Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, onze reu wordt bereden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sticks&Stones
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Aantal honden: 1

Help, onze reu wordt bereden?

Ongelezen bericht door Sticks&Stones »

Hoi,

Wij hebben een intacte Australische herderreu van een jaar waarmee we regelmatig naar de hondenspeelweide gaan.
Op zich is het daar altijd wel fijn en speelt hij heel leuk met andere honden.
De afgelopen 3 keren dat we geweest zijn, werd hij echter constant bereden door een andere reu (elke dag een andere: border collie, franse bulldog en stafford kruising).
Hij zelf reageert er helemaal niet op (snauwt dus niet, gaat niet liggen,...) maar probeert er op z'n gemak van weg te stappen/rennen.
Heel vervelend vinden wij zelf, aangezien hij op die manier niet de kans krijgt om iets anders te doen dan te proberen weggeraken van die ene reu.

Weet iemand hoe dit komt en wat we hieraan kunnen doen?
Ik zou het ook heel vervelend vinden moest hij hiervan onzeker oid worden :scratch:

Alvast bedankt!
dagmar88
Zeer actief

Re: Help, onze reu wordt bereden?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sticks&Stones schreef: Weet iemand hoe dit komt en wat we hieraan kunnen doen?
Hem niet loslaten bij die honden en als het onverwacht toch gebeurt meteen afkappen.
Is hij gecastreerd?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

dagmar88 schreef:
Hem niet loslaten bij die honden en als het onverwacht toch gebeurt meteen afkappen.
Is hij gecastreerd?
Sticks&Stones schreef:Wij hebben een intacte Australische herderreu van een jaar
Afbeelding
Sticks&Stones
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:
Is hij gecastreerd?
Nee, hij is dus intact en we hebben ook niet meteen plannen om hem te castreren.
Vaak is het zo dat wij er al zijn en hij met een andere hond aan het rennen is, tot hij dus bereden wordt.
Bij dat bulldogje was het meteen mis als hij de weide opkwam (wij waren er al), baasje van de bulldog vond dit enkel maar grappig (had ook totaal niets te zeggen op z'n hond),
De stafford had eerst met een kruising lab gespeeld en kwam pas naar de onze om te rijden als die lab naar huis ging,
baasje van de stafford probeerde er wel wat tegen te doen maar we zijn dan inderdaad maar gewoon naar huis gegaan.
Bij de border was het leuk spelen tot z'n baasje begon te bellen en dan begon die dus te rijden.

Ik zou het echt wat jammer vinden dat wij niet meer zouden kunnen gaan omdat andere reuen rijden?
Weet ook niet of het oke is om een andere hond van de mijne te trekken of komen daar problemen van?
dagmar88
Zeer actief

Lizzie. schreef:
dagmar88 schreef:
Is hij gecastreerd?
Sticks&Stones schreef:Wij hebben een intacte Australische herderreu van een jaar
:blont: Godsamme, heb ik nog al de berichten van ts nagekeken ook, of het daar in stond :LOL:
dagmar88
Zeer actief

Sticks&Stones schreef:
dagmar88 schreef:
Is hij gecastreerd?
Nee, hij is dus intact en we hebben ook niet meteen plannen om hem te castreren.
Vaak is het zo dat wij er al zijn en hij met een andere hond aan het rennen is, tot hij dus bereden wordt.
Bij dat bulldogje was het meteen mis als hij de weide opkwam (wij waren er al), baasje van de bulldog vond dit enkel maar grappig (had ook totaal niets te zeggen op z'n hond),
De stafford had eerst met een kruising lab gespeeld en kwam pas naar de onze om te rijden als die lab naar huis ging,
baasje van de stafford probeerde er wel wat tegen te doen maar we zijn dan inderdaad maar gewoon naar huis gegaan.
Bij de border was het leuk spelen tot z'n baasje begon te bellen en dan begon die dus te rijden.

Ik zou het echt wat jammer vinden dat wij niet meer zouden kunnen gaan omdat andere reuen rijden?
Weet ook niet of het oke is om een andere hond van de mijne te trekken of komen daar problemen van?
Laat je hond alsjeblieft niet met onbekende staffords spelen, met staffords, bulldoggen en andere "stoere" rassen beter helemaal niet als ze van hetzelfde geslacht zijn. Enkel vrolijke, onderdanige teefjes.
Er zijn uitzonderingen, maar dan moet je en heel zeker zijn dat de hond heel vriendelijk is, en dat de baas adequaat ingrijpt zou hij dat niet zijn.
Inderdaad kun je dan beter even wachten of een blokje om en later terugkomen.

Vaak helpt waarschuwen al goed; een brul vanuit je tenen. Wordt daar niet op gereageerd en doet de baas zelf niets, dan zou ik de hond er zeker weten vanaf halen.
Misschien kun je afspreken met mensen met leuke sociale honden. Niko was als jonge hond een tikkeltje onzeker, sowieso is hij heel zachtaardig. Reuen reageerden daar vaak vervelend op, "gewoon omdat het kan" zeg maar.
Hij en Pjotr hebben heel veel geleerd en zijn zekerder geworden van in groepen wandelen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Je zegt dat je hond er relaxed onder blijft, nou perfect :ok: Als ik zo'n reu had zou ik dat lekker blijven aanmoedigen, hem op dat moment uit die situatie helpen en lekker verder wandelen. Komt vanzelf wel weer een léuk speelmoment.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Lemuria schreef:Je zegt dat je hond er relaxed onder blijft, nou perfect :ok: Als ik zo'n reu had zou ik dat lekker blijven aanmoedigen, hem op dat moment uit die situatie helpen en lekker verder wandelen. Komt vanzelf wel weer een léuk speelmoment.
dat idd, liever dan dat ie meteen uit zijn slof schiet en het op vechten uitdraait.. Er zijn zoveel honden waar ie wel mee kan spelen, deze blijkbaar niet. En zeker op deze leeftijd zou ik proberen om ervoor te zorgen dat ie niet leert dat knokken helpt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

sbientje schreef:
Lemuria schreef:Je zegt dat je hond er relaxed onder blijft, nou perfect :ok: Als ik zo'n reu had zou ik dat lekker blijven aanmoedigen, hem op dat moment uit die situatie helpen en lekker verder wandelen. Komt vanzelf wel weer een léuk speelmoment.
dat idd, liever dan dat ie meteen uit zijn slof schiet en het op vechten uitdraait.. Er zijn zoveel honden waar ie wel mee kan spelen, deze blijkbaar niet. En zeker op deze leeftijd zou ik proberen om ervoor te zorgen dat ie niet leert dat knokken helpt.
Ook eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sticks&Stones
Vaste gebruiker

Het concept is dus gewoon een afgezet stuk gras waar iedereen zomaar op kan en z'n hond mag losgooien,
dus je hebt niet echt de keuze over met wie hij wel of niet mag spelen.

Maar dus 'gewoon' onze reu uit die situatie halen telkens (desnoods naar huis gaan).
Is dat dan omdat hij zo zachtaardig is dat er op hem gereden wordt?

Alvast bedankt voor de input!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sticks&Stones schreef:Het concept is dus gewoon een afgezet stuk gras waar iedereen zomaar op kan en z'n hond mag losgooien,

Maar dus 'gewoon' onze reu uit die situatie halen telkens (desnoods naar huis gaan).

Ja uit de situatie halen
En ja dat hij zo zachtaardig is, is mogelijk een reden (een van de redenen).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Eens met de voorgangers, ook heb je de kans, dat wanneer jij er niks aan doet en ze het laat uitzoeken, hij op een gegeven moment er wel wat tegen doet en dan dus juist de vlam in de pan kan gaan slaan
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jup, de rijder eraf halen dus en wegsturen.
En zelf uit de situatie stappen, met hond uiteraard.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Maylo is ook erg zachtaardig en heeft hier dus ook wel mee te maken. Zelfs door teefjes die hem willen domineren. Ook hij doet er niet moeilijk over tenzij hij de hond echt eng vind dan gaat hij plat liggen en als hond dan nog doorgaat vraag ik de eigenaar even de hond bij zich te roepen of af te leiden. Doen eigenaren dit niet stuur ik ze zelf weg met een flinke GA JE!! en dit werkt prima. Als Maylo niet echt onder de indruk is dan gaat het als snel over in spel hij laat zich gewoon vallen en dan begint het stoeien op een leuke manier, soms vind hij het zelfs zo gezellig dat ie het vervolgens zelf probeert en tot op heden heeft hij er geen problemen mee of door gekregen. Ook jongen honden tot 6 maanden laat hij soms weten dat het genoeg is door ook in rijhouding over ze heen te gaan staan meestal blijft het bij staan maar soms wil ie wel rijden en dan zeg ik altijd dat ie moet stoppen. Bij pups is het ook alleen als hij niet meer wil spelen en de pup door blijft gaan. En als hij er overheen staat negeert hij de pup volledig tot ze rustig zijn dan gaat iedereen zijn gang weer. (verbaast me eigenlijk dat hij dit doet want hij is dus erg zacht aardig maar zijn aanpak werkt perfect lijkt wel) Maylo lijkt dus wel erg goed te weten hoe hij er mee om moet gaan dus zelf vind ik het niet een heel groot probleem al is het soms wel een stom gezicht als het over en weer gebeurt.

Zou inderdaad als hond je zomaar bereden wordt en er weg van wil lopen hem daar gewoon de kans toe geven en hem even aandacht geven en evt andere hond weg proberen te houden dmv weglopen van de andere hond bijvoorbeeld.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Mijn hondje had hier ook vaak 'last' van, maar sinds hij een jaar of 1,5 - 2 is laat hij het niet zo makkelijk meer gebeuren.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Sticks&Stones schreef:Het concept is dus gewoon een afgezet stuk gras waar iedereen zomaar op kan en z'n hond mag losgooien,

Maar ook op zo'n veld heb je een keus met welke andere hond jouw hond om mag gaan.
Als het rijden echt vervelend voor jouw hond is, dan zou ik hem uit de situatie halen. Desnoods door weg te gaan.
Maar vaak genoeg hebben de honden er zelf niet zo'n probleem mee.

Zachtaardigheid heeft er niet altijd wat mee te maken.
Luuk hier staat echt wel zijn mannetje, maar laat zich dagelijks door Tessa berijden. Toch is Luuk degene die de dingen tussen hun twee bepaald.
Ik kom regelmatig iemand tegen met een Mechelse reu. De eerste maanden dat wij elkaar tegen kwamen bereden zijn hond en Luuk elkaar om de beurt om de ander af te tasten. Inmiddels weten ze wat ze aan elkaar hebben en doen ze dat niet meer.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het (laten) berijden door honden niet zo vervelend hoeft te zijn als het voor ons mensen lijkt.

Kijk goed naar jou hond en naar de interactie tussen jouw hond en de ander.

Als jij er geen goed gevoel bij hebt, blok het dan af en ga weg.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”