Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vreemde hondjes worden steeds stommer vindt Bas

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: vreemde hondjes worden steeds stommer vindt Bas

Ongelezen bericht door laeken »

TessaThomas schreef:Lijkt me inderdaad een goede om te proberen! En over het podenco baasjes, jammer genoeg zullen die mensen er zijn, ook al is het niet leuk is het wel gewoon hondentaal en moet je er niet meer van maken dan dat het is. Maar dat weet jij ook, haha.
Tuurlijk. Het enige wat ze doet is zeggen, zo, GENOEG nu en wegwezen. Maargoed, dat vind ik onaardig. En ze mag onaardig zijn maar als ik kan zorgen dat ze wel aardig doet dan ga ik dat uiteraard wel doen. Soms trek ik haar ook weg als ze toevallig aangelijnd is en dan loopt ze ook echt meteen door. Kijkt nog niet eens meer naar de andere hond.

Ik denk ook dat het met onzekerheid te maken heeft. Ze was heel angstig voor vreemde honden. Dat wordt minder. Maar als een hond echt face to face met haar staat dan kan ze ook niet meer echt weg. :19: Ze bouwt dan denk ik spanning op. Hondjes die even snel ruiken en dan weer wat anders gaan doen daar loopt ze gewoon gezellig mee rond te drentelen. Het zijn dus echt die face to face contacten met harde kwispelende staarten die haar ineens teveel worden.

Wat ook nog kan is dat de andere hondjes ook spanning hebben. En dat ze zich gegijzeld voelt. Het zijn altijd kwispelende teefjes en altijd is het wanneer de hondjes zo tegenover elkaar staan en in elkaars nek en gezicht staan te ruiken. Allebei altijd heel dicht op elkaar. Snap zelf wel dat dat onprettig kan zijn al zoekt ze dit dus ook zelf wel op als het mag.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik snap het helemaal hoor. Dat het logisch gedrag is, betekent niet dat je het meteen maar goed moet vinden. ;) Ik ben wel benieuwd of het lukt om het om te buigen, vooral omdat ze eigenlijk zo makkelijk bij te sturen is.
laeken
Zeer actief

Het gebeurd altijd alleen als ze zo staan. Dus ik denk dat ze dat als het eenmaal zover is ineens niet meer goed trekt en wil dat de andere hond optieft. :engel:

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

TessaThomas schreef:Ik snap het helemaal hoor. Dat het logisch gedrag is, betekent niet dat je het meteen maar goed moet vinden. ;) Ik ben wel benieuwd of het lukt om het om te buigen, vooral omdat ze eigenlijk zo makkelijk bij te sturen is.
Ik ook, ik ga beginnen met waarschuwen op voorhand. Dus zeggen, lief zijn he! En dan kijken of ik haar net die slag onzekerder maak om te voorkomen dat ze dit durft. Ze mag toch alleen kennis maken met zeer onschuldige hondjes. Dus verder heb ik geen angst voor gedoe.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Misschien kan je tellen, ik laat met onbekende honden gesnuffel als het niet meteen heel ontspannen is max. drie tellen doorgaan, dan krijgt ze commando doorlopen. Omdat ik wéét dat ze het snel al te lang vindt duren, vooral gesnuffel aan de achterkant.
Dus dan zeg ik haar doorlopen en dat doet ze braaf.
Als de andere hond dan alsnog achter haar aan loopt opdringerig te zijn dan mag ze van mij ook prima snauwen. :)
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Ik laat Uutje ook altijd snuffelen, dat wil ze graag. Zodra ze gaat grommen (70% van de keren) dan trek ik haar meteen mee en loop door. Verder doe ik er eigenlijk niks mee.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Die foto die je laat zien, vind ik ook niet 100% neutraal snuffelen. Daar gaat al een kop boven de rug van een andere hond, en een vrij stug staartje zie ik ook. Hoewel de oren dan weer eerder naar achteren dan naar voren staan. Habibi zou hier zeker ook snauwen, wanneer ze in de positie van het zwartwitte hondje zou zijn. Hoewel dat misschien ook niet helemaal eerlijk is, want zij zou nooit zo onder de buik van een andere hond komen. Als een hond dat bij haar doet, zoals de zwartwitte bij de crème, dan zou ze dat ook niet prettig vinden. Ook dat is wat te doortastend naar haar zin. Waarschijnlijk was ze al lang en breed een keer omgedraaid.

