Met wegdraaien kun je dat toch voorkomen. Als je goed wegdraait dan "rol" je hem van je lichaam af. Ook ik heb vroeger wel eens knietjes gegeven hoor (dan praten we over 10 jaar terug, inmiddels doe ik dat dus niet meer), maar mijn ervaring is toch echt, dat als je echt wilt voorkomen dat een hond grip op je krijgt, dat wegdraaien veel efficienter is. En dan bedoel ik niet een andere kant op kijken, dan bedoel ik echt een draaiende beweging maken met je hele lichaam.Manu schreef: Maar besef je je wel dat een hond die zich er iets harder ingooit dus gewoon in jouw buik landt? Of in je gezicht?
Dat doet zeer hoor. We hebben het niet over een Jack Russeltje.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
opspringen afleren, iemand tips?
Moderator: moderatorteam
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Re: opspringen afleren, iemand tips?
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 16 apr 2015 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zie niet helemaal hoe een knietje in de buik terecht kan komen.Shiloh86 schreef:Elke tik in een buik kan verkeerd aankomen. Als hij zich net even iets harder erin gooit dan normaal. Nee, ik blijf het een eng idee vinden. Uit je opmerking haal ik dat je dat knietje dus vaak moet geven, ergo, het werkt dus niet want hij doet het nog steeds.
Nogmaals, iedereen moet zijn eigen hond opvoeden op zijn manier, ik vind het een naar idee en het risico te groot.
Misschien doe jij het anders dan ik.
Ik heb wel eens een knietje gegeven (dus even mijn been buigen, geen voorwaartse beweging) en dan komt de knie altijd tegen de borstkas aan
Je moet zorgen dat je knie goed gebogen is zodat je niet per ongeluk met je voet tegen de buik aan kan komen.
-
Manu
Niet als hij met de poten naar voren springt.Shiloh86 schreef:Met wegdraaien kun je dat toch voorkomen. Als je goed wegdraait dan "rol" je hem van je lichaam af. Ook ik heb vroeger wel eens knietjes gegeven hoor (dan praten we over 10 jaar terug, inmiddels doe ik dat dus niet meer), maar mijn ervaring is toch echt, dat als je echt wilt voorkomen dat een hond grip op je krijgt, dat wegdraaien veel efficienter is. En dan bedoel ik niet een andere kant op kijken, dan bedoel ik echt een draaiende beweging maken met je hele lichaam.Manu schreef: Maar besef je je wel dat een hond die zich er iets harder ingooit dus gewoon in jouw buik landt? Of in je gezicht?
Sultan is net iemand die met de armen gestrekt op je af komt rennen
Ik snap jouw manier wel hoor, ik zou deze het ook het liefste toepassen. Maar met een hond die zo graag springt zou ik toch wel even een keer helemaal niet leuk zijn.
- Shiloh86
- Zeer actief
Het kan zeker ranetje. Zeker bij grote honden, en zeker bij honden die echt springen. Hoe groter de hond, hoe riskanter ik het vind. Daarnaast vind ik het gewoon een inefficiente methode. Het aantal honden die aan 1 goed getimede knie genoeg heeft, is extreem laag. Maar die mening wordt zo dus niet door jullie gedeeld, en dat geeft ook niet. Daar bestaan meningen voor, dat maakt het leven interessant uiteindelijk 

- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
- Aantal honden: 3
Bedankt allemaal voor de reacties. Zitten zeker bruikbare tips tussen 
Hij springt niet echt tegen iemand aan, het is meer opspringen uit enthousiasme, niet uit dominantie of agressie.. Juist niet.. Hij is gewoon blij en vindt elk mens even leuk, wanneer er dan ook nog een stemmetje uitkomt die ook enthousiast is.. Slaat hij daar een beetje in door. Als mensen hem volledig negeren, doe hij niks. Dan loopt hij ook gewoon door. Maar ja, op het strand lopen veel hondenliefhebbers en die negeren meestal niet ( hoe wel ik daar zelf ook schuldig aan ben,wanneer een leuke hond naar mij toe komt hoor)
Hij springt niet echt tegen iemand aan, het is meer opspringen uit enthousiasme, niet uit dominantie of agressie.. Juist niet.. Hij is gewoon blij en vindt elk mens even leuk, wanneer er dan ook nog een stemmetje uitkomt die ook enthousiast is.. Slaat hij daar een beetje in door. Als mensen hem volledig negeren, doe hij niks. Dan loopt hij ook gewoon door. Maar ja, op het strand lopen veel hondenliefhebbers en die negeren meestal niet ( hoe wel ik daar zelf ook schuldig aan ben,wanneer een leuke hond naar mij toe komt hoor)
- Shiloh86
- Zeer actief
Mjah, Sulluna, in dat geval heb zelf eigenlijk zoiets van, dan vraag je er ook zelf om. Wil je dat niet, dan moet je mijn hond negeren.
