Nika kwam destijds gewoon omdat ik een boxer wilde, punt! Ik ben met haar gewoon gaan kijken wat ze leuk vond en heb naast gehoorzaamheid ook behendigheid en recreatief sportten (van alles wat) gedaan.
Voor de volgende hond ben ik meer gaan zoeken naar een ras wat wat breder inzetbaar was in het sporten, dat werd de Hollandse Herder (Marouck). Marouck bleek niet geschikt voor de KNPV, maar ik heb met plezier een tijdje IPO getraind met haar (ook geen hoogvlieger maar wel veel plezier).
Daarna kwam mijn eerste Mechelse Herder, Biène. Ondanks dat ze als pup veelbelovend was, bleek ze uiteindelijk net wat tekort te komen in het bijtwerk en ben ik het zoekhondenprogramma van de KNPV gaan trainen, wat ze heel leuk vond.
Daarna kwam Mechelse Herder Numa. Een werkhond in hart en nieren met een enorme beet, maar voor mij eigenlijk net wat te sterk, waardoor de training niet altijd gemakkelijk is. Een ruime maand geleden besloten te stoppen met hem en voorgebracht aan de politie die interesse had. Uiteindelijk is de verkoop niet doorgegaan en nu heb ik hem uit de actieve verkoop gehaald en ben ik de training weer gaan oppakken. Wat aanpassingen gedaan waardoor we hopelijk het trainingsprobleem (draaien in de laan) weer onder controle krijgen. Afgelopen dinsdag is hij iig 2x achter elkaar voluit de laan uitgekomen, dus we zetten nog even door. Vanavond komt overigens iemand kijken die hem, ondanks dat ik meerdere keren gemeld heb dat hij momenteel niet te koop staat, perse wil komen bekijken. Duidelijk gemaakt dat hij niet is wat hij zoekt (niet sociaal genoeg) maar die man komt toch, alleen voor de koffie zei hij. Geen idee ook hoe hij bij mij terecht is gekomen, was getipt door een handelaar waar ik nooit mee gesproken heb en die hem volgens mij nooit gezien heeft, maar wist wel het trainingsprobleem.
En binnenkort komt Mechelse Herder nummer 3, een stamboomloze dit keer. Maar wel weer uitgezocht op werkeigenschappen.
Ik vind het KNPV-programma gewoon heel leuk om te trainen.