Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bereik hondenfluitje

Moderator: moderatorteam

Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Bereik hondenfluitje

Ongelezen bericht door Lientje »

Welk hondenfluitje heeft nu het beste bereik (dus kwa afstand). Zijn dat de fluitjes die een mens zogenaamd bijna niet kan horen (de hoge frequentiefluitjes) of een buffelhoornfluit of ??

Ik gebruik het niet voor de jacht, maar heb wel een hond met giga jachtinstinct en ze reageert op een hondenfluitje het beste (tsja, fluitje betekent bakje met KVV :wink: ). Ik vraag me alleen af tot welke afstand zo'n fluit nog hoorbaar is voor een hond.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Bereik hondenfluitje

Ongelezen bericht door Maeve »

Persoonlijk vind ik die niet hoorbare fluitjes vreselijk, en ik heb niet echt het idee dat ze zoveel beter werken dan een gewoon fluitje. Ik gebruik gewoon acme fluitjes dus. Maar in jouw geval moet je je wel afvragen of een hond uberhaupt iets kan horen als ze zo in dat jachtinstinct zit? Als je op tijd fluit zal dat wel lukken, maar als ze eenmaal in die jachtmodus zitten zijn ze vaak onbereikbaar, ongeacht de afstand :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lientje schreef:Welk hondenfluitje heeft nu het beste bereik (dus kwa afstand). Zijn dat de fluitjes die een mens zogenaamd bijna niet kan horen (de hoge frequentiefluitjes) of een buffelhoornfluit of ??

Ik gebruik het niet voor de jacht, maar heb wel een hond met giga jachtinstinct en ze reageert op een hondenfluitje het beste (tsja, fluitje betekent bakje met KVV :wink: ). Ik vraag me alleen af tot welke afstand zo'n fluit nog hoorbaar is voor een hond.
Hoorbaarheid is ver genoeg bij een gewone acme jachtfluit.
Als ze zo ver is dat ze de fluit niet hoort heb je haar te ver van je af laten lopen :wink:

Voor de rest ga ik met Maeve mee :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lientje
Actief

Maeve schreef:Persoonlijk vind ik die niet hoorbare fluitjes vreselijk, en ik heb niet echt het idee dat ze zoveel beter werken dan een gewoon fluitje. Ik gebruik gewoon acme fluitjes dus. Maar in jouw geval moet je je wel afvragen of een hond uberhaupt iets kan horen als ze zo in dat jachtinstinct zit? Als je op tijd fluit zal dat wel lukken, maar als ze eenmaal in die jachtmodus zitten zijn ze vaak onbereikbaar, ongeacht de afstand :wink:
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is niet bedoelt om haar terug te fluiten als ze achter wild aanrent. Ze gaat alleen op veilig (omheind) terrein los waar geen konijnen etc zitten. Het is puur vanwege het jagen op muisjes dat ik de fluit dan gebruik, met roepen komt ze dan niet, met het fluitje wel. Ik vind het alleen zo'n onhandig ding. Heb nu een hoge frequentiefluitje, maar de acme fluitjes lijken me een stuk practischer, bedankt voor de tip :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb Acme fluiten, ik heb er een aan mijn sleutelbos. Vergeet ik dus nooit ;)
Ik krijg ze er zelfs mee uit jaagmodus, als ze ergens achteraan gaan dus.
Uit jachtmodus (graven) is wat anders.
Dan reageren ze alleen als ik ver genoeg ben, want alleen achterblijven was nou ook weer niet de bedoeling :P

Bereik is tegen de wind in ca 1 km volgens mij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Marjoleine schreef:Ik heb Acme fluiten, ik heb er een aan mijn sleutelbos. Vergeet ik dus nooit ;)
Dan reageren ze alleen als ik ver genoeg ben, want alleen achterblijven was nou ook weer niet de bedoeling :P

zo ver :o

ik heb ook acmefluiten, heb er 3 haha.. 2 die ik afwissel, en nog een nieuwe in de verpakking ergens, mocht ik ze allebei verliezen. Voor ons goed genoeg, Pom gaat nooit zo ver weg :)
Lientje
Actief

Marjoleine schreef:Ik heb Acme fluiten, ik heb er een aan mijn sleutelbos. Vergeet ik dus nooit ;)

Oh, dat is wel heel knap zeg, dat je ze terug kunt fluiten uit jaagmodus!

