Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fluitcommando's

Moderator: moderatorteam

Bishy
Zeer actief

Fluitcommando's

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik plaats het maar hier, hoop dat het goed is.
Dexter heb ik geleerd naar mij toe te komen op de fluit (Acme 211,5). Ik fluit hiervoor 2x kort en 1x lang.
Nu wilde ik hem ook leren zitten en liggen op de fluit. Hoe kan ik hier het beste voor fluiten? Ik dacht zelf aan 1x kort voor de zit, maar hij reageert nu al zo direct op de fluit dat ik denk dat hij meteen naar mij toekomt zodra hij de fluit hoort.
Wat is de beste aanpak?
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Fluitcommando's

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat je gebruikt maakt niet zoveel uit, als het verschil voor de hond maar duidelijk is en het voor jou makkelijk uit te voeren is.
Ik gebruik 3 keer kort voor het komen, 1 keer kort voor het zitten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Aanleren aan de riem, wandelen, tuut, commando zit, na zitten hond belonen. Na verloop van tijd gesproken commando weglaten.
Bishy
Zeer actief

Bedankt voor de tips! Net gelijk aan de lijn geoefend en hij pikt het snel op. :ok:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik gebruik zelf de rolfluit voor de zit. Niet het meest prettige geluid om te horen, maar voor de hond wel zo duidelijk. Heb het geprobeerd om ook de zit met de 211,5 te doen, maar dat was te verwarrend voor Rowan. Vandaar de overstap naar de rolfluit.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Als dit goed gaat, doe je tijdens het loslopen als hij een paar meter verderop scharrelt, tuut (evt met stemhulp), gaat hij zitten, loop je naarhem toe, en daar belonen en weer vrij geven. Zo de afstand uitbouwen.
Bishy
Zeer actief

Rolfluit moest ik even googlen. :mrgreen: Als het verwarrend voor hem blijkt te zijn, en dat zal dan komen doordat ik er onhandig mee om ga, dan hou ik het bij het bij mij melden als ik daarvoor fluit, want dat is het belangrijkste. Hij reageert daar 100% op en die 100% haal ik (nog) niet als ik hem roep.
Renee1966
Zeer actief

Ik heb 1 fluit, gewoon een tuutgeluid. Voor "hier" fluit ik tuut-tuuuuhuuuhuuuut, waar de toonhoogte wat varieert in de uithaal. "Zit" is tuuut en "territoriumfluit" is tuut-tuut-tuut-tuut-tuut..
Wordt hier prima begrepen.
Bishy
Zeer actief

Wat houdt territoriumfluit in?
Renee1966
Zeer actief

Territoriumfluit is dat er een voorwerp ligt (bij ons een dummy, hond weet niet dat deze er ligt), dan stuur ik de hond die kant op en als ze binnen een meter van de dummy is, geef ik dat signaal, dan moet ze gaan zoeken. Ik geef er mee aan, dat ze de neus moet gaan gebruiken omdat er wat te halen valt.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Gebruik eigenlijk alleen de attentiefluit en dan op handgebaren verder.
Dirigeren hoeft niet zo retestrak, een paar ruime slagen en Korthaar komt met het apport terug.
Bishy
Zeer actief

Veel mogelijkheden zeg, heel erg bedankt voor alle tips.
Bishy
Zeer actief

:LOL: En weet je een paar flutcommando's te noemen?
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier ook één korte tuut voor stoppen/zitten.
Zoals al eerder gezegd, tijdens het wandelen/volgen oefenen, zit-tuut, hebben ze vrij snel door, daarna ga je het uitbouwen, ik gebruik er in het begin handgebaren bij.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

:flower:
Nanna schreef:Iedere keer als ik dit topic langs zie komen lees ik 'flutcommando's' :mrgreen:
Niet echt een waardevolle bijdrage, ik ben het onmiddellijk met de lezer eens, maar toch eentje die ik de goegemeente niet wilde onthouden. :engel:
Gelukkig, ik ben net begonnen in dit topic en heb hetzelfde. Ik heb er tot mijn grote schaamte veel lol om omdat ik ook nog eens een kinderachtig flauw beeld heb bij de rolfluit :balon1:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Heeft iemand tips hoe ik het terretoriumsignaal kan oefenen?

Of is het een kwestie van inslijten, door bijvoorbeeld het terretoriumsignaal te fluiten als ze haar apport al heeft gezien?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Paisley schreef:Heeft iemand tips hoe ik het terretoriumsignaal kan oefenen?

Of is het een kwestie van inslijten, door bijvoorbeeld het terretoriumsignaal te fluiten als ze haar apport al heeft gezien?
Het boekje van Tineke Antonisse ("De drie Apporten") legt het aardig uit.
Tenminste ..... zo heb ik het geoefend en dat werkte uitstekend.

