Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Holy fatness

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Holy fatness

Ongelezen bericht door sbientje »

bij Pom stond ooit op haar keurrapport: voldoende bone.. niet goed dus, slechts voldoende. Ik vind haar bone echt wel genoeg voor een teef, maar daarover verschillen de meningen dus :D
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Tamara/Bayko schreef:
samantha! schreef:
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik denk dat ik soms wat makkelijk praten heb.
Mijn honden hebben namelijk 0,0 neiging om dik te worden.
Wat en hoeveel ik ze ook voorschotel, het enige waar ik soms over na moet denken is: hebben ze wel genoeg?
Ze worden dus eerder te schraal dan te dik.

Ik denk dat jouw heren ook wat meer beweging krijgen dan de meeste labradors in Nederland :wink:
Ja dat denk ik inderdaad ook wel, ze maken behoorlijk wat kilometers per dag.
Maar toch ken ik ook labjes die ook meer dan voldoende beweging krijgen waarvan de eigenaren toch moeten opletten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Ik heb Macho 2 keer op een show uitgebracht maar dat waren shows voor stamboomloze honden.
In 1 van de verslagen staat "prima bone" en in de ander "goed".
Maar geen idee of het ook nog goed zou zijn op een echte show.
En toch weegt ook Macho maar rond de 30kg, dus niet echt veel voor een lab reu.

Jack heeft vrij weinig bone, ik ben met hem 1 keer naar show geweest en toen stond er "passend bone" :F:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Boomer was op de foto in mijn onderschrift net ruim vier maanden bij ons en al een kilo of twee afgevallen sinds hij bij ons was... Hij had voor een labrador een erg fijne bouw, haalde ook maar net de officiele minimale schofthoogte voor een reu. Met 28 kilo zat hij pas op een echt goed gewicht. Toen hij bij ons kwam, woog hij tegen de veertig :80: We hebben er ongeveer 2 jaar over gedaan om hem op de 28 kilo te krijgen, omdat we hem niet te snel wilden laten afvallen.
Mensen waren verbaasd te horen dat hij al bijna 10 was toen hij overleed, want ze dachten dat hij een jaar of drie, vier was. Zelfs nadat ze hem al vier jaar meegemaakt hadden en hem nooit als pup gezien hebben ;)
Met ruim 7 jaar werd me weleens gevraagd hoe oud hij was: zeven. Zeven maanden? (Zeven jaar was nog onwaarschijnlijker?) In die tijd liepen er ook labrador x bordeauxdog puppen van 7 maanden in onze buurt... Ze dachten echt dat hij uit dat nest kwam :80: Nu zijn die honden ook allemaal te dik, helaas. Niet alleen extra fors door de BD-genen, maar ook gewoon echt te dik
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

een gewicht zegt gewoon niet zoveel vind ik altijd. Pom is eigenlijk nu een kilo te zwaar, niet dat ze echt dik is maar ik vind haar mooier als ze iets dunner is, maar goed, het schommelt met de hormonen en zo erg is het ook weer niet. ze weegt nu ongeveer 30. Ik ken teven van 33 kilo die slanker zijn dan zij, en teven van 26 kilo die echt dikker zijn.. Er zijn reuen die met 40 kilo op gewicht zijn en er zijn reuen die met 30 kilo al aan de zware kant ogen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

