Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondje huisgenootje aggressief, alleen tegen mij, wat nu?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Hondje huisgenootje aggressief, alleen tegen mij, wat nu
Een peek en chi staan alle 2 al niet bekend om hun vriendelijk open karakter naar vreemden toe dus je zou op je knieén moeten en stof vreten op lange termijn voor dat ze je uiteindelijk leuk gaan vinden en wens je veel sucses.
Ik zou een keer een flinke kledder uitdelen of haar met een grote bek even te kennen geven dat ze haar plek moet weten en bek moet houden.
Ik zou een keer een flinke kledder uitdelen of haar met een grote bek even te kennen geven dat ze haar plek moet weten en bek moet houden.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
"Leuk gevonden willen worden" vind ik de allergrootste valkuil met honden, mensen, en heel veel andere dieren.
Onbewust verlagen veel mensen zich tot volger, als ze leuk gevonden willen worden. Maar als je grip wilt hebben, de leider wilt zijn, moet je je niet inlikken maar je sympathie verdienen.
Ik ben docent, en zie bij docenten met ordeproblemen regelmatig hoe ze voor een klas worden afgeslacht. En ze proberen zo goed leuk gevonden te worden!
Ja ze passen zich aan aan wat leerlingen willen, tracteren om de meeste flauwekul, verzinnen allerlei lollige activiteiten in de klas, honoreren de kleinste goede intenties van leerlingen zo overmatig dat de leerlingen spontaan weer afhaken. En de leerlingen hangen in de gordijnen en gut wat hebben we samen een lol
(altijd met smoezen "ja het is het laatste uur, het is vrijdag, ze komen net van gymnastiek, ze zijn toe aan vakantie)
Ze geven veel te veel ruimte en geven allerlei privileges weg waar de leerling gebruik van maakt, maar waar ze zich eigenlijk helemaal niet goed bij voelen want ze hebben sturing en grenzen nodig, zitten dan veel beter in hun vel.
Die leerlingen vinden je veel leuker wanneer je duidelijk bent, grenzen stelt, hun energie op zaken weet te richten wat voldoening geeft. En zo is het met honden niet anders!
Daar sta je dan met je worst en kaas, en die hond denkt 'krijg de kolere. Hier met die worst en wegwezen uit mijn terretorium'. Daar valt geen worst tegenop te voeren.
Onbewust verlagen veel mensen zich tot volger, als ze leuk gevonden willen worden. Maar als je grip wilt hebben, de leider wilt zijn, moet je je niet inlikken maar je sympathie verdienen.
Ik ben docent, en zie bij docenten met ordeproblemen regelmatig hoe ze voor een klas worden afgeslacht. En ze proberen zo goed leuk gevonden te worden!
Ja ze passen zich aan aan wat leerlingen willen, tracteren om de meeste flauwekul, verzinnen allerlei lollige activiteiten in de klas, honoreren de kleinste goede intenties van leerlingen zo overmatig dat de leerlingen spontaan weer afhaken. En de leerlingen hangen in de gordijnen en gut wat hebben we samen een lol

Ze geven veel te veel ruimte en geven allerlei privileges weg waar de leerling gebruik van maakt, maar waar ze zich eigenlijk helemaal niet goed bij voelen want ze hebben sturing en grenzen nodig, zitten dan veel beter in hun vel.
Die leerlingen vinden je veel leuker wanneer je duidelijk bent, grenzen stelt, hun energie op zaken weet te richten wat voldoening geeft. En zo is het met honden niet anders!

Daar sta je dan met je worst en kaas, en die hond denkt 'krijg de kolere. Hier met die worst en wegwezen uit mijn terretorium'. Daar valt geen worst tegenop te voeren.

- Paisley
- Zeer actief
Dan ga je dus de strijd aan met je huisgenoot, terwijl ze dit ook niet met opzet doet. De kans is groot dat er behoorlijk wat heibel ontstaat als je dat kleintje een hollenwipper verkoopt, zou ook heibel hebben met mijn vriend als hij Mayke schopt om gedrag waar ik geen grip op krijg.
De vraag is of je zo met je huisgenoten om wilt gaan. Tis wel thuis.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Wat ik bedoel is dat een hond die angstig is voor een bepaalde dreiging, die angst niet bewust op zoekt.laeken schreef:Die redenatie klopt gewoon niet. Angst betekent helemaal niet dat een hond geen situatie opzoekt. Wat zoekt dit hondje eigenlijk op in haar huis? Ze conflicteert tussen waaksheid, angst en misschien gebrek aan sturing. De bange chihuahua's van mijn buren stormen op alles af, keffen de longen uit hun lijf maar rennen meteen weg als je op ze af loopt met hun staart tussen de poten. Draai je je om dan bijten ze net niet in je hakken en stormen ze dus direct weer op je af.
Honden die echt pure angst hebben, raken in paniek, en vluchten of reageren uit noodweer.
Als ik een hond benader met een paraplu, en daar is de hond bang voor, dan zal de hond er bij uit de buurt blijven, tenzij ik de hond van dichtbij ga bedreigen met een paraplu, dan staat de hond voor een 'keuze', vluchten, of met agressie reageren. Dat laatste kan je mijn inziens dan angstagressie noemen. Maar honden die aan de lijn uitvallen naar een hond een kilometer verderop, of honden die rustig liggen te slapen, en verderop onraad ruiken, reageren niet zo vanuit directe angst, maar vanuit onzekerheid.
