Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vreemde hondjes worden steeds stommer vindt Bas
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
vreemde hondjes worden steeds stommer vindt Bas
Bas vindt vreemde hondjes steeds stommer. Vooral teefjes. Dat vind ik jammer. Ik laat haar gewoon lekker snuffelen maar dat eindigde de laatste paar keer met gegrauw. Ze is in 2012 gecastreerd en sindsdien wordt dat steeds erger. Het gaat alleen om kleine teefjes die ik tegen kom met wandelen.
Ik vraag me af of ik er iets mee kan. Ze doet niks maar gaat gewoon lelijk grommen. Spelen doet ze sowieso niet. Ze loopt ook meteen door als ik er wat van zeg. Gewoon niet meer laten snuffelen? Wel stom hoor. Gisteren een lief oud podenco hondje. Allebei hard kwispelen. Ineens Bas weer grauw grauw. Ik zeg hè! Doe normaal en dan komt ze meteen.
Vraag me dus af of ik er wat mee kan of moet?
Ik vraag me af of ik er iets mee kan. Ze doet niks maar gaat gewoon lelijk grommen. Spelen doet ze sowieso niet. Ze loopt ook meteen door als ik er wat van zeg. Gewoon niet meer laten snuffelen? Wel stom hoor. Gisteren een lief oud podenco hondje. Allebei hard kwispelen. Ineens Bas weer grauw grauw. Ik zeg hè! Doe normaal en dan komt ze meteen.
Vraag me dus af of ik er wat mee kan of moet?
- iones
- Zeer actief
Re: vreemde hondjes worden steeds stommer vindt Bas
Ik denk wel dat het goed is van je om het grommen al direct de kop in te drukken of in ieder geval de eerste aanzet tot dreigen. Je hond heeft niet te dreigen en niet aan te vallen. Gewoon laten merken dat je dat niet aCcepteert.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
Een hond gromt niet zomaar.Ze wil dit niet en daar zou ik rekening meehouden.Ze geeft een grens aan en dat is netjes dus niet afleren.
Komen die honden op haar af of andersom en is ze dan aan de lijn of los? Dol moet het ook niet als ze in haar ogen te brutaal zijn maar die slaat het grommen over. Haar lichaamshouding is echter zeer duidelijk.
Komen die honden op haar af of andersom en is ze dan aan de lijn of los? Dol moet het ook niet als ze in haar ogen te brutaal zijn maar die slaat het grommen over. Haar lichaamshouding is echter zeer duidelijk.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik denk dat t door de de castratie komt. Dusty had t destijds ook daarna. Werd erg mokkig tegen vreemde honden iets wat ze er voor niet was. Ik zei ook altijd klaar en liep dan weg.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Dit dus, en als je het grommen verbied dan kan ze straks ineens uitvallen zonder te grommen en dan ben je verder van huisPepie schreef:Een hond gromt niet zomaar.Ze wil dit niet en daar zou ik rekening meehouden.Ze geeft een grens aan en dat is netjes dus niet afleren.

-
laeken
- Zeer actief
Ze zal echt niks doen. Maar ze zoekt zelf hondjes op die lange lijn krijgen. Dan zeg ik, ga maar even kijken. Dan kwispelt ze en snuffelt wat en ineens gaat ze grommen. Dan snauw ze. Vechten of bijten oid doet ze nooit. Gaat ze ook niet doen.
Ik denk ook dat het door castreren komt en ik vind het zonde.
Ik denk ook dat het door castreren komt en ik vind het zonde.
-
laeken
- Zeer actief
O ja, uitvallen en blaffen doet ze nooit. Ze loopt honden net zo lief straal voorbij.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Uuhhmm jij weet toch wel hoe je hier mee om moet gaan? Volgens mij heb je daar toch helemaal niks van ons van nodig? Je hebt voor hetere vuren met vorige honden gestaan.