Het vervelende is, dat hij mensen die hem proberen weg te shushen, dat hij die verkeerd interpreteerd. Daar valt doelgericht misschien nog wel iets op te oefenen, misschien, door met kennissen wat "chance-encounters" te creeeren zeg maar. Maar mensen die echt uitnodigen, ja, die vragen er in mijn ogen zelf om.
Het vervelende is, dat hij mensen die hem proberen weg te shushen, dat hij die verkeerd interpreteerd. Daar valt doelgericht misschien nog wel iets op te oefenen, misschien, door met kennissen wat "chance-encounters" te creeeren zeg maar. Maar mensen die echt uitnodigen, ja, die vragen er in mijn ogen zelf om.

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Voorkomen dat mijn hond grip op me krijgt???? Laat dat nou net niet zijn wat mijn doel isShiloh86 schreef:Met wegdraaien kun je dat toch voorkomen. Als je goed wegdraait dan "rol" je hem van je lichaam af. Ook ik heb vroeger wel eens knietjes gegeven hoor (dan praten we over 10 jaar terug, inmiddels doe ik dat dus niet meer), maar mijn ervaring is toch echt, dat als je echt wilt voorkomen dat een hond grip op je krijgt, dat wegdraaien veel efficienter is. En dan bedoel ik niet een andere kant op kijken, dan bedoel ik echt een draaiende beweging maken met je hele lichaam.Manu schreef: Maar besef je je wel dat een hond die zich er iets harder ingooit dus gewoon in jouw buik landt? Of in je gezicht?
Shiloh86 schreef:Elke tik in een buik kan verkeerd aankomen. Als hij zich net even iets harder erin gooit dan normaal.
Euh, harder of vaartShiloh86 schreef:Brrr, nee. Ik ben er echt geen fan van. Je hond zou eens met wat voorwaartse vaart komen <knip>
Allemaal leuk en aardig hoor en ik wil best trainen en voorkomen, dat doe ik vele malen meer dan corrigeren, maar ik ga níet negeren op dit vlak.
- dagmar88
- Zeer actief
Ben je toevallig een zus van suzanne?
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Dat wegdraaien kan ook gewoon een leuk spelletje zijn. Dat werkt lang niet altijd en bij sommige honden helemaal niet. Daarbij gaat het om het springen en niet om de grip, het springen is ongewenst, ook als ze je niet aan raken.Shiloh86 schreef:Met wegdraaien kun je dat toch voorkomen. Als je goed wegdraait dan "rol" je hem van je lichaam af. Ook ik heb vroeger wel eens knietjes gegeven hoor (dan praten we over 10 jaar terug, inmiddels doe ik dat dus niet meer), maar mijn ervaring is toch echt, dat als je echt wilt voorkomen dat een hond grip op je krijgt, dat wegdraaien veel efficienter is. En dan bedoel ik niet een andere kant op kijken, dan bedoel ik echt een draaiende beweging maken met je hele lichaam.Manu schreef: Maar besef je je wel dat een hond die zich er iets harder ingooit dus gewoon in jouw buik landt? Of in je gezicht?
