie en voeten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Izzie_Anneke
Zeer actief

Izzie en voeten

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik heb sinds een paar dagen een hondenmeisje in huis. Ze is een kruising van ongeveer een jaar oud en komt uit het asiel.
Daar is ze opgevangen vanuit Turkije. Ze lijkt vooralsnog (maar het is natuurlijk nog maar een paar dagen) een heel
zachtaardig hondje. Ze is behoorlijk op mij gericht, loopt al los, gaat niet ver uit de buurt en is super sociaal
met andere hondjes. Echt gemakkelijk dus. Nu ben ik gisteren een beetje van mijn roze wolk gevallen.

Een vriendin kwam langs om kennis met haar te maken. Niets aan de hand, ze reageerde niet op de deurbel en zocht uit
zichzelf mijn vriendin op om kennis te maken. Hop, de auto in voor de lange wandeling en heerlijk anderhalf uur op de hei
gewandeld met zijn drietjes. Toen we thuiskwamen kreeg ze een bot en ging tevreden liggen knagen.
Omdat ik graag wilde kijken hoe ze omgaat met alleen zijn, zijn we ongeveer een kwartiertje de deur uitgegaan.
Ook dat ging helemaal goed!

Maar toen we samen binnen kwamen reageerde ze heel heftig op de voeten/schoenen van mijn vriendin.
Precies dezelfde schoenen (en voeten :D) overigens als waar ze de eerste keer mee binnen kwam. Ze liep haar onwijs achterna,
gromde tegen haar voeten en hapte er zelfs naar. Natuurlijk had ik toen al moeten ingrijpen maar ik was te verbaasd
denk ik. Vandaag realiseer ik me dat ik ook echt niet zou weten hoe ik precies zou moeten ingrijpen.
Toen mijn vriendin op de bank ging zitten bleef ze onrustig. Schoenen uit, daar werd naar gegromd.
En toen mijn vriendin haar benen optrok om op de bank te gaan zitten viel ze uit naar haar voeten.
Ik heb haar met een ben-je-nu-helemaal-gek-geworden de kamer uitgestuurd en dat deed ze meteen. Ze bleef ook behoorlijk
onder de indruk in de gang liggen.

Ik ben geen ervaren hondenbaas. Hiervoor heb ik 1 hond een hondenleven lang gehad, een schat van een beest voor mensen
maar een onwijs lastpak voor andere honden. Ik heb heel veel plezier van haar gehad en miste na 3 jaar het hebben van een
hond zo erg dat ik toch weer een hond heb uitgezocht.

Dit gedrag is nieuw voor me, en ben dan ook best geschrokken. Gelukkig heeft de dame van het asiel waar Izzie vandaan
komt me heel lief geholpen aan de telefoon, en gehamerd op het feit dat we terug moeten naar het vertrouwen van de eerste
dagen. Zelf zal ik haar veel beter moeten leren lezen. Ik heb vanochtend dus ook contact gezocht met een hondenschool.

Naast dat het fijn is het gebeuren van me af te kunnen schrijven heb ik wel een paar vragen. Als ik dit gedrag de volgende
keer op tijd zie, hoe handel ik dan? Roep ik haar bij me voor een knuffel? Of juist niet? Leid ik haar af met koekjes,
speeltjes e.d? Of juist niet? Zeg ik Nee? Of juist niet?
En wat kan het slachtoffer (of de veroorzaker :-)) het beste doen? Stilstaan? Door lopen?