Wel heel makkelijk om castratie de schuld te geven. En vooral ook na 3 jaar. Hoe oud is Bas nu (en dus bij castratie)? Is het niet gewoon leeftijd. Norah was met amper 2 helemaal niet zo'n probleem met andere honden. Dat kwam een klein half jaar later pas. Meer dan een jaar daarna is ze pas gecastreerd en haar gedrag is daardoor zeker niet slechter geworden (maar ook niet schrikbarend beter, wel iets meer rust/minder snel overprikkeld). Omdat het bij Norah gewoon uiteindelijk 9 van de 10 keer niet goed gaat houden we haar bij alle honden gewoon weg. Ze heeft alleen Kay en Santos van mijn ouders. Tja ze doet het er maar mee. Niet te moeilijk over doen.
Eveneens zelfde ervaringen bij Duitse Herder teef Rihanna. Die al voor castratie moeilijk gedrag vertoonde, maar wat ook pas na 2 of 3 jaar kwam. Winnie werd pas met 10 jaar gecastreerd en is ook niet ineens gaan grommen naar andere honden (ze werd zelfs toleranter naar pups....)
Wel heel makkelijk om castratie de schuld te geven. En vooral ook na 3 jaar. Hoe oud is Bas nu (en dus bij castratie)? Is het niet gewoon leeftijd. Norah was met amper 2 helemaal niet zo'n probleem met andere honden. Dat kwam een klein half jaar later pas. Meer dan een jaar daarna is ze pas gecastreerd en haar gedrag is daardoor zeker niet slechter geworden (maar ook niet schrikbarend beter, wel iets meer rust/minder snel overprikkeld). Omdat het bij Norah gewoon uiteindelijk 9 van de 10 keer niet goed gaat houden we haar bij alle honden gewoon weg. Ze heeft alleen Kay en Santos van mijn ouders. Tja ze doet het er maar mee. Niet te moeilijk over doen.
Eveneens zelfde ervaringen bij Duitse Herder teef Rihanna. Die al voor castratie moeilijk gedrag vertoonde, maar wat ook pas na 2 of 3 jaar kwam. Winnie werd pas met 10 jaar gecastreerd en is ook niet ineens gaan grommen naar andere honden (ze werd zelfs toleranter naar pups....)

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik heb hier een gecastreerd Basset Fauve de Bretagne meisje (logeert hier een weekje) van 3 en dat is ook een pinnekopje tegen andere teefjes. Moet ze niks van hebben dat is dan ook grommen en wegwezen. Van Biko is ze overigens helemaal idolaat, ze springt tegen zijn borst om zijn bek te likken 

- runninggirl
- Zeer actief
Snauwt ze niet misschien voor te lang gesnuffel aan haar achterkant? Echte dames houden daar niet van he... 
-
laeken
- Zeer actief
Ze snauwt als er gesnuffeld wordt. Ongeacht waar. Maar ik ga opletten waar het precies aan ligt. Met heel veel honden reageert ze überhaupt niet en snuffelt ze ook niet. Staat ze eenmaal uitgebreid te snuffelen met een klein teefje dan wordt ze daar ineens kribbig van. Ze doet niks en na een waarschuwing van mij is het meteen over. Probleem is het dus absoluut niet. Vroeg me alleen af waarom ze het doet.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Jouw bovenstaande reactie was nog niet binnen toen ik onderstaand stuk schreef.
Bij Habibi zijn er vaak dus een aantal signalen vooraf te zien. Hoe is dat bij Bas?
Habibi is ruim 4, bijna 5.
Zij hoeft ook niet zoveel van andere honden. Laat ze het liefst met rust. Rustig kennis maken is oké, iedere vorm van druk doen of ongevraagd neus onder haar staart niet.
Echt lelijk doet ze nooit, maar het gaat van kop afwenden, naar lipje optrekken, naar zachtjes brommen naar sneppen.
In principe zeer fatsoenlijke en duidelijke volgorde dus, maar soms vrij snel. (mensen kunnen het missen, voor honden moet het duidelijk zijn, lijkt me) meestal komt het niet eens tot brommen of sneppen.
