Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup mag eerder van fokker naar nieuw huis

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Pup mag eerder van fokker naar nieuw huis

Ongelezen bericht door crutz »

Twocolor schreef:
crutz schreef:
Twocolor schreef:Nou we zijn langs geweest HELEMAAL VERLIEFD.. Ze groeien echt als kool. De pups waren lekker in de tuin aan het spelen samen met moeder en nog een anderen hond. Ik begrijp de fokker nu wel meer want ze hangen aan de tepels niet normaal. Ik merkte ook dat moeder ze probeert te ontwijken. De fokker gaf aan dat de moeder erbij kan als ze wilt maar principe wat zij nu ziet is dat het voor moeder niet meer te doen is. Dus nu laat ze de moeder ook in de nacht eruit maar als ze behoefte heeft kan ze er nog wel in.

Hierdoor ben ik wel gerust gesteld. Het zijn echt kleine monstertjes met scherpe tandjes :P.

Ik vond moeder er niet heel goed uitzien.. Was wat mager en een wat doffere vacht.. Fokker gaf wel aan dat ze etra voeding kreeg maar blijkbaar vergt het veel van een laxerende teef.

Al met al ben ik blij met wat ik heb gezien en nu wachten maar.
Fijn dat de keuze er bij te kunnen toch bij de teef ligt (al snap ik niet geheel hoe ze niet weg zou kunnen maar er wel uit eigen beweging bij kan ;) ) en fijn dat de pups er zo goed uit zien maar hoe kan een teef na max 5 weken zogen (waarvan de laatste week al niet meer continue bij de pups) er zo enorm slecht uit zien? Ja een teef gooit hormonaal de vacht los, maar doorgaans NADAT de pups vertrokken zijn & een zogende teef die mager is? Hier staan de honden over het algemeen schraal maar absoluut / gelukkig niet tijdens het zogen van de pups. Zelfs recent mijn teef met 14 pups die 100% (zonder bijvoeding) gezoogd zijn tot 4 weken (eerder geprobeerd bij te voeren maar werd niet geaccepteerd door de pups) en tot exact 10 weken 10 vd 14 nog volop gezoogd heeft en er tot 11,5 week bijgelopen heeft was absoluut niet mager te noemen.
Het is ook het eerste nestje van de teef zelf misschien dat het daar aan kan liggen. Toen we gingen kijken toen ze twee weken oud waren zag moeder er opzicht normaal uit. Maar nu merkte ik wel dat ze er minder goed uitzag. De pups kregen bij week drie bijvoeding... Brinta pap met geitenmelk dit werdt goed gegeten. Nu krijgen ze brokjes ( hij gaat op kvv) Deze kunnen ze zoveel eten als ze willen.
De 14 pups hier was ook een eerste (& enige) nest vd teef. En Brinta is geen hondenvoeding ;)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

crutz schreef:De 14 pups hier was ook een eerste (& enige) nest vd teef. En Brinta is geen hondenvoeding ;)
Niet meer :wink:
Er zijn hele nesten op groot geworden.
Mijn eerste pups kregen in het nest ook Brinta.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

ranetje schreef:
crutz schreef:De 14 pups hier was ook een eerste (& enige) nest vd teef. En Brinta is geen hondenvoeding ;)
Niet meer :wink:
Er zijn hele nesten op groot geworden.
Mijn eerste pups kregen in het nest ook Brinta.
Het nestje dat wij vroeger thuis hebben gehad kregen rijstebloempap.

Maar dat de moederteef er zo slecht uitzicht ben ik wel gewend van de Franse bulldog. Die bij de fokker van Tirsa zagen er ook altijd niet meer zo denderend uit, maar het trekt gelukkig weer snel bij.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Iedere teef is anders natuurlijk. Net als sommige mensenmoeders er belabberd uitzien in de eerste maanden/jaren na het krijgen van een kind en de ander er gewoon stralend bijloopt. Daar zou ik me geen zorgen over maken als de teef er eerder gewoon goed uit zag. Fijn dat de situatie toch anders is dan het eerst overkwam :ok:
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Twocolor schreef: Fokker gaf wel aan dat ze etra voeding kreeg maar blijkbaar vergt het veel van een laxerende teef.
Dat klinkt al wat geruststellender!
Sorry ik moest hier even heel hard om lachen :LOL:
Afbeelding
Lemuria

AnneBP schreef:
Twocolor schreef: Fokker gaf wel aan dat ze etra voeding kreeg maar blijkbaar vergt het veel van een laxerende teef.
Dat klinkt al wat geruststellender!
Sorry ik moest hier even heel hard om lachen :LOL:
Oh god :mrgreen: Ik zie het nu ook pas :LOL:
Twocolor
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Twocolor »

