Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Bijten

Ongelezen bericht door Emma »

met appenzeiler, bedoel je vast de appenzeller?

je hondje is nog maar 9 weken. onze Buster deed op die leeftijd ook bijna niet anders dan in je armen hangen :mrgreen: die kon je niet eens lekker aaien en kroelen, want hij wilde alleen maar actie!

puppy tandjes doen trouwens ook meer pijn, dan als ze straks gewisseld hebben. is misschien ook een geruststelling? ( voor je eigen ledematen).

steeds iets anders aanbieden waar hij in mag bijten. (zo hebben we dat bij onze Buster gedaan) dus ons bijten = flosstouw ertussen. en ook gerust eens auw geschreeuwd, maar dat had bij buster geen effect. wij zeiden streng hee! knip in de vingers of even weg houden, en flosstouw erin. trekspelletjes vonden wij wel ideaal. wij deden ook nog volgens het boekje: iets vaker winnen. maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt.

is helemaal goedgekomen, want nu vind hij bijten (speels) niet eens leuk meer. kwam ooit eens iemand op straat tegen die vond Buster wel een goeie om IPO (pakwerk) mee te doen. nou daar is ie niet geschikt voor. want hij laat meteen weer los :mrgreen: hij vind het leuker om het flosstouw te apporteren, dan eraan te trekken.

dus geduld en geduld. en gewoon heel rustig wat anders aanbieden om in te bijten. en ik zou wel spelenderwijs een beetje trekspelletjes spelen. als je dan merkt dat je hond te fanatiek wordt, en echt menens gaat grommen (deed onze Buster in het begin wel eens), dan kap je het spelletje af. zeg je :klaar. en leg je de flosstouw weg.

als ze gaan wisselen, zou ik even geen trekspelletjes doen, i.v.m loszittende tanden.

maar ik zou ze nooit op hun rug leggen, voor het bijten. in hun puppie tijd.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Tara schreef:
Je denkt veel te veel na over het hoe en waarom. Ik doe dat niet, ik reageer op wat de honden doen. Du moment dát ze het doen, en dat geldt zowel voor belonen als voor corrigeren. Als ze dus iets doen wat mij niet zint grijp ik direct in. Overigens ga ik daarbij uit van een hond die weet wat NEE, UH! of FOEI! betekent. Mijn honden leren dat ongeveer als eerste. In mijn ledematen bijten? Mijn meubels aanvreten? Op tafel springen en de vleespan induiken? Allemaal van die dingen waar ik niet eens over ga lopen discussiëren, dat wil ik gewoon niet hebben. Nooit.
Dus volgt daar een positieve correctie in de vorm van een vinnig "NEE!" en gewoon even resoluut (niet met geweld, maar wel gewoon even kordaat) aan het nekvel wegtrekken. Dat zal best onprettig zijn, maar daar is het dan ook een correctie voor en het is dan daarna wel duidelijk.
Want boven alles heeft een hond behoefte aan duidelijkheid. Duidelijkheid geeft namelijk veiligheid. :wink:
Dat dikgedrukte en zoals je het dus zegt, kordaat. Daarna is het ook wel klaar. Hier zag ik ook wel eens dat er te lang even vast werd gehouden, of er een preek werd gegeven over dat dat niet mag, baasje vind het niet leuk :blah:
Zelf ben ik van mening, pup doet iets wat niet ok is, die wordt op dat moment terecht gewezen en dan is het ook wel weer klaar. Dat op de rug leggen en de pup zich "over laten geven" gaat mij ook wat te ver.
Overigens zag ik ook vaak de dikke vinger op die momenten bij de pup, want in een paar seconden tijd zag ik de kop al veranderen en werd er in het belerende vingertje gebeten :19:, dan kom je ook in een vicieuze cirkel terecht.

Het zijn wel allemaal dingen vind ik, waar je tegenaan loopt met opvoeden. En de ene geeft je dit advies en een ander vind weer wat anders. Het viel me hier wel op dat bij mensen die gewoon kort maar duidelijk de grens aan gaven, de jonge hond héél snel door had dat hij die niet in de kuiten moest bijten of in armen moest gaan hangen. Terwijl dat bij diegenen die of niet reageerden, of te lang reageerden de hond gewoon lak had aan ze en een volgende keer net zo hard weer in de kuiten ging happen :19:
Dan heb ik het dus over eigen baasjes maar ook familie die regelmatiger over de vloer kwamen.

