Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik doe alles fout

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Aantal honden: 1

Re: Ik doe alles fout

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik had vooraf een paar hondenscholen gemaild en dit was eigenlijk de enige met een beginnersgroep waar volwassen honden terecht kunnen die nog geen of weinig training hebben gehad. Andere willen dat je eerst privelessen neemt om op het goede niveau te komen. Dit is duur en ik wil juist graag in een groep trainen. Het is ook de school die het dichtst bij is en het makkelijkst te bereiken is met het openbaar vervoer. De man die de beginnersgroep geeft leek mij wel sympathiek, al heb ik hem niet gesproken en ik kreeg wel een positief gevoel van wat ik zag van die groep!
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Sabi85 schreef:Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik had vooraf een paar hondenscholen gemaild en dit was eigenlijk de enige met een beginnersgroep waar volwassen honden terecht kunnen die nog geen of weinig training hebben gehad. Andere willen dat je eerst privelessen neemt om op het goede niveau te komen. Dit is duur en ik wil juist graag in een groep trainen. Het is ook de school die het dichtst bij is en het makkelijkst te bereiken is met het openbaar vervoer. De man die de beginnersgroep geeft leek mij wel sympathiek, al heb ik hem niet gesproken en ik kreeg wel een positief gevoel van wat ik zag van die groep!
En zou je na de afgelopen les dan doorstromen naar dat beginnersgroepje met die sympathieke instructeur? Want dan kun je dat natuurlijk best proberen. Is dat ook niks, dan zoek je gewoon verder.
Ik heb ook wel meegemaakt dat er veel verschil tussen instructeurs binnen één en dezelfde hondenschool kan zitten. Ik ben zelf ook wel eens weggegaan bij een hondenschool omdat het helemaal niet klikte met een nieuwe instructeur.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dan wordt het voor jou nu lastiger.
Ik vind het wel vreemd dat er zo veel hondenscholen zijn waar geen beginnersgroep is voor volwassen honden :?

Overigens, op veel scholen wordt spelen met een balletje niet echt gewaardeerd.
Vooral in de groepen die nog aan het begin staan.
Zo'n balletje kan te gemakkelijk tussen (andere) honden door rollen en onrust brengen in de groep.

Ik gebruikte als alternatief een balletje met een touw er aan zodat het wat beter onder controle is en ik heb mijn hond geleerd om balletjes te vangen.
Zo konden we toch met een balletje spelen.

Het is zeker prettig als je eventuele spanning kan laten wegvloeien door een trekspelletje, maar enigszins aangepast met een balletje spelen kan ook :ok:
Mijn honden zijn ook niet zo enthousiast te maken voor trekspelletjes :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Jeetje wat een vreemde trainster. Niet alle buitenlandse hondjes zijn probleemgevallen. Ze mag best een dag met Hem op stap. Hij is dom maar totaal geen probleemgeval, in geen opzicht. Daarbij... Hoezo zou je niet mogen knuffelen? Ik doe niet anders met mn beessies. Wel wanneer het míj uitkomt, en niet op hun verzoek, maar het versterkt juist de band enorm.
Volgens mij doe je niet zo veel fout. Je wilt alleen graag dat Wilma en jij bijleren. Niks mis mee!

Bezoek toch even een andere hondenschool. Desnoods iets verder weg. Het is zo belangrijk dat je een goed gevoel hebt! En je begrepen voelt. Wilma voelt namelijk precies hoe jij je voelt en dat werkt met trainen alleen maar averechts.

