Cleva schreef:Bodiris schreef: Ik ken een iemand die een hond heeft geadopteerd, en de hond is alleen maar angstiger geworden omdat ze haar opvoedt alsof ze nog een 'tabula rasa' is, en dat is zij gewoon niet.
Kun je dat verder toelichten?
Ik kan me namelijk wel voorstellen dat een al angstige hond nog meer spanning opdoet uit een training die niet strookt met het al aanwezige referentiekader van de hond.
Dat de hond bij het zien van een andere hond bijvoorbeeld plat op de buik wil gaan liggen afwachten omdat dat eerder altijd goed gewerkt heeft maar de nieuwe baas wil dat hij door blijft lopen.
Bedoel je het zo?
Ik zal het proberen. De hond is met acht maanden bij haar geplaatst, nadat het in een opvanggezin in Nederland heeft gezeten. Ze heeft hier al haar basiscommando’s geleerd, superlieve hond. Rond de 45/50cm schofthoogte en iets van een windhond, gok ik. Ik weet niet precies hoe ze tijdens die periode bij het gastgezin is opgeknapt, maar ik vermoed heel veel. Toen was ze al angstig.
Enfin, dat tabula rasa. Het is dus al een angstige hond. Constant staart tussen de poten, ontzettend onderdanig, het is een beetje sneu om te zien. Het is een ontzettend onzekere hond. Ik weet niet hoe dat zit met gaan liggen, ik denk dat ze dat wel doet. En ik denk dat baas haar ook wel even laat liggen, maar dan onder luid gekrijs van ‘STEL JE NIET AAN’. Ze schreeuwt altijd zowat tegen die hond, valt me op. Dan wil ze gewoon echt geen brokken meer en dan is het ‘ETEN NOU’. Of ze moet in haar mand omdat ze achter baas aan loopt onder ‘IN JE MAND, NOU IS HET KLAAR’, terwijl er helemaal geen aanleiding is om boos te worden. Begrijp je wat ik bedoel? Kortom, ze staat eigenlijk altijd te tieren. Ze voedt op door te schreeuwen tegen de hond. Als de hond ergens van schrikt wordt ze ook boos. Bodi schrikt ook weleens van een grote tractor die hier het gras maait. Lijkt me niks geks als hij die nog nooit heeft gezien. En ja, dan trekt hij een beetje aan de lijn. Nouja. Een paar keer negeren en hij heeft er niks meer van. Zeker met een hond die al genoeg angsten heeft van ‘vroeger’, lijkt woest worden me nou niet echt dé aanpak.
Niet dat ze nooit lief is voor haar hoor, zeker wel. Haar hond is ook echt gek op haar. Niet dat ik het beeld schets dat ze een slecht baasje is want ze doet heus haar best, het is alleen niet echt mijn methode.
Het strookt dus inderdaad niet met het aanwezige referentiekader. Als zij haar honden gewend is zo op te voeden en dat altijd goed voor haar uit heeft gepakt (ze heeft nooit honden gehad maar is ermee grootgebracht, toen deed ze het naar mijn weten ook zo), betekent dat natuurlijk niet dat die methode voor elke hond werkt. Het is jammer dat ze dat nog niet inziet.
Ik hoop dat ik het zo goed uitleg, en dat je begrijpt wat ik bedoel.