Ik zie het nu ook pas. Ik heb namelijk dyslexie dus zo nu en dan zie ik geen letters of de woorden of zin opbouw kan soms omgedraaid zijn :P.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Lemuria schreef:Iedere teef is anders natuurlijk. Net als sommige mensenmoeders er belabberd uitzien in de eerste maanden/jaren na het krijgen van een kind en de ander er gewoon stralend bijloopt. Daar zou ik me geen zorgen over maken als de teef er eerder gewoon goed uit zag. Fijn dat de situatie toch anders is dan het eerst overkwam :ok:
Inderdaad, hier zou ik me niet meteen druk om maken hoor. Sommige teven zien er zwaar zielig uit tijdens en na het nest. Het is nou eenmaal niet de periode dat ze op hun mooist zijn, hoeft ook niet. Als ze maar goede moeders zijn :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Twocolor schreef:Ik begrijp de fokker nu wel meer want ze hangen aan de tepels niet normaal. Ik merkte ook dat moeder ze probeert te ontwijken. De fokker gaf aan dat de moeder erbij kan als ze wilt maar principe wat zij nu ziet is dat het voor moeder niet meer te doen is. Dus nu laat ze de moeder ook in de nacht eruit maar als ze behoefte heeft kan ze er nog wel in.

Hierdoor ben ik wel gerust gesteld. Het zijn echt kleine monstertjes met scherpe tandjes :P.
Ja, dat is dus normaal en dat hangen en rukken aan de tepels is ook normaal. ;)

Maar het gebeurt heel vaak dat fokkers dat wat vermenselijken en er ook zo op reageren.
Natuurlijk ontwijkt de teef de pups en ze zal ook grommen. Dat is dus de bedoeling ;)

Het is echt prima te doen voor de teef hoor. Wij vinden dat zielig maar dat vindt de teef niet, die gaat er dus door opvoeden.
Maar het zal wel goedkomen, neem ik aan :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nou helemaal goed dus en niet veel meer aan de hand dan normaal.
Hier ook teven die fluitend een nest groot brengen en je weinig aan ziet dan een flinke uier maar ook teven die totaal uitgewoond zijn.
We kunnen niet allemaal een triatlon doen en daarna nog even een leuke boswandeling maken moet je maar denken.
Gefeliciteerd met je pup.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
crutz schreef:maar hoe kan een teef na max 5 weken zogen (waarvan de laatste week al niet meer continue bij de pups) er zo enorm slecht uit zien? Ja een teef gooit hormonaal de vacht los, maar doorgaans NADAT de pups vertrokken zijn & een zogende teef die mager is? Hier staan de honden over het algemeen schraal maar absoluut / gelukkig niet tijdens het zogen van de pups.
Nou, mijn teven raken al tijdens het zogen uit vacht hoor, al met de pups er bij verdwijnt al een groot deel ondervacht.
Ook zijn ze ondanks dat ze vreten als een bootwerker (en navenant bijgevoerd worden) eerder schraal dan vol tijdens het zogen.
Dat een teefje dus niet in een spetterende conditie is vind ik niet zo verwonderlijk.
De moeder van Rana was indertijd ook enorm schraal en vreselijk uit vacht met de pups in het nest.
Ik vind dat dus ook niet zo verwonderlijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze eerder dan rond de 12-13 weken (leeftijd van de pups) uit haar gaan.
Sterker, ik liep met CC op de Hond van het Jaar-show en buiten dat uier was nergens aan te zien dat ze net pups had gehad (die toen 9 weken waren).
Dus ik vind dat best vroeg. Uit vacht gaan is hormonaal en dat zou bij elke hond ongeveer gelijk moeten zijn.

Schrale teven heb ik ook nooit trouwens (soms zou ik dat best willen, Fien moet nog steeds die kilo kwijt :P ).

