Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
2 honden in beslag genomen na doodbijten kat
Moderator: moderatorteam
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
2 honden in beslag genomen na doodbijten kat
Kat Joey kansloos tegen twee Siberische husky's
194
DVHN | Gepubliceerd op 17 april 2015, 12:53
Laatst bijgewerkt op 17 april 2015, 13:00
ASSEN - Twee honden vergrepen zich in Assen aan een kat, die het incident niet overleefde. De eigenaar maakt bezwaar tegen de inbeslagname van de honden door de gemeente.
Keenay en Chiran
Het was al donker, zondag 14 december vorig jaar rond de klok van zeven. De kat Joey lag diep weggedoken onder het tuinbankje in de voortuin van zijn thuisbasis aan de Groningerstraat, toen Keenay en Chiran naderden. Zij liepen aangelijnd met hun baas over het voetpad.
Op het moment dat de twee Siberische husky's het huis passeerden, deden zij een ruk aan de lijn en stortten zich op Joey. Toen de poes was bevrijd uit de hondenkaken leefde het beestje nog wel. De verwondingen waren te ernstig en de dierenarts liet Joey inslapen. De eigenaar stapte naar de politie en deed aangifte.
Inbeslagname
De gemeente besloot vervolgens om de twee honden in beslag te nemen. Zij moesten zich laten testen door een gedragsdeskundige. De eigenaar vindt die actie voorbarig omdat er nooit eerder een bijtincident met Keenay en Chiran was geweest. Bovendien zou de actie onrechtmatig zijn omdat niet duidelijk is wie van de twee de kat daadwerkelijk heeft gebeten.
In het bezwaarschrift tegen de inbeslagname staat dat de eigenaar het incident niet wil bagatelliseren, ‘maar het gaat om een kat en niet om een mens. Veel honden reageren zo, hoe goed zij ook zijn opgevoed'.
Prooigedrag
De gemeente vindt de inbeslagname gerechtvaardigd. ‘Of het om een mens of een dier gaat, maakt niet uit. Verder is voor de gemeente duidelijk dat de eigenaar de honden niet onder controle heeft omdat ze de kat op aandringen van hem ook niet wilden loslaten. Dat prooigedrag zou zich weer kunnen voordoen. ‘Richting katten, want de eigenaar woont in een omgeving met veel katten, maar misschien ook wel richting kleine kinderen', zo staat in het verweer.
Bron
194
DVHN | Gepubliceerd op 17 april 2015, 12:53
Laatst bijgewerkt op 17 april 2015, 13:00
ASSEN - Twee honden vergrepen zich in Assen aan een kat, die het incident niet overleefde. De eigenaar maakt bezwaar tegen de inbeslagname van de honden door de gemeente.
Keenay en Chiran
Het was al donker, zondag 14 december vorig jaar rond de klok van zeven. De kat Joey lag diep weggedoken onder het tuinbankje in de voortuin van zijn thuisbasis aan de Groningerstraat, toen Keenay en Chiran naderden. Zij liepen aangelijnd met hun baas over het voetpad.
Op het moment dat de twee Siberische husky's het huis passeerden, deden zij een ruk aan de lijn en stortten zich op Joey. Toen de poes was bevrijd uit de hondenkaken leefde het beestje nog wel. De verwondingen waren te ernstig en de dierenarts liet Joey inslapen. De eigenaar stapte naar de politie en deed aangifte.
Inbeslagname
De gemeente besloot vervolgens om de twee honden in beslag te nemen. Zij moesten zich laten testen door een gedragsdeskundige. De eigenaar vindt die actie voorbarig omdat er nooit eerder een bijtincident met Keenay en Chiran was geweest. Bovendien zou de actie onrechtmatig zijn omdat niet duidelijk is wie van de twee de kat daadwerkelijk heeft gebeten.
In het bezwaarschrift tegen de inbeslagname staat dat de eigenaar het incident niet wil bagatelliseren, ‘maar het gaat om een kat en niet om een mens. Veel honden reageren zo, hoe goed zij ook zijn opgevoed'.