Dat heftig kwispelen wat je noemt, gaat vaak aan een dergelijke houding vooraf, en is ook al niet neutraal. In feite is dat, zeker als het 15 seconden of langer duurt, en zeker als het niet om laag en rustig zwaaiende staarten gaat, een vorm van aftasten.
Het is in ieder geval gedrag waar ik erg bovenop zit. Nog niet per se corrigerend, maar ik hou het strakke de gaten. En als het mij niet zint, kap ik het af. (automatisch bij beide honden dus, als ik de situatie doorbreek)

Niet dat hier echt veel ellende van zou komen, dat niet. Maar ik weet dat mijn hond het niet leuk vind. (die hogere kop op rug houding neemt ze zelf nooit aan, maar in die andere situatie komt ze regelmatig)
Ik weet dat als dat nog enige tijd aanhoudt, dat ze -na tig andere signalen- kan snauwen.
En op zich vind ik dat nog niet eens zon drama, maar de eigenaren van de andere hond willen het nog al eens vreemd interpreteren, en dan is mijn hond ineens degeen die lelijk doet. Het hele signalenspel van beide honden dat aan zo'n snauwtje vooraf gaat, wil nogal eens gemist worden, zeg maar. En ik heb niet altijd zin om dat hele stuk hondencommunicatie uit te leggen.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ookal zal bas niet gaan knokken, dat zegt niet dat een andere hond het accepteert en dat die er dan niet bovenop knalt, dus ik zou niet meer laten snuffelen.
Ik heb een reu die hetzelfde doet, echt exact hetzelfde, eerst goed en gezellig snuffelen en daarna is het een beetje mopperen en ik ben hem er al eens bijna door verloren omdat ie het bij een landseer deed die hem toen gelijk dood wilde schudden en opeten......dus nee mijn reu mag niet meer bij vreemde honden snuffelen of tot ik zijn houding zie veranderen en dan geef ik het commando doorlopen.
Aan de riem word zowieso niet gesnuffeld bij mijn honden.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ja maar stel dat je i.p.v. dit kleine hondje een hele grote had, zou je er dan ook zo mee omgaan ?
laeken
Zeer actief

Cindy52 schreef:Ja maar stel dat je i.p.v. dit kleine hondje een hele grote had, zou je er dan ook zo mee omgaan ?
Ja, waarom niet? Ze gromt alleen maar en doet echt niks. Ik vind het ook volkomen normaal gedrag verder hoor. Ze zegt in feite gewoon dat ze geen gedonder wil en geen geduw. Waar het mij om gaat is dat ze dat eerder alleen niet deed en nu de laatste maanden wel. De eerste maanden was ze bang voor vreemde honden. De maanden erna durfde ze te snuffelen maar deed dat heel bescheiden en nu durft ze te snuffelen en krijgt er wat praatjes bij. De volgende stap mag ze achterwege laten maar ik denk dat die stap ook echt niet gaat komen verder. Het gaat om het idee.

Ik zou dit gewoon laten gaan met grote honden. Cleo deed dit ook wel eens, Snuffelen en kennis maken maar daarbij ook borstelen en laten weten dat kennismaken niet betekent dat er ook gespeeld of brutaal gedaan moet worden. Als je hond niks doet, niet vecht en geen vervelend dominant gedrag vertoont maar slechts bromt of snauwt vind ik de hond verder volkomen betrouwbaar. Ze snauwt ook naar bekende honden als die aan haar kont ruiken. Ze wil gewoon bepaalde dingen niet.

De reden dat ik deze topic opende was dat het van een bang hondje naar een nu zelfs wat brutaal hondje is gegaan. Ik wil natuurlijk niet dat ze nog brutaler wordt of zelfs een keer lelijk gaat doen. Dus ik wil het hierbij afgrenzen en ik zat een beetje na te denken over hoe dat dan te gaan doen. Vandaar.