Als er op dat moment geen structuur of duidelijkheid gegeven wordt, zal de hond reageren met agressie, op de hoop dat het onbekende dan verdwijnt. Naar mijn idee komt de agressie dan voort uit onzekerheid, en niet uit angst.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Nanna schreef:Je kunt niet zeggen dat je niet gewaarschuwd hebt. En veel mensen vinden het in hun hart leuk als hun hond bijt " hij bescherremt me". De tyfus voor ze, ik laat me niet bijten. En hoe moeilijk is het om de hond vast te houden, hoezo geen grip krijgen? Zet die hond dan 's nachts maar in een bench.Paisley schreef:Dan ga je dus de strijd aan met je huisgenoot, terwijl ze dit ook niet met opzet doet. De kans is groot dat er behoorlijk wat heibel ontstaat als je dat kleintje een hollenwipper verkoopt, zou ook heibel hebben met mijn vriend als hij Mayke schopt om gedrag waar ik geen grip op krijg.

- Hanneke2
- Zeer actief
Dat bedoel ik. Je hebt angst en je hebt angstagressie. En bij angstagressie hoef je sommige honden echt niet in een benarde positie te drijven om in je poten gebeten te worden.laeken schreef:Die redenatie klopt gewoon niet. Angst betekent helemaal niet dat een hond geen situatie opzoekt. Wat zoekt dit hondje eigenlijk op in haar huis? Ze conflicteert tussen waaksheid, angst en misschien gebrek aan sturing. De bange chihuahua's van mijn buren stormen op alles af, keffen de longen uit hun lijf maar rennen meteen weg als je op ze af loopt met hun staart tussen de poten. Draai je je om dan bijten ze net niet in je hakken en stormen ze dus direct weer op je af.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Paisley schreef:"Leuk gevonden willen worden" vind ik de allergrootste valkuil met honden, mensen, en heel veel andere dieren.
Hier ben ik het gewoon echt niet mee eens. Wederom ga je uit van het slechtste in je hond. De hond gaat volgens jou meteen een loopje met je nemen omdat hij die kans krijgt. Wie zegt dat als je leuk gevonden wil worden door je hond hij dat meteen misbruikt? Waarom zou hij dat doen? En naast leuk gevonden willen worden door je hond is er ook nog zoiets als grenzen stellen. Dat kan heel makkelijk samen gaan.
Ik heb in het begin heel erg mijn best gedaan om me in te likken bij Bas. Dus snoepjes geven zomaar, heel veel aaien als ze bij me kwam en heel lief voor haar zijn. Veel mensen zullen het getut noemen of zoals jij zegt, inlikken. Ik zie dat totaal anders. Ik zie dat als op mij richten. Dus zorgen dat de hond of willekeurig welk dier het leuk vind om bij mij te zijn en geen angst heeft of reserves naar mij toe.
Pas daarna kan ik werken met een dier. Dus Bas leren wat de bedoeling was kwam in dit geval NA het Bas leren dat ik de leukste, liefste en aardigste man op aarde was.
Gelukkig pakt dat heel goed uit bij mij. Ik heb dat ook bij al mijn andere honden gedaan. Ik geloof ook echt niet in sympathie verdienen. Ik geloof in sympathiek zijn en dan zo gezien worden.
Ik ben heel lang leerling geweest en mijn hele goede gedrag naar leraren toe zat hem in het feit of ik ze mocht of niet. Als ik ze aardig vond en niet autoritair dan gunde ik ze mijn volledige aandacht en mijn correcte reacties op hun vragen. Waren ze autoritair of dominant dan werd ik daar dwars van want ze hadden mijn sympathie niet en ik had dus gewoon niet veel met die leraar.Ik ben docent, en zie bij docenten met ordeproblemen regelmatig hoe ze voor een klas worden afgeslacht. En ze proberen zo goed leuk gevonden te worden!
Ja ze passen zich aan aan wat leerlingen willen, tracteren om de meeste flauwekul, verzinnen allerlei lollige activiteiten in de klas, honoreren de kleinste goede intenties van leerlingen zo overmatig dat de leerlingen spontaan weer afhaken. En de leerlingen hangen in de gordijnen en gut wat hebben we samen een lol(altijd met smoezen "ja het is het laatste uur, het is vrijdag, ze komen net van gymnastiek, ze zijn toe aan vakantie)
Ik snap ook wel dat er een grote grijze zone is tussen aardig zijn en aardig gevonden willen worden en heel streng zijn zonder sympathie.
Toch denk ik dat wat jij stelt voor mij totaal niet werkt. Ik lik me dus wel degelijk in in een hondenleven en daarna stel ik pas eisen. Eerst moet ik die hond zover hebben dat hij mij graag mag en iets voor me wil doen. Wat er in jouw redenatie voor mij de boventoon blijft voeren is een uitgangspositie waarin je met vervelende dieren of kinderen te maken hebt. Ik denk dat lang niet alle dieren en kinderen op de tafel gaan dansen als je de touwtjes laat vieren.
Zelf ben ik opgevoed zonder straffen, zonder grenzen en zonder onderdrukking. Geen reden voor mij om een losgeslagen puber te worden. Wel werden de vriendjes en vriendinnetjes met strenge ouders dat. Hoe geloviger, hoe meer regels in huis en hoe meer autoriteit die ouders lieten zien, hoe meer losgeslagen die kinderen leken te worden.