Prooigedrag
De gemeente vindt de inbeslagname gerechtvaardigd. ‘Of het om een mens of een dier gaat, maakt niet uit. Verder is voor de gemeente duidelijk dat de eigenaar de honden niet onder controle heeft omdat ze de kat op aandringen van hem ook niet wilden loslaten. Dat prooigedrag zou zich weer kunnen voordoen. ‘Richting katten, want de eigenaar woont in een omgeving met veel katten, maar misschien ook wel richting kleine kinderen', zo staat in het verweer.
Bron
- Valerie
- Zeer actief
Re: 2 honden in beslag genomen na doodbijten kat
Diegene die de laatste zin van het artikel hardop zegt zou nooit dit soort beslissingen mogen nemen. Je bent dan écht ongeschikt. Katten en kinderen hebben niets met elkaar te maken.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Die gedachte had ik ook nadat ik dit las.Valerie schreef:Diegene die de laatste zin van het artikel hardop zegt zou nooit dit soort beslissingen mogen nemen. Je bent dan écht ongeschikt. Katten en kinderen hebben niets met elkaar te maken.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Begrijp ik nou goed dat de kat zich in z'n eigen voortuintje bevond en de twee honden hem daar hebben aangevallen?
Ik word een beetje ziek van al die beesten die andere beesten versnipperen. Of dat nou een pitt betreft die een klein hondje grijpt of een stel husky's die een kat in eigen tuin menen te moeten doodbijten....
Voor de rest is de kat VS kind discussie natuurlijk weer onzin, maar ik zou als katteneigenaar ook goed beroerd zijn van een dergelijk incident.
Persoonlijk zou ik zeggen; aanlijn en muilkorfgebod.
Ik word een beetje ziek van al die beesten die andere beesten versnipperen. Of dat nou een pitt betreft die een klein hondje grijpt of een stel husky's die een kat in eigen tuin menen te moeten doodbijten....
Voor de rest is de kat VS kind discussie natuurlijk weer onzin, maar ik zou als katteneigenaar ook goed beroerd zijn van een dergelijk incident.
Persoonlijk zou ik zeggen; aanlijn en muilkorfgebod.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik vind dit echt bizar. Het lijkt erop alsof er helemaal geen beleid is maar dat er maar wat gedaan wordt. De ene keer wordt een hond afgemaakt door een andere, en komen ze weg met een waarschuwing. En nu vliegen twee husky's uit de bocht en doen ze wat husky's doen, en worden ze in beslag genomen....
Onhandig van de eigenaar om aangelijnd toch de husky's de ruimte te geven om dit te kunnen doen. Het zal ook wel een heel tumult zijn geweest.
Maar dit doortrekken naar kinderen vind ik echt belachelijk.
Mijn stabij heeft gisteren een veldmuis gesloopt. Stel je voor het is de volgende keer een kind
Onhandig van de eigenaar om aangelijnd toch de husky's de ruimte te geven om dit te kunnen doen. Het zal ook wel een heel tumult zijn geweest.
Maar dit doortrekken naar kinderen vind ik echt belachelijk.
Mijn stabij heeft gisteren een veldmuis gesloopt. Stel je voor het is de volgende keer een kind

- Nakisha
- moderator
Een kat in EIGEN voortuin IS een dier ''bij je houden'' in mijn ogen. Het dier liep niet op de openbare weg.Nanna schreef:Volgens mij wáren die Husky's aangelijnd....als eigenaar zie je natuurlijk niet iedere kat onder een struik, maar die Husky's wel. Praat het doodbijten natuurlijk nog niet goed maar als eigenaar van zo'n kat mag je er ook wel wat aan doen om dit te voorkomen hoor. Je kat bij je houden bijvoorbeeld.Nakisha schreef: Ik word een beetje ziek van al die beesten die andere beesten versnipperen. Of dat nou een pitt betreft die een klein hondje grijpt of een stel husky's die een kat in eigen tuin menen te moeten doodbijten....