Of ze nu Bas of een husky was had geen verschil gemaakt. Een niet agressieve hond is een niet agressieve hond. Niet elke hond is sociaal zonder grommetje of grauwtje. Dat is ook sociaal gedrag. Zolang het daarbij tenminste kan blijven en ze het niet doet bij dominante of moeilijke honden. Dat doet ze tot dusver ook niet. Ze kiest hondjes uit om dat bij te doen die dat ook respecteren. Ik heb nog nooit gehad dat Bas in de problemen kwam sociaal gezien met andere honden. Bij dominante honden gaat ze zitten en kijkt weg. Bij kleine bange hondjes doet ze dus dit. Ze weet dus wat ze doet en ze is echt totaal niet agressief. Als ze hier thuis al een keer echt boos wordt op de kat van de buren dan nog doet ze hem niks maar bromt gewoon giftig en laat haar tanden zien. Als de kat van de buren haar dan kopjes komt geven weet ze niet wat ze ermee moet en ondergaat het. Ze is echt geen vervelend hondje. Alleen wil ik dat wel zo houden. :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Cindy52 schreef:Ja maar stel dat je i.p.v. dit kleine hondje een hele grote had, zou je er dan ook zo mee omgaan ?
dat ligt aan de hond.

als het gaat zoals laeken zegt: alleen een grauw, dan is er toch niks aan de hand?

mijn staffordteef deed dat ook. nooit raak, altijd naast de kop van de andere hond. even een snauw om aan te geven dat ze iets irritant vond. en dat mocht ze van mij gerust vertellen.

mijn reu daarentegen mag nog geen trillend lipje laten zien aan een andere hond omdat ik weet dat hij een klootzak is met andere honden.

zo reageer je op het karakter van de hond.

ik snap wel wat je zegt hoor. maar daar is pas sprake van als mini bas andere hondjes om probeerde de kegelen of zo. ik heb dan liever dat bas dat doen dan een berner sennen van 80x het gewicht van bas :-)
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik begrijp wat je zegt laeken maar het is wel uitlokkend gedrag en kan een andere hond triggeren om over te gaan tot agressie, ik zou het dus niet toestaan
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cindy52 schreef:Ik begrijp wat je zegt laeken maar het is wel uitlokkend gedrag en kan een andere hond triggeren om over te gaan tot agressie, ik zou het dus niet toestaan
Zat er net aan te denken , kan maar zo gebeuren dat Bas de lul is . Vind het ook een beetje dubbel want je bent als de dood als een andere hond iets tegen Bas zou doen wat je niet leuk vind en nu laat je het haar doen en als het baasje van andere hond zegt genoeg en opzouten ben je al van slag.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Cindy52 schreef:Ik begrijp wat je zegt laeken maar het is wel uitlokkend gedrag en kan een andere hond triggeren om over te gaan tot agressie, ik zou het dus niet toestaan
Zat er net aan te denken , kan maar zo gebeuren dat Bas de lul is . Vind het ook een beetje dubbel want je bent als de dood als een andere hond iets tegen Bas zou doen wat je niet leuk vind en nu laat je het haar doen en als het baasje van andere hond zegt genoeg en opzouten ben je al van slag.
Nou, er zijn geen andere hondjes de lul en ik vind het ook echt geen probleem als een ander hondje Bas een grom geeft dat ze op moet tiefen want dat doet ze dan ook gewoon. Ik laat haar ook niks doen. Ze gromt en ik zeg he dat doen we niet en trek haar weg of roep haar weg. Ik laat haar ook nooit op andere hondjes af lopen als de andere persoon niet lange lijn geeft en me dwingt. Of ik vraag of het betreffende hondje lief is en zeg dat Bas kan grommen.

In dit geval was ik aan het praten en kreeg het oude podenco hondje lange lijn. Ik heb Bas toen.uiteraard ook lange lijn gegeven. Had het in dit geval ook niet verwacht eigenlijk. Hondje was oud en heel zoet. Rook wel heel opdringerig aan.Bas haar wangen en stond erg dicht tegen haar op. Blijkbaar wilde ze dat niet.