Ik dacht altijd, nou, ik ga wel enigszins op tijd naar huis want anders is mijn moeder bezorgd. Dat wilde ik niet voor haar. Mijn vriendjes uit bv streng gelovige gezinnen leken echt alle kansen aan te grijpen om alles te doen wat god verboden had.
Met mijn honden idem. Ik ben heel zacht. Mijn honden zijn stuk voor stuk zacht naar mij geweest en stuk voor stuk bereid geweest om te luisteren. Dat betekent niet dat ik geen grenzen heb. Ik ben juist van het altijd zacht zijn totdat anders vereist is. Dus lief zijn, paaien, aaien etc, totdat er echt een grens opgezocht wordt en dan geef ik die duidelijk aan.
Ik denk dus oprecht dat je sympathie niet hoeft te verdienen en ik denk ook oprecht dat sympathie een prima basis kan zijn voor goed gedrag en een leuke hond.
Ik vind echt dat er in onze samenleving en ook op dit forum heel erg uitgegaan wordt van het verkeerde in de hond. Hij weet dat hij dat niet mag. Ik heb het al duidelijk aangegeven dus nu ga ik hem harder aanpakken. Hij moet maar luisteren en anders maak ik dat hij luistert etc etc. Ik ben er van overtuigd dat de helft van de honden waarover dit gezegd wordt geen idee heeft wat er nu precies verwacht wordt. Als het er niet veel meer zijn. Een hond die echt weet wat je van hem verwacht zal zelden een potje maken van een samenwerking. Mits je hem goed verzorgd en hij een goede band met je heeft. Honden die uitproberen en constant grenzen opzoeken zijn gewoon in de war wat mij betreft. Of missen iets in hun leven wat maakt dat ze rustig zijn in hun kopje.
-
- Zeer actief
Dan is het de vraag wat het verschil is tussen angst en onzekerheid? Dat is nogal een dunne lijn. Een hond die onzeker is is vaak een hond die bang is. En andersom. Dus is een hond bang voor auto's dan zal hij onzeker worden als je naar de weg toe loopt. Ik maak niet heel veel onderscheid tussen angst en onzekerheid omdat een zelfverzekerde hond ook niet snel bang wordt. En andersom natuurlijk. Een hond die niet snel bang wordt kun je ook een zelfverzekerde hond noemen.Apple schreef:Wat ik bedoel is dat een hond die angstig is voor een bepaalde dreiging, die angst niet bewust op zoekt.laeken schreef:Die redenatie klopt gewoon niet. Angst betekent helemaal niet dat een hond geen situatie opzoekt. Wat zoekt dit hondje eigenlijk op in haar huis? Ze conflicteert tussen waaksheid, angst en misschien gebrek aan sturing. De bange chihuahua's van mijn buren stormen op alles af, keffen de longen uit hun lijf maar rennen meteen weg als je op ze af loopt met hun staart tussen de poten. Draai je je om dan bijten ze net niet in je hakken en stormen ze dus direct weer op je af.
Honden die echt pure angst hebben, raken in paniek, en vluchten of reageren uit noodweer.
Als ik een hond benader met een paraplu, en daar is de hond bang voor, dan zal de hond er bij uit de buurt blijven, tenzij ik de hond van dichtbij ga bedreigen met een paraplu, dan staat de hond voor een 'keuze', vluchten, of met agressie reageren. Dat laatste kan je mijn inziens dan angstagressie noemen. Maar honden die aan de lijn uitvallen naar een hond een kilometer verderop, of honden die rustig liggen te slapen, en verderop onraad ruiken, reageren niet zo vanuit directe angst, maar vanuit onzekerheid.
Als er op dat moment geen structuur of duidelijkheid gegeven wordt, zal de hond reageren met agressie, op de hoop dat het onbekende dan verdwijnt. Naar mijn idee komt de agressie dan voort uit onzekerheid, en niet uit angst.
Maar je hebt daarin wel een punt. Bas is onzeker naar grote honden. Maar niet bang. Ze doet haar staart tussen de benen en loopt er met een boog omheen liefst. Moet ze echter dealen met een grote hond omdat we die nu eenmaal op bezoek hebben of wij gaan ergens heen waar ze grote honden hebben dan ligt ze er binnen 5 minuten naast. Loopt met grote honden door het bos etc etc. Dus ze is niet bang voor grote honden. Ze is onzeker over de kennismaking. Alles staat of valt met het respect voor haar snauw. Reageert een grote hond met terugtrekken op een fikse snauw van Bas dan is alles goed. Ze zoekt niks op, maakt geen problemen en negeert grote honden volledig zolang ze reageren op haar gesnauw. Doen ze dat niet dan raakt ze overstuur en kan ze zelf snappen en grauwen. Ze moet en zal genegeerd worden. Zodra ze elkaar negeren maakt ze tussendoor steeds in etappes kennis. Even snel ruiken bij passeren, plasjes ruiken en dan groeit het vertrouwen. Dus wat dat betreft heb je een punt. Angst en onzekerheid zijn niet altijd hetzelfde. Maar in het algemeen genomen vind ik een onzekere hond die bijt nog steeds een hond die bijt uit angst. Bas hapt nl naar grote opdringerige honden uit angst dat ze haar pijn zullen doen. Niet omdat ze dominant is of een vervelend karakter heeft.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik denk eerlijk gezegd dat het hier aan van alles schort en dat je een combi kan maken van verschillende antwoorden hier. Volgens mij las ik ergens dat je in andere gevallen wel prima met dit hondje door een deur kan, dus ik vraag me af of in dit geval paaien nog wel zin heeft, maar het zal zeker ook een deel van mijn beleid zijn. Gek genoeg paai ik de meeste honden ook. En heb ik altijd honden die extreem veel aandacht voor mij hebben. Nu val ik wat vaker voor de pittigere types waarbij dit dus ook heel handig is. Maar met paaien zit 1 valkuil, is dat je op verkeerde moment gaat paaien. Dus de paaimomenten inzet op moment dat hij slecht gedrag vertoond en dan ben je uiteindelijk dus verder weg van je doel.
