Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

advies gevraagd; gedrag in de straat doorbreken.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

advies gevraagd; gedrag in de straat doorbreken.

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik ben nu al een aantal weken bezig met Gimmick met lopen aan de lange lijn en het hier komen.
We maken echt grote stappen.
Het doel is dat ze betrouwbaar los kan lopen.
Nu loop ik tegen een gedrag aan wat ik er niet uit krijg. Gisteren op de wandeling de ontspannen Gimmick even gefilmd. ze komt dan over het algemeen als ik roep. Nog lang n8et voldoende maar voor dat ze eerder volledit schijt aan me had zijn dit behoorlijke stappen.
Ze krijgt nu haar voer alleen van mij tijdens de wandeling en niet meer zo klakkeloos in haar bak. Ze moet er maar wat voor doen.
Dit is de ontspannen Gimmick:

http://s272.photobucket.com/user/AnyMag ... k.mp4.html

Echter zodra we weer naar huis gaan lijkt de spanning (???) Zich op te bouwen. Ze schakeld over op een patrouillerende modus.
ook dat heb ik geprobeerd te filmen.

http://s272.photobucket.com/user/AnyMag ... 7.mp4.html

Ze zoekt continu iets heeft geen oog meer voor mij en sleept me bij wijze van zo door de straat.
Ik heb al enkele maanden geprobeerd om terug te gaan naar het punt waar ze geen spanning (???) had. Daar aandacht weer oppakken. En weer opnieuw naar huis. Echter lijkt dat geen toegevoegde waarde te hebben het punt waar ze dan spanning opbouwt ligt steeds verder van huis en dat maakt het extra lastig. Ik raak namelijk alleen maar verder van huis verwijderd.

Wie heeft er tips om dit gedrag te doorbreken?
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: advies gevraagd; gedrag in de straat doorbreken.

Ongelezen bericht door Hutsje »

wat ik mis is enthousiasme. ze komt wel en jij beloont (uiteindelijk) wel maar veel blijdschap straalt er van jullie beiden niet af.
ik zou haar veel enthousiaster roepen en belonen (jaaaaaa!!! goedzo!!! jippie!!, braaaaaaf!!!) op het moment dat ze naar je toe begint te komen.

je beloont haar voor het zitten, niet voor het komen en dat gebeurt ook nog tamelijk laat. dus lekkertje in de hand, roepen en als ze maar een oor naar je toedraait al gaan krijsen bij wijze van spreken. en zodra ze bij je is meteen het lekkertje erin, niet eerst wachten tot ze zit.

op het tweede filmpje loopt ze met opgestoken zeil de omgeving te scannen. ik zou haar in die toestand niet zoveel ruimte geven en zorgen dat ze meer op jou gefocust is.
op 25 seconden loopt ze aan de verkeerde kant van de paal, jij zegt, gimmick. deze kant. heel neutraal. jij reageert verder niet terwijl ze het heel goed doet.
doe dan blij als ze reageert op je "deze kant"! ze reageert zo goed, dat moet je juist aanwakkeren, dat het leuk is om te luisteren en dat daar beloningen tegen overstaan zoals lekkers of, in haar geval ook belangrijk denk ik, een blije en enthousiaste baas.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Het enthousiasme moet ik juist niet doen dan flipt ze en wordt ze zelf over enthousiast Waarna ze in de lijn gaat bijten naar mijn handen hapt en in mijn bovenbenen hapt maar ook snoeihard opspringt.
Ik beloon overigens met de clicker. Maar die hoor je slecht in het filmpje.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gimmick
Zeer actief

Heavy schreef:Krijgt ze eten na de wandeling? Of een kluifje ?

Oh heb nu het tweede filmpje gezien :mann: het lijkt wel of ze een kat ruikt kan dat?
Lijkt me trouwens logisch hoor dat ze meer gespannen is in een straat want daar zijn ook veel meer prikkels dan op een veldje.

Ze krijgt haar voer nu echt alleen van mij zodra ze er wat voor gedaan heeft. Dus over het uur dat we wandelen 's ochtends krijgt ze haar portie van die ochtend en het uur 'savonds krijgt ze haar portie van die avond. Na het wandelen krijgen ze beide wel eens wat lekkers als een kluif maar niet standaard.

