Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Water..... Nee!!!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

teleurgesteld
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): zwarte Russische terrier
Aantal honden: 1

Water..... Nee!!!

Ongelezen bericht door teleurgesteld »

Onze zwarte Rus heeft toen hij een maand of negen was de moed gehad om mij achterna te gaan het water in.
Hij had echter nog zijn gehele wollen ondervacht en ging letterlijk kopje onder toen hij volgezogen was :scratch:

Gevolg;
Een hond die niet meer wil zwemmen..... dat is met zijn vacht niet zo erg :lol1:
Een hond die niet meer door plassen wil lopen..... ook dat is met zijn vacht niet zo erg :lol1:
Maar ook een hond die niet meer nat wil worden :oohja:
Tuinslang? nope
Gewassen worden? nope

Iemand ideetjes?

Hij wordt nu wel gewassen.... alleen... ehm.... ontspannend is het niet en ik heb daarna echt ook een douche nodig!
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Water..... Nee!!!

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Wat Nanna zegt..

Mijn honden vinden water buiten prima, maar de douche is een ander verhaal, maar ze hebben toch echt pech. Het is maar zelden nodig, maar als het nodig is, dan wordt het gewoon gedaan. Ik zorg zelf trouwens wel dat ik in mn ondergoed sta, want uiteraard blijf ik zelf niet droog, maar dat maakt dan ook niet uit.
Afbeelding
teleurgesteld
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): zwarte Russische terrier

Ongelezen bericht door teleurgesteld »

Hij is te groot om naar boven te brengen, dus het gebeurt altijd buiten

Trimmen, kammen etc. zonder problemen..... maar wassen :O:
En inderdaad het is een worstelpartij (bij de trimsalon gaven ze trouwens aan dat het een 'hond is met een standvastige mening over water' --> ik had beeld!) :D
Jeannettebo
Zeer actief

Trap op leren lopen? Mijn tatra van 50+ kg moest ook zelf naar boven lopen toen ik nog de badkamer boven had.

En buiten kun je met goed weer een badpak aantrekken
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik vind niet tot en met de buik in het water willen staan eigenlijk wel heel vervelend, onafhankelijk van welke vacht er op zit.
Het wordt al warmer en even afkoelen vind ik 's zomers toch echt een must.

Charlie is als pup per ongeluk onder een loeihete douche gezet. Met rustig blijven, doorpakken en samen met de waterstraal spelen is ze het uiteindelijk toch weer fijn gaan vinden.
In de badkamer in het sop niet zo, maar ze heeft zelf bedacht dat ze onder de douche een hoefje vast kan houden en dat na het douchen op mag eten :mrgreen:
Niko zag kroos voor fietspad aan, dat heeft ook wel even geduurd voor hij het weer wilde proberen. Met speelgoed steeds een beetje verder gooien, snoepjes laten snorkelen en vooral zélf het water in gaan en andere honden die het goede voorbeeld geven is het wel gelukt alle honden uiteindelijk minimaal lekker te laten poedelen.
Jeannettebo
Zeer actief

Hier heb je op de wandelingen heel veel waterbakken, layla heb ik geleerd daar in te gaan staan om af te koelen. Beekjes rent ze doorheen met haar bek open.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

dagmar88 schreef:Ik vind niet tot en met de buik in het water willen staan eigenlijk wel heel vervelend, onafhankelijk van welke vacht er op zit.
Het wordt al warmer en even afkoelen vind ik 's zomers toch echt een must.