Dus niet overdrijven hoor kees.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Mijn mening is overigens als je een lief hondje hebt en iemand laat de hond bij je hond komen je sowieso lange lijn geeft. Je hond moet kunnen reageren als hij gewoon sociaal is uiteraard. Wat moet ik anders? Zeggen hou je hond bij je terwijl ik weet dat Bas niks doet? Dan frfrustreer ik de boel alleen maar denk ik zelf.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik wil gewoon weten of ik als baas dat gegrom kan wegopvoeden door haar een tik onderdanig de ontmoeting in te laten gaan. Bas is extreem stuurbaar maar ik kom niet vaak honden tegen. Dus ik wil beslagen ten ijs. Volgende keer zeg ik even iets dominants en kijk ik of het helpt. Lief zijn hè! Haha!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik zeg ook lief zijn bij de kippen of de kat. Dat werkt dus ik denk dat ik de oplossing al heb.
Afbeelding
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

laeken schreef:Ik zeg ook lief zijn bij de kippen of de kat. Dat werkt dus ik denk dat ik de oplossing al heb.
Ja dat denk ik ook :lol1:
Maar aan de andere kant denk ik niet dat de kippen of hond zo staan als het hondje op de foto hierboven. Heel eerlijk: als ik me inleef dat ik Basje ben, krijg ik het plaatsvervangend benauwd en zal ik toch heel erg duidelijk maken dat ik daar niet van gediend ben. Door mn houding, of door te snauwen. Bas hangt natuurlijk heel erg aan je - als je kan zeggen dat ze lief moet doen, moet je ms ook niet vergeten haar te beschermen en zorgen dat de andere honden niet te ver in haar persoonlijke zone komen.
Jij als haar "alles" kan die persoonlijke zone in tijd of afstand steeds ietsjes groter maken, en wie weet dat dat haar vergrootte zelfvertrouwen wel in aardige banen leidt.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

laeken schreef: Ze gromt alleen maar en doet echt niks.
Lees deze zin nog eventjes :mrgreen: Ze doet wel degelijk wat.

Eigenlijk denk ik dat je een beetje moet afstappen van de rol dat Bas kwetsbaar en super sociaal is. Ze is sociaal binnen haar grenzen, waar niks mis mee is. Wel zou ik die grenzen accepteren en niet kennis laten maken aan de riem, ze voelt zich er niet prettig bij. Waar ze eerst alles gelaten over zich heen liet komen, gaat ze nu grommen en snauwen. Ze wil gewoon geen gedoe en durft dat nu aan te geven.
Perry en Noah

Afbeelding
laeken
Zeer actief

En wat nu als grommen in mijn ogen niks is? Je hebt toch zelf wel eens twee honden gehad? Gromde die nooit? Of was grommen een teken dat je iets moest doen? Of dacht je, ach, ze grommen. Maargoed ze grommen zo vaak.

Ik snap niet dat er ineens net gedaan wordt alsof ik met een tikkende tijdbom loop terwijl ik met een weerloos volledig lief en ook betrouwbaar hondje loop. Ik ga me echt geen zorgen maken om niks hoor. Ik stap ook niet af van dat idee. Nogmaals. Hier kan elke hond en.iedereen zo binnen lopen. Er zal nooit wat gebeuren. Niks. Geen blaf, niks. Bas zegt alleen hallo en klaar.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

laeken schreef:En wat nu als grommen in mijn ogen niks is? Je hebt toch zelf wel eens twee honden gehad? Gromde die nooit? Of was grommen een teken dat je iets moest doen? Of dacht je, ach, ze grommen. Maargoed ze grommen zo vaak.

Ik snap niet dat er ineens net gedaan wordt alsof ik met een tikkende tijdbom loop terwijl ik met een weerloos volledig lief en ook betrouwbaar hondje loop. Ik ga me echt geen zorgen maken om niks hoor. Ik stap ook niet af van dat idee. Nogmaals. Hier kan elke hond en.iedereen zo binnen lopen. Er zal nooit wat gebeuren. Niks. Geen blaf, niks. Bas zegt alleen hallo en klaar.
In jouw ogen is grommen niks, in mijn ogen is het wel degelijk wat. Een hond die niks doet, die doet ook niks. Die staat, kijkt een beetje voor zich uit maar doet ook echt niks nada noppes. Basje gromt, die doet degelijk iets, die zegt er wat van. En daar is natuurlijk niks mis mee, dat is gewoon hondentaal.

