Even een vraagje en wellicht kunnen jullie mij tips/advies geven
Het "probleem" doet zich alleen voort wanneer Sultan van de lijn is. Bijvoorbeeld in het losloopveld, of zoals gister op het strand. Wanneer iemand een hogere stem opzet naar hem ( Dus haaai hondje en dan enthousiast en wat hoger) heeft hij de neiging om op die gene ( al kwispelend) te gaan springen. Ik vind dit zelf erg vervelend, zeker als hij vies is.
Op de het losgooiveld ook, daar komen allemaal hondenliefhebbers, en die begroeten de vrolijke clown vaak. Natuurlijk zeg ik wel als je hem hoog roept/begroet gaat hij springen dus liever niet.. Maar eigenlijk hoort Sultan sowieso niet te springen. Hij laat zich overigens wel corrigeren hierin, hij kent het woord laag goed. Maar als hij los is en hij loopt aan de andere kant, ben ik niet altijd op tijd, dus kan ik het toch ook regelmatig niet voor zijn.
Hij doet dit ook wanneer er mensen binnen komen hier, maar daarin is hij wel goed te corrigeren omdat je er dan altijd bij bent. Wanneer ik zeg laag of plaats, kan ik het prima voorkomen en bij sommige vriendinnen is het niet erg en heb ik ook wel eens de neiging om het te laten gaan. ( niet goed, ik weet het)
Maar ik vind het buiten wel erg vervelend. Gister liepen we op het strand en toen rende hij naar een hond iets verder op. Meneer begroette Sultan en die clown zie ik gewoon springen op die man. Heel vervelend ( schaam me dood.. ). Hij doet het wel op een speelse manier, geeft het liefst ook nog een paar likken erbij.. Juist omdat hij het aan de lijn nooit doet, vind ik het lastig om te corrigeren. Zeker omdat Sultan, zeker op het speelveld hier, nog wel eens bananen in zijn oren heeft.
Of mensen die juist bang zijn voor honden en met hun armen beginnen te zwaaien, dat vind Sultan ook leuk. Als of hij het ziet als een uitnodiging om te springen. Overigens wanneer we binnen of buiten zelf met hem spelen, doen we dat altijd met stoeien en trekspeeltjes. Nooit met opspringen.
Ik weet ook niet zo goed wat het gedrag betekend. Ik heb hem nooit geleerd om op te springen en het eigenlijk bij de eerste keer al gecorrigeerd. Laag was ook 1 van de eerste commando's die hij kende. Corrigeren doe ik, als ik op tijd ben, gewoon door laag te zeggen en dan gaat hij weg bij die persoon. ( ik heb hem toen hij 10 maanden was uit het asiel gehaald, dit was zijn eerste thuis)
Maar goed, misschien als ik weet waarom hij het doet ( speels?) dat ik ook een manier weet te vinden om het te stoppen.. Want hij zal zo op een lief vrolijk omaatje springen ofzo.. Kinderen dan weer niet, op een of andere manier is hij heel erg voorzichtig met kinderen.
Iemand tips of ervaringen?