En écht op tijd de rust geven, dat hebben we zelfs nu nog als het druk wordt en hij gaat wat gekker en drukker doen dan staat gelukkig de bench nog in huis.

Oh en nog 1 kleine niet onbelangrijke tip. Veel mensen vinden het juist leuk om met een kleine bijterige pup te stoeien. En ze te laten happen, hoe stom sommige mensen mij dan wel niet vonden (ah joh, hij is nog jong en speels) ik zei er toch meestal direct wat van. We willen het niet hebben, als je wilt stoeien en laten happen, dan in de speeltjes die ervoor bedoeld zijn maar niet uitlokken en in handen laten bijten!
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Jammer dat je verongelijkt gaat doen. Je geeft aan dat het makkelijk praten is en dat jij wil dat het NU stopt. Didactiek is op dat moment niet zo belangrijk. Besef dan wel dat je daarmee de basis legt voor veel problemen. Honden die berispt worden als het baasje geïrriteerd raakt krijgen het vrijwel nooit voor elkaar om helderziend te worden en precies te leren waar de grenzen liggen. Zeker omdat baasjes elke dag weer andere buien en grenzen hebben. Het zijn immers mensen.

Dus ik zou me juist wel heel bewust bezig gaan houden met vastgestelde grenzen en me zeker nooit proberen te laten sturen door emoties
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

freddie schreef:
Tara schreef:Laat ik het eens heel kort samenvatten, alle levende wezens leren door ervaring. Door positieve ervaringen enerzijds en negatieve ervaringen anderzijds. Ik ben van duidelijke communicatie naar mijn pups/honden en negeren van ongewenst gedrag valt daar voor mij niet onder. Hoe moet een hond begrijpen dat het volkomen normale gedrag dat hij vertoont voor jou niet acceptabel is als je hem dat niet zegt? En juist dit soort bijterijen valt voor mij onder niet te negeren gedrag. Heb je wel eens gezien hoe lang een volwassen hond zulk gedrag negeert? Het heeft een reden dat honden zo snel leren van andere honden, hun communicatie over en weer is namelijk glashelder
Niet negeren maar wat dan wel? Jij bedoelt dan toch de hardere methode want zijn moeder deed dat ook?
Nou dat schreef Tara al :wink:
Tara schreef:
freddie schreef:Iedere puppy bijt. Onze pup is geen uitzondering, hij bijt in alles wat los en vast zit en wat beweegt, benen, tenen, voeten, handen zijn daarbij ook lekker om in te bijten. We geven hem dan ook botjes, ballen enz. om in te bijten, dat doet hij dan ook wel maar als je gaat lopen of zitten komt hij op op je schoot en begint eens lekker in je arm of waar dan ook te bijten en niet zo'n beetje. Heel hard au roepen helpt volgens velen maar bij onze lucas niet, die schrikt niet echt van af of los blijft doorbijten en dat doet bij veel pijn.
En behalve dat jouw pup nog vrij jong is en nog niet geleerd heeft dat hij je pijn doet, heeft hij ook niet geleerd wat hij dan wél mag.
Om die reden zou ik dus ook een gilletje geven en zonder pardon de pup van je afduwen. Komt hij dan terug, dán zou ik even bij de vodjes grijpen en kordaat van je afduwen. Dat hoeft niet met geweld, maar ik pak vaak even het nekvel tussen duim en wijsvinger beet en trek daarmee nadrukkelijk de pup bij me vandaan. Soms is dat schrikken en piep, maar de boodschap is hier altijd rázendsnel overgebracht: Zo lang je lief en zachtjes doet mag je er bij, als je gaat bijten is het afgelopen. Écht afgelopen.
Duidelijkheid dus.
Dat is inderdaad duidelijk.
En dat doe je niet pas nadat je je eerst een kwarter hebt zitten verbijten omdat het - inderdaad - verdraaide pijn doet, maar meteen.

Ik geef zodra de hond zich heeft teruggetrokken iets in de bek waar wel op gebeten mag worden (kauwstaaf, bijtrolletje, flostouw o.i.d.)