Ik leek net een stierenvechter en een lol dat de hond had ermee.
- Shiloh86
- Zeer actief
Joh, niet zo letterlijk nemen allemaal. De eerste keer zei ik ook "grip" als in, dat als je draait op het moment dat je hond net met je poten tegen je komt, rol je hem van je af als je wegdraait zeg maar. Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel daarin.Zamunda schreef: Voorkomen dat mijn hond grip op me krijgt???? Laat dat nou net niet zijn wat mijn doel is. Nee hoor, hondlief heeft toch echt zijn poten van me af te houden.
En tuurlijk hoort je hond met je poten van je af te blijven, maar dat moet je hem wel leren, dat kost tijd en geduld.
Pfft, het wordt wel erg vermoeiend hoor, als alles zo letterlijk genomen wordt, zo chinees schrijf ik nou toch ook weer niet.

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nou, ik geloof dat ik prima begrijp wat je bedoelt (wegdraaien zodat de hond als het ware van je afrolt), maar ik vind het belachelijk om dat - al negerend??? - te doen. Mijn prioriteit ligt gewoon echt heel ergens anders.Shiloh86 schreef:Joh, niet zo letterlijk nemen allemaal. De eerste keer zei ik ook "grip" als in, dat als je draait op het moment dat je hond net met je poten tegen je komt, rol je hem van je af als je wegdraait zeg maar. Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel daarin.Zamunda schreef: Voorkomen dat mijn hond grip op me krijgt???? Laat dat nou net niet zijn wat mijn doel is. Nee hoor, hondlief heeft toch echt zijn poten van me af te houden.
En tuurlijk hoort je hond met je poten van je af te blijven, maar dat moet je hem wel leren, dat kost tijd en geduld.
Pfft, het wordt wel erg vermoeiend hoor, als alles zo letterlijk genomen wordt, zo chinees schrijf ik nou toch ook weer niet.
En dat leren dat ik geen (be)springobject ben heeft hier één knietje gekost.
-
blondie
- Zeer actief
Ik ben ook niet zo van een knietje geven. Bij eigen hond niet, en zeker ook niet bij een hond van een ander. Als het hier opspringt, maar ook andere vreemde honden die aan komen rennen en ik voorzie dat ze opspringen, dan draai ik al half weg en met rechterarm weer ik af of pak ik de nek. Niet aangeleerd of zo, dat is mijn reactie gewoon. Nek eenmaal beet dan naar de grond met een Nee!.
Nogmaals sorry voor diegenen die dat niet leuk vinden. Dat is mijn reactie nu eenmaal als ik door welke willekeurig hond van wat groter formaat besprongen dreig te worden. De kleinere honden lopen tegen mijn bovenbeen of knie aan vanwege de draai.
Mijn draak springt tegenwoordig langs me heen als hij toch de drang heeft om te springen. Erg apart om te ervaren toen ik doorkreeg dat hij wel opsprong maar langs me sprong. Slimme hond
Nogmaals sorry voor diegenen die dat niet leuk vinden. Dat is mijn reactie nu eenmaal als ik door welke willekeurig hond van wat groter formaat besprongen dreig te worden. De kleinere honden lopen tegen mijn bovenbeen of knie aan vanwege de draai.
Mijn draak springt tegenwoordig langs me heen als hij toch de drang heeft om te springen. Erg apart om te ervaren toen ik doorkreeg dat hij wel opsprong maar langs me sprong. Slimme hond
-
teleurgesteld
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): zwarte Russische terrier
Afleren gaat het makkelijkst door hem 'in de fout te lokken' met iemand die het niet erg vindt om vies te worden als het niet gelijk de eerst keer lukt.