Ze is nu bijna 5, en ze is langzaamaan wat sneller en vlotter in haar reacties. Toen ze jonger was vond ze te opdringerig (en dat is het al snel, volgens Habibi) ook niet leuk, maar was ze beduidend minder duidelijk naar andere honden.
Zo op het eerste "gezicht" lijkt het me een beetje vergelijkbaar met Bas?
Habibi is niet gecastreerd, dus daar ligt het in haar geval zeker niet aan.
Mij lijkt het alsof ze gewoon iets beter weet wat ze wel en niet wil, en wat vlotter laat weten hoe ze ergens over denkt.
Het gaat bij Habibi nooit verder dan sneppen (raakt dus niets) en ze zoekt andere honden nauwelijks op. Aan de lijn negeert ze andere honden.
Honden die een vergelijkbaar gedrag hebben, daar kan ze prima mee, dan speelt ze graag. (wel rennen, scherpe bochtjes, spelbuigingen, weinig fysiek contact)
Ik zie dit eigenlijk, in ieder geval in Habibi's geval, niet echt als een probleem?
Of is het echt dat ze er zelf naartoe gaat, en dan lelijk doet? Dan is het minder handig natuurlijk. En
Bij Habibi zijn er vaak dus een aantal signalen vooraf te zien. Hoe is dat bij Bas?
Habibi is ruim 4, bijna 5.
Zij hoeft ook niet zoveel van andere honden. Laat ze het liefst met rust. Rustig kennis maken is oké, iedere vorm van druk doen of ongevraagd neus onder haar staart niet.
Echt lelijk doet ze nooit, maar het gaat van kop afwenden, naar lipje optrekken, naar zachtjes brommen naar sneppen.
In principe zeer fatsoenlijke en duidelijke volgorde dus, maar soms vrij snel. (mensen kunnen het missen, voor honden moet het duidelijk zijn, lijkt me) meestal komt het niet eens tot brommen of sneppen.
Ze is nu bijna 5, en ze is langzaamaan wat sneller en vlotter in haar reacties. Toen ze jonger was vond ze te opdringerig (en dat is het al snel, volgens Habibi) ook niet leuk, maar was ze beduidend minder duidelijk naar andere honden.
Zo op het eerste "gezicht" lijkt het me een beetje vergelijkbaar met Bas?
Habibi is niet gecastreerd, dus daar ligt het in haar geval zeker niet aan.
Mij lijkt het alsof ze gewoon iets beter weet wat ze wel en niet wil, en wat vlotter laat weten hoe ze ergens over denkt.
Het gaat bij Habibi nooit verder dan sneppen (raakt dus niets) en ze zoekt andere honden nauwelijks op. Aan de lijn negeert ze andere honden.
Honden die een vergelijkbaar gedrag hebben, daar kan ze prima mee, dan speelt ze graag. (wel rennen, scherpe bochtjes, spelbuigingen, weinig fysiek contact)
Ik zie dit eigenlijk, in ieder geval in Habibi's geval, niet echt als een probleem?
Of is het echt dat ze er zelf naartoe gaat, en dan lelijk doet? Dan is het minder handig natuurlijk. En

-
laeken
- Zeer actief
Ik zie het ook niet als echt probleem gelukkig. Bas doet ook niks. Bijt niet en vecht al helemaal niet. Wel wil ik dat zo houden. Vreemde verschil is ook dat Bas zelf wil snuffelen in deze gevallen. Het is altijd aan de flex. Los nooit. Dus ik vermoed een klein stukje overmoed door steun. Wat ik wil voorkomen is dat ze gepakt wordt door bv een jack. Ze doet het nu vooral bij zwakke kleine teefjes en ik wil niet dat haar ego van niks in het begin naaar een te groot ego voor een dwerg gaat groeien. Daarom verbied ik het. Dat werkt ook. Alleen doet ze het een week later weer.
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik heb er eentje die precies hetzelfde doet. Die lijn ik aan als ik kleine hondjes aan zie komen en als ik merk dat ze het ok vind mag ze los of als we er langs zijn. Die wil niet dat honden aan haar snuffelen, dan snauwt ze ook. Allemaal van d'r afblijven;)

-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
3 jaar na castratie is niet de oorzaak, dat zou je binnen jaar al moeten merken.