Afbeelding

Lemuria

Marjoleine schreef:Uit vacht gaan is hormonaal en dat zou bij elke hond ongeveer gelijk moeten zijn.
Je zult het vast beter weten dan ik (niet sarcastisch bedoeld hoor :mrgreen: ; maar aangezien ik me totaal niet met fokken bezig houd), maar hormonale kwesties lijken mij toch best te kunnen verschillen per hond? Als vrouwen zwanger zijn zal de 1 ochtendmisselijkheid hebben, de ander niets en weer een ander zal weer sneller bloedend tandvlees. Da's ook allemaal hormonaal.
Dus waarom zou het bij honden dan niet kunnen verschillen hoe ze zich tijdens een dracht houden?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lemuria schreef:
Marjoleine schreef:Uit vacht gaan is hormonaal en dat zou bij elke hond ongeveer gelijk moeten zijn.
Je zult het vast beter weten dan ik (niet sarcastisch bedoeld hoor :mrgreen: ; maar aangezien ik me totaal niet met fokken bezig houd), maar hormonale kwesties lijken mij toch best te kunnen verschillen per hond? Als vrouwen zwanger zijn zal de 1 ochtendmisselijkheid hebben, de ander niets en weer een ander zal weer sneller bloedend tandvlees. Da's ook allemaal hormonaal.
Dus waarom zou het bij honden dan niet kunnen verschillen hoe ze zich tijdens een dracht houden?
Omdat die cycli ongeveer vastliggen. Een teef hoort niet in slechte conditie te raken tijdens het zogen als ze normaal verzorgd wordt. :19:
Want dat zogen is van levensbelang voor de pups en aangezien het hele systeem (echt nog steeds) is gericht op in stand houden van de soort kan het best iets verschillen, maar niet zoveel.
Dat is gewoon niet logisch.
Natuurlijk, als een teef tekort komt zal ze het van zichzelf nemen en niet van de pups. Maar als ze genoeg krijgt is dat dus niet logisch.

Het is ook een algemeen aanvaard en bekend gegeven dat je aan een teef qua vacht niets ziet tot de pups rond de 8-12 weken zijn (en eerder 12 dan 8).
Ik heb het dan over ruiende rassen. Kniprassen tonen normaal gesproken nog minder.
Het valt me wel op dat de drie gevallen hier plukvachten zijn, maar dat is de teef van TS dan weer niet, dat is een normale korthaar.
Dat uitgemergeld zijn heb ik echt nog nooit gehad en mijn stabijs hebben allemaal tot vertrek van de pups gezoogd, en ik heb ook nest van 10 of elf pups gehad. Dus dat begrijp ik echt niet.

Afbeelding

Lemuria

Haha ja daarom vraag ik het maar, jij weet er net wat meer vanaf. Izzy's moeder zag er ook blákend uit, niks te mager, lekker gespierd. Alleen die uiers verraadden dat ze een nestje had gehad :)
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Als Lara pups heeft (gehad), zie je niks aan haar, behalve iets vergrote uiers. Ze blijft prima op gewicht en haar vacht verandert ook niet. Brenda wordt echter helemaal uitgemergeld, en ze krijgt echt meer dan voldoende (goed) voer. Terwijl ze zonder pups vaak zelf wat overgewicht heeft. Haar vacht verandert ook niet. Het kan dus per teef heel erg verschillend zijn, ondanks de goede zorgen van de fokker.
AfbeeldingAfbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Als Lara pups heeft (gehad), zie je niks aan haar, behalve iets vergrote uiers. Ze blijft prima op gewicht en haar vacht verandert ook niet. Brenda wordt echter helemaal uitgemergeld, en ze krijgt echt meer dan voldoende (goed) voer. Terwijl ze zonder pups vaak zelf wat overgewicht heeft. Haar vacht verandert ook niet. Het kan dus per teef heel erg verschillend zijn, ondanks de goede zorgen van de fokker.
AfbeeldingAfbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik zou best een pup willen waarvan de moeder er om 1 of andere reden niet meer bij kon. Alsof enkel moeder kan opvoeden.

Deze pups zijn 3,5 weken oud op de foto. Is niet de moeder, noch de vader die er mee bezig op dit moment :wink:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

maart schreef:Ik zou best een pup willen waarvan de moeder er om 1 of andere reden niet meer bij kon. Alsof enkel moeder kan opvoeden.

Deze pups zijn 3,5 weken oud op de foto. Is niet de moeder, noch de vader die er mee bezig op dit moment :wink:

Maar ik neem zo maar aan dat je dan wel graag ziet dat de pup opgevoed wordt door een hond. Juist in die belangrijke weken waarbij ze aangeleerd krijgen dat niet alles meer kan.

Ik ben het met je eens dat het niet altijd de moeder hoeft te zijn, maar het is toch wel fijn als pups opgevoed worden door een hond.

Toen Luuk nog hier alleen zat hebben we zo'n anderhalve week een Mechelaar pup van 11 weken in huis gehad. Luuk heeft toen nog echt wat kunnen bijdragen aan de opvoeding van die haai.
Geweldige 'vader' is dat.
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 04 mei 2015 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Twocolor schreef:Nou we zijn langs geweest HELEMAAL VERLIEFD.. Ze groeien echt als kool. De pups waren lekker in de tuin aan het spelen samen met moeder en nog een anderen hond. Ik begrijp de fokker nu wel meer want ze hangen aan de tepels niet normaal. Ik merkte ook dat moeder ze probeert te ontwijken. De fokker gaf aan dat de moeder erbij kan als ze wilt maar principe wat zij nu ziet is dat het voor moeder niet meer te doen is. Dus nu laat ze de moeder ook in de nacht eruit maar als ze behoefte heeft kan ze er nog wel in.

