Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mosquito piep tegen hangjongeren geen invloed op honden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

margriet2
Vaste gebruiker

Mosquito piep tegen hangjongeren geen invloed op honden?

Ongelezen bericht door margriet2 »

http://www.rhinegroup.nl/mosquito/p/63/ ... ren-honden" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de bovengenoemde link staat dat het geluid van de Mosquito geen enkele invloed heeft op honden. Dit terwijl hondenverjagers in de omloop zijn die werken met exact hetzelfde geluid als de Mosquito. Wie spreekt de waarheid? En wat stelt zo'n onderzoek voor? Ik hoor liever verhalen van de praktijk. Dus wil ik jullie vragen: Merk je aan je hond als je in de omgeving bent van zo'n Mosquito-apparaat?

Wil weten hoe zo'n piep apparaat er uit ziet?

Afbeelding
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Mosquito piep tegen hangjongeren geen invloed op honden?

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik weet iig.
Hier hebben de verre buren zo'n piepding in de tuin hangen. Ik denk voor de katten die hier allemaal lopen.
Snoopy loopt er stug langs, geen problemen mee. Yindi gaat een stuk sneller lopen, gaat zover mogelijk in de riem hangen er vandaan.
Nu lopen we er bijna nooit langs maar als die naast je zou hangen en je honden zouden het elke dag horen dan denk ik wel dat ze er last van krijgen hoor.
Yindi in ieder geval wel.
Afbeelding
margriet2
Vaste gebruiker

In Nederland gelden er geen geluidsnormen op dergelijke apparatuur. De Mosquito heeft als doel om mensen weg te jagen. En dan de dierenverjagers met veel verschillende namen. De Mosquito kan maximaal 90 decibel volume geven. Een dierenverjagers kan zelfs met 120 decibel werken.

Doordat de geluidssterkte zodanig hoog is kan het geluid aan aanslag zijn op je oren, zodat je oorkachten gaat krijgen. Denk aan piep in je oren maar ook hoofdpijn klachten komen vaak voor. Een hond heeft nog een veel gevoeliger gehoor. Voor zo'n dier moet het helemaal al een ramp zijn.

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... m-out.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovenstaande Engelse krant geeft aan dat kinderen oorpijn klachten krijgen en piep in de oren.

Dit blijkt uit een onderzoek uit Japan. Een reactie op het onderzoek was dat diegene oorpijn klachten kreeg. Mocht je het interessant vinden het onderzoek te lezen? Dan kan dat: http://mosquito.forum2go.nl/japans-onde ... -t483.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door margriet2 op 15 apr 2015 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Nou ik geloof het wel dat mensen daar ruzie om krijgen. Ik hoor die verschrikkelijke piep ook.
Ding gaat al af zodra die iets ziet, dus ook auto's enzo. Volgens mij gaat dat ding per uur wel 5x af. Ik zou helemaal gek worden!
Gelukkig zijn het verre buren ;) Want ik denk ook dat ik hem eraf zou trappen als mijn beesten er last van zouden hebben :engel:
Afbeelding
margriet2
Vaste gebruiker

Je hebt verschillende varianten. Inderdaad verjaag geluidssystemen die afgaan met behulp van een electronisch oog. Maar ook toestel die 24 uur per dag van hoog naar laag piepen. Het bereik van zulke toestellen kan wel 1500m2 zijn.....
margriet2
Vaste gebruiker

In Nederland houden ze matig rekening met de geluidssterkte om het veilig voor mensen te houden. Maar hoe het zit met de geluidssterkte en de schadelijkheid van de oren van dieren? Daar wordt al helemaal geen rekening gehouden. Mensen kunnen door deze geluiden tinnitus ontwikkelen. Dit betekent dat de irritante piep voor de rest van je leven in je oren blijft zitten. De piep kan dan ook nog eens harder worden. De pieptoon wordt dan ondragelijk. Oudere mensen horen vaak de pieptoon van deze Mosquito apparaten niet. Als diegene zo'n toestel gebruikt in de tuin, dan kan het zijn dat de buren het wel horen. Als de gebruiker van het apparaat het geluid zelf ook kan horen zal diegene het direct niet meer gebruiken. Regelmatig verspreid ik folders over deze zogenaamde hondenverjagers/kattenverjagers. Ze zeggen dan dat ultrasone geluidsgolven niet te horen valt door mensen. Maar in de praktijk blijft dat vies tegen te vallen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb zelf inderdaad last van die dingen een eind verderop in de wijk. Als ik er aan denk, vermijd ik die kruising. Elco laat niets merken als we er langs lopen, terwijl hij eigenlijk overal alert op reageert, dus ik denk dat hij er geen last van heeft. Ik vind het rot-apparaten
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik haaaaat die dingen. Ik zou ze niet meer moeten horen maar hoor ze wel en ze doen me echt pijn in de oren. Vooral die kattenverjagers. Mijn honden zijn nooit in de omgeving van zo'n ding geweest. Dus geen idee hoe die er op reageren.
margriet2
Vaste gebruiker

Verschillende audiologen heb ik gevraagd wat zij van het geluid vinden. Sommige durven te zeggen dat het schadelijk is. Navraag bij de GGD levert op dat zij nooit gehoord hebben van klachten die deze geluids apparaten kunnen geven. Het is een onderkent probleem. Ik heb laatst iemand gesproken waar van de kinderen niet meer in de tuin wilden gaan zitten vanwege het lawaai van deze toestellen.