Een bal aan een touw is en goeie trouwens. Dat gebruiken Cena en ik ook op training!
RIP Cena :roos:
    _Leonie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Als jij geen problemen met haar hebt dan is het toch prima (of geen problemen met de flex, etc.)? Jij bent degene die met je hond moet leven.
    Lekker naar een school gaan waar je je goed voelt. :ok:
    mariabel
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Tjeetje dat motiveert je echt zeg om met enthousiasme met je hond aan de gang te gaan , als je te horen krijgt dat je zo'n beetje alles fout doet en de andere cursist het allemaal goed doet. En dat als soort intake , echt ongelooflijk. Alsof je een klein kind bent waar je juf met vinger omhoog staat . Dat is nu echt anti reclame voor de hondenschool vind ik.
    Afbeelding
    wolvster
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
    Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Wat waardeloos van zo'n trainster. Ik kan me helemaal voorstellen hoe je je dan voelt. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Lekker een andere trainer zoeken!
    Hanneke2
    Zeer actief
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Sabi85 schreef:Vandaag ben ik voor het eerst naar gehoorzaamheidstraining geweest met Wilma. Ik dacht dat we gewoon in een groep mee zouden gaan doen, maar een 'introductieles' blijkt in te houden dat je hond en jij worden beoordeeld. Er was nog 1 vrouw met haar hond voor het eerst en wij moesten apart van de groep bij een trainster gaan staan. De andere hond kwam uit Griekenland en was al 3 jaar bij zijn baas. Als eerste kregen we een preek over het halen van zielige hondjes uit het buitenland en dat dit altijd probleemhonden zijn waar veel werk in zit. Daarna ging ze veel vragen stellen. Daar bleek uit dat ik zo'n beetje alles fout doen. We laten haar meestal uit aan een flexi - Fout. Ik knuffel haar regelmatig - Fout. (Dit is wel begrijpelijk omdat ze een zielige hond uit Spanje is, maar knuffelen mag alleen als beloning). Als ze blaft naar een andere hond zeg ik NEE, ik houd haar kort en ik trek haar mee - Fout. (De riem moet altijd slap blijven ze ze moet zelf meelopen). Die andere vrouw had natuurlijk veel betere antwoorden, dus ik voelde me echt de slechtste leerling van de klas. Ondertussen was Wilma druk aan het blaffen omdat verderop op het veld honden aan het blaffen waren.
    We moesten een stukje lopen met de honden. Wilma ging een paar keer snuffelen en toen trok ik even aan de riem, maar dit mag niet. Ik liep ook te gespannen. Van die andere vrouw had ze na 2 keer wel gezien dat het goed ging en ik moest nog een paar keer lopen. Waarbij ik steeds meer gespannen raakte omdat ik in de gaten gehouden werd en ik het gevoel had dat ik het niet goed deed. Daarna ging de trainster een stukje met Wilma lopen om te laten zien hoe het moet.
    We moesten de honden laten zitten en liggen, dit deed Wilma prima. In de uitnodiging stond dat we een speeltje mee moesten nemen. Ik had een bal meegenomen, want dat is tot nu toe het enige speeltje dat Wilma leuk vindt.
    Natuurlijk was dit niet goed. Apporteren is wel leuk maar het wakkert ook het jachtinstinct aan. Die andere vrouw had wel een goed speeltje meegenomen. Ik mocht een speeltje van de hondenschool gebruiken en we moesten een trekspelletje doen. Dit doet Wilma thuis ook niet, dus natuurlijk deed ze dit niet. Ik moet meer met haar gaan spelen. Ik had al gezegd dat ze het alleen leuk vindt om achter een bal aan te rennen, maar ik moet toch echt trekspelletjes met haar gaan doen.
    De trainster heeft een aantal keer gezegd dat ze kon zien dat ik totaal nog geen band met Wilma heb. Ik vind juist dat ik al een hele goede band met haar heb.
    Ik heb ondertussen een beetje naar de beginners groep gekeken die naast ons aan het trainen was. Het was een hele gevarieerde groep met honden en ik vond de oefeningen er wel leuk uit zien. Die groep wordt door een andere trainer gegeven.

Ik voel me nu heel verdrietig. Ik had juist het idee dat het super goed ging tussen Wilma en mij.
    Nou dat was dan je eerste en laatste les. Wat een idioterie. Volgens mij doe je het prima met Wilma!
    Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
    moosje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
    Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

SannePP schreef:Niet alle buitenlandse hondjes zijn probleemgevallen. Ze mag best een dag met Hem op stap. Hij is dom maar totaal geen probleemgeval, in geen opzicht.
    Mijn Spaanse opvanger is de makkelijkste hond die ik tot nu toe heb gehad. En heb er toch wel een aantal 'versleten' inmiddels. Bleza is op zich ook geen moeilijke hond, ook een buitenlander. Ze is heel actief, heeft de concentratie van een garnaal, en redelijk snel verveelt, maar dat hebben zat andere honden ook.
    Jade is een ander verhaal, en dat is dan weer geen buitenlander. Nou ja, wel in Amerika geboren, maar op jonge leeftijd al hierheen gekomen. Dus dat telt niet. :wink:
    Afbeelding
    In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
    Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
    Leonie.
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Gatver wat een nare 'les'.

