Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondensportliefhebbers - werkeigenschappen vs huishond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Hondensportliefhebbers - werkeigenschappen vs huishond

Ongelezen bericht door Paisley »

Veel van ons hebben rashonden of iets wat op een ras lijkt.
Ik vroeg me af, voor de mensen die met honden een hondensport doen, in hoeverre hebben jullie in de raskeuze de afweging gemaakt tussen werkeigenschappen en de geschiktheid als huishond?

Ik heb mijn hond gekozen puur op wat ik in een huishond wil. Hondensporten vond ik weinig interessant. Nu heb ik een hondje die hoger in haar energie zit dan ik verwacht, dus ik ben hondensporten gaan doen en ben daar enthousiast over geworden, met name agility en jacht. Met mijn "stabij met eigen agenda" loop ik tegen heel wat uitdagingen aan waarbij ik om me heen te horen krijg "met zo'n hond heb je het jezelf ook niet makkelijk gemaakt". Ik kan wel eens verlangen naar die echte werkrassen die voor bepaalde sporten in de wieg zijn gelegd, maar die honden hebben in het dagelijkse leven voor mij eigenschappen waar ik slecht tegen zou kunnen.

Als ik nu een rashond zou kiezen, zou ik het heel moeilijk vinden om hier een afweging in te maken.

Zo moet ik denken aan een persoon met een werklijn goldenretriever van de jachtgroep. Die hond werkt als een malle, maar de lompe en onstuimige aard van deze hond zou ik in het dagelijkse leven niet bij mij vinden passen.

Hoe is dat bij jullie gegaan? In hoeverre heb je je hond uitgezocht op de hondensporten die je beoefend, of heb je de hondensporten uitgezocht op de hond die je hebt gekozen als huishond?
Afbeelding
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Re: Hondensportliefhebbers - werkeigenschappen vs huishond

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Ik heb mijn hond volledig aangeschaft op haar werk eigenschappen. Ik wilde een hond die best belastbaar was gezien mijn vele interesses in de honden sport. En nu heb ik een hond die daar volledig aan voldoet. Geschikt voor behendigheid, speuren, lange wandelingen, mountainbike tochten, kanoën etc. Ze draait haar poot er niet voor om. En als resultaat van ons werken heb ik een geweldige huishond. Lui en rustig. Deze hond past nu bij mijn actieve levensstijl misschien verandert dat over 10 jaar en kies ik voor haar opvolger misschien een hond met een lager energie niveau.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik schaf mijn honden (of fok ze) grotendeels op werkeigenschappen aan ....en ook wel een beetje op uiterlijk wil graag dat ze ook echt op een husky lijken.
Nooit nagedacht over of het huishonden zouden kunnen zijn want dat zijn ze gewoon allemaal zonder problemen of gedoe ...tis maar net hoe ze opgevoed worden denk ik altijd maar.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

wel een leuk topicidee vind ik! Ikzelf heb gekozen voor Labradors. Ik wilde graag jachttraining doen, maar ik ben niet zo'n supporter van de tweedeling in lijnen die er op dit moment is (werklijn vs. showlijn). Ik vind eigenlijk dat iedere labrador tenminste wel B-niveau moet kunnen halen. Ik denk dat ik het met een werklijn makkelijker had gehad op de jachttraining, maar ik sta achter mijn standpunt en ik heb daar dus niet voor gekozen. Ik heb gewoon gezocht naar een hond die er (in mijn ogen) uitziet als een Labrador, die gewoon goed kan scoren op een show (hoeft geen kampioen te worden ofzo :D) en ook goed meekan in de jacht (en dan bedoel ik niveau praktijkjacht - Bniveau). Alles daarboven aan beide kanten is extra. Dit is qua werkeigenschappen dus :)

