Toto kan heel erg leuk spelen met andere honden. Vandaag was hij bijvoorbeeld heerlijk aan het rennen met een volslagen onbenullig takje met blaadjes eraan en twee kleinere honden renden achter hem aan. Af en toe hield hij even in om uit te dagen van 'Kijk wat ik heb!' en dan gingen ze weer. Hij laat het ook net zo makkelijk uit zijn bek rukken en pikt het weer vrolijk terug en helemaal leuk en gezellig. Hij speelt gewoon het leukst als hij degene is die achterna wordt gezeten. Hij weet ook donders goed dat hij sneller is, en heeft daar duidelijk lol in.
Maar andersom heeft hij vooral kleinere honden zo ingehaald, en met honden die wel willen spelen maar niet rennen wil hij stoeien. En dan hapt hij dus in die nek. Nou vind ik dat niet eens zo'n punt als hij dat met een bouvier of labrador doet, maar hij doet het ook met kleintjes, en ik heb het een keer meegemaakt dat hij zelfs schudbewegingen ging maken. En het zal me eigenlijk worst wezen of hij het dan nog steeds ziet als spel (volgens mij wel) en of die andere hond protesteeert (niet, in dit geval), ik vind het heel vervelend gedrag en ik wil het niet hebben. Als ik er naast sta stopt hij direct met nek happen als ik UHUH of NEE zeg, maar het gebeurt uiteraard ook vaak op afstand. (Als een hond piept of gromt is het trouwens ook direct klaar, en bij Lilo waagt hij het niet.)
Is dit af te leren op deze manier?
En een ander ding waar ik een beetje mee zit is doorgaan als een hond op z'n rug gaat. Ik heb dat voorheen eigenlijk alleen gezien bij honden (van een ander) die heel vervelend dominanterig aan het doen waren, en dan meer eroverheen hangen en dreigen enzo. Dat zie ik bij Toto dan weer helemaal niet, het is douwen met die neus omdat die hond weer rechtop mot, speelbuiging en dan weer douwen. Bij honden die echt bang zijn doet hij het gek genoeg niet, dan draait hij keurig weg en negeert, het zijn met name van die wat onzekere stuiterballen/beklikkers waarbij hij die 'overgave' gewoon helemaal niet serieus neemt.
Ik heb al zitten peinzen of het misschien komt omdat hij een tijdje tussen de katten (opvanggezin met 15 katten) heeft gezeten? Binnen in huis speelt hij ook veel met Morrispoes, en als Morris op zijn rug gaat krijgt hij ook snelle douwen met die neus, en dan is het echt kattenspelgedrag waarbij Morrie probeert om (met nagels in) klappen uit te delen tegen die kop van Toto, en Toto hem af en toe gewoon over de vloer heen sjoelt. Met Pindapoes en Timberpoes kan Toto dan wel weer beschaafd doen. Vooral met ouwe Timber is hij echt stiklief en heel voorzichtig, zo kwam Timber van de week zeiknat van de regen binnen, en Toto heeft hem uitgebreid gewassen, terwijl Timber hem alsmaar kopjes moest geven.
Een beetje dubbel dus, Toto KAN voorzichtig en respectvol doen, maar slaat in mijn ogen toch door als er wild wordt gespeeld.
Wat denken jullie?