Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

opspringen afleren, iemand tips?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

opspringen afleren, iemand tips?

Ongelezen bericht door Sulluna »

Hallo,

Even een vraagje en wellicht kunnen jullie mij tips/advies geven :)

Het "probleem" doet zich alleen voort wanneer Sultan van de lijn is. Bijvoorbeeld in het losloopveld, of zoals gister op het strand. Wanneer iemand een hogere stem opzet naar hem ( Dus haaai hondje en dan enthousiast en wat hoger) heeft hij de neiging om op die gene ( al kwispelend) te gaan springen. Ik vind dit zelf erg vervelend, zeker als hij vies is.
Op de het losgooiveld ook, daar komen allemaal hondenliefhebbers, en die begroeten de vrolijke clown vaak. Natuurlijk zeg ik wel als je hem hoog roept/begroet gaat hij springen dus liever niet.. Maar eigenlijk hoort Sultan sowieso niet te springen. Hij laat zich overigens wel corrigeren hierin, hij kent het woord laag goed. Maar als hij los is en hij loopt aan de andere kant, ben ik niet altijd op tijd, dus kan ik het toch ook regelmatig niet voor zijn.
Hij doet dit ook wanneer er mensen binnen komen hier, maar daarin is hij wel goed te corrigeren omdat je er dan altijd bij bent. Wanneer ik zeg laag of plaats, kan ik het prima voorkomen en bij sommige vriendinnen is het niet erg en heb ik ook wel eens de neiging om het te laten gaan. ( niet goed, ik weet het)

Maar ik vind het buiten wel erg vervelend. Gister liepen we op het strand en toen rende hij naar een hond iets verder op. Meneer begroette Sultan en die clown zie ik gewoon springen op die man. Heel vervelend ( schaam me dood.. ). Hij doet het wel op een speelse manier, geeft het liefst ook nog een paar likken erbij.. Juist omdat hij het aan de lijn nooit doet, vind ik het lastig om te corrigeren. Zeker omdat Sultan, zeker op het speelveld hier, nog wel eens bananen in zijn oren heeft.
Of mensen die juist bang zijn voor honden en met hun armen beginnen te zwaaien, dat vind Sultan ook leuk. Als of hij het ziet als een uitnodiging om te springen. Overigens wanneer we binnen of buiten zelf met hem spelen, doen we dat altijd met stoeien en trekspeeltjes. Nooit met opspringen.

Ik weet ook niet zo goed wat het gedrag betekend. Ik heb hem nooit geleerd om op te springen en het eigenlijk bij de eerste keer al gecorrigeerd. Laag was ook 1 van de eerste commando's die hij kende. Corrigeren doe ik, als ik op tijd ben, gewoon door laag te zeggen en dan gaat hij weg bij die persoon. ( ik heb hem toen hij 10 maanden was uit het asiel gehaald, dit was zijn eerste thuis)

Maar goed, misschien als ik weet waarom hij het doet ( speels?) dat ik ook een manier weet te vinden om het te stoppen.. Want hij zal zo op een lief vrolijk omaatje springen ofzo.. Kinderen dan weer niet, op een of andere manier is hij heel erg voorzichtig met kinderen.

Iemand tips of ervaringen? :D
Sulluna
Zeer actief

Re: opspringen afleren, iemand tips?

Ja, dat is echt mijn grote angst.. Een nette vrouw met een witte broek :schrik: :schrik:
Tot nu toe alleen nog maar echte honden mensen gehad, die het gelukkig niet zo erg vinden.. Maar dan als nog vind ik het echt niet leuk.

Mijn grootste valkkuil is ook dat ik het zelf op het begin weg lachte.. Hij was anderhalf jaar dood en dood ziek geweest, kon sommige dagen alleen maar piepen van de pijn en een rondje van 10 minuten was al veel.. Dus toen hij gezonder en zelfs beter werd, kon ik om elk rennetje of sprongetje janken van geluk.. Dus stiekem denk ik dat het gedrag er is ingeslopen ten eerste omdat ik teveel heb toegelaten en ten tweede denk ik wel eens ( waarschijnlijk een menselijke gedachte) dat Sultan nu pas echt zijn jeugd leeft.. Dat hij tijd inhaalt zeg maar van al die tijd dat hij doodziek was.

