TessaThomas schreef:Bij trauma zie je meestal eenzijdige HD/ED. En ja, dat kan gebeuren, maar dat is dan niet elk nest oid. Alleen hoort dat bij normaal 'gebruik' van de hond niet te gebeuren. Naast de officiele ED/HD foto's, DM test en dwerggroei test heb je gelukkig ook steeds meer fokker die de rug laten controleren op 8e wervels. Alleen is daar helemaal weinig over bekend hoe het werkt. Ik ken een fokker die een nest gefokt heeft, teef had goede rug, reu ook, houdt zelf een teefje aan en die heeft een 8e rugwervel. Wordt dus niet ingezet.
Duitse herder, Tay is dan maar een cm groter oid en die weegt nu al 32 kilo en moet nog uitzwaren. Maar ik vind het geen halve dog om te zien. Ook ken ik een aantal reuen die ook zo'n 36/37 kilo wegen, waar ik dan jouw oordeel over zou willen horen. Het steeds grover fokker is idd ook niet positief in mijn ogen.
En ik ken weer een hond waar volop mee gefokt wordt (werklijn) waarvan bekend is dat deze een 8ste rugwervel heeft. Zie ik die naam ergens staan bij nestberichten, dan gaan er bij mij alarmbellen rinkelen. Maar niet iedereen weet dat.
Van mijn eerste hond keek ik de stamboomnamen ook goed na, maar ik heb geen idee welk van die honden dus dm vererfde, en die LSI. Het is voor mij wel 1 van de redenen geweest om een pup van redelijk vreemde honden aan te schaffen waarvan de eigenaren de testen hebben uitgevoerd. Geeft uiteraard nog steeds geen garantie dat mijn pup dan niets heeft, daar ben ik me ook van bewust. Maar de kans is in ieder geval kleiner.
Radar vond ik wat eenzijdig. Er zijn zoveel duitse herder types, en ook fokkers. Het komt nu zo over of iedere fokker willens en wetens met ongezonde honden fokt, zelf ken ik gelukkig zat fokkers die wel bewust fokken, en zelf bepaalde honden uitsluiten voor de fok.