Kun je niet gelijk door naar die andere trainer en daar een keertje proberen of het wat is?
    sky2014
    Actief
    Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador

Ongelezen bericht door sky2014 »

Ach, zo ook met onze Sky, een lieve hond die goed genoeg luistert...kreeg op cursus konstant te horen dat hij dominant was en dat we hem strenger moesten aanpakken. Op het moment pubert hij wel, maar reageert alleen als je vriendelijk tegen hem bent en flink beloont als hij doet wat je "vraagt".... ook een hoop commando's waarvan wij het nut niet inzien moest hij leren.... We zijn ermee gestopt, en we voelen ons daar goed bij. Het is een schat van een hond, en niemand die ons wat anders vertelt...
    aletta
    Actief
    Mijn ras(sen): grote witte kees

Ongelezen bericht door aletta »

Het klikt ieg duidelijk niet tussen jou en deze trainster, maar is het ook mogelijk dat zij onhandig is in het maken van opmerkingen/ geven van adviezen zodat die bij jou verkeerd aankomen? Bv dat speeltje , zoals iemand eerder al aangaf is het spelen met een bal soms onhandig en is een trekspeeltje makkelijker te controleren. Ik weet van mijn hondenschool dat er tijdens de lessen niet met een flexi gewerkt wordt ( heb ze daar tenminste niet gezien), maar wat je tijdens je wandelingen doet is eigen zaak. En verder heb ik ook een minder fijne ervaring gehad toen Fenna te oud werd voor puppyklas. Niet meteen door maar eerst een soort controleles (op dezelfde hondenschool), ook door een controlfreak met zout op elke slak. Ik had ook zoiets van "dit dus niet nog eens"Gelukkig daarna de groepslessen weer en dat waren veel leukere , plezierige leraren.
    Schrijf de school niet meteen af, maar zoek contact en vertel wat je dwars zit Het zou jammer zijn als je niet door kan gaan op deze voor jou handigste school
    Esther12
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Oh, daar ging ik dus echt niet meer heen. Ik wil ook positief benaderd worden, net als de hond :pffff:
    Reticulatus
    Vaste gebruiker
    Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Reticulatus »

Als je niet meer naar die hondenschool wilt en nergens anders terecht kunt dan zou ik persoonlijk eens rondvragen in je omgeving of iemand een persoon kent die echt veel van honden weet. Mijn broertje heeft ook een super hond maar in de pubertijd werd hij erg dominant. Die man is 1 keer een uurtje geweest, heeft even met hem gewerkt en mijn broer en schoonzus wat tips gegeven. Je kent die hond vanaf die dag gewoon niet meer terug.

Verder zou ik ook eens flink op youtube kijken. Er zijn ontzettend veel filmpjes die stap voor stap uitleggen over hoe je bepaald ongewenst gedrag zelf kan afleren (als daar sprake van is). Ik ben zelf nog bleu op dit gebied maar bij mijn ouders hebben ze een jonge jack russel die echt iedere keer zo vervelend was als ik binnen kwam (slecht opgevoed). Meteen aandacht vragen, springen in de knieholte (zwaar irritant), 0,0 luisteren. Ik kom gemiddeld 2 keer per week bij mijn ouders en heb de laatste maanden pas nadat ik iedereen thuis heb begroet en hem bewust even 10 minuten heb genegeerd, steeds een kwartiertje aandacht aan hem besteedt. Nu als ik binnen kom springt ie niet meer en ik hoef eigenlijk niks te zeggen. Als ik naar hem kijk en mijn vinger omhoog steek gaat ie al keurig zitten. Een snoepje kan ik recht voor zijn neus houden, daar komt ie echt niet aan als ik niet heb gezegd dat het niet mag. Ik wil maar zeggen: ik ben een noob en alleen met door die filmpjes op youtube te bekijken heb ik hem dat al kunnen afleren in misschien 20 x 15 minuten trainen verdeeld over 2 maanden. Kan je je voorstellen hoe snel het gaat als je dagelijks 2 x een kwartiertje met die hond traint op wat nog niet goed gaat.

Dat contact met andere honden kan je ook realiseren door gewoon in het bos te vragen aan mensen of je hond even met hun hond mag spelen als het klikt en misschien wat mensen van dit forum te vragen of je met de hond langs mag komen.
    JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Mag ik vragen bij welke hondenschool je bent geweest?
    Ik ben zelf net uit Amersfoort verhuisd, maar ik weet misschien nog wel een goede.

Mag uiteraard ook via pb :wink:
    dagmar88
    Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dat kort houden is wel een punt. Met wat je omschrijft breng je spanning over en maak je andere honden negatiever.
    Zou eerder kiezen voor tijdig aandacht vragen/afleiden of counter conditioning en stevig doorlopen.