Maar goed, met iemand oefenen is vast wel een idee.. Maar hoe kan je dit op een juiste manier corrigeren.. Want als ik van een afstand laag roep, heeft hij bananen in zijn oren vaak. :Q: Maar correctie moet wel echt van mij komen denk ik?
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik weet niet of je Engels moeilijk vind, maar ik vind deze twee erg duidelijk.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Kortom, conclusie, enkel laag zeggen gaat niet werken, maar negeer het springen, draai weg (of spring tussen hond en bezoek en draai weg), en geef pas aandacht als hij keurig met 4 poten op de grond staat. Springen = niet leuk (want geen aandacht), op de grond staan = aandacht en dus wel leuk.

Van een afstand is het natuurlijk extra lastig, vooral als mensen het gaan aanmoedigen door te begroeten. Ik ben buiten als hij los is altijd een beetje van, ik probeer te voorkomen dat hij bij vreemde mensen komt, door hem bij me te roepen, maar als andere mensen hem dan gaan roepen, ja, dan kan ik daar ook niks meer tegen in brengen en vragen ze er wel een beetje om. Waarmee niet betekend dat ik vind dat een grote hond moet springen oid, maar het is van zo'n afstand natuurlijk wel heel moeilijk af te leren.
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Ik weet niet of je Engels moeilijk vind, maar ik vind deze twee erg duidelijk.

Kortom, conclusie, enkel laag zeggen gaat niet werken, maar negeer het springen, draai weg (of spring tussen hond en bezoek en draai weg), en geef pas aandacht als hij keurig met 4 poten op de grond staat. Springen = niet leuk (want geen aandacht), op de grond staan = aandacht en dus wel leuk.

Van een afstand is het natuurlijk extra lastig, vooral als mensen het gaan aanmoedigen door te begroeten. Ik ben buiten als hij los is altijd een beetje van, ik probeer te voorkomen dat hij bij vreemde mensen komt, door hem bij me te roepen, maar als andere mensen hem dan gaan roepen, ja, dan kan ik daar ook niks meer tegen in brengen en vragen ze er wel een beetje om. Waarmee niet betekend dat ik vind dat een grote hond moet springen oid, maar het is van zo'n afstand natuurlijk wel heel moeilijk af te leren.
Ik ga de filmpjes bekijken, dankje! In huis is het niet echt een probleem, dan ben ik er altijd bij. Het is vooral buiten en aangezien hij nu pas 2 keer is los geweest op het strand zie ik dus dat hij het daar ook doet.. Dat vind ik dus lastig, want verder gaat het loslopen echt best goed. Maar punt is wel, dat hij daar ruimte heeft en ik dus soms wat verder op ben. Op het speelveld hier trouwens ook.. Hij heeft het ook wel eens met hardlopers die bijvoorbeeld sssttt doen en met de handen zwiepen om hem weg te jagen, zodat ze door kunnen rennen.. Dat ziet hij ook als spel :oohja:

Mensen die hem negeren, daar heb ik het hem nog nooit bij zien doen.. Maar als met hem begroeten of gaan aaien, dan heeft hij dus de neiging om te gaan springen.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

negeren werkte bij ons niet,
een goeie vriendin heeft toen, een knietje op de borst gegeven gewoon knie omhoog gedaan op moment dat hij opsprong,
deze was zo goed getimed dat hij daarna niet meer heeft opgesprongen
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

bellabeest schreef:negeren werkte bij ons niet,
een goeie vriendin heeft toen, een knietje op de borst gegeven gewoon knie omhoog gedaan op moment dat hij opsprong,
deze was zo goed getimed dat hij daarna niet meer heeft opgesprongen
Herkenning: vorige hond labrador "torpedeerde" een man op het strand. Je schaamt je rot. Dus ook knietje op het goede moment en probleem was over.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Sulluna
Zeer actief