Daarnaast zou ik als het misgaat, wel degelijk corrigeren. Blaffen is iets anders dan bijten, daar zit wel degelijk een hele andere hond achter. Blaffen zou ik mee kunnen leven. Met mij daadwerkelijk pijn doen, is een grens overschreden. Band of geen band. Vandaar dat ik ook de trainingsdiscs introduceerde. Inderdaad aanvankelijk gooien, in aanleerfase en wanneer ze er mee bekend zijn hoef je vaak alleen nog maar even te tingelen. Met kleien hondjes heb je inderdaad wel een risico, vandaar dat ik ook niet lijfelijk wil straffen. Enkel een schrikreactie en dan gewenst gedrag vragen. Zit (al ie dat kan?) of aandacht of terug naar je plaats en dan kan je wat lekkers verdienen.
En daarbij zal eigenaresse toch ook iets moeten gaan verzinnen dat hondje 's nachts niet in jou voeten hangt. Dat kan, zeker met zo'n klein hondje, niet moeilijk zijn. Een bench vind ze misschien niets, dan maar een traphekje, puppyren of gedeelte met hekjes (bijvoorbeeld van die konijnenhekjes, kosten geen drol) afzetten. Je huisgenote laten bijten en er steeds te laat bij zijn, dat gaat nooit wat worden. Sommige mensen hebben de timing gewoon niet. Moet je ook niet gaan verwachten, zullen ze dus op andere creatieve wijze mee om moeten gaan. Stelselmatig te laat zijn, al is het soms maar een enkele keer, het gedrag valt dan niet af te leren.
Een schop onder de kont heeft deze bij deze hond idd echt totaal geen zin. En hoeft ook helemaal niet. Maar enkel vriendjes worden in andere situaties, gaat naar mijn inziens dit gedrag in deze setting niet veranderen.
Daarnaast zou ik als het misgaat, wel degelijk corrigeren. Blaffen is iets anders dan bijten, daar zit wel degelijk een hele andere hond achter. Blaffen zou ik mee kunnen leven. Met mij daadwerkelijk pijn doen, is een grens overschreden. Band of geen band. Vandaar dat ik ook de trainingsdiscs introduceerde. Inderdaad aanvankelijk gooien, in aanleerfase en wanneer ze er mee bekend zijn hoef je vaak alleen nog maar even te tingelen. Met kleien hondjes heb je inderdaad wel een risico, vandaar dat ik ook niet lijfelijk wil straffen. Enkel een schrikreactie en dan gewenst gedrag vragen. Zit (al ie dat kan?) of aandacht of terug naar je plaats en dan kan je wat lekkers verdienen.
En daarbij zal eigenaresse toch ook iets moeten gaan verzinnen dat hondje 's nachts niet in jou voeten hangt. Dat kan, zeker met zo'n klein hondje, niet moeilijk zijn. Een bench vind ze misschien niets, dan maar een traphekje, puppyren of gedeelte met hekjes (bijvoorbeeld van die konijnenhekjes, kosten geen drol) afzetten. Je huisgenote laten bijten en er steeds te laat bij zijn, dat gaat nooit wat worden. Sommige mensen hebben de timing gewoon niet. Moet je ook niet gaan verwachten, zullen ze dus op andere creatieve wijze mee om moeten gaan. Stelselmatig te laat zijn, al is het soms maar een enkele keer, het gedrag valt dan niet af te leren.
Een schop onder de kont heeft deze bij deze hond idd echt totaal geen zin. En hoeft ook helemaal niet. Maar enkel vriendjes worden in andere situaties, gaat naar mijn inziens dit gedrag in deze setting niet veranderen.

-
- Zeer actief
gyanty schreef:Maar enkel vriendjes worden in andere situaties, gaat naar mijn inziens dit gedrag in deze setting niet veranderen.
Ik vraag me af of wanneer de TS de hond 3 keer opgehaald heeft voor een leuke middag met hem en zijn hondje ze de 4e keer nog wel zo reageert als hij komt. Ik denk dat ze door het dolle is en hij er een vriendin voor het leven bij heeft. Welke hond bijt nu naar haar maatje? Ze mag zijn tekkel, ze mag haar vriendinnen, alleen mag ze hem niet. Blijkbaar vindt ze hem niks, of eng of is er wat voorgevallen. Huisgenoten zijn sowieso een kwestie voor veel honden. Hoe ga je er mee om. Die huisgenoten die niks met de hond hebben of doen zijn vaak de personen waar de hond moeite mee krijgt.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Tja soms heb je rare kostgangers.... Ik heb er meerdere zelf gekend....laeken schreef:gyanty schreef:Maar enkel vriendjes worden in andere situaties, gaat naar mijn inziens dit gedrag in deze setting niet veranderen.