Trouwens in een losloopgebied kan je verwachten als baasje van een andere hond als je een loslopende vreemde hond aandacht geeft dat deze reageert..... je kan wel een beetje ondersteboven raken van het enthousiasme
Mensen die op bezoek komen aangeven dat ze hem moeten negeren. Handen laag, niets tegen hem zeggen, niet naar hem kijken en wegdraaien als hij springt voor aandacht.
Voordat mensen binnenkomen laat jij hem zitten of op zijn plaats.
Heel vervelend; oefeningen beginnen meestal thuis; deze dus ook.
Als hij rustig is kan hij aandacht krijgen anders niet.
Losloopgebied;
Ik heb het gedaan met zo'n lange lijn van 15 meter. Als hij iets deed wat niet mocht wist hij ook niet waar de correctie vandaan kwam (flinke ruk naar achteren zou ik doen in dit geval). Na een keer of 2-3 was het bij mijn eerste honden (tervuerense en rottweiler) voorbij, mijn Rus had nog een keer extra nodig (wodka denk ik).
Geef ook maar aan iedereen aan dat je hem aan het trainen bent en ze hem moeten negeren. Doen ze dat niet... balen!
Helaas is mijn ervaring; gaat het weer een keertje fout, moet je weer ff streng voor hem zijn!
succes!
Trouwens in een losloopgebied kan je verwachten als baasje van een andere hond als je een loslopende vreemde hond aandacht geeft dat deze reageert..... je kan wel een beetje ondersteboven raken van het enthousiasme
Mensen die op bezoek komen aangeven dat ze hem moeten negeren. Handen laag, niets tegen hem zeggen, niet naar hem kijken en wegdraaien als hij springt voor aandacht.
Losloopgebied;
Ik heb het gedaan met zo'n lange lijn van 15 meter. Als hij iets deed wat niet mocht wist hij ook niet waar de correctie vandaan kwam (flinke ruk naar achteren zou ik doen in dit geval). Na een keer of 2-3 was het bij mijn eerste honden (tervuerense en rottweiler) voorbij, mijn Rus had nog een keer extra nodig (wodka denk ik).
Geef ook maar aan iedereen aan dat je hem aan het trainen bent en ze hem moeten negeren. Doen ze dat niet... balen!
Helaas is mijn ervaring; gaat het weer een keertje fout, moet je weer ff streng voor hem zijn!
succes!
-
blondie
- Zeer actief
kan me voorstellen dat je nu weer een half forum over je heen krijgt. Lange lijn en corrigeren. Heb ik zelf overigens toegepast op mijn jagende wat oudere herder (2 1/2 jaar) die ik wel had leren luisteren naar "nee" en 'hier".teleurgesteld schreef:Afleren gaat het makkelijkst door hem 'in de fout te lokken' met iemand die het niet erg vindt om vies te worden als het niet gelijk de eerst keer lukt.
Losloopgebied;
succes!
Zelf ben ik dus van het eerst leren gewenst gedrag te vertonen alvorens direct met grof geschut aan te komen. Ik kan daarna wel wat kort door de bocht reageren naar de honden toe.
Maar TS heeft ook een jonge hond, en ik nu ook. Ik ga niet op voorhand alles met een lange lijn corrigeren omdat ze nog moeten leren. En ik ga ook niet meer mij in alle bochten wringen omdat andere mensen niet reageren als ik vraag de hond te negeren als hij dan opspringt vind ik het eigen schuld dikke bult.
Zelf ermee aan de slag en eerder inspelen op het gedrag is een ander verhaal, maar dat kan ook zonder een directe fikse correctie, zeker bij een jonge hond die nog veel moet leren.
- Shiloh86
- Zeer actief
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Onzin 1/hooguit 2x knietje op de juiste manier op de juiste tijd. Ik haal geen vreemde honden aan dus uitlokking ?????Shiloh86 schreef:Elke tik in een buik kan verkeerd aankomen. Als hij zich net even iets harder erin gooit dan normaal. Nee, ik blijf het een eng idee vinden. Uit je opmerking haal ik dat je dat knietje dus vaak moet geven, ergo, het werkt dus niet want hij doet het nog steeds.