Hmm, dan hoop ik snel op een goed moment. De meeste mensen corrigeren een onbekende hond ook niet ( ook logisch hoor, je weet nooit of het een betrouwbare hond is of een happer) maar ik hoop dat iemand Sultan wel een keer zelf corrigeert als hij wat verder is.. Tot nu toe heeft hij met onbekende opspringen alleen leuke ervaringen en dat helpt ook niet echt. ( mensen die hem juist gaan aaien etc)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sulluna schreef:Hmm, dan hoop ik snel op een goed moment. De meeste mensen corrigeren een onbekende hond ook niet ( ook logisch hoor, je weet nooit of het een betrouwbare hond is of een happer) maar ik hoop dat iemand Sultan wel een keer zelf corrigeert als hij wat verder is.. Tot nu toe heeft hij met onbekende opspringen alleen leuke ervaringen en dat helpt ook niet echt. ( mensen die hem juist gaan aaien etc)
Niet hopen op een goed moment. Gewoon in scene zetten met een vrijwilliger.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Eerlijk? Ik ben gestopt met het afleren. Elke keer als het kwartje bij één van beide ging vallen, kwam er weer iemand die het aanmoedigde door te gaan aaien en met een hoog stemmetje te kletsen. Gelukkig geen vreemden, want daar komen ze niet bij in de buurt, maar wel bekenden, die jammer genoeg eigenwijs waren en het bleven doen. Nu zit de ene dus eerst buiten of aan de lijn als er mensen komen, want zo'n zwartjoekel die naast of tegen je springt en daarbij op ooghoogte komt is niet zo tof. Nu zijn er mensen waarbij ze weten dat het niet gewaardeerd wordt en het dus amper tot niet doen, maar er zijn ook mensen waarbij ze weten dat ze het toch kunnen maken en beloond worden.

Het omdraaien, knietje geven en laag zeggen werkte hier wel, hoewel ze toen allebei een fase kregen dat ze niet tegen je op sprongen, maar naast je. :schrik:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je oefent met iemand anders, moet die ander een stap naar voren doen als ie aankomt. Dat wil nog wel eens helpen.
Komt wel aan op timing natuurlijk.

Ik heb hier ook een springer, komt wel goed als je structureel laag beloont en aandacht geeft, maar ja. Soms duurt het wel even.
Als je die witte broek tegenkomt, meteen de stomerij aanbieden! Dat haalt de kou uit de lucht ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Shiloh86
Zeer actief

Ik ben geen fan van het knietje geven :ugh: Ik vind de buik daar een veel te gevoelige plek voor.

Tja, als mensen gaan uitnodigen om te springen vind ik het wat anders.

Ik denk dat een hond het verschil tussen springen op uitnodiging en springen uit zichzelf heel goed begrijpt.

Zolang je maar donders consequent bent in totaal geen aandacht geven als ze tegen je opspringen en wel aandacht geven als ze met 4 poten op de grond staan. Of wel aandacht geven als ze springen, maar dan op commando/uitnodiging zeg maar.

Dat is echt niet iets dat er na een week al in zit, maar als je dat dag in dag uit consequent doet, zullen ze dat wel begrijpen. Consequent blijven en volhouden, dan krijg je dat er echt wel in. Ik geloof niet zo in quick-fix methodes bij opvoeding van honden.

Maar daar heeft TS nu, met vooral mensen die op afstand zijn, natuurlijk niet zo heel veel aan.
Afbeelding
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Ik lees even mee

Heb namelijk exact hetzelfde probleem, van pup af aan mee bezig geweest. Alleen aandacht als de poten op de grond staan, niet aaien.
Kreeg ik altijd reactie maakt mij niet uit, reageerde ik maar wel als ze straks groot en 30 kilo is.

Helaas is het mislukt, een ontzettende jumper. En hoe drukker mensen doen met armen zwaaien en geluid, hoe lolliger zij het vind.
Bij kinderen is ze wel netjes, dan gaat ze niet springen, wel druk er omheen.