Je maakt je blijkbaar wel zorgen anders open je geen topic :wink: Ook weesloos volledig lief en betrouwbare honden kunnen grommen omdat ze ergens niet van gediend zijn, het is een hond, die doen die dingen.

En ja ik heb 2 honden gehad en ja Nanni gromde wel eens. Maar ik zeg dan ook niet dat ze niks doet want dat deed ze wel, grommen :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Laeken, ik geloof vast dat dat klopt. Echt, Bas vreet geen andere honden op.

Maar iedere vorm van gedrag is in feite íéts doen.
Wegkijken is iets doen.
Lip optrekken is iets doen.
Ademen is iets doen.
Weglopen is iets doen.
Grommen is iets doen.

Dus zeggen dat ze niets doet, is niet correct. Ze doet wel iets.
Aan iets doen hoeft niet meteen een negatieve of positieve emotie te hangen.

Er is gedrag, en dat is feitelijk.

Of dat gedrag een probleem is, is een tweede. Gewoon waarschuwen waar haar grenzen liggen, zie ik niet als probleem. (dat schreef ik ook al toen ik het over het gedrag van mijn eigen hond had)

Iedere vorm van gedrag kan weer een ander gedrag bij een andere hond tot gevolg hebben.
En dat kan een probleem zijn.

Heel eenvoudig en kort mijn opinie: zolang er een normale fatsoenlijke hondse communicatie is, mag Bas prima aangeven waar haar grenzen liggen.
Snauwen om het snauwen mag niet, maar dan wel echt goed checken of er voor haar niet toch een reden is om te snauwen. Als die er echt niet is, dan zou je kunnen corrigeren, als in Hé schei s ff gauw uit. Al dan niet met stevige stem. Maar echt, kijk eerst goed of ze geen reden heeft. Kop van andere hond boven haar schouder kan al een plausibele reden zijn!
Wanneer Bas een bepaalde interactie niet prettig lijkt te vinden: haal haar dan uit de situatie weg. Ze is klein en kwetsbaar en kan en hoeft niet alles zelf op te lossen.
Als snuffelen aan een lange lijn al vrij vlot onprettig voor haar lijkt: haal haar bij je, en til haar desnoods op.
Moeilijker hoeft het niet te zijn.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

het zou mij nog niet eens om het gedrag van Bas gaan, die geeft keurig aan wat ze verwacht en wel of niet wil.
Maar doordat veel honden die taal niet goed spreken krijg je conflicten, en dan is Bas ineens een heel klein hondje.
Nogmaals, mijn reu deed het ook, doet het ook, en de keren dat dit tot patsen leidt (en die ene keer dat die grote rotzak hem te grazen nam) die zijn niet meer op 1 hand te tellen want in het begin gaat het allemaal prima dan zie ik de houding van andere hond veranderen, mijn reu gromt een beetje en krijgt commando doorlopen maar dan is het al gedaan he, tref je dan een hittepetit dan knalt die bovenop je hond.
Als mijn honden los zijn mag er gesnuffeld worden maar heel kort en dan doorlopen en aan de riem doe ik het al helemaal niet meer, dat word gegarandeerd knokken.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ja ik sluit mij wel aan bij anderen. Bas gromt. Daarbij geeft ze ongenoegen aan, maar in feite doet een andere hond niet zo veel (een oud hondje snuffelt aan haar wang, ze had van jou lange lijn, dus ze had ook weg kunnen stappen). Het grommen kan wel degelijk een wederreactie van de tegenpartij betekenen. Een andere partij kan vinden dat ze niet moet aanstellen, omdat er helemaal niet zo veel aan de hand is en haar dus gaan vertellen dat ze normaal moet doen. En ja dan is je hondje misschien ontzettend lief en weerloos, maar daarna? Zo'n conflictje kan haar gedrag wel doen veranderen. Dus an sich is Bas geen tikkende tijdbom (al zou ik dat niet zo stellen van een hond die zichtbaar opeens ander gedrag gaat vertonen), maar de reactie van een andere hond kan wel degelijk een snelle extreme veranderingen te weeg brengen. Dus ik zou mijn hond kennen en dit soort situaties toch een beetje beperken en de hond meer redenen geven om het gedrag niet zo zeer te hoeven uiten.