Een kat ruiken kan natuurlijk maar dit is altijd zo als we de straat in lopen. En bijna nooit zo erg ergens anders.
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Kent ze het commando naast of volg? Izzy heeft dit de laatste 50 meter ook, vanaf een paar meter voor een bepaalde bocht omdat we daar haar aartsrivaal vaak tegen komen en omdat we de wijk weer in gaan waar dus veel katten zitten. Ze mag dus vanaf een bepaald punt alleen nog maar naast lopen, niet meer plassen enz. Het is hierdoor een heel stuk minder geworden. Ik zou haar in ieder geval niet meer zoveel ruimte geven het laatste stuk, ze heeft hier alle ruimte om te doen wat ze wil.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Normaal gaat ze ook aan de meter lijn hoor.
Maar dit was om even te laten zien wat ze doet.

Naast kent ze wel echter eenmaal in de straat heeft ze er schijt aan..
Wil ik haar echt bij me houden dan moet de halti wel om.
Dan loopt ze wel bij me maar ze blijft in staat van patrouille. De staart komt er wel op de rug haren gaan omhoog en de kop staat op hoogste stand.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Ziet er gespannen en dominant uit, als ik die 2e video bekijk.
Ik snap best dat loslopen prettiger is, maar..
Hoe reageert Gimmick op andere honden, en hoe reageren andere honden Gimmick op gimmick zijn houding?, en wat doet hij als hij een ander dier ziet zoals een kat of een konijn?
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Marco88 schreef:Ziet er gespannen en dominant uit, als ik die 2e video bekijk.
Ik snap best dat loslopen prettiger is, maar..
Hoe reageert Gimmick op andere honden, en hoe reageren andere honden Gimmick op gimmick zijn houding?, en wat doet hij als hij een ander dier ziet zoals een kat of een konijn?
Gimmick reageert over het algemeen niet op andere honden.
Ze negeert ze meestal of kijkt ze alleen maar na.
Honden die haar uitdagen laat ze zich wel tegen horen. Maar verder is het een redelijk sociale hond. Interactie met andere honden mag ze niet hebben aangezien ze geen ruzie zal starten maar wel zal afmaken.
konijnen en katten zijn in haar opinie op deze wereld om opgejaagd te worden. Grijpen zal ze ze niet aangezien dat al meerdere keren in de tuin is gebeurt dat ze de kat te pakken had in een hoek.
Zij had meer schade dan de kat had.

het is nog een lange weg voordat de lijn eraf kan. En ik loop nooit op tijden dat er andere mensen buiten zijn. En 9 van de 10x op plekken waar niemand loopt....
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Het gedrag wat ze laat zien is dat dr beloning geen beloning meer is, het is steeds het zelfde ritueel wat ze nu onderhand wel weet. Ik zou het beloningssysteem veranderen zodat het weer leuk is en een reden heeft om weer naar jou toe te komen. Honden zijn berekend als het niks oplevert dat steken ze al snel hun midden''vinger'' op ;)
Verzin een top 5 wat voor jou hond een beloning is dan word ze weer verrast kwa beloning en word dan enthousiaster om naar jou toe te gaan. Vind ze trucjes leuk om te doen, bv een weaf of een rondje om jou heen, over je armen laten springen. Als je dit eventueel kan afwisselen met het saaie hier komen dan word het voor haar ook weer leuker.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik krijg de filmpjes -helaas- niet geopend.

Maar dit is dezelfde hond als uit het topic over het najagen langs de heining, toch?
Klinkt mij alsof dat samenhangt. In zijn/haar territorium (tuin + eigen straat blijkbaar) dient alles gecontroleerd en geregeld te worden.
Alsof dat zijn taak is. Hoe reageert hij op van alles in de eigen straat? Mensen, honden, katten, kinderen?

In ieder geval lijkt me dat een situatie waarin hij voorál niet los moet.