Qua huishond.. ik vind Labradors prima huishonden. Ze zijn wel wat lomp en enthousiast, maar dat merk ik vooral met andere mensen/honden en niet in huis. Die van mij slapen de hele dag als ze gewoon genoeg beweging krijgen buitenshuis, dus dat is wel prima. Dat is met de werklijnen overigens hetzelfde, al zijn die vaak minder lomp en niet zulke allemansvrienden :)

Ik vind de jachthondensport leuk, maar niet zo leuk dat ik er een andere hond voor zou uitzoeken :D Die van mij voldoet (voldoen hoop ik straks, als nummer 2 ook in training gaat) prima :)
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik heb met een Markiesje en Toller gekozen voor rassen die (naar mijn mening) een goede combinatie van werkhond/huishond eigenschappen bezitten. Het zijn geen werkhonden die extreem veel energie hebben, of lomp en onstuimig zijn (ok, af en toe misschien). Maar het zijn wel honden die slim zijn en over het algemeen graag leren en gehoorzamen. Toen ik voor het eerst over een hond begon na te denken, lag mijn voorkeur ook bij de Stabij. Het eigenwijze/koppige/eigen agenda, of hoe je het wil noemen, is een van de redenen dat ik daar niet voor gegaan ben.

Wat ik ook leuk vind aan de rassen waarvoor ik gekozen heb is dat ze voor veel sporten geschikt zijn. Ik heb ook van te voren geen sport in mijn hoofd, maar vind het leuk verschillende dingen uit te proberen en te kijken wat past.

Ik kan me voorstellen dat als ik later meer ervaring heb met honden en hondensporten, dat ik wel specifiek een hond zou kiezen om een bepaalde sport mee te beoefenen. Of juist eentje die liever thuis aan het luieren is ;)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb Tay (en Winni, maar goed, die is 2 weken oud :LOL:) uitgezocht op werkeigenschappen. Dus een fokker gezocht die honden fokte die geschikt waren voor de sport die ik wilde beoefenen. Alleen heb ik wel gezocht naar een fokker met sociale honden. Geen speelveldhondjes, maar honden die bij bezoek gewoon sociaal zijn en buiten geen ruziezoekers. En die met genoeg training/beweging thuis ook rustig zijn.

Zonder sporten zou Tay minder geschikt zijn als huishond, hoewel dit niet de enige sport zou zijn waar hij voldoening uit zou halen. Winni haar ouders zijn een tandje heftiger qua karakter en werken, maar thuis juist hele fijne knuffelhonden. Beide ook geen vechters, teef laat zich bijten en reageert niet en is een allemansvriend qua mensen, reu heeft het niet op alle volle reuen, maar vecht dan alsnog niet, is wat afstandelijker naar vreemden, maar naar bekenden echt een knuffel. Even afwachten dus of Winni ook een fijne sport en huishond wordt.

En ik weet niet of iedereen Tay een fijne huishond zou vinden. :schrik: Ik wel, maar misschien is hij voor andere te druk, waaks en heeft hij een te lange handleiding.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik heb echte sporthonden uit goede werklijnen maar sport er zelf niet mee. Wij wonen achteraf en ik wil graag waakse honden rond de deur en dat zijn deze. Het was niet de bedoeling om 3 honden te hebben maar nadat we een nest hadden gefokt bij onze teef hebben we toch 2 zelf aangehouden. Dus nu 3. We hebben heel veel ruimte, tientallen hectares rond het huis waar ze zoveel mogen rennen als ze willen. Dus beweging krijgen ze zat. In huis zijn ze lief en braaf. Onze vorige honden waren ook herders en als ik er weer een neem wordt het zeker weer een herder.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik heb wel degelijk voor een Hollandse Herder gekozen omdat ik graag een actieve hond wil waar ik lekker mee aan de slag kan. Toch heb ik daarbinnen bewust gekozen niet voor een werklijn te gaan, omdat dat voor mij net dat beetje teveel zou zijn. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een fokker die de Hollander echt fokt op een rustig karakter en een prettige huishond die wel met je aan de slag wilt en wilt werken. Zij zeggen ook duidelijk, wij fokken betrouwbare huishonden, geen werkhonden. Maar toch werken ze prima en zijn ze buiten lekker enthousiast, maar in huis lekker rustig. Hopelijk is dat met mijn kleine straks ook het geval.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

"In hoeverre hebben jullie in de raskeuze de afweging gemaakt tussen werkeigenschappen en de geschiktheid als huishond?"