En inderdaad, katten en kinderen zijn grootheden van een totaal andere orde. Een kat is voor veel honden een prooidier, een kind gelukkig maar uiterst zelden.
Dit is wat mij betreft van dezelfde orde als een pitt die een klein hondje grijpt. Als je weet dat je husky's katten mollen dien je extra alert te wezen of de dieren te muilkorven, net zo goed als dat je dat doet met een hond die andere honden molt of een hond die mensen bijt.

- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Je kat bij je houden? Die kat lag in de voortuin van je eigen huis en 2 aangelijnde honden nog wel vreten je kat op. Sorry maar ik vind dit geheel rechtvaardig
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
- Nakisha
- moderator
Dan zijn we het volledig eens.Nanna schreef:Ik praat het ook absoluut niet goed hoor. Als je weet dat je hond katten vreet heb je hem extra kort te houden en als je te slap bent om ze te kunnen houden zijn daar altijd nog muilkorven.Nakisha schreef: Een kat in EIGEN voortuin IS een dier ''bij je houden'' in mijn ogen. Het dier liep niet op de openbare weg.
Ik heb zelf katten gehad maar heb ze nooit maar rond laten struinen, ook niet in de niet afgezette voortuin. Die kwamen alleen maar in de afgezette achtertuin; ik was veel te zuinig op ze.
De inbeslag name had van mij niet per sé gehoeven, maar aanlijn- en muilkorfplicht wel.
Maar goed, ik weet niet of er nog andere zaken speelden met de twee honden in kwestie, helaas zijn alle verhalen over honden die mens of dier aanvallen maar eenzijdige verhalen...
Ik ben het trouwens wel met bovenstaande posters eens dat de regels heel lukraak worden toegepast. De ene hond word meteen afgemaakt, de andere mag zonder gevolgen verdergaan, en een derde krijgt een gedragstest. Het word tijd voor duidelijker regelgeving.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
denk dat het altijd een eeuwige discussie zal blijven, hond vs kat, hond vs kind als ie een ander dier heeft gebeten. Denk dat het gros van de hondeneigenaren (inclusief ikzelf) de honden zou moeten korven om te zorgen dat desbetreffende hond niet kan bijten of een kat of wat dan ook kan doden. Waar ligt de grens.
De husky eigenaar had de honden nooit in de tuin van een ander moeten laten, dat is een gruwelijke fout maar wie weet wat dit persoon aan het doen was (of juist niet). Het verhaal heeft altijd 2 kanten.
Ik ben verder geen katteneigenaar maar weet wel van mensen die katten nemen en buiten laten dat ze zichzelf bewust zijn van de ongelukken die kunnen gebeuren, is het geen hond dan kan je kat ook dood gereden worden. Het klinkt vervelend maar het is een keus van ons in welke gevaren we onze huisdieren laten
De husky eigenaar had de honden nooit in de tuin van een ander moeten laten, dat is een gruwelijke fout maar wie weet wat dit persoon aan het doen was (of juist niet). Het verhaal heeft altijd 2 kanten.
Ik ben verder geen katteneigenaar maar weet wel van mensen die katten nemen en buiten laten dat ze zichzelf bewust zijn van de ongelukken die kunnen gebeuren, is het geen hond dan kan je kat ook dood gereden worden. Het klinkt vervelend maar het is een keus van ons in welke gevaren we onze huisdieren laten
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
- Vaste gebruiker
Dit zou mij kunnen overkomen als ik de kat niet zie en de hond onverwachts in bosjes duikt als ik langsloop. Anderzijds, nog nooit meegemaakt dat een kat niet vlucht en is dan ook altijd sneller. Kan me voorstellen dat een husky er ook zo een hap in neemt en dat zo'n poezebeest meteen ernstige verwondingen heeft. Mogelijk niet bedoeld om te doden.
- Valerie
- Zeer actief
Nou ik heb vaak genoeg iets naar een kat gesmeten die het een goed idee vond om ons te achtervolgen. Ik vind ook dat het tijd wordt voor een duidelijke regelgeving omtrent honden maar zeker ook omtrent katten.
