Ik heb een Hollandse herder teef van 15maanden.
Al een aantal maanden heb ik problemen met haar met andere honden. Het eerste grote ding was dat ze in gevecht is gekomen met onze andere hond. Een duitse herder teef die een jaar ouder is dan zij. Ik was daar zelf niet bij, ben een half uurtje later ongeveer gekomen, en heb haar toen aangelijnd en mee naar buiten genomen waar die andere hond ook aangelijnd was, gewoon om eens te kijken hoe en wat en eigenlijk met het idee ze weer bij elkaar te laten. Helaas fixeerde zij zich meteen en ging ondanks de lijn meteen vol in de aanval. Uiteraard heb ik dit tegen gehouden. Ik heb haar behoorlijk aangepakt, maar pas na 7-8keer drong het tot haar door dat ze beter niet kon aanvallen... Andere hond reageerde op dat moment niet heel sterk op haar (als in viel niet terug uit)
Tweede incident was met mijn reu van 9 jaar. Hij kwam aan lopen met een bal in zijn bek, liet dit bij haar in de buurt vallen om even te snuffelen, wil de bal weer pakken en zij hangt hem vol in de rug. Ook hier was ik niet meteen zelf bij, mijn moeder heeft haar bij de halsband gepakt en opgehangen totdat zij uiteindelijk los liet/moest laten. Toen kwam ik er ook aan en heb haar overgenomen en reu er weer bij geroepen. Dit ging opzicht prima, weinig meer aan de hand misschien wat spanning.
Daarna nog wat kleinere aanvaringen, waar ik wel zelf bij was. Mijn reu snuffelt aan haar, ze neemt een lage houding aan, bouwt spanning op en valt vervolgens uit, ik geef een schreeuw en het stopt zonder verdere verwondingen.
Zo ook bij de Duitse herder van mijn vriend, een keer uitgevallen omdat mijn schoenen toevallig tussen hen in lagen en hij aan kwam lopen. Ik stond er toen ook meteen weer bij en ingegrepen en klaar, daarna blijft er wel een spanning hangen bij haar..
Maar ook met snuffelen dat ik zie dat ze spanning opbouwt en in de aanval gaat ( dit gaat in een paar seconden, ik kan dus niet ingrijpen voordat zij uitvalt)
Ik ben hiervoor gister bij een gedragsspreekuur geweest, bij Martin Gaus trainings en advies centrum. Verhaal uitgelegd, gezegd dat ik haar gewoon niet meer kan vertrouwen bij onze eigen honden en dat ik hier graag wat aan wil doen, in ieder geval weten waar het vandaan komt. ( dacht zelf uit een onzekerheid)
Naja om een lang verhaal kort te maken, al gauw had zij de conclusie dat zij zeker niet onzeker is, en dat zij heeft geleerd dat aanval de beste verdediging is. Aangezien zij als jonge hond meerdere keren na onderdanig te zijn geweest, en aangeven te hebben dat ze iets niet prettig vond, toch lastig gevallen is door honden en honden die juist nog even erover heen wilden is dit haar eerste reactie. Zij kon hier verder niets mee, zit in de hond en de manier waarop ze haar aanval in zet, is gevaarlijk ze verwachte dat als ik haar samen met andere honden zet, dit een bloedbad wordt...
Daarna toch nog even getest met een andere hond van hun daar, aan de lijn en inderdaad bouwt zij meteen al bij aan zien komen van de hond spanning op, begint te tongelen, staart hoog, fixeren. Ondanks dat de andere hond kalmeringen signalen gaf, en hele tijd weg keek. bij dichterbij benaderen viel ze uit.
Toen ik uit zicht moest heeft ze meer gefocust op t feit dat ik weg was, maar toch met spanning en de andere hond bleef haar ontwijken ( allemaal aangelijnd trouwens)
Al met al ben ik behoorlijk aangeslagen door dit alles, had gehoopt dat het wel mee zou vallen en dat er in ieder geval wat aan te doen zou zijn..
Maar als ik terug denk aan het gesprek, vind ik haar toch wat bevooroordeeld omdat het hond uit werklijnen is en die nu eenmaal niet allemaal als gezins/huis hond geschikt zijn. Ik zou haar ook makkelijk naar amerika/politie kunnen verkopen want daar zoeken ze juist dit soort honden
Oke sorry voor het lange verhaal, maar ik hoor graag reacties van jullie, misschien iemand ervaring met zo'n situatie of tips wat ik nog zou kunnen doen. Het laatste wat ik wil is haar weg doen, maar de situatie moet wel leefbaar zijn, aangezien er bij ons altijd wel meerdere honden zullen zijn (m'n moeder en vriend hebben ook een hond)
Als iets onduidelijk is hoor ik het ook graag..