Charlie is als pup per ongeluk onder een loeihete douche gezet. Met rustig blijven, doorpakken en samen met de waterstraal spelen is ze het uiteindelijk toch weer fijn gaan vinden.
In de badkamer in het sop niet zo, maar ze heeft zelf bedacht dat ze onder de douche een hoefje vast kan houden en dat na het douchen op mag eten :mrgreen:
Niko zag kroos voor fietspad aan, dat heeft ook wel even geduurd voor hij het weer wilde proberen. Met speelgoed steeds een beetje verder gooien, snoepjes laten snorkelen en vooral zélf het water in gaan en andere honden die het goede voorbeeld geven is het wel gelukt alle honden uiteindelijk minimaal lekker te laten poedelen.
Waarom is dat een must? Met de voeten in het water is al meer dan voldoende, maar als een hond niet nat wil worden, kan hij in de schaduw net zo goed afkoelen. Ik zou er niet zo moeilijk over doen, maar als hij gewassen moet worden, dan is daar geen ontkomen aan. Wil hij niet zelf naar boven lopen, dan gewoon riem om en samen naar boven lopen en wassen.
dagmar88
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Hier heb je op de wandelingen heel veel waterbakken, layla heb ik geleerd daar in te gaan staan om af te koelen. Beekjes rent ze doorheen met haar bek open.
Pjotr wil niet zwemmen, maar in laag water loopt hij constant te snorkelen :mrgreen:
Echt nog nooit gezien, normaal willen ze juist hun hoofd niet nat hebben.
Zelfs ik mag van hem niet zwemmen, dat vindt hij echt heel gemeen. Wordt vanaf het punt dat hij nog kan staan terug geherderd en zodra ik weer op het strand sta knijpt hij me venijnig in m'n billen :LOL:
Dit jaar toch maar weer proberen.
Heavy schreef:Misschien eens samen wandelen met een hond die gek op water is , dat wil ook nogal eens helpen zo hebben ze hier allebei leren zwemmen :wink:
Pluisje ook ja. Diem van pioenroos stond zo stoer te poedelen, daar kon hij natuurlijk niet voor onder doen.
dagmar88
Zeer actief

Neeltje schreef: Waarom is dat een must? Met de voeten in het water is al meer dan voldoende, maar als een hond niet nat wil worden, kan hij in de schaduw net zo goed afkoelen. Ik zou er niet zo moeilijk over doen, maar als hij gewassen moet worden, dan is daar geen ontkomen aan. Wil hij niet zelf naar boven lopen, dan gewoon riem om en samen naar boven lopen en wassen.
Zal aan je verwachtingen liggen. Zeg dat ik dat vind, breng het niet als gegeven.
Schaduw is er in mijn situatie sowieso niet langs het kanaal/op het strand en water koelt simpelweg sneller.
Ik wil geen honden die na het pissen opgefrist moeten worden met shampoo en boven de 20 graden in de schaduw moeten blijven.
Is überhaupt geen optie met mijn honden die het jaar rond actief zijn en dat is wat ik van huis uit gewend ben. Alleen met de voeten in het water koelt voor hen bij lange na niet genoeg.
Het verbaast me iedere zomer weer hoe weinig er tegenwoordig gedaan wordt en hoe weinig veel honden klaarblijkelijk kunnen hebben.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Toen wij onze labrador Boomer met bijna vijf jaar uit het asiel haalden, bleek hij om alle regenplassen heen te lopen. In eerste instantie was natte voeten halen om een stok te apporteren ook een no-go. Binnen een half jaar hadden we hem aan het zwemmen, maar de douche en de tuinslang heeft hij nooit echt leuk gevonden. Maar het moest gewoon af en toe gebeuren, dus hopla, gewoon doen. Afdrogen was dan wel weer een feestje. In het begin dus kort spoelen en dan afdrogen. Al snel kon ik hem gewoon een volledige wasbeurt geven, die hij gelaten onderging. Daarna afdroogfeestje.
Elco heb ik eerlijk gezegd nog nooit afgespoeld. Wel heeft hij al flink wat gezwommen. Hij moet dan even over de drempel geholpen worden van verder nat worden dan tot aan z'n buik, maar daarna zwemt hij voor z'n plezier. Vanochtend heeft hij in een drabsloot gezwommen, dus moest hij vlak bij huis nog even een wat schonere sloot in. Was geen enkel probleem.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind het ook een must.
Wetters staan erom bekend dat ze zelden uit zichzelf zwemmen, maar ze moeten van mij allemaal leren erin te gaan zodat ze hun bui kunnen koelen.
Ze hebben zware vachten (net als die Rus dus) en ik wil dat ze zomers ook lol hebben.
Dus ik ga straks met Jettejans ook weer in korte broek zelf het water in met lekkers, om haar dat te leren.

