Een tijdje geleden werd ik lid hier eigenlijk om info en advies bij te zoeken bij een gedragsprobleem, maar ben er nog niet aan toegekomen. Vandaag maar eens doen!
Zelf heb ik een lief ruwharig Teckelmannetje genaamd Takkie. We zijn stapeldol op elkaar, wandelen graag, spelen veel, en liggen graag samen tegen elkaar op de bank. Niks op aan te merken en mijn verhaal gaat ook niet over hem.
Takkie:

Ik deel het huis met een jongedame, een vriendin, maar geen relatie. Zij woont op de eerste verdieping, ik op de tweede en we delen de voordeur, keuken en toilet. Zij wilde ook graag een hondje, en heeft er inmiddels bijna een jaar eentje, een kruising tussen een Chihuahua en een Pekinees. Ze is een vrouwtje en over haar gaat het hier. Mijn huisgenote is geen Nederlandse en beheerst de taal nog niet goed genoeg om hier zelf te posten, en daarbij gaat het vooral om de relatie tussen mij en haar hondje, Lilly.
Het probleem in het kort: Lilly is naar mij toe zo fel als een piranha, valt me aan, bijt (hard) en blaft voortdurend als ik langskom op de overloop en vooral 's nachts als ik eens naar de wc moet ofzo, waardoor mijn huisgenote natuurlijk wakker wordt. Zij vind dit allemaal heel vervelend, en geeft mij bijna de schuld ervan, terwijl ik gewoon lief tegen het beestje probeer te doen. Mijn huisgenootje is bijna wanhopig en valt intussen (in het begin niet) flink uit naar Lilly en soms naar mij. Later geeft ze wel toe dat t niet mijn schuld is, maar zo zie je hoe wanhopig ze is af en toe.
Lilly is op zich best een lief beestje. Een beetje knorrig soms, maar verder gewoon lief. Tegen anderen die op bezoek komen is ze niet zo. Het gekke is, zelfs tegen mij was ze niet zo toen ik een paar keer op Lilly paste terwijl mijn huisgenote op vakantie was. Dan is Lilly gewoon lief (ok beetje knorrig), aaibaar, loopt gezellig mee met mij en Takkie. Ook bij mijn huisgenote zelf is er niks aan de hand, ze zijn dol op elkaar.
Lilly:

Ook als ik Lilly in de keuken eens een stukje vlees geef is ze lief, en haar baasje zegt dat Lilly als ik eraan kom op de vloer gaat snuffelen of er eten ligt. Kennelijk mag ze me ergens dus toch, maar helaas vrijwel altijd juist niet.
Het lijkt enigszins territoriaal, want ze doet het vooral als ik de kamer in kom, of vanuit de kamer richting mij op de gang. Ik kan niet op blote voeten naar de douche, want ze hapt erin en geloof me, het doet pijn en ze heeft scherpe tandjes.
Ik straf haar niet af, ik kan dat niet zo goed, ik ben iemand die met liefde opvoedt, niet met harde hand. Mijn Takkie heeft nooit een klap gehad, en kent geen agressie of woede. Takkie en Lilly gaan verder wel goed samen. Lilly is niet agressief tegen Takkie, ze vindt hem eerder interessant en leuk. Takkie hoeft verder niet zoveel van Lilly maar is ook niet agressief naar haar toe.
Wat kan ik doen om Lilly rustiger te laten worden?
Voor mij is het onprettig, maar wel mee te leven, maar voor mijn huisgenootje is het bijna reden om ergens anders te gaan wonen, terwijl we het verder best kunnen vinden samen.
Wat we nu gaan proberen zijn twee dingen:
- Vaker samen gaan wandelen en dan de riemen ruilen: zij met Takkie, ik met Lilly, maar wel samen op weg.
- Vaker bij haar op de kamer komen zitten. Tegen ander bezoek is ze niet zo, maar die blijven een tijdje bij haar, en ik kom alleen af en toe even wat vragen (en krijg de storm van Lilly over me heen)
Zou dit werken, en wie heeft er nog meer advies hoe hiermee om te gaan en Lilly's gedrag bij te sturen? Elk advies dat jullie kunnen geven is meer dan welkom!
Met vriendelijke groet,
Frank & Takkie