Ik vond moeder er niet heel goed uitzien.. Was wat mager en een wat doffere vacht.. Fokker gaf wel aan dat ze etra voeding kreeg maar blijkbaar vergt het veel van een laxerende teef.

Al met al ben ik blij met wat ik heb gezien en nu wachten maar.
Ik lees je verhaal nu pas en in eerste instantie had ik ook mijn vraagtekens erbij.
Fijn dat het verhaal toch niet zo negatief is als het leek :ok: .

Heel veel plezier met de voorpret en geniet ze straks :E: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Twocolor
Vaste gebruiker

Hier een update..

Brix hebben we vandaag opgehaald bij zijn fokker. Hij is nu 7 weken oud en een dag :I: . Liever hadden we hem met 8 weken. De rest van de eigenaren hebben ze al donderdag of vrijdag opgehaald. Brix zat samen nog met zijn zusje. De reden waarom hij weg mocht was omdat de dierenarts ze groot en zelfstandig genoeg vonden.

Het is geen optie geweest om hem langer te laten blijven dan zat hij daar alleen. Terug weg in de auto ging super. Heeft niet gepiept was aandachtig en heeft ook geslapen. Eenmaal thuis aangekomen heeft hij lekker gespeeld. De kennismaking met de kat ging ook goed. Kat bekijkt hem vanaf een hoogte en brix heeft geen oog voor hem.

We hebben hem meteen overgezet naar kvv begon als een gek meteen te eten. Valt zeer goed in de smaak. Ook plast hij op de puppypads en poept er ook op. Heerlijk bulletje wat zelfvertrouwen heeft.

Zou straks een foto'tje plaatsen. :balon:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Veel plezier met en van Brix!

Nog even over het vachtverhaal bij de zogende teef, ik heb hier 5 nesten gefokt met 2 verschillende teven, en hier hebben ze alle keren hun vacht cq hun ondervacht verloren terwijl de pups er nog bij waren. Of dat nou gekomen is door het melktrappelen en kruipen over de moederhond heen door de pups of door iets hormonaals weet ik niet, maar ik weet wel dat ik dit zelfde ook veel bij andere teven van mijn ras gezien heb.
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Leuk, foto's. Laat maar komen. :D
Heel veel plezier en geluk gewenst met Brix. :ok:
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Twocolor
Vaste gebruiker

LongFields schreef:Veel plezier met en van Brix!

Nog even over het vachtverhaal bij de zogende teef, ik heb hier 5 nesten gefokt met 2 verschillende teven, en hier hebben ze alle keren hun vacht cq hun ondervacht verloren terwijl de pups er nog bij waren. Of dat nou gekomen is door het melktrappelen en kruipen over de moederhond heen door de pups of door iets hormonaals weet ik niet, maar ik weet wel dat ik dit zelfde ook veel bij andere teven van mijn ras gezien heb.
De moeder zag er nog erger uit. Ze voerde veel bij en ook verschillinde soorten oliën. Wel heftig geweest voor deze hond om een nest groot te brengen
Twocolor
Vaste gebruiker

Hier wat foto's

Slaapmodus
Afbeelding

Afbeelding

Me kat Benjamin weet nog niet zeker wat hij hier mee aanmoet :-)

Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

wat cute :I:
Afbeelding
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Schattig. :I:
Volgens mij weet Benjamin het wel maar bedenkt zich nog even... :lol1: Laten we maar hopen dat het vriendjes worden.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Lizzie. schreef:wat cute :I:
Dat kan ook zijn wat kut.

Er is een grens dat jonge en oude dieren uit elkaar gaan. Beter zo lang mogelijk bij elkaar.
Wettelijk is het voor een hond zeven weken. Maar dan moeten welp en teef ook werkelijk bij elkaar zijn! Daar leert de welp van.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Leuk pupje! :ok:

Maarre, stomme vraag misschien. Een Franse Bull is gladharig, hoe oud vacht kan die raken? :scratch:
Twocolor
Vaste gebruiker

:
Maeve schreef:Leuk pupje! :ok:

Maarre, stomme vraag misschien. Een Franse Bull is gladharig, hoe oud vacht kan die raken? :scratch:
:scratch: Begrijp je vraag niet helemaal
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”