Ik vraag me af of wanneer de TS de hond 3 keer opgehaald heeft voor een leuke middag met hem en zijn hondje ze de 4e keer nog wel zo reageert als hij komt. Ik denk dat ze door het dolle is en hij er een vriendin voor het leven bij heeft. Welke hond bijt nu naar haar maatje? Ze mag zijn tekkel, ze mag haar vriendinnen, alleen mag ze hem niet. Blijkbaar vindt ze hem niks, of eng of is er wat voorgevallen. Huisgenoten zijn sowieso een kwestie voor veel honden. Hoe ga je er mee om. Die huisgenoten die niks met de hond hebben of doen zijn vaak de personen waar de hond moeite mee krijgt.
En het gaat mij om die ene setting. In eerste post wordt geschreven dat er tijdens vakantie van bazin ook op deze hond gepast is en er niks aan de hand was. Als er wat lekkers gegeven wordt er niks aan de hand was en zelfs in de keuken is er niks aan de hand. Het is iets situatie gebonden. Uit die stukken haal ik dan dan ts al wel leuke dingen met deze hond heeft ondernomen en dat daar kennelijk de situatie nog niet door verbeterd is in die ene situatie. Maar zoals ik al zei, zou het zeker ook mijn insteek zijn om wat leuks met die hond te gaan doen, al heb ik mijn twijfels of die ene situatie niet gewoon een gewoonte is geworden door te weinig consequenties.
Laatst gewijzigd door gyanty op 19 apr 2015 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
- Aantal honden: 4
dat werkt dus ook niet bij alle kleine kutkeffers. toen tommy in mijn pols hing heeft hij echt wel vliegles gehad, maar dat boeit hem allemaal niets.bouvierpoedel schreef:Een peek en chi staan alle 2 al niet bekend om hun vriendelijk open karakter naar vreemden toe dus je zou op je knieén moeten en stof vreten op lange termijn voor dat ze je uiteindelijk leuk gaan vinden en wens je veel sucses.
- Paisley
- Zeer actief
Het is ook meer dan een holewipper uitdelen of een slinger. Je moet de juiste energie uitstralen, de ruimte claimen en doortastend zijn tot het moment dat de hond signalen geeft dat de boodschap is overgekomen. En dan is een lichamelijke correctie vaak ook helemaal niet nodig.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Bij jou ja maar waarschijnlijk met grote zekerheid zou het hondje bij een ander heel anders functioneren dan bij jou en het wel begrepen hebben na de eerste correctie.lunaquinty schreef:dat werkt dus ook niet bij alle kleine kutkeffers. toen tommy in mijn pols hing heeft hij echt wel vliegles gehad, maar dat boeit hem allemaal niets.bouvierpoedel schreef:Een peek en chi staan alle 2 al niet bekend om hun vriendelijk open karakter naar vreemden toe dus je zou op je knieén moeten en stof vreten op lange termijn voor dat ze je uiteindelijk leuk gaan vinden en wens je veel sucses.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
bij de vorige eigenaars ook niet, en bij peter ook niet, maar je mag het van mij best proberen hoorbouvierpoedel schreef:Bij jou ja maar waarschijnlijk met grote zekerheid zou het hondje bij een ander heel anders functioneren dan bij jou en het wel begrepen hebben na de eerste correctie.lunaquinty schreef:dat werkt dus ook niet bij alle kleine kutkeffers. toen tommy in mijn pols hing heeft hij echt wel vliegles gehad, maar dat boeit hem allemaal niets.bouvierpoedel schreef:Een peek en chi staan alle 2 al niet bekend om hun vriendelijk open karakter naar vreemden toe dus je zou op je knieén moeten en stof vreten op lange termijn voor dat ze je uiteindelijk leuk gaan vinden en wens je veel sucses.

-
- Zeer actief
Wat vervelend om een klap verkopen als oplossing aan te dragen. Als je denkt dat een hond vriendelijk en leuk wordt van klappen dan mis je behoorlijk wat inzicht. De meeste honden die in je poten bijten hebben juist al wat klappen achter de rug. Vertrouwen in handen is dan weg dus je krijgt een hondje dat zelf de eerste klap gaat uitdelen.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Klap geven bij een pekinees is gewoon nutteloos, gewoon compleet negeren als ze dat gedrag vertoont en vaker op je wandeling mee nemen.
-
- Zeer actief
En dan? Voel je je dan goed en denk je dat de hond volgende keer lief is?Nanna schreef:Het hondje Hoeft helemaal niet vriendelijk en leuk naar mij te zijn. Ik vraag alleen maar niet gebeten te worden en dat is dan verder de taak van de eigenaar. Dus in de bench en aan de riem. Verrekt de baas dat en laat ze het mormel toch op me afvliegen dan kan ie een hengst krijgen, ja.laeken schreef:Wat vervelend om een klap verkopen als oplossing aan te dragen. Als je denkt dat een hond vriendelijk en leuk wordt van klappen dan mis je behoorlijk wat inzicht. De meeste honden die in je poten bijten hebben juist al wat klappen achter de rug. Vertrouwen in handen is dan weg dus je krijgt een hondje dat zelf de eerste klap gaat uitdelen.
Ik heb een hekel aan dit soort onsympathieke praat. Je kan ook gewoon werken aan een.oplossing met respect voor je huisgenoot en respect voor een hondje met een probleem. Ik heb nog nooit gehoord van een hond die leuk werd van klappen. Verder hoef je een hond niet te slaan om respect af te dwingen.