Heel heftig voor alle partijen lijkt me dit.... Ik kan me voorstellen dat het in een paar seconden helemaal mis kan gaan als zo'n kat binnen 'grijpbereik' van aangelijnde honden zit en niet vlucht of kan vluchten.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Zal dan wel een klein postzegeltuintje zijn geweest dat aangelijnde husky's die kat uit zijn eigen tuin kunnen plukken.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
beetje een flut excuus
Natuurlijk gedrag - de arme man zal voortaan iets beter moeten opletten

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Jeetje. En wat als een kat zich vergrijpt aan een hond? Kan ik dan ook aangifte doen?
-
- Zeer actief
Is die hond dood danGollum schreef:Jeetje. En wat als een kat zich vergrijpt aan een hond? Kan ik dan ook aangifte doen?
- Rahne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tamaskan
- Contacteer:
Ik snap niet dat ze de honden in beslag nemen? Het feit dat ze een kat hebben doodgebeten lijkt mij genoeg bewijs dat ze flinke prooidrift hebben, agressie naar mensen heeft daar niets mee te maken. Muilkorf verplichten en eigenaar schade laten vergoeden.
Misschien mensen die een kat doodrijden ook maar weken opsluiten en een rijvaardigheidstest laten afleggen...
Misschien mensen die een kat doodrijden ook maar weken opsluiten en een rijvaardigheidstest laten afleggen...
- Gollum
- Zeer actief
Ze is zich doodgeschrokkenS@ndr@ schreef:Is die hond dood danGollum schreef:Jeetje. En wat als een kat zich vergrijpt aan een hond? Kan ik dan ook aangifte doen?

-
- Zeer actief
OwGollum schreef:Ze is zich doodgeschrokkenS@ndr@ schreef:Is die hond dood danGollum schreef:Jeetje. En wat als een kat zich vergrijpt aan een hond? Kan ik dan ook aangifte doen?![]()

- Feather__
- Zeer actief
Tja, ik heb al m'n hele leven katten en wij lieten de katten vroeger al niet naar buiten. Nu ik hier een tuin heb gaan ze ook niet naar buiten. Als ik ze naar buiten doe hebben ze een kans dat ze doodgereden worden, gepakt door honden, vergiftigd, doodgeschoten door jagers en (zwaar) mishandeld worden door dierenhaters.
Misschien hadden die husky's nog nooit iets gebeten omdat ze de kans niet kregen
Het is makkelijk om te gaan roepen dat je ze moet muilkorven maar dan moet er wel een reden zijn. Als die er nooit was dan kan dit gebeuren.
Op het kattenforum was er ook een hond die een kat had gebeten en de tweede reactie was 'is hij ingeslapen? Want misschien is het volgende keer een kind.' Ik heb echt geen idee waarom mensen dat zichzelf maar wijs willen maken.
Misschien hadden die husky's nog nooit iets gebeten omdat ze de kans niet kregen

Op het kattenforum was er ook een hond die een kat had gebeten en de tweede reactie was 'is hij ingeslapen? Want misschien is het volgende keer een kind.' Ik heb echt geen idee waarom mensen dat zichzelf maar wijs willen maken.

- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
En toch is het de schuld van de eigenaar van de twee Siberische husky's.
Ondanks dat ze aangelijnd waren, had hij ze niet goed onder controle.
Anders gingen de twee Siberische husky's niet de tuin in om die kat te mollen.
Ik zou ook niet blij zijn als mijn hond of kat zo wordt toegetakeld in eigen tuin omdat meneer zijn dieren niet onder controle heeft. Boontje komt om zijn loontje.
Ondanks dat ze aangelijnd waren, had hij ze niet goed onder controle.
Anders gingen de twee Siberische husky's niet de tuin in om die kat te mollen.
Ik zou ook niet blij zijn als mijn hond of kat zo wordt toegetakeld in eigen tuin omdat meneer zijn dieren niet onder controle heeft. Boontje komt om zijn loontje.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het spijt me zeer maar ik vindt de argumentatie om die honden in beslag te nemen werkelijk volslagen krankzinnig.