Overigens hoeven mijn honden niet specifiek getrimd, maar als dat wel moet zoals bij de Rus, zou ik dat mooi aan de trimsalon overlaten ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay is als pup ook enkele keren 'verzopen' en had het wel geschoten met water. Toen mijn man eens met wetsuit achter een bootje aanhing, heeft hij ook even tijd genomen om Kay het water mee in te nemen en hem te helpen bij zwemmen. De wonderen waren de wereld nog niet uit: Kay was daarna razend enthousiast en hij is niet te houden zodra hij water ruikt :D

En tja douchen: ik heb maar 1 hond gekend die dat een feest vond. Al onze andere honden vonden het bal. Niet te veel poespas van maken. Overredingskracht zit hem niet in daadwerkelijke krachtmeting ;). Verder niet te vaak wassen en vooral zorg dat het ook snel gebeurd is. Zorg voor aangename temperatuur van het water. De tuinslang is hier een stuk vervelender omdat er koud water uitkomt dan de warme douche boven. Verder zorg dat het gewoon duidelijk is wat er moet gebeuren en zorg dat hij niet kan drentelen draaien of kan ontsnappen. Al die kleine dingen maken hem juist sterker. Hier ondanks een stuk kleinere en minder sterke hond uit praktische overwegingen met zijn tweeen gedaan. 1 is met de hond bezig op zijn plaats te houden, de ander voert de handeling uit (of ik band ze aan weerzijde van halsband ergens tussen vast.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik douche mijn honden nooit :F:
Ja de Puli eens per jaar, die vind het niet leuk maar staat het wel toe.
Bleef de Puli trouwens maar uit het water... Die zwemt niet maar vind het heerlijk om tot zijn buik in het water te staan, ongeacht het weer :(
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik zou het wel prettig vinden als mijn Schnauzer wat minder het water in ging. Elke poel of sloot weet ze te vinden. Maar daarna in huis he, daar lekker opdrogen en dan ligt alles vol met zand. Als ze zich uitschudt zie je het zand alle kanten uitstuiven. De Teckel houdt niet van water. Regen is al teveel van het goede. Dan krijgt ze natte voetjes en dat mag dus niet.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Door de ondervacht kopje onder?
Ik denk dat het een andere reden heeft eigenlijk. Geen idee welke hoor, maar het lijkt me dat jouw hond niet meer ondervacht heeft dan de mijne?

Manu wil ook niet onder de douche en wel in prutsloten. Jammer joh, halsband om, douche in, deur dicht, ik erbij en als hij zijn kop houdt stop ik er een koekje in. De shampoo inmasseren vindt hij dan wel weer lekker en dat doe ik dan ook maar even uitgebreid :F:
dagmar88
Zeer actief

Vaak wordt gedacht dat alle honden als vanzelf kunnen zwemmen. Je heb natuurtalentjes, maar er zijn er ook die het gewoon moeten leren of (mops, engelse bul etc) helemaal niet zonder ondersteuning kunnen zwemmen.
Niko is nu een echte waterrat, maar heeft er best lang over gedaan de techniek goed onder de knie te krijgen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn hond heeft ook een flinke ondervacht, maar gaat toch echt niet kopje onder bij het zwemmen. ;-)

Ik vind het een zegening dat Mila graag zwemt en het water in gaat. Hoe warm het ook is, wij kunnen gewoon onze lange wandelingen doen, zolang ik maar zorg dat er water in de buurt is. Met zo veel vacht zouden we anders op warme, zomerse dagen een stuk beperkter zijn wat betreft wandelingen of tijdstippen om te wandelen.

Als mijn hond een drama zou maken van gewassen worden, maar het wassen zou wel echt nodig zijn, zou ik er voor mijn gemak ook voor kiezen haar naar een trimsalon te brengen.
Mila heeft er gelukkig geen problemen mee en vindt het wel gezellig om in bad te gaan. De douchekop vindt ze niet heel prettig (vooral vanwege het geluid volgens mij), dus die gebruik ik zo min mogelijk: ik zet haar gewoon in bad in een flinke laag water, en gebruik de douchekop alleen even voor het natmaken van de bovenkant en bij het afspoelen.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik vind het ook een must, dat ze zwemmen. Heb er verder weinig compassie mee en de enige optie die ze krijgen, is het water in :pffff:
gaat het niet linksom, dan wel rechtsom.

Deze week een hond op logement die ook nog nooit gezwommen had.
Deze foto is van woensdag :engel:

Afbeelding

Bad in gaat met een hoop gemurmel en gemopper van zowel hond als ik, maar gewassen worden ze :pffff: (of eerder 'we' :F: )
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

maart schreef:ik vind het ook een must, dat ze zwemmen. Heb er verder weinig compassie mee en de enige optie die ze krijgen, is het water in :pffff:
gaat het niet linksom, dan wel rechtsom.