Daarbij komt dat als je hondje zo gefixeerd blijft op jouw ledematen en er direct weer op terug grijpt het hondje naar alle waarschijnlijk te moe en overprikkeld is
Dat schreef Lunatic ook al en ik ben het met haar eens.

Ik herken heel erg wat je schrijft.
Door vaste regelmaat voor je pup, met daarin geregeld momenten waarop de pup even (bijv. in de bench) moet rusten wordt dat heftige gedrag aanzienlijk minder omdat je pup beter bereikbaar wordt.
Meer rust = beter in staat om te kunnen leren.

Rust en regelmaat en duidelijkheid.
De drie belangrijkste pijlers bij het opvoeden van een pup :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik vind het best logisch hoor, dat je als (beginnende?) hondeigenaar het moeilijk vindt om al die, vaak conflicterende, theorieen op hun waarde te schatten. En om niet vanuit emotie te handelen. Of om niet teveel na te denken over of je iets goed doet of niet.
Het fijne van zo'n forum als dit is dan juist dat iedereen hier weleens mee worstelt, of dit heeft gedaan. Je bent echt niet de enige wiens hond niet zo reageert als dat ie het volgens jouw boekjes zou moeten doen.
Probeer van al die meningen iets te pakken waar jij wat mee kan, met jouw hond.
Maar dat duidelijkheid en regelmaat 2 hele belangrijke peilers zijn, daar is denk ik iedereen het wel over eens. Succes!
Afbeelding
Verosjaak
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Verosjaak »

Interessant om dit te lezen en ook voor mij met een pup van nu 12 weken allemaal erg herkenbaar. En het is ook zo lastig omdat bijv. puppycursus trainster A zegt (negeren) en hier veel mensen ons gevoel bevestigen van Nee (en dan niet bij elk wissewasje, maar echt hetgene dat niet mag).

Waar wij overigens ook tegen aanlopen en anderen misschien ook is dat meneer soms (als je hem beet hebt zodat de ander het ongelukje kan opruimen, anders blijft meneer achter het doek aan gaan) hij heel hard gaat grommen en zelfs wilt uithalen. Wij denken dat hij dan heel erg doordramt en ook hier twijfelen we. Moeten we loslaten (zodra dat kan als de ander klaar is met opruimen) en hem dus zijn zin geven of juist beethouden tot hij weer stil is en dan loslaten. De reden dat wij twijfelen is omdat beethouden ook weer zo'n machtsmisbruik voor ons gevoel is.
IBIZA | EG :love: Afbeelding FLIP | EG, SHH, VEG Geslaagd! September start Hoopers :love:
ranetje
Zeer actief

Verosjaak schreef:Interessant om dit te lezen en ook voor mij met een pup van nu 12 weken allemaal erg herkenbaar. En het is ook zo lastig omdat bijv. puppycursus trainster A zegt (negeren) en hier veel mensen ons gevoel bevestigen van Nee (en dan niet bij elk wissewasje, maar echt hetgene dat niet mag).

Waar wij overigens ook tegen aanlopen en anderen misschien ook is dat meneer soms (als je hem beet hebt zodat de ander het ongelukje kan opruimen, anders blijft meneer achter het doek aan gaan) hij heel hard gaat grommen en zelfs wilt uithalen. Wij denken dat hij dan heel erg doordramt en ook hier twijfelen we. Moeten we loslaten (zodra dat kan als de ander klaar is met opruimen) en hem dus zijn zin geven of juist beethouden tot hij weer stil is en dan loslaten. De reden dat wij twijfelen is omdat beethouden ook weer zo'n machtsmisbruik voor ons gevoel is.
Hangt er van af hoe je hem beet houdt.
Arm om hem heen, tegen houden door halsbandje vast te houden en tegen hem kletsen dat hij even moet wachten .............. of in de houdgreep nemen?