Als uiteindelijk doel is los misschien leuk, maar wees naar jezelf toe wel reëel in de haalbaarheid van dat doel? Blijkbaar is het nog niet erg eenvoudig om deze hond te laten stoppen met ongewenst gedrag. (najagen, druk gedrag aan de lijn in de eigen straat) wanneer dat al lastig is, en het appèl en de controle vanuit de baas dus blijkbaar niet echt eenvoudig is, dan is de situatie er -naar mijn inzien- zeker niet naar om dit dier los te laten.
Laatst gewijzigd door Habibi op 07 apr 2015 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

[eerste zin weggehaald, klopte niet zag ik]

Beloon en click je ook voor rust? Je kunt heel goed de clicker ook gebruiken om juist kalmte gedragingen te markeren. Wellicht kun je het in het stuk dat hij niet zo opgefokt is, maar gewoon rustig is, al een paar keer belonen voor rustig zijn. Vervolgens zodra hij spanning opbouwt, terug gaan naar waar er geen spanning was en gelijk weer belonen voor de rust. Ook voor bijvoorbeeld contact zoeken met jou. En het niet gelijk tot de deur goed willen hebben, maar desnoods in het begin enkel voor het terug kunnen vinden van de rust nadat er spanning is geweest.

Wat ik met de hond van mijn ouders trouwens altijd doe als ze gespannen raakt is de aandacht terug vragen. Ik ga niet perse terug naar het punt waar ze rustig was, maar wel terug naar het punt dat ik contact met haar krijg. Nikki heeft nogal de neiging om als er andere honden aan komen de ze leuk vind, spanning op te gaan bouwen, te gaan liggen en dan op het laatste moment op te springen.

Zodra ik zie dat ze spanning op bouwt, stop ik, ga ik achteruit lopen, roep ik haar naam en vraag om aandacht, zodra ze naar me toe komt lopen met haar ogen op mij gericht, klik en beloon ik en loop ik weer vooruit en vraag desnoods nog een keer om aandacht. Op den duur leert ze dan haar spanning en focus op de hond gekoppeld is aan het terug lopen en dat als ze rustig blijft, dat we dan gewoon doorlopen. Na dat consequent vol te hebben gehouden werd het spanning opbouwen na een week beduidend minder. Nu is dat wel makkelijk als er een duidelijke aanwijsbare spanningsbron is, maar ik denk dat het belangrijkste is dat je geen contact meer krijgt.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Bij het terug komen zou ik toch iets enthousiaster doen, zoek een manier die leuk is maar waarbij ze nog wel rustig blijft!

Als ik Luna haar gang zou laten gaan zou die net zo lopen in de straat, op zoek naar katten :devil: ze scant alles af want er zitten veel katten hier.... Ik laat haar altijd volgen in de straat en heb haar uh geleerd, dit zeg ik als ze een kat ziet en dan blijft ze netjes lopen, good girl en snoepje erin (ik heb altijd mini snoepjes op zak) nu kijkt ze naar de kat en meteen naar mij, want ze weet dat ze iets krijgt omdat ze braaf is :cheer: Ik zou haar meer onder appėl zetten in de straat en belonen als ze het netjes doet.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gimmick
Zeer actief

Habibi schreef:Ik krijg de filmpjes -helaas- niet geopend.

Maar dit is dezelfde hond als uit het topic over het najagen langs de heining, toch?
Klinkt mij alsof dat samenhangt. In zijn/haar territorium (tuin + eigen straat blijkbaar) dient alles gecontroleerd en geregeld te worden.
Alsof dat zijn taak is. Hoe reageert hij op van alles in de eigen straat? Mensen, honden, katten, kinderen?

In ieder geval lijkt me dat een situatie waarin hij voorál niet los moet.