Die afweging hebben we niet gemaakt. Mijn man heeft voordat wij elkaar leerden kennen altijd x Mechelse herders gehad vanwege de sport, en niet als huishond. Eenmaal samen is er een mechel gekomen omdat hij zin had iom naast mijn vuilnisbakkie er een grotere hond bij te hebben en we tegen een herplaatser aanliepen van 1.5 die een heel leuk karakter had, zowel voor de sport als voor de rest van het dagelijks leven. Door haar ben ik uiteindelijk ook in de hondensport beland (KNPV), en erna is er nog een teef bijgekomen (xMH/DH) die ook toevallig op ons pad kwam. Die laatste is later na certificering naar een beveiliger gegaan waar ze naast een serieuze baan en de benodigde rust ook een gedeeltelijk huishondenleven heeft. Dat gaat omdat haar eigenaar zijn hond goed kent en weet waar de grenzen liggen en daar rekening mee houdt (deze is niet zo gemakkelijk als de andere teef). Een door ons gefokte zoon van haar had van zichzelf een erg rustig karakter maar was ook niet de gemakkelijkste met de meeste mensen buiten de eigen groep (voor ons altijd gemakkelijk hanteerbaar geweest daarin omdat hij het erg goed aangaf), maar die was ook prima te handhaven zowel in de spot als als huishond (dat was hij hier parttime). Die heeft nu ook een baan en omdat hij zijn "lastige"periode qua leeftijd goed begeleid doorgemaakt heeft, heeft zijn nieuwe eigenaar er nu een wereldhond aan, hij gaat overal waar zijn baas gaat.

Mijn jongste teef (stamboom mechel) heb ik aangeschaft op haar afstamming (nichtje van mijn eerste teef) en gedrag in het nest; is erg sociaal en heeft ook goede werkeigenschappen. Maar ook met haar heb ik eigenlijk geen bijzondere dingen waardoor ze geen huishond zou kunnen zijn (dus zou ik stopen met de KNPV dan bleef ze gewoon en gingen we andere leuke dingen doen). Hetzelfde geldt voor haar zoon, de jongste hier. Heerlijk relaxte hond, wel veel werklust maar weet dat zijn tijd vanzelf komt. Er is er hier niet een die de hele dag hysterisch op en neer staat te springen.

Dus ook zien zien wij het niet zitten om de 4 nu aanwezige honden allemaal tegelijk in huis te hebben als huishond, dat wil niet zeggen dat ze het individueel niet prima zouden kunnen. Een hond die thuis niet op rust kan zijn (als hij zijn uitdagingen maar krijgt) die zie ik ook niet zitten voor de sport eerlijk gezegd. Ze zijn pittig, dat wel, maar als dat in goede banen geleid kan worden, met of zonder KNPV sport, dan blijft het karakter voor mij gewoon heerlijk. Nee ik zou niet ineens andere honden willen als ik niet zou sporten. Ik wil zelf ook gewoon een beetje actie en ik ben erg blij met onze mechels :-D
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde hondensport dus ik zoek in de eerste plaats een hond die op alle andere vlakken goed bij me past en pas daarna focus ik me op welke sport die hond zou kunnen uitoefenen. Maar dat het een werkhond moet zijn staat vast.
Eens met Angelique over de opvoeding trouwens.
danifa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder

Ongelezen bericht door danifa »

ik wilde gewoon weer graag een herder, maar ik wil er ook graag iets mee doen.
uiteindelijk werd het een hollander. Rustig in huis maar daar buiten altijd in voor actie.
Waar ik haar ook mee heen sleep. behendigheid, gg, cirkeltraining, treibbal of hoopers ze doet het allemaal met plezier.
Maar aan de andere kant, als ik een paar dagen ziek ben, dan ligt ze lekker bij me en dan geeft het niet als ze een paar dagen wat minder heeft.
Zodra ik me dan beter voel, gaan we lekker een rondje fietsen en dan is ze haar overtollige energie weer kwijt.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik wilde graag een actieve en werklustige collie, dus een hond die het leuk zou vinden om samen met mij welke hondensport dan ook te doen. Ik heb destijds ook nog de border collie overwogen, maar dat vond ik toen nog een tandje té wat betreft behoefte aan werken en activiteit.
Ik heb dus inderdaad een afweging gemaakt tussen een hond die actief is en graag wil werken, maar die zich toch ook makkelijk voegt naar mij en prima met een dagje minder kan.
Mila heeft altijd zin om samen wat te doen en vindt eigenlijk alles wel leuk, maar kan ook best met een paar dagen wat minder. Ik ben ook niet fanatiek als het gaat om hondensporten, maar ik vind het vooral leuk om samen lekker bezig te zijn. Dus dat zij niet het niveau haalt van een gemiddelde border collie, vind ik geen enkel probleem. Mila is fanatieker dan ik trouwens :mrgreen:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik wilde een hond waar ik een cursus mee kon doen, maar voorop stond een fijn en sociaal karakter in het dagelijks leven, plus meegerekend dat dit mijn eerste hond zou zijn. Het karakter zit je 24/7 mee. Dat vind ik belangrijker dan prestaties. :wink:
Zou Ayleen nou geen enkele cursus leuk vinden, zou ik wel een beetje teleurgesteld zijn, want vind dat wel leuk om te doen. Gelukkig is dat niet aan de orde.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Toen m'n pa eindelijk akkoord ging met een hond, zijn we gaan rondkijken naar verschillende rassen. M'n vader was 'verliefd' geworden op een border uit ons dorp maar we wisten op dat moment nog niet zo veel van het ras af. Beetje erin verdiept en het karakter e.d. sprak ons erg aan. Hondensport gaan doen leek mij ook erg leuk, en daar zijn borders uitermate geschikt voor. Vervolgens kwam dus wel de vraag of wij een border collie voldoende konden bieden. Na meerdere fokkers te hebben bezocht kon die vraag gelukkig met een 'ja' beantwoord worden en we hebben nooit spijt gehad van de keuze voor de border collie. We werden zelfs zo dol op het ras dat er na de eerste pup nog meer volgden. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat geen van onze honden uit pure werklijnen afkomstig was/is, maar ik ken veel borders uit dergelijke lijnen die prima functioneren als 'huishond' zolang hen maar voldoende mentale en fysieke uitdaging geboden wordt bijvoorbeeld in de vorm van een/meerdere hondensport(en). Veel staat of valt ook met een stukje opvoeding.