Deze week een hond op logement die ook nog nooit gezwommen had.

Afbeelding

Bad in gaat met een hoop gemurmel en gemopper van zowel hond als ik, maar gewassen worden ze :pffff: (of eerder 'we' :F: )
We + de badkamer, ben daarna altijd nog heel lang bezig om de badkamer weer representatief te krijgen...

Overigens onze Schotse Collie van 11 jaar ook 1 keer laten zwemmen (met begeleiding van ons zelf). Zij had een enorme castratenvacht, maar bleef prima drijven hoor
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

hahaha inderdaad, de badkamer is ook meteen proper dan :lol1:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Beau hoeft eigenlijk niet onder de douche. Als het een keer moet dan gaat het eigenlijk heel soepel... Lekkers bij me en bij elke goede stap die hij zet is het een knappe man en gaat er wat lekkers in. Binnen no time was douchen geen enkel probleem meer. Andere honden heb ik ook wel eens een bal laten vasthouden of een botje laten knagen dat ik vasthoud, dan douche ik ze met de andere hand. En de badkamer blijft zo ook nog eens ongeveer hetzelfde als toen we binnen kwamen :mrgreen:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

maart schreef: Deze week een hond op logement die ook nog nooit gezwommen had.

Gaaf! Vandaag vielen we me onze neus in de boter met twee verschillende mensen met dh pupjes van dezelfde leeftijd, zijn de heren helemaal weg van. En puppyknuffelen is zo vervelend niet.
Die waren ook al dapper met hun speeltjes aan het water aan het scharrelen. Een van de baasjes had gehoopt dat z'n pup "per ongeluk" met Niko mee zou lopen, maar echt natte voeten halen was toch nog te veel van het goede. Schuddende zevenmijlslaarzen en kontjes :lol1:
Niko's bal stiekem pikken was een mooier spel :mrgreen:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

dagmar88 schreef:
Neeltje schreef: Waarom is dat een must? Met de voeten in het water is al meer dan voldoende, maar als een hond niet nat wil worden, kan hij in de schaduw net zo goed afkoelen. Ik zou er niet zo moeilijk over doen, maar als hij gewassen moet worden, dan is daar geen ontkomen aan. Wil hij niet zelf naar boven lopen, dan gewoon riem om en samen naar boven lopen en wassen.
Zal aan je verwachtingen liggen. Zeg dat ik dat vind, breng het niet als gegeven.
Schaduw is er in mijn situatie sowieso niet langs het kanaal/op het strand en water koelt simpelweg sneller.
Ik wil geen honden die na het pissen opgefrist moeten worden met shampoo en boven de 20 graden in de schaduw moeten blijven.
Is überhaupt geen optie met mijn honden die het jaar rond actief zijn en dat is wat ik van huis uit gewend ben. Alleen met de voeten in het water koelt voor hen bij lange na niet genoeg.
Het verbaast me iedere zomer weer hoe weinig er tegenwoordig gedaan wordt en hoe weinig veel honden klaarblijkelijk kunnen hebben.
Ik denk zo maar eens dat je mijn antwoord totaal verkeerd interpreteert:

Afbeelding

Afbeelding

En dit is gewoon achter in de tuin, ook daar wordt gezwommen.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

DeDiana schreef:Mijn hond heeft ook een flinke ondervacht, maar gaat toch echt niet kopje onder bij het zwemmen. ;-)
Toch heb ik het ook een keer gehad met 1 van m'n Newfs.
Zijn onderwol zat grotendeels los ivm verharing en dat had ik nog niet door.
En daardoor verloor het zijn isolerende werking en zoog het zich vol met water, waardoor hij tot op de huid toe nat werd.
Die volgezogen onderwol woog natuurlijk als lood en hij zonk als een baksteen, terwijl het toch echt een goede zwemmer was.
Blijkbaar werkt loszittende onderwol niet op dezelfde manier, als dat het gewoon vast zit. Dan blijft de onderlaag gewoon droog.
Eenmaal uitgekamd was het probleem over.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