Ik snap ook niet dat iemand kan zeggen dat het niet natuurlijk is voor een hond om een kat te grijpen.
Het is wel natuurlijk en het gebeurt veel vaker dan bekend wordt.
Bazen van die honden vinden dat niet leuk en voor de eigenaar van de kat is het heel akelig.
Maar ga me niet vertellen dat die kat in zijn "eigen voortuin" daar niet uit kon.
Tot zo ver het "je kat bij je houden" ................. hij lag toevallig in de eigen voortuin na een wandelingetje door de buurt.
Iets anders kan je me niet wijsmaken.
En uiteraard was die kat daar niet beschermd tegen natuurlijk gedrag van honden.
Als dat wel zo was geweest hadden die honden er namelijk niet bij gekund.
Er is nu door de eigenaar van de kat een rel over geschopt en de gemeente heeft in zijn oneindige stupiditeit deze beslissing genomen.
Het zou beter zijn als mensen zich eens gingen realiseren dat we niet in Disneyworld leven.
Genoegdoening voor de katteneigenaar is prima.
Maar dit is veruit overdreven handelen.
Ik snap ook niet dat iemand kan zeggen dat het niet natuurlijk is voor een hond om een kat te grijpen.
Het is wel natuurlijk en het gebeurt veel vaker dan bekend wordt.
Bazen van die honden vinden dat niet leuk en voor de eigenaar van de kat is het heel akelig.
Maar ga me niet vertellen dat die kat in zijn "eigen voortuin" daar niet uit kon.
Tot zo ver het "je kat bij je houden" ................. hij lag toevallig in de eigen voortuin na een wandelingetje door de buurt.
Iets anders kan je me niet wijsmaken.
En uiteraard was die kat daar niet beschermd tegen natuurlijk gedrag van honden.
Als dat wel zo was geweest hadden die honden er namelijk niet bij gekund.
Er is nu door de eigenaar van de kat een rel over geschopt en de gemeente heeft in zijn oneindige stupiditeit deze beslissing genomen.
Het zou beter zijn als mensen zich eens gingen realiseren dat we niet in Disneyworld leven.

Genoegdoening voor de katteneigenaar is prima.
Maar dit is veruit overdreven handelen.
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Ze moeten die eigenaar gewoon aanpakken, niet de honden.
- Gollum
- Zeer actief
Een voortuin in een woonwijk is meestal ook geen tuin maar een meter tegels voor de deur en een bankje. Het loopt vaak zo over in de stoep.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ik vind het moeilijk de kat lag schijnbaar onder een bankje in eigen voortuin dus was niet rennen of wat ook, toch werden de honden getriggerd om die kat te grijpen.
Kijk een ongeluk kan gebeuren hoe erg de gevolgen ook zijn.
ook heeft het denk inderdaad te maken met wat en hoe de tuin is.
Maar de andere kant loop je met die honden langs die voortuinen dan kan je daar ook konijnen katten of wat ook verwachten van mensen is wel wat anders dan kat over de straat of zo ik zou zelf met een muilkorf gaan lopen.
maar ja dit draai je niet terug
Kijk een ongeluk kan gebeuren hoe erg de gevolgen ook zijn.
ook heeft het denk inderdaad te maken met wat en hoe de tuin is.
Maar de andere kant loop je met die honden langs die voortuinen dan kan je daar ook konijnen katten of wat ook verwachten van mensen is wel wat anders dan kat over de straat of zo ik zou zelf met een muilkorf gaan lopen.
maar ja dit draai je niet terug
- Maich
- Actief
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
- Contacteer:
Ik heb zelf ook 2 katten die buiten komen en hoe graag ik ook altijd heb gewild dat het "binnenkatten" werden is dat niet gelukt.
Mochten ze ooit aangereden worden of worden gegrepen door een hond dan zal ik er veel verdriet van hebben maar ik zal er niet over zeuren.