Als uiteindelijk doel is los misschien leuk, maar wees naar jezelf toe wel reëel in de haalbaarheid van dat doel? Blijkbaar is het nog niet erg eenvoudig om deze hond te laten stoppen met ongewenst gedrag. (najagen, druk gedrag aan de lijn in de eigen straat) wanneer dat al lastig is, en het appèl en de controle vanuit de baas dus blijkbaar niet echt eenvoudig is, dan is de situatie er -naar mijn inzien- zeker niet naar om dit dier los te laten.
Het is ook geen korte termijn doel.
Als me dit nog 5 jaar gaat kosten dan kost het me.nog 5 jaar. Maar het doel blijft wel dat ze ooit op een zorgvuldig gekozen plek los kan rennen. En als ik het doel nooit haal dan heb ik in ieder geval alles geprobeerd om het wel te proberen.
Eenvoudig gaat het ook niet worden en dat wisten toen we deze toen volledig stuurloze puber in huis haalden.
Maar ze verdiend het wel dat ik het tenminste probeer. nu opgeven terwjjl ze nog maar 2 jaar is doe ik niet...
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Mijn eerste indruk bij de filmpjes is dat ze wat wil gaan doen.
En als aanvulling op dat wat @Heavy schrijft: met sommige honden moet je meer gaan doen.
Toen ik Layla hier had, nam ik haar ook de hele dag mee.
Voor de meeste honden betekent dat zoveel prikkels en activiteit, dat ze 's avonds graag op de bank gaan liggen.
Voor Layla betekende het genoeg om d'r duidelijk te maken wat ik wel of niet ok vond, maar, had ik d'r over genomen, was ik gaan zoeken naar een leuke cursus of activiteit om haar een duidelijk doel te geven, in de verwachting dat dat de dagelijkse omgang ook zou vergemakkelijken.
Je hebt nou eenmaal honden met een veel grotere behoefte aan 'werk'; denk dat Gimmick daar 1 van is.
En zoals je d'r beschrijft kan je alle kanten met d'r op; zou dus op zoek gaan naar iets waar jezelf ook plezier aan beleeft.
Wiel
Gimmick
Zeer actief

Dat was de behendigheid dat we geweldig vonden. Echter zijn we het veld afgestuurd vanwege dat Gimmick ook veel ging stieren in andere groepen.
En de trainers me daar niet mee konden of eigenlijk wilden helpen.

de canicross lijkt me ook geweldig maar ik moet even de centen sparen voor een goed tuig en heupgordel...
Gimmick
Zeer actief

We lopen nu ook al veel hard samen.
helaas heeft ze met bikejøring nog te veel last van redirectie.
Dus we doen ook als dingen als weightpulling, flirtpole en de springpole af en toe.
Maar ook hardlopen.
Trainen op "kunstjes" middels de clicker.
Een zelf gelegd spoortje uitlopen
ze vind het allemaal mooi als ze het maar met mij mag doen (en ze aan de lijn blijft)
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Da's heel wat.
Maar ik denk dat "ze vind het allemaal mooi als ze het maar met mij mag doen" wel aardig de spijker op z'n kop is.
@Hutsje benoemt het ook: ik mis de connectie tussen jou en Gimmick in de filmpjes.
Dingen beginnen pas echt goed te werken als je merkt dat honden door krijgen hoe ze je jou blij maken met ze doen.
Alleen, jij bent degene die de omstandigheden moet creëren om die ene hond dat te laten doorkrijgen.

Heb dus geen pasklare oplossingen, dit is alleen het eerste wat in me opkomt als ik naar de filmpjes kijk.
Wiel
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Wat ik zie is dat de beloning veel te laat komt.
Deze moet ze toegereikt krijgen voordat de kont de grond raakt, maar pas in de bek als de kont de grond raakt, een aai of krabbel op de kop of kont kan ook wonderen verrichten.
Wat ik verder zie is dat de hond de hele omgeving in de gaten houd, dat is jou taak.
Ben jij onzeker?
Straal je zoiets, dan neemt de hond de waakzaamheid over, is dus een teken voor mij dat de hond zich niet veilig voelt en dus ook jou moet beschermen.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ze is veel te alert en gespannen. Wat vindt ze leuk? Een bijtrol ofzo? Ik zou toch zorgen dat ze meer de aandacht bij jou houdt en dat alerte gedoe corrigeren. Doe maar even lekker normaal.
Gimmick
Zeer actief