Kom ook vrijwel nooit mensen tegen die het erg vinden, als ik er wat van zeg. O maakt niet uit hoor, kom maar je bent lief etc.
Maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ze iemand omver springt en diegene iets breekt.
Daar vind ik een witte broek nog niks bij, al werkt dat stomerij verhaal idd perfect ;)
Shiloh86
Zeer actief

Maar daar maar Zak in zijn filmpjes ook wel een punt van. Het is niet de taak van jou bezoek om je hond op te voeden. Dus jij moet zorgen dat de hond genegeerd wordt, niet je bezoek. Hij laat ook in zijn filmpjes wel zien hoe hij dat dan aanpakt. Blijft wel dat dat op afstand niet te doen is.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Sulluna schreef:Hmm, dan hoop ik snel op een goed moment. De meeste mensen corrigeren een onbekende hond ook niet ( ook logisch hoor, je weet nooit of het een betrouwbare hond is of een happer) maar ik hoop dat iemand Sultan wel een keer zelf corrigeert als hij wat verder is.. Tot nu toe heeft hij met onbekende opspringen alleen leuke ervaringen en dat helpt ook niet echt. ( mensen die hem juist gaan aaien etc)
Als hij dit weekend hier logeert zal ik hem wel even in elkaar timmeren :smile2:

Nee grapje. Ik laat Sultan altijd gezellig tegen me aan leunen en dan geven we elkaar kusjes :I:
Maar ik zal het ook niet meer tolereren, dan zal het afleren vast gemakkelijker gaan :mann:
Manu

Shiloh86 schreef:Ik ben geen fan van het knietje geven :ugh: Ik vind de buik daar een veel te gevoelige plek voor.
Je hoeft toch ook geen karate-kick te geven? Gewoon even "bots".
En ik vind het nou ook geen geweldig gevoel, een grote hond tegen je op. Om nog maar niet te spreken over vieze modderpoten of nog veel erger: kwijl :schrik:
Even zo'n gemeen prikje met één vinger wil ook nog wel eens helpen trouwens.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Manu schreef:
Shiloh86 schreef:Ik ben geen fan van het knietje geven :ugh: Ik vind de buik daar een veel te gevoelige plek voor.
Je hoeft toch ook geen karate-kick te geven? Gewoon even "bots".
En ik vind het nou ook geen geweldig gevoel, een grote hond tegen je op. Om nog maar niet te spreken over vieze modderpoten of nog veel erger: kwijl :schrik:
Even zo'n gemeen prikje met één vinger wil ook nog wel eens helpen trouwens.
Eens. Jammer van de hond maar zo'n groot moddergeval is ook niks.

Ik merk wel dat toen Ayleen in huis goed begreep dat ze niet mocht opspringen, het buiten ook minder werd. Heb veel geoefend met vrienden en familie, en het commando springen aangeleerd. Weet ze ook dat het alleen op uitnodiging mag. Soms gaat het nog wel fout hoor, vooral met mensen die haar leuk vinden of mensen die über enthousiast met zo'n hoge stem gaan praten.

Denk wel als het echt een probleem is je toch eerst aan de lange riem moet oefenen. Ik loop zelf vaak op niet drukke tijden en lijn haar eigenlijk altijd aan bij mensen, ben toch altijd bang dat ze een keer gaat opspringen.

Verder vooral met een knalrood hoofd excuses aanbieden, als mensen zien dat je het erg vindt scheelt echt. :wink:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn hond springt ook wel eens op als mensen hoge stemmetjes tegen haar gaan opzetten. Ik vind dat hun eigen schuld - als je met rust wilt gelaten door een hond, moet je hem ook niet lokken met piepstemmetjes.
Heel soms, zet Mayke haar vizier op iemand die die ellende niet op zich heeft afgeroepen, en rent erop af. Dan ben ik eigenlijk alle gevallen wel op tijd door haar terug te roepen.

Het kost ook een beetje tijd en moeite voor je hond echt belangrijk gaat vinden aan wat jij van zijn acties vindt, hoe ver weg je ook bent :)
Ik zit nu op een punt dat ze snel reageert als ik haar op een dringende toon terug roep. Maar tot hier heeft dat heel wat vieze broeken gekost, want ze was ook een enorme opspringer, vooral bij mensen met honden die haar gaan aankijken en aanspreken.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Als je gewoon consequent bent, dan doen ze het vanzelf niet meer. Dat je dan door een periode moet waarin het nog niet perfect gaat, dat hoort er bij en moet je accepteren als je aan honden begint vind ik. De meeste honden vinden het verschrikkelijk geen aandacht te krijgen als jij of iemand anders binnenkomt. De beste consequentie voor springen is in mijn ogen dus echt wegdraaien en negeren en zodra hij gewoon op vier poten staat enthousiast begroeten. Het werkt, maar het kost tijd, maar de kans dat het daadwerkelijk blijft hangen, als ze het eenmaal kennen is 20 keer groter.