Het enige dat ik kan bedenken is dat ze misschien pijn heeft? Dat ze daarom geen gedoe wil? Hoe oud is ze, misschien wordt ze dagje ouder dan kunnen sommige ook knorrig worden.
Het enige dat ik kan bedenken is dat ze misschien pijn heeft? Dat ze daarom geen gedoe wil? Hoe oud is ze, misschien wordt ze dagje ouder dan kunnen sommige ook knorrig worden.
-
laeken
- Zeer actief
Ik vergis me. Ze is eind 2013 gecastreerd. Ik heb haar met een verse rits gekregen anderhalf jaar geleden. De eerste 6 maanden was ze heel leuk met elk klein hondje. Langzaam maar zeker is dat minder geworden. Ze is nog steeds prima met andere honden hoor. Maar gewoon kribbiger tegen teefjes. Ze ruikt en als het dan geen reutje is moet het meteen stoppen.
Of dat aan castreren ligt weet ik ook niet. Misschien krijgt ze meer zelfvertrouwen. Misschien is haar oorlog met de buurteef de oorzaak? Geen idee. Met de buurteef kan ze helemaal niet meer terwijl dat de eerste 6 - 10 maanden prima en daarna redelijk ging. Nu gaan ze grommen en dan gaan ze krijsen. Verder laat ik het niet komen. Misschien speelt die eeuwige oorlog bij ons hek ook een rol? Maargoed, dat denk ik ook niet want al onze vrienden lopen hier zo binnen met elke hond. Vindt Bas prima als get de buurhond maar niet is...
Of dat aan castreren ligt weet ik ook niet. Misschien krijgt ze meer zelfvertrouwen. Misschien is haar oorlog met de buurteef de oorzaak? Geen idee. Met de buurteef kan ze helemaal niet meer terwijl dat de eerste 6 - 10 maanden prima en daarna redelijk ging. Nu gaan ze grommen en dan gaan ze krijsen. Verder laat ik het niet komen. Misschien speelt die eeuwige oorlog bij ons hek ook een rol? Maargoed, dat denk ik ook niet want al onze vrienden lopen hier zo binnen met elke hond. Vindt Bas prima als get de buurhond maar niet is...
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Willen snuffelen wil toch niet zeggen dat bij dat "willen" een feestje hoort?laeken schreef:Ik zie het ook niet als echt probleem gelukkig. Bas doet ook niks. Bijt niet en vecht al helemaal niet. Wel wil ik dat zo houden. Vreemde verschil is ook dat Bas zelf wil snuffelen in deze gevallen. Het is altijd aan de flex. Los nooit. Dus ik vermoed een klein stukje overmoed door steun. Wat ik wil voorkomen is dat ze gepakt wordt door bv een jack. Ze doet het nu vooral bij zwakke kleine teefjes en ik wil niet dat haar ego van niks in het begin naaar een te groot ego voor een dwerg gaat groeien. Daarom verbied ik het. Dat werkt ook. Alleen doet ze het een week later weer.
Waarom wil ze snuffelen?
Lijkt het hondje haar aardig of vind ze het maar een vreemd figuur en wil er ze het hare van weten?
Heeft ze misschien al ontdekt dat het een schijterd is en gaat ze die even afsnauwen omdat ze nou zelf eens lekker stoer kan wezen?
Zit ze zelf aan de flexi of "bezoekt" ze terwijl ze losloopt, hondjes die aan de flexi lopen?
Ik heb zelf een vaste regel.
Zelf aangelijnd is geen enkel hondcontact en als ze losloopt is er geen hondcontact met aangelijnde honden.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Het zal een combinatie van alles kunnen zijn, castratie, leeftijd, vertrouwen, haat buurhond.laeken schreef:Ik vergis me. Ze is eind 2013 gecastreerd. Ik heb haar met een verse rits gekregen anderhalf jaar geleden. De eerste 6 maanden was ze heel leuk met elk klein hondje. Langzaam maar zeker is dat minder geworden. Ze is nog steeds prima met andere honden hoor. Maar gewoon kribbiger tegen teefjes. Ze ruikt en als het dan geen reutje is moet het meteen stoppen.
Over dat buurhond zal vast komen doordat het na die tijd eigen is. Zelf ben ik een jaar geleden verhuisd naar een appartement. 2-3 maanden later kwamen onderburen met 2 keffende honden. Dat ging goed maar sinds een tijdje reageert Noah helaas op het gekef van hun, ze wordt heel onzeker als ze hun hoort blaffen. En ze staan best scherp afgesteld
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Toen we Vita net hadden, lieten we haar wel snuffelen met andere honden aan de lijn (mits baasje dat uiteraard oké vond.)
Dat ging prima, voor een tijdje. Op een gegeven moment niet meer. Toen werd het altijd hetzelfde: even snuffelen en dan een snauw en dan wilde ze weer verder.
Meer was het ook niet, maar leuk was het niet meer, dus sindsdien geen contact meer met andere honden aan de lijn.
Ze wilt er wel heen, maar als ze daar is dan is het even snuffelen en dan een snauw. Waarom? Geen idee. Even zich laten horen, of zoiets.
Los is ze prima, maar ook daar hoort een snauw er soms even bij als ze honden nog niet kent. Soort hard to get? klinkt heel stom, maar de reactie op haar snauw kan bepalen of ze de andere hond leuk vindt.
Als de andere hond er niet van onder de indruk is, maar wel respecteert is het een leuk hond aldus Vita.
Is de hond onder de indruk, dan is de hond stom en reageert de hond te erg op haar snauw is hij ook stom.
Maar goed, los gaat het eigenlijk altijd wel prima en als het niet klikt, gebeurt er ook weinig behalve dat we dan weer verder gaan.
Maar ze kan wel een beetje een teefje zijn die wil laten blijken dat zij de touwtjes in handen heeft in het contact met de andere hond (denk ik dan). Niet voor een specifiek doel, maar gewoon om dat even te laten blijken.
Als het los wel goed gaat bij Bas, zijn het dan wel vreemde hondjes die stommer worden? of is het iets anders?
Dat ging prima, voor een tijdje. Op een gegeven moment niet meer. Toen werd het altijd hetzelfde: even snuffelen en dan een snauw en dan wilde ze weer verder.
Meer was het ook niet, maar leuk was het niet meer, dus sindsdien geen contact meer met andere honden aan de lijn.
Ze wilt er wel heen, maar als ze daar is dan is het even snuffelen en dan een snauw. Waarom? Geen idee. Even zich laten horen, of zoiets.
Los is ze prima, maar ook daar hoort een snauw er soms even bij als ze honden nog niet kent. Soort hard to get? klinkt heel stom, maar de reactie op haar snauw kan bepalen of ze de andere hond leuk vindt.
Als de andere hond er niet van onder de indruk is, maar wel respecteert is het een leuk hond aldus Vita.
Is de hond onder de indruk, dan is de hond stom en reageert de hond te erg op haar snauw is hij ook stom.
Maar goed, los gaat het eigenlijk altijd wel prima en als het niet klikt, gebeurt er ook weinig behalve dat we dan weer verder gaan.
Maar ze kan wel een beetje een teefje zijn die wil laten blijken dat zij de touwtjes in handen heeft in het contact met de andere hond (denk ik dan). Niet voor een specifiek doel, maar gewoon om dat even te laten blijken.
Als het los wel goed gaat bij Bas, zijn het dan wel vreemde hondjes die stommer worden? of is het iets anders?