GrethavW schreef:
DeDiana schreef:Mijn hond heeft ook een flinke ondervacht, maar gaat toch echt niet kopje onder bij het zwemmen. ;-)
En daardoor verloor het zijn isolerende werking en zoog het zich vol met water, waardoor hij tot op de huid toe nat werd.
Die volgezogen onderwol woog natuurlijk als lood en hij zonk als een baksteen, terwijl het toch echt een goede zwemmer was.
Blijkbaar werkt loszittende onderwol niet op dezelfde manier, als dat het gewoon vast zit. Dan blijft de onderlaag gewoon droog.
O, dat is wel apart! Sneu voor je hond ook, hoe heb je die uiteindelijk weer uit het water gekregen?
Mila zwemt eigenlijk het hele jaar door, behalve als het écht heel koud is. Dus ze zwemt ook als ze in de rui is. En tot op heden is ze nog nooit gezonken :mrgreen:
Overigens is Mila gewoon tot op de huid nat als ze flink heeft gezwommen, dus dan houdt die onderwol het water echt niet tegen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Volgezogen vacht 'zinkt' niet.
Een hond ligt tijdens het zwemmen sowieso erg diep in het water, en daarbij zal hij weinig hinder hebben van een vacht vol water. Die begint pas zwaar te weten als hij het water uit wilt komen.

Ik denk dat een aversie voor water ook weinig te maken heeft met slechte ervaringen. Ik denk dat iederen hond het wel eens lastig heeft in het water, maar het is aan de hond hoe hij ermee om gaat.
Mayke is een keer tussen wal en schip beland, heeft 10 minuten moeten watertrappelen tegen het schip op, voordat ik bij haar kon komen. Doodeng, om de chaos compleet te maken stonden er mensen te gillen op de kade dat we moesten helpen. Maar voor ik tussen wal en schip kon komen zonder geplet te worden door de 150ton massa van het schip, moesten we eerst zorgen dat de afstand tot de kade behouden bleef. Dat duurt even en de paniek stond Mayke in dr ogen.
Heb de nare ervaring nooit gemerkt tijdens het zwemmen. Daar genoot ze na het ongeluk nog net zo van als anders.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

DeDiana schreef:
GrethavW schreef:
O, dat is wel apart! Sneu voor je hond ook, hoe heb je die uiteindelijk weer uit het water gekregen?
Mila zwemt eigenlijk het hele jaar door, behalve als het écht heel koud is. Dus ze zwemt ook als ze in de rui is. En tot op heden is ze nog nooit gezonken :mrgreen:
Overigens is Mila gewoon tot op de huid nat als ze flink heeft gezwommen, dus dan houdt die onderwol het water echt niet tegen.

Mijn zoons lagen op dat moment ook in het water en gelukkig zat hij nog niet zo diep. Ik had al snel in de gaten dat het niet goed ging en de jongens hebben hem naar de kant geleidt.
Newfoundlanders worden normaal gesproken niet tot op de huid nat, daar is hun onderwol ook voor bedoeld.
Alleen de langere bovenvacht wordt nat.
Dus als dat wel gebeurt, zijn dat heel wat kilo's extra.

Die van mij zwommen ook het hele jaar. Alleen was ik een keer wat laks met vacht onderhoud geweest.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Paisley schreef:Volgezogen vacht 'zinkt' niet.
Een hond ligt tijdens het zwemmen sowieso erg diep in het water, en daarbij zal hij weinig hinder hebben van een vacht vol water. Die begint pas zwaar te weten als hij het water uit wilt komen.
Als de onderwol van een Newf los zit en je kamt het eruit, dan heb je het over 2 vuilniszakken vol wol!!!
Als dat nat wordt, is dat wel degelijk enorm zwaar. Dan heb je het over vele kilo's extra.
Normaal wordt het niet nat bij dit type vachten. Zoals ik hierboven al beschrijf.
Een rondje van een half uurtje lopen na het zwemmen en ze zijn alweer droog.

Zo diep lagen ze ook niet bij het zwemmen, hun rug bleef altijd droog.
Als het goede zwemmers waren tenminste. En dat was hij.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Water zinkt niet in water ;) Ik snap dat er veel water in de vacht gaat zitten, en dat dat vrije beweging remt en zwaar wordt als de hond het water uit wilt. En als de hond dat als onprettig ervaart en in paniek raakt, kan ik me voorstellen dat het er heel akelig uit gaat zien.
Maar op het moment dat de hond in het water ligt, zinkt hij niet door water in zijn vacht.
Is gewoon basics natuurkunde.
Afbeelding
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

Dus als je een kubus vol water in het water gooit, zinkt 'ie niet?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”