Welke acme fluit heb je? Ik zie dat er verschillende zijn (werkt met nummers), maakt dat nog iets uit?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lientje schreef:Oh, dat is wel heel knap zeg, dat je ze terug kunt fluiten uit jaagmodus!

Welke acme fluit heb je? Ik zie dat er verschillende zijn (werkt met nummers), maakt dat nog iets uit?
Ik train er heel streng op, in het nest al (als ze hier geboren zijn dan). Fluiten is eten.
Mijn honden zijn niet heel geïnteresseerd in wild hoor, als het uit zicht is, is het meestal klaar.
Ze graven wel erg en dan zijn ze lastiger terug te halen, maar herten en zo zijn niet meer leuk als ze tussen de bomen verdwijnen.

Ik heb enkele fluiten, ik gebruik nooit een rolfluit namelijk. Ik heb de Acme 210.

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Lientje schreef:

Oh, dat is wel heel knap zeg, dat je ze terug kunt fluiten uit jaagmodus!

maakt niet uit, ik heb de 211 1/2 omdat.. geen idee, omdat die meestal gebruikt worden (voor labradors) heb ik me laten vertellen. de 210 voor spaniels dacht ik..
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef: maakt niet uit, ik heb de 211 1/2 omdat.. geen idee, omdat die meestal gebruikt worden (voor labradors) heb ik me laten vertellen. de 210 voor spaniels dacht ik..
De 211 schijnt voor spaniels te zijn.
Ik weet er verder ook niets van, ik gebruik de 210 al jaren, omdat het een enkele fluit is en dat vind ik handiger. Dat is mijn enige reden ;)

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
sbientje schreef: maakt niet uit, ik heb de 211 1/2 omdat.. geen idee, omdat die meestal gebruikt worden (voor labradors) heb ik me laten vertellen. de 210 voor spaniels dacht ik..
Ik weet er verder ook niets van, ik gebruik de 210 al jaren, omdat het een enkele fluit is en dat vind ik handiger. Dat is mijn enige reden ;)
echt? oh hahaha ben ik weer voorgelogen. de 211 is ook enkel toch :) Internet is wel aan mijn kant, wat ik zo snel kan vinden. Nou ja, maakt ook geen hol uit
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik kijk nooit naar die nummers joh :LOL: Ff gecheckt en 211 1/2 heb ik :mrgreen:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Meest gebruikte voor retrievers is ook de 211,5. Voor spaniels wordt vaak dat kleinere fluitje gebruikt, geen idee welk nummer. Fluitje is wat scheller en hoger dan de 211,5.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier ook de 211,5, die word net als bij Marjoleine al in het nest aangeleerd met eten en zit er dus prima ingebakken!
Ik ben slecht in afstanden schatten :Q: maar op een afstand van 4 weilanden met 3 sloten ertussen is hij nog prima te horen :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:echt? oh hahaha ben ik weer voorgelogen. de 211 is ook enkel toch :) Internet is wel aan mijn kant, wat ik zo snel kan vinden. Nou ja, maakt ook geen hol uit
Ik weet er niks van joh, maar dat is wat ze zeggen.
Ik koop mijne bij de webwinkel van de RV en die hebben dus de 210.
Tot zoverre mijn goede redenen :mrgreen:

Afbeelding

Lientje
Actief

sbientje schreef:
Marjoleine schreef:
echt? oh hahaha ben ik weer voorgelogen. de 211 is ook enkel toch :) Internet is wel aan mijn kant, wat ik zo snel kan vinden. Nou ja, maakt ook geen hol uit
Haha, ik denk dat ze sowieso geen speciaal nummer hebben voor mijn Spaanse Vubara :mrgreen:.

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga er meteen 2 bestellen! Nummertjes let ik maar niet op :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”