sbientje schreef:een gewicht zegt gewoon niet zoveel vind ik altijd. Pom is eigenlijk nu een kilo te zwaar, niet dat ze echt dik is maar ik vind haar mooier als ze iets dunner is, maar goed, het schommelt met de hormonen en zo erg is het ook weer niet. ze weegt nu ongeveer 30. Ik ken teven van 33 kilo die slanker zijn dan zij, en teven van 26 kilo die echt dikker zijn.. Er zijn reuen die met 40 kilo op gewicht zijn en er zijn reuen die met 30 kilo al aan de zware kant ogen.
Goh inderdaad, Gol weegt nu 28 kilo (voor de mooi mag er een kilo af nog) en ik vind haar plomper ogen als Pom.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Gollum schreef:
sbientje schreef:een gewicht zegt gewoon niet zoveel vind ik altijd. Pom is eigenlijk nu een kilo te zwaar, niet dat ze echt dik is maar ik vind haar mooier als ze iets dunner is, maar goed, het schommelt met de hormonen en zo erg is het ook weer niet. ze weegt nu ongeveer 30. Ik ken teven van 33 kilo die slanker zijn dan zij, en teven van 26 kilo die echt dikker zijn.. Er zijn reuen die met 40 kilo op gewicht zijn en er zijn reuen die met 30 kilo al aan de zware kant ogen.
Goh inderdaad, Gol weegt nu 28 kilo (voor de mooi mag er een kilo af nog) en ik vind haar plomper ogen als Pom.
Leeftijd zal ook wel meespelen denk ik, Pom is nog jong natuurlijk, en best wel gespierd, en nog wat strakker in haar vel wellicht ook? Ik weet niet, zoveel foto's zie ik niet van Gollum (hint! :P)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nee, gewicht op zich zegt niet zo veel. Maar een hond die met 28 kilo op een goed gewicht zit en eerst bijna 40 woog, dat zegt wel wat over het eerdere overgewicht van die specifieke hond ;)
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Nee, gewicht op zich zegt niet zo veel. Maar een hond die met 28 kilo op een goed gewicht zit en eerst bijna 40 woog, dat zegt wel wat over het eerdere overgewicht van die specifieke hond ;)
das waar.. wij hebben het met maupie overigens ook gehad, die was nog zwaarder.. denk wel zo'n 45 kilo en uiteindelijk ook rond 28 uitgekomen..
Gollum
Zeer actief

sbientje schreef:
Gollum schreef:
Leeftijd zal ook wel meespelen denk ik, Pom is nog jong natuurlijk, en best wel gespierd, en nog wat strakker in haar vel wellicht ook? Ik weet niet, zoveel foto's zie ik niet van Gollum (hint! :P)
Ik ben een vreselijke fotograaf, ik moet mijn vriend weer eens meeslepen met zijn fototoestel :D
Gol is inderdaad al een beetje uitgezakt, ze heeft flubbertietjes :lol1:
Thomas
Zeer actief

Ongelezen bericht door Thomas »

Bailey is klein voor een labrador, 24/25 kilo is haar perfecte gewicht.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Bone zie je helemaal niet op het lichaam.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat je macaroni moet voeren voor veel bone, wel voor veel massa.
Dat is waar het fout gaat, mensen begrijpen niet wat massa is. Massa is geen spek. Massa is breedte in het lichaam, samen met passend (dus vrij grof) bone.

Fudge heeft mooi grof bone. Dat wil je graag bij een hond die in het veld werkt, want een hond met fijn bone breekt zijn poten als hij in volle vaart in een kuil stapt.
Dat is de reden dat een jachthond goed bone moet hebben. Zoals de setters een jaar of 30 terug waren, zo hypersmal, dat was veel te weinig. Die braken dan ook af en toe hun poten als ze in een molshoop of zo stapten tijdens een sprint.
Overigens is goed bone niet voldoende bone. Als een km dat bedoelt staat er gewoon voldoende bone. Goed bone is gewoon goed bone, en heel erg goed bone noemt men dan meestal prima bone.
Als een hond verder ook smal gebouwd is en het bone is ook smaller, dan heet dat passend bone.
Dus ik denk dat die verslagen gewoon prima kloppen ;)

Bij grof bone hoort trouwens volgens veel mensen ook veel hond en dat is dus onzin. Een hond met grof bone zal ook voldoende breedte in het front hebben. Daar wil je dan geen kilo's spek op, juist niet!~
Maar zolang er nog labradormensen zijn die denken dat spek een voordeel is bij het zwemmen (dan hebben ze blijkbaar geen last van de kou, leerde ik laatst), komt het niet goed.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Bone zie je helemaal niet op het lichaam.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat je macaroni moet voeren voor veel bone, wel voor veel massa.
Dat is waar het fout gaat, mensen begrijpen niet wat massa is. Massa is geen spek. Massa is breedte in het lichaam, samen met passend (dus vrij grof) bone.