Nogmaals, iedereen moet zijn eigen hond opvoeden op zijn manier, ik vind het een naar idee en het risico te groot.
Maar knietje voor een niet opgevoede hond: zonder nadenken.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
-
blondie
- Zeer actief
Mijn reactie is denk anders. Komt voort misschien uit de tijd dat ik nog voetbaldeVeenmug schreef:Onzin 1/hooguit 2x knietje op de juiste manier op de juiste tijd. Ik haal geen vreemde honden aan dus uitlokking ?????Shiloh86 schreef:Elke tik in een buik kan verkeerd aankomen. Als hij zich net even iets harder erin gooit dan normaal. Nee, ik blijf het een eng idee vinden. Uit je opmerking haal ik dat je dat knietje dus vaak moet geven, ergo, het werkt dus niet want hij doet het nog steeds.
Maar knietje voor een niet opgevoede hond: zonder nadenken.
Maar in geval van TS, het blijft gewoon net als vaak een kwestie van op tijd signaleren dat de hond iemand enorm leuk vind en op tijd ingrijpen. En soms ben je te laat, had ik hier vorige maand ook. Als ze op een bepaald moment maar wel doorkrijgen dat opspringen niet ok is, dan valt het kwartje heus wel. De jonge hond doet het al minder, en ik had destijds een springding van 2 1/2 jaar en ook zij kreeg door dat ze niet continue maar op moest springen en dat mensen haar minstens zo leuk vonden als ze met beide benen op de grond bleef staan.
- Sulluna
- Zeer actief
Sorry, maak het een beetje onduidelijk inderdaad. Hij doet beide, dus of in de lucht springen, maar ook tegen iemand aan. Maar het is meer springen en gelijk laag, dus niet tegen iemand aan blijven staan zeg maarHeavy schreef:Dit snap ik even niet springt hij nu wel of niet tegen mensen aan? Of springt hij alleen maar op in de lucht?Sulluna schreef:Bedankt allemaal voor de reacties. Zitten zeker bruikbare tips tussen
- Sulluna
- Zeer actief
Heb je mooi verwoordblondie schreef:kan me voorstellen dat je nu weer een half forum over je heen krijgt. Lange lijn en corrigeren. Heb ik zelf overigens toegepast op mijn jagende wat oudere herder (2 1/2 jaar) die ik wel had leren luisteren naar "nee" en 'hier".teleurgesteld schreef:Afleren gaat het makkelijkst door hem 'in de fout te lokken' met iemand die het niet erg vindt om vies te worden als het niet gelijk de eerst keer lukt.
Losloopgebied;
succes!
Zelf ben ik dus van het eerst leren gewenst gedrag te vertonen alvorens direct met grof geschut aan te komen. Ik kan daarna wel wat kort door de bocht reageren naar de honden toe.
Maar TS heeft ook een jonge hond, en ik nu ook. Ik ga niet op voorhand alles met een lange lijn corrigeren omdat ze nog moeten leren. En ik ga ook niet meer mij in alle bochten wringen omdat andere mensen niet reageren als ik vraag de hond te negeren als hij dan opspringt vind ik het eigen schuld dikke bult.
Zelf ermee aan de slag en eerder inspelen op het gedrag is een ander verhaal, maar dat kan ook zonder een directe fikse correctie, zeker bij een jonge hond die nog veel moet leren.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik steek bij vreemde honden uit reflex mijn armen naar voren met een vlakke afwerende hand. Dat is eigenlijk ook altijd effectief om te voorkomen dat ze opspringen

- iones
- Zeer actief
Het helpt trouwens als je een `knietje geeft` als een hond tegen je opspringt. Als je je knie optilt en daarmee afweert, helpt dat wel.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen