Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Marley heeft een kleine 3 weken geleden bij de dierenarts druppels gekregen die haar zouden moeten beschermen tegen vlooien en teken.
Toch hebben we gisteren een joekel van een teek op haar snuit gevonden.
Gelukkig met kop en al kunnen verwijderen, maar vind het toch raar dat ze er een had ondanks de bescherming of is het zo dat dat middel haar alleen beschermt tegen de ziektes die ze er van zou kunnen krijgen?
Het zou kunnen maar ik zou me niet te bezorgd maken, mijn honden hebben ook wel eens een volgezogen teek.
Gewoon onthouden voor het geval je hond toch echt ziek wordt.
Een teek kan pas na 24 uur bijten/hechten eventuele ziektes die ze bij zich dragen doorgeven aan mens of dier.
De allerbeste remedie is dus eigenlijk elke ochtend en elke avond je hond goed controleren op teken zodat je ze binnen de 24 uur verwijderd. Als je dat doet, kan er niet zo gek veel mis gaan.
Ik heb dit anders geleerd tijdens mijn studie dierwetenschappen bij een vak die infectieziektes en de levenscyclus van de teek behandelde.
Nou ja, wellicht moet ik het iets anders formuleren. Binnen 24 uur is de kans op overdracht heel erg klein. Dus als je nou zorgt dat je minimaal elke 12 uur controleert kom je echt een heel eind. Ik zeg niet dat je geen andere werende dingen moet gebruiken, extra werende maatregelen zijn natuurlijk altijd goed. Maar je kunt er niet op vertrouwen dat die 100% werken. Daarom elke ochtend en avond even controleren en je hebt de risico's enorm verkleind.