Het liefst zette ik mijn pup even buiten in de tuin als ik de ongelukjes opruimde.
Dan is er helemaal geen discussie :wink:

Negeren kan in sommige opzichten bij sommige situaties, maar dingen die ik niet wil hebben zoals bijten in mij of vernieling van spullen ben ik voor (opruimen van mijn belangrijke spullen) of ik leid af (dat speeltje mag je wel vernielen, die stoel niet)
Of er is een hartgrondig NEE (Auw) gevolgd door een aanwijzing wat wel mag.
Laatst gewijzigd door ranetje op 16 mei 2015 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Verosjaak schreef:Interessant om dit te lezen en ook voor mij met een pup van nu 12 weken allemaal erg herkenbaar. En het is ook zo lastig omdat bijv. puppycursus trainster A zegt (negeren) en hier veel mensen ons gevoel bevestigen van Nee (en dan niet bij elk wissewasje, maar echt hetgene dat niet mag).

Waar wij overigens ook tegen aanlopen en anderen misschien ook is dat meneer soms (als je hem beet hebt zodat de ander het ongelukje kan opruimen, anders blijft meneer achter het doek aan gaan) hij heel hard gaat grommen en zelfs wilt uithalen. Wij denken dat hij dan heel erg doordramt en ook hier twijfelen we. Moeten we loslaten (zodra dat kan als de ander klaar is met opruimen) en hem dus zijn zin geven of juist beethouden tot hij weer stil is en dan loslaten.
Nou ja, mijn pup dacht dat hij Nee heette. En ik vind het prima, als hij maar doorhad wat "nee" betekende. Er zijn gewoon veel "Nee's". Ze moeten gewoon veel leren als het gaat om wat wel en niet kan of mag. Nee is daarbij voor mij het woord.
En wel bij ieder wissewasje. Nee, niet in de hand bijten, nee niet in de kuit, nee niet de kat bij zijn staart pakken, nee niet de kat najagen. Nee niet de telefoon, ab , knotje van een trui, kussen, tapijt, mijn sloffen :oeps:.
Zucht. Hij weet nu wel wat Nee betekend, of het hoofdschudden.

Belangrijkst met bijten vind ik echt dat je iedereen laat weten dat je niet wilt dat ze zich laten happen in de handen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

freddie schreef: Geduld moet natuurlijk aanwezig zijn maar is een beetje moeilijk.
Ik pik dit er even uit omdat ik er om moest grijnzen. Als je nu, na een paar dagen, al moeilijk hebt met je geduld, wil ik je nog wel horen als de hormonen van de hond over een maand of 8-9 d'r nog in knallen :LOL:

Nog een stukje advies dus: Train je geduld. Je gaat het hard nodig hebben. Je bent er nog láng niet. Lees alle adviezen even goed door, haal eruit wat je kunt gebruiken en probeer ook zoveel mogelijk te genieten van je pupje. Ze groeien zo hard op...
ranetje
Zeer actief

Zo te zien alweer verschillende manieren om er mee om te gaan :mrgreen: :lol1:
Ik zorg voor zo min mogelijk strijd door zoiets als bij dat plasje te vermijden (pup even naar buiten).
Naderhand als de pup wat meer van je snapt en andersom, jij wat meer van de pup, is het probleem ook snel over of bestaat niet eens.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

blondie schreef: Nou ja, mijn pup dacht dat hij Nee heette. En ik vind het prima, als hij maar doorhad wat "nee" betekende. Er zijn gewoon veel "Nee's". Ze moeten gewoon veel leren als het gaat om wat wel en niet kan of mag. Nee is daarbij voor mij het woord.
En wel bij ieder wissewasje. Nee, niet in de hand bijten, nee niet in de kuit, nee niet de kat bij zijn staart pakken, nee niet de kat najagen. Nee niet de telefoon, ab , knotje van een trui, kussen, tapijt, mijn sloffen :oeps:.
Zucht. Hij weet nu wel wat Nee betekend, of het hoofdschudden.
Daarom is het zo belangrijk om eerst het commando NEE aan te leren voordat je het kan toepassen. Ik zie echt de veel komende fout van dat de eigenaren corrigeren met NEE of LAAGGG maar als je vraagt of ze eerst het commando hebben aangeleerd dan kijken de mensen aan of ze water zien branden. Pups moeten gelijk maar begrijpen wat de baas bedoelt, maarja zo werkt het echt niet in de praktijk :mrgreen:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Meen wat je zegt en als je nee zegt, maak er dan niet even later toch stiekem (per ongeluk) ja van...
freddie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door freddie »

Toch wel veel verschillende reacties hoor. Ik filter idd maar eruit wat voor onze Lucas het beste is.