Rita schreef:Wat ik zie is dat de beloning veel te laat komt.
Deze moet ze toegereikt krijgen voordat de kont de grond raakt, maar pas in de bek als de kont de grond raakt, een aai of krabbel op de kop of kont kan ook wonderen verrichten.
Wat ik verder zie is dat de hond de hele omgeving in de gaten houd, dat is jou taak.
Ben jij onzeker?
Straal je zoiets, dan neemt de hond de waakzaamheid over, is dus een teken voor mij dat de hond zich niet veilig voelt en dus ook jou moet beschermen.
vergeet niet dat ik met de clicker train waarop mij altijd geleerd is dat de click de bevestiging van goed gedrag is.
Alleen de clicker hoor je niet op dit filmpje aangezien hij vrij zacht qua geluid is. De click is er zodra ze ook op wat voor manier contact zoekt als ik haar roep of zelfstandig komt.
Ik ben alles behalve onzeker :W:
Ze vertoond dan ook alleen dit gedrag zodra we in de straat aan komen en niet tijdens de rest van de wandeling als we in straten lopen het is alleen "haar" straat.
Biet schreef:Da's heel wat.
Maar ik denk dat "ze vind het allemaal mooi als ze het maar met mij mag doen" wel aardig de spijker op z'n kop is.
@Hutsje benoemt het ook: ik mis de connectie tussen jou en Gimmick in de filmpjes.
Dingen beginnen pas echt goed te werken als je merkt dat honden door krijgen hoe ze je jou blij maken met ze doen.
Alleen, jij bent degene die de omstandigheden moet creëren om die ene hond dat te laten doorkrijgen.

Heb dus geen pasklare oplossingen, dit is alleen het eerste wat in me opkomt als ik naar de filmpjes kijk.
ik zal eens zoeken of ik misschien een mate van enthousiasme kan vinden waarop ze niet helemaal over enthousiast van raakt.
Misschien ben ik ook wel te neutraal. Ik heb vanochtend tijdens de vroege vroege wandeling (4.30uur) geprobeerd hier wat naar de zoeken. Wat me wel een fikse blauwe plek opleverde omdat ik blijkbaar te enthousiast was en mevrouw besloot dat dat wel een knabbel tegen mijn been verdiende.
Dus dat is nog wel even zoeken.
Maar het is een poging waard. Tijdens de andere sporten ben ik wel heel enthousiast tegen haar omdat ze daar de aanmoediging nodig heeft. Met de flirtpole vindt ze het helemaal super als ik mega enthousiast sta te doen daar wordt ze nog fanatieker van. Dus ik zette het alleen in als ze het nodig heeft. maar misschien moet ik een tussen weg vinden in het enthousiast bij me roepen.
Gimmick
Zeer actief

Valerie schreef:Ze is veel te alert en gespannen. Wat vindt ze leuk? Een bijtrol ofzo? Ik zou toch zorgen dat ze meer de aandacht bij jou houdt en dat alerte gedoe corrigeren. Doe maar even lekker normaal.
Bijtrol is misschien wel eens te proberen.
dat corrigeren komt niet binnen in die staat helaas.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Gimmick schreef: Ze vertoond dan ook alleen dit gedrag zodra we in de straat aan komen en niet tijdens de rest van de wandeling als we in straten lopen het is alleen "haar" straat. .
Haar straat moet jou straat worden.
Als mijn hond zoveel ruimte in de lijn krijgt een weinig sturing aan de lijn, gedraagt ze zich ook zo.
Dan loopt mijn hond nog beter los, want als ze los in de straat loopt houdt ik strak appèl om haar bij me te houden en dan wordt haar hele houding anders. Lager rustiger en ze loopt niet voor me uit wat ze aan de lijn wel doet.
Misschien ligt er de clou in dat je appèl oefeningen gaat doen en in de staat de hond bij je houdt op appel en de lijn alleen ziet als backup.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Cleva schreef:Ze loopt zeer met zichzelf ingenomen rond te kijken of er nog iets te donderen valt.
Ik zou er een heel ander humeur op zetten. Wel ontspannen maar niet dat opgeblazen gepats.
Zelfverzekerd is leuk, grootheidswaanzin niet.
Toen Skadi jonger was, deed ze precies zo als we onze straat inliepen.
Háár territorium. En ze vond dat ze moest controleren of er niks veranderd was. En als ze ook maar IETS rook pompte ze zichzelf helemaal op (en natuurlijk rook ze altijd wat).
Nu vond ik dat onnodig, want inderdaad, zelfverzekerd is leuk, grootheidswaanzin niet :P
Ik zette haar dus strak onder appèl. Pal naast mij lopen en geen gedonder. Dan was ze nog steeds tamelijk alert, maar ook meer op mij gefocused, omdat ik haar aan het werk zette. Daarnaast legde ik voor haar de focus bij onze deur, en niet bij de straat, door áchter onze deur met de bal te gaan spelen.