Een eventuele volgende hond zal (helaas) geen border collie meer worden. De liefde voor het ras is er nog steeds, maar mijn persoonlijke omstandigheden zijn inmiddels dermate veranderd dat de border tegenwoordig een minder verstandige, handige en verantwoorde ( :ugh: ) keuze zou zijn. Toch hoop ik in een volgende hond wederom een beetje dat actieve te kunnen vinden. Bankhangen is prima (vinden de meeste borders ook :tongue:) , maar er moet wel wat pit in zitten en hopelijk ook wat bereidheid om samen met mij te trainen zodat ik zelf ook uitgedaagd blijf om letterlijk en figuurlijk in beweging te blijven.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb mijn honden (Jack en Jones dan) echt uitgezocht om mee te sporten.
Natuurlijk kan ik met een showlijn labrador ook wel leuk jachttraining doen maar ik wil meer dan dat, ik wil een serieuze werkhond die ervoor in de wieg gelegd is en die niets liever doet dan met mij werken.
Een hond die ik niet hoef aan te sporen en met trucjes bij de les moet proberen te houden maar een hond die zowel fysiek als mentaal tot het uiterste kan en wil gaan en daar serieus in is.
Dat brengt met zich mee dat mijn honden wel bezig gehouden moeten worden en het geen allemansvriendjes zijn die iedereen leuk vinden (andere mensen en honden vinden ze gewoon niet interessant) maar daar heb ik ze dus ook niet op uitgezocht.
De meeste mensen denken vaak dat deze honden dan erg druk zijn in huis maar dat is totaal niet zo, ze zijn juist heel rustig en heel beheerst overal in.
Een echt gezinsleven zijn ze niet gewend want ik ben alleen, maar als ik eens met ze ergens op visite ga in een druk huishouden met bijvoorbeeld kinderen gaat dat ook altijd prima, ze zijn daar erg kalm in.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bordercollie-light: markiesje ;) Ik ken aardig wat mensen die altijd bc's gehad hebben, op een gegeven moment bc's niet meer konden geven wat ze nodig hebben en nu verslingerd zijn aan markiesjes. En ook wel mensen die markiesjes leuk vonden en nu een bc hebben. Ik heb zelf geen ervaring met bordercollies, behalve dat ik ze af en toe buiten tegenkom. (Bij ons in de buurt woont ook een kruising bc/markiesje. Ook leuk dier.)
Elco is in ieder geval een hondje dat thuis lekker rustig is, maar graag actief is en zeker ook wel pit heeft en graag voor z'n baas werkt. Hij houdt mij in ieder geval lekker in beweging, zowel lichamelijk als mentaal. Ik heb gehoord dat z'n broertjes en zusjes sterren in het manipuleren zijn, op een leuke manier. Bij ons krijgt Elco die kans niet zo, maar hij probeert het wel. Wij zijn hem alleen meestal net een stap voor ;)

Wij hebben bewust voor een Markiesje gekozen (en dan ook nog een van de rustigste uit het nest) omdat naar cursus gaan voor mij problematisch is, maar we wel graag actief met de hond bezig wilden kunnen zijn, afgewisseld met dagen waarop ik nauwelijks de straat uit kom. Mentale uitdaging bieden aan een hond is geen probleem. Ook een leuke uitdaging voor onszelf ;) En ook prima te doen op m'n slechtere dagen.
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Ik heb indertijd voor de dwergschnauzer gekozen omdat ik een kleine hond wilde, waar je toch wat mee kon trainen. Barra pas precies in dat plaatje. Ze vindt het leuk om samen bezig te zijn en is slim genoeg om dingen op te pakken.
Misty is een kruising-dwergschnauzer waar een gigantische werklust in zit, meer dan in de gemiddelde schnauzer of welk ras dan ook. Dat vind ik wel heel leuk, ik doe nu allerlei hondensporten en dat is genieten. Kom ik wel op een dilemma voor mijn eventueel volgende hond. Dan wil ik weer een Misty...
Afbeelding
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Ik wilde een hond waar ik wat mee kon doen. De showborders vind ik gewoon niet mooi qua uiterlijk. Omdat ik wilde schapendrijven met Flynn ben ik gaan kijken naar sport/werklijn, en uiteindelijk bij de werklijn uitgekomen.