Ik heb gekenen in politie rapporten daaruit blijkt dat de politie zo nu en dan hierover gebeld wordt over deze hoge tonen.

Ik heb een rijtje gemaakt wat je kunt doen om het geluid het zwijgen op te leggen. Ik "hoop" dat er meer mensen zijn die hinder hebben van dit geluid en hier iets mee willen gaan doen.

1. GGD.
2. Aan je huisarts (indien je oorklachten krijgt)
3. De gemeente waar het geluid actief is.
4. www.http://nsg.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (Nederlandse Stichting Geluidshinder)
5. Aangifte bij de politie (ik zie dat dit meestal wordt gedaan maar dat is niet afdoende)
6. Tweede kamerleden aanschrijven. De SP, D'66, GroenLinks, Partij voor de Dieren en meestal is de PvdA tegen dit geluid. Maar helaas geen meerderheid. Ook de PVV (Dion) is tegen.
7. Raadsleden aanschrijven van je gemeente inclusief college van B&W.
8. De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit hiervan berichten.
9. Audiologisch centrum aanschrijven.
10. Dierenbescherming en andere dieren belanghebbenden
11. http://www.hondenverjager.pieptonen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; je ervaring delen op forum, social media etc.
12. De fabrikant die het product maakt laten weten dat je klachten krijgt van het geluid.
13. Collectieve rechtszaak tegen de Mosquito en kattenverjager: http://www.rechtspraak.nu/dossiers/mosq ... en-worden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Die bij mij in de buurt staan niet erg hard. Ik vind het vooral een irritante frequentie. Hoop altijd dat er net een auto langsrijdt als ik langs die dingen moet, want dan overstemt het geluid van de motor het geluid van die dierenverjagers.
margriet2
Vaste gebruiker

Het geluid kan voor de ene luidt zijn voor de ander weer zachter. Het is sterk afhankelijk hoe goed je gehoor nog is hoor Fotogravinnetje. Ook kan het afhankelijk zijn welk merk type gebruikt wordt. Weet jij welk merk gebruikt wordt die jij hoort Fotogravinnetje?

Voor Machie:

Hoelang duurt de oorpijn die jij ervaart? Honden kunnen trouwens vaak veel hogere tonen horen rond de 50KHz dacht ik?

Werking Mosquito: Vanaf 17 kilohertz tot en met 20 kilohertz. Volume 90dB
Animal Chaser: Vanaf 16 kilohertz tot en met 23 kilohertz. Volume 130dB
Tuinwachter: Vanaf 13 kilohertz tot en met 23,5 kilohertz. Volume 140dB

Wil je weten hoe de pieptoon klinkt?

http://www.rhinegroup.nl/mosquito/p/81/ ... -hier-zelf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door margriet2 op 15 apr 2015 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn hond hoort het wel, net als ik, maar besteed er verder weinig aandacht aan.

Een hond kan wel een beter gehoor hebben, maar dat betekent niet dat zijn pijngrens ook lager is, of geluid sneller irritant vind.
Ik vind het ook verbazingwekkend hoe mijn hond reageert op harde muziek. Nauwelijks. Als ik in een bui de muziek opdraai, slaapt mijn hond daar gewoon doorheen.
Afbeelding
margriet2
Vaste gebruiker

Door geluidsoverlast van deze pieptoon bij de woningen, verstoort de relatie wel tussen buren onderling blijkt uit een artikel uit het AD
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Ongeveer een jaar geleden m'n gehoor laten testen. Hoorde verbazingwekkend goed, vooral in de echt hoge frequenties. Ik hoor ook vleermuizen. Die gebruiken een hogere frequentie en klinken maar iets zachter als ze over m'n hoofd vliegen dan die apparaten als ik er langs loop
Geen idee welk merk apparaat ze gebruiken
margriet2
Vaste gebruiker

Ja, vleermuizen kon ik ook horen. Dat is ultrasoon geluid. De leerboeken gaan er vanuit dat mensen dat niet kunnen horen. Maar dat is niet zo. Geen mens is gelijk. Die zeer hoge tonen verspreiden zich in een soort lichtbundel. Het geluid verplaatst zich directioneel voort. Om die reden is het ook lastigen te traceren waar het geluid precies vandaan komt. In het kranten artikel kreeg iemand daardoor tinnitus. Dan blijft de irritante toon in je oor zitten. Ook ervaren mensen een hoge druk op hun oren.

Het geluid zou ook vleermuizen verstoren aldus Partij voor de Dieren en Student & Starter in Utrecht:

https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... nverjagers" onclick="window.open(this.href);return false;

Oorpijn klachten kregen studenten toen ze het piep ding bij een school gingen neerzetten:

De klachten die de studenten hadden zijn echter nooit serieus genomen door de tweede kamerleden....

Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Toen mijn hond nog pup was had ik geregeld zo'n apparaat in mijn zak zitten om grote lompe en opdringerige honden bij haar weg te houden. Tegen mijn verwachting in hielp het wel. Het kan dus bijna niet anders dat het slecht is voor het gehoor. Althans als je er langdurig aan blootgesteld wordt.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik vraag me nog steeds af ts of dit nu de reden is dat je aangemeld bent.hier op het hf om "zieltjes te winnen" in je strijd tegen deze apparaten.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
margriet2
Vaste gebruiker

Gimmick maakt dat iets uit? Wat zou je ervan vinden in de tijd dat nog niet bekend was dat asbest schadelijk was, ik dat op dit forum vertel? En dan zieltjes win? Ben je daar op tegen? Er zijn meer mensen die last ervaren. Dat blijkt ook steeds uit politie registers. Ook mensen met honden. Vaak weten mensen niet waarvoor het piep geluid vanuit de tuin voor dient. Meerdere bronnen geven aan dat mensen oorpijn klachten ervaren. In België hebben ze het onderzocht. Een 12KHz toon mosten ze uitzetten omdat het ondragelijk is. Een mederwerker van de Postordershop vertelde dat vrijwel alle kantoor mensen het pand gingen verlaten als zij de Tuinwachter gingen testen. Ik vraag dit ook omdat er een omroep is die hier best wel een item over wil gaan maken. Het zou goed zijn dat hiervoor aandacht komt. Echter gehoorschade zie je niet niet en valt niet direct op. En om die reden vinden veel mensen het niet belangrijk totdat ze een eeuwig durende piep in de oren krijgen. Maar dan is het vaak te laat.
margriet2
Vaste gebruiker

Ik vraag me af waarom er mensen zijn die dieren mishandelen en mensen. Dat vind ik eigenaardig maar ik weet waarom ze het doen. En dan vraag ik me ook af: Waarom kiezen ze voor het slechte?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nog nooit van dat ding gehoord, laat staan dat ik zoiets hier heb gehoord. Ik hoor hier alleen verkeer en vogeltjes.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik wist niet dat het bestond maar nu weet ik waarschijnlijk waar die heel hoge irritante pieptoon vandaan kwam die we afgelopen jaar voortdurend hoorden. Ik vond het een afschuwelijk doordringend geluid. We hebben vaak gespeculeerd waar dit vandaan kwam maar dat kan het dus geweest zijn.
Achterlijke dingen, of er al niet lawaai genoeg is in de wereld :Q:
margriet2
Vaste gebruiker

In politie registers zie ik dat mensen vaak niet weten wat die pieptoon is bij hun huis. Het geluid is niet of nauwelijks te traceren omdat het zich anders "voortplant". Het geluid verspreidt zich directioneel. Volgens de dierenbescherming is het geen probleem dat mensen kattenverjagers inzetten. Zij zijn van mening dat een kat gemakkelijk kan wegvluchten. Zolang dat kan vinden ze het prima. Maar een hond kan niet zomaar over een schutting springen. Je hebt systemen die werken met een sensor. Het apparaat schakelt zich in zodra er iets voor het elektronisch oog beweegt. Dat kunnen dus auto's zijn maar ook mensen of een bewegende tak of blaadje. Wanneer het toestel niet goed geplaatst is dan kan het toestel dus om de zoveel seconden een pieptoon afgeven van circa 1 minuut of korter. Je hebt ook een toestel dat 24 uur per dag van hoog naar laag een pieptoon uitzendt. Op de verpakking staat dat het geluid niet hoorbaar is maar de toonhoogte's zitten wel in het menselijk gehoor spectrum. Wat je ook ziet is dat kinderen het geluid alleen horen maar ouders niet. Soms verklaren de ouders hun kinderen dan voor "gek". Dat is verschrikkelijk. Alom herrie om de kattenverjager of hoe je het ook wilt noemen. Soms wordt het ook kattenverschrikker genoemd of dierenverdrijver. De naam Mosquito is trouwens handig gekozen omdat Google meestal de zoekresultaten laat zien van de mug. Dan blijven de klachten die mensen hebben achterwege.

Een Engelse krant schreef over de Mosquito:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... m-out.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En een Duitse krant schrijft horror geluid in de tuin. Een Duitse KNO arts schrijft dat hierdoor mensen last kunnen krijgen van tinnitus. Dus een pieptoon in je oren die niet verdwijnt ook al zet je het geluid uit.

http://info.kopp-verlag.de/hintergruend ... rten-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Regelmatig krijgt de politie klachten over deze apparatuur vanwege geluidshinder.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Er is ons ook aangeraden er een aan te schaffen vanwege de talrijke steenmarters hier, maar daar beginnen we echt niet aan.
Er woont er een onder ons dak maar van de auto zijn ze tot nu toe afgebleven.
margriet2
Vaste gebruiker

Die steenmarter verjagers werkt tijdelijk. Onderzoek naar kattenverjager blijkt dat niet alle katten vluchten. Er ontbreekt wetenschappelijk bewijs.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”