Laatst gewijzigd door Kirra op 04 mei 2015 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Volgens mij wordt ze iets te dominant naar andere honden toe, of jij moet de touwtjes wat strakker aantrekken, ook thuis.laeken schreef:Ik zie het ook niet als echt probleem gelukkig. Bas doet ook niks. Bijt niet en vecht al helemaal niet. Wel wil ik dat zo houden. Vreemde verschil is ook dat Bas zelf wil snuffelen in deze gevallen. Het is altijd aan de flex. Los nooit. Dus ik vermoed een klein stukje overmoed door steun. Wat ik wil voorkomen is dat ze gepakt wordt door bv een jack. Ze doet het nu vooral bij zwakke kleine teefjes en ik wil niet dat haar ego van niks in het begin naaar een te groot ego voor een dwerg gaat groeien. Daarom verbied ik het. Dat werkt ook. Alleen doet ze het een week later weer.
- iones
- Zeer actief
Mijn honden mogen naar andere honden niet fixeren, dominant doen of grommen. Ik wil gewoon sociale honden die overigens wel het recht hebben om zich af te snauwen indien een hond te druk doet of zich te veel opdringt, maar ze mogen niet onnodig grommen. Negeren is voldoende.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Waarom Bas los laten snuffelen aan n aangelijnde hond? Wil jij dat er gesnuffeld word aan n aangelijnde Bas?
Ze geeft d'r grenzen aan, wees blij. Je typt zo vaak logische reacties, maar je blijft bij Bas maar zoeken in t verleden of nu castratie.
Ze geeft d'r grenzen aan, wees blij. Je typt zo vaak logische reacties, maar je blijft bij Bas maar zoeken in t verleden of nu castratie.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik heb een enorm sociale hond maar die mag echt wel grommen als zij dat nodig vind. Ze kent de hondentaal als geen ander. Dat stukje hoort nou eenmaal ook bij hondentaal en zou ik nooit verbieden.
Bij Dusty was t dus een iets ander verhaal wat ik bij haar dus ook wel wijdt aan castratie. En bij haar had ik t liever niet omdat ze niet heel zwart/wit was qua hondentaal.
Bij Dusty was t dus een iets ander verhaal wat ik bij haar dus ook wel wijdt aan castratie. En bij haar had ik t liever niet omdat ze niet heel zwart/wit was qua hondentaal.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
laeken
- Zeer actief
Zo simpel is het helaas niet. Ik laat haar nooit zomaar snuffelen aan langslopende honden. Soms echter komen er mensen langs die willen dat de honden snuffelen. Dus die geven hun hondje lange lijn of het hondje loopt los. Bas wil dan ook best even snuffelen en tot een half jaar geleden ging dat prima. Ze kon aan elk hondje snuffelen en liet het hondje dan links liggen en probeerde een koekje los te wurmen bij het baasje. Zeer ongecompliceerd. Ik vond dat heel prettig. Gezellig ook.Dee schreef:Waarom Bas los laten snuffelen aan n aangelijnde hond? Wil jij dat er gesnuffeld word aan n aangelijnde Bas?
Sinds kort snauwt ze dus tijdens het snuffelen ineens naar teefjes. Dat vind ik jammer. Dat is wat ik aangeef. Dus of ze nu los, vast of allebei los of vast zijn maakt me niet uit. Ze loopt zelf nooit zomaar op aangelijnde honden af. Ze doet dat alleen als het mag en als ik dus iemand tegen kom die zijn of haar shitzu of wat dan ook even wil laten snuffelen met Bas dan moet dat wat mij betreft kunnen. Dat kon nl ook altijd.
En natuurlijk, als ze er niet meer van houdt dan pas ik me aan en zeg ik, nee, ze kan niet snuffelen. Ook best. Maar dat wil ik dus liever wel. Volgens mij zit er iets achter dat snauwen.
En dat is dus niet dat ik de touwtjes strakker aan moet trekken want Bas is zo volgzaam als wat, is te sturen met 1 woord, ook in haar hondcontacten en dat is dus verder het hele probleem niet. Als ik zeg lief zijn dan zal ze niet eens snauwen. Maar ik wil dat ze liever helemaal die neiging niet voelt. Al snap ik ook best dat ik daar niet over ga.