Maar bijv. op het moment van bijten wegtrekken valt al niet mee. Daarstraks had hij echt goed vast in de voeten / kuiten van mijn vrouw, ik moest hem wel loshalen met de vingers tussen de bek en afzonderen voor een paar tellen, anders doet het te pijn. Hij gromt enz ook. Het is wellicht een spelletje voor hem maar dit gaat voor ons te ver voor een spelletje.

Ik ga wat tips uitproberen, zoals iedere keer als hij zo bijt los maken en in een aparte ruimte zetten. Het is gewoon een dominante hond ook al moet ik die term loslaten. Waarom is die theorie eigenlijk achterhaald, Ceasar had er toch veel success mee?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Er bestaat wel dominantie tussen honden, maar het is niet waar hun roedelleven op gebaseerd is. Die theorie komt van in feite slecht uitgevoerde onderzoeken: in gevangenschap, onverwante dieren en ze moesten het maar uitzoeken.
Je kunt het beter zien als een familie-hierarchie. De pups worden met duidelijkheid, geduld en liefde opgevoed. Ze leren hoe ze in de roedel moeten overleven. Vechten binnen de roedel is slecht voor de coherentie binnen de roedel, dus dat zullen ze altijd proberen te voorkomen.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou nooit met agressief gedrag terug reageren op een pup. Gewoon niet. Ik heb daar zelf de meest zoete brave lieve en best luisterende hond door gekregen. Ik vind platdrukken, corrigeren ed totale kolder. Voor mij werkt dat niet omdat je imo een hondje nu moet leren dat jij zijn wereld bent en dat hij je op geen enkele manier van je stuk kan brengen. Zie het als een jengelende peuter. Hoort er gewoon bij en die druk je ook niet tegen de grond. Als hij een keer schreeuwt is het ook niet meteen een.agressief mens.

Jij moet boven die hond staan en hem nu leren dat hij niks kan doen wat jou zwak maakt. Dat net ben je als je terug reageert en emoties toont nl. Dan gaat hij je adoreren. Als jij hem nu al gaat bevechten blijf je tot het einde der dagen met die hond strijden. En de hond wint. Zijn adem is 100 keer langer en hij heeft alle dagen de tijd om jou te observeren. Je toont nl zwak als je emotioneel reageert op die pup. Hij is 9 weken en nu al bezig met jouw zwakke punten en de strijd aangaan. Negeren is veel sterker want dan verliest de hond altijd. Genoeg mensen die dat onzin vinden maar je sterkste wapen is niet reageren. Alleen dan verliest de pup al snel de motivatie. Nu moet je maar afwachten wat hij over heeft voor deze aandacht. Bereid je maar voor op een jarenlange strijd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

freddie schreef:Toch wel veel verschillende reacties hoor. Ik filter idd maar eruit wat voor onze Lucas het beste is.

Maar bijv. op het moment van bijten wegtrekken valt al niet mee. Daarstraks had hij echt goed vast in de voeten / kuiten van mijn vrouw, ik moest hem wel loshalen met de vingers tussen de bek en afzonderen voor een paar tellen, anders doet het te pijn. Hij gromt enz ook. Het is wellicht een spelletje voor hem maar dit gaat voor ons te ver voor een spelletje.

Ik ga wat tips uitproberen, zoals iedere keer als hij zo bijt los maken en in een aparte ruimte zetten. Het is gewoon een dominante hond ook al moet ik die term loslaten. Waarom is die theorie eigenlijk achterhaald, Ceasar had er toch veel success mee?
Een pup van 9 weeken is niet bezig met rangorde.
Gewoon NIET
Hij is dus niet dominant.
Hij doet wat hij wil omdat hij geen duidelijkheid heeft.
En als iets niet duidelijk is (voor een hond duidelijk dan :8): ) dan regelt een hond zijn eigen organisatie (duidelijkheid) omdat hij dat wel nodig heeft.
En dat dat niet is wat jij wilt zien is dan jammer voor jou.
Moet je maar duidelijker zijn.
Duidelijker betekent consequenter en directer, niet brullen en dreigen.