Overigens werkt 1 goedgezinde knietje zelden tot een definitief resultaat. Ik vind het een nare praktijk die als je maar consequent bent is.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Knietje op borsthoogte: geen buik. Mijn onderlijf en ik denk van de meesten is niet gebouwd op het opvangen van een aantal kilo's hond.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Shiloh86 schreef:Als je gewoon consequent bent, dan doen ze het vanzelf niet meer. Dat je dan door een periode moet waarin het nog niet perfect gaat, dat hoort er bij en moet je accepteren als je aan honden begint vind ik. De meeste honden vinden het verschrikkelijk geen aandacht te krijgen als jij of iemand anders binnenkomt. De beste consequentie voor springen is in mijn ogen dus echt wegdraaien en negeren en zodra hij gewoon op vier poten staat enthousiast begroeten. Het werkt, maar het kost tijd, maar de kans dat het daadwerkelijk blijft hangen, als ze het eenmaal kennen is 20 keer groter.

Overigens werkt 1 goedgezinde knietje zelden tot een definitief resultaat. Ik vind het een nare praktijk die als je maar consequent bent is.
Weinig met (springende) Border Collies te maken gehad. Hier 1 die er een heel ritueel van maakt hoor. Echter negeren is niet mogelijk bij onze Norah. Dan springt ze gewoon in je nek of staat binnen 0.01 seconden weer voor je en doet opnieuw een poging, tja na 100 keer wegdraaien ben jij degene die knock out en duizelig op de grond ligt en Norah die je gezicht aflebbert (waarna je helemaal out gaat, want je kan geen adem meer halen). Je kan wachten tot je bebloed en beschaafd bent en als ze dan rustig zit: heeft zij het volgende geleerd: eerst 5 minuten springen en dan zitten dan krijg je aandacht :cheer: (tja voor een border collie is ze een beetje apart.... :smile2: )

Mijn methode? Het laagcommando blijkt vaak toch te moeilijk is mijn ervaring. Vandaar dat ik zit gebruik. Zit is aandacht. Zit is ook zo'n commando wat wij te pas en te onpas gebruiken (voor het voeren, voor het stoepje, voor het aanlijnen en aflijnen etc etc). Dus een commando wat heel goed bruikbaar en bekend is. Ook voor de buitenwereld. Als ik zie dat mijn hond iets te enthousiast op iemand afrende, brulde ik er 50 meter achter: ZIIIIIHHHHIIIIIIITTTT. Op 1 of andere manier werkte zelfs de meeste voorbijgangers er aan mee. Tuurlijk mag u mijn hondje knuffelen, maar wel als hij zijn kunstje laat zien hoe goed hij kan zitten :D. Mag u hem ook nog een koekje geven als u wilt :E:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Shiloh86 schreef:Als je gewoon consequent bent, dan doen ze het vanzelf niet meer. Dat je dan door een periode moet waarin het nog niet perfect gaat, dat hoort er bij en moet je accepteren als je aan honden begint vind ik. De meeste honden vinden het verschrikkelijk geen aandacht te krijgen als jij of iemand anders binnenkomt. De beste consequentie voor springen is in mijn ogen dus echt wegdraaien en negeren en zodra hij gewoon op vier poten staat enthousiast begroeten. Het werkt, maar het kost tijd, maar de kans dat het daadwerkelijk blijft hangen, als ze het eenmaal kennen is 20 keer groter.

Oh, nou dat neem ik dan zomaar van je aan. Nouja, niet natuurlijk.

Daarnaast laat ik me niet omver springen hoor - al negerend dat ik onder de krassen zit of omval -, zeker niet als ik dat maanden moet gaan volhouden. Ben Gekke Henkie niet :neenee: .
Manu

Dat dus.