Maar goed, je bent daar om wat te leren, niet om afgezeikt te worden.
    *Wolf*
    Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Waarschijnlijk een vrijwilligster, die trainster? Kan me niet voorstellen dat die gediplomeerd is eerlijk gezegd...
    gonnie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

dagmar88 schreef:Dat kort houden is wel een punt. Met wat je omschrijft breng je spanning over en maak je andere honden negatiever.
    Zou eerder kiezen voor tijdig aandacht vragen/afleiden of counter conditioning en stevig doorlopen.

Kreeg vorige week bij de lift ook advies van iemand die vond dat ik mijn honden niet kort aan de lijn vast moest houden.

Ik houd mijn honden in de portiek en in de lift altijd kort aan de lijn maar volgens die knul breng ik zo mijn spanning op de honden over, ik was gewoon ontspannen. Hahaha.

En dan ik ken mijn honden wel het beste, aan de lijn heb ik ze in het flat altijd kort vast, ten eerste wil ik niet dat ze opgehangen worden als ik al in de lift sta en zij nog buiten de lift en ten tweede willen ze aan de riem nog weleens hun plekje verdedigen en zit niet te wachten op gaatjes in de kuiten van de mensen die ook de lift in/uit willen.

Buiten heb ik ze niet kort aan de lijn maar de lijn hangt toch echt niet slap als ze een kat zien.
    Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
    Groetjes Gonnie.
    Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
    dagmar88
    Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

gonnie schreef:
    dagmar88 schreef:Dat kort houden is wel een punt. Met wat je omschrijft breng je spanning over en maak je andere honden negatiever.

Kreeg vorige week bij de lift ook advies van iemand die vond dat ik mijn honden niet kort aan de lijn vast moest houden.

Ik houd mijn honden in de portiek en in de lift altijd kort aan de lijn maar volgens die knul breng ik zo mijn spanning op de honden over, ik was gewoon ontspannen. Hahaha.

En dan ik ken mijn honden wel het beste, aan de lijn heb ik ze in het flat altijd kort vast, ten eerste wil ik niet dat ze opgehangen worden als ik al in de lift sta en zij nog buiten de lift en ten tweede willen ze aan de riem nog weleens hun plekje verdedigen en zit niet te wachten op gaatjes in de kuiten van de mensen die ook de lift in/uit willen.

Buiten heb ik ze niet kort aan de lijn maar de lijn hangt toch echt niet slap als ze een kat zien.
    :wink: Ze op een bepaald moment altijd kort houden is heel anders dan tijdens blaffen/uitvallen

:mrgreen: En dat laatste snap ik met zo'n roedel reldellen.
    gonnie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

dagmar88 schreef:
    gonnie schreef:

:wink: Ze op een bepaald moment altijd kort houden is heel anders dan tijdens blaffen/uitvallen

:mrgreen: En dat laatste snap ik met zo'n roedel reldellen.
    Toch werkt het kort houden bij mij beter als ik andere honden passeer, dan blaffen ze toch haast niet naar andere honden.
    Vind het alleen zelf rot lopen zo dotje lijnen in mijn hand.

En ik moet zeggen nu Jarah niet mee gaat naar het bos loop ik een stuk rustiger, Jarah is wel de liefste/zachtmoedigste van de drie maar ze is wel de gangmaker. Zij begint met blaffen naar sommige honden en de andere twee doen dan wel mee, maar nu wordt er helemaal niet geblaft naar andere honden.
    Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
    Groetjes Gonnie.
    Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
    Sientje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Oh, zo herkenbaar!! Gauw iets anders zoeken wat wel bij jou en je hond past!!
    Wil je me via pb doorgeven om welke hondenschool het gaat? Volgens mij niet dezelfde als waar ik zat. Daar moest ik vaak juist wel een ruk(je) aan de lijn geven.
    Waar ik les had, is een goed bekend staande hondenschool en ze deden het volgens mij ook niet heel verkeerd, maar ze waren erg streng en ik stond regelmatig zeer gespannen en met tranen in mijn ogen op het veld. Amy en ik waren véél te gevoelig voor deze manier van trainen.
    Afbeelding
    ranetje
    Zeer actief

*Wolf* schreef:Waarschijnlijk een vrijwilligster, die trainster? Kan me niet voorstellen dat die gediplomeerd is eerlijk gezegd...
    Mag ik even bezwaar maken tegen deze opmerking?
    Alle trainers en trainsters op KC's zijn vrijwilligers.
    En gediplomeerd zijn de meesten tegenwoordig ook.
    Alleen zegt een diploma niet alles over de mens(trainer) en zijn kunde tot lesgeven.
    Maar ga niet mopperen over vrijwilligers alsof die minder geschikt zijn om les te geven.
    Er zijn fantastische trainers onder en minder goede.
    Net zoals overal bij elk "beroep".