Fudge heeft mooi grof bone. Dat wil je graag bij een hond die in het veld werkt, want een hond met fijn bone breekt zijn poten als hij in volle vaart in een kuil stapt.
Dat is de reden dat een jachthond goed bone moet hebben. Zoals de setters een jaar of 30 terug waren, zo hypersmal, dat was veel te weinig. Die braken dan ook af en toe hun poten als ze in een molshoop of zo stapten tijdens een sprint.
Overigens is goed bone niet voldoende bone. Als een km dat bedoelt staat er gewoon voldoende bone. Goed bone is gewoon goed bone, en heel erg goed bone noemt men dan meestal prima bone.
Als een hond verder ook smal gebouwd is en het bone is ook smaller, dan heet dat passend bone.
Dus ik denk dat die verslagen gewoon prima kloppen ;)

Bij grof bone hoort trouwens volgens veel mensen ook veel hond en dat is dus onzin. Een hond met grof bone zal ook voldoende breedte in het front hebben. Daar wil je dan geen kilo's spek op, juist niet!~
Maar zolang er nog labradormensen zijn die denken dat spek een voordeel is bij het zwemmen (dan hebben ze blijkbaar geen last van de kou, leerde ik laatst), komt het niet goed.
het isoleert natuurlijk wel, zo'n speklaag.. al weet ik niet of dat veel nut heeft als die poten nog moeten bewegen, die koelen dan alsnog af.. kan ie niet meer zwemmen maar hey, zn lever is nog goed warm :P
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

hoe krijg je trouwens breedte in het lijf door macaroni te voeren dan? dat zet toch gewoon aan = spek?

Maar ja, zo heb ik ook eens gehoord dat je moet gaan fietsen omdat de borst anders niet zakt.. Er zijn zoveel van dat soort praatjes. Ik geef mijn honden iig echt geen pasta bij, nou ja, of ik moet het over hebben dan krijgen ze weleens wat :D Ik ben echt allergisch voor dat soort dingen, ze krijgen eten en lichaamsbeweging en dat moet maar goed zijn hoor, ik ga geen heel arsenaal aan speciale dingen doen omdat ze anders lelijke showhonden worden oid. Dan maar geen showhonden
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

sbientje schreef:hoe krijg je trouwens breedte in het lijf door macaroni te voeren dan? dat zet toch gewoon aan = spek?

Maar ja, zo heb ik ook eens gehoord dat je moet gaan fietsen omdat de borst anders niet zakt.. Er zijn zoveel van dat soort praatjes. Ik geef mijn honden iig echt geen pasta bij, nou ja, of ik moet het over hebben dan krijgen ze weleens wat :D Ik ben echt allergisch voor dat soort dingen, ze krijgen eten en lichaamsbeweging en dat moet maar goed zijn hoor, ik ga geen heel arsenaal aan speciale dingen doen omdat ze anders lelijke showhonden worden oid. Dan maar geen showhonden
Ja dat klopt, dat schrijft Marjoleine ook :mrgreen:

Maar op een of andere manier schijnen keurmeesters, in ieder geval in de periode dat ik bij die shows keek, dat spek nodig te vinden om een labrador voldoende zwaar te vinden.
Zonder spek geen prijzen.
Dan krijg je als fokker wel de neiging om je honden met een speklaag uit te rusten voor ze een show lopen.
Denk ik?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gollum
Zeer actief

Ah, daarom verzuipt Gol steeds zowat tijdens het zwemmen, er moet meer spek op! :mrgreen:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
sbientje schreef:hoe krijg je trouwens breedte in het lijf door macaroni te voeren dan? dat zet toch gewoon aan = spek?