Deze hond weegt 27 kg hè? Jouw methode heb ik toegepast bij een Franse bull en dat werkte prima. Maar zo'n grote hond die de nagels in je lip prikt vind ik wel even een ander verhaal.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind het ook volkomen eerlijk. Die hond is van plan om met zijn poten in je zachte buikje te landen. Maar in de plaats daarvan land hij met zijn buik op jou 'poten'
Ik geef niet actief knietjes, maar steek mijn knie uit als de hond op wilt springen. Als hij vervelend vind om geblokkeerd te worden door een knie is dat goed nieuws, had hij het maar niet moeten doen.

Bij mijn hond landendit soort correcties heel effectief. Maar bij negeren komt naar voren hoeveel stamina ze heeft en dat gaat ze van me winnen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zamunda schreef:

Oh, nou dat neem ik dan zomaar van je aan. Nouja, niet natuurlijk.

Daarnaast laat ik me niet omver springen hoor - al negerend dat ik onder de krassen zit of omval -, zeker niet als ik dat maanden moet gaan volhouden. Ben Gekke Henkie niet :neenee: .

Nou, echt niet. En het gaat niet om thuis, vreemden kun je niet sturen.
Hier mogen ze dus gewoon geen contact maken met onrustige mensen of mensen in nette kleding. Doorlopen, jammerdan.
Gisteren nog met een oudere mevrouw in het net op het strand die ze aan wilde halen. We hadden niet door dat er al geen honden meer mogen lopen en er al mensen in de strandhuisjes waren.
Honden kregen het commando doorlopen, vond de mevrouw niet leuk. Ze zijn nat hoor. "ja, maar ik ben honden gewend".
Dat ze vervolgens een kleddernatte hond van 40 kilo in hun nek hebben lijkt niet door te dringen :Q:
Shiloh86
Zeer actief

Als die hond zo groot is dat hij met zijn nagels bij je lip komt, dan zit jij als je een knietje geeft dus echt wel in het zachte gedeelte van zijn buik en niet bij zijn borstkas.

Brrr, nee. Ik ben er echt geen fan van. Je hond zou eens met wat voorwaartse vaart komen, jij trekt je knie op en komt vol in zijn buik terecht. Een beetje een verkeerde timing, een beetje teveel kracht en je vind de volgende dag je hond dood in zijn mand terug omdat hij er een inwendige bloeding van op hebt gelopen. Dat is echt niet ondenkbaar hoor! Een buik hoeft niet veel stoot te hebben om het goed mis te laten gaan.

Als jij op de juiste manier wegdraait, dan dondert het niet hoe groot je hond is, maar dan krijgt hij gene kans om "grip" op je te krijgen. Daar mag je best wel duidelijk nee of laag bij zeggen en dan verder geen aandacht geven (zonder verder naar hem te kijken weglopen), en vervolgens wel enthousiast belonen als hij op de grond blijft staan.

Als je hond zo door het dolle is dat hij in je nek hangt, dan heb je zijn enthousiasme veel en veel te ver laten komen, dan bereik je hem sowieso niet, met negeren niet, met belonen niet, maar met een knietje ook echt niet. Dan is het nodig om hiermee eerst te oefenen in situaties dat je hond niet zo extreem door het dolle is. Ook bij Borders zitten daar echt wel gradaties in. En als je Border echt springt, ook dan vind ik het risico van hem in zijn buik raken veel te groot. Overigens vind ik een zit vragen een prima alternatief hoor! Ik denk gewoon dat met een nare handeling iets vertellen wat hij niet moet doen slechter werkt dan duidelijk maken wat hij wel moet doen, door het juiste te belonen, maar het juiste vragen is ook prima, als dat werkt. Waar ik dus niet van houd, zijn knietjes geven.