Iedereen die een Chihuahua of pekinees gaat slaan spoort niet in mijn ogen en maakt het probleem alleen maar groter. Je kan ook gewoon aan de baas vragen of ze ervoor kan zorgen dat het hondje niet bijt. Elke geslagen pekinees of Chihuahua stopt met elke vorm van open staan voor leuk contact. Als je geen enkel respect voor zo'n beest kan hebben moet je je af gaan vragen of dat beest je niet volkomen terecht in je poten bijt.
-
- Zeer actief
En jij vraagt je af waarom die hond bijt? Misschien hadden de eerste baasjes en jullie je poten thuis moeten houden en aan vertrouwen moeten werken?lunaquinty schreef:bij de vorige eigenaars ook niet, en bij peter ook niet, maar je mag het van mij best proberen hoorbouvierpoedel schreef:Bij jou ja maar waarschijnlijk met grote zekerheid zou het hondje bij een ander heel anders functioneren dan bij jou en het wel begrepen hebben na de eerste correctie.lunaquinty schreef:dat werkt dus ook niet bij alle kleine kutkeffers. toen tommy in mijn pols hing heeft hij echt wel vliegles gehad, maar dat boeit hem allemaal niets.bouvierpoedel schreef:Een peek en chi staan alle 2 al niet bekend om hun vriendelijk open karakter naar vreemden toe dus je zou op je knieén moeten en stof vreten op lange termijn voor dat ze je uiteindelijk leuk gaan vinden en wens je veel sucses.

-
- Zeer actief
ken jij tommy? heb je hem of mij ooit gezien? waar oordeel jij dan in godsnaam over? jij weet totaal niets over de band die ik met hem heb. als jij jezelf in je arm laat bijten door je eigen hond, moet je jezelf een keer goed na laten kijken.laeken schreef:
En jij vraagt je af waarom die hond bijt? Misschien hadden de eerste baasjes en jullie je poten thuis moeten houden en aan vertrouwen moeten werken?

verder heb ik niet gezegd dat de vorige baasjes hem sloegen, dat maak jij ervan. bouvierpoedel had het over corrigeren, en er zijn heel veel vormen van corrigeren.
-
- Zeer actief
Precies. En ik meen te lezen dat het doel is dat deze hond leuk wordt en dat het gezellig blijft tussen de huisgenoten. Lijkt mij niet echt werken als dat gaat gebeuren door deze hond een klets te verkopen. Ik vind het sowieso ziek om een hondje van 4 kilo een mep te geven. Je slaat toch ook geen cavia of konijn omdat hij krabt. Of een kat. Die sla je toch ook niet?Cleva schreef:Ik ben het helemaal met je eens.laeken schreef: Iedereen die een Chihuahua of pekinees gaat slaan spoort niet in mijn ogen en maakt het probleem alleen maar groter. Je kan ook gewoon aan de baas vragen of ze ervoor kan zorgen dat het hondje niet bijt. Elke geslagen pekinees of Chihuahua stopt met elke vorm van open staan voor leuk contact. Als je geen enkel respect voor zo'n beest kan hebben moet je je af gaan vragen of dat beest je niet volkomen terecht in je poten bijt.
Hein is gisteren mee geweest naar het nieuwe werk. Hij vindt het spannend en als hij eenmaal gewend is wordt het een branieschopper dus er valt altijd wat te sturen.
Op zich best een lastig hondje wat je desalniettemin makkelijk naar ontzettend leuk gedrag kunt sturen door met de omgeving en zijn beleving van de zaak te spelen.
Dat kan betekenen dat ik iemand vraag om even rustig te doen, even met hem weg loop of juist lekker even een paar minuten in het trappenhuis laat zitten als hij gaat denken dat ik er alleen nog maar ben om voor hem de deuren open te houden.
Het is een kwestie van je hond in balans houden. Weg houden bij zaken die hij niet kan hebben maar ook af en toe wel even wat lucht uit een opgeblazen egootje laten.
Maar daarvoor moet je juist het contact opzoeken. Afbreken helpt niet. Honden zijn daar te primitief voor. Dat ga je niet winnen.
Een hond die zich misdraagt omdat hij iets eng vindt kun je niet laten stoppen met dreiging. Die moet je juist oppompen.
Een hond die zich misdraagt omdat hij megalomaan is moet je een toon lager zetten maar ook dat langerduriger dan een beuk en met een beetje invoeling.
Je kunt niet met een hond leven door alleen maar te slaan en te voeren.
Een vreemde hond buiten kun je met een tik leren dat hij van je af moet blijven maar als de hond bij je in huis woont wordt het altijd veel ingewikkelder dan alleen maar dat.
Je moet een hond die je niet kan ontwijken leren hoe hij wél met je om moet gaan. Niet alleen maar hoe niet. Dan druk je zo'n hond alleen maar verder de stress in en dat werkt niet.
Een hond die bijt is een hond die in een situatie zit die fout is. Je bent daar als baas dus helemaal zelf bij. Als je hond iemand bijt is dat omdat jij die hond zover gedreven hebt. Niet omdat die hond een klap nodig heeft.