Ze was de eerste maanden ook erg bang voor grote honden. Dat is ze nu ook niet meer zo. Ze loopt als ik zeg dat dat mag ook best op een Duitse herder af om te snuffelen. Dat zou ze het eerste jaar niet eens in haar hoofd halen. Dan zat ze met de staart tussen de benen achter mij. Ik denk dat er een deel zelfvertrouwen achter zit maar ook een deel verandering. Ze lijkt gewoon dominanter te zijn geworden. Haar staart staat nu ook recht omhoog terwijl die het eerste jaar in afwachtende modus zat bij hondcontacten.
Ze piest nu ook met een poot omhoog terwijl ze het eerste jaar nergens durfde markeren. Dus ze is veranderd. Logisch ook en ook erg ten goede. Alleen ik heb liever niet dat ze snauwt naar teefjes.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik denk dat ze zekerder wordt en het gewoon nu durft tegen onzekere kleine teefjes. Of in ieder geval honden die net zo onzeker zijn als haar of nog onzekerder. Alsof ze denkt 'die kan ik hebben'. Eerlijk gezegd denk ik dat je er weinig aan verandert en dat je je dus aan moet passen. Kleine teefjes niet maar laten snuffelen. Of voor lief nemen dat ze snauwt. Het is een stukje hondentaal en ik denk dat dat erbij hoort nu ze zekerder wordt.
Tessa doet het ook tegen onzekere honden(hoewel die geen kennis maakt met onbekende honden, maar bij de bekende honden doet ze het alleen bij de onzekere honden).
Gaat ze al snel snauwen of zou je tijd hebben om haar voor het snauwen alweer mee te nemen als het een teefje is? En wat doet ze na het snauwen? Laat ze daarna het teefje weer links liggen?
Tessa doet het ook tegen onzekere honden(hoewel die geen kennis maakt met onbekende honden, maar bij de bekende honden doet ze het alleen bij de onzekere honden).
Gaat ze al snel snauwen of zou je tijd hebben om haar voor het snauwen alweer mee te nemen als het een teefje is? En wat doet ze na het snauwen? Laat ze daarna het teefje weer links liggen?
- Pool
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
Hier drie kleine teefjes, die het prima met elkaar kunnen vinden. Alledrie herplaatsers maar Fiene is degene die echt in een roedel heeft geleefd. Toen ze hier kwam was ze bijna 7 en een echte pinnekop. Ik heb het altijd verboden. Ze loopt doorgaans andere hondjes straal voorbij, speelt er nooit mee, thuis ook niet met de andere twee maar kan ook grauwen vanuit het niets(zie dat wel aan haar houding maar soms ook niet). Overigens is dat, net als bij Bas, afgelopen als ik haar corrigeer. Ze is nu bijna twee jaar geleden gecastreerd nav een buik- en baarmoederonsteking. Zelf vind ik dat ze daarna nog pinniger is geworden naar honden en dat ontstond niet direct maar pas in de periode dat ze eigenlijk loops had moeten worden. Niet naar mensen en kinderen, daar is ze stapelgek op. Ik corrigeer haar gedrag want ik duld het niet. Floor heeft ook in een roedel geleefd maar vertoont niets van dit gedrag en Sterre komt uit een gezin. Ondanks dat ik geloof dat een hond in het hier en nu leeft denk ik af en toe stiekem dat Fiene zo doet omdat ze echt voor haar eten heeft moeten vechten. Toen ik haar ging halen vertelde de fokker dat zij een pittig hondje was dat erg veel joeg en zich goed staande hield tussen een grote groep teckels. Doe eigenlijk dus wat jij doet: corrigeren. Dan gaat het een tijdje goed en dan soms doet ze het ineens weer. Overigens doet ze het hier thuis nooit naar de andere twee. Met Floor heeft ze een heel hechte band, Sterre is hier later komen wonen en is meer op haarzelf. Sorry heel verhaal maar het komt erop neer dat ik hier een klein teefje heb die hetzelfde gedrag vertoont als Bas.