Ja dat klopt, dat schrijft Marjoleine ook :mrgreen:

Maar op een of andere manier schijnen keurmeesters, in ieder geval in de periode dat ik bij die shows keek, dat spek nodig te vinden om een labrador voldoende zwaar te vinden.
Zonder spek geen prijzen.
Dan krijg je als fokker wel de neiging om je honden met een speklaag uit te rusten voor ze een show lopen.
Denk ik?
toch is dat wel minder aan het worden, gelukkig. Net als het hele lage, dat gaat er ook weer een beetje uit. Maar je hebt wel een punt, als ik showen belangrijk vond en ik wilde uberhaupt kans maken dan moest er echt nog wel eenp aar kilo bij. Nou vind ik showen wel grappig, maar niet meer dan dat, dus dat gaan we niet doen. Bovendien merk je die paar kilo wel in de jachttraining, is toch extra belasting.

En over dat spek, nu jij het zegt lees ik het ook zo ja. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het nou eerst las. Maar aan massa kan je dus ook weinig doen dan, dat is net als bone toch gewoon aangeboren lijkt me?
ranetje
Zeer actief

Massa in de vorm van een diepe borstkas en welving in de ribben is inderdaad aangeboren. :ok:
Geen enkele maaltijd van wat dan ook zal daar verandering in brengen.

Wel fijn dat dat dat hele lage er weer een beetje uit gaat.
Daar worden ze "functioneel" volgens mij niet beter van.
En inderdaad, voor de jachttraining kunnen ze beter een beetje schraal zijn (niet echt mager, maar "glad op het bot")
Ze moeten genoeg meedragen bij een apport daar hoeven geen onnodige eigen kilo's bij :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
samantha!
Zeer actief

Interessant allemaal!

Over dat drijfvermogen.
Van een site van een bekende fokker:
Een labrador retriever moet tonvormige ribben hebben waardoor het soms lijkt dat ze te fors zijn. Deze tonvormige ribben hebben namelijk een belangrijke functie: het zorgt voor een groter drijfvermogen in het water en biedt extra ruimte aan hart en longen voor meer uithoudingsvermogen. Ook dat centimetertje spek op zijn lichaam heeft een functie en is zelfs genetisch vastgelegd.

Jack en Jones hebben dus duidelijk minder bone maar dat past ook wel bij ze, ze zijn gewoon in alles wat smaller.
Ik heb trouwens nog nooit gehoord over poten breken en ik sta toch zowat dagelijks met veel labjes van dit type en hun eigenaren in het veld.
Schijnbaar zijn hun poten dus niet te smal en hadden de honden (setters) waarbij dit wel gebeurde nog smallere poten?
Afbeelding

Het "grof bone" van Fudge, zie je dat op die foto die ik plaatste dus puur aan de poten Marjoleine?
Zijn poten zijn inderdaad veel dikker dan die van Jack en Jones, ze zijn nu zelfs al dikker dan die van Macho.
Geen idee waar hij dat vandaan heeft trouwens, zijn vader is vergelijkbaar met Jack en zijn moeder is een klein en vrij rank teefje.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vond dat van die gebroken poten ook een vaag verhaal.
Een hond met meer bone heeft stevigere poten, maar ook een hoger gewicht. Dus bij een ongeluk komen daardoor ook meer krachten op de poten.