Maar op het moment dat een hond, mijn kat in mijn voortuin te grazen neemt heb ik daar wel een probleem mee, en hoe groot of klein mijn voortuin ook is, al is het een lapje grond van 75 cm bij 4 mtr, is niet relevant, het is mijn bezit en niemand, ook een hond niet, mag er ongevraagd een voet of poot inzetten. En of mijn kat net 10 minuten daarvoor terugkwam van een voetreis naar Rome is ook niet relevant.
Dat de honden in kwestie in beslag genomen zijn vind ik wel overdreven, en de verklaring die de gemeente geeft slaat als een tang op een varken. Huskey's zijn nu eenmaal honden met een sterke jachtdrift, daar heb je geen gedragstest voor nodig. Maar goed, het is al vaker gebleken dat bestuurders niet weten hoe ze moeten omgaan met honden en incidenten.
Laat de eigenaar van de Huskey's de kattenbezitter schadeloos stellen en straf hem voor mijn part d.m.v. een boete omdat zijn honden onrechtmatig andermans grond hebben betreden. Hij is immers verantwoordelijk, zij honden kunnen er niets aan doen.
Mochten ze ooit aangereden worden of worden gegrepen door een hond dan zal ik er veel verdriet van hebben maar ik zal er niet over zeuren.
Maar op het moment dat een hond, mijn kat in mijn voortuin te grazen neemt heb ik daar wel een probleem mee, en hoe groot of klein mijn voortuin ook is, al is het een lapje grond van 75 cm bij 4 mtr, is niet relevant, het is mijn bezit en niemand, ook een hond niet, mag er ongevraagd een voet of poot inzetten. En of mijn kat net 10 minuten daarvoor terugkwam van een voetreis naar Rome is ook niet relevant.
Dat de honden in kwestie in beslag genomen zijn vind ik wel overdreven, en de verklaring die de gemeente geeft slaat als een tang op een varken. Huskey's zijn nu eenmaal honden met een sterke jachtdrift, daar heb je geen gedragstest voor nodig. Maar goed, het is al vaker gebleken dat bestuurders niet weten hoe ze moeten omgaan met honden en incidenten.
Laat de eigenaar van de Huskey's de kattenbezitter schadeloos stellen en straf hem voor mijn part d.m.v. een boete omdat zijn honden onrechtmatig andermans grond hebben betreden. Hij is immers verantwoordelijk, zij honden kunnen er niets aan doen.
A Man and his Dog
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Er was nog nooit een incident met deze honden geweest en als de eigenaar maatregelen treft om te zorgen dat er geen tweede komt lijkt mij dat, buiten de kateigenaar schadeloos stellen ,voldoende.
Het verweer van de gemeente raakt kant nog wal
Het verweer van de gemeente raakt kant nog wal

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Nakisha
- moderator
Bijzondere redenaties zie ik af en toe voorbij komen. Bijvoorbeeld over de 'te kleine voortuin'. Alsof dat een moer uitmaakt..?
Waarom vinden we het abnormaal als een vechthond (die daarvoor de achtergrond heeft) een andere hond molt, maar valt het mollen van andere (huis)dieren door honden, onder het excuus van prooidrift, ineens onder de "kan gebeuren" noemer? Je hond heeft geen dieren van anderen te slopen, punt. Ik vind daar niks normaals aan, hooguit als het een werkende jachthond met wild betreft. We laten onze honden toch ook niet los op konijnen, koeien, schapen, geiten? Onder controle houden die handel!
Houders van andere dieren horen geen last te hebben van onze dieren, of het nou gaat om een kat die buurmans voliere uitmoord of een hond die een kat in eigen tuin naar de andere wereld helpt. Gewoon NIET. In de openbare ruimte kunnen altijd ongelukken gebeuren, maar dan nog is de veroorzaker van de schade verantwoordelijk.
We vinden het toch normaal als we zelf schade veroorzaken dat we die vergoedden? Waarom gaan we ineens anders redeneren als het dieren betreft?