Als hij bijt in een aparte ruimte zetten?
Hoe lang en met welke intentie?
Je wilt niet dat hij zo hard bijt.
Dus NEE en iets anders (speeltje) tussen de kaken.

Hij snapt niet dat je hem weg zet omdat hij bijt :?

Als hij heel druk en bijterig is zorg dan dat hij op één plek blijft en gaat slapen (waarschijnlijk na enig protest).
In een bench o.i.d. en niet zodanig dat hij de boel alsnog op stelten kan zetten en dan zonder toezicht.
Zorg dat hij RUST krijgt.
Je zult zien hoeveel gemakkelijker de rest van de opvoeding gaat als hij uitgerust en daardoor minder overprikkeld is.
Laatst gewijzigd door ranetje op 16 mei 2015 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
freddie
Vaste gebruiker

Ik zou nooit met agressief gedrag terug reageren op een pup. Gewoon niet. Ik heb daar zelf de meest zoete brave lieve en best luisterende hond door gekregen. Ik vind platdrukken, corrigeren ed totale kolder. Voor mij werkt dat niet omdat je imo een hondje nu moet leren dat jij zijn wereld bent en dat hij je op geen enkele manier van je stuk kan brengen. Zie het als een jengelende peuter. Hoort er gewoon bij en die druk je ook niet tegen de grond. Als hij een keer schreeuwt is het ook niet meteen een.agressief mens.
Ik ben daar ook geen voorstander van maar mijn vrouw heeft een nu meerdere blauwe plekken en krijgt de pup ook niet los. Ik heb hem lost moeten maken door met de hand zijn bek open te moeten trekken. Hoe moet je dan lief blijven? of anders gezegd: hoe krijg ik deze pup dan met liefde los?

Je kunt geen puppies vergelijken denk ik als je niet met zo'n bijtende pup te maken hebt gehad. Let wel: we hebben het niet over speels bijten, dit is gewoon agressief bijten. Hij bijt flink door blauwe plekken en tandenerin.
Als hij dat bij mij doet gaat hij hoe dan ook los, met liefde of ik trek hem los maar ik ben er ook niet altijd bij...
ranetje
Zeer actief

freddie schreef:
Ik ben daar ook geen voorstander van maar mijn vrouw heeft een nu meerdere blauwe plekken en krijgt de pup ook niet los. Ik heb hem lost moeten maken door met de hand zijn bek open te moeten trekken. Hoe moet je dan lief blijven? of anders gezegd: hoe krijg ik deze pup dan met liefde los?

Je kunt geen puppies vergelijken denk ik als je niet met zo'n bijtende pup te maken hebt gehad. Let wel: we hebben het niet over speels bijten, dit is gewoon agressief bijten. Hij bijt flink door blauwe plekken en tandenerin.
Als hij dat bij mij doet gaat hij hoe dan ook los, met liefde of ik trek hem los maar ik ben er ook niet altijd bij...
Ik ken dat dus wel.
Afbeelding
freddie
Vaste gebruiker

Als iemand een reactie geeft van: trek de pup gewoon weg en maak hem duidelijk dat hij dat niet mag doen dan besef je niet hoe dit puppietje bijt. Veel mensen hebben idd ook te maken gehad met puppies die bijten iedere pup bijt, maar ook zo dat hij bijna niet los te halen is als puppie van 9 weken?

Overmoeidheid kan maar smorgens doet hij het ook na een nachtje lekker slapen. Bij de kinderen van 13 en 15 doet hij het niet.

Veel reacties over duidelijkheid scheppen, duidelijkheid over wat hij verkeerd doet. Maar zeggen dat hij het verkeerd doet helpt niet, AU roepen of NEE roepen maakt het erger, je kunt het zien en horen aan zijn reactie. LOS roepen gaat hij nog harder trekken en grommen, let wel aan je been, teen of enkel!

Misschien dat we met hem meer naar buiten moeten gaan en hem daar moe maken, dat wil hij echter nog niet want zodra we buiten komen gaat hij liggen. Tja dit zijn allemaal dingen waar we mee moeten oefenen ik weet het maar veel zaken hadden we op gerekend maar niet het onberekende harde bijten in de ledematen, soms ook onverwachts. Je staat dan ergens tegen aangeleund te praten en hij komt dan voorbij en hapt dan in je teen of voet / been, losmaken, oppakken en NEE roepen?