De honden die ik heb gehad kon je deels ook zover krijgen dat ze minimaal gegromd zouden hebben een een enkeling zou ook gebeten hebben. Als ik zo'n situatie zag aankomen haalde ik de hond direct en duidelijk UIT die situatie. Ik laat hem dus niet in die situatie om hem een mep te verkopen omdat hij verkeerd gedrag vertoont. Wat is dan goed gedrag? Want hoe gaat een hond dan leren wat wel leuk is? Hij raakt gestressed, schiet zo over zijn toeren dat hij bijt (bijten is echt een laatste middel normaal gesproken) en vervolgens krijgt hij een draai om zijn oren. Dat is een hele trein aan fouten en onbegrip en het eindigt in het wegnemen van alle mogelijkheden door de hond dan ook nog een correctie te geven.
Je mag best laten weten aan je hond wat je wil. Maar dan wel alleen zolang je de grenzen van de hond niet al lang en breed aan het schenden bent.
Bas is super lief. Maar Bas heeft ook grenzen. Wat ze niet wil en niet trekt is als ze ergens ligt dat er iemand met zijn of haar gezicht heel dicht op haar af komt. Dat trekt ze niet bij honden en niet bij mensen. Dan gaat ze diep grommen en dan laat ze haar tanden zien. Misschien dat ze zelfs uithaalt. Dat heeft ze ook een keer bij ons gedaan op de bank. Ik had er voor kunnen kiezen om haar op dat moment een lel te geven. En dan? Denken jullie dan dat haar zelfvertrouwen gegroeid was en dat ze gestopt was met grommen als iemand dat deed? Nee, natuurlijk niet. Het vertrouwen zou nog meer zakken en ze zou nog banger worden van een gezicht boven haar als ze niet weg kan. Wat ik dus gedaan heb is aaien, laten weten dat het goed is. En elke dag meer en meer mijn gezicht bij haar leggen als ze ergens ligt. Inmiddels draait ze op haar rug en kan ik al kroelend mijn gezicht in haar buik duwen. Ook bezoek kan nu bij wijze van een kusje op haar kop geven als ze ergens ligt.
Dat is wat ik wil aangeven en daarom erger ik me dood aan afstraffen van gedrag dat puur en alleen voortkomt uit stress en onbegrip. Geen enkele hond bijt doodkalm zijn baas of een huisgenoot. Honden die bijten staan hoe dan ook bol van de stress en begeven zich in een situatie die ze niet aan kunnen. Daar op gaan slaan is hetzelfde als een kind zelf opfokken en het dan slaan omdat het druk is. Dat doe je domweg niet.
-
- Zeer actief
lunaquinty schreef: ken jij tommy? heb je hem of mij ooit gezien? waar oordeel jij dan in godsnaam over? jij weet totaal niets over de band die ik met hem heb. als jij jezelf in je arm laat bijten door je eigen hond, moet je jezelf een keer goed na laten kijken.ik pik dat van geen een hond.
verder heb ik niet gezegd dat de vorige baasjes hem sloegen, dat maak jij ervan. bouvierpoedel had het over corrigeren, en er zijn heel veel vormen van corrigeren.
Ik weet niet waarom ik je hond moet kennen om dit te kunnen lezen hoor.lunaquinty schreef:bij de vorige eigenaars ook niet, en bij peter ook niet, maar je mag het van mij best proberen hoorbouvierpoedel schreef:Bij jou ja maar waarschijnlijk met grote zekerheid zou het hondje bij een ander heel anders functioneren dan bij jou en het wel begrepen hebben na de eerste correctie.lunaquinty schreef:dat werkt dus ook niet bij alle kleine kutkeffers. toen tommy in mijn pols hing heeft hij echt wel vliegles gehad, maar dat boeit hem allemaal niets.bouvierpoedel schreef: Ik zou een keer een flinke kledder uitdelen of haar met een grote bek even te kennen geven dat ze haar plek moet weten en bek moet houden.

Want ook al is je hond dominant over jou (dat is waarschijnlijk waar tot nu toe iedereen vanuit gaat als hij bijt) dan nog zou hij je nooit bijten als de band goed was. Geen enkele hond bijt zijn baas flink door zolang hij niet getart wordt, diepe angsten heeft of een verleden van klappen heeft. Als je een roedel honden hebt en 1 is er dominant dan bijt die hond nog steeds de rest van de roedel niet aan gort hoor. En ik ga er zomaar even vanuit dat Tommy helemaal niet bijt omdat het een dominant kreng is. Hij bijt omdat hij opgevoed is door mensen die hem niet begrepen hebben. En nu is hij verward. Een verwarde hond bijt zijn baas. Een mentaal gezonde hond doet dat dus nooit. Ook niet als hij dominant is. Hij doet dat pas als de baas de situaties helemaal laat ontsporen en verkeerde inschattingen maakt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ben ik het helemaal niet mee eens, Tama heeft me een keer gebeten terwijl er niks aan de hand was.
Oké, we hadden een lange reis gehad naar Oostenrijk, doordat er een brug was afgesloten hebben we er langer over gedaan dan normaal.
Tama werd door Bijou van haar plekje af gestuurd, toen kwam ze lekker naast me liggen op mijn ene arm, ik zei alleen maar tegen haar wat liggen we lekker gezellig zo he? Nou dat vond zij dus niet, ze beet gelijk in mijn hand. Hahahaha.
En als ik bij Tama thuis een teek moet verwijderen moet ik haar echt wel een muilkorf omdoen, buiten niet dan vindt ze het prima, maar ik weet wel waarom ze zoiets thuis niet wilt, als ik de honden na wil kijken om te zien of ze teken hebben raakt Gerard al zowat in paniek en vraagt dan op nogal harde toon wat er aan de hand is met ze en daar raak ik dan weer geïrriteerd door. Ik houd niet zo van die overdreven bezorgdheid.