En ja, als een loslopende kat honden in de buurt aanvalt dient de eigenaar dat beest weg te houden uit de openbare ruimte, net zo goed. En als de hond verwondingen oploopt zijn de kosten voor de katteneigenaar (en die zou goed te achterhalen moeten zijn!). De regels zijn voor alle dieren gelijk: geen gesodemieter in de openbare ruimte.
En voordat we nou gaan roepen dat we katteneigenaren niet kunnen achterhalen als een kat wat uitvreet (en we dus daarom ook onze honden niet hoeven te belemmeren); in mijn ervaring is dat onzin. Rondvraag in de buurt levert vaak al heel wat op.
En zelfs al is het niet te achterhalen, dan NOG is het geen excuus om je eigen dieren hun gang te laten gaan.
Soms denk ik wel eens dat ik heel ouderwets ben... maar soms verlang ik wel terug naar grootvaders tijd, waarin men gewoon verantwoordelijkheid nam voor wat er gebeurde. Of ze het nu zelf deden of dat hun huisdier het uitvrat.
Waarom vinden we het abnormaal als een vechthond (die daarvoor de achtergrond heeft) een andere hond molt, maar valt het mollen van andere (huis)dieren door honden, onder het excuus van prooidrift, ineens onder de "kan gebeuren" noemer? Je hond heeft geen dieren van anderen te slopen, punt. Ik vind daar niks normaals aan, hooguit als het een werkende jachthond met wild betreft. We laten onze honden toch ook niet los op konijnen, koeien, schapen, geiten? Onder controle houden die handel!
Houders van andere dieren horen geen last te hebben van onze dieren, of het nou gaat om een kat die buurmans voliere uitmoord of een hond die een kat in eigen tuin naar de andere wereld helpt. Gewoon NIET. In de openbare ruimte kunnen altijd ongelukken gebeuren, maar dan nog is de veroorzaker van de schade verantwoordelijk.
We vinden het toch normaal als we zelf schade veroorzaken dat we die vergoedden? Waarom gaan we ineens anders redeneren als het dieren betreft?
En ja, als een loslopende kat honden in de buurt aanvalt dient de eigenaar dat beest weg te houden uit de openbare ruimte, net zo goed. En als de hond verwondingen oploopt zijn de kosten voor de katteneigenaar (en die zou goed te achterhalen moeten zijn!). De regels zijn voor alle dieren gelijk: geen gesodemieter in de openbare ruimte.
En voordat we nou gaan roepen dat we katteneigenaren niet kunnen achterhalen als een kat wat uitvreet (en we dus daarom ook onze honden niet hoeven te belemmeren); in mijn ervaring is dat onzin. Rondvraag in de buurt levert vaak al heel wat op.
En zelfs al is het niet te achterhalen, dan NOG is het geen excuus om je eigen dieren hun gang te laten gaan.
Soms denk ik wel eens dat ik heel ouderwets ben... maar soms verlang ik wel terug naar grootvaders tijd, waarin men gewoon verantwoordelijkheid nam voor wat er gebeurde. Of ze het nu zelf deden of dat hun huisdier het uitvrat.

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Ach, eigenaar "aanpakken" vind ik nogal zwaar uitgedrukt.Marco88 schreef:Ze moeten die eigenaar gewoon aanpakken, niet de honden.
Eigenaar is aansprakelijk, altijd.
De volgende vraag is dan of eigenaar iets te verwijten valt (: om een dergelijke maatregel als inbeslagname te rechtvaardigen).
En dat is afhankelijk van de omstandigheden.
Mij is eens een gloednieuwe musketonhaak geknapt, waardoor de hond op een schaap kon vliegen.
Gelukkig geen schade aan het schaap, maar was het een kat geweest, was die mogelijk gesneuveld.
Uiteraard ben ik 100% aansprakelijk (eventuële aansprakelijkheid van de musketonfabriek zou mijn probleem zijn), maar ik vind niet dat het gebeurde mij te verwijten zou zijn.
Ik had nota bene die nieuwe lijn aangeschaft om dergelijke ongelukken met versleten materiaal te voorkomen.
Wiel