Alle hulp is welkom!
Abbey en Ozzie
Actief

Re: Izzie en voeten

Ongelezen bericht door Abbey en Ozzie »

Hoe je het oplost, geen idee. Maar het klinkt alsof die vriendin in dat kwartiertje in iets gestaan heeft wat voor izzie als een akelig geurtje is. Tenminste, een optie.
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mim »

Ze is er nog maar een paar dagen lees ik. Ik zou het nog even aankijken als ik jou was en de voeten van je vriendin de volgende keer ff wat later binnen laten komen. Misschien heeft ze in haar leventje al een paar rotschoppen gehad.. Knuffelen zou ik zeker niet!
Je zal nog wel wat meer dingetjes gaan tegenkomen die mss wat tegenvallend zijn.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Izzie_Anneke
Zeer actief

Thanks! En dat ze nog wat meer streken zal krijgen, dat geloof ik meteen. En dat is oke. Ik wil het alleen graag begrijpen :-)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nou ik zou er geen groot gedoe van maken.
Als je ziet dat ze aanstalten maakt om naar voeten en/of schoenen te grommen, dus nog voor ze werkelijk tot de aanval overgaat, neem je haar bij je en leg je haar af.
Of je legt haar in de mand af.
Dat gedoe tegen schoenen/voeten wordt niet geaccepteerd.
Ik zou het tenminste niet laten gaan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

ranetje schreef:Nou ik zou er geen groot gedoe van maken.
Als je ziet dat ze aanstalten maakt om naar voeten en/of schoenen te grommen, dus nog voor ze werkelijk tot de aanval overgaat, neem je haar bij je en leg je haar af.
Of je legt haar in de mand af.
Dat gedoe tegen schoenen/voeten wordt niet geaccepteerd.
Ik zou het tenminste niet laten gaan.

Zo zou ik het ook aanpakken. :ok:
Izzie_Anneke
Zeer actief

Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik blijf doorvragen omdat ik het graag goed wil doen denk ik.

Ze kent nog bijna geen commando's. Na een kleine week kent ze haar naam en ik vermoed dat we er met "zit" aan het komen zijn :-)
Doe ik haar een halsband om in huis zodat ik haar kan pakken als er bezoek is?
En als ze gromt uit angst (wat ik vermoed) is het dan corrigeren en maak ik het erger? (wat ik op veel plekken lees).
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Onze overburen hebben zo'n hond die dat ook doet.
Als ik daar binnen komt en dat beest begint te grommen naar mijn voeten dan brul ik altijd even "godnondeju-wat-denk-jij-wel-niet-dat-bent!!!! Wegwezen en wel NU"
dat geklooi aan die voeten ik.hou mijn schoenen heel.
Maar nu doen die baasjes er wat weinig aan. En is het hondje daadwerkelijk onder de indruk.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Dit hondje is wel degelijk onder de indruk. Ik heb haar (veel te laat) weggebruld, hoewel gebruld.... naar de gang gewezen en gezegd wegwezen, ben je gek? gezegd. En dat was meeeeerrrrrr dan voldoende. Ze is lang in de gang blijven liggen en bleef de rest van de avond schuchter. Ze is wel helemaal hersteld gelukkig maar dit maakt dat ik het heel graag voor wil zijn. Ik heb het laten lopen en heb het idee dat ze het zelf is gaan oplossen omdat ik niets deed. En toen werd ze ook nog weggebonjourd :S
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Izzie_Anneke schreef:Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik blijf doorvragen omdat ik het graag goed wil doen denk ik.

Ze kent nog bijna geen commando's. Na een kleine week kent ze haar naam en ik vermoed dat we er met "zit" aan het komen zijn :-)
Doe ik haar een halsband om in huis zodat ik haar kan pakken als er bezoek is?
En als ze gromt uit angst (wat ik vermoed) is het dan corrigeren en maak ik het erger? (wat ik op veel plekken lees).
Geen zware correctie geven.
Gewoon weghalen met een kort en rustig "nee" en bij je houden.
Voor het gemak kan je als er bezoek komt halsband met een korte riem er aan houden.
Dat is gemakkelijker weghalen en meenemen naar je eigen plaats.
Eventueel houd je de hond aan de lijn bij je.
En ze is braaf als ze niet zit of ligt te klieren (blaffen, grommen e.d.) maar gewoon rustig bij je zit/ligt
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Izzie_Anneke
Zeer actief

Kijk. Dat kan ik! Dank je wel :-)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”