Oké, we hadden een lange reis gehad naar Oostenrijk, doordat er een brug was afgesloten hebben we er langer over gedaan dan normaal.
Tama werd door Bijou van haar plekje af gestuurd, toen kwam ze lekker naast me liggen op mijn ene arm, ik zei alleen maar tegen haar wat liggen we lekker gezellig zo he? Nou dat vond zij dus niet, ze beet gelijk in mijn hand. Hahahaha.
En als ik bij Tama thuis een teek moet verwijderen moet ik haar echt wel een muilkorf omdoen, buiten niet dan vindt ze het prima, maar ik weet wel waarom ze zoiets thuis niet wilt, als ik de honden na wil kijken om te zien of ze teken hebben raakt Gerard al zowat in paniek en vraagt dan op nogal harde toon wat er aan de hand is met ze en daar raak ik dan weer geïrriteerd door. Ik houd niet zo van die overdreven bezorgdheid.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
Laat ik nu vinden dat jij precies aangeeft waar jullie de grenzen van je honden overschrijden.gonnie schreef:Ben ik het helemaal niet mee eens, Tama heeft me een keer gebeten terwijl er niks aan de hand was.

Je weet ook waarom ze thuis geen teek wil laten verwijderen. Je man draait door en je hond voelt dat heel erg goed aan. Raakt daar dus enorm door gestressed. Immers, baasje is ook enorm gestressed. Wil niet lullig doen maar ik begrijp eigenlijk helemaal niet waarom je zegt dat je vindt dat je hond "zomaar" bijt. Je onderschrijft nl letterlijk wat ik zeg. Je hond trekt een situatie niet en dan voer je zelf de druk zo op dat ze je bijt. Blijkbaar moet je je hond met rust laten als ze al uren en uren opgepropt in een auto zit en blijkbaar moet je teken buiten verwijderen of in elk geval zonder je man. Dan bijt ze je nl gewoon helemaal niet meer. Simpel zat. En als je dan al wil werken aan dit gedrag dan moet je haar leren dat een teek verwijderen niks is. Ga je haar een lel geven dan zal ze bij de volgende teek helemaal doordraaien. Ga je haar een lel geven in die auto dan zal ze de volgende lange rit helemaal onprettig gaan vinden.
Waarom gaan mensen toch zo vreselijk uit van de fouten in de hond ipv dat ze het bij zichzelf zoeken? Of wijten aan iets heel extreems wat een hond imo volkomen logischerwijs niet goed trekt?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ik voerde de druk helemaal niet op, zei alleen maar dat we lekker lagen en als ze dan bijt dan vind ik dat zomaar ja. En we waren toch al een paar uurtjes op de plek van bestemming. Dan hoeft ze daar echt niet gestrest meer van te zijn.
Met teken thuis weghalen is het inderdaad niet zomaar.
Met teken thuis weghalen is het inderdaad niet zomaar.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
klopt zeker als het veel van een pekinees karakter bezit van een wawa heb ik geen idee. maar als je een peek pijn doet dan zal hij toch in de meeste gevallen alleen nog bozer en vervelender worden sowieso heeft slaan van dieren geen nutlaeken schreef:En dan? Voel je je dan goed en denk je dat de hond volgende keer lief is?Nanna schreef:Het hondje Hoeft helemaal niet vriendelijk en leuk naar mij te zijn. Ik vraag alleen maar niet gebeten te worden en dat is dan verder de taak van de eigenaar. Dus in de bench en aan de riem. Verrekt de baas dat en laat ze het mormel toch op me afvliegen dan kan ie een hengst krijgen, ja.laeken schreef:Wat vervelend om een klap verkopen als oplossing aan te dragen. Als je denkt dat een hond vriendelijk en leuk wordt van klappen dan mis je behoorlijk wat inzicht. De meeste honden die in je poten bijten hebben juist al wat klappen achter de rug. Vertrouwen in handen is dan weg dus je krijgt een hondje dat zelf de eerste klap gaat uitdelen.
Ik heb een hekel aan dit soort onsympathieke praat. Je kan ook gewoon werken aan een.oplossing met respect voor je huisgenoot en respect voor een hondje met een probleem. Ik heb nog nooit gehoord van een hond die leuk werd van klappen. Verder hoef je een hond niet te slaan om respect af te dwingen.
Iedereen die een Chihuahua of pekinees gaat slaan spoort niet in mijn ogen en maakt het probleem alleen maar groter. Je kan ook gewoon aan de baas vragen of ze ervoor kan zorgen dat het hondje niet bijt. Elke geslagen pekinees of Chihuahua stopt met elke vorm van open staan voor leuk contact. Als je geen enkel respect voor zo'n beest kan hebben moet je je af gaan vragen of dat beest je niet volkomen terecht in je poten bijt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Ik begrijp dat meppen ook niet en sluit me helemaal aan bij Laeken. Als je ooit een leuke band wilt krijgen zou ik de handen maar lekker in je binnenzak houden ! Nogal dapper allemaal, bah !
- Takkie de Teckel
- Actief
- Mijn ras(sen): Ruwhaar Teckel
- Contacteer:
Lieve mensen, dank jullie wel voor de reacties. Het is enigszins rustiger, maar ze blaft nog best veel. Helaas is het voor Takkie de Teckel misschien afgelopen. Ik ben kapot... Ik ga een nieuw topic openen om iets met jullie te delen.