Tuurlijk moet uiteindelijk iedereen doen met zijn of haar hond wat hij wilt, er zijn vast veel meer dingen waar ik echt geen fan van ben. Maar ik geef enkel mijn mening. Ik vind de risico's van de mogelijke gevolgen bij een knie die verkeerd terecht komt veel te groot.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 16 apr 2015 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

gyanty schreef:

Weinig met (springende) Border Collies te maken gehad. Hier 1 die er een heel ritueel van maakt hoor. Echter negeren is niet mogelijk bij onze Norah. Dan springt ze gewoon in je nek of staat binnen 0.01 seconden weer voor je en doet opnieuw een poging, tja na 100 keer wegdraaien ben jij degene die knock out en duizelig op de grond ligt en Norah die je gezicht aflebbert (waarna je helemaal out gaat, want je kan geen adem meer halen). Je kan wachten tot je bebloed en beschaafd bent en als ze dan rustig zit: heeft zij het volgende geleerd: eerst 5 minuten springen en dan zitten dan krijg je aandacht :cheer: (tja voor een border collie is ze een beetje apart.... :smile2: )

Mijn methode? Het laagcommando blijkt vaak toch te moeilijk is mijn ervaring. Vandaar dat ik zit gebruik. Zit is aandacht. Zit is ook zo'n commando wat wij te pas en te onpas gebruiken (voor het voeren, voor het stoepje, voor het aanlijnen en aflijnen etc etc). Dus een commando wat heel goed bruikbaar en bekend is. Ook voor de buitenwereld. Als ik zie dat mijn hond iets te enthousiast op iemand afrende, brulde ik er 50 meter achter: ZIIIIIHHHHIIIIIIITTTT. Op 1 of andere manier werkte zelfs de meeste voorbijgangers er aan mee. Tuurlijk mag u mijn hondje knuffelen, maar wel als hij zijn kunstje laat zien hoe goed hij kan zitten :D. Mag u hem ook nog een koekje geven als u wilt :E:
Dat klinkt hetzelfde als Tay. Tessa is iets minder erg, maar dit verhaal is net Tay. Hoewel hij die zit keurig doet, tot je hem aanraakt. :LOL:
Manu

Shiloh86 schreef:Als die hond zo groot is dat hij met zijn nagels bij je lip komt, dan zit jij als je een knietje geeft dus echt wel in het zachte gedeelte van zijn buik en niet bij zijn borstkas.

Brrr, nee. Ik ben er echt geen fan van. Je hond zou eens met wat voorwaartse vaart komen, jij trekt je knie op en komt vol in zijn buik terecht. Een beetje een verkeerde timing, een beetje teveel kracht en je vind de volgende dag je hond dood in zijn mand terug omdat hij er een inwendige bloeding van op hebt gelopen. Dat is echt niet ondenkbaar hoor! Een buik hoeft niet veel stoot te hebben om het goed mis te laten gaan.

Als jij op de juiste manier wegdraait, dan dondert het niet hoe groot je hond is, maar dan krijgt hij gene kans om "grip" op je te krijgen. Daar mag je best wel duidelijk nee of laag bij zeggen en dan verder geen aandacht geven (zonder verder naar hem te kijken weglopen), en vervolgens wel enthousiast belonen als hij op de grond blijft staan.

Als je hond zo door het dolle is dat hij in je nek hangt, dan heb je zijn enthousiasme veel en veel te ver laten komen, dan bereik je hem sowieso niet, met negeren niet, met belonen niet, maar met een knietje ook echt niet. Dan is het nodig om hiermee eerst te oefenen in situaties dat je hond niet zo extreem door het dolle is. Ook bij Borders zitten daar echt wel gradaties in. En als je Border echt springt, ook dan vind ik het risico van hem in zijn buik raken veel te groot. Overigens vind ik een zit vragen een prima alternatief hoor! Ik denk gewoon dat met een nare handeling iets vertellen wat hij niet moet doen slechter werkt dan duidelijk maken wat hij wel moet doen, door het juiste te belonen, maar het juiste vragen is ook prima, als dat werkt. Waar ik dus niet van houd, zijn knietjes geven.