Flynn is een echte werker. Hij wil altijd wel wat doen, en zet zich daar vol voor in. Hij is ontzettend slim. Maar vanaf jongs af aan hebben we hem aangeleerd dat hij in huis rustig moet zijn, en dat we ook wel eens dagen niks doen. Daar legt hij zich bij neer- in huis is het een rustige hond die eigenlijk alleen maar ligt te slapen. Zodra we buiten zijn gaat de knop om en wil hij werken. Als we een dag of 2 niks doen (qua mentale uitdaging, wandelen doen we dan uiteraard wel) vindt hij het ook prima. Als er meer tijd tussen zit, zeg 4-5 dagen voor hij weer met zn kop mag werken wordt hij wel vervelend in huis.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah is wel geselecteerd op werk karakter. Mocht ze het niet in zich hebben, had ik het ook prima gevonden. Gelukkig wil ze graag werken. Toch is voor mij het belangrijkste dat ze rustig is in huis, gewoon een makkelijke hond. Het fijne is dat ze dat beide is, heerlijk om mee te werken maar kan ook prima zonder. Wel moet ze dan elke dag een flinke wandeling hebben.
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb echt gezocht op "werkhond", maar daarbij wil ik de hond ook als huishond hebben en daar moet het in principe geen problemen opleveren.

Bij de meeste jachthonden waarmee flink gewerkt wordt is die combinatie van eisen gelukkig geen probleem. :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

puur sportgeschiktheid hier.
Maar dat gaat prima samen met een normaal huishonden leven. Ze zijn meer uren in de week 'gewoon hond' dan sporthond.
Ik wil overal met ze kunnen komen en dat doe ik dan ook.

Het is echt niet zwart-wit.
Toch niet als je ze het aanleert :wink:
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Voor ons zijn een aangenaam karakter en werkeigenschappen het belangrijkste.

Voor het werk aan de schapen hebben we bewust border collies uit werklijn aangeschaft, en daarnaast zijn het voor ons ook heel aangename huishonden.
De schapen hadden we al heel wat eerder als de honden, en op een bepaald punt hebben we besloten dat het wel handig zou zijn een hulpje te hebben.

Juist omdat ze genoeg te doen hebben zijn ze rustig in huis.
Het zijn redelijk gevoelige en zachte honden, heerlijke knuffelbeesten en allemansvrienden.
Dat is precies zoals ik een hond graag zie, ook als ik ze niet nodig had om te werken.

Dus ja, wij hebben in functie van werkeigenschappen onze honden uitgekozen.
Allemaal nogal verschillend van uiterlijk, maar ieder op zijn manier heel gedreven en werklustig.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik wilde een multi functionele sport hond die veelzijdig in te zetten is dus dan was de keuze voor een herder vrij gemakkelijk. De zelfstandigheid en het "dingen doen op eigen manier" en op eigen wijze past precies bij het karakter van een Hollander. De langhaar omdat ik ze gewoon weg prachtig vind om te zien zonder dat er veel onderhoud aan te pas komt. Plus daarbij dat het relatief gezonde rashonden zijn, ook niet geheel onbelangrijk.
Verschil tussen de half zusjes is als dag en nacht, waarbij Laicka het Hollander zijn heeft uitgevonden en graag zelf dingen doet en vooral geen gehoorzaamheid wilt lopen is Fix de keerzijde waardoor ik op alle vlakken die ik wil mijn hart op kan halen.
Toch als er ooit weer 1 gaat komen, zal het meer richting type Laicka zijn als Fix.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik heb mijn hond gekozen met in het achterhoofd dat ik "iets" wilde gaan doen. Tallie is mijn eerste hond, en ik had eigenlijk geen idee wat ik leuk zou vinden, maar een Kelpie is overal wel voor te porren dus dat komt goed uit. Het heeft eigenlijk precies zo uitgepakt als gehoopt - in huis is ze rustig, een knuffelkont eersteklas en buiten wil ze werkelijk alles wel doen. En een keer een dag niets is ook goed.