Ze heeft trouwens geen pijn of recente pijn gehad? De teef van mijn zus, reageert als een hond van achteren nadert, mogelijk vanuit pijn uit het verleden (HD e met heupkopresectie)
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nee, geen pijn. Niet zover ik weet tenminste. Wat ik wel kan bedenken is dat dit gedrag ontstaat door de buurhonden. Ik merk dat ze hoe langer hoe heftiger op die honden reageert en ze komen vrijwel dagelijks met haar schelden door de hekken van onze tuin. De meeste honden die aan komen lopen reageren heel vriendelijk. Bas gromt sowieso vanuit de tuin naar honden maar kwispelt er ook bij en piept dan ook enthousiast. De boeren fox van de buren en hun chi blaffen en schreeuwen heel hard tegen haar en dan gaat ze terug schelden. Dat is denk ik wel versterkend gedrag want er zit een hek tussen. De buren gaan een hek maken zodat hun hondjes daarmee stoppen. Ik vind het ook echt vervelend dat dit soms meermaals per dag gebeurd en durf de betreffende hondjes ook niet meer in de tuin te laten. Dat deed ik eerder wel gewoon en ook dat ging goed al gromde de teefjes ook naar elkaar.

Ja, inderdaad, ze kan wel reactie krijgen. Dat snap ik. Ze kan sowieso de verkeerde treffen. Maar dat is tot nu toe nog nooit gebeurd en daar put ik mijn argumenten uit. Ik kijk dan ook meteen naar Cleo die altijd een borstel had, regelmatig lip optrok bij andere honden maar die daar in haar hele leven 0 conflicten door kreeg en werkelijk met elke hond los kon. Van een Cane Corso teef van de overburen tot een Jack Russel. En nog nooit deed een hond Cleo wat of andersom. Dus ik geloof ook wel heel sterk in het inschattingsvermogen en het onschuldig zijn van zo'n grom. Anders was Bas al wel een keer gepakt of anders Cleo wel. Dus wij zien er wel grommen in en dus kans op conflict, maar misschien bedoelt een hond met de ene grom iets anders dan met de andere grom? Immers, Cleo heeft wel 1000 keer gegromd bij een ontmoeting en dat heeft haar nog nooit een conflict opgeleverd. Idem voor Bas die ook vrijwel altijd afwijzend staat tegenover teveel gedoe aan haar lijf. Ik heb dus itt wat hier geschreven wordt beduidend meer vertrouwen in haar inschattingen en blijkbaar ook niet geheel onterecht. In mijn ogen geeft dat grommen niet direct gevaar op aangevallen worden want dat gebeurd gewoon tot nu toe helemaal niet. Ik sluit zeker niet uit dat dat wel kan gebeuren maar dan plaats ik dat persoonlijk wel in het hoekje dat dat sowieso kan gebeuren. Ook als ze niet gromt. Er loopt hier een pittige teef in de polder. Daar gromt Bas echt niet tegen. Die wil ze helemaal niet ontmoeten maar die teef zal haar wel aanvallen als ze de kans krijgt. Bas ontwijkt die hond en dat is gewoon een vervelende hond. En de hondjes waar ze wel tegen gromt kan ze direct daarna ook gewoon weer normaal mee. Ze gromt ook wel eens tegen bevriende hondjes bij snuffelen en daarna spelen ze weer. Dus voor mij is die grom vele malen meer onschuldig dan voor jullie volgens mij. Zeker ook omdat ik zie dat er nooit op gereageerd wordt met agressie. Tot nu toe dan. Alleen vind ik de grom en zeker de grauw niet nodig. En om deze reden laat ik haar in principe geen kennis maken met grote pittige teven. Dan ben ik inderdaad bang dat ze haar corrigeren als ze dit zou doen. Dus er is wel een punt in het verhaal, alleen helpt dat niet mee aan een oplossing.