Tuurlijk moet uiteindelijk iedereen doen met zijn of haar hond wat hij wilt, er zijn vast veel meer dingen waar ik echt geen fan van ben. Maar ik geef enkel mijn mening. Ik vind de risico's van de mogelijke gevolgen bij een knie die verkeerd terecht komt veel te groot.
Zo, jij geeft flinke knietjes dan. Ik doe gewoon mijn knie voor mijn lichaam, zonder kracht, gewoon in de vaart zoals je zou lopen en daar botst hij dan tegenaan.
Daar gaan ze niet dood van hoor, dan had mijn hond al niet meer geleefd :Q:

En dikgedrukte... Ik ken toevallig deze hond heel goed.
Sultan is altijd blij en enthousiast. Hij wil graag dat de hele bevolking in ziet dat het leven léuk is en één groot feest :cheer:
Het is een clown. Hij rent op mensen af, ook terwijl hij met iets anders of met zijn vrienden bezig is, en springt er even tegenaan. Hij springt niet echt op, maar tegen je aan. Remmen kan je hem op zo'n moment heel lastig al vind ik dat Sulluna dat al heel netjes kan door te gillen dat ze een koekje heeft :pffff:
Shiloh86
Zeer actief

Elke tik in een buik kan verkeerd aankomen. Als hij zich net even iets harder erin gooit dan normaal. Nee, ik blijf het een eng idee vinden. Uit je opmerking haal ik dat je dat knietje dus vaak moet geven, ergo, het werkt dus niet want hij doet het nog steeds.

Nogmaals, iedereen moet zijn eigen hond opvoeden op zijn manier, ik vind het een naar idee en het risico te groot.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Mijn (herplaats) border collie is altijd druk. Ze vind overal wel iets om druk voor te zijn en ze is inmiddels 4. We hebben haar inmiddels geleerd wat rustiger te zijn, maar dat gaat niet vanzelf. Zelfs mijn andere border collie negeert haar en het is voor haar geen manier waarbij ze denkt dat ze moet stoppen. Ze doet er dan gewoon een stapje boven op. Bij mijn eerste border werkte negeren als een tierelier, maar er zijn dus ook honden die er van door draven. Het is een prachtige methode, maar dus uiteindelijk net als elke methode niet voor elke hond geschikt. En ik ben heel goed in negeren, maar mijn Norah draaft dan juist door. Ik heb het uitgeprobeerd.

Overigens ook het zachte gedeelte van de buik kan wat hebben hoor. Dat is niet anders dan het zachte gedeelte van de buik van de mens en daar kunnen wij met een ongeluk of een vechtpartij ook best nog wat voorduren. Bij een vechtpartij (bij mensen) heb je ook echt niet zo maar een inwendige bloeding, terwijl het wel een gebied is waar bij gemene vechtpartij onder andere op gemikt wordt. Dan zouden ook vele boxers elke wedstrijd inwendige bloedingen hebben. Het is het kwetsbaarste gedeelte van het lichaam, maar een lichaam is niet zo kwetsbaar al jij stelt.... (overigens zal ik gemiddeld geen knietjes gebruiken, maar als ik mezelf moet afweren waarvan het echt zelfbescherming is, dan zou ik wel mijn knie naar voren steken, keuze aan de hond of hij springt of niet, maar ik hoef niet met mijn kop op de tegels te knallen, want dan is het mijn dood.....)
Afbeelding
Manu

Shiloh86 schreef:Elke tik in een buik kan verkeerd aankomen. Als hij zich net even iets harder erin gooit dan normaal. Nee, ik blijf het een eng idee vinden. Uit je opmerking haal ik dat je dat knietje dus vaak moet geven, ergo, het werkt dus niet want hij doet het nog steeds.

Nogmaals, iedereen moet zijn eigen hond opvoeden op zijn manier, ik vind het een naar idee en het risico te groot.
Nee hoor, mijn hond springt niet, alleen op commando.
Maar hij krijgt wel een pets als ik dat nodig vind en ik heb hem ook wel eens geblokt of in zijn zij gepord als hij totaal onbereikbaar is en de situatie mij gevaarlijk wordt.
En dat doe ik altijd zonder nadenken.
Bij Uma zou ik dat weer nooit doen, dat is een veel gevoeliger hondje en een stuk bottiger. Mijn reu is een lompe haarbal met veel spier en vooral veel kracht.

Maar besef je je wel dat een hond die zich er iets harder ingooit dus gewoon in jouw buik landt? Of in je gezicht?
Dat doet zeer hoor. We hebben het niet over een Jack Russeltje.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”