Ik ben ook altijd vrijwilliger geweest en ik heb in de jaren dat ik les heb gegeven nooit een cent beloning gekregen.
    Alleen wat reiskosten toen ik les gaf bij een school nogal uit de buurt.

Hoe dat bij andere hondenscholen is weet ik niet.
    De meesten zullen daar ook wel een opleiding hebben.
    Een eerste les om te zien waar je staat met je hond wordt doorgaans niet gegeven door iemand die net komt kijken.
    (Hoop ik :? )
    Laatst gewijzigd door ranetje op 13 apr 2015 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    ranetje
    Zeer actief

Tara schreef:Ik vind het altijd zo jammer dat er volgens een bepaald vast stramien waar iedere hond maar in moet passen gewerkt moet worden.
    Zo werkt het gewoon niet, niet met honden en ook niet met mensen.
    Een donderpreek krijgen over buitenlandse honden vind ik al helemaal grof, daar kom je toch helemaal niet voor?
    En buiten dat: jouw keus, en daar heeft geen 'trainer' iets van te vinden, laat staan te ventileren.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat trainen in een groep waar je niet op je gemak bent negatief effect op jou en je hond heeft, dus ik zou het gewoon aankaarten en dan aan mijn stutten trekken. Jij weet zelf het beste waar je je hond mee kunt belonen en motiveren, klakkeloos iets anders gaan doen terwijl het voor je hond geen enkele betekenis heeft is gewoonweg belachelijk.
    Helemaal mee eens :ok:
    Ook met de ervaring van trainen in een groep waar ik niet op mijn gemak was.

@Sabi85
    Zag ergens wat staan staan over de flexi.
    Had je die ook op de training in gebruik?
    De meeste hondenscholen geven aan wat je voor lijn moet gebruiken tijdens een training en dat is nooit een flexi.
    Of je daar tijdens het uitlaten mee loopt is helemaal je eigen ding (ik dacht dat je het daar over had?).
    Maar op training zijn ze gewoon niet handig :wink:
    Afbeelding
    cornelia
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik denk ook wel dat ik ergens anders nog eens verder zou kijken. Maar het zou ook wel goed kunnen uitpakken als je het gesprek daar nog eens aangaat. Al was het maar om je bedenkingen uit te spreken. Mogelijk begint zo'n persoon ook wat aan beroepsdeformatie te lijden of zo. Maar zoals jij het beschrijft klinkt het wel wat uit de hoogte en niet echt helpend.

Alhoewel geen echt slechte ervaringen heb ik zelf toch wel eens gemerkt dat voor veel trainers e.e.a soms erg vanzelfsprekend is. Zeker als je van pup af aan binnen dezelfde school blijft. Zelf 1 x een overstap gemaakt (omdat verder aanbod op de 1ste school ontbrak) en daar zag ik dat heel duidelijk "wij doen het altijd zo dus iedereen doet het altijd zo". Hoeft niet verkeerd uit te pakken maar het word soms een vanzelfsprekendheid.
    Afbeelding
    alm@
    moderator
    Mijn ras(sen): Langhaar teckel
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Tara schreef:Ik vind het altijd zo jammer dat er volgens een bepaald vast stramien waar iedere hond maar in moet passen gewerkt moet worden.
    Dat vind ik ook. Met een Laekense herder ga je toch écht anders om dan met een teckeltje. De grondbeginselen zijn uiteraard hetzelfde maar daarna speel je toch in op de individuele hond. Ik vind het trouwens verbazend te lezen (pik er even een stukje uit) dat ballen jachtgedrag opwekt. Ik ben vorig jaar met Biko juist bewust tijdens het wandelen een bal gaan gebruiken om zijn in ontwikkeling zijnde enorme jachtpassie (door roeien en ruiten gaat hij dan) te beteugelen. Met prima resultaat, de hazen kunnen langs hem heen huppen maar hij heeft uitsluitend aandacht voor DE BAL :wink:
    Afbeelding
    ranetje
    Zeer actief