Ik ben indertijd begonnen met de vooruit stuur oefening in het "wagenwiel".
Dus in 4 richtingen (onderlinge hoek 90 graden) een dummy wegleggen op ongeveer 20 meter
Zelf sta je met de hond in het midden.
Je stuurt je hond vooruit naar de dummy en op het moment dat zij die dummy oppakt geef je het territoriumsignaal (=associatieleren).
Later geef je het signaal al als zij er vlak bij is.
Dat kan je verder uitbouwen vooral door in het begin de dummy minder zichtbaar te maken, maar wel zorgen dat je hond verwaaiing kan krijgen, dus onder de wind sturen.
Je fluit dan in het begin weer op het moment dat jij ziet dat ze verwaaiing krijgt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief

OK bedankt voor de uitleg. Ik ben alleen bang (nee ik weet t zeker) dat als ik ga fluiten op het moment dat ze bij de dummy is, ze direct naar me toe komt. Of ze de dummy mee neemt of niet, ligt aan hoe urgent ze vind dat ze moet komen. Ze vind het HIER komen belangrijker dan de dummy (gelukkig maar, want ze vind HIER komen inmiddels ook belangrijker dan fietsers, hazen en ander na te jagen spul)
Het HIER commando zit er goed in, maar het is het enige commando wat er op de fluit goed in zit. Als ik een ander deuntje fluit, weet ik zeker dat Mayke vind dat ze moet komen.

Weet jij hoe ik hiermee om kan gaan?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Paisley schreef:OK bedankt voor de uitleg. Ik ben alleen bang (nee ik weet t zeker) dat als ik ga fluiten op het moment dat ze bij de dummy is, ze direct naar me toe komt. Of ze de dummy mee neemt of niet, ligt aan hoe urgent ze vind dat ze moet komen. Ze vind het HIER komen belangrijker dan de dummy (gelukkig maar, want ze vind HIER komen inmiddels ook belangrijker dan fietsers, hazen en ander na te jagen spul)
Het HIER commando zit er goed in, maar het is het enige commando wat er op de fluit goed in zit. Als ik een ander deuntje fluit, weet ik zeker dat Mayke vind dat ze moet komen.

Weet jij hoe ik hiermee om kan gaan?
Vindt ze de dummy niet zo interessant?
Weet ze wat vooruit sturen op een dummy is?

Als ze zonder dummy terug zou komen dan wacht je de eerste keren met fluiten tot ze de dummy vast heeft en ga je dat deuntje daarna (dus pas later in de training) gebruiken als ze de dummy wil pakken en vervolgens als ze vlak bij de dummy is.
Zou dat werken?

Als dat helemaal niet gaat fluit je eerst het nieuwe fluitje terwijl je haar de dummy in de bek geeft.
Maar eigenlijk denk ik niet dat dat nodig is :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
samantha!
Zeer actief

Zoals Ranetje aangeeft heb ik het inderdaad ook aangeleerd :ok:
Ik heb er trouwens nog een methode bijgebruikt:
Hond neerzetten in hoog gras, binnen een meter of 5 eromheen allemaal kleine dummy's (die dus wat wegzakken in het gras) stoppen terwijl de hond dit ziet.
Dan sta ik op 2 meter van de hond, geef het zoekcommando (dus eerst met stem beetje aansporen te gaan zoeken) en terwijl de hond aan het zoeken is doe ik de territoriumfluit.
De afstand bouw ik daarna uit en dat in combinatie met de methode van ranetje zorgt dat ze dit heel snel doorhebben.
Deze is in het begin misschien wat makkelijker voor jouw hond omdat ze dan al vlak bij je is en minder de neiging zou hebben naar je toe te komen, maak het dus ook maar lekker spannend.

Ik heb hier toen ik begon met Jack vrij veel tijd in gestoken maar ik kan me het afgelopen half jaar eigenlijk geen moment meer herinneren waarin ik de territoriumfluit ook daadwerkelijk gebruikt heb :Q:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Paisley
Zeer actief

Ze vind dummy's niet persé heel leuk, maar ze apporteert ze omdat het spelletje haar wat oplevert. Al gaat het dit seizoen wel een stuk beter dan de vorige en lijkt ze het ineens heel leuk te vinden.
Vooruitsturen doen we wel, maar zit er nog niet goed genoeg in om ook te doen wanneer ze niet zeker weet of er wat te halen valt. Dan gaat ze rondstruinen. Bij een markeer gaat ze als een speer :engel:

Ik moet het vooruitsturen ook nog oefenen. Maar de terretoriumfluit uitstellen tot ze de dummy al bijna vast heeft en dat uitbouwen, dat is wel een goed idee. Ze moet doorkrijgen dat fluiten ook wat anders kan betekenen dan hier komen. Ik kan ook de dummy zelf verstoppen terwijl ze ergens in het zicht moet blijven zitten. Dat vind ze een heel spannend spelletje en ondanks dat ze de dummy niet ziet, weet ze zeker dat er wat te halen valt.
Dat ze onder appèl moet bijven wachten, bouwt ook enorm veel spanning op en werkt voor haar motiverend.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

samantha! schreef:Zoals Ranetje aangeeft heb ik het inderdaad ook aangeleerd :ok:
Hond neerzetten in hoog gras, binnen een meter of 5 eromheen allemaal kleine dummy's (die dus wat wegzakken in het gras) stoppen terwijl de hond dit ziet.
Dan sta ik op 2 meter van de hond, geef het zoekcommando (dus eerst met stem beetje aansporen te gaan zoeken) en terwijl de hond aan het zoeken is doe ik de territoriumfluit.
De afstand bouw ik daarna uit en dat in combinatie met de methode van ranetje zorgt dat ze dit heel snel doorhebben.
Deze is in het begin misschien wat makkelijker voor jouw hond omdat ze dan al vlak bij je is en minder de neiging zou hebben naar je toe te komen, maak het dus ook maar lekker spannend.

Ik heb hier toen ik begon met Jack vrij veel tijd in gestoken maar ik kan me het afgelopen half jaar eigenlijk geen moment meer herinneren waarin ik de territoriumfluit ook daadwerkelijk gebruikt heb :Q:
Haha ja zo had ik het inderdaad in mijn hoofd. Je had gereageerd toen ik aan het typen was. Het is inderdaad ook een goed idee om meerdere dummy's te verstoppen. Dat is spannender en zorgt dat de flow er lekker in blijft.

Als je de territoriumfluit niet gebruikt, hoe laat je Jack dan weten waar hij moet zoeken als je hem vooruit stuur?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Paisley schreef:
samantha! schreef:Zoals Ranetje aangeeft heb ik het inderdaad ook aangeleerd :ok:

Haha ja zo had ik het inderdaad in mijn hoofd. Je had gereageerd toen ik aan het typen was. Het is inderdaad ook een goed idee om meerdere dummy's te verstoppen. Dat is spannender en zorgt dat de flow er lekker in blijft.

Als je de territoriumfluit niet gebruikt, hoe laat je Jack dan weten waar hij moet zoeken als je hem vooruit stuur?
Ik laat hem verwaaiing krijgen.
Ik zorg dus dat ik hem zo stuur dat hij onder de wind loopt, de rest gaat dan vanzelf.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

samantha! schreef:
Paisley schreef:

Ik zorg dus dat ik hem zo stuur dat hij onder de wind loopt, de rest gaat dan vanzelf.
Ik heb de territorium fluit nooit aangeleerd. Zorgen dat ze verwaaiing krijgen en dan komt de dummy wel binnen. Als het in een bos is waarin hij gestuurd wordt van afstand roep ik er gewoon zoek apport achteraan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Sita schreef:
samantha! schreef:
Paisley schreef: Haha ja zo had ik het inderdaad in mijn hoofd. Je had gereageerd toen ik aan het typen was. Het is inderdaad ook een goed idee om meerdere dummy's te verstoppen. Dat is spannender en zorgt dat de flow er lekker in blijft.

Ik heb de territorium fluit nooit aangeleerd. Zorgen dat ze verwaaiing krijgen en dan komt de dummy wel binnen. Als het in een bos is waarin hij gestuurd wordt van afstand roep ik er gewoon zoek apport achteraan.
Nou hier dus wel aangeleerd maar buiten de aanleerfase dus nooit meer gebruikt :Q:
Ik gebruik er ook een andere fluit voor en die neem ik nieteens meer mee bedenk ik met net.
Op de een of andere manier dacht ik dat het handig zou zijn maar blijkbaar voor mij dus niet, ik ben benieuwd of zich er ooit nog eens een situatie voor gaat doen waarin ik hem ga gebruiken, ik gok zo van niet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik heb die fluit wel eens gebruikt op wedstrijden.
Dus ik vind het wel prettig dat ik Ita in een enkel geval aanwijzingen kan geven.
Liefst zie ik haar zelfstandig werken, maar soms is het handig als je wat sneller kunt werken door de hond binnen een bepaald gebied te houden.
Afbeelding
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Bij ons aangeleerd door de dummy vlakbij te verstoppen in bij voorbeeld een polletje hoger gras of bosje. De hond ziet dat je hem daar verstopt. Dan sturen en zodra hij in dat polletje gras gaat zoeken territorium fluit geven. Wel een duidelijke afbakening gebruiken zodat hij niet een eind verderop gaat zoeken. Territoriumfluit wil zeggen, daar ligt hij binnen een straal van zeg 2 meter
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”