Toen ze nog pup was liep ze altijd al met die neus aan de grond, en uiteindelijk zijn we bij het speuren terecht gekomen. Bevalt ons allebei erg goed :cheer:
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Beau was er voor mijn interesse in trainen en sporten begon. Ik ben daar pas interesse voor gaan krijgen omdat ik met Beau wel aan de slag moet, hij verveelt zich erg snel en dan is hij op z'n zachts gezegd niet bepaald leuk. Hij is nu 11,5 en we trainen nog dagelijks. Van alles wat, trouwens. Als ik een dag niets doe is dat direct te merken. Ik heb drie oppashonden in één huis (border collies) en die zijn een stuk rustiger dan Beau als ik een dag weinig doe.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Had bij aanschaf geen flauw idee omtrent de werkeigenschappen.
Maar goed: vijventwintig tinten grijs bleek een mooi boek voor de helft van de prijs.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

De primaire reden dat ik een hond wilde is om mee te sporten, dus daar is vooral naar gekeken. Tuurlijk zijn het ook huishonden, maar dat kunnen het ook prima zijn als je aan hun behoeften voldoet. En die behoeften liggen hoger dan bij de gemiddelde hond, maar dat zie je ook terug in het werk. Ze zetten zich voor 200% in en dat verwacht ik ook van ze. Eigenwijs gedrag kan ik best hebben, maar ongemotiveerde honden kan ik echt niks mee. Dus mits ze de training en beweging krijgen die ze verlangen functioneren ze ook prima als huishonden.
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS

Ongelezen bericht door mito »

Nanna schreef:
mito schreef: Misty is een kruising-dwergschnauzer waar een gigantische werklust in zit, meer dan in de gemiddelde schnauzer of welk ras dan ook. Dat vind ik wel heel leuk, ik doe nu allerlei hondensporten en dat is genieten. Kom ik wel op een dilemma voor mijn eventueel volgende hond. Dan wil ik weer een Misty...
Je zou dan eens kunnen kijken voor een Pumi. Veel werklust (rasgroep 1, herdershonden), dezelfde grootte als Misty en als je niet showt kun je hem nog knippen als Schnauzer ook ;-)

Afbeelding
Leuk, dat ga ik in gedachten houden.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

:mrgreen: Ik houd zelf van actie en van gedreven onbevreesde honden. Mijn boomloze mechel komt uit KNPV lijnen waarvan ik wist dat de vader rustig is(voor een mechel) en beide ouders heel sociaal. Nou zoek ik geen allemansvrienden, maar een mens-scherpe hond vind ik niet praktisch aangezien we ook activiteiten doen waar andere mensen en honden aanwezig zijn en ze mee gaan op vakantie.

Onze mechel is rustig in huis zolang er geen tumult is. Bij binnen komen van visite stuitert hij het liefste tegen het plafond, maar als iedereen eenmaal zit is hij echt rustig. Hij doet menig mens verbazen als hij dan uitgebreid ligt te pitten :mrgreen:

Hippo hebben we gekozen omdat het buitenshuis ook actieve honden zijn en het zijn echte clowns. De combinatie van de twee rassen bevalt uitstekend! Hippo kan prima een dagje zonder veel beweging, Oscar functioneert het beste met elke dag voldoende uitdaging/beweging.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik wilde een hond om lekker veel mee te wandelen door de bossen e.d. en om een sport te gaan doen. Dat liep een beetje anders :mrgreen: Maar dat geeft helemaal niks, wie weet komt dat nog.
Aan de andere kant is Xavi een heerlijke, makkelijke hond. Hij is meestal wel in voor actie maar kan ook gigantisch slapen en lui zijn :slaap:
Het is een ideale "gezinshond", hij zal geen mens kwaad doen maar bemoeid zich aan de andere kant ook niet erg met de mensen/kinderen. Dat is wel erg handig, ik moest er niet aan denken een mens agressieve hond te hebben.

Hij houd voornamelijk van sneupen en speuren.. en als het mocht zou hij jagen en drijven ook helemaal het einde vinden maar dat doen we maar even niet. :mrgreen:
Speurtraining gaan we zeker wel weer doen, maar dat lukt nu even niet. Dat is wel een super leuke sport om samen met hem te doen. :D
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”