Als een bepaald ras op den duur gevoelig bleek voor botbreuken, verwacht ik eerder dat ze door inteelt per ongeluk een slechte botstructuur in gefokt hebben.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:
Marjoleine schreef: Maar zolang er nog labradormensen zijn die denken dat spek een voordeel is bij het zwemmen (dan hebben ze blijkbaar geen last van de kou, leerde ik laatst), komt het niet goed.
Drijfvermogen, zo vertelde men mij ooit. :cool2:

Afbeelding

Dat klonk mij best aannemelijk. :engel:
Word mij nu een boel duidelijk :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:Schijnbaar zijn hun poten dus niet te smal en hadden de honden (setters) waarbij dit wel gebeurde nog smallere poten?
De setters die kende hadden veel smaller bone, ja.
Die waren helemaal ontzettend smal. In de jaren 80 vond men dat mooi, nu gelukkig niet meer.
Het "grof bone" van Fudge, zie je dat op die foto die ik plaatste dus puur aan de poten Marjoleine?
Klopt.
En dan zou de rest in verhouding moeten zijn (is zo bij Fudge).
Ik vind veel labradors te smal van bone, maar dat ben ik. Ik heb een hekel aan smal bone, bij stabijs vind ik het ook echt niet mooi.
Een hond die zwaar werk aankan, heeft grof bone nodig, klaar.

Fudge kan dat best van zijn moeder hebben, of van een eerdere voorouder. ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Een Saluki, die toch licht bone heeft, mag eerst honderden meters door woestijnzand ploegen en daarna de achtervolgde gazelle neerhalen. Lijkt me geen licht werk :engel:
Maar toch geen zwaar bot in the house.
Jazeker wel. Een Saluki heeft voor zijn type absoluut wel goed, zwaar bone. En dat is maar goed ook, anders brak ie zijn poten.
Ik denk trouwens dat alles wat een Labrador kan, de eerste de beste Heidewachtel ook kan.
Voor mij hoeft een Lab dus geen zwaar bot te hebben. Ik zie liever een licht werktype dan zo'n halve Newfoundlander.
Wat jij zwaar bone noemt, geen idee.
Maar ik zie liever een Fudge.

Ik denk dat jij gewoon je eigen beeld in je hoofd hebt, en dat is prima, maar het is niet wat ik bedoel.
Dus vertel mij nou niet wat ik denk, want ik weet zelf echt heel prima wat ik denk ;)

Afbeelding

Annemieb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Annemieb »

dit zie je idd vaak

Lenny is vind ik persoonlijk al te dik

maar in de ring afgelopen weekend was hij weeral maar eens een smal ventje...
jammer dat het zo erg is op show!
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

foto's erbij dan, anders praten we zo langs elkaar heen :D
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Morgen weer.
Ik ga zo weg en mijn schoonmoeder komt straks, gaan we alweer weg ;)

edit:
Eentje dan.
Dit is geen smal bone. Dit is gewoon mooi, sterk bone.

Afbeelding

En bij deze gaat het hem nooit worden. Dat is nu al smal, dat is straks een sprietpoot (is zo'n broodfokding trouwens).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 05 mei 2015 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Morgen weer.
dat gaat maar weg.. het moest niet mogen ;)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:
Marjoleine schreef:Morgen weer.
dat gaat maar weg.. het moest niet mogen ;)
Het is 5 mei, dan mag dat :pffff: :lekkerpuh:

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:En bij deze gaat het hem nooit worden. Dat is nu al smal, dat is straks een sprietpoot (is zo'n broodfokding trouwens).

Afbeelding
Ik ben heel benieuwd of je daar gelijk in hebt.
Waar zie je dat aan?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine, is de hoeveelheid bone niet rasafhankelijk? Die saluki is mooi stevig zeg je, maar zou een labrador met dat bone niet veel dunnere poten (op t oog) hebben bijvoorbeeld? en is het dan nog steeds stevig bone of is het dan te licht? En waar moet je precies naar kijken dan?

ik wil wel een paar foto's plaatsen van mijn honden, dan kan men die gebruiken voor uitleg en kritieken haha, vind ik zelf ook wel interessant. Maar moet dat dan van voren of van opzij of wat is handig?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”