Ik kwam eergister een Jack teefje tegen. Stond midden op het pad met de staart recht omhoog. Ik heb Bas verzocht te passeren zonder kennis te maken en dat deed ze. Daar voorzag ik wel staartje omhoog en staartje omhoog dus kans op grommerij. En dan vertrouw ik twee gelijkwaardige hondjes minder. Die Jack was overigens 10 keer sterker want Bas is de meest kansloze hond allertijden als ze ruzie zou krijgen. Die wint het nog niet van een merel. :LOL:
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Wat maken jullie je druk over normale hondentaal, het is toch niet zo dat Bas op honden afvliegt en ze kapot probeert te bijten :U:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Marco88 schreef:Wat maken jullie je druk over normale hondentaal, het is toch niet zo dat Bas op honden afvliegt en ze kapot probeert te bijten :U:
Nou, volgens mij maakte al ruim anderhalve maand niemand zich daar meer druk om hoor, tot spuit elf kwam om modder te geven. :mrgreen:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

LongFields schreef:
Marco88 schreef:Wat maken jullie je druk over normale hondentaal, het is toch niet zo dat Bas op honden afvliegt en ze kapot probeert te bijten :U:
Nou, volgens mij maakte al ruim anderhalve maand niemand zich daar meer druk om hoor, tot spuit elf kwam om modder te geven. :mrgreen:
wel verkoelend! :D
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

laeken schreef:Ze zal echt niks doen. Maar ze zoekt zelf hondjes op die lange lijn krijgen. Dan zeg ik, ga maar even kijken. Dan kwispelt ze en snuffelt wat en ineens gaat ze grommen. Dan snauw ze. Vechten of bijten oid doet ze nooit. Gaat ze ook niet doen.

Ik denk ook dat het door castreren komt en ik vind het zonde.
Klinkt als een Muis-Oma in spe :mann: :F:

Met dien verstande dat Muis 9 van de 10 keer andere honden ook niet opzoekt en ze alleen argwanend vanaf een meter of 15 zit te bekijken met een scheef oog en een hoop oogwit :LOL:
Muis heeft minder dan minder interesse in andere honden en als ze op haar afkomen dan vindt ze dat aanmatigend
Ze laat het even gaan maar hobbelt er daarna vandoor, als ze dan blijven snuffen en doen rent ze nog drie keer weg met een hoop ogen rollerij en daarna zal ze eens snauwen.

En ja, dat wordt met het jaar erger...

TENZIJ Boris, de jonge God-Tekkel van wat straten verderop gespot wordt :U:
Die vindt ze helemaal het einde en anderesom hetzelfde.
Boris mag aan haar snuffen, Boris mag achter haar aanrennen, ze daagt Boris uit, kortom, Boris mag Koningin Muis behagen

Ik weet niet waar het aan ligt...
Muis is 13 en een half
Ze is nog VOOR ze 1 jaar oud was geholpen zag ik in haar boekje
Ze is sinds november 2013 "enig kind" toen Rimpel dood ging...en daarna is sociale interactie nog minder geworden dan dat het al was.

Ik vind het zelf dus niet zo zonde, Baasje moi en Muis lijken op elkaar zullen we maar zeggen :mann: :engel:
Dus tips om het tegen te gaan heb ik eerlijk gezegd niet.
Muis en ik lopen als een front door de buurt en het bos.
Vrijwel geen hond die haar benaderd en daarmee dus ook vrijwel geen baas die mij benaderd voor een praatje; en ik vind het meer dan prima...
Alleen 'loslopende' kinderen komen in grote getale op ons afgestormt
En alleenstaande mevrouwen in de bejaardenhuisjes om ons heen staan ons dag in dag uit gade te slaan vanachter de geraniums.
En nee, niet omdat ze ons stom vinden, maar omdat we altijd zwaaien
ik heb een zwaai-afspraak met 3 dames :mrgreen:
Afgelopen jaar 2 van de 3 dames een kerstkaart gestuurd en daarin de deal beklonken dat we in 2015 fijn doorgaan met naar elkaar zwaaien :zwaai En dat doen we dus; zij veren op van hun stoel, staan al lachend te zwaaien en ik zwaai terug.
mevrouw nummer 3 woont hier nu een klein half jaar en heeft dat een paar gezien dus die doet nu ook mee - :F: Ik zal de deal met haar komende kerst aftikken middels een kaart
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

sbientje schreef:
LongFields schreef:
wel verkoelend! :D
Dat wel, maar die stank... :schrik:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”