Tis wel vervelend hoor zon'schatje om te zien maar nu heeft hij het voorzien op mijn vrouw en bijv. doet hij het ook met de stofzuiger. Die wilt ie ook continue pakken, dat doet geen pijn dus is niet zo erg. Door iedere dag weer bij te leren zoals op dit forum: het heeft dan geen zin om hem 15 keer van de stofzuiger weg te trekken maar oppakken en afzonderen voor een minuutje? Zou hij dat dan niet begrijpen? Hij hangt aan de stofzuiger net als aan mijn vrouw, een soort prooi die die vast heeft en achterna gaat....

Wat ik het moeilijkste vind na alle antwoorden is concreet wat te doen in zulke situaties, aangezien er verschillende meningen zijn.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Als je terug gaat trekken, wordt het een spelletje...
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Eis je ruimte op. Eis de stofzuiger op. Zorg dat hij respect laat zien door afstand van jou te nemen. Niet dat jij afstand van de hond neemt, dingen weg trekt. Zorg ervoor dat hij achteruit stapt. Jij gaat dus naar voren. Ga ook niet aan die bek lopen wrikken, maar zorg dat je de bekreflex kent (vinger achter de hoektanden langs tegen z'n verhemelte aan, zonder dat je veel kracht hoeft te zetten zal hij loslaten) en zeg 'los' op het moment dat hij loslaat en beloon hem. Ook al deed jij het ;) En vooral: heel veel rust en geduld bewaren, wat de pup ook doet!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Oh, en vergeet niet voor ALLE goede gedrag te belonen. Ook ergens rustig liggen is goed gedrag. Op een kalme manier je aandacht zoeken is goed gedrag. Langs de bank wandelen is goed gedrag
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Concreet: in jullie situatie zou ik tijdens het stofzuigen de pup even in de bench doen.

Dan nog even het verschil (mijns inziens) tussen het roepen van AU en los. Met AU probeer je een schrikreactie op te wekken, met los geef je een commando terwijl je pupje dat commando totaal nog niet kent.

Verder is het heel moeilijk om echt heel concreet aan te geven wat je wanneer moet doen. Het is namelijk ook een kwestie van een balans zoeken/vinden tussen rust en activiteit. Niet enkel rust en niet enkel actie en de precieze verhouding tussen die twee verschilt per hond en dan ook nog eens per dag. Dus daartoe moet je ook je hond leren lezen. Helaas kost dat gewoon tijd, daar is geen kant en klare oplossing voor.
Verosjaak
Vaste gebruiker
Contacteer:

ranetje schreef:

Arm om hem heen, tegen houden door halsbandje vast te houden en tegen hem kletsen dat hij even moet wachten .............. of in de houdgreep nemen?

Het liefst zette ik mijn pup even buiten in de tuin als ik de ongelukjes opruimde.

Negeren kan in sommige opzichten bij sommige situaties, maar dingen die ik niet wil hebben zoals bijten in mij of vernieling van spullen ben ik voor (opruimen van mijn belangrijke spullen) of ik leid af (dat speeltje mag je wel vernielen, die stoel niet)
Ik ben al weer wat wijzer. Iedereen bedankt. Als reactie hierop, Flip vertoond dit dus al als je hem losjes beet hebt, wegzet maar zijn mand en hem daar losjes beethoudt en probeerd af te leiden met een speeltje, maar hij wil naar zijn plasplek waar ik opruim. Dus vooral geen agressie van onze kant door machtsvertoon of iets. Ik zal de nee en even beethouden tot hij kalmeert uitproberen kijken hoe hij erop reageert.
IBIZA | EG :love: Afbeelding FLIP | EG, SHH, VEG Geslaagd! September start Hoopers :love:
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Verosjaak schreef:
ranetje schreef:

Ik ben al weer wat wijzer. Iedereen bedankt. Als reactie hierop, Flip vertoond dit dus al als je hem losjes beet hebt, wegzet maar zijn mand en hem daar losjes beethoudt en probeerd af te leiden met een speeltje, maar hij wil naar zijn plasplek waar ik opruim. Dus vooral geen agressie van onze kant door machtsvertoon of iets. Ik zal de nee en even beethouden tot hij kalmeert uitproberen kijken hoe hij erop reageert.
Laat het dan wel een hele duidelijke nee zijn. In de zin van "BEN JE NOU HELEMAAL BEZODEMIETERD!"
En niet een verzoek en er nou aub met op te houden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

freddie schreef:Als iemand een reactie geeft van: trek de pup gewoon weg en maak hem duidelijk dat hij dat niet mag doen dan besef je niet hoe dit puppietje bijt. Veel mensen hebben idd ook te maken gehad met puppies die bijten iedere pup bijt, maar ook zo dat hij bijna niet los te halen is als puppie van 9 weken?

Overmoeidheid kan maar smorgens doet hij het ook na een nachtje lekker slapen. Bij de kinderen van 13 en 15 doet hij het niet.

Veel reacties over duidelijkheid scheppen, duidelijkheid over wat hij verkeerd doet. Maar zeggen dat hij het verkeerd doet helpt niet, AU roepen of NEE roepen maakt het erger, je kunt het zien en horen aan zijn reactie. LOS roepen gaat hij nog harder trekken en grommen, let wel aan je been, teen of enkel!

Misschien dat we met hem meer naar buiten moeten gaan en hem daar moe maken, dat wil hij echter nog niet want zodra we buiten komen gaat hij liggen. Tja dit zijn allemaal dingen waar we mee moeten oefenen ik weet het maar veel zaken hadden we op gerekend maar niet het onberekende harde bijten in de ledematen, soms ook onverwachts. Je staat dan ergens tegen aangeleund te praten en hij komt dan voorbij en hapt dan in je teen of voet / been, losmaken, oppakken en NEE roepen?

Tis wel vervelend hoor zon'schatje om te zien maar nu heeft hij het voorzien op mijn vrouw en bijv. doet hij het ook met de stofzuiger. Die wilt ie ook continue pakken, dat doet geen pijn dus is niet zo erg. Door iedere dag weer bij te leren zoals op dit forum: het heeft dan geen zin om hem 15 keer van de stofzuiger weg te trekken maar oppakken en afzonderen voor een minuutje? Zou hij dat dan niet begrijpen? Hij hangt aan de stofzuiger net als aan mijn vrouw, een soort prooi die die vast heeft en achterna gaat....

Wat ik het moeilijkste vind na alle antwoorden is concreet wat te doen in zulke situaties, aangezien er verschillende meningen zijn.
Ja dat besef ik wel, want ik heb dat inderdaad meegemaakt.
Dat pupje kwam bij mij binnen 15 jaar geleden en de littekens staan nog altijd op mijn armen.
De gescheurde kleding heb ik niet bewaard :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Verosjaak schreef:
ranetje schreef:

Ek denk dat juist dat "losjes" voor hem een teken van onzekerheid is waar hij zich (dus?) tegen kan verzetten.
Hondje buiten zetten (als je een tuin hebt of een veilig balkon?) en dan pas schoonmaken.
Daarna mag hij weer binnen. :ok:
Afbeelding
Verosjaak
Vaste gebruiker
Contacteer:

Werkt bench ook. Tuin is nog geen veilige plek qua omheining. Zijn we druk mee bezig. Echt onwijs top al die inzichten.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Verosjaak schreef:Werkt bench ook. Tuin is nog geen veilige plek qua omheining. Zijn we druk mee bezig. Echt onwijs top al die inzichten.
Werkt ook, als hij maar niet ziet dat je het opruimt (dus als hij slaapt oid).
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
ranetje
Zeer actief

Verosjaak schreef:Werkt bench ook. Tuin is nog geen veilige plek qua omheining. Zijn we druk mee bezig. Echt onwijs top al die inzichten.
Bench kan eventueel ook. :ok:

Ga die omheining maar vlot neerzetten :wink:
En denk er om.
Stevige omheining waar niet onderdoor gegraven kan worden (of overheen gesprongen) :lol1:
Een van mijn vroegere teckels was een uitbreker.
Het kostte enige moeite en tijd om de tuin echt volledig uitbraakvrij te maken :mrgreen:

Ik zou met het opruimen van ongelukjes niet wachten tot de pup slaapt eerlijk gezegd.
Dat gaat zo stinken op den duur :schrik:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”