Tegenwoordig komt ze uiterst relaxt terug van de wandeling. De ervaring heeft haar namelijk geleerd dat je wel aparte dingen kunt ruiken, maar dat er meestal geen donder aan de hand is. Dat is dus ook iets wat met de tijd komt.
Nou ja, laatst was er een uitzondering. Ik had mijn haar gewassen toen man en de honden weg waren en een nieuwe, zeer sterk ruikende haarlotion gebruikt. Toen kwam ze wel krijsend en hyper binnen. Er is een VREEMDE! Ik RUIK het! :devil:
Toen ik haar aan mijn haar had laten snuffen was dat ook weer over :F:

Dus, samenvattend: aan het werk zetten met de focus op jou. De aandacht verplaatsen van de straat naar jullie deur en wachten op meer levenservaring ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind haar sowieso wel erg druk met haar omgeving, ook op het eerste filmpje, maar als ik het tweede filmpje zie loop ik zeker heel gauw een blokje om (ook als ze een labrador zou zijn)
Ik zou haar dus als ze in die modus is, veel korter houden, niet dat gezwenk naar links en rechts voor je uit.
Gewoon rechts of links naast je. Want als ze nu iets wil en ze gaat echt haar kracht gebruiken, gok ik toch zo maar dat je haar niet binnen een paar tellen in het gareel hebt. En dan alleen in veilige gebieden waar weinig prikkels zijn, de ruimte geven.
Een flex vind ik overigens vaak wel een stuk handiger voor dit gedrag, of ze nou het einde van de flex op zoekt, of het einde van de lange lijn maakt in die zin ook niet veel uit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat ik zie is een hond die geen hobby met je heeft. En ik zie een hond die je veel te los laat en andersom. Ze is bezig met het zoeken naar amusement omdat jij haar dat niet aanbiedt. Ik ben het dus wel met Hutsje eens al reageer je op haar met de reactie dat je hond dan te druk en te dol wordt.

Daar moet je dus aan werken.

Op deze manier, Gimmick, Gimmick, kom, Gimmick? Gimmick? Ik snap dat je hond er niet veel mee doet en zich er weinig van aantrekt. Wat je eigenlijk doet is haar naam herhalen, vrij weinig tot niks van haar vragen en haar helemaal niet amuseren. :19:

Als ze geen manier heeft in de omgang met jou moet je DAT gaan trainen. Want zonder enthousiasme en zonder interactie op een toegestopt koekje na terwijl ze er eigenlijk geen bal voor doet ga je nergens komen. De meeste honden moet je al niet trainen op snoep. Gimmick kun je wel zo nu en dan een snoepje geven want ze lust ze prima maar haar binden en haar op jou laten focussen moet echt anders.

Wat vindt ze van een bal? Wat vindt ze van een stok? Wat vindt ze van een ECHT commando? Stel je leert haar volgen? Stel je leert haar apporteren? Stel je maakt haar gek met de bal en geeft haar die dan bij goed gedrag? Ik mis spel, amusement en interactie. Ik hoor een naam, ik zie koekjes. En als je clickert, prima, maar ze wordt er helemaal niet blij van.

Wat je hond dus doet is net genoeg moeite om een koekje te krijgen om zich vervolgens volledig en echt totaal voor je af te sluiten. Dergelijke honden kunnen NOOIT los. Ga het echt niet doen want ze molt een kat of gaat ineens toch vechten. Ik zie nl een hond die veel te scherp op haar omgeving is en daarbij ook echt een hoge houding aanneemt. Zij laat zich niet het kaas van het brood eten en als er een boerenfoxteef komt aanstormen met een grote bek heeft ze die flink te grazen. Reken daar maar op.

Wat ze ook doet is jouw rol overnemen. Ze scant, bewaakt je, brengt je naar huis en doet wat ze denkt dat ze moet doen. Een hond die zo loopt te scannen en voor me uit loopt te patsen liet ik dus van zijn levensdagen niet zo haar gang gaan. Kort houden, aandacht vragen en leren dat dit beheerst moet.