[img][img] <b>Vóór</b>

In vrijheid verbonden

In vrijheid verbonden
-
laeken
- Zeer actief
Ik lees dat inderdaad veel teefjes dit doen. Nu deden mijn vorige teefjes dit ook wel hoor. Cleo kon ook wel eens snauwen bij een ontmoeting en Wuilus al helemaal. Ik vind het ook niet erg. Denk zelf dat het wel goed is dat ze zelfvertrouwen heeft en ook zie ik wel in dat ik er als baasje weinig aan kan veranderen. Als ze gewoon niet heel veel sympathie heeft voor vreemde honden en nog minder voor vreemde teefjes dan zal ik dat prima accepteren.
En gelukkig is dat goed bij te sturen. Gewoon zeggen, he! Dat doen we niet! Of lief zijn! En dan stopt ze en loopt door.
Misschien moet ik gewoon accepteren dat ze prima sociaal is maar meer heeft met honden die haar met rust laten. Dat is eigenlijk ook wat ze wil. Ze doet het nl alleen bij teefjes die haar echt langdurig en uitgebreid willen besnuffelen en kennis maken. Als een hondje niet reageert of haar ook met rust laat is er niks aan de hand en kan ik bij wijze van dat hondje meenemen en ze naast elkaar in de auto zetten. Ze kan echt prima met elke hond alleen dat gesnauw bij langduriger kennis maken met de koppen dicht bij elkaar vindt ze niks. Denk dat ze het teveel in haar persoonlijke zone vindt komen als het allemaal langer dan 15 seconde duren moet.
En gelukkig is dat goed bij te sturen. Gewoon zeggen, he! Dat doen we niet! Of lief zijn! En dan stopt ze en loopt door.
Misschien moet ik gewoon accepteren dat ze prima sociaal is maar meer heeft met honden die haar met rust laten. Dat is eigenlijk ook wat ze wil. Ze doet het nl alleen bij teefjes die haar echt langdurig en uitgebreid willen besnuffelen en kennis maken. Als een hondje niet reageert of haar ook met rust laat is er niks aan de hand en kan ik bij wijze van dat hondje meenemen en ze naast elkaar in de auto zetten. Ze kan echt prima met elke hond alleen dat gesnauw bij langduriger kennis maken met de koppen dicht bij elkaar vindt ze niks. Denk dat ze het teveel in haar persoonlijke zone vindt komen als het allemaal langer dan 15 seconde duren moet.
- TessaThomas
- Zeer actief
Dan misschien haar wegroepen als je het idee hebt dat het te lang gaat duren en voordat ze gaat snauwen?
-
laeken
- Zeer actief
TessaThomas schreef:Dan misschien haar wegroepen als je het idee hebt dat het te lang gaat duren en voordat ze gaat snauwen?
Dat doe ik al. Maar soms wil je even een praatje maken en vinden de baasjes het leuk als de hondjes even hond-hond contact hebben.
Ik zal er eens wat mee experimenteren. Ik opende de topic omdat ze het bij een oud podenco-hondje deed en dat baasje best wel boos reageerde op mij. Ik was aan het praten met andere mensen en zelf maak ik er niks van. Zij liet dat podenco-hondje ineens vieren en Bas liep er naartoe om even te snuffelen. Na een half minuutje grauwde Bas en schrok het andere hondje. Ik zei Bas, doe normaal, en draaide me om en ging verder praten met de buren die daar toevallig liepen. De mevrouw van het podenco-hondje reageerde heel verontwaardigd. Alsof ik veel meer had moeten doen of alsof Bas haar hondje gebeten had. Bas liep gewoon weg en het hondje was daarna lucht. Ik wil er dan niet meer van maken dan het is en ik steek mijn hand er voor in het vuur dat Bas dat hondje nooit zou bijten. Maar het zette me wel aan het denken. Dus ik opende deze topic.
- TessaThomas
- Zeer actief
Lijkt me inderdaad een goede om te proberen! En over het podenco baasjes, jammer genoeg zullen die mensen er zijn, ook al is het niet leuk is het wel gewoon hondentaal en moet je er niet meer van maken dan dat het is. Maar dat weet jij ook, haha.