alm@ schreef:
    Dat vind ik ook. Met een Laekense herder ga je toch écht anders om dan met een teckeltje. De grondbeginselen zijn uiteraard hetzelfde maar daarna speel je toch in op de individuele hond. Ik vind het trouwens verbazend te lezen (pik er even een stukje uit) dat ballen jachtgedrag opwekt. Ik ben vorig jaar met Biko juist bewust tijdens het wandelen een bal gaan gebruiken om zijn in ontwikkeling zijnde enorme jachtpassie (door roeien en ruiten gaat hij dan) te beteugelen. Met prima resultaat, de hazen kunnen langs hem heen huppen maar hij heeft uitsluitend aandacht voor DE BAL :wink:
    Dat ook, maar niet alleen.

Het gaat ook om de baas/hond combinatie.
    Ik heb een cursist gehad die gewoon niks had met voertjesbeloningen (de hond wel :lol1: ).
    Hij wilde het wel even gebruiken bij zijn kleine pup om iets aan te leren, maar dan moest het echt klaar zijn.
    Aangezien hij volgens mij wel goed feeling had voor zijn hond heb ik niet aangedrongen, maar hem geholpen uit te zoeken zoals hij dacht.
    Ging perfect :ok:
    Samen iets uitzoeken werkt dan veel beter dan blijven aandringen op doen zoals de school het altijd doet. :wink:
    Niet altijd, maar hier wel.
    Afbeelding
    Gollum
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Het klinkt bijna als de puppencursus waar ik 1 of 2 keer naar toe ben geweest :mrgreen:
    Omdat het een tijdje duurde voordat Gol en ik daarheen konden had ik haar al wat dingen geleerd zoals 'Af'. Maar de trainer vond dat ik haar dat niet goed had aangeleerd? Ik moest het haar opnieuw leren vond ze. Ja daahaag, als ik af zeg gaat ze liggen en ik vind dat goed :19:
    Ik heb het opgegeven en ben zelf aan de slag gegaan. Maar er zullen vast ook wel leukere trainers/ cursussen zijn als je dat echt trekt.
    JBK

Ongelezen bericht door JBK »

ranetje schreef:
    Absoluut. Zo hadden wij een cursist waarvan de Jack hussel alle andere honden wilde opvreten. Dat vond meneer niet leuk aan de hond dus gingen we daarmee aan de slag en ging goed.
    Dat diezelfde hond ieder vreemd persoon wilde bijten, vond meneer geen probleem. :19: Als iemand niet gemotiveerd is om iets te doen aan het probleem, ben ik niet diegene die hem daartoe moet overhalen. Ik meld hoe ik het ervaar, en daarmee was voor mij de kous af.
    gerard k
    Actief
    Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie

Ongelezen bericht door gerard k »

Laat je niet kisten Sabine!
    Mijn mening was ook dat buitenlandse hondjes altijd probleem honden waren....
    Tot ik wilma zag, wat een schat van een hond.

Als je wel het idee hebt dat je graag bij die hondenschool aan de gang wilt zou ik ze bellen en uitleggen hoe je de proefles ervaren hebt. En of je niet gewoon met de beginnersgroep mee mag doen.
    Mag dat niet, dan kom je toch gewoon hier trainen dan kan ze gezellig samen met rico trainen.
    ranetje
    Zeer actief

JBK schreef:
    ranetje schreef:
    Absoluut. Zo hadden wij een cursist waarvan de Jack hussel alle andere honden wilde opvreten. Dat vond meneer niet leuk aan de hond dus gingen we daarmee aan de slag en ging goed.
    Dat diezelfde hond ieder vreemd persoon wilde bijten, vond meneer geen probleem. :19: Als iemand niet gemotiveerd is om iets te doen aan het probleem, ben ik niet diegene die hem daartoe moet overhalen. Ik meld hoe ik het ervaar, en daarmee was voor mij de kous af.
    Nou ................. daar ga ik echt nog wel een paar keer over in gesprek met zo'n mijnheer hoor.
    In de eerste plaats wat het voor zijn hond betekent en wat de waarschijnlijke oorzaak is..........
    En ik ga o.a. voor hem uitrekenen wat hem dat gaat kosten, aangezien de WA verzekering dat op een bepaald moment niet meer gaat betalen.
    Blijft hij het onbelangrijk vinden dan zijn we uitgepraat ............... en waarsachijnlijk ook uitgetraind :wink:
    Afbeelding
    Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”