Je hele probleem begint bij het feit dat ze jou volledig gaat onderschoffelen zodra je haar enthousiast maakt. Dat betekent dus niet dat je dat gaat vermijden vanaf nu maar dat je daarmee aan de slag moet. Zodra ze beheerst met jou om kan gaan heb jij je handvat om met haar te werken. Loslaten is nog heeeeel ver weg. Ik zou deze hond zelf nooit loslaten wil je geen gedonder aan je broek. Zij gaat op een dag wat doen waar jij heel erge spijt van krijgt. Zij staat nl niet onder jouw controle. Ze is veel te ver van je vandaan tijdens het wandelen met haar hoofd.

Ze geeft mij het gevoel van "ok dan, kom maar even met die koek als je dat zo nodig vindt. Doeiiii! Tot de volgende koek. Of niet.... :19:
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Ik heb ook nergens gezegd dat ze op korte termijn los komt.
Een bal een stok een.piepbeest ze vind het allemaal niks. Apporteren doet.ze omdat het van mij moet.
Vreten is het enige wat haar interesseerd.
De optie helemaal nooit los en dat al besluiten als de dame nog maar 2 jaar is vind ik gewoon weg not done.
Ik ben mezelf bewust dat dit geen hond is die te pas en te onpas los gaat kunnen lopen. Maar we hebben hier plek zat om om plekken te lopen waar letterlijk geen hond komt.
Prikkelarme omgevingen ken ik hier genoeg. Dus nee dat weiger ik te geloven dat ze nooit van de lijn kan. Ooit, en ookal is dat over 5 jaar of over wat mijn part 7jaar, moet die hond best eens van de.lijn kunnen rennen. En dan werk ik er maar snoei hard mee de komende jaren.
De stappen die we al.behaald hebben in de 1,5jaar dat we haar nu hebben hadden mensen in mijn omgeving ook niet gedacht.
En ik ben ontzettend gemotiveerd om mijn dame de manieren bij te brengen die ze nodig heeft.
Ze is mijn (Sport)maatje en ik doe alles met d'r en voor d'r
als we samen hardlopen loopt ze ook braaf mee negeert ze bijna alles en iedereen. We hebben net ook weer 6km achter de rug en de honden die ze niet genegeert heeft kwam.door mijn reactie.
Ze zoekt continu contact met me tijdens het hard lopen.
Dus dat moet ook kunnen tijdens het lopen.
Maar ik heb tips en ben er hard mee aan het werk.

thnx allemaal...
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Waarschijnlijk heb je tijdens het hardlopen ook meer een houding van: geen gedonder, bij mij blijven, focus je op het lopen. En die houding, die strakke regels moet je ook tijdens langzamer tempo volhouden. Zij en jij kunnen het blijkbaar wel. Op hoger tempo. Dan kun je ook toewerken vanuit dat hogere tempo naar hetzelfde gedrag op een lager tempo.
Succes!
Valerie
Zeer actief

Ik heb zelf een heupgordel met daaraan een 30 m biothane lijn en Jigzy loopt zo goed als los. Een hond heeft echt niet meer nodig hoor.
Gimmick
Zeer actief

Valerie schreef:Ik heb zelf een heupgordel met daaraan een 30 m biothane lijn en Jigzy loopt zo goed als los. Een hond heeft echt niet meer nodig hoor.
Dat snap ik, maar waarom mag het geen doel zijn om haar los te kunnen laten?! :19:
Ik ben er niet gefrustreerd over... ik ben met haar bezig... en als het niet lukt dan lukt het niet. Maar dan kan ik wel zeggen dat ik het in ieder geval alles heb geprobeerd.
Als ik niet wist wat ik aan de lijn heb hangen dan klikte ik haar zo los.
We zijn al zover gekomen met haar. Van een volledig losgeslagen puber stafford die 0 opvoeding heeft gehad naar eentje die het wel kan... en zelfs bezig is om andere honden te negeren.
Valerie
Zeer actief

Je moet vooral doen wat je niet laten kunt ik zeg alleen dat je hond